هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠تبدل فرهنگی در سایه سیاست ورزی 🔸به جای مقدمه آنکه بگذریم از مظلومیت مقوله فرهنگ_ جایگاه زیربنایی آن و تقدم حتمی آن بر اقتصاد و همه شئون کشور داری_در مناظرات، برنامه ها و دیدگاههای همه ی(همه یعنی همه) نامزدهای ریاست جمهوری اما نمی توان/نباید از تهاجمی که برای تبدل فرهنگی صورت گرفته است چشم پوشی کرد. 🔹از سویی پرهیز از تجمل گرایی و دوری ازخوی های سلطان مابانه و اشرافی گری برخی نامزدها توسط برخی دیگر تقبیح می شود و این تقبیح گری نه بدان جهت که چنین کنش گری هایی عاملی برای فریب مردم است(قبح ثانوی)، بلکه بدان جهت نبایسته تلقی می گردد که اساسا رفتارهایی غلط(قبح اولی و ذاتی) و غیر دیپلماتیک و تقلید مآبانه است و از سوی دیگر مصادیقی از اشرافی گری با عنوان اقتضای شان ترویج می شود. 🔸فارغ از اینکه آن قبح انگاری و این حسن انگاری و در حقیقت تبدل ارزش به ضد ارزش از چه فرد یا نامزد چه حزب و گروهی صادر می شود، بر کنش گران فرهنگی، مربیان عرصه تربیت و روحانیون، بی تفاوتی بایسته نیست. به واقع باید بر فرهنگ جامعه گریست و فریاد برآورد آن روزی که رفتارهای ارزشی از سنخ زیست ساده و اخلاقی بر خلاف شان ریاست جمهور و خلاف عرف سیاست مداران نامیده شود و اشرافیت مطابق با شان و جایگاه آنان و چنین استدلال هایی کارگر بیفتد! 🔹این گونه کنش ورزی سیاسی گرچه به ظاهر خرد، بی اهمیت و محدود به امروز و فردای انتخابات جلوه می کند اما در حقیقت تهاجمی است که مقوله فرهنگ را هدف گرفته و تغییر در ارزش های بنیادین جامعه را به صورت نرم درپی خواهد داشت. 🔸در قرآن کریم به این نکته که تبدل فرهنگی نه تنها ممکن است اشاره شده بلکه بهت آورترین مصادیق آن ارائه گردیده است. در آیه ۸۲ سوره مبارکه اعراف می فرماید: "وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ". ماجرا مربوط است به قومی که گرفتار برخی گناهان جنسی بودند. وقتی برای اصلاح امور آنها پیامبری به همراه چند نفر از یارانش قیام کردند و زشتی های جامعه را بدانها نشان دادند، عده ای در نقد و رد آن مصلحان گفتند: باید آنها را از دیار خودمان اخراج کنیم، چرا که آنها افرادی هستند که پاک زندگی می کنند یعنی آلوده به گناه نیستند. برای اقناع مردم و بیان اینکه آن مصلحان افراد بدی هستند آنچنانکه باید حتی از شهر و دیارشان اخراج شوند این گونه استدلال می کنند که آنها گناهان ما را مرتب نمی شوند و آنها را قبیح می شمارند. یعنی جرم آن عده اصلاح گر پاک بودن و طلب پاکی برای جامعه بود و عجیب آنکه این استدلال موثر افتاده است! ✍️روح الله شهریاری @HOWZAVIAN