@soltannasir { پاسخ به سوالات 141} { سخنی دیگر در باب پیوند اسطوره و دین 19 } { عطارد در نقش وزیر و پایان فرمانروایی شمس 15 } ادامه ...👇 ادامه نکته 5 : البته در کتاب احادیثی وجود دارد مبنی بر این که روح مرده به صورت پرنده به نزد خانواده خویش می آید . در کتاب معاد شناسی این احادیث را از باب تمثیل می داند : 👇 { ...و در کافی با سند خود از اسحق بن عمّار از حضرت أباالحسن موسی بن جعفر علیهما السّلام روایت می کند که : «سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَيِّتِ يَزُورُ أَهْلَهُ؟ قَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: فِي‌ كَمْ يَزُورُ؟ قَالَ: فِي‌ الْجُمُعَةِ وَ فِي‌ الشَّهْرِ وَ فِي‌ السَّنَةِ ؛ عَلَي‌ قَدْرِ مَنْزِلَتِهِ. فَقُلْتُ: فِي‌ أَيِّ صُورَةٍ يَأْتِيهِمْ؟ قَالَ: فِي‌ صُورَةِ طَآئِرٍ لَطِيفٍ يَسْقُطُ عَلَي‌ جُدُرِهِمْ وَ يُشْرِفُ عَلَيْهِمْ ؛ فَإنْ رَءَاهُمْ بِخَيْرٍ فَرِحَ، وَ إنْ رَءَاهُمْ بِشَرٍّ وَ حَاجَةٍ حَزِنَ وَ اغْتَمَّ.» «إسحق‌ بن‌ عمّار ميگويد: از حضرت‌ أبی الحسنِ الاوّل‌ راجع‌ به ارواحِ درگذشتگان‌ پرسش‌ كردم‌ كه‌: آيا آنها اهل‌ خود را ملاقات‌ و ديدار می‌كنند؟ حضرت‌ فرمودند: بلی‌. گفتم‌: در چه‌ مقدار از زمان‌ ديدار می‌كنند؟ حضرت‌ فرمود: در هر جمعه‌ و در هر ماه‌ و در هر سال‌ يكبار ؛ برحسب‌ منزلت‌ و مكانت‌ مؤمن‌. گفتم‌: در چه‌ صورتی‌ آنها برای ديدار أهل‌ خود مي روند؟ حضرت‌ فرمود: در صورت‌ پرندۀ لطيفی كه‌ خود را به‌ روی‌ ديوارها می‌اندازد، بر ديوارهای‌ آنها فرود مي‌آيد و بر آنها اشراف‌ می ‌يابد ؛ پس‌ اگر آنها را در خير و خوبی‌ مشاهده‌ كند خوشحال‌ مي شود، و اگر آنها را در بدی و حاجتمندی‌ بنگرد اندوهگين‌ و غمناک‌ ميگردد. و در «كافي‌» با سند خود از عبدالرّحيم‌ قصير روايت‌ ميكند: 👇 «قَالَ: قُلْتُ لَهُ: الْمُؤْمِنُ يَزُورُ أَهْلَهُ؟ فَقَالَ: نَعَمْ، يَسْتَأْذِنُ رَبَّهُ فَيَأْذِنُ لَهُ، فَيَبْعَثُ مَعَهُ مَلَكَيْنِ فَيَأْتِيهِمْ فِي‌ بَعْضِ صُوَرِ الطَّيْرِ يَقَعُ فِي‌ دَارِهِ، يَنْظُرُ إلَيْهِمْ وَ يَسْمَعُ كَلَامَهُمْ. » «به‌ آن‌ حضرت‌ عرض‌ كردم‌: آيا مؤمن‌ اهل‌ خود را ديدار و زيارت‌ ميكند؟ فرمود: بلی‌، از پروردگارش‌ إذن‌ مي‌طلبد و او به‌ آن‌ مؤمن‌ اذن‌ ميدهد و دو فرشته‌ نيز همراه‌ او گسيل‌ می‌نمايد، آن‌ مؤمن‌ به‌ صورت‌ بعضی‌ از پرندگان‌ به‌ سراغ‌ اهل‌ خود آمده‌ و در خانه‌اش‌ قرار ميگيرد، بطوريكه‌ نظر به‌ اهلش‌ ميكند و كلام‌ آنها را مي‌شنود.» نزول‌ ارواح‌ به‌ دنيا به‌ صورت‌ پرنده‌، از باب‌ تمثيل‌ است‌ البتّه‌ در اينجا كه‌ حضرت‌ ميفرمايد: به‌ صورت‌ پرنده‌ و طير بر ديوارها می‌نشيند، منظور اين‌ نيست‌ كه‌ واقعاً روح‌ مؤمن‌ تعلّق‌ به‌ صورت‌ مرغی‌ و حيوانی‌ ميگيرد، و انسان‌ ممكن‌ است‌ بعضی‌ از اوقات‌ مرغی‌ را كه‌ بر روی ديوار خانه‌ می بيند واقعاً روح‌ مردۀ او باشد ؛ بلكه‌ حضرت‌ تمثيل‌ مي‌كنند بدين‌ طريق‌ كه‌ همانطور كه‌ مرغها بر روی ديوارهای‌ شما خود را مي‌اندازند و به‌ آسانی رفت‌ و آمد می كنند، همينطور هم‌ روح‌ مؤمن‌ می ‌آيد و سركشی‌ ميكند و از اهل‌ خود و احوالات‌ آنها اطّلاع‌ پيدا ميكند. } ( کتاب معادشناسی علامه طهرانی جلد سوم صفحات 221 الی 233) نکته 6: در اسطوره مصری به شخصی که بیگناهی وی ثابت شود . و آبجو داده می شود . این مسئله تا حدودی شباهت به توصیف در دین اسلام دارد . با این تفاوت که و نوشیدنی ای که در بهشتی که در قرآن مجید و عزیز وعده داده شده ، از جنس شراب انگوری و مسکرات نیست . و همین امروز نیز حق تبارک تعالی این شراب را در کاس وجود عارفان و سالکان الی الله می ریزد . و این طایفه این معنی و حقیقت را نقد در وجود خویش می یابند . نکته 7: به بوسیدن آستانهٔ توسط مرده در اساطیر مصری توجه نمایید . این آداب ، جزء آن دسته آدابی است که از گذشته های دور بین اقوام و ادیان مختلف توحیدی و غیر توحیدی وجود داشته است . ادامه دارد ... @soltannasir 🌞🌝