🔴
آیت الله #مصباح یزدی در زمینه طب اسلامی :
آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آوردهاند
يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتابهای طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتابهاي پيشينيان و هم دورههاي آنان هست؟
آيا آنها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتی است كه در طبهای قديم باستانی نظير طب يونانی، طب ايرانی، هندی و چينی مطرح بوده است؟!
به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در كتب يونانی يا كتب ايرانی يا ساير تمدنهای كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟
اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم
كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه میتوان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانهای برای اين كار طراحی كنيم.
صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمیكند.
روايات در دسترس است، كتابهايی هم نوشته شده و شرحهايی نيز برای آن، نگاشتهاند،
اينها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده میكردند.
آيا تعريف از طب #بوعلی و محمدبن زكريا رازی، مفهوم طب النبی را شرح میكند؟
آيا طب النبی همان است كه آنها گفتهاند؟!
درحالی كه بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از #يونانيان گرفته شده
و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است.
مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع يونانيان است.
مطالبی از قبيل:
عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يونانی و طب #باستانی وجود دارد.
پس نمیتوان مطالب ذكر شده را #طب_اسلامی ناميد؛
چرا كه در آنها نه از اسلام اثری پيدا است،
نه #وحی در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتی كه ديگران كردهاند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهيم براي ما خلط ميشود.
اگر گفتيم طب اسلامی همان طب يونانی است
ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طبهای باستانی شباهت دارد ـ
تحقيق درباره طب اسلامی(به عنوان اسلامی) ديگر جايگاهی نخواهد داشت،
و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان #طب_سنتی تحقيق كنيم.
وقتی میتوانيم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصی را در اين زمينه آورده است
و اين میتواند پيشفرض تحقيق باشد،
يعنی بدانيم كه اسلام مطلب جديدی را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد.
برای مثال صرف اين كه روايتی را پيدا كنيم كه مسألهای را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلی، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانهای از اشاره به آن مسأله ديده میشود ،
نمیتوان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است.
مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبی يا مطالب فيزيكی نبوده، بلكه شأن او #هدايت است.
دليلي كه ما برای نبوت اقامه ميكنيم اين نيست كه نيازهاي مادی بشر را رفع كند.
بشر با تحقيقات علمی خود و به همراه انگيزههای كه در نهان دارد، ميتواند راه زندگی دنيایی و راه تأمين سلامتی خود را كسب كند.
اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبی را در اين زمينههایی فرمودهاند،
برای اين نبوده كه وظيفه #نبوت و رسالت آنان اقتضاء میكرده است؛
بلكه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و كمک به مردم، عنايت میفرمودند، بيان و راهنمایی میكردند.
#وظيفهی اسلام اين نيست كه مطالب طبی بيان كند.
در حقيقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشيم، هيچ نقصی در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبر نيست.
اگر در اين زمينه میخواهيم تحقيقی كنيم، برای دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمکهایی به انسانيت كردند
و چه مواريث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهرهگيری برجا گذاشتند.
پس اولين اصلی كه ما بايد به عنوان یک اصل و پيشفرض تحقيق درباره طب اسلامی يا طب النبی بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدی آورده باشد.
منبع:
استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيشفرضهای طب اسلامی: پرسشهايی برای پژوهش، همايش طبالنبی(ص) _
سالن همايشهای رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران _85/12/10
@s_a_razavi
سید احمد رضوی | صراط
🔻 بزودی ✌ 🔹️ ان شاالله بزودی سلسله جلسات تحلیلی انواع طب را در کانال برگزار میکنم تا به بسیاری از س
#تحلیل_روز
#طب
🎯 سلسه جلسات تحلیلی طب شناسی-جلسه اول
🔸️ طب چیست؟
🔸️ آیا طب اسلامی و غیر اسلامی هست؟
🔸️ انسان شناسی و طب
🔴 شنبه ۱۰ فروردین ، ساعت ۲۳
🔸️ دوستان و اطرافیان خود را به این کانال دعوت کنید تا پاسخ پرسشهایشان را دریافت کنند🌷
◀️ نشر حداکثری
#سیداحمدرضوی
http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
🔻انسان شناسی
🔹️ مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه
🔸️ هر کس خود را شناخت، پس به درستی که خدای خود را شناخته است
◀️ رسول اکرم (ص)
🔘 تمام طب بر همین حدیث قدسی استوار هست و ان شاالله در طول سلسله جلسات طب شناسی این حدیث قدسی رو تشریح و تحلیل میکنیم
🔻کمیل بن زیاد میگوید: بحضرت على بن أبی طالب علیه السّلام گفتم: نفس مرا به من معرفى کن. فرمود: اى کمیل! منظور تو کدام نفس است؟ گفتم: اى آقاى من مگر بیشتر از یکى است؟ فرمود:
🔹️ اى کمیل! نفس به چهار قسم تقسیم میشود:۱- نفس نامیه نباتیه ۲- نفس حسیه حیوانیه ۳- نفس ناطقه قدسیه ۴- نفس کلیه الهیه. و هر یک از این چهار نفس داراى پنج قوه و دو خاصیت میباشد.
🔹️پنج قوه نفس نامیه نباتیه عبارتند از: ۱- ماسکه ۲- جاذبه ۳- هاضمه ۴- دافعه ۵- مربیه. و دو خاصیت آن عبارتند از: ۱- زیاده ۲- نقصان- سر چشمه این نوع نفس، کبد است. و این نفس شبیه ترین چیزها است به نفس حیوان
🔹️پنج قوه نفس حسیه حیوانیه عبارتند از: ۱- سمع ۲- بصر ۳- شمّ (بوئیدن) ۴- ذوق (چشیدن) ۵- لمس. این نوع نفس داراى دو خاصیت است که عبارتند از: ۱- خشنودى ۲- خشم. سر چشمه این نفس قلب میباشد. و این نفس شبیه ترین چیزها است به نفس درندگان.
🔹️پنج قوه نفس ناطقه قدسیه عبارتند از: ۱- فکر ۲- ذکر ۳- علم ۴- حلم ۵- بزرگوارى. این نوع نفس از جائى سر چشمه نمیگیرد. این نفس شبیه- ترین چیزى است به نفس فرشتگان. این نفس داراى دو خاصیت است که عبارتند از: ۱- پرهیزکارى ۲- حکمت.
🔹️پنج قوه نفس کلیه الهیه عبارتند از: ۱- بقاء در مقابل فنا ۲- نعمت در مقابل شقاوت ۳- عزت در مقابل ذلت ۴- فقر در مقابل غناء ۵- صبر در مقابل بلاء. این نفس داراى دو خاصیت است که عبارتند از: ۱- حلم ۲- کرم. مبدء این نوع نفس از طرف خدا و بازگشتش به سوى خدا خواهد بود
◀️ این روایت هم یکی از مبانی انسان شناسی هست که در آینده در خصوصش بحث زیاد داریم
🔻 طب چیست
🔹️ طب مجموعه ی علوم نظری و عملی است که در تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی و روحی به کمک انسان کمک میکند.
🔻تعریف علم
🔹️علم یک روش نظام مند و منطقی برای پی بردن به نحوهی کارکرد اجزای موجود در جهان است. علم پیکره ای از دانش گردآوری شده در اثر اکتشافات پیرامون تمامی اجزای جهان می باشد.
🔹️ “علم” از واژه لاتین scienta برگرفته شده است که بر اساس دیکشنری مریام-وبستر(Merriam-Webster) به معنای دانش مبتنی بر داده های قابل اثبات و تولید مجدد میباشد. دانش درصدد حصول نتایج قابل اندازه گیری از طریق آزمایش و تحلیل است. دانش بر پایه حقایق قرار دارد، نه نظر یا ترجیحات. فرآیند علم با هدف چالش کشیدن ایده ها با ابزار تحقیق به طراحی می رسد.
🔻 تعریف حکمت
🔹️واژه حکمت، چنان که در فرهنگ نامه ها از جمله «مفردات راغب آمده، به معناى رسیدن به حقیقت به وسیله علم و عقل است. علامه طباطبایى درباره معناى واژه حکمت مى گوید: حکمت [به اصطلاح نحوى] بناء نوع است یعنى نوعى از محکم کارى یا کار محکمى که سستى و رخنه اى در آن راه ندارد و غالبا در معلومات عقلى واقعى که ابدا قابل بطلان و کذب نیست استعمال مى شود، (علامه طباطبایى، تفسیر المیزان، ج ۳، ص ۳۹۵).
🔹️ علامه طبرسى نیز مى گوید: حکمت آن است که تو را بر امر حق که باطلى در آن نیست واقف کند، (طبرسى، مجمع البیان، ج ۲، ص ۱۵۵، نشر بیروت، مؤسسه اعلمى) بنابراین مى توان گفت مفهوم حکمت یعنى یافتن حقیقت و آنچه که مطابق با واقع است.
🔹️ منظور از حکمتى که در قرآن به کار رفته، مجموعه علوم و معارفى است که انسان را به حقیقت رهنمون مى شود به طورى که هیچ شک و ابهامى در آن نماند. زیرا مجموعه عقاید و آموزه هایى که قرآن بیانگر آنها است، همه با مقتضاى فطرت بشر همسو است و مقتضاىفطرت، آن بخش از علم و عمل را شامل مى شود که کمال واقعى و سعادت حقیقى او را تأمین بکند. ازاین رو، مى شود گفت دین با واقعیت و حقیقت مطابقت دارد، اصول و قواعدى که با دین آمده، در واقع حکمت اند پیامبر مأمور است این حکمت را، به مردم بیاموزد،(ترجمه المیزان، ج ۱۲، ص ۵۷۱).
🔻 تمدن چیست
🔹️تمدن در لغت به معنای شهرنشینی آمده که تنها به معنای اجتماع انسانی در یک منطقه با خانه ها و خیابان ها و ..نیست، بلکه مدنیت به معنای وجود قوانین مکتوب و مدیریت شهری. از این پیامبر زمانیکه یثرب رابا قوانین ومدیریت منضبط به شهری مدنی ودولت شهری اسلامی تبدیل کرد، نامش به مدینه النبی تغییریافت.بنابراین تمدن دراصطلاح، نوع خاصی ازتوسعه مادی و معنوی است که درجامعه ویژه رخ می نماید. تمدن مجموعه ای پیچیده ازپدیده های اجتماعی قابل انتقال، شامل جهات دینی ومذهبی، اخلاقی، زیباشناختی، فنی یا علمی مشترک درهمه اجزای یک جامعه وسیع و یا چندین جامعه مرتبط با یک دیگراست.
🔹️ نکات فوق روشن میکند که هر اجتماع انسانی را در قالب شهر یا کشور و حتی منطقه نمیتواند تمدن نامید مگر اینکه در زمنیه هنر و فرهنگ و دانش و حکومت پیشرفته باشند.
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴گزارش کار تاکنون مجموعه رسانهای #ساج
الحمدلله تاکنون 61 طاقه پارچه اسپان باند مخصوص تولید 530.000 عدد ماسک و 1000 عدد گان پزشکی تهیه شده است.
ان شاء الله از امروز بنا شد که 8 بیمارستان از بیمارستانهای استانهای تهران، شیراز، قم، گرگان، مازندران، گیلان، لرستان و اصفهان تحت پوشش قرار بدیم.
قرار شد که در 8 استان با جمعیت امام رضایی ها همکاری داشته باشیم و برخی از نیازهای پرسنل بیمارستان ها و نیروهای جهادی که مشغول ضدعفونی و تولید و مدیریت و... هستند، تأمین کنیم.
ان شاء الله
🔸شما عزیزان میتوانید جهت شرکت در این کار بزرگ و سراسری، حتی با 10.000 تومان هم سهیم باشید👇
6037_9971_7379_9678
به نام سیداحمدرضوی
گروههای جهادی لطفا حتما با استاد رضوی ارتباط برقرار کنید 👇
@seyedahmadrazavi59
#ساج_ایران
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794