🌹اللهم كن لوليك الحجة بن الحسن صلواتك عليه وعلى آبائه في هذه الساعة وفي كل ساعة وليا و حافظا وقائدا وناصرا ودليلا وعينا حتى تسكنه ارضك طوعا وتمتعه فيها طويلا🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَمَرَنى رَبّى بِمُداراةِ النّاسِ كَما أَمَرَنى بِأَداءِ الفَرائِضِ؛ (كافى ۲:۱۱۷)
👥 برای آشنا شدن با خلقیات، فرهنگ، گرایشات و روحیات و در یک کلام برای آشنا شدن با #هویت_اجتماعی یک جامعه باید به میان مردم آن جامعه رفت. مواجهه گزینشی با اقشار خاصی از جامعه، ما را با هویت اجتماعی آن جامعه بیگانه میکند، حتی اگر خود ما عضوی از آن جامعه باشیم.
🔍 به همین خاطر، از اقشار و گروه های مختلف جامعه، کسانی که با طیف های متنوع تری از مردم معاشرت و تعامل دارند، با هویت اجتماعی آن جامعه آشناترند و این هویت را در خود درک کرده و برای رشد و تکامل هویت اجتماعی شان ارزش بیشتری قائل هستند. مثلا کسبه و اهل بازار، همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای آشنایی با خصوصیات آن جامعه هستند؛ زیرا با اقشار خاص یا گزینش شده ای مواجه نیستند. تقریبا همه افراد شهر را مخاطب خود میدانند و روش صحیح #معاشرت با افراد مختلف را بلدند.
🛂 اما بعضی مشاغل، فرد را فقط با گروه های خاصی از جامعه مواجه میکند. پلیس و قاضی بیشتر با مجرمین و خلافکارها مواجهند و روان شناسان با افسردگان. ایشان به اقتضای شغلشان با همه فرهنگ و افراد و خصوصیات جامعه خود آشنا نیستند. صحبت های این افراد، ما را بیشتر با هویت بخشی از جامعه آشنا میکند.
🚪 قدم اول ایجاد و تربیت هویت اجتماعی، زمینه سازی برای مواجهه متربی با اقشار مختلف جامعه است. ...
متن کامل:
https://eitaa.com/s_h_taba/16
أَمَرَنى رَبّى بِمُداراةِ النّاسِ كَما أَمَرَنى بِأَداءِ الفَرائِضِ؛ (كافى ۲:۱۱۷)
👥 برای آشنا شدن با خلقیات، فرهنگ، گرایشات و روحیات و در یک کلام برای آشنا شدن با #هویت_اجتماعی یک جامعه باید به میان مردم آن جامعه رفت. مواجهه گزینشی با اقشار خاصی از جامعه، ما را با هویت اجتماعی آن جامعه بیگانه میکند، حتی اگر خود ما عضوی از آن جامعه باشیم.
🔍 به همین خاطر، از اقشار و گروه های مختلف جامعه، کسانی که با طیف های متنوع تری از مردم معاشرت و تعامل دارند، با هویت اجتماعی آن جامعه آشناترند و این هویت را در خود درک کرده و برای رشد و تکامل هویت اجتماعی شان ارزش بیشتری قائل هستند. مثلا کسبه و اهل بازار، همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای آشنایی با خصوصیات آن جامعه هستند؛ زیرا با اقشار خاص یا گزینش شده ای مواجه نیستند. تقریبا همه افراد شهر را مخاطب خود میدانند و روش صحیح #معاشرت با افراد مختلف را بلدند.
🛂 اما بعضی مشاغل، فرد را فقط با گروه های خاصی از جامعه مواجه میکند. پلیس و قاضی بیشتر با مجرمین و خلافکارها مواجهند و روان شناسان با افسردگان. ایشان به اقتضای شغلشان با همه فرهنگ و افراد و خصوصیات جامعه خود آشنا نیستند. صحبت های این افراد، ما را بیشتر با هویت بخشی از جامعه آشنا میکند.
🚪 قدم اول ایجاد و تربیت هویت اجتماعی، زمینه سازی برای مواجهه متربی با اقشار مختلف جامعه است. محدود کردن متربی در #محیط_بسته و مواجهه با گروه های گزینش شده از افراد جامعه، هویت اجتماعی را تضعیف میکند. برخی رفتارها هم هستند که به اسم رفتار تربیتی، از همین طریق، متربیان را با هویت اجتماعی خود بیگانه میکنند. بسیاری از مدارس غیر انتفاعی اسلامی هستند که متربی را در محیطهای #ایزوله محدود و تلاشی برای مواجه کردن او با حقایق و سلایق مختلف جامعه خود نمیکنند. با این رفتار، هویت های اجتماعی را تضعیف و متربیان را با هویت اجتماعی خود ناآشنا میکنند.
🔀 بعضی رفتارها و بسترهای اجتماعی هم آگاهانه و برای تخریب هویت اجتماعی افراد جامعه، مردم را صنفصنف و دسته دسته میکند تا هر فرد، فقط در جمع هم فکران و هم سلیقه های خود #محصور و با افراد و اقشار مختلف جامعه بیگانه شود و روش صحیح تعامل با دیگران -که هویت اجتماعی خود او هستند- را نیاموزد.
🎳 بارزترین نمونه این کنش، رفتار #شبکههای_اجتماعی است که با تکیه بر #هوش_مصنوعی، مخاطبین و متربیان خود را به گونه ای در جمع همفکران و همسلیقگان خود غرق میکند تا کمکم چگونگی معاشرت و مدارای با افکار و سلایق مخالف را فراموش کنند. این سیاست، به سرعت جامعه را بستر شکلگیری انواع #دوقطبی و مستعد بروز اختلافات سنگین اجتماعی و تضعیف هویتهای اجتماعی میکند. سهم #اینستاگرام در شکلگیری دوقطبیها و اختلافاتی که الآن در جامعه مشاهده میکنیم، بهترین شاهد برای اثبات این ادعاست.
↔️ آری! برای مضمحل کردن هویت اجتماعی یک جامعه و پاشیدن آن از درون، راحتترین کار این است که با چنین کارهایی، دوقطبیهای اجتماعی را تشدید، و با پیدا کردن شدیدترین کلونیها، دو قطب مخالف را به جان هم بیندازی.
🧕 #حجاب اگرچه مهمترین مسئله و مشکل امروز جامعه ما نیست، اما یکی از قویترین کانونهای شکلگیری یک دوقطبی فراگیر در جامعه ما بود که طراحان #جنگ_ترکیبی را به این نتیجه رساند، که بهترین محور برای ایجاد اختلافات اجتماعی در جامعه امروز ما، همین مسئله باشد.
اگر موضوع حجاب هم نبود، شبکههای اجتماعی، میتوانست بر موضوعات ساده دیگری مثل واکسن، سفر اربعین، برجام و ... متمرکز شده و بعد از شکلگیری هستههای اولیه دو قطبیها، طرفداران دو قطب (یا دست کم یکی از قطبها) را در نظر خود به جزمیتی برساند که طرف مقابل را عاری از هرگونه عقلانیت و هرگونه پایگاه مردمی و اجتماعی تصور کند و با شوریدن بر آنها، جامعه را به اغتشاش و ناامنی بکشاند.
✅ راهکار اساسی برای مقابله تربیتی با این آسیب، #تربیت هویت اجتماعی در افراد جامعه و القا و تشدید هویت اجتماعی به متربیان است. «نهاد تربیت» موظف به ایجاد زمینه هایی است که متربیان را از کلونیهای ساختگی خارج و با اقشار مختلف جامعه و هویت اجتماعی اش مواجه کند. بعد از دریافت و شناخت این هویت است که میتوان راه تلاش برای تکامل این هویت و روش مدارا و مواجهه با افراد مختلف را به متربی آموخت.
@s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نظام آموزشی ایران سیستمی بیش از حد استاندارد و با کمترین انعطاف پذیری است. چرا که در این سیستم یک محتوای درسی واحد برای تمام مدارس کشور ارائه میشود و بچه های روستاهای دورافتاده ایران، همان کتاب های درسی را میخوانند که بچه های پایتخت نشین در تهران آنها را میخوانند.
... این نظام به شدت انعطاف ناپذیر و مقاوم در برابر تغییر و تحول است و در پاسخگویی به تقاضاها و نیازهای نهادهای محلی ناتوان است و مهارت ها و مفاهیمی در آن آموزش داده میشود که چندان مفید و ضروری نیست
... به طور کلی میتوان گفت که برنامه های درسی و تحصیلی در سطوح مختلف مدارس ایران، بیش از حد شلوغ و متراکم است. به طوری که خروجی آن یکسری افراد مملو از اطلاعات خاص هستند که نه برای زندگی شخصی شان مفید است نه برای کشور و عموم جامعه
... دانش آموزان ابتدایی، با انتظاراتی اندک، کودکان وحشت زده اند که به شیوه اتوماتیک و ماشینی به پرسش های معلم پاسخ میدهند. تنها هنگامی که برای زنگ تفریح آزاد گذاشته میشوند یا هنگامی که مدرسه را ترک میکنند، طبیعی و راحت به نظر میرسند».
خواندید؟! اشتباه نکنید. اینها گزارش طلبه ای مثل من در سال 1401 نیست.
گزارش مشاوران ماوراء بحار (بگو: اونور آبی) است که در سال 1328 تنظیم شده است، درباره "طرح توسعه هفت ساله دولت ایران با تأکید بر بخش آموزش". بله 1328.
حرفی برای گفتن ندارم. فقط باید به این نظام آموزش و تربیت بگویم: «کرم! چقدر گفتی نوکرم. تو قاطی اینا چیکار میکنی.
اصلا تو چرا همیشه اونوری نه اینور. از 57 [و 1328] و بابای عادل تا حالا.
کار من با تو سر دراز داره، آدم فروش!»
https://eitaa.com/s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ما نگران تشدید دوقطبیها هستیم، وگرنه این درخت محکمتر از آن است که با اغتشاشات بیسر زامبیها و جوکرها آسیبی ببیند
⏳ انقلاب اسلامی، ریشه در باورهای فرهنگی هزاران سالهای دارد که در طول قرنها، میلیونها تن از افراد جامعهاش را با مشارکت دادن در تصمیمات و اقدامات و مجاهدات هویتدار کرده است. میلیون ها انسانی که خدمت و تلاش برای ارتقای این فرهنگ را بخش مهمی از هویت خانوادگی یا اجتماعی یا فردی و یا تاریخی خویش یافته و سر سپردن به فرهنگ دیگر را مخالفت با هویت خود و موجب بیهویتی خود میدانند.
🎭 در این اغتشاشات، پوچی و بیهویتی را با وضوح و کیفیتی بالا، در قالب فولاچدی، در عملکرد آشوبگران و تحریککنندگان آنها مشاهده کردیم.
به همان وضوح کسانی را هم دیدیم که بعد از چند قدم همراهی با آشوبها، به سرعت متوجه تعارض این نوع از اعتراض با هویت جمعی و تاریخی خود شدند و به ذلت خیانت به آرمانها و هویت خود و ذلت خدمت به هویت اجتماعی باطل تن ندادند
🌅 این فرهنگ هویتبخش، گذشته و ریشه این انقلاب است و آیندهاش رؤیایی بزرگ و هویتبخشتر. رؤیای نزدیک و باورپذیر و جهانی ظهور، که در زیر سایه خورشید ولایت، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت همه موجودات خواهد بود.
🎖 این عناصر هویتبخش، در زمان حال نیز، افراد و گروههای بسیاری را با مشارکت و مجاهدتها، هویتدار کرده است.
در همین جامعه امروز ایران، میلیونها خانواده، هویتهایی انقلابی؛ همچون خانواده شهید و مجاهد و ایثارگر و عالم دینی و نیکوکار را در خود احساس و با آنها زندگی میکنند.
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/22
🌴 ما نگران تشدید دوقطبیها هستیم، وگرنه این درخت، محکمتر از آن است که با اغتشاشات بیسر زامبیها و جوکرها آسیبی ببیند
⏳ #انقلاب_اسلامی، ریشه در باورهای فرهنگی هزاران سالهای دارد که در طول قرنها، میلیونها تن از افراد جامعهاش را با مشارکت دادن در تصمیمات و اقدامات و مجاهدات هویتدار کرده است. میلیون ها انسانی که خدمت و تلاش برای ارتقای این فرهنگ را بخش مهمی از هویت خانوادگی یا اجتماعی یا فردی و یا تاریخی خویش یافته و سر سپردن به فرهنگ دیگر را مخالفت با هویت خود و موجب بیهویتی خود میدانند.
🎭 در این #اغتشاشات، پوچی و بیهویتی را با وضوح و کیفیتی بالا، در قالب فولاچدی، در عملکرد آشوبگران و تحریککنندگان آنها مشاهده کردیم.
به همان وضوح کسانی را هم دیدیم که بعد از چند قدم همراهی با آشوبها، به سرعت متوجه تعارض این نوع از اعتراض با هویت جمعی و تاریخی خود شدند و به ذلت خیانت به آرمانها و هویت خود و ذلت خدمت به هویت اجتماعی باطل تن ندادند
🌅 این فرهنگ هویتبخش، گذشته و ریشه این انقلاب است و آیندهاش #رؤیا یی بزرگ و هویتبخشتر. رؤیای نزدیک و باورپذیر و جهانی #ظهور، که در زیر سایه خورشید ولایت، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت همه موجودات خواهد بود.
🎖 این #عناصر_هویتبخش، در زمان حال نیز، افراد و گروههای بسیاری را با مشارکت و مجاهدتها، هویتدار کرده است.
در همین جامعه امروز ایران، میلیونها خانواده، هویتهایی انقلابی؛ همچون خانواده شهید و مجاهد و ایثارگر و عالم دینی و نیکوکار را در خود احساس و با آنها زندگی میکنند.
↔️دشمنان این فرهنگ و این رؤیا و این مردم، برای مبارزه با این هویت، به ایجاد #دوقطبیهای_اجتماعی طمع بردهاند.
این #اغتشاشات همان طور که در دوقطبیهای شکلگرفته در جامعه ریشه داشت، بیشترین خطر را برای انسجام و #وحدت_کلمه مردم دارد.
اکنون که به لطف خدا و برکت خون آرمانهای مظلوم این انقلاب، اغتشاشگران پوچ، اضغاث احلام و خوابهای پریشان خود را بر باد رفته میبینند، شاهد هستیم که:
◀️ در یکسو؛ برخی از این جماعت، بیش از پیش، زبان به ناسزا گشوده و به بهانه اعدامهای شرعی محاربین، بیپرده و از سر حرص، سعی در خالی نمودن #عقده_شکست دارند
▶️و در سوی دیگر؛ دلسوزان انقلاب، بیش از ۲ ماه از برخی آشنایان در همسایگی و فامیل، زخمزبان و همراهی با طاغوت و حتی کلمات کفرآمیز شنیده و به دوراهی انتخاب قطعرحم و بیمحلی به برخی آشنایان و همسایگان رسیدهاند
اما خداوند متعال تکلیف ما را برای دوره بعد از فتح و #نصر بهگونهای دیگر رقم زدهاست.
همانگونه که خوردن خوندلها، انقلاب را از کید این #جنگ_ترکیبی نجات داد، دفع این دوقطبی خطرناک نیز با همین راه و روش ممکن است.
آنها که حکم شرعی دارند را به محاکم بسپرند و اذناب غافل و جسور را به اغماض و بزرگواری خود.
باید #فقه_تربیت راهی برای چگونگی معاشرت با این دنبالهها پیش پای دلسوزان نظام بگذارد. فعلاً باید با این #طلقاء مدارا نمود.
تا تاریخ، به تصفیه و #تفکیک نهایی خود نزدیکتر شود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا. فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا
Eitaa.com/S_h_taba