eitaa logo
مِنّا | سید حمید طباطبائی
369 دنبال‌کننده
8 عکس
20 ویدیو
0 فایل
مِـنّـــا؛ تلاشی برای یافتن خویش در #هویت فراگیر امام 【فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي】 یادداشت‌های سید حمید طباطبائی طلبه و پژوهشگر «تربیت هویتی» صفحه ارتباط شخصی: @toubaa صفحه قبلی در اینستاگرام: S.h.taba
مشاهده در ایتا
دانلود
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«نظام آموزشی ایران سیستمی بیش از حد استاندارد و با کمترین انعطاف پذیری است. چرا که در این سیستم یک محتوای درسی واحد برای تمام مدارس کشور ارائه میشود و بچه های روستاهای دورافتاده ایران، همان کتاب های درسی را میخوانند که بچه های پایتخت نشین در تهران آنها را میخوانند. ... این نظام به شدت انعطاف ناپذیر و مقاوم در برابر تغییر و تحول است و در پاسخگویی به تقاضاها و نیازهای نهادهای محلی ناتوان است و مهارت ها و مفاهیمی در آن آموزش داده میشود که چندان مفید و ضروری نیست ... به طور کلی میتوان گفت که برنامه های درسی و تحصیلی در سطوح مختلف مدارس ایران، بیش از حد شلوغ و متراکم است. به طوری که خروجی آن یکسری افراد مملو از اطلاعات خاص هستند که نه برای زندگی شخصی شان مفید است نه برای کشور و عموم جامعه ... دانش آموزان ابتدایی، با انتظاراتی اندک، کودکان وحشت زده اند که به شیوه اتوماتیک و ماشینی به پرسش های معلم پاسخ میدهند. تنها هنگامی که برای زنگ تفریح آزاد گذاشته میشوند یا هنگامی که مدرسه را ترک میکنند، طبیعی و راحت به نظر میرسند». خواندید؟! اشتباه نکنید. اینها گزارش طلبه ای مثل من در سال 1401 نیست. گزارش مشاوران ماوراء بحار (بگو: اونور آبی) است که در سال 1328 تنظیم شده است، درباره "طرح توسعه هفت ساله دولت ایران با تأکید بر بخش آموزش". بله 1328. حرفی برای گفتن ندارم. فقط باید به این نظام آموزش و تربیت بگویم: «کرم! چقدر گفتی نوکرم. تو قاطی اینا چیکار میکنی. اصلا تو چرا همیشه اون‌وری نه این‌ور. از 57 [و 1328] و بابای عادل تا حالا. کار من با تو سر دراز داره، آدم فروش!» https://eitaa.com/s_h_taba
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴 ما نگران تشدید دوقطبی‌ها هستیم، وگرنه این درخت محکم‌تر از آن است که با اغتشاشات بی‌سر زامبی‌ها و جوکرها آسیبی ببیند ⏳ انقلاب اسلامی، ریشه در باورهای فرهنگی هزاران ساله‌ای دارد که در طول قرن‌ها، میلیون‌ها تن از افراد جامعه‌اش را با مشارکت دادن در تصمیمات و اقدامات و مجاهدات هویت‌دار کرده است. میلیون ها انسانی که خدمت و تلاش برای ارتقای این فرهنگ را بخش مهمی از هویت خانوادگی یا اجتماعی یا فردی و یا تاریخی خویش یافته و سر سپردن به فرهنگ دیگر را مخالفت با هویت خود و موجب بی‌هویتی خود می‌دانند. 🎭 در این اغتشاشات، پوچی و بی‌هویتی را با وضوح و کیفیتی بالا، در قالب فول‌اچ‌دی، در عملکرد آشوبگران و تحریک‌کنندگان آنها مشاهده کردیم. به همان وضوح کسانی را هم دیدیم که بعد از چند قدم همراهی با آشوب‌ها، به سرعت متوجه تعارض این نوع از اعتراض با هویت جمعی و تاریخی خود شدند و به ذلت خیانت به آرمان‌ها و هویت خود و ذلت خدمت به هویت اجتماعی باطل تن ندادند 🌅 این فرهنگ هویت‌بخش، گذشته و ریشه این انقلاب است و آینده‌اش رؤیایی بزرگ و هویت‌بخش‌تر. رؤیای نزدیک و باورپذیر و جهانی ظهور، که در زیر سایه خورشید ولایت، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت همه موجودات خواهد بود. 🎖 این عناصر هویت‌بخش، در زمان حال نیز، افراد و گروه‌های بسیاری را با مشارکت و مجاهدت‌ها، هویت‌دار کرده است. در همین جامعه امروز ایران، میلیون‌ها خانواده، هویت‌هایی انقلابی؛ همچون خانواده شهید و مجاهد و ایثارگر و عالم دینی و نیکوکار را در خود احساس و با آنها زندگی می‌کنند. متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/22
🌴 ما نگران تشدید دوقطبی‌ها هستیم، وگرنه این درخت، محکم‌تر از آن است که با اغتشاشات بی‌سر زامبی‌ها و جوکرها آسیبی ببیند ⏳ ، ریشه در باورهای فرهنگی هزاران ساله‌ای دارد که در طول قرن‌ها، میلیون‌ها تن از افراد جامعه‌اش را با مشارکت دادن در تصمیمات و اقدامات و مجاهدات هویت‌دار کرده است. میلیون ها انسانی که خدمت و تلاش برای ارتقای این فرهنگ را بخش مهمی از هویت خانوادگی یا اجتماعی یا فردی و یا تاریخی خویش یافته و سر سپردن به فرهنگ دیگر را مخالفت با هویت خود و موجب بی‌هویتی خود می‌دانند. 🎭 در این ، پوچی و بی‌هویتی را با وضوح و کیفیتی بالا، در قالب فول‌اچ‌دی، در عملکرد آشوبگران و تحریک‌کنندگان آنها مشاهده کردیم. به همان وضوح کسانی را هم دیدیم که بعد از چند قدم همراهی با آشوب‌ها، به سرعت متوجه تعارض این نوع از اعتراض با هویت جمعی و تاریخی خود شدند و به ذلت خیانت به آرمان‌ها و هویت خود و ذلت خدمت به هویت اجتماعی باطل تن ندادند 🌅 این فرهنگ هویت‌بخش، گذشته و ریشه این انقلاب است و آینده‌اش یی بزرگ و هویت‌بخش‌تر. رؤیای نزدیک و باورپذیر و جهانی ، که در زیر سایه خورشید ولایت، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت همه موجودات خواهد بود. 🎖 این ، در زمان حال نیز، افراد و گروه‌های بسیاری را با مشارکت و مجاهدت‌ها، هویت‌دار کرده است. در همین جامعه امروز ایران، میلیون‌ها خانواده، هویت‌هایی انقلابی؛ همچون خانواده شهید و مجاهد و ایثارگر و عالم دینی و نیکوکار را در خود احساس و با آنها زندگی می‌کنند. ↔️دشمنان این فرهنگ و این رؤیا و این مردم، برای مبارزه با این هویت، به ایجاد طمع برده‌اند. این همان طور که در دوقطبی‌های شکل‌گرفته در جامعه ریشه داشت، بیشترین خطر را برای انسجام و مردم دارد. اکنون که به لطف خدا و برکت خون آرمان‌های مظلوم این انقلاب، اغتشاش‌گران پوچ، اضغاث احلام و خواب‌های پریشان خود را بر باد رفته می‌بینند، شاهد هستیم که: ◀️ در یک‌سو؛ برخی از این جماعت، بیش از پیش، زبان به ناسزا گشوده و به بهانه اعدام‌های شرعی محاربین، بی‌پرده و از سر حرص، سعی در خالی نمودن دارند ▶️و در سوی دیگر؛ دلسوزان انقلاب، بیش از ۲ ماه از برخی آشنایان در همسایگی و فامیل، زخم‌زبان و همراهی با طاغوت و حتی کلمات کفرآمیز شنیده و به دوراهی انتخاب قطع‌رحم و بی‌محلی به برخی آشنایان و همسایگان رسیده‌اند اما خداوند متعال تکلیف ما را برای دوره بعد از فتح و به‌گونه‌ای دیگر رقم زده‌است. همان‌گونه که خوردن خون‌دل‌ها، انقلاب را از کید این نجات داد، دفع این دوقطبی خطرناک نیز با همین راه و روش ممکن است. آنها که حکم شرعی دارند را به محاکم بسپرند و اذناب غافل و جسور را به اغماض و بزرگواری خود. باید راهی برای چگونگی معاشرت با این دنباله‌ها پیش پای دلسوزان نظام بگذارد. فعلاً باید با این مدارا نمود. تا تاریخ، به تصفیه و نهایی خود نزدیک‌تر شود بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا. فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا Eitaa.com/S_h_taba
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1⃣ ما معمولا معنی که اتفاقا بزرگتر از است را اشتباه فهمیده‌ایم. بعضی از ماها فکر می‌کنیم این است که انسان به اصلاح نفس مشغول شود، پس اصلاح اجتماع و درگیری با طاغوت می‌شود: این اشتباه به خاطر این است که ما انسان را منحصر در او می‌دانیم. در حالی‌که اگر هر انسان، هویت‌های متعددی دارد، جهاد نفس‌های او هم متعدد می‌شود؛ او هم متعدد می‌شود؛ او هم متعدد می‌شود. 2⃣ گاهی با ملامت‌های نفس لوامه اتفاق می‌افتد. گاهی انسان غفلت را به‌جایی می‌رساند که ناگهان به‌خود می‌آید و بر خود نهیب می‌زند، خود را ملامت می‌کند، تا نجات پیدا کند؛ «قَدْ اَتَيْتُكَ يا اِلـهي بَعْدَ تَقْصيري وَاِسْرافي عَلي نَفْسي ... لااَجِدُ مَفَرّاًمِمّا كانَ مِنّي» ✳️ حال که هویت اجتماعی هم بخشی از نفس انسان است، بیدار کردن نفس لوامه اجتماع هم است. 🕯 و شهیدی که در میدان نبرد با باطل، با مظلومیت و معصومیت خود، وجدان رو به خواب جامعه‌ای را بیدار کرده، بین جهاد اصغر و اکبر جمع کرده است. Eitaa.com/S_h_taba
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙁اگر توهین به چیزی یا آن تو را کند، آن چیز بخشی از هویت توست بخشی از توست 🙂اگر یا تمجید از چیزی هم تو را کرد، آن چیز هم بخشی از تو و هویت توست 📎ممکن است آن «چیز»، یک شخص باشد، یک گذشته باشد، یک وطن، یک فامیل یا یک صنف باشد. به هر حال بخشی از توست، که با موفقیتش خوشحال می‌شوی و با شکستش ناراحت. خودت را باید درست بشناسی ، بدون شناختن همه‌ی خودت کامل نمی‌شود 🔸ما هویت‌های فراوانی داریم؛ باید همه‌اش را بشناسیم و باید برای اصلاح همه‌اش کنیم؛ ، هویت فامیلی، هویت صنفی، هویت ملی، هویت سنی، هویت جنسی، و و و 🤔 مهم‌ترین بخش و مهم‌ترین بخش و مهم‌ترین بخش و مهم‌ترین بخش ، این می‌شود که بدانی چه چیزهایی هویت تو را تشکیل می‌دهد و حدودش را تعیین می‌کند و اینکه بدانی چطور می‌توانی انتخاب کنی که چیزی، جزئی از هویت تو باشد یا نه؟! Eitaa.com/S_h_taba
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏳از قدیم یه بحث مفصلی بین متکلمین و فلاسفه وجود داشته و هنوز هم ادامه داره: ▪️ میگند که ریشه‌ای‌ترین انگیزه انسان در کارهاش، رسیدن به برای خودشه؛ من تا نفعی در کاری برای خودم نبینم اقدام به اون کار نمی‌کنم. ▫️ هم این منطق رو خودپرستی می‌دونند و میگند: ریشه‌ای‌ترین انگیزه‌های انسان، میل به پرستشه و مومن، هر کاری که می‌کنه، برای خداست. 🔳 بعد فلاسفه می‌گند این پرستش هم برای نفع بردن خودشه. اگه نفعی برای من نداشته باشه، انجامش نمی‌ده. حتی مادری که برای فرزندش می‌کنه، بخاطر خودش و خوشحالی خودشه. 🔲 بعد متکلمین قبول نمی‌کنند و همون حرف قبلی رو تکرار می‌کنند و خلاصه هرکدوم همین مطلب رو پِنجاه بار تکرار می‌کنند تا خسته شند.😉 خلاصه‌ی بحث این دو بزرگوار اینه که: آیا طینت ما بر پایه کسب منفعت سرشته شده یا بر پایه پرستش؟؛ پایه گازسوزیم یا بنزین‌سوز؟😁 من کاری به این دعوای گیج کننده ندارم. سؤال من اینه که: 🔍انگیزه حرکت هر چه که باشه، اون «من» که دنبال انگیزه حرکتش می‌گردید، محدوده‌ش چیه؟ آیا فقط منافعی که به من فردی برگرده می‌تونه برای انسان انگیزه‌سازی کنه؟ یا اون من قابل توسعه است و می‌تونه از گسترده تر باشه؟ متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/29
⏳از قدیم یه بحث مفصلی بین متکلمین و فلاسفه وجود داشته و هنوز هم ادامه داره: ▪️ میگند که ریشه‌ای‌ترین انگیزه انسان در کارهاش، رسیدن به برای خودشه؛ من تا نفعی در کاری برای خودم نبینم اقدام به اون کار نمی‌کنم. ▫️ هم این منطق رو خودپرستی می‌دونند و میگند: ریشه‌ای‌ترین انگیزه‌های انسان، میل به پرستشه و مومن، هر کاری که می‌کنه، برای خداست. 🔳 بعد فلاسفه می‌گند این پرستش هم برای نفع بردن خودشه. اگه نفعی برای من نداشته باشه، انجامش نمی‌ده. حتی مادری که برای فرزندش می‌کنه، بخاطر خودش و خوشحالی خودشه. 🔲 بعد متکلمین قبول نمی‌کنند و همون حرف قبلی رو تکرار می‌کنند و خلاصه هرکدوم همین مطلب رو پِنجاه بار تکرار می‌کنند تا خسته شند.😉 خلاصه‌ی بحث این دو بزرگوار اینه که: آیا طینت ما بر پایه کسب منفعت سرشته شده یا بر پایه پرستش؟؛ پایه گازسوزیم یا بنزین‌سوز؟😁 من کاری به این دعوای گیج کننده ندارم. سؤال من اینه که: 🔍انگیزه حرکت هر چه که باشه، اون «من» که دنبال انگیزه حرکتش می‌گردید، محدوده‌ش چیه؟ آیا فقط منافعی که به من فردی برگرده می‌تونه برای انسان انگیزه‌سازی کنه؟ یا اون من قابل توسعه است و می‌تونه از گسترده تر باشه؟ 📝 [منظورم از فرد: خود انسان است به‌تنهایی؛ حقیقتی از انسان که جز خودش کس دیگه‌ای در اون جا نمی‌شه] 💡به نظر میاد ما مجبور نیستیم بگیم که اون من انگیزه‌ساز، فقط شامل منافع تک نفره فردی باشه. بلکه انسان داره و رشد و بهره‌مندی چیزها یا کسانی که بهشون تعلق داره می‌تونه به او انگیزه فعالیت بده. 🙄 کاری نداریم به اون دعوای فیلسوف و متکلم که هر کدوم این انگیزه و تلاش رو چجوری تحلیل میکنند؟! به هر حال! محدوده‌ی اون من که منافعش حرکت دهنده انسان است رو؛ او معلوم می‌کنه. ❗️یعنی من انسان قابل گسترشه؟! بله! البته؛‌ قابل گسترش دانستن من انسان، نباید فردیت و انسان‌ها رو نفی و انکار کنه. 👥تعلقات انسان، یک در کنار فردیتش درست می‌کنه که منافع این حقیقت، میتونند محرک او باشند. 🔅 بهترین اسم برای این حقیقت جدید؛ است. 👤 یعنی مجموعه تعلقات انسان که منافع اونها می‌تونند انگیزه‌ساز حرکت او باشند. 🌀انسان حقیقتی داره به نام هویت؛ که با گسترش تعلقاتش قابل گسترشه: به‌خاطر تعلق به یک جمع، پیدا می‌کنه و برای منافع اون جمع تلاش میکنه. به خاطر تعلق به یک خانواده؛ پیدا می‌کنه و ... 👤فرد مستقل بودن و وحدت داشتن هر انسان و کثرت داشتن انسان‌ها، قابل انکار نیست. اما قرار نیست که تعلقات، فردیت من رو کم و زیاد کنند؛ تعلقات، هویت من رو کم و زیاد می‌کنند: 🔆 أيُّها النّاسِ ، إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ (نهج‌البلاغه) ........ ان‌شاءالله ادامه دارد Eitaa.com/S_h_taba
11.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎭 تعلقات، شکل دهنده هویت‌ها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند: 1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه. 2⃣ هویت‌های اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه. هر انسانی هویت‌های اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویت‌های اجتماعی رو با هم پیگیری کنه. روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل می‌گیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند. 3⃣ هویت‌های تاریخی؛ که تعلقات و آرمان‌های مشترک موجب شکل‌گیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمان‌ها شکل می‌گیره. مهم‌ترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانی‌که در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس و ایثار باشه 🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: این هویت‌ها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اون‌ها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویت‌ها، یک رو درست می‌کنند و یکیشون در جایگاه محور قرار می‌گیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم. اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟ متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/36
🎭 ، شکل دهنده هویت‌ها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند: 1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه. 2⃣ هویت‌های اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه. هر انسانی هویت‌های اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویت‌های اجتماعی رو با هم پیگیری کنه. روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل می‌گیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند. 3⃣ هویت‌های تاریخی؛ که تعلقات و آرمان‌های مشترک موجب شکل‌گیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمان‌ها شکل می‌گیره. مهم‌ترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانی‌که در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس و ایثار باشه 🤲 ان‌شاءالله تفاوت هویت اجتماعی و تاریخی رو توضیح خواهم داد و در مورد راه‌های القا و تشدید این هویت‌ها هم صحبت خواهم کرد. 🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: این هویت‌ها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اون‌ها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویت‌ها، یک رو درست می‌کنند و یکیشون در جایگاه محور قرار می‌گیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم. اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟ 🌐 به نظر می‌رسه که همه وجود چنین نظامی رو قبول دارند. ولی نگاهشون در مورد هویت محوری متفاوته. مثلاً؛ 📿 بیشتر معتقدند که مهم‌ترین وظیفه ما، رشد دادن به هویت فردیمونه. 🌎 هویت اجتماعی رو محور هویت‌ها می‌دونند. مهم‌ترین وظیفه نظام تربیتی غربی، القای هویت اجتماعی و تشدید اونه. 📚 و بعضی از عرفا هم هستند که وظیفه نظام تربیتی رو بیش از هر چیز، خدمت به هویت تاریخی می‌دونند. اینها همون کسانی هستند که دائما از اهمیت صحبت می‌کنند و معتقدند مهم‌تر از هر چیز و أوجب واجبات، خدمت به اسلام و نظام اسلامیه. یکی از مهم‌ترین مراکز این نگاه تربیتی، مکتب فقهی-تربیتی است و می‌توان این نگاه رو، و استادشان مرحوم شاه آبادی هم دانست. 🕋 اسلام در کلمات حضرت امام یعنی همان « و دین و ». وقتی تحقق توحید و ظهور، مهم‌ترین تکلیف شرعی باشه، مهم‌ترین وظیفه نظام تربیتی، پرداختن به هویت تاریخی و مکتبی است. 🔆 محوریت دادن به هویت تاریخی یعنی: خدمت به اسلام و تلاش برای ظهور تعیین کند که فرد چه‌مقدار و چگونه کند. نه اینکه سیر و سلوک او تعیین کنه چه‌مقدار باشه و برای ظهور و تحقق توحید جهاد کنه. ✳️ محوریت ، مهم‌ترین ویژگی است. نظریه همه کسانی است که افقی وسیع‌تر از را برای توسعه تربیت در نظر دارند. همه‌ی Eitaa.com/S_h_taba
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد. ↔️ با ورود به حوزه‌های علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزه‌های علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسم‌های مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی»، «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد. ⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزه‌های علمیه بودند. 🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل ، با نقد این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات منصور حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند. 🕑 در قدم بعدی، منتقدین عرفان بیشتر به نقد عرفان نظری مثل پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند. 🕒 با ترویج در اوایل قاجار، مرحوم (آل‌آقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد. 👈 اتهام بی‌توجهی به احکام، همواره یکی از مهم‌ترین موانع ترویج عرفان در حوزه‌های علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند. با این حال ... ... متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/38
1⃣ از 2⃣ ۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد. ↔️ با ورود به حوزه‌های علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزه‌های علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسم‌های مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی» و «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد. ⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزه‌های علمیه بودند. 🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل ، با نقد این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند. 🕑 عده‌ای از منتقدین عرفان بیشتر به نقد عرفان نظری مثل پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند. 🕒 با ترویج در اوایل قاجار، مرحوم (آل‌آقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد. 👈 اتهام بی‌توجهی به احکام، همواره یکی از مهم‌ترین موانع ترویج عرفان در حوزه‌های علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند. با این حال، جریان غالب فقها، هنوز هم مکتب تربیتی-عرفانی جدید رو به همون اشکالات و مبتلا می‌دونستند و دوباره با محوریت دادن به اشکالات گرایشی، مثل ترویج و ، به مخالفت با عرفان ادامه دادند. انگار عرفان هنوز نتوانسته بود دل فقها را به دست آورده و نگرانی اونها رو رفع کند. 🤔 این در حالی بود که درست در همان زمان، فقها با اقبال به مکتب تربیتی و معنوی یعنی مکتب تربیتی و شاگردانش (مانند و )، نشان دادند که مشکلی با ندارند. پس چه مرامی از عرفان بود که فقها رو تا این حد مکدر ساخته بود؟ ادامه مطلب در 2⃣ (https://eitaa.com/s_h_taba/39)
2️⃣ از 2️⃣ 🔍 موضع‌گیری‌های بعدی نشان داد که این کدورت، بیش از نقدهای گرایشی، از ناشی شده است؛ یعنی از «بی‌تفاوتی اهل عرفان به وقایع جامعه اسلامی و اولویت ندادن به مجد و عظمت و اعتلای اسلام نسبت به رشد علمی-معنوی سالکین». ⚠️ اما این اشکال اختصاصی به عرفان نداشت و ممکن بود که برخی جریانات فقهی را هم به خود مبتلا کند. 🚨 ، نشانه‌های ضعیفی از این آسیب را در حوزه فقهی نجف دریافته و برای رفع آن تلاش‌های بسیاری کرده بود. تلاش‌های میرزا و شاگردانش در رفع این اشکال، در حوزه سامراء و بعد از او در و ، به میزان زیادی موفق بود. اما از بین شاگردان میرزا که بعد از او به نجف برگشتند، دوباره و در پشت دیوارهای امن نجف، برخی از طلاب و اساتید، به غرق شدن در قیل و قال‌های علمی و انزوای از جامعه و کم توجهی به مسائل عالم اسلام و ساده لوحی در دنیای پیچیده سیاست مبتلا شدند 🏷 اختلاف روشی در چگونگی «حفظ و » حوزه فقهی نجف را به دو قطب «شیخ محمدکاظمی‌ها» و «سید محمدکاظمی‌ها» تبدیل کرده بود. این مطلب نشان میداد که برچسب، بی توجهی به بیضه اسلام اشکالی بود که حتی می‌توانست موجب در افتادن یک فقیه با سایر فقها شود، چه برسد به اهل عرفان و مهمان ناخوانده حوزه‌های علمیه. آری! مهم‌تر از ترویج مولوی و حتی ، این اشکال بود که مانع اقبال فقها به مکتب تربیتی ملاحسینقلی شده بود. ❇️ اما در (و قم)، آحاد جامعه شیعه باید اولا به دنبال ارتقای اسلام باشند و بعد از آن، رشد فردی و علمی-معنوی خودشان را در تناسب با ارتقای اسلام و مکتب دنبال کنند. درست بر خلاف که یک کتاب اخلاقی هم از خود بیرون نداد و مبلغان چندانی به بلاد اعزام نکرد، چهره‌های شاخص مکتب تربیتی سامراء، برای عموم مردم «» و «منازل الآخرة» و «دارالسلام» می‌نوشتند و نموده، با فسادها مبارزه می‌کردند و فرهنگ عمومی را ارتقاء می‌دادند. در واقع، این اولویت دادن به اسلام، موجب مردمی‌تر شدن مکتب تربیتی سامراء شده بود. 🎯 اگرچه مرحوم ملاحسینقلی همدانی خدمت بزرگی به عرفان کرد، اما اشکال اصلی سیره‌ی عرفان را شاگردانی از مکتب ایشان اصلاح کردند که نقطه قوت مکتب تربیتی سامرا و قم را یافته و توجه به عظمت و اعتلای اسلام را به محوریت مکتب تربیتی برگرداند؛ افرادی همچون آیت الله و حضرت . 🤝 گویی این اصلاح کار خود را کرده بود. تا قبل از این، دعوا بر سر این بود که آیا می‌توان به علاقه‌مندان به عرفان، شهریه و شرعیه داد یا نه؟ اما بعد از رفع این اشکال، یک فقیه طرفدار عرفان، صلاحیت به دوش کشیدن عَلَم اسلام را حتی در نگاه مخالفین عرفان نیز به دست آورده بود. هنوز اختلافات گرایشی و علمی سابق پابرجا بود، ولی اشکال محوری عرفان، در اصلاح و سایر انتقادات به حاشیه رفته بود. ✴️ بعد از بازگشت محور تربیت از هویت فردی به هویت مکتبی و تاریخی است که رحمه‌الله با خاطری آسوده می‌گوید: عَلَم اسلام به دست آقای خمینی است و از خمینی گفتن، از اسلام گفتن است https://eitaa.com/s_h_taba