eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
281 دنبال‌کننده
1هزار عکس
111 ویدیو
163 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
به آن امید که کلبه های دلتان گرم از ابراز و دریافت محبت باشد! و فرزندانتان از این محبت جاری در خانه سیراب شوند! نوش جانشان! http://sm-kheradmand.com
- 1395 * پنجشنبه - 29 مهر 1395 – 18 محرم الحرام 1438 – 20 اکتبر2016 • امروز جلسه ی سی و یکم از مجموعه جلسات «» را تشکیل دادیم. خلاصه ای از آن چه طرح شده به قلم یکی از بزرگواران دانشجو چنین است: • در بخش اول این جلسه ادامه ی سخن در مورد حدیث جنود عقل و جنود جهل از امام صادق علیه السلام بود. حضرت می فرمایند: عقل را با لشکرش و جهل را بالشکرش بشناسید تا هدایت شوید. • اگر در جایی در مورد بحث عقل مطالبی خوانده باشیم و این روایت را نخوانده باشیم بحث عقل را ناقص دانسته ایم! • در توجه به عناوین روایت متوجه می شویم که جنود عقل بیشتری داریم یا جنود جهل بیشتری! • امام صادق علیه السلام جنود عقل و جهل را این گونه بر می شمارند: سر فصل ۳۱: تشریک مساعی و ضد آن دریغ و خود داری؛ ۳۲ : دوستی و ضد آن دشمنی؛ هر زمان احساس کردیم دوستی مان برای رضای خدا کم رنگ شده یعنی جنود جهل غالب شده است؛ ۳۳: پیمان داری و ضد آن پیمان شکنی؛ ۳۴: خضوع در برابر تتاول و بلندی جستن؛ ۳۵: سلامت در برابر بلا و گرفتاری؛ ۳۶: محبت در برابر بغض و کینه؛ ۳۷: صداقت در برابر دروغگویی. • بحث کذب در بعضی خانواده ها بدون تعمد جاریست. رو آوردن به کذب و دروغ حتی برای تداوم زندگی اشتباه است و باید از آن دوری کرد. • همچنین مطالبی در خصوص ولایت تکوینی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شد. • در عصر حاضر اگر کسی جایگاه، توانمندی مقام و قدرتی را که از جانب خداوند متعال به امام عصر سلام الله علیه داده شده را بشناسد به راحتی در مقابل غیر امام علیه السلام سر تسلیم فرود نمی آورد. • سرپرستی و ولایت امور مردم از شئون مالکیت است و مالک مطلق و حقیقی همه ی مخلوقات خداوند متعال است و پیامبران و امامان از ناحیه ی خداوند متعال به سرپرستی و ولایت مردم برگزیده شده اند و از هر دوی ولایت تکوینی و تشریعی برخوردارند. • در قسمت دوم جلسه در موضوع خیر و شر بیان شد که: فلاسفه می گویند معطی وجود خداست و خود وجود هم خیر محض است؛ بعد سوال اینجاست که شرور از کجاست؟ پاسخشان اینست که شر یک امر عَدَمی است و اگر امری عدمی بود علت نمی خواهد؛ وقتی خیر نباشد پس شر هست و وجود شر علت نمی خواهد؛ اما نظر ما این است که شر هم وجودیست. • در تعریف خیر و شر باید بین «الم» و «شر» تفکیک قائل شد. ممکن است چیزی برای انسان «الم» داشته باشد، درد و رنج داشته باشد، ولی شر نباشد مثل عمل جراحی ای که درد و رنج داردولی برای بهبودی است و شر نیست و عین خیر است. • هر چیزی که منافر و منافی روح و بدن باشد شر نیست و هر چیزی که ملایم روح و بدن باشد خیر نیست. • هر آن چه که روح می پسندد و از آن لذت می برد لزوماً برای او خیر نیست. • روح در جنبه ی حیوانی خود طالب آزادی است و تنزل روح از عالم لاهوت و عالم بهجت و سرور به عالم ظلمانی دنیا و گرفتار شدن در قفس بدن منافی با طبع روح است. روایتی از امام صادق علیه السلام در کتاب توحید جناب شیخ صدوق آمده است که از حضرت پرسیدند: چرا ارواح از ملکوت اعلی به زمین آمده اند؟ فرمودند: خدای متعال می دانست اگر ارواح در این مقام و شرافتی که دارند در آن جا بمانند اکثرشان ادعای ربوبیت می کردند. https://www.aparat.com/sm.kheradmand
* دوشنبه - 27 مرداد 1393 – 21 شوال 1435 – 18 آگوست 2014 • امروز مطالعه ی کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام» را به پایان رساندم. اثر آقای محمدرضا انصاری، در 48 صفحه، انتشارات دلیل ما، چاپ دوم (1391). • کتاب زیبائی بود. برای سنین دانش آموزی به جهت اشاره ی کتاب به انعقاد نطفه توصیه نمی شود ولی برای بزرگسالان واقعاً خواندنی است. • با خواندن این کتاب ضمن توجه به ساحت قدس فاطمی سلام الله علیها، یک جمله بر قلب انسان می گذرد که : «خوشا به حال حضرت خدیجه سلام الله علیها». https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1381 * جمعه – 25 مرداد 1381 – 7 جمادی الثانی 1423 – 16 اوت 2002 • امروز از آقای یونس حمزه اهل تبریز و از همراهان دوره ی آموزشی در زمان سربازی نامه ای به همراه نوار «ای قلم سوز ...» دریافت کردم. • صبح توفیق داشتم در جلسه ای در موضوع امامت شرکت کنم (سی و هفتمین جلسه با این عنوان) و مطالب ارزشمندی در بحث «اثبات عقلی عصمت امام» بشنوم. یادداشت هایی هم از این برنامه ثبت نمودم: • دانشمندان علم کلام، در زمینه ی اثبات عقلی عقاید امامیه، بحث‌های زیادی دارند؛ از جمله خواجه نصیر که بزرگترین دانشمند کلامی جهان اسلام است و کتاب «تجرید الاعتقاد» را نوشته و بر این کتاب حدود ۴۰۰ شرح و تلخیص نوشته شده که مهمترین شرح آن «کَشفُ المُراد فی شَرحِ تَجریدِ الاِعتِقاد» علامه ی حلّی است. علّت اهمیّت این شرح، اآن است که علامه ی حلّی شاگرد مستقیم خواجه بوده و این مطالب را از خود خواجه درس گرفته است؛ بر کشف المراد هم کارهای زیادی انجام شده است. این دو بزرگوار بر عصمت مطلق امام من عند الله، چند دلیل عقلی طرح کرده‌اند که این‌ها به کتاب‌های دیگر هم رسوخ پیدا کرده است. مرحوم مجلسی در بحار جلد ۱۱ که در بحث نبوّت است بابی دارد (باب ۴) تحت عنوان: «باب عصمتُ الاَنبیاء و تأویل ما یوهَمُ خطأَهم و سهوهم»؛ ایشان از صفحه ی ۸۹ تا صفحه ۹۶ دلایل عصمت انبیاء را بحث می‌کند. همچنین در بحار جلد ۲۵، که کتاب الامامه است در باب ۵ چنین بابی آمده: «عصمَتُهُم و لزومُ عصمتِ امام علیه السلام» که از صفحه ی ۲۰۸ تا صفحه ۲۱۱ دلایل بحث عصمت طرح شده است و بعد از این بزرگوار هم دیگران از این منبع استفاده کرده‌اند. • اکنون به این دلائل می پردازیم: .... http://sm-kheradmand.com
صدیقه ی طاهره سلام الله علیها در الغدیر.pdf
21.11M
کتابی مفید، برگرفته از یکی از مشهور ترین و وزین ترین آثار ولایی شیعه، یعنی الغدیر http://sm-kheradmand.com
- 1391 * پنج شنبه – 15 تیر 1391 – 15 شعبان 1433 – 5 جولای 2012 • بیست سال پیش، در چنین روزهای مشغول اجرای نمایش جناب «علی بن مهزیار» بودیم؛ و من در نقش آن واصل به محضر وجود مقدس امام عصر علیه السلام. نمایشی که عمده‌ی تمریناتش در سال 1370 انجام شد ولی اجرایش به نیمه‌ی شعبان سال 1371 موکول شد! • حقیقت هیچ وقت نفهمیدیم کدام اختلاف پیش آمده در آن مجموعه‌ی فرهنگی این گونه وقتگذاری و صرف عمر تعدادی نوجوان را پوچ انگاشت و زحمات سال 1370 را ندیده گرفت، ولی سرانجام این نمایش برای سه گروه اجرا شد؛ دو مرتبه فیلم‌ برداری شد که یکی از آن ها توسط موسسه‌ی «رایت» بود و قرار بود به صورت سی‌دی منتشر شود که آن هم هیچ وقت به دست ما نرسید! • نویسنده، کارگردان و طراح گریم، مرحوم حیادار بود؛ مردی مهربان و خوش برخورد! اصالتاً عراقی که به ناچار مهاجرت کرده بود به ایران! ی طبق گفته‌ی خودشان عده‌ای در زمان نیاز مالی شدیدشان - در ایران - می‌خواسته‌اند با پرداخت پول و وعده‌هایی خیره‌کننده ایشان را به خدمت بهائیت درآورند ولی او به دامن رسول خدا و امیرالمؤمنین صلی‌الله‌علیهماوآلهما پناه می‌برد و بعد خدای عالم برایش گشایشی حاصل می‌کند. • در زمان کسالتِ ایشان که سوی چشمشان را از دست داده بودند، پیگیر شدم و یک نوبت به خانه‌شان رفتم. خیلی خوشحال شدند؛ خدا رحمتشان کند! ایشان هم مثل خیلی‌های دیگر، وقتی سر پا بودند و توانایی‌هایشان به کار می‌آمد مورد توجه بودند و وقتی خانه نشین شدند ! • مرحوم حیادار در زمان خود و در حد خود مؤثر بودند و آن ها که با ایشان کار کرده‌اند خاطرات شیرینی از صفای باطن او دارند. • یک نوبت برایم تعریف می‌کردند که در زمانی که عراق بودند مثل خیلی از عراقی‌ها از آیت الله سیدمحمد شیرازی تقلید می‌کردند ... «وقتی به ایران آمدم جوّ تقلید و نام‌هایی که می‌شنیدم متفاوت بود. با خودم اندیشیدم که اگر در قیامت به من بگویند جرا مرجعت را تغییر دادی، جوابی ندارم! بنابراین در مقابل تبلیغات و بعضاً اتهام زنی‌ها مقاومت کردم و بر مرجع اولیه ام که او را اعلم و با تقوا یافته بودم پایدار ماندم!» به زعم من این داستان نمونه‌ای از توجه او به کار برای خدا بود! • غیر از نمایش هایی که به عنوان بازیگر با ایشان کار کردم، یک نمایش را هم در کنارشان با عده ای از محصلان کارگردانی کردم؛ در آن زمان ادب و صبر و آرامش مرحوم حیادار برایم آموزنده تر از نکته های کارگردانی ای بود که می آموختم! • در این نمایش که دو تصویر از آن دارم در مراحل گریم برای نقش جناب «علی بن مهزیار» هستم که خدمت امام عصر علیه السلام شرفیاب می شود. تا کنون حداقل سه مرتبه برای بدست آوردن فیلم و تصاویری بیشتر از آن نمایش اقدام کرده ام که هنوز به نتیجه نرسیده ام! دو تصویر از این نمایش، در آدرس زیر قابل مشاهده است: http://sm-kheradmand.com/Recommended/section11/section6/section2/page2/lang/Fa.aspx
- 1403 * دوشنبه – 9 مهر ماه 1403 – 26 ربیع الاول 1446 – 30 سپتامبر 2024 امروز صبح جلسه ی «» را داشتیم؛ نوبت سی و یکم. خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این جلسه به قلم یکی از حاضران در کلاس چنین است: • در ذیل خوانش صفحه ی۶۶، پاراگراف دوم از کتاب وجدان: • مروری بر بحث «مالکیت محاطیه» و «مالکیت احاطیه». • روح هم مثل جسم ماده است. • در روایتی پنج نوع یا مرتبه برای روح بیان شده است: ۱- روح الشهوه، ۲-روح القدرۀ ۳-روح الاراده، که این سه را همه مخلوقات دارند. ۴- روح الایمان که فقط در وجود مومنین است. ۵-روح القدس که فقط در وجود ولی خدا است. • وقتی ما در حال خدمت به ولی خدا هستیم و در مسیری حرکت می کنیم که رضایت امام زمان علیه السلام شامل حالمان است، در واقع دعای یاری روح القدس، در مورد ما مستجاب است. • روح به ما اعطا شده است، ما روح نیستیم، ما یک ترکیب صناعی از دو یا سه جز هستیم. • هرآن چه ما را متذکر حق متعال می کند و نوعی آیتیّت برای ما پیدا می کند، خود آن آیت شدن به فعل و عنایت حق متعال است. • همه چیز در عالم بالله است. https://eitaa.com/s_m_kheradmand