eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
283 دنبال‌کننده
1هزار عکس
111 ویدیو
163 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
با احترام با توجه به هک شدن کانال تلگرامی بنده بعد از کمی غصه خوردن 😜 به کوری چشم دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام کانال جدید را با آدرس زیر راه اندازی کردم. امید که بتوانیم اطلاعات از دست رفته را باز یابیم. https://t.me/Kheradmand_S_M
امضا؛ من دل تنگ انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نویسنده: بهاره سلمانی تصویرگر: ابوالفضل همتی اهویی قطع : رقعی تعداد صفحه : 32 سال انتشار شمسی : 1400 پایان مطالعه، ساعت 1 بامداد چهارشنبه 13 تیر 1403 اشعاری زیبا و تصاویری کار شده و ترکیبی از شعر و تصویر، دلنشین. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
سمینار «روانشناسی مثبت نگر» بحثی تقریبا دو ساعتی که در دو روز پایانی خرداد 1403 شنیدم. حرف های خوب در میان اعتقادات سست و راهنمایی های فکری غلط!! که البته در میان آن ها که محبوبیتی هم در جمع جوانان دانشجو می جویند کم نیست! اخیراً ترجمه ای هم از این گوینده ی روانشناس دیدم که کتابش را تقدیم به فردی از منحرفان اعتقادی کرده بود! فهمیدم برخی حرف هایش فقط از روی نادانی و جهل نیست! ... خدای متعال عاقبت ما را ختم به خیر نماید. https://eitaa.com/s_m_kheradmand
سرود درّ نجف.mp3
12.2M
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ. ... https://eitaa.com/s_m_kheradmand
- 1377 * یکشنبه – 11 بهمن 1377 – 14 شوال 1419 – 31 ژانویه 1999 با تعدادی از دوستان فرهنگی مؤسسه ی پیام هدایت برای بازدید از مجموعه‌ی پیش‌دبستانی و دبستان بنی هاشمی، واقع در کرج راهی شدیم. زمان این بازدید از حدود ساعت 12 که از دزاشیبِ تجریش راه افتادم تا حدود 17 که در خیابان شریفیِ تهران پیاده شدم به طول انجامید؛ نماز در مسجدی در تهران و ناهار در مؤسسه‌ی بنی هاشمی. نکات بسیاری قابل ذکر است که به برخی اشاره می کنم: ک 1. مدیریت علاقه‌مند، با تجربیات مدرسه‌ای و غیر مدرسه با روحیه‌ای شاداب و دارای تدینی سنتی که از بچه‌ی یک روحانی انتظار می‌رود؛ باپشتکار و نگران از سختی‌ها اما یک تنه ایستاده اند! ... و این خیلی جالب است! 2. 180 دانش‌آموز پیش دبستانی و دبستانی دارند؛ مدرسه ای تازه تأسیس، دارای امکانات نسبتاً خوب با توجه به واقع شدن در شهرستان! 3. در بعضی زمینه‌ها نقص امکانات و مربی و معلم دارند، در عین حال 70 نفر کادر آموزشیِ کل مؤسسه است! 4. دارای یک پیش‌دبستانی مختصر با یک مربی سه سال تجربه که اهل کرج است و محیط‌های دیگر را خیلی ندیده، اما ظاهراً علاقه‌مند است. 5. کلاس‌‌ها در خودشان خوب است و نمازخانه‌ی بسیار زیبا و عالی ای دارند. علاقه‌ی شدید مدیر به مسائل مذهبی و عقیدتی کاملاَ آشکار است. حیف است که چنین مدیری ظاهراً تنها است و نه تنها از داشتن کمک های جدیِ اجرایی بلکه مشاورهای توانمند هم محروم است! البته مدیر سلائق خاص خود را دارد که شاید هر شخصی هم نتواند با ایشان همراه شود ولی این شاخصه تقریباً در همه ی مجموعه ها هست؛ معاون هم دارند، اما ظاهراً تقسیم کارِ زیادی صورت نپذیرفته، مدیر تنها دیده می‌شوند و ظاهراً مدرسه را به شکل غیر ساختاریافته اداره می‌کنند. 6. ظاهراً با مجموعه ی «جامعه ی تعلیمات اسلامی» نظرات متفاوتی دارند؛ از جمله این که می‌گوید: «مدارس جامعه طبق یک الگوی خاص عمل می‌کنند، اما من می‌گویم باید با زمانه و زمان تغییر کرد!». ی 7. مدرسه پر است از عکس‌های یادگاری مدیر و خانواده‌ی او! مدیر علاقه‌مند به رشد بچه‌های خویش هم هست! خانواده‌ی مدیر به قول خودشان «با هم صبح علی‌الطلوع مدرسه‌اند تا شب»؛ همه در خدمت مدرسه‌اند! دختر خانم ایشان بر کل معلمین زن دبستان نظارت دارد و بعضی کارهای مالی و دفتری را نیز انجام می‌دهند. 8. مدیر با خاطراتش خیلی لذت می برد و حتی در پی ساختن مستندی از خاطرات زیبای خود برای آینده است. خدا بر توفیقات همه‌‌ی کارکنان مدرسه‌ی بنی‌هاشمی بیافزاید؛ به نظر می رسد با این انرژی اولیه آینده ی خوبی داشته باشند؛ ان شاء الله. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
عدم امکان جمعِ دین، عرفان و فلسفه در نظر علامه طباطبایی مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (المیزان»، جلد 5، صفحه 282-283، چاپ دوم (1390ق)، (سوره ی مائده، تفسیر آیات 15-19)) مطلب مهمی می آورند که به عنوان استاد مسلم و مصطلح که شاگردن متعددی در این دو زمینه داشته اند و البته آشنای با روایات و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام نیز بوده اند جایگاه سخن را افزون می سازد: ... بنا بر آنچه گفتیم، راه معرفت و جستجوی حقایق و کشف آن ها سه دسته شد: ظواهر بیانات دینی، و بحث عقلی فلسفی، و- تصفیه ی نفس. هر یک از این سه راه را طایفه ای از مسلمین پیموده اند و میان این سه همواره کشمکش و حمله و درگیری بوده است و جمع کردن میان این سه طایفه محال است، مانند تغییر زوایای مثلث، که (180 درجه می باشد و) اگر بر یکی از آن ها بیفزایی بناچار از دو زاویه ی دیگر کاسته ای و به عکس. در تفسیر قرآن نیز اختلاف فاحشی میان مفسران، برپایه ی اختلاف مشرب علمی آنان وجود دارد، به این معنی که در غالب موارد، نظر علمی (فلسفی یا عرفانی)، بر قرآن حمل (تحمیل) شده است و نه عکس آن، مگر در جاهایی شاذ و اندک. و تو دانستی که قرآن، هر چه از طرق معرفت، حق و درست است تصدیق می کند و حاشا از ساحت قرآن که باطن آن حق باشد و ظاهر آن موافق باطن نباشد. و حاشا که حقی – ظاهر یا باطن- وجود داشته باشد و برهان حق و صحیح، آن را رد و نقض کند. برای همین [اختلاف غیر قابل رفع] است که جمعی از علما، با استفاده از سرمایه ی علمی خویش، با همه ی اختلاف مشرب، درصدد بر آمدند تا میان ظواهر و بیانات دینی و مطالب عرفانی توافق برقرار کنند، مانند: «ابن عربی» و «عبدالرّزاق کاشانی» و «ابن فهد» و «شهید ثانی» و «فیض کاشانی»؛ (مرحوم محمدرضا حکیمی در ذیل این سخن مرحوم علامه طباطبایی می نویسد: این نظر می‌تواند مؤدای همان سخن شیخ انصاری باشد در آغاز کتاب رسائل و در مبحث قطع که: برهانی عقلی و قطعی بر خلاف هیچ یک از ظواهر شرعی نداریم و دیده نشده است. این سخن با ضمیمه شدن سخن اول که جمع میا فلسفه و عرفان و قرآن از محالات ابدی است برساند که در آن دو مشرب مطلبی حق و قطعی وجود ندارد وگر نه انطباق حق با حق محال نیست؛ خوب تأمل شود. (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 713)) جمعی دیگر خواستند میان فلسفه و عرفان توافق برقرار سازند، مانند «ابونصرفارابی» و «شیخ سهروردی» - صاحب حکمت اشراق- و «شیخ صائن الدّین محمّد ترُکه»؛ گروهی دیگر خواستند میان ظواهر و بیانات دینی [وحی] و فلسفه جمع کنند، مانند «قاضی سعید (قمی)» و برخی دیگر؛ و دیگرانی خواستند میان همه ی این مشرب ها [دین، فسلفه و عرفان]، توافق پدید آورند، مانند «ابن سینا» در تفاسیری که نوشته است و دیگر کتاب هایش، و «صدرالمتألّهین شیرازی» در کتاب ها و رساله های خود، و نیز عده ای که پس از ملاصدرا آمده اند. و با وجود همه ی این تلاش ها، اختلاف ریشه دار(میان این سه مشرب و سه مکتب) همچنان باقی است و این کوشش های بسیار درباره ی ریشه کن کردن اختلاف، و در کار خاموش کردن آتش اختلاف ثمری نداده است جز هر چه بیشتر شعله ور ساختن آن آتش، بطوری که «أَلفَیتَ کلَّ تَمیمۀٍ لا تَنفَعُ = چنان می یابی که دیگر هیچ بازوبندی [دعایی] برای این درد (مرگ)، سودمند نیست [و اختلاف- مانند محالات ریاضی و ابدی – همچنان به حال خود باقی است، و باقی خواهد بود]».... (مثال‌هایی که زده‌اند (زوایای مثلث یا علاج مرگ) هر دو از محالات ابدی هستند پس جمع میان فلسفه و عرفان و قرآن نیز همین گونه ابدی است و با وجود این بزرگانی که تاکنون آمده‌اند و کوشیده‌اند و نتیجه ی عکس گرفته‌اند کدام منظومه خوانی می‌خواهد پس از این، این کار ذاتاً محال را انجام دهد؟ و امر آسمانی و امر زمینی را به هم بدوزد؟ (حکیمی، محمدرضا. (بهار1388). الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها). قم: دلیل ما. صفحه ی 714)) http://sm-kheradmand.com
- 1382 * جمعه - 19 اردبیهشت 1382 – 7 ربیع الاول 1424 – 9 می 2003 صبح برای جلسه ی اعتقادی، ۶ ساعت وقت گذاشتم و عصر مقداری مطالعه کردم. قبل از غروب سری به منزل آقای حاج حسین خلج رفتم و بعد با همسرم رفتیم مسجد جامع غدیر خم (ضرابخانه) و بعد از اقامه ی نماز از مجلس روضه و توسل به امام حسن عسکری علیه السلام استفاده کردیم؛ مسجد برنامه ی پذیرایی نداشت بنابر این خودمان شام، ساندویچ زبان میهمان امام عسکری علیه السلام بودیم. الحمد لله این هفته: حدود۴ ساعت مطالعات در حوزه ی دین داشتم؛ ۳۰ دقیقه جلسه ی احکام و یک ساعت جلسه اعتقادی برگزار کردم؛ به لطف وجود مقدس حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف دعای عهدم در این هفته ترک نشد. http://sm-kheradmand.com