هوالعزیز
باب الحوائج : فرقان حق
نامت «کلیم» آسا معمای کلام ات
سِرّ کلامت هم تجّلایی ز نام ات
یعنی که «فرعون» زمان هارون ملعون
باید شود غرق کرامات مرام ات!
صبرت اگرچه در جهان ممدوح، اما
«زندان هارون» بازتابِ التزام ات
ملزم به تطهیر زمین از لوث طاغوت!
محکم به استغنای حق در اهتمام ات
ای حافظ شرع نَبی، قرآن ناطق
جنّ و بشر در آستان حق، غلام ات!
«باب الحوائج» در بسیطِ التجایی
روح دعا جاری به اشک خاص و عام ات
شرط تقدس در دل ادیان بُود :«هفت»
هفتم جهت، درقوس هستی :احترام ات
درک حقایق در دقایق با تو ممکن!
سر ریز جام معرفت، ذِکر مدام ات
فرقان حق در مکتب آل رسولی (ص)
«نص امامت» منبعث در انسجام ات
سادات نسل ات در فراوانی، بهاری
«کوثر»نشان، از فیض آیاتِ دوام ات
جان «سعا» بادا فدای رنج هایت
از ژرفنای دل، به هر ساعت سلام ات
هرچند زهر جانگزا جان و توان برد
اما شهادت شد ثمین حُسن ختام ات.🌷
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغرموسوی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
۲۵ رجب ۱۴۴۵
#شهادت_امام_کاظم (ع)
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
📚🖋️📚
👈فرقها
«مرحوم زنده یاد استاد رضا بابایی(ره)» 🖋️📚🌷
1. حقیقت میگوید برو؛ شیطان میگوید بیا.
2. مست هشیاریاش را آشکار میکند؛ هشیار، مستیاش را پنهان.
3. سکولارها میخواهند سیاست را از دین جدا کنند؛ روشنفکران دینی میخواهند دین را از دست سیاست نجات بدهند.
4. فرق مذاهب با یکدیگر، در تصوری است که از انسان دارند، نه در شناختی که از خدا و آخرت دارند.
5. جنگ به نفع فرماندهان است؛ صلح به نفع فرمانبران.
6. دانا به مسیر میاندیشد؛ نادان به مقصد.
7. حوزه میخواهد از تکلیف به نتیجه برسد و دانشگاه میخواهد از نتیجه به تکلیف.
8. فلسفۀ قدیم از خدا شروع کرد و به انسان نرسید؛ فلسفه جدید از انسان شروع کرد و به خدا نرسید.
9. حافظ تظاهرستیز است و مولوی، ظاهرستیز.
10. جنگل، سلطان دارد و شهر، قانون.
11. خنده، روی تو را میگشاید و گریه، دلت را.
12. محقق هراسان مینویسد و مقلد شتابان.
13. خدای ادیان برای نیایش است و خدای فیلسوفان برای چالش.
14. شعبدهبازان از راه چشم فریبت میدهند و سخنرانان از راه گوش.
15. معشوق زیبایی را میپذیرد و عاشق زیبایی را میآفریند.
16. شاعر از مضمون به قافیه میرسد و سیاستمدار از قافیه به مضمون.
17. استعمار، خرابه را آباد میکند تا از آن استفاده کند و استبداد آبادی را خراب میکند تا بر خرابهنشینان فرمان براند.
18. تاریخ از دیروز میگوید و جغرافیا از امروز و سیاست از فردا و فرهنگ از پسفردا.
19. اخلاق تو را به دیگری متعهد میکند و عرفان تو را به تو.
20. فرق است میان آن که یارش در بر// با آن که دو چشم انتظارش بر در. (سعدی)
96/9/16
@RezaBabaei43
https://eitaa.com/saa_institute
🖋️📚🌷
✍
نکته:
قابل توجه متولیان«فرهنگ ملی و دینی» کشور
که فرهنگ راماشاءاللّه رنگین ترازهمیشه مثل جدول های کنار خیابان حفظ کرده و با
إرشادات به موقع مثل چراغ راهنمایی ازترافیک و ازدحام هنرمندان وآثارشان جلوگیری کرده است!
وقتی پژوهش های فرهنگی فاخر «کتابخانه ای» در کتابخانه ماند و تحقیقات «میدانی» در میدان سرگردان!
هرچه تلاش که هردو در توازن نگهداری، نخواهی توانست!!
فقدان پیشرفت های فرهنگی - هنری (در حد انتظار تمدن اسلامی) در کشور، باعث خواهد شد که همان بلایی که برسر « خط و زبان و ادبیات ترکیه و جمهوری آذربایجان و تاجیکستان» آمد؛ بعد از مدتی البته نه چندان دور سراغ ما هم بیاید!
با تعاریف فرضیه «نیل پستمن» احساس خطر برای تخریب فرهنگ ملی - اسلامی؛ با عملکرد های فعلی ابدا دور از انتظار نیست!!!
#نکته #فرهنگ #تمدن #هنر
https://eitaa.com/saa_institute
🖋️📚💐
هدایت شده از شبکه خبری ساوه و زرندیه
#فوری
🔴 حسین محمودی فر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی شد
به گزارش شبکه خبری ساوه وزرندیه، حسین محمودی فر با حکم وزیر ارشاد،به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی منصوب شد.
📡 با کانال شبکه خبری ساوه و زرندیه در ایتا همراه شوید🔸👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2494890013C222090702f
هوالحی الذی لایموت🌷
انالله و انا الیه راجعون
فرهیخته ارجمند ، جناب مهندس مهدی فرقانی پور(زیدعزه) ارتحال روانشاد بانو «حاجیه خانم فاطمه احمدی» رحمة اللّه علیها را به خانواده و خاندان محترمتان تسلیت وتعزیت عرض می کنیم.
امیدواریم روح آن بانوی فره مند «بحق محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم» متنعّم از رحمت واسعهٔ الهی باشد و یادشان گرامی در روزگاران ، ان شاء اللّه.
صبرتان در این مصیبت عظما جمیل و اجرتان نزد خالق گیتی جزیل.
انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران
قم.سیدعلی اصغرموسوی
https://eitaa.com/saa_institute
،،،،،،،
هوالعلیم
فرهیخته ارجمند
جناب آقای حسین محمودی فر (زیدعزه الشریف) انتصاب بجا، شایسته و در خور توجه شما به سمت «ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک» موجب خرسندی اهالی فرهنگ و هنر استان و امتنان همیشگی ماست.
از خداوند منان برای شما را در این زمینهٔ خدمت، آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.
ان شاء اللّه فرهنگ و هنر فاخر این دیرین دیارمتمدن با همت و تلاش شما، به مراتب والاتر ارتقا پیدا کند، آمین یا رب العالمین.
انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران
قم - سیدعلی اصغرموسوی
https://eitaa.com/saa_institute
"" "" "" "
🕋🕊📝حضرت پیامبر (ص) در وصیت خود نسبت به مسلمین فرمود: إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی {این حدیث در نقلهای مختلف، با عبارتهای گوناگون آمده، اما محتوای همه آنها یکی است.}
*
در اصول کافی، از کتب اربعه و اصلی شیعه آمده است: «...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی...».[۱]
ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی میگذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد میشوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.
سنن نسائی از صحاح سته اهل سنت، این حدیث را چنین نقل میکند:
****
«... کأنی قد دعیت فاجبت، انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض...».[۲]
ترجمه: زمان وفات من نزدیک شده است. من در میان شما دو شیء گرانبها باقی میگذارم که یکی بزرگتر از دیگری است، کتاب خدا و عترتم که همان اهل بیت(ع) است. پس بنگرید که چگونه با آن دو رفتار میکنید که آن دو از هم جدا نمیشوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند.
منابع و سند حدیث
این حدیث از روایاتی است که مورد قبول علمای شیعه و اهل سنت و در منابع هر دو گروه آمده است.
*منابع اهل سنت
بنابر کتاب «حدیث الثقلین و مقامات اهل البیت»[۳]، این حدیث را بیش از ۲۵ نفر از صحابه از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند. نام برخی از این صحابه در ادامه میآیدhttps://telegram.me/Holyfatemehzahra
زید بن ارقم: این حدیث به شش طریق از او در کتابهای سنن نسائی،[۴] المعجم الکبیر طبرانی،[۵] سنن ترمذی،[۶] مستدرک حاکم،[۷] مسند احمد[۸] و کتابهای دیگر نقل شده است.
زید بن ثابت در مسند احمد[۹] و المعجم الکبیر طبرانی.[۱۰]
جابر بن عبدالله در کتابهای سنن (صحیح) ترمذی،[۱۱] المعجم الکبیر [۱۲] و المعجم الاوسط[۱۳] طبرانی.
حذیفة بن أسید در کتاب المعجم الکبیر طبرانی.[۱۴]
ابو سعید خدری در چهار موضع از مسند احمد[۱۵] و ضعفاء الکبیر العقیلی.[۱۶]
امام علی(ع) به دو طریق در البحر الزخار یا همان مسند البزاز[۱۷] و کنز العمال.[۱۸]
ابوذر غفاری در کتاب المؤتلف و المختلف دارقطنی.[۱۹]
ابوهریره در کشف الاستار عن زوائد البزار.[۲۰]
عبدالله بن حنطب در اسد الغابة.[۲۱]
جبیر بن مطعم در ظلال الجنة.[۲۲]
عدهای از صحابه[۲۳]
بحرانی صاحب کتاب غایة المرام و حجة الخصام، این حدیث را به ۳۹ طریق از کتابهای اهل سنت نقل کرده است. بنابر نقل کتاب یاد شده، این حدیث در کتابهای مسند احمد، صحیح مسلم، مناقب ابن المغازلی، سنن ترمذی، العمدة ثعلبی، مسند ابی یعلی، المعجم الاوسط طبرانی، العمده ابن البطریق، ینابیع المودة قندوزی، الطرائف ابن المغازلی، فرائد السمطین، و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است.[۲۴]https://telegram.me/Holyfatemehzahra
****
*منابع شیعه
بنا به نوشته غایة المرام و حجة الخصام، در منابع شیعه، ۸۲ حدیث با مضمون حدیث ثقلین نقل شده است که در کتابهای الکافی، کمال الدین، امالی صدوق، امالی مفید، امالی طوسی، عیون اخبار الرضا، الغیبة نعمانی، بصائر الدرجات و بسیاری از کتب دیگر جمعآوری شده است.[۲۵]
علمای شیعه به جز نقل حدیث ثقلین، به صورت مستقل هم درباره آن کتابهایی نوشتهاند.
https://eitaa.com/saa_institute
💐🖋️📚💐
✅ظهور عقل
( خلقت حضرت پیامبر-ص- )
ظهور عقل🏵️
وقتی که" وجود"، طرح جان ریخت، از نقشه ی خود نگشته خشنود
موجود، نیازمندِ "دل" شد، درآینه ی جمال معبود
دل گفتم و گشت قصه آغاز، با قصد و اراده کرد پرواز
از مرز یقین گذشت و گم شد، در "دایره ی کمال" مقصود
در دایره بود، این که دانست، اسرار نهفته در "سویدا"
خود شمه ای از شمیم "عشق" است، در قالب نکته های مفقود
هر نکته که عشق کرد انشا، دیباچه ی خلقتی دگر شد
تا سایه ی " لطف" حضرت حق، گردد به نبود و بود ممدود
هنگام تولد بشر بود، هنگام "ظهور گوهر عقل"
انگیزه ی خلقت برین را، حق شاهد و عشق، گشته مشهود
مولود که بود؟ جوهر عشق! خود نور دمیده از دل ذات
هم شاهد غیب و سرّ مشهود، هم ساجد حق و حق مسجود
با دیده ی ذات، دید او را، فرمود کلام دل نشینی:
" لولاک لما خلقت الافلاک "، ای احمد نیک خُلقِ محمود
ما رابه توعشق،عشق خویش است، ای زاده ی عشق وَ جوهرعشق
در آینه جز تبلور نور، پیدا نکنی جوابِ فرنود
هر کس که به تو نظر ندارد، از حُسن بشر خبر ندارد
پیکر که ز عقل بر ندارد، بهتر که شود ز روح مطرود
هر دل که به تو نباشدش مهر، باید که شود تهی ز مستی
هر ره که به تو نباشدش راه، باید که شود همیشه مسدود
ای روح دمیده بر تن عشق، عقل از تو گرفته فرصت نطق
جان از تو شده ست پیکر آرا، تن از تو شده سزای بهبود
تو خیر مجسّمی ، مجسّم ، در قامت دلربای آدم
خاتَم به فضایل مکرّم، خاتِم به تفکرات مجدود
گیتی و سپهر و مهر و کیوان، هم حشر و نشور و قسط و میزان
با نام تو رسم کرده یزدان، در " دایره ی وجود " موجود
همچون تو کسی خجسته پی کو؟! در عالم"عقل و ذهن ومحسوس"
هم مطلع تو همیشه عالی ست، هم طالع تو همیشه مسعود💐🏵️💐📜
*
مکتب شعر دینی
مکتب شعر امامیه
استاد سید علی اصغرموسوی
قم - 88-1380
***
🖊️فرنود : دلیل - برهان📚✔️
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
💐🖋️📚💐
سلام علیکم و رحمة اللّه
اسعد الله، لیالی و ایامکم جمیعا
تقبل اللّه اعمالکم
استادان عزیز و ارجمند
عید مبعث، عید آغاز کتابت معرفت اللّه و شروع ادراکات وحیانی توسط بشر، برشما و خانواده محترمتان مبارک باد 💐
درسایه الطاف الهی و عنایات نبوی (ص) برقرار باشید جمیعا ان شاء الله 🖋️📚🙏
https://eitaa.com/saa_institute
.