eitaa logo
مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
29 دنبال‌کننده
582 عکس
224 ویدیو
17 فایل
هوالجمیل،کانال مؤسسه فرهنگی،هنری(سرشت عشق ابد)"سَعا"،فعالیت درزمینه تالیف و تدوین پژوهش های ادبی،هنری،رسانه ای واجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
مختار 📜 مردانه جنگید و جان داد،مردی که از خود رها بود از خیل خبط آفرینان،خواهان خون خدا بود مردی که دارالاماره،لرزید از سطوت او بعد از علی میرکرار،در کوفه صاحب لوا بود در سینه داغی نهان داشت،غم های عالم به جان داشت شوریده ای که نگاهش،کانون آیینه ها بود درعقل،عاقل ترین کس،در عشق،عاشق،ولیکن هر جا که می رفت چشمش،گریان کرب وبلا بود "مختار" تقدیر دیرین،مجبور جبر ملاعین دستش به شمشیر،اما،فرصت شمار قضا بود تا این که جوشید خون ها،از کربلای شهیدان جوشید و جوشید و جوشید،آن سان که بی انتها بود آوردگاهان مهیا،مردان مهیاتر از آن فرزند مالک ز یک سو،خواهان رزم و وغا بود از سوی دیگر،موالی،مردان همرزم رستم پوشیده خفتان سراپا،فریادشان در فضا بود شور حسینی عیان شد،کوچه به کوچه روان شد هنگام رزم یلان شد،گویی که روز جزا بود با " یالثارات"هردم،خواب از حریفان گرفتند دخمه به دخمه نهان شد،هر کس که اهل جفا بود مردان گرفته به برطبل،نامرد خفته به اصطبل قاتل به صحرا گریزان،از ترس خشم خدا بود یاد علی اصغر انگار،در بغض مختار گل کرد وقتی سخن از کمان کفتار انسان نما بود! فرمود تا که گرفتند،اهریمن کاهلی را نامرد نامردمی که صیاد آل عبا بود از"ابن کامل" چگونه،می شد گریزد که گویی! دست ابوعمره،با او،تقدیر مرگ و بلا بود کشتند و کشتند و کشتند،شاید که آرام گیرد خونی که در دست خولی،تصویر سرخ منا بود! چندی گرفتند و کشتند،سگ های هار و جلب را تا این که مصعب رسید و کرد آن چه دور از حیا بود! رفتند یاران یک دل،تا بعد از آن در مقاتل فصلی بیاید،ستاید،هر کس که اهل وفا بود مختار و سائب،نه تنها،ابن شمیط و موالی هر یک به جایی رسیدند،آنجا که غیرت سرا بود وقتی که مختار می دید،دژخیم خنجر کشیده همچون شغالان نگاهش،بر مرد خونین قبا بود آمد به یادش که مسلم،در کوفه تنهاتر از او مردانه جنگید و جان داد،تا در نوایش نوا بود!🌷🌴 مکتب شعر دینی در ایران مکتب شعر امامیه سیدعلی اصغر موسوی قم-1384 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 💐📜✍️
📜 📱آیینه گی دیجیتال 📲 سیدعلی اصغرموسوی (شاعر، پژوهشگر ادبیات، هنر، رسانه) ✍️ ملت دنیای مجازی و اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی معمولا پنج (۵) گروهند: 📱١- افراد "به شدت وابسته" :که خود را مستقل و توانمند نشان می دهند و دائماً با خود شیفتگی دم از عشق خود، دل خود، راه خود، جایگاه خود و.... می زنند، دربازتولیدمحتوادیگران دیگران، خودکشی می کنند!! 📱٢- افراد"خیلی وابسته" : که معمولاً سعی می کنند با شریک کردن کمی خدا، کمی خود، کمی مخاطب، ضمن اینکه خود را اندیشمند جا می زنند! دیگران را با دست پس بزنند و با پا پیش بکشند! تولید محتوا در این عده فقط برای خودنمایی است و بس!! 📱٣- افراد " کمی وابسته" : بیشتر افراد فاقد تولید محتوا هستند! که هم دوست دارند در فضای مجازی باشند، هم ازدرگیر شدنش می ترسند! از ارتباط و درگیرشدن، از عشق و عاشق شدن! از لو رفتن و لو دادن،و...، فقط ناظرند و در زمان های بحرانی جاخالی داده، فرار کنند!!! 📱۴- افراد "مزدور" (خواه مزدبگیر و ادمین، خواه متعصب) : عده ای جالب اند! بدون اندیشه، بدون هدف مشخص! بدون منطق عقلانی! فقط برای هدفی که درباره آن، به طرز اغراق آمیزی شستشوی مغزی شده اند! تولید محتواهای شعاری و پروپاگاندایی و فضا پرکن! شلوغ بازی، تهمت، نفرت، تظاهر، و و و 📲۵- افراد "کاربر کاربلد" : افرادی که در طول و عرض حیات فضای مجازی همواره بوده و ماهیت تمام اپلیکیشن ها و فضاهای سایبری و هوشمند را مثل کف دست می شناسند و مثل عقاب همهٔ حرکت ها و اطوارها را با دقت می بینند و تجزیه و تحلیل می کنند: عشق واقعی را ازفریب، عاشق شدن را از اغوا، جمله و تصویر حقیقی را از فیک، خبر را از شایعه و علم را از جهل و ایمان را از ریا و.... به خوبی تشخیص می دهند و می شناسند. این گروه خودشان حقیقت وجودی خود و جامعه و دنیای خود هستند ( البته با کمیت و کیفیت متغیر) 💐📲 ✍️📜 دوستان گرانمهر، حال با این جمع بندی، ببینید در کدام گروه جای می گیرید؟! 👈قاضی و هیئت منصفه، فقط خودتان برای نفس خودتان باشید، یاحق 📜🙏💐📱 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute
🌷 هوالحی الذی لایموت شب جمعه،شب رحمت، شب زیارتی حضرت اباعبداللّه الحسين علیه السلام، شب دعا و ذکر و یاد عزیزان رفته تاملکوت. به یاداموات بزرگوارمان،جمیع شهدای اسلام، شهدای کرب بلا، "شهدای قیام های عاشورایی و مؤمنین و مؤمنات،شعرا،علما،اندیشمندان،خادمان و پیشکسوت خدمت به مردم، مداحان و ستایشگران آل اللّه، فقرا وتمام بی وارثان وبدوارثان و تمام محرومین جامعه جهانی شهدای مظلوم فلسطین غزه و همچنین " استاد فقیه، عالم اسلام شناس، معلم علوم عرفانی، آیت الله العظمی حاج شیخ محمدرضا نکونام رضوان اللّه تعالی علیه " و روح معظم والدین و یاسمین دخت گرامی ام واموات محترم و معزز اعضای گروه(رحمت الله علیهم اجمعین)،«فاتحه»ای با صلوات بر محمدوآل محمد،عنایت کنید:اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن وانس، من الاولین والآخرین،آمین یا رب العالمین اجرکم عنداللّه کثیرا🌷 🏴 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🌷🖋️📚
هوالحی الذی لایموت إناللّه و إنا الیه راجعون وَالْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ: أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ، وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ باور پذیر نیست خبرهایی که گاه چنان جانکاهند که انسان فنای دنیوی و بقای اخروی را فراموش می کند! فقدان و ارتحال استاد معزز فقه امامیه و مکتب معارفی تشیع "حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد رضا نکونام رضوان تعالی علیه "که در تحلیل و تفسیر کلام حق بی بدیل و در تشریح و توضیح اغلب علوم دینی معارفی و ادبی و اخلاقی از نواندیشان و توانمندان بودند؛ خود از همین مقوله است. مصیبت ارتحال ایشان را خدمت خانواده محترم و مکرمشان، فرزندان، شاگردان و مخاطبان آثار مکتوب ایشان، تسلیت وتعزیت عرض می کنیم. امیدواریم روح شریف‌شان متنعّم از رحمت واسعهٔ الهی و مقام قرب ملکوت اعلی، همراه و همجوار اولیاء اللّه علیهم السلام باشد ان شاء اللّه روحشان شاد و یادشان گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین. انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران سیدعلی اصغرموسوی قم ـ ١٩ مرداد ١۴٠٣ https://eitaa.com/saapoe
🌹آرزوی قشنگ بابا می چکند از نگاه ها، پنهان اشک ها، یادگار دریایند آسمان هم به گریه می آید وقتی از چشم «کودکی»، آیند کودکی مانده در دل غربت خفته امّا درون ویرانه آن که روزی نگاه زیبایش شد حدیث هزار پروانه جرم او را کسی نمی دانست جرم پروانه را نمی دانند آن چه مردم شنیده می گویند رسمِ جانانه را، نمی دانند چشم ها را گشوده، می نالید در فضای غریبِ ویرانه مثل شمعی که اشک می ریزد در سکوت حزینِ یک خانه ناله هایش، اگرچه می گفتند: «غربت خانه کرده بی تابش» دور می زد درون تاریکی لحظه لحظه، نگاه بی خوابش جست وجوهای او، نشان می داد انتظار کسی، به جان دارد! سر به بالا گرفته، می پرسید: عمّه، این خانه، آسمان دارد؟! آسمان را گرفت در آغوش مثل یک عقده در گلو، افسرد آرزوی قشنگِ «بابا» هم! در همان آخرین نگاهش، مُرد🌷🥀🍁 مکتب شعر امامیه سیدعلی اصغرموسوی قم - ۱۳۷۵ @saapoem
هدایت شده از امید رضا پناه
1_11325542484.opus
663.6K
✅ امتیاز استفاده از تلفن ثابت (99%) خانواده اطلاع ندارند لطفا برای همه بستگان خود ارسال بفرمائید ╭─-------┅🍃🌸🍃┅------─╮ https://eitaa.com/panah55 ╰─------┅🍃🌸🍃┅-------─╯
فضل المجاهدین علی القاعدین... طرف چهل سال پیش از کشوری به عنوان پناهنده آمده و الان استاد، دکتر، محقق، نظریه پرداز، منتقد و کارشناس ارشد برنامه های تلویزیونی و کارپرداز و داور شعر کشوری "حکومت اسلامی ایران" است!!! کسی که چهل سال پیش گفته : "پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت!!!" نه تنها پیاده نخواهد رفت که با ایرباس تشریف خواهند برد!!! مافیای کثیف شعر!!! مافیای لجن مال شعر کشور! با اعتماد و اهتمام در سلبریتی کردن اینان و بایکوت کردن و خلع ید کردن امثال من (رزمنده نظامی جنگ تحمیلی) خدمتی به شیاطین کرد که امروز" تف سربالایش" با اشعار به صورت خودش برگشته است!!! من سخن را کوتاه می کنم شما اگر ذره ای مردانگی در وجودتان باقی است، خود قضاوت کنید!!! ☝️☝️☝️☝️☝️📜
هوالعلیم سلام علیکم و رحمة اللّه این متن و پیام را یکی از فرهیختگان برایم ارسال کرده اند راست می گویند! چرا که نه؟! اسلام اجازه داده جوانان آنان را بیاوریم از "بی سوادی تا دکتری از شیخی تا آیت اللهی از چاه کنی تا مهندسی" ، حمایت کنیم، در "سرزمین شعر" با لباس خودشان در شبکه 4 سیمای میلی جا دهیم در جَشَن واره شعر فجر تقدیر کنیم تا هفت هشت جلد شعرشان را چاپ کنیم؟! من؟ بله عقده و دغدغه خودم رو دارم! چرا که نه!! خوب من را هم، اسلام از "گینهٔ بیسائو" با طناب از چاه کشید و آورد و از مرگ نجات داد و در" قم المقدسه " به یک ارباب سفید پوستِ سفیدپوشِ سفید افکارِ سفید ماشینِ سفید جامهٔ سفید بخت، فروخت و من اکنون "عزیز مصر" دیارقم المقدسه" ام!!! البته دور از چشم عاشق کش زلیخاش!! 😉🤩 چرا که نه؟! 400 صفحه اشعار عاشورایی(فقط عاشورایی، نه اهل بیت علیهم السلام) 7سال است در آرزوی چاپ مانده است با مجوز اداره کل ارشاد اسلامی مازندران!! 📜📚 دغدغه؟ حرص خود و عِرض خود؟! خب، زبانم در مقابل کدام" موهبتی" در مملکت کوتاه است؟!! لابد از اینکه هنوز" سر به گردن" دارم؟! 💌 اخوی، استاد، فرهیخته، دکتر، چرا از ظلم به هموطن ات دم نمی زنی و از اتلاف حق و حقوق ادبی اش دفاع نمی کنی؟! از همین قماش (مجاهدین مهاجرین) کسانی که در ایران بالیدند ولی از خروج از ایران اسلامی در اروپا و آمریکا و کانادا "علیه ایران" مطلب نوشتند و سخنرانی کردند، چه تعداد می خواهید برایتان بشمارم؟!! عِرض خود می برم؟! بله، 45 سال همراهی مملکت و دین و انقلاب اسلامی، عرض و دغدغه خود بردن بوده؟!! چرا که نه؟! بشمارید، غنایم 45 سال مشارکت را ؟!!💨👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜📚بزرگ ترین* شاهنامه مصور* در جهان، نگارش و تصویر گری مینیاتوری در کشور "هندوستان" 👌🇮🇳🇮🇷💐👏 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 💐📚📲
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۸۶ سلام ألف — عِبادي = بندگان من ب — عِبادِ = بندگان من به قول علماء محترمین ( کسرهٔ زیر دال ) به ( ي محذوف ) دلالت دارد. یعنی مثلاً ( یا رَبِّ ) همان ( یا رَبّي ) است که کلمهٔ ( ي ) از آخر آن افتاده و ردّ پای ( ي ) همان کسره است. امّا سؤال اینجاست که در بعض آیات شریفهٔ قرآنی در عبارت ( عِبادي ) کلمهٔ ( ي ) محذوف شده یعنی بصورت ( عِبادِ ) آمده و در بعض آیات شریفهٔ کلام وحي کلمهٔ ( ي ) محذوف نشده است یعنی بصورت ( عِبادي ) آمده است. چرا؟ و فرمول چیست؟ مدتی است از فرمول ( زیادةُ ٱلْمَبْنیٰ = زیادةُ ٱلْمَعْنیٰ ) یاد نکرده ایم. همیشه وقتی ألفاظ در یک کلمه بیشتر می‌شود قطعاً معنیٰ سنگین تر است. عبارت ( عِبادي ) از نظر تعداد حروف از عبارت ( عِبادِ ) بیشتر است. پس گسترهٔ معنایی بیشتری دارد. ألف— عِبادي = با ( ي ): ۱— وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَریبٌ ( بقره ۱۸۶ ) و هرگاه بندگان من از تو در بارهٔ من پرسیدند، من نزدیک هستم. مراد از بندگان کیانند؟ همه. همگان به دامان کبریاییِ حضرت ذُو الجَلال بیایند. ( تَبارَکَ ٱسْمُهُ وَ عَظُمَ شَأْنُهُ ) باب رحمت إلهي به سوی همهٔ مخلوقات مفتوح است. از کجا دانستیم که مراد از ( بندگان ) همه هستند؟ از اینکه بدون هیچ قیدی ذکر شده است. ۲— قُلْ یا عِباديَ ٱلَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیٰ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ ٱللّٰهِ إِنَّ ٱللّٰهَ یَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمیعاً ( زُمَر ۵۳ ) بگو ای بندگان من که بر خودتان إسراف کرده‌اید... مراد از بندگان کیانند؟ أکثریت قریب به اتفاق مردم. چرا؟ چون: وَ ما أَکْثَرُ ٱلنّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنینَ ( یُوسُف ۱۰۳ ) ۳— یا عِباديَ ٱلَّذینَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضي واسِعَةٌ فَإِیّايَ فَٱعْبُدُونِ ( عَنْکَبُوت ۵۶ ) مراد کدامین بندگان هستند؟ با اینکه مقیّد به قید ایمان است ولی همگان مراد هستند. چرا؟ چون به دنبال این کلام شریف سخن از مرگ است و مرگ مخصوص به یک گروه خاصّ از مردم نیست. می‌فرماید: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ ٱلْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ ( عَنْکَبُوت ۵۷ ) ب— عِبادِ = بدون ( ي ): هر جا عبارت ( عِبادِ ) بدون ( ي ) آمده گسترهٔ معنائی کمتری دارد. ۱— فَبَشِّرْ عِبادِ ٱلَّذینَ یَسْتَمِعُونَ ٱلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ( زُمَر ۱۷ و ۱۸ ) پس بشارت بده به بندگان من که کلام‌ها را می‌شنوند و از بهترینها پیروی می‌کنند. کم هستند آنانکه مشمول این آیهٔ شریفه باشند. حتماً می‌پرسید به چه دلیل؟ واضح است که در محفل عزای حضرات معصومین ( عَلَیْهِمْ جَمیعاً سَلامُ ٱللهِ ) و مخصوصاً أیام محرم وقتی یک شخصیت علمی بر فراز منبر لب به سخن باز می‌کند تعداد اندکی مردم در محضر منبر وعظ و خطابه حاضرند و وقتی یا یک مادِح و یا یک طعام نذوراتی از راه می‌رسد حسینیه را می‌بینیم که غلغلهٔ جمعیت می‌شود. مظاهر دیگری هم هست که به گفتن نیاز نیست. بله. آنانکه أقوال بشنوند و تحلیل کنند کم هستند. کسانی که مردان راه حقَند خریدار بازار بی رونقَند ۲— قُلْ یا عِبادِ ٱلَّذینَ آمَنُوا ٱتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا في هٰذِهِ ٱلدُّنْیا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ ٱللّٰهِ واسِعَةٌ إِنَّما یُوَفَّی ٱلصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ ( زُمَر ۱۰ ) در این آیهٔ شریفه گزینهٔ دیگری هم به إیمان افزوده شده و آن ( تقوا ) است. از میلیاردها إنسان که روی کرهٔ خاکی هستند، افراد مؤمن متّقی چند درصد باشند؟ طبیعی است که مؤمنین متّقی درصد کمی هستند. مضاف بر آنچه گفته شد، موضوع ( صبر ) که در پایان این آیهٔ شریفه إشاره شده، دایرهٔ مؤمنین متّقی صابر را تنگ تر می‌کند. چند درصد مردم مؤمن هستند؟ چند درصد مردم مؤمن متّقی هستند؟ چند درصد مردم مؤمن متّقی صابر هستند؟ لذا کلمهٔ ( ي ) از آخر کلمهٔ ( عِبادِ ) حذف شده تا بیانگر گسترهٔ معنائی کمتری باشد. تصوّر نشود که راقم این سطور همین چند نمونه را در نظر دارد. حقیر تمام کلمات ( عِبادي ) و ( عِبادِ ) را جداگانه مکتوب کردم و با تحقیق و تدقیق دانستم که فرمول مذکور در بارهٔ همهٔ آیات صدق می‌کند. یا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ ٱلْیَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ ( زُخرُف ۶۸ ) آنانکه در روز قیامت هیچ خوف و هیچ حُزن ندارند، کیانند؟ آیا عدم خوف و حُزن همهٔ مردم را شامل است؟ هرگز. اینان بندگان خاصّ خداوند متعال هستند. لذا گسترهٔ معنائی کم است، لفظ هم کوتاه آمده است. حرف‌ها در خصوص این آیات شریفه و در بارهٔ فرمول‌های مطروحه دارم ولی مبنای سخن بنده بر إختصار است. إلتماس دعاء دوم صَفَر ٱلْمُظَفَّر ۱۴۴۶ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۸۸ سلام ألف— فَکُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ في یَوْمٍ ذي مَسْغَبَةٍ یَتیماً ذا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْکیناً ذا مَتْرَبَة‍ٍ کلمات: فَکّ = آزاد کردن رَقَبَة = گردن که مراد کُلّ بدن است. یعنی آزاد کردن یک إنسان إِطْعام = غذا دادن ذي = دارای مَسْغَبَة = گرسنگی مِسْکین = بی چیز مَتْرَبَة = تُراب نشین ب— فَتَحْریرُ رَقَبَة آزاد سازی یک إنسان ( برده ) سؤال اینجاست که بین دو لفظ ( فَکّ ) و ( تَحْریر ) چه تفاوت است؟ کلمهٔ ( تَحْریر ) از ریشهٔ ( حُرّ ) مشتق و بمعنای ( آزاد کردن ) است. کلمهٔ ( لوازم ٱلتَّحْریر ) به این نام آمده چون ابزار نوشتن است و با نوشتن، فکر آزاد می‌شود. علم مثل یک وحشی است که زود فرار می‌کند. أفسار علم، نوشتن است. قَیِّدُوا ٱلْعِلْمَ بِٱلْکِتابَةِ = علم را با نوشتن به أفسار بکشید. کُلُّ عِلْمٍ لَیْسَ في ٱلْقِرْطاسِ ضاعَ هر علمی که در کاغذ آورده نشود ضائع می‌شود. ( بگذریم ) در کلام وحي ( تَحْریرُ رَقَبَةٍ ) فقط برای ( آزاد کردن برده ) کاربرد دارد که یکی از کَفّارات است. مثلاً کَفّارهٔ روزهٔ عمداً إفطار شده. البته این موضوع در زمان فعلی موضوعیت ندارد. امّا ( فَکّ ) خلاص کردن یک بندهٔ خدا از إِعسار و تنگدستی است. لذا به دنبال عبارت ( فَکُّ رَقَبَةٍ ) می‌فرماید: غذا دادن به کسی که از منسوبین و یتیم است و یا مسکین و تُراب نشین است. نکتهٔ جالب توجه این است که دو کلمهٔ ( فَقیر ) و ( مِسکین ) که معمولاً یکسان ترجمه می‌شوند از نظر مفهومی متفاوت هستند. ( فَقیر ) کسی است که دَخْل و درآمد دارد ولی به حدّ نصاب نمی‌رسد یعنی درآمد او کفاف زندگی نمی‌دهد. حدّ نصاب همان است که امروزه به ( خطّ فقر ) معروف است. ( فَقْر ) را از این جهت ( فَقْر ) گویند که پشت آدمی را به خاک می‌کشد به عبارت دیگر ( فَقَرات ) را می‌شکند. هنوز أقساط فلان وام مستهلک نشده، مخارج سنگین دیگری بر آدمی بار می‌شود. ( مِسْکین ) صیغهٔ مبالغه از ریشهٔ ( سَ کَ نَ ) باشد یعنی کسی که هیچ ندارد و راه به جایی نبرد. مَسْکَنَت، آدمی را به خاک می‌نشاند. لذا می‌فرماید ( مسکین خاک نشین است ) أَوْ مِسْکیناً ذا مَتْرَبَةٍ اگر ( مِسْکین ) چیزی هم دارد بسیار ناچیز است. تصور کنیم چندین إنسان مِسْکین مبلغ ناچیزی گذاشتند و مشترکاً یک وسیله‌ای تهیه کردند شاید بتوانند به إستفاده برسند. لذا کلمهٔ ( مَساکین ) به صیغهٔ جمع آمده: أَمَّا ٱلسَّفینَةُ فَکانَتْ لِمَساکینَ ( کَهف ۷۹ ) و این است تفاوت ( فُقَراء ) و ( مَساکین ) در آیهٔ شریفهٔ ذیل: إِنَّمَا ٱلصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ ٱلْمَساکینِ ...( توبه ۶۰ ) شب جمعه است. یک عرض إرادتی برسانیم به حضور وجود ذي جُود عالي ٱلْوُجُود حضرت مولانا جناب إمام سیّد ٱلشُّهَداء ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) داغ دل تازه می‌شود وقتی که یاد کنیم از آن لحظه که جوان هجده ساله آمد بخدمت پدر. یا أَبَتِ أَلْعَطَشُ قَدْ قَتَلَني وَ ثِقْلُ ٱلْحَدیدِ قَدْ أَجْهَدَني پدر جان! تشنگی مرا می‌کشد. سنگینی أسلحه مرا به تنگ آورده. نقل است که آن عالیجناب زبان مبارک در دهان جناب علي أکبر گذاشت. یعنی پسرم! من از تو تشنه تر هستم. جوان به زیبایی عليّ أکبر نشد به هیجده سالگی به خون شناور نشد أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِ ٱللّٰهِ خدایا. به مقام جناب أبیعبد الله قسم. توفیق خدمتگزاری در آستان مقدس قرآن مجید و حضرات معصومین علیهم‌السلام به ما عنایت بفرما. توفیق عبادت و بندگی و دوری از معاصی به همه ما عنایت بفرما. أمواتمان غریق رحمت واسعه قرار بده. آبرویمان در دو دنیا حفظ بفرما. بیماران از أهل إسلام شفای عاجل عنایت بفرما. مطالعه کنندگان این وجیزهٔ مختصره و راقم این سطور حاجت روا بفرما. وجود محترم حضرت مولانا جناب إمام زمان عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء از جمیع بلایای أرضیّه و سماویّه مصون و محفوظ بدار. در فَرَج آن إمامِ عالی مقام تعجیل بفرما. آمین چهارم صَفَر ٱلْمُظَفَّر ۱۴۴۶ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۸۹ سلام ألف— یَهْدي إِلَی ٱلرُّشْدِ ب— یَهْدي إِلَی ٱلْحَقِّ هر دو عبارت فوق الذّکر از لسان جِنّ در بارهٔ قرآن مجید، گفته شده است. ألف— قرآن کریم به سوی رُشد هدایت می‌کند. ب— قرآن کریم به سوی حقّ هدایت می‌کند. سؤال اینجاست که چه تفاوت است بین دو لفظ ( رُشْد ) و ( حَقّ )؟ ۱— دایرهٔ معنایی ( رُشْد ) بسیار از دایرهٔ معنایی ( حَقّ ) تنگ تر است. یعنی اگر بخواهم منطقی بگویم رابطهٔ بین این دو لفظ ( عموم و خصوص مطلق ) است. مثالی بزنم. رابطهٔ ( چنار ) و ( درخت ): هر چناری درخت هست ولی هر درختی چنار نیست. یعنی هر رُشْد حقّ است ولی هر حقّ رُشد نیست. ۲— چیزهایی با ( حَقّ ) وصف می‌شود که با ( رُشْد ) وصف نمی‌شود. مثلاً یکی از أسماء وجود مقدّس حضرت ذُو الجَلال ( عَظُمَ سُلْطانُهُ وَ جَلَّ جَلالُهُ ) ( حَقّ ) است ولی ( رُشْد ) جزء أسماء خداوند متعال وارد نشده. ثُمَّ رُدُّوا إِلَی ٱللّٰهِ مَوْلیٰهُمُ ٱلْحَقِّ ۳— کلمهٔ ( حَقّ ) برای عقلاء کاربرد دارد: لا إِلٰهَ إِلّا ٱللّٰهُ ٱلْمَلِکُ ٱلْحَقُّ ٱلْمُبینُ و نیز برای غیر عقلاء کاربرد دارد: إِنَّ هٰذا لَهُوَ ٱلْقَصَصُ ٱلْحَقُّ وَ ٱتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ٱبْنَيْ آدَمَ بِٱلْحَقِّ امّا کلمهٔ ( رُشد ) فقط برای عُقلاء و مُکلّفین کاربرد دارد: مادّي: فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً معنوی: قَدْ تَبَیَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَيِّ امّا آیات مورد بحث: آیهٔ ( ألف ) که از آیات أوّلیهٔ سورهٔ مبارکهٔ جِنّ است آن گروه جنّیان فقط یک خبر داده اند و آن اینکه ما قرآنی شنیدیم که بسیار عجیب است و به سوی رُشد هدایت می‌کند و به آن إیمان آوردیم. ( همین و تمام ): قُلْ أُوحيَ إِلَيَّ أَنَّهُ ٱسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ ٱلْجِنِّ فَقالُوا إِنّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً یَهْدي إِلَی ٱلرُّشْدِ فَآمَنّا بِهِ امّا بقیهٔ این آیهٔ شریفه و تا پایان این سورهٔ مبارکه، سخن از قرآن مجید نیست. یعنی دایرهٔ کلام در بارهٔ قرآن کریم تنگ است پس کلمهٔ ( رُشْد ) آمد که گسترهٔ معنائی کمتری دارد. ضمن اینکه کلمهٔ ( رُشد ) در سورهٔ مبارکهٔ أحقاف أصلاً وارد نشده است ولی در این سورهٔ مبارکه چهار مرتبه از ( رُشْد ) و ( رَشَد ) سخن وارد شده. امّا آیهٔ ( ب ) که در ضمن چهار آیه از سورهٔ مبارکهٔ أَحقاف وارد شده، محوریت سخن در بارهٔ قرآن مجید است: وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ ٱلْجِنِّ فَلَمّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمّا قُضيَ وَلَّوا إِلیٰ قَوْمِهِمْ مُنْذِرینَ ( ۲۹ ) و بیاد آور آن زمان که گروهی از جِنّ را به سوی تو برگرداندیم و آنگاه که حاضر شدند گفتند ساکت باشید پس آنگاه که حکم جاری شد به سوی قومشان برگشتند در حالیکه بیم دهنده بودند قالُوا یا قَوْمَنا إِنّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسیٰ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ گفتند ای قوم ما! بدرستیکه ما کتابی را شنیدیم که پس از جناب موسیٰ ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) نازل شده و آنچه را که از آن کتاب فراروی آن است تصدیق می‌کند. أولاً: یَهْدي إِلَی ٱلْحَقِّ به سوی حقّ هدایت می‌کند ثانیاً: وَ إِلیٰ طریقٍ مُسْتَقیمٍ ( ۳۰ ) نه فقط به سوی حقّ هدایت می‌کند بلکه راه رسیدن به حقّ را که همان طریق مستقیم است هم نشان می‌دهد و هم تا مقصد می‌رساند. یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعيَ ٱللّٰهِ وَ آمِنُوا بِهِ یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُجِرْکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ ( ۳۱ ) که در واقع إرشاد می‌کند. وَ مَنْ لا یُجِبْ داعيَ ٱللّٰهِ فَلَیْسَ بِمُعْجِزٍ في ٱلْأَرْضِ....( ۳۲ ) که در واقع تهدید می‌کند. اینها همه سخنان آن گروه از جنّیان است که پس از شنیدن قرآن مجید، برای إرشاد و تبلیغ و بیم دادن أقوام مختلف جنّیان رفتند و آنها را خبر به حقّانیت کلام وحي دادند. حال سخن در این آیات، در بارهٔ قرآن مجید، فراوان وارد شده در نتیجه کلمهٔ ( حَقّ ) آمده تا گسترهٔ معنائی بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه کلمهٔ ( حَقّ ) در سورهٔ مبارکهٔ جِنّ أصلاً نیامده ولی در این سورهٔ مبارکه شش مرتبه وارد شده است. سؤال اینجاست که چرا فرموده ( طَریقٍ مُسْتَقیمٍ ) و نگفته ( صِراطٍ مُسْتَقیمٍ )؟ چون ( طَریق ) آن نوع ( راه ) است که سابقاً پیموده شده. یعنی حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) مُبْدع این راه نیست. أنبیاء عِظام ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) هم سابقاً همین مسیرِ دعوت به توحید را پیموده‌اند: قُلْ ما کُنْتُ بِدْعاً مِنَ ٱلرُّسُلِ ( ۹ ) و یا اینکه میفرماید: وَ قَدْ خَلَتِ ٱلنُّذُرُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ ( ۲۱ ) پیامبران بزرگوار که مُنْذِر و بیم دهنده بوده‌اند، از فراروی او و سابق بر او گذشته اند. إلتماس دعاء چهارم صَفَر ٱلْمُظَفَّر ۱۴۴۶ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
"جان پدر کجاستی؟! " عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (محمدکاظم کاظمی با اصالت افغانی) درشعر خود "مأمور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران" را به "داعش" تشبیه کرده است!!! اگر یک شاعر ایرانی بدبخت زبان به اعتراض برای انتقادی سبک مثلا درباره عملکرد یک نیروی امنیتی یا نظامی باز کند، دادگاه انقلاب اسلامی بلافاصله قرار تعقیب برایش صادر می کند! این طرف کیست که به راحتی عملکرد نیروی انتظامی را مشابه داعش حمله کننده به دانشگاه کابل می داند و دراین مملکت کسی جرأت تذکر و انتقاد از او ندارد!!! واقعا چرا؟! مگر او چه کسی یا وابسته به چه مقامی است؟! به عنوان یک ایرانی حق دارم بپرسم یا نه؟!! 🧐🤔 جان پدر کجاستی؟ - ایسنا https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/99120604883/?espv=1
پیاده دیروز "شاه" امروز!! "پیاده آمده بودی "! کنون سواره شدی؟! بدون کار رسیده، هزار کاره شدی! نبود پشت لبت مو، شبیه مغبچگان! دوانده مور به صورت چه خوش قواره شدی!! "زبان" بلد که نبودی! به لطف "حداد"ان ! سخن نگفته به چشمک، پراز اشاره شدی شبیه جغد به ویرانه های شعر وطن میان مصرع خالی چه استعاره شدی!! مواظب نخ خود باش بر فراز درخت!! وزیده بادی و دیدی که : پاره پاره شدی!!! "سعا "شبیه تو هرگز سخن نخواهد گفت! تو ننگ قوم پریشان دل هَزاره شدی! نمک شناس نه ای، ای نی فرو در آب! ننال از سر دردی که باش چاره شدی!! سیدعلی اصغرموسوی قم ـ مرداد ١۴٠٣ @saapoem84 @saapoem 📜📚📲