eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
114 دنبال‌کننده
800 عکس
290 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
عشق دور اندیش🌹 عاشقت بودم هزاران سال از تو پیش تر! هرچه نزدیکت شدم، دوری زچشمت بیشتر در گمان صلح با چشم عسل گونت، خراب دست یازیدن به مهرت،سخت تر،پرنیش تر! معبدی در ذهن برپاساختی با اخم هات راهبه گشتی، از آنان تلخ تر، بد کیش تر! تو، گرفته ارتفاع عیش با شهرت، مدام من،نشسته با خودم در کنج غم،درویش تر می زدی لبخند،گفتم:صبح نزدیک است ومن می شوم فردا برایت از همیشه خویش تر! گرچه پژواک شراره می جهد از سنگ سخت غصه در سوزاندن دل، از همه آدیش تر! پیش من برگردد،حالا که بدون ات می شوم مثل شب در دوری از مهتاب، پر تشویش تر ** با پیامم خواستم فرصت دهم آینده را ! دیده بودی از«سعا»درعشق، دور اندیش تر؟🌹 سید علی اصغر موسوی ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ = (آتش) #ادبخانه_مباهله @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🌹🖋️📚🌹
🥀پژواک خاک🥀 ✍️تقدیم به روح «یاسمن دخت» عزیزم «سیده فاطمه معصومه موسوی «ره»🌷🥀🙏 ای رها گردیده از آیینۀ زنگار خاک خاک بر آیینۀ چشمم کشیدی سرمه‌ناک تو، میان ابرهای ماورایی غرق نور من، اسیر گورها در وسعت پژواک خاک من، به پاس غم، فروخشکیده درقاب زمین تو، به شوق آسمان، روییده تا افلاک، تاک ابلهی‌ها بین که دارد انتظار از من، زمان! تا کنم یادتو را از سینه همچون اشک، پاک خاک می‌گوید فراموشت کنم، اما چرا؟ لحظه لحظه،دم به دم یادتواَم،روحی فداک داغ‌ها بر دل، شب و روزم چو ابیات غزل زخم‌هابرجسم وجان،مصرع به مصرع،چاک چاک خاطراتت در گذار از ذهن مغشوشم، قشنگ جای انگشتان دستت روی قلبم، تاب‌ناک حسرت دیدار تو، جان «سعا»، شد آرزو گربمیرم درفراقت،«یاسمینِ»من،چه باک! سیدعلی اصغرموسوی ۱۲شهریور ۱۴۰۱ 🌷🥀 ...و چه تلخ است داغ آرزو دیدن!! و چه سخت است سخن از « یاسمنی» که ناگاه پژمرده!😥🏴🥀رحمة اللّه علیها🍂 🥀 🏴 خزان وزید به آغوش سبز پیرهنم سیاه شد همه جا، آرزوی «یاسمنم» 🍁🍂 چگونه خاطره ات را به خاک بسپارم؟! 😢 هنوز منتظر « دیدنت به خانه » منم!😭🌹🏴 @yasaman1377_1399
نور امامت نذر امام جواد علیه السلام🌹 برشگفتی دچار بس مردم،که چگونه؟ چطور؟ امکان داشت! نوجوانی به بحث بنشیند،مسندی را که حکم دیوان داشت اجتماعی ز اهل فقه و اصول،نخبگان مرام عباسی هریکی در مباحث فقهی،شرح و تفسیرورأی وعنوان داشت جمع گشتندوگشت جاری بحث،هرکسی پرسشی پی پاسخ! نوجوان درکمال علم و وقار،پاسخی نغز درخور آن داشت مثل جدش محمدباقر(ع)منبع علم لایزالی بود وارثی برعلوم حق واقف،درکلامش شمیم قرآن داشت «حجت حق»رهین سنی نیست! از ازل تا ابد : ولی الل‍ّه ب قرب وبُعداز پی جدید وقدیم،کی تواند به «نور» رُجحان داشت؟ در«امامت»،«امام»چون نور است،پرتوش چاره ساز ظلمت ها درک علم امامت اش کردند،هرکه برذات نور ایمان داشت! تیره روزانِ تیره دستار از «نور سبزش»فرار می کردند بس که در ساحت خداجویی،عشقِ تسبیحِ ذاتِ سبحان داشت تیره روزی چون«بن ابی داود»با حسادت از او سعایت کرد علتش اینکه در نظر حضرت (ع)،در«نصوص حدود »برهان داشت شد شهید شهادتی دیرین،تاکنار تبار خود باشد گرچه تأثیر برحیات جهان،فارغ از عصرو عهد و دوران داشت.🌷🌴 🖌📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران قم- سید علی اصغر موسوی ۳۰ ذی القعده ۱۴۴۲ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰ @saapoem
هوالعلیم نکته : به درستی نمی دانم، چرا دربین شاعران معاصر چه در«مدیحه» و چه در«مرثیه»،کمتر کسی به «علم و حکمت ورفتار و کردار وگفتار متعالی»ائمه معصومین علیهم السلام می پردازد! و یابا شخصیت واقعی حضرات کاری ندارندواغلب اشعاریا اشاره به«مظلومیت» ایشان و یا«استغاثه» برای طلب حاجت و یا تعریف وتمجیداز«ساختمان های بارگاه و گنبد و گلدسته»است؟! مردم(فرهیخته)جهان، آیا امامان ما را در دانش و حکمت مادی و معنوی به اندازه«حکمای یونان»حتی می شناسند؟! یعنی اگرپرسشی را مطرح کنیم که مثلامی خواهیم دانش وحکمت حضرت جواد علیه السلام رابادانش وحکمت افلاطون بسنجیم وبین مردم کشورهای دیگر(حتی کشورهای اسلامی)مورد پرسش قرار دهیم؛ نتیجه اش چه خواهد بود؟! واقعاجامعه فرهنگی وفرهیخته مامی داندبا مدیران واستادان کم سواد، وفقهای«روضه‌خوان»چه بلایی برسرمکتب «تشیّع»درجهان معاصر آورده است؟! واقعاامروزه چقدربه جنبه«شخصیت پردازی»ائمه اطهار علیهم السلام درآثارادبی، فرهنگی،هنری اهمیت داده می شود؟! چرا؟ چرا؟ ... و قس علی هذا.... 📜📚✍️ @saapoem
🌴جمال علم الحق🌷 شدشمیم بهارها جاری، درعبای همیشه گُل تاب اش تا کندفاش ذات مهمان را، بیشتر ازشهود القاب اش وارث هرچه درجهان خوبی:عشق وعقل و کتاب وحکمت ودین می درخشیدبرجبین بلند،شام:خورشیدوظهر:مهتاب اش! پرتوی از جمال علم الحق، طعنه برهستیِ تجلّی زد کهکشان شدتجسّم مسجد، آسمان شد فضای محراب اش! هشت ساله، امام امّت شد، حجت اللّه کوثرقرآن دربصیرت:حقیقت مطلق،درحقیقت:نَمادِ کمیاب اش! نوجوانی که«نوح»و «ابراهیم»، آفرین بر تبحّرش گفتند! پرسش هر نژند، پاسخ داد، بادلیل و تفکّر ناب اش عُجب«عباسیان» فرو بنشست،از تعجُّب دهانشان خشکید! تیره روزی چو«بِن ابی داود»،گشت مقهوردرس اِعجاب اش آه از ذات ظلم ویرانگر،«معتصم»یا«یزید» فرقی نیست! باستم کشتی ِ حقیقت را، می کشد در پلشت گرداب اش هر درودی به وسعت دریا، هرسلامی به ساحت صحرا با تمام ِ ارادتم بادا،بر«امام جواد(ع)»و اصحابش🌷🌴 مکتب شعرامامیه /مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی-سعا - قم - ۱۳۹۷/۵/۲۱ @saapoem
🌴جوان‌ترین نور حق🌷 دلم توفیق عشق از حضرت دادار می‌گیرد اگر هر دم سراغ از اشتیاق یار می‌گیرد چرا لبریز حیرت می‌شوی از کار دل، وقتی - به حکمت سبقت از شعر پری‌گفتار می‌گیرد تفاوت، در نگاه ساده یا پیچیده را هرگز نمی داند، کسی که شیوۀ انکار می‌گیرد جهانِ غرقِ ابزارِ همیشه ناتوان از درک - اگر اندازه‌اش را با خطِ پرگار می‌گیرد – ولی در علم حق، دایم، غریق بحر بی‌پایان سراغ از نردبانِ کهکشان‌کردار، می‌گیرد چگونه کودکش می‌خوانی ای کورِ سبُک‌سیما؟ «امامی» را که نکته بر «اولوالابصار» می‌گیرد! «ولی اللهِ عیسی‌دم» که نورش صد ارسطو را به دانشگاه دین، شاگرد بی‌مقدار می‌گیرد! خدایش از سخاوت داده نور حکمت و دانش که پرده از رخ آیینۀ اسرار می‌گیرد «جواد»است و«تقی»،«نورالامین»، خورشیدمهرآیین اگر شهد گل از زخم نگاه خار می‌گیرد شهید عشق حق در غربت‌آباد جوانی شد به داغش گر که دل‌ها را غم بسیار، می‌گیرد🌴🌷🌴 مکتب شعردینی درایران مکتب شعرامامیه سیدعلی اصغرموسوی قم - ۱۴مهر۹۳ #
هوالعلیم خداوند آگاه است خداوند می بیند خداوند"علیم بذات الصدور" است هرچندعده ای ریاکار،هرروز پیرایه ای بربدن دین به نام"قوانین وآیین نامه ها" می پوشانند و سازمانی برسازمان بی ارزش گذشتهٔ می افزایند!اماچنین نماندو چنین نیزهم نخواهدماند! چندین سال عده ای پیرمردبالای پنجاه(۵٠)رابه امیداعطای خدمات به سخره گرفته و سرگردان دفتریگان هاوسایت های کذایی بی مصرف کردن،کارکثیفی است که حتی برای نکوهش،لغت کم می آورد! چهل سال،هرکه راخواستیدوهرچه داشتید رابه بهانه"نهادی بودن‌اش به او خوراندید! ازوام های کلان تامجوزهای بسیارسودآور، ازبورسیه فرزندان شان تاهزینه های زیارتی وسیاحتی شان! تازه ازسال١٣٩۴به بعد،به یادایثارگری رزمندگان ارتش افتادید!آن هم به شکلی که حتی یک مسئول مستقل برای پاسخگویی ندارد! [سه سال است دارندبرای بنده یک"کارت ایثارملی"بی مصرف بدون امتیازصادرمی کنند!] جوان راست قامت وشجاعی که باهواپیمای وحشت آفرین"میگ 25"می جنگید!امروزباموی سفیدوقد خمیده؛آرزو می کندکه ایکاش مورداصابت یکی ازبمب های 500پوندی یا موشک های هوابه زمین همراه"رادار"ش قرارمی گرفت،تااینقدرموردتمسخروتوهین واقع نگردد!! - مدال افتخارداده اید! - تقدیرازحضوردرجنگ وکسوت نظامی مان کرده اید؟! - پیش افرادخانواده سرافرازوسربلند شده ایم؟! - از همسران فداکارمان، تقدیرشده است؟ بهتراست نگاهی به اعمال ورفتارتان بیاندازیدتا قبل ازمشمول این حدیث شدن:"الإمامُ عليٌّ عليه السلام:لَو تَكاشَفتُم ما تَدافَنتُم : اگرازدرونِ همديگر آگاه مى شديد،يكديگررا حتی دفن نمى كرديد!!." روزگاربرماگذشت،حال به هرشکلی! اما به شماچگونه بگذرد،خدا داند!!!
🌹🌼🌹 سلام .روز شنبه تان بخیر. همراهان گرانمهر درسایهٔ عنایات الهی و توجهات مولایمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، هفته خوبی قرین سلامتی و بهروزی داشته باشید ان شاء الله 🌹😊 أيامكم بالعافیه والتوفیق💐 Good time to all🍎 @saapoem
هو الّطیف امروز، روز ازدواج بود معلوم نشد بالاخره شوهر "ایران خانوم" قراره کی باشه؟!! با وجود اینکه طفلکی هنوز از عِدّه و عُدّه ازدواج بدفرجام قبلی، در نیومده!! چطور با وجود داغداری، لباس عروس به تن خواهد کرد!؟!! البته به این "عروس هزار داماد" ظاهرا بد هم نمی گذره!!! 😉👌 چی توی چنته داره؟ که این همه براش سر و دست می شکنند؟!!! 😀🎉❤️‍🩹
🌷 هوالحی الذی لایموت شب جمعه، شب رحمت،شب شهادت«حضرت امام باقر علیه السلام» 🌴 ویادعزیزان رفته تاملکوت. به یاداموات بزرگوارمان،جمیع شهدای اسلام، شهدای کرب بلا، شعرا،علما،اندیشمندان، مادحان ادبیات عاشورایی، فقرا وتمام بی وارثان وبدوارثان و تمام محرومین جامعه جهانی شهدای مظلوم فلسطین غزه و همچنین «والدین و یاسمین دخت »بنده واموات محترم اعضای گروه در این شب آکنده از آه و اشک و «صلوات بر اهل بیت سلام اللّه علیهم اجمعین » است، «فاتحه» ای با صلوات بر محمد و آل محمد، عنایت کنید: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و انس، من الاولین والآخرین، آمین یا رب العالمین عظم اللّه اجورنا و اجورکم واجرکم عنداللّه کثیرا💐 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🌷🖋️📚
صلوات خاصه امام باقر علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَما لِعِبَادِكَ وَ مَنَارا لِبِلادِكَ وَ مُسْتَوْدَعا لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ . خدايا درود فرست بر محمّد بن على،شكافنده دانش،و پيشواى هدايت،و رهبر اهل تقوا،و برگزيده از بندگانت.خدايا چنان‏كه او را قرار دادى براى بندگانت نشانه،و براى كشورهايت مشعل نور،و محلّ سپردن حكمتت‏ و تفسيرگرت وحى‏ات،و به فرمان بردن از او فرمان دادى،و از نافرمانى‏اش برحذر داشتى،پس بر او درود فرست،اى پروردگار برترين درودى كه بر يكى از فرزندان پيامبرانت و برگزيدگانت،و رسولانت و امينهايت فرستادى،اى پروردگار جهانيان‏🌴🌷🌴 @saapoem
💐حکمت فرقان (مدح امام باقر علیه السلام) اشک از آینه پرسید، غم پنهان را قصه‌ی تلخ غزل- مرثیه‌ی باران را اشک از آینه پرسید، که غربت از چیست؟ از چه دریا نکند فاش غم توفان را ؟! رسم این خاک چرا با دل خوبان سرد است داغ ماتم بدمد، مردمک و مژگان را دیدمش گفت: که این درد بسی دیرین است ! خسته کرده ست فقط، خاصیت درمان را خفته در ملک نبی، آینه ای افلاکی که به هر ذره ز خاکش، اثری، کیهان را 🌹"باقر العلم" که نامید خداوندش، خواست با سرانگشت ادب، درس دهد، لقمان را💐 حلمش آموخت از آن:آینه‌ی حق باشد حکمتش داد: که او زنده کند فرقان را هر چه مکتوم، به سِحرِ سخن اش واگشته! هر چه معلوم، همه آینه‌خو، پنهان را آسمان در نظر اوست: فضایی کوچک ! کهکشان در سفر اوست: غباری، کان را - یک نفس فرصت پرواز عطا فرمودند تا سبک‌بال به حیرت ببرد، انسان را 📝آنچه آموخت به ما، کثرتی از وحدت بود یک نفس، پرتو آن، بارقه شد عرفان را📚 🌹"باقر العلم"، خداوند سخن، در گیتی ! نور دانش بدم از پرتو خود، ایران را ابرِ جهل از همه سو، قصد خرابی دارد ترسم از یاد برد، مردم شهر، ایمان را * اشک از آینه پرسید، چرا حیرانی؟! گفت: ای کاش که جانان بپسندد جان را ! آتشِ شمع، تو را سوختن از" جان "آموخت مانده ام با "دل" خود چاره کنم حرمان را هر که با عشق به دل، داغ عزیزی دارد می کند فهم از این قصه، غم هجران را ! بشنو از خاک بقیع، آنچه «سعا» می‌گوید: قصه‌ی تلخ غزل - مرثیه‌ی باران را کاش آن روز، در آن صبح قشنگ: آدینه یک نفر پاک کند، رنگ غریب ستان را🌹🍎🌹 *** مکتب شعر دینی مکتب شعر امامیه سیدعلی اصغرموسوی 1386 - قم // https://telegram.me/ValAsr255 ..
🌹اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ ] بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا. اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .💐 https://telegram.me/ValAsr255
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۳۲ سلام اگرچه در زبان فارسی هر دو لفظ را بصورت یکسان ( دادن ) ترجمه می‌کنند امّا در واقع بین ( عَطاء ) و ( إیتاء ) تفاوت است که در این مقال فقط به یکی از این تفاوت ها إشاره دارم. ( عَطاء ) و ( إِعْطاء ): سابقاً در مقال شمارهٔ ۲۱۶ عرض کردم که در کلام وحي لفظ ( عَطاء ) أصلاً وارد نشده است مگر همراه با ( رَبّ ) یعنی پروردگار عالمیان ( عَزَّ ٱسْمُهُ وَ جَلَّ جَلالُهُ ) آنقدر رُبوبیّت دارد که به وصف نمی‌گنجد. موحد و ملحد و مؤمن و کافر را از خوان کرامت خود روزی می‌دهد: کُلّاً نُمِدُّ هٰؤُلاءِ وَ هٰؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّکَ وَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً ( إِسراء ۲۰ ) امّا نکته ای که در این مقال در نظر است اینکه ( عَطاء ) معنای ( تَملیک ) دارد. مثالی بزنم. اگر کسی یک عدد هزار تومانی به کسی عَطاء کند آن شخص گیرنده مالک آن مبلغ می‌شود. با آن مبلغ هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد و هیچکس حقّ ایراد گرفتن به او را ندارد که چرا آن مبلغ را خرج کرده یا به کسی داده یا ذخیره کرده. کلمهٔ ( عَطاء ) در قرآن مجید نیز به همین معنا است. خداوند متعال ( عطاء )های خود را هرگز پس نمی‌گیرد. هٰذا عَطاؤُنا فَٱمْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ ( ص ۳۹ ) یعنی حضرت ذُو الجَلال ( تَبارَکَ شَأْنُهُ وَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ ) به جناب سلیمان ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) فرمود این ( عَطاء ) ما است به تو که می‌توانی به دیگران بدهی و می‌توانی إمساک کنی و نگه داری. إِنّا أَعْطَیْناکَ ٱلْکَوْثَرَ ( کَوثَر ۱ ) یعنی آن خیر کثیر را که رسالت و عصمت و ولایت و شفاعت است به تو ( عَطاء ) کردیم هرگز از تو پس گرفته نخواهد شد. به گونه ای است که نور ولایت از قبل از تولد در دل محبّین حضرات معصومین ( علیهم‌السلام ) تابیده و تا قیام قیامت همراه آن‌هاست و گرفته شدنی و جدا شدنی نیست. إِلّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ ٱلْأَعْمالُ دُونَکَ ( عبارتی از دعای شریف أبوحمزهٔ ثمالي است ) خدایا. لحظه ای دست ما را از خوان پرکرامت قرآن مجید و حضرات معصومین ( علیهم‌السلام ) کوتاه نفرما. ( آمین ) ( إیتاء ): در امور بسیار مهمّ ( مثل عذاب و یا حکمت و رحمت ) کاربرد دارد: وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ ٱلْحِکْمَةَ ( لُقمان ۱۲ ) وَ لَقَدْ آتَیْنا إِبْراهیمَ رُشْدَهُ ( أَنبیاء ۵۱ ) وَ آتَیْنا ثَمُودَ ٱلنّاقَةَ مُبْصِرَةً ( إِسراء ۵۹ ) فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ ٱلنّارِ ( أَعراف ۳۸ ) وَ ما آتیٰکُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ ( حَشر ۷ ) فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهیمَ ٱلْکِتابَ وَ ٱلْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظیماً ( نِساء ۵۴ ) تفاوت مفهومی اینجاست که در ( إیتاء ) إحتمال نَزْع و کَندن و پس گرفتنِ داده شده ها وجود دارد: تُؤتي ٱلْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ ٱلْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ ( آل عمران ۲۶ ) خداوند متعال آیات خود را به بَلْعام ٱلْباعُوراء ٱلْإِسرائیليّ داد ولی از او گرفت. وَ ٱتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ٱلَّذي آتَیْناهُ آیاتِنا فَٱنْسَلَخَ مِنْها ( أَعراف ۱۷۵ ) کلمهٔ ( إِنْسَلَخَ ) بمعنای ( کَندن ) است که سلاخی کردن همان کندن پوست گوسفند باشد از همین ریشه است. مشتقّ دیگری هم از این لفظ وجود دارد که ضمن مباحث گستردهٔ تفسیري، در باب إستعاره، در علم بیان که از زیرمجموعه های بلاغت است، مورد بحث می‌باشد: وَ ٱللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ ٱلنَّهارَ ( یٰس ۳۷ ) خداوند متعال آیاتش را به او ( إیتاء ) نمود اما او را چنین قابلیتی نبود و شد آنچه که شد و همگان حکایات او را می‌دانند. از باب مطایبه عرض می‌کنم یک مشابهت لفظی بین ( إیتاء = دادن ) با ( ایتا = پیام رسان ) وجود دارد. إلتماس دعاء پنجم ذُو ٱلْحَجَّة ٱلْحَرام ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۳۳ سلام یا أَیُّهَا ٱلنّاسُ ٱتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ ٱخْشَوْا یَوْماً لا یَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً ( لُقمان ۳۳ ) ای مردم تقوای پروردگارتان پیشه کنید و بترسید از روزی که نه پدر فرزند را نفع دهد و نه فرزند پدر را سودی داشته باشد. ( لطفاً به ترجمه إعتماد نفرمایید. ) در خصوص کلمات وارده در این آیهٔ شریفه دقّت کنیم. ۱— لا یَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ: این یک جملهٔ فعلیه است. جملهٔ فعلیه حاوي تأکید نیست. چرا؟ چون در اینکه پدر دلسوز فرزند خود هست هیچ شکی وجود ندارد. ۲— لا یَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ: این جمله منفی است. هرگاه در کلامی که از قبل منفی شده کلمهٔ ( لا ) تکرار شود معنای نفی را تأکید می‌کند. ۳— وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً: جملهٔ إسمیه است و جملهٔ إسمیه حاوی مفهوم تأکید است. ۴— ( مَوْلُودٌ ) مبتدای أول است ( هُوَ ) مبتدای دوم است و ( جازٍ ) خبر است برای مبتدای دوم یعنی ( هُوَ جازٍ ) یک جملهٔ إسمیه است که خبر است برای مبتدای أول یعنی در واقع دو جمله در قالب یک جمله بیان شده. به اینگونه جملات ( جملهٔ کُبریٰ ) گویند. پیداست این آیهٔ شریفه حاوی حکم مهمی است. ۵— کلمهٔ ( شَیْئاً ) در بخش أول یعنی در ( لا یَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ ) وارد نشده ولی در بخش دوم یعنی در ( وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً ) وارد شده. بقول علماء محترمین ( نکره در سیاق نفي إفادهٔ عُموم دارد ) ۶— کلمهٔ ( وَلَد ) هم به فرزند ذکور گفته می‌شود هم به فرزند إناث. نیز هم به ( فرزند ) گفته می‌شود و هم به حَفید ( نوه ) ۷— کلمهٔ ( مَوْلُود ) فقط به ( فرزند ) گفته می‌شود نه به ( نوه ) ۸— کلمهٔ ( أَب ) که در این آیه نیامده است به ( پدر ) و ( پدر زن ) و ( جدّ ) و در بعض روایات به ( معلّم ) هم گفته شده ولی کلمهٔ ( والِد ) فقط مختصّ پدر است. با این مقدمه یک نکته عرض می‌کنم: در این آیهٔ شریفه سخن در بارهٔ ( پدر ) و ( فرزند ) است. روزی خواهد رسید که هیچ پدری برای فرزند خود نفعی نخواهد داشت. روزی خواهد رسید که هیچ فرزندی برای پدر خود هیچ نفعی نخواهد داشت. وقتی کسی از دنیا می‌رود در عالم آخرت گویند ( چه آورده؟ ) و در عالم دنیا گویند ( چه گذاشته؟ ) بودم در مراسمی که بعد از دفن میّت، مهمانها را پذیرایی می‌کردند و صحبت در خصوص رنگ نوشابه بود. واویلاه!! که یک عمر تلاش و رنج و مشقّت بدون نتیجه. مولود ( فرزند مباشر ) هیچ ( هیچ ) فایده‌ای برای پدر ندارد و به طریق أَولی نوه و نبیره و نتیجه سودی نخواهند رساند. قرآن مجید با این‌همه تأکید هشدار داده است ولی گویا چنان در زرق و برق دنیا غرق شده‌ایم که گوشمان کر و چشممان کور و قلبمان آکنده از حبّ دنیا شده است. قیامتی است قیامت که روز وانفسا به فکر نالهٔ فرزند هیچ مادر نیست در مقاله ای خواندم که گفته بود: هفتاد درصد دارائی ها و أموال بدون استفاده است و برای وارث می‌ماند. هفتاد درصد وقت مردم صرف کارهای غیر مفید می‌شود. هفتاد درصد ساختمانی که داریم خالی می‌ماند. هفتاد درصد إستعدادهای افراد إستفاده نمی‌شود. و چندین هفتاد درصد دیگر. حال از خودمان بپرسیم: معلوم نیست از چه راه و چگونه و برای چه این‌همه عمر گرانقدر را به مسائل فانی و گذرای دنیا اختصاص می‌دهیم. چرا؟ چه نیاز است ؟ در إدامه می‌فرماید: إِنَّ وَعْدَ ٱللّٰهِ حَقٌّ شک نیست که وعده‌های خداوند متعال حقیقت است. امّا راهکار: حال که می‌دانیم وعدهٔ حضرت ذُو الجَلال ( تَبارَکَ شَأْنُهُ وَ جَلَّتْ قُدْرَتُهُ ) بر حقّ است و عملاً نیز می‌بینیم که حتی سلاطین و ثروتمندان را نیز از چنگال مرگ گریز نیست، فقط یک راهکار وجود دارد. اینکه فریب نخوریم. فَلا تَغُرَّنَّکُمُ ٱلْحَیوٰةُ ٱلدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِٱللَّهِ ٱلْغَرُورُ فریب دنیای دَنیّهٔ فانیه نخوریم. فریب دشمن قسم خورده نخوریم که به هر حیله و مکر و وسوسه، در کمین است تا آدمی را منحرف کند. کلمهٔ ( غَرُور ) صفت مبالغه است یعنی ( بسیار گول زننده ) که یکی از ألقاب شیطان است. ( نَّ ) را در دو کلمهٔ ( فَلا تَغُرَّنَّکُمْ ) و ( وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ ) در اصطلاح می‌گویند ( نون تأکید ثقیله ) که برای بیان أمور مهمّ کاربرد دارد. چه موضوعی مهم تر از هشدار به اینکه آدمی در معرض خطر وسوسهٔ شیطان است. إلتماس دعاء ششم ذُو ٱلْحَجَّة ٱلْحَرام ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ