eitaa logo
ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
75 دنبال‌کننده
535 عکس
191 ویدیو
7 فایل
اشعار عاشورایی (وقف) سید علی اصغر موسوی «سعا»، شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی «مکتب شعر امامیه» 🌷🌴🖋️📚
مشاهده در ایتا
دانلود
✅لیلة القدر صفحه ای بودغرق ظلمت نقش،چشمکی زد،پر از تبلور شد «لیلة القدر» فرع عنوانش، «مطلع الفجر» در تظاهر شد «لوح» هم عاشق «قلم» گردید، تا سپیده به نازکی خندید جویبار جمال جاری گشت، هستِ هستی به ناز درخور شد! از ازل هستگاه هستی را، مثل رازی به ناکجا بخشید بعداز آن «عقل» را فرا آورد، نوبت همت تدبّر شد آسمان و زمین و کرسی و عرش، مَلَک و جنّ و انس و آتش و خاک،... در پی ثبت اَمرِ «کُن فَیکون»، شاهد رؤیت تلنگر شد ... زین میان یک بهانه لازم بود:حضرت «آدم» و بهشت و هبوط آخر ماجرا همین کافی ست: نان«ابلیس»سفله آجر شد! *** در مسیر طلوع «قوس نزول»، صحبت از یک «عروج» رنگین بود! ... عاقبت غربت فلق نازل، با شفق در افق تصوّر شد از زمانی که ذره ای بودم، تا جهانی که پیش رو دارم دیده ام بارها که در «شب قدر»، جانم از عشق «یاعلی» پر شد! جلوهٔ پرتو همان «نور»ند، «آل طه» در آسمان و زمین این یقین، آفتاب شعر «سعا»، در نهانخانه تظاهر شد. 🖋️📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سید علی اصغر موسوی قم- ۲۲فروردین۱۴۰۲ ۲۰ رمضان ۱۴۴۴ @saapoem
نیامد عباس؟ .mp3
3.46M
نیامد عباس چشم ها غرق تماشا، که نیامد عباس نگران بر لب دریا،که نیامد عباس اشک ها همسفر آه، در آن لحظه ی تلخ خسته از دیدن صحرا که نیامد عباس کودکان منتظر او که مگر برگردد آه از این شوق تماشا، که نیامد عباس بانگی از دور که در حنجره زخمی دارد می کند فاش سخن را که نیامد عباس کودکی از دل خیمه، به پدر می گوید تو ندیدیش بگو،یا که نیامد عباس🌷🌴 شاعر: سیدعلی اصغر موسوی خواننده: سعید خوانساری سال ساخت: ۱۳۸۸ سال بارگذاری و اجرا در سایت سرود رسانه صدا و سیما: ۱۴۰۱ ⌛
✍🏻کوفه خالی از خورشید🌴 صبح شد کوفه در غمی سنگین، در به روی فرشته‌ها وا کرد آمدند و امیر(ع) را بردند، کوفه اما فقط تماشا کرد! کوفه دیگر یتیم و تنها بود، در مسیر حوادث دوران گوشه ای رفت و با دلی پر درد، گره از بغض اشک‌ها وا کرد قدر نام پدر کسی داند، که یتیمی کشیده در دنیا شهر نامردمان چه می‌داند، چه کسی نان شب مهیا کرد؟ روزگاری علی(ع) در این سامان، نخل سبز عدالت حق بود از حسادت شریر بدطینت، قصد قطع درخت طوبی کرد ابن ملجم نشست با اشعث، هم معاویه با بنی شیطان فتنه و توطئه ز هرسمتی، قامت دولت جهان تا کرد کوفه در خواب ناز، چون هر شب، میر بیدار، شهربانش بود کوفه را بانگ نالۀ جبریل، ناگهان غرق شور و غوغا کرد جز علی(ع)، هر که بود، نالان بود، صحبت وصل عشق و هجران بود گرچه زخم عمیق را با مهر، جبرئیل امین، مداوا کرد! نوبت وصل و وعده جانان، شوق مولا به چهره می‌آورد اهل خانه، تمامشان دیدند، که چه وجدی به چهره پیدا کرد آن که می‌رفت، حال و فالش خوش، آن که می‌ماند، روزگارش سخت زان میان عشق، با غم غربت، بعد مولا فقط مدارا کرد یا علی جان، به جان تو سوگند، دوستت دارم از ته قلبم قسمت من همین، محبت بود، آنچه دنیا نصیب بر ما کرد یک هزار و چهارصد سال، از پی نام و یادتان، طی شد با تو تاریخ، دشمنی‌ها در کوفه و شام و کل دنیا کرد لیک، یک روز می‌رسد مردی، از تبار درخت طوبایت آن که آینده را فقط خواهد کرد، چون علی، با علی مصفا کرد 🌴✍🏻📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سیدعلی اصغرموسوی قم- ۲۱رمضان ۱۴۴۰ خرداد۱۳۹۸ @saapoem
✍🏻کوفه خالی از خورشید🌴 صبح شد کوفه در غمی سنگین، در به روی فرشته‌ها وا کرد آمدند و امیر(ع) را بردند، کوفه اما فقط تماشا کرد! کوفه دیگر یتیم و تنها بود، در مسیر حوادث دوران گوشه ای رفت و با دلی پر درد، گره از بغض اشک‌ها وا کرد قدر نام پدر کسی داند، که یتیمی کشیده در دنیا شهر نامردمان چه می‌داند، چه کسی نان شب مهیا کرد؟ روزگاری علی(ع) در این سامان، نخل سبز عدالت حق بود از حسادت شریر بدطینت، قصد قطع درخت طوبی کرد ابن ملجم نشست با اشعث، هم معاویه با بنی شیطان فتنه و توطئه ز هرسمتی، قامت دولت جهان تا کرد کوفه در خواب ناز، چون هر شب، میر بیدار، شهربانش بود کوفه را بانگ نالۀ جبریل، ناگهان غرق شور و غوغا کرد جز علی(ع)، هر که بود، نالان بود، صحبت وصل عشق و هجران بود گرچه زخم عمیق را با مهر، جبرئیل امین، مداوا کرد! نوبت وصل و وعده جانان، شوق مولا به چهره می‌آورد اهل خانه، تمامشان دیدند، که چه وجدی به چهره پیدا کرد آن که می‌رفت، حال و فالش خوش، آن که می‌ماند، روزگارش سخت زان میان عشق، با غم غربت، بعد مولا فقط مدارا کرد یا علی جان، به جان تو سوگند، دوستت دارم از ته قلبم قسمت من همین، محبت بود، آنچه دنیا نصیب بر ما کرد یک هزار و چهارصد سال، از پی نام و یادتان، طی شد با تو تاریخ، دشمنی‌ها در کوفه و شام و کل دنیا کرد لیک، یک روز می‌رسد مردی، از تبار درخت طوبایت آن که آینده را فقط خواهد ، چون علی، با علی مصفا کرد 🌴✍🏻📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سیدعلی اصغرموسوی قم- ۲۱رمضان ۱۴۴۰ خرداد۱۳۹۸ @saapoem
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۵۸ سلام می‌دانیم که هرگز دو لفظ مترادف در کلام وحی وارد نشده است. فرق است بین ( إِسْتِهْزاء ) و ( سخْریّه ) و ( إِزْدِراء ) اگرچه در لغت فارسی هر سه لفظ را به ( کوچک شمردن و مسخره کردن ) ترجمه می‌کنند. در این مقال فقط به تفاوت مفهومی دو لفظ ( إِسْتِهْزاء ) و ( سخْریّه ) توجّه دارم. ألف— إِسْتِهْزاء: این لفظ از ریشهٔ ( ه‍َ زُ أَ ) مشتق است و کلمهٔ ( هُزُواً ) که در مصحف شریف به وفور کاربرد دارد مصدر است و به همین معنای ( إِسْتِهْزاء ) باشد و از نظر مفهومی، عامّ است یعنی هم برای أشخاص و هم برای غیر أشخاص کاربرد دارد: ۱— وَ إِذا نادَیْتُمْ إِلَی ٱلصَّلوٰةِ ٱتَّخَذُوها هُزُواً ( مائده ۵۸ ) و وقتی به نماز ندا می‌دهید آنها آن را به إسْتِهْزاء می‌گیرند. ۲— وَ إِذا عَلِمَ مِنْ آیاتِنا شَیْئاً ٱتَّخَذَها هُزُواً ( جاثیه ۹ ) و وقتی چیزی از آیات ما بداند به إسْتِهْزاء می‌گیرد. ۳— وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ ٱللّٰهِ هُزُواً ( بقره ۲۳۱ ) و آیات خداوند را به إسْتِهْزاء نگیرید. در آیات مذکوره ( صَلوٰة ) و ( شَیْئاً مِنْ آیاتِنا ) و ( آیات ٱللّٰهِ ) همگی غیر أشخاص هستند. ۴— وَ لَقَدِ ٱسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ ( أنعام ۱۰ ) و ( أَنبیاء ۴۱ ) و بتحقیق و مسلّماً پیامبران قبل از تو هم مورد إسْتِهْزاء واقع شده‌اند. در این آیهٔ شریفه ( رُسُل ) شخص است. ۵— أَللّٰهُ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ ( بقره ۱۵ ) منافقین شخص هستند. آیه‌ای هم داریم که در موضوع ( إِسْتِهْزاء ) بین شخص و غیر شخص جمع کرده است: ۶— قُلْ أَ بِٱللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ آیاتِهِ کُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ ( توبه ۶۵ ) ب— سخْریّه: این لفظ خاصّ است یعنی فقط برای أشخاص کاربرد دارد: ۷— وَ یَصْنَعُ ٱلْفُلْکَ وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ( هود ۳۸ ) هر زمان گروهی از قومش بر او می‌گذشتند او را به مسخره می‌گرفتند. ( جناب نوح ) قالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنّا فَإِنّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَما تَسْخَرُونَ که هم جناب شیخ ٱلْأَنْبیاء و مؤمنین به آن بزرگوار، شخص هستند و هم کسانی‌که طرف مقابل قرار داشتند شخص بودند ۸— وَ ٱلَّذینَ یَلْمِزُونَ ٱلْمُطَّوِّعینَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنینَ في ٱلصَّدَقاتِ وَ ٱلَّذینَ لا یَجِدُونَ إِلّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ ٱللّٰهُ مِنْهُمْ ( توبه ۷۹ ) که هم مسخره کننده و هم مسخره شونده شخص هستند. تفاوت دو کلمهٔ ( إِسْتِهْزاء ) و ( سخْریّه ) از زاویهٔ دیگر: ألف— إِسْتِهْزاء: ( إِسْتِهْزاء ) عامّ است یعنی گاهی در قبال کار صورت می‌گیرد و گاهی شخص بدون اینکه کاری انجام دهد به إسْتِهْزاء گرفته می‌شود. ب— سخْرِیّه: ( سخْریّه ) فقط در قبال فعل مفهوم پیدا می‌کند: در آیهٔ ۷ از این مقال سخن از ساختن کشتی است یعنی آنها نه جناب نوح را بلکه کار ساخت کشتی را به مسخره می‌گرفتند و در آیهٔ ۸ سخن از پرداختن صدقات است یعنی آنها نه مؤمنین را بلکه کار دادنِ صدقه را به مسخره می‌گرفتند. حال آیه ای بیاورم که هم حاوی ( إسْتِهْزاء ) باشد و هم حاوی ( سخْریّه ): ۹— وَ لَقَدِ ٱسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَحاقَ بِٱلَّذینَ سَخِرُوا مِنْهُمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُونَ ( أنعام ۱۰ ) و ( أنبیاء ۴۱ ) که در این آیهٔ شریفه بین هر دو مفهوم، جمع صورت گرفته است یعنی هم بحث از ( إِسْتِهْزاء ) است و هم بحث از ( سخْریّه ) و بقول علماء اگر نگویم ( فَٱفْهَمْ ) لا أقلّ باید بگویم ( فَتَأَمَّلْ ) إلتماس دعاء هفدهم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۵۹ سلام روند دعوت جناب شیخ ٱلْأَنبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) در نظر است. ۱ و ۲ — أَعْراف و مؤمنون: یا قَوْمِ ٱعْبُدُوا ٱللّٰهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلٰهٍ غَیْرُهُ ( أَعراف ۵۹ ) و ( مؤمنون ۲۳ ) ای قوم من ! خدا را پرستش کنید که خدایی جز خدای أَحَد واحد برای شما نیست. در این دو سوره آن عالیجناب مردم را به ( یکتاپرستی ) أمر فرموده است. ۳— هُود: إِنّي لَکُمْ نَذیرٌ مُبینٌ ( هُود ۲۵ ) در این آیهٔ شریفه جناب نوح ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) به مردم خبر می‌دهد که او نَذیرٌ مُبینٌ است یعنی بیم دهنده و روشنگر. ۴— شُعَراء: فَٱتَّقُوا ٱللّٰهَ وَ أَطیعُونِ ( شُعَراء ۱۰۸ ) در این آیهٔ شریفه مردم را به تقوای إلهي و إطاعت از خود أمر می‌فرماید. محور دعوت آن بزرگوار در سوره های مختلفه بصورت متفرق آمده است که در سورهٔ مبارکهٔ ( نوح ) بصورت یکجا بیان شده است: ألف— دعوت به توحید: آنچه در هُود آمده: قالَ یا قَوْمِ إِنّي لَکُمْ نَذیرٌ مُبینٌ ( نوح ۲ ) آنچه در أَعْراف و مؤمنون آمده: أَنِ ٱعْبُدُوا ٱللّٰهَ ( نُوح ۳ ) آنچه در شُعَراء آمده: فَٱتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ ( نوح ۳ ) ب— گزارش کار: قالَ رَبِّ إِنّي دَعَوْتُ قَوْمي لَیْلاً وَ نَهاراً ( نُوح ۵ ) که می‌فرماید من قوم خود را شبانه روز دعوت به توحید کردم و تا آیات بعدی... ج— إقتراح = پیشنهاد ( نفرین ): رَبِّ لا تَذَرْ عَلَی ٱلْأَرْضِ مِنَ ٱلْکافِرینَ دَیّاراً ( نُوح ۲۶ ) جناب نوح دست به نفرین برداشتند: پروردگارا بر روی زمین أَحَدی از کُفّار را وا نگذار. د— پذیرش این نفرین و بیان عاقبت کُفّار در دنیا و آخرت: مِمّا خَطیئاتِهِمْ أُغْرِقُوا بخاطر خطاهایشان غرق شدند وَ أُدْخِلُوا ناراً ( نوح ۲۵ ) و به آتش جهنم وارد شدند ( از باب اینکه آیندهٔ محقّق ٱلْوُقُوع در حُکم ماضی است. ) ه‍— تعلیل: چرا به خداوند متعال پیشنهاد می‌دهد که کُفّار را نابود کند؟ إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا إِلّا فاجِراً کَفّاراً ( نوح ۲۷ ) چون اگر کسی از آنها ماندگار باشند بندگان تو را گمراه خواهند کرد و نخواهند زایید مگر أفرادی فاجر و بسیار ناسپاس. و— دعاء: جناب شیخ ٱلْأَنْبیاء ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) دست به یک دعاء وسیع برمی‌دارد که بی نظیر است یعنی مثل این دعاء را در هیچ موضع دیگری از مصحف شریف نمی‌توان یافت حتّی در آیهٔ شریفهٔ ۴۱ از سورهٔ مبارکهٔ إبراهیم نیز دعاء جناب خلیل ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) نیز به وسعت این دعاء نیست: رَبِّ ٱغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ ٱلْمُؤْمِناتِ ( نوح ۲۸ ) نکتهٔ دیگر اینکه در سورهٔ مبارکهٔ نُوح که گزارش تمامی حکایات طول عمر بابرکت خود را إرائه می‌فرماید: قالَ رَبِّ إِنّي دَعَوْتُ قَوْمي لَیْلاً وَ نَهاراً ( نوح ۵ ) کیفیت دعوت خود را نیز بیان می‌کند: با أمر صریح ( ٱعْبُدُوا = بپرستید ) همراه با ( أَنْ ) که علماء آن را مفسّره گویند: أَنِ ٱعْبُدُوا ٱللّٰهَ ( نوح ۳ ) نکتهٔ جالب توجّه اینجاست که از آن زمان تا به امروز و تا قیامت میلیارد ها إنسان آمده اند و رفته اند، همه و همه از نسل جناب نُوح هستیم: وَ جَعَلْنا ذُرِّیَّتَهُ هُمُ ٱلْباقینَ ( صافّات ۷۷ ) در آستانهٔ شب‌های قدر هستیم. عرض بنده این است که در مسجد کوفه یک نانجیب شمشیر فرود آورد بر تارُک مبارک حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) در کربلاء هم وجود محترم قمر منیر بنی هاشم با یمین و یسار قطع شده مشک را به دندان گرفت که یک نانجیب عمود آهنین بر فرق مبارک آن بزرگوار.... أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قَمَرَ ٱلْعَشیرةِ أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِ ٱللّٰهِ خدایا. به مقام جناب أَبا الفضل ٱلعباس قسم. توفیق عبادت و بندگی و دوری از معاصی به همه ما عنایت بفرما. أمواتمان ببخش و بیامرز. بیماران شفا عنایت بفرما. آبرویمان در دو دنیا حفظ بفرما. مطالعه کنندگان این وجیزهٔ مختصره و راقم این سطور حاجت روا بفرما. وجود مقدس حضرت مولانا جناب إمام زمان ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء ) از جمیع بلایا مصون و محفوظ بدار. موانع ظهور آن حضرت برطرف بفرما. در فَرَج آن إمام عالی مقام تعجیل بفرما آمینَ إلتماس دعاء هجدهم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۰ سلام شب نوزدهم اول شب‌های قدر است. أعمال و مستحبات فراوان برای این شب با عظمت، وارد شده است. عاجزانه تقاضا دارم این حقیر را از دعای خیر بی نصیب نگذارید. همچنین بدبخت ترین فرد در پهنهٔ روزگار مرتکب جنایتی شد که داغی بس بزرگ بر دل صاحبان بصیرت گذاشت. خدایا. دم به دم بر عذاب مرادی ملعون بیفزای. ضربت خوردن حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین، مولَی الموحّدین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) را به حضور شما سروران ارجمند عرض تسلیت دارم. یک نکتهٔ قرآنی عرض کنم. فرق است بین دو لفظ ( قَرْیَة ) و ( مَدینَة ) که ذیلاً به یکی از تفاوت‌ها إشاره دارم: ألف— مَدینَة: ریشهٔ ( مَ دَ نَ ) بمعنای ( إقامت کردن ) است. وقتی میگوییم ( مَدینَة ) مراد مکانی است وسیع که برای إقامت و سکونت صلاحیت داشته باشد. ب— قَرْیَة: قرآن مجید در هر موضع که هلاک و ویرانیِ آبادی‌ها را گوشزد می‌کند، کلمهٔ ( قَرْیة ) را می‌آورد چون به گونه ای می‌شود که برای سکونت صلاحیت ندارد: وَ ما أَهْلَکْنا مِنْ قَرْیَةٍ إِلّا وَ لَها کِتابٌ مَعْلُومٌ وَ إِنْ مِنْ قَرْیَةٍ إِلّا نَحْنُ مُهْلِکُوها قَبْلَ یَوْمِ ٱلْقیامَةِ وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفیها أَوْ کَٱلَّذي مَرَّ عَلیٰ قَرْیَةٍ وَ هيَ خاوِیَةٌ عَلیٰ عُرُوشِها حال به آیهٔ شریفهٔ ذیل توجه کنیم: وَ ٱضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً أَصْحابَ ٱلْقَرْیَةِ إِذْ جاءَهَا ٱلْمُرْسَلُونَ سخن از پیامبران بزرگوار ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) است که برای إرشاد و راهنمایی مردم أَنْطاکیة مبعوث شدند. در اینجا کلمهٔ ( قَرْیَة ) آمده چون همگی مردم در آن آبادی در معرض هلاک قرار داشتند. یک فرد بزرگوار که نور إیمان به قلبش افتاده بود بنام جناب حبیب نجّار از مکانی دور دوان دوان آمد و إعلام کرد که به آن پیامبران أرجمند ایمان آورده. إیمان آوردن یک نفر باعث شد که عذاب و هلاک از مردم آن آبادی برداشته شود و لذا کلمهٔ ( مَدینة ) را فرموده است: وَ جاءَ مِنْ أَقْصَی ٱلْمَدینَةِ رَجُلٌ یَسْعیٰ اگرچه هم جناب حبیب نجّار را کشتند و هم چه ظلم ها به آن پیامبران بزرگوار روا داشتند و به عذاب مبتلا شدند. خواستم عرض کنم که در مباحث جامعه شناسی ( شهر ) و ( روستا ) را به گونه‌های مختلف تعریف می‌کنند. بعضی به وجود و عدم وجود إمکانات بعضی به کثرت جمعیت بعضی به حِضارَة و تمدّن و فرهنگ. امّا قرآن مجید تفاوت ( قَرْیَة ) و ( مَدینه ) را آنگونه فرموده که گفته شد. إلتماس دعاء نوزدهم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻کوفه خالی از خورشید🌴 صبح شد کوفه در غمی سنگین، در به روی فرشته‌ها وا کرد آمدند و امیر(ع) را بردند، کوفه اما فقط تماشا کرد! کوفه دیگر یتیم و تنها بود، در مسیر حوادث دوران گوشه ای رفت و با دلی پر درد، گره از بغض اشک‌ها وا کرد قدر نام پدر کسی داند، که یتیمی کشیده در دنیا شهر نامردمان چه می‌داند، چه کسی نان شب مهیا کرد؟ روزگاری علی(ع) در این سامان، نخل سبز عدالت حق بود از حسادت شریر بدطینت، قصد قطع درخت طوبی کرد ابن ملجم نشست با اشعث، هم معاویه با بنی شیطان فتنه و توطئه ز هرسمتی، قامت دولت جهان تا کرد کوفه در خواب ناز، چون هر شب، میر بیدار، شهربانش بود کوفه را بانگ نالۀ جبریل، ناگهان غرق شور و غوغا کرد جز علی(ع)، هر که بود، نالان بود، صحبت وصل عشق و هجران بود گرچه زخم عمیق را با مهر، جبرئیل امین، مداوا کرد! نوبت وصل و وعده جانان، شوق مولا به چهره می‌آورد اهل خانه، تمامشان دیدند، که چه وجدی به چهره پیدا کرد آن که می‌رفت، حال و فالش خوش، آن که می‌ماند، روزگارش سخت زان میان عشق، با غم غربت، بعد مولا فقط مدارا کرد یا علی جان، به جان تو سوگند، دوستت دارم از ته قلبم قسمت من همین، محبت بود، آنچه دنیا نصیب بر ما کرد یک هزار و چهارصد سال، از پی نام و یادتان، طی شد با تو تاریخ، دشمنی‌ها در کوفه و شام و کل دنیا کرد لیک، یک روز می‌رسد مردی، از تبار درخت طوبایت آن که آینده را فقط خواهد، چون علی، با علی مصفا کرد 🌴✍🏻📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سیدعلی اصغرموسوی قم- ۲۱رمضان ۱۴۴۰ خرداد۱۳۹۸ https://eitaa.com/saa_institute 🌴🌴🌴🌴🌴
Dirty criminal! Israel is stuck in the mud of the Gaza war like a donkey! Now he wants to save himself by involving Iran in the war. The attack on the Iranian consulate will definitely be expensive for the claimants of "human rights"! Because in international law, attacks on embassies are considered a form of aggression. جنایتکار کثیف!☠️ اسرائیل مثل الاغی در لجن جنگ غزه مانده است ! حالا با درگیر کردن ایران در جنگ می خواهد خودش را نجات دهد. حمله به کنسولگری ایران قطعا برای مدعیان «حقوق بشر» گران تمام خواهد شد! زیرا در حقوق بین الملل،حمله به سفارت ها نوعی تجاوز محسوب می شوند. https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚🪴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطیب عربستانی با بلدوزر از روی حکام شکم باره عرب رد شد! بهترین خطبه ای که تا حالا از زبان یک شیخ و خطیب سعودی در عربستان شنیدم...    حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی می‌خواهد که در سعودی کسی این چنین رُک و راست صحبت کند و حق را بگوید! حتما این نطق طوفانی و محشر رو ببینیم ...                 مهدی نجفی 
37.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹صحبت های ۵۰ سال قبل مرحوم کافی در باره مسجد سازی که گویا برای امروز است 🔹 تو رو حضرت عباس دیگه وجب به وجب مسجد نسازید 🔹 مسجد بس است نماز خوان درست کنید؛نماز خوان درست نکردید که میخواهید مسجد بسازید @iran_eghtesadi 🇮🇷
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۷ سلام سُبْحانَ ٱلَّذي أَسْریٰ بِعَبْدِهِ لَیْلاً ( إِسْراء ۱ ) سخن از معراج است و اینکه مدّت إجراء معراج چقدر زمان طول کشیده است؟ ریشهٔ ( سَ یَ رَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است و بدون تحدیدِ مدّت: وَ قَدَّرْنا فیهَا ٱلسَّیْرَ سیرُوا فیها لَیاليَ وَ أَیّاماً آمِنینَ ( سَبَأ ۱۸ ) وَ سارَ بِأَهْلِهِ ( قَصَص ۲۹ ) و وقتی دو حرف ( ي ) و ( ر ) جابجا شود یعنی ( سَ رَ يَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است با وجودِ تَحدیدِ زمان. یعنی ( حرکت و سَیْر شبانه ) فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ ( هود ۸۱ ) و ( حِجْر ۶۵ ) أَنْ أَسْرِ بِعِبادي ( طٰهٰ ۷۷ ) و ( شعراء ۵۲ ) فَأَسْرِ بِعِبادي ( دخان ۲۳ ) حال با این مقدمه به آیهٔ مورد نظر برمیگردیم. اگر کلمهٔ ( لَیْلاً ) گفته نمی‌شد، از کلمهٔ ( أَسْریٰ ) دانسته می‌شد که شروع حرکت حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) برای معراج در شب بوده ولی نقطهٔ زمانی إتمام معراج کی بوده؟ معلوم نبود. با آمدن کلمهٔ ( لَیْلاً ) معلوم می‌شود که شروع و إتمامِ معراج در همان شب صورت گرفته. سؤالی که می‌ماند این است که چرا ( لَیْلاً ) با تنوین آمده یعنی به إصطلاح، چرا به صیغهٔ نکره وارد شده ؟ در این آیهٔ شریفه کلمهٔ ( لَیْلاً ) بصورت نکره آمده تا گویای این موضوع باشد که معراج در بُرهه ای از شب صورت گرفته. اگر معرفه می‌آمد یعنی با ( أل ) آمده بود یعنی می‌گفت ( أَللَّیْل ) شامل تمامِ شب می‌شد که صاحبنظران ( ألْ ) را ( إستغراق ) می‌دانند. در این آیهٔ شریفه ( أَللَّیْلَ ) و ( أَلنَّهارَ ) بصورت معرفه آمده است: یُسَبِّحُونَ ٱللَّیْلَ وَ ٱلنَّهارَ لا یَفْتُرُونَ ( أَنبیاء ۲۰ ) که دالّ بر إستغراق باشد یعنی تمامِ شب و تمامِ روز را بیان می‌کند بدون ثانیه ای إستثناء. جنابان عالیان حضرات ملائکه ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) تمام شب را و تمام روز را بطور مستمرّ به تسبیح حضرت ذُو الجَلال مشغول هستند و سستی نمی‌کنند و خسته نمی‌شوند. إلتماس دعاء بیست و ششم رمضان المبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺استاد امیری فیروزکوهی از صائب تبریزی سخن می گوید: 🔹انتشار برای نخستین بار در وب | از مجموعه پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ و دایرةالمعارف بزرگ صوتی ایران ... سید کریم امیری فیروزکوهی از پیروان جدی سبک و مکتب صائب بود به گونه‌ای که ایشان نه تنها این سبک را احیا کرد، بلکه رویکردی زبان شناسانه به سبک اصفهانی (هندی) داشته است. در این فرصت از جناب ایشان درباره مراد خویش میرزا صائب خواهیم شنید که برای نخستین بار پخش می شود. مجموعه رسالات امیری فیروزکوهی درباب صائب تبریزی و سبک هندی به نام در حق صائب، به همت گردآوري و تدوین و در سال ۱۳۹۶ با مقدمه جاودانیاد امیربانو کریمی فیروزکوهی توسط انتشارات پرنیان خیال منتشر شده است. فایل برگرفته از کانال وزین چراغداران: @Chraghdaran کانال تخصصی صائب‌پژوهی: @SaebTabriziResearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔥صحنه فریب پدافند‌های اسرائیل غاصب ، توسط راکت‌های انحرافی کارگذاشته شده در موشک های ایرانی و برخورد کلاهک‌های اصلی موشک به اهداف مورد نظ ایران درمناطق نظامی اسرائیل 🔺ایران در این حمله از کلاهک‌هایی برای موشک‌هاش استفاده کرده که با راکت‌های کوچیکی که داخل کلاهک کار گذاشته شده موشکهای پدافندی دشمن رو منحرف و به خودش مشغول میکنه تا سر جنگی اصلی به راحتی به هدف اصابت کنه! 🔴 بعضی از انفجارهایی که تو آسمون اسرائیل دیده  میشد صحنه برخورد موشک پدافندها با این راکت‌های انحرافی بود و خود موشک به راحتی به هدف برخورد کرد. فیلم‌هایی از این فرایند موشک هم از آسمان اسرائیل گرفته شده که در ادامه می‌بینید. 🆔@banavayeneynava
سلام علیکم و رحمة اللّه جمیعا (سید علی اصغر موسوی، نویسنده، پژوهشگر) بنده دیشب اغلب شبکه های غربی - آمریکایی را و حتی فارسی زبان را در یوتوب، تماشا کردم، حتی یک اصابت را نشان ندادند! غیر قابل تصور هم نبود! سانسور خبری و تبختر استکباری!! معمولا از آنها " کور" عمدی ساخته است! اما به عنوان یک نظامی سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اپراتور رادار درگیر شونده پدافند هوایی باید عرض کنم، در چندین مورد" محور مقاومت و ایران" برنده این حمله (حتی مانور) نظامی اند: 1- رساندن حتی یک موشک بالستیک از داخل ایران به آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی)، یعنی موفقیت! 2-ایجاد وحشت عمومی برای کشوری بی ثبات از نظر قومی و ملیتی مثل اسرائیل، یعنی یک قدرت نمایی بی نظیر استراتژیک! 3-فرود موفق موشک های نقطه زن و هوشمند ایرانی در عمق مناطق نظامی رژیم صهیونیستی و تحمیل خسارت (حتی جزئی) یعنی آسیب پذیری اسرائیل از لحاظ دفاعی(نکته قابل توجه و مهم تهاجم موشکی و پهبادی ایران) 4-با توجه به موارد ذکر شده، واداشتن دولت خود بزرگ بین اسرائیل به تجهیز دفاعی محکم تر یعنی: تحمیل هزینه های بیشتر( با توجه به جنگ ناکارآمد اسرائیل علیه اهالی غزه) به رژیم صهیونیستی و تکمیل همان فرضیه "پخت تدریجی غورباقه در آب جوش"!!! 5-مهمترین و اساسی ترین بحث فراسیاسی و فرانظامی این موضوع، تحقیر شدن»رژیم صهیونیستی توسط نظام جمهوری اسلامی ایران باذن اللّه تعالی بود که حضور خیل پهبادها برای مشغول کردن دفاع پدافند هوایی و اصابت موشک های هوشمند، به این تهاجم ابهت و صلابت خاص بخشیده بود ✅🇮🇷👊😊💐 https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
خاموش ترین آه شاعر : سید علی اصغر موسوی خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی آه از اثر زخمت، ای زخمه ی تنهایی « شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی معروف جهان گشتم، از دولت رسوایی » گفتم که نمی دانی، اینجا همه بی دردند از قافله ی اشکم، دیشب خبر آوردند وقتی که تبسم را، در سفره نگستردند؟! « خیز ای دل دیوانه، کز بهر تو می گردند ویرانه به ویرانه، طفلان تماشایی » خواهم که از این وادی، پیوسته برون، گریم در یاد جدایی ها، از فرط جنون، گریم پرسیدی و می گویم: باید که فزون گریم! « وقت است که خون گردد، بیم است که خون گریم دل از ستم تن ها، من از غم تنهایی » در حفظ غرور خود، حاشا، که نمی کوشم؟! با هر چه غم غربت، می سازم و می جوشم چشم از لب گلگونت، هر ثانیه می پوشم « تا چند به دورانت، می، خواهم و خون نوشم جام طربت خون باد، ای ساغر مینایی » تا فصل نگاهت شد، گشتم ز جنون سرمست تا روز امید آمد، دل هم به رُخت، پیوست غم چیره نشد، اما، دیدی که سبو بشکست « گفتی که شوم سرمست، گیرم به دو بوس ات، دست از بهر چه خواهی بست، عهدی که نمی پایی » وقتی که "سعا " نالد، در باطن و در ظاهر خاموش، چرا باشی؟ در بستر شب، شاعر؟! برخیز که باید بست، بر زلف غزل خاطر « یار من و یار تو، آن غایب و این حاضر "یغما" من و خاموشی، بلبل، تو و گویایی » 🖋️📚🖋️📚 + نوشته شده در چهارشنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ساعت 12:7 توسط محمد مرفه  | نظرات http://moraffah.blogfa.com/post/19906 🖋️📚✅💐 https://eitaa.com/saa_institute