eitaa logo
ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
75 دنبال‌کننده
539 عکس
191 ویدیو
7 فایل
اشعار عاشورایی (وقف) سید علی اصغر موسوی «سعا»، شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی «مکتب شعر امامیه» 🌷🌴🖋️📚
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻کوفه خالی از خورشید🌴 صبح شد کوفه در غمی سنگین، در به روی فرشته‌ها وا کرد آمدند و امیر(ع) را بردند، کوفه اما فقط تماشا کرد! کوفه دیگر یتیم و تنها بود، در مسیر حوادث دوران گوشه ای رفت و با دلی پر درد، گره از بغض اشک‌ها وا کرد قدر نام پدر کسی داند، که یتیمی کشیده در دنیا شهر نامردمان چه می‌داند، چه کسی نان شب مهیا کرد؟ روزگاری علی(ع) در این سامان، نخل سبز عدالت حق بود از حسادت شریر بدطینت، قصد قطع درخت طوبی کرد ابن ملجم نشست با اشعث، هم معاویه با بنی شیطان فتنه و توطئه ز هرسمتی، قامت دولت جهان تا کرد کوفه در خواب ناز، چون هر شب، میر بیدار، شهربانش بود کوفه را بانگ نالۀ جبریل، ناگهان غرق شور و غوغا کرد جز علی(ع)، هر که بود، نالان بود، صحبت وصل عشق و هجران بود گرچه زخم عمیق را با مهر، جبرئیل امین، مداوا کرد! نوبت وصل و وعده جانان، شوق مولا به چهره می‌آورد اهل خانه، تمامشان دیدند، که چه وجدی به چهره پیدا کرد آن که می‌رفت، حال و فالش خوش، آن که می‌ماند، روزگارش سخت زان میان عشق، با غم غربت، بعد مولا فقط مدارا کرد یا علی جان، به جان تو سوگند، دوستت دارم از ته قلبم قسمت من همین، محبت بود، آنچه دنیا نصیب بر ما کرد یک هزار و چهارصد سال، از پی نام و یادتان، طی شد با تو تاریخ، دشمنی‌ها در کوفه و شام و کل دنیا کرد لیک، یک روز می‌رسد مردی، از تبار درخت طوبایت آن که آینده را فقط خواهد، چون علی، با علی مصفا کرد 🌴✍🏻📚 مکتب شعر امامیه مکتب شعر دینی در ایران سیدعلی اصغرموسوی قم- ۲۱رمضان ۱۴۴۰ خرداد۱۳۹۸ https://eitaa.com/saa_institute 🌴🌴🌴🌴🌴
Dirty criminal! Israel is stuck in the mud of the Gaza war like a donkey! Now he wants to save himself by involving Iran in the war. The attack on the Iranian consulate will definitely be expensive for the claimants of "human rights"! Because in international law, attacks on embassies are considered a form of aggression. جنایتکار کثیف!☠️ اسرائیل مثل الاغی در لجن جنگ غزه مانده است ! حالا با درگیر کردن ایران در جنگ می خواهد خودش را نجات دهد. حمله به کنسولگری ایران قطعا برای مدعیان «حقوق بشر» گران تمام خواهد شد! زیرا در حقوق بین الملل،حمله به سفارت ها نوعی تجاوز محسوب می شوند. https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚🪴
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطیب عربستانی با بلدوزر از روی حکام شکم باره عرب رد شد! بهترین خطبه ای که تا حالا از زبان یک شیخ و خطیب سعودی در عربستان شنیدم...    حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی می‌خواهد که در سعودی کسی این چنین رُک و راست صحبت کند و حق را بگوید! حتما این نطق طوفانی و محشر رو ببینیم ...                 مهدی نجفی 
37.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹صحبت های ۵۰ سال قبل مرحوم کافی در باره مسجد سازی که گویا برای امروز است 🔹 تو رو حضرت عباس دیگه وجب به وجب مسجد نسازید 🔹 مسجد بس است نماز خوان درست کنید؛نماز خوان درست نکردید که میخواهید مسجد بسازید @iran_eghtesadi 🇮🇷
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۷ سلام سُبْحانَ ٱلَّذي أَسْریٰ بِعَبْدِهِ لَیْلاً ( إِسْراء ۱ ) سخن از معراج است و اینکه مدّت إجراء معراج چقدر زمان طول کشیده است؟ ریشهٔ ( سَ یَ رَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است و بدون تحدیدِ مدّت: وَ قَدَّرْنا فیهَا ٱلسَّیْرَ سیرُوا فیها لَیاليَ وَ أَیّاماً آمِنینَ ( سَبَأ ۱۸ ) وَ سارَ بِأَهْلِهِ ( قَصَص ۲۹ ) و وقتی دو حرف ( ي ) و ( ر ) جابجا شود یعنی ( سَ رَ يَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است با وجودِ تَحدیدِ زمان. یعنی ( حرکت و سَیْر شبانه ) فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ ( هود ۸۱ ) و ( حِجْر ۶۵ ) أَنْ أَسْرِ بِعِبادي ( طٰهٰ ۷۷ ) و ( شعراء ۵۲ ) فَأَسْرِ بِعِبادي ( دخان ۲۳ ) حال با این مقدمه به آیهٔ مورد نظر برمیگردیم. اگر کلمهٔ ( لَیْلاً ) گفته نمی‌شد، از کلمهٔ ( أَسْریٰ ) دانسته می‌شد که شروع حرکت حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) برای معراج در شب بوده ولی نقطهٔ زمانی إتمام معراج کی بوده؟ معلوم نبود. با آمدن کلمهٔ ( لَیْلاً ) معلوم می‌شود که شروع و إتمامِ معراج در همان شب صورت گرفته. سؤالی که می‌ماند این است که چرا ( لَیْلاً ) با تنوین آمده یعنی به إصطلاح، چرا به صیغهٔ نکره وارد شده ؟ در این آیهٔ شریفه کلمهٔ ( لَیْلاً ) بصورت نکره آمده تا گویای این موضوع باشد که معراج در بُرهه ای از شب صورت گرفته. اگر معرفه می‌آمد یعنی با ( أل ) آمده بود یعنی می‌گفت ( أَللَّیْل ) شامل تمامِ شب می‌شد که صاحبنظران ( ألْ ) را ( إستغراق ) می‌دانند. در این آیهٔ شریفه ( أَللَّیْلَ ) و ( أَلنَّهارَ ) بصورت معرفه آمده است: یُسَبِّحُونَ ٱللَّیْلَ وَ ٱلنَّهارَ لا یَفْتُرُونَ ( أَنبیاء ۲۰ ) که دالّ بر إستغراق باشد یعنی تمامِ شب و تمامِ روز را بیان می‌کند بدون ثانیه ای إستثناء. جنابان عالیان حضرات ملائکه ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) تمام شب را و تمام روز را بطور مستمرّ به تسبیح حضرت ذُو الجَلال مشغول هستند و سستی نمی‌کنند و خسته نمی‌شوند. إلتماس دعاء بیست و ششم رمضان المبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
26.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺استاد امیری فیروزکوهی از صائب تبریزی سخن می گوید: 🔹انتشار برای نخستین بار در وب | از مجموعه پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ و دایرةالمعارف بزرگ صوتی ایران ... سید کریم امیری فیروزکوهی از پیروان جدی سبک و مکتب صائب بود به گونه‌ای که ایشان نه تنها این سبک را احیا کرد، بلکه رویکردی زبان شناسانه به سبک اصفهانی (هندی) داشته است. در این فرصت از جناب ایشان درباره مراد خویش میرزا صائب خواهیم شنید که برای نخستین بار پخش می شود. مجموعه رسالات امیری فیروزکوهی درباب صائب تبریزی و سبک هندی به نام در حق صائب، به همت گردآوري و تدوین و در سال ۱۳۹۶ با مقدمه جاودانیاد امیربانو کریمی فیروزکوهی توسط انتشارات پرنیان خیال منتشر شده است. فایل برگرفته از کانال وزین چراغداران: @Chraghdaran کانال تخصصی صائب‌پژوهی: @SaebTabriziResearch
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺🔥صحنه فریب پدافند‌های اسرائیل غاصب ، توسط راکت‌های انحرافی کارگذاشته شده در موشک های ایرانی و برخورد کلاهک‌های اصلی موشک به اهداف مورد نظ ایران درمناطق نظامی اسرائیل 🔺ایران در این حمله از کلاهک‌هایی برای موشک‌هاش استفاده کرده که با راکت‌های کوچیکی که داخل کلاهک کار گذاشته شده موشکهای پدافندی دشمن رو منحرف و به خودش مشغول میکنه تا سر جنگی اصلی به راحتی به هدف اصابت کنه! 🔴 بعضی از انفجارهایی که تو آسمون اسرائیل دیده  میشد صحنه برخورد موشک پدافندها با این راکت‌های انحرافی بود و خود موشک به راحتی به هدف برخورد کرد. فیلم‌هایی از این فرایند موشک هم از آسمان اسرائیل گرفته شده که در ادامه می‌بینید. 🆔@banavayeneynava
سلام علیکم و رحمة اللّه جمیعا (سید علی اصغر موسوی، نویسنده، پژوهشگر) بنده دیشب اغلب شبکه های غربی - آمریکایی را و حتی فارسی زبان را در یوتوب، تماشا کردم، حتی یک اصابت را نشان ندادند! غیر قابل تصور هم نبود! سانسور خبری و تبختر استکباری!! معمولا از آنها " کور" عمدی ساخته است! اما به عنوان یک نظامی سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اپراتور رادار درگیر شونده پدافند هوایی باید عرض کنم، در چندین مورد" محور مقاومت و ایران" برنده این حمله (حتی مانور) نظامی اند: 1- رساندن حتی یک موشک بالستیک از داخل ایران به آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی)، یعنی موفقیت! 2-ایجاد وحشت عمومی برای کشوری بی ثبات از نظر قومی و ملیتی مثل اسرائیل، یعنی یک قدرت نمایی بی نظیر استراتژیک! 3-فرود موفق موشک های نقطه زن و هوشمند ایرانی در عمق مناطق نظامی رژیم صهیونیستی و تحمیل خسارت (حتی جزئی) یعنی آسیب پذیری اسرائیل از لحاظ دفاعی(نکته قابل توجه و مهم تهاجم موشکی و پهبادی ایران) 4-با توجه به موارد ذکر شده، واداشتن دولت خود بزرگ بین اسرائیل به تجهیز دفاعی محکم تر یعنی: تحمیل هزینه های بیشتر( با توجه به جنگ ناکارآمد اسرائیل علیه اهالی غزه) به رژیم صهیونیستی و تکمیل همان فرضیه "پخت تدریجی غورباقه در آب جوش"!!! 5-مهمترین و اساسی ترین بحث فراسیاسی و فرانظامی این موضوع، تحقیر شدن»رژیم صهیونیستی توسط نظام جمهوری اسلامی ایران باذن اللّه تعالی بود که حضور خیل پهبادها برای مشغول کردن دفاع پدافند هوایی و اصابت موشک های هوشمند، به این تهاجم ابهت و صلابت خاص بخشیده بود ✅🇮🇷👊😊💐 https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
خاموش ترین آه شاعر : سید علی اصغر موسوی خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی آه از اثر زخمت، ای زخمه ی تنهایی « شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی معروف جهان گشتم، از دولت رسوایی » گفتم که نمی دانی، اینجا همه بی دردند از قافله ی اشکم، دیشب خبر آوردند وقتی که تبسم را، در سفره نگستردند؟! « خیز ای دل دیوانه، کز بهر تو می گردند ویرانه به ویرانه، طفلان تماشایی » خواهم که از این وادی، پیوسته برون، گریم در یاد جدایی ها، از فرط جنون، گریم پرسیدی و می گویم: باید که فزون گریم! « وقت است که خون گردد، بیم است که خون گریم دل از ستم تن ها، من از غم تنهایی » در حفظ غرور خود، حاشا، که نمی کوشم؟! با هر چه غم غربت، می سازم و می جوشم چشم از لب گلگونت، هر ثانیه می پوشم « تا چند به دورانت، می، خواهم و خون نوشم جام طربت خون باد، ای ساغر مینایی » تا فصل نگاهت شد، گشتم ز جنون سرمست تا روز امید آمد، دل هم به رُخت، پیوست غم چیره نشد، اما، دیدی که سبو بشکست « گفتی که شوم سرمست، گیرم به دو بوس ات، دست از بهر چه خواهی بست، عهدی که نمی پایی » وقتی که "سعا " نالد، در باطن و در ظاهر خاموش، چرا باشی؟ در بستر شب، شاعر؟! برخیز که باید بست، بر زلف غزل خاطر « یار من و یار تو، آن غایب و این حاضر "یغما" من و خاموشی، بلبل، تو و گویایی » 🖋️📚🖋️📚 + نوشته شده در چهارشنبه ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ ساعت 12:7 توسط محمد مرفه  | نظرات http://moraffah.blogfa.com/post/19906 🖋️📚✅💐 https://eitaa.com/saa_institute
Ya Mahdi   یا اباصالح المهدی - عج - http://zibaiy.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معلم عشق 🌹 نگاه کردی و جانم، به شوق لذت سوخت شتاب کردی و چشمم، به هر جهت دل توخت هنوز بر لب شعرم، چو آه می آید سرشک خاطره ها، آنچه در نگاه اندوخت شمیم گیسوی تو، ابتدای انشا بود به قامت دل من، آرزوی وصلت دوخت برای آنکه مرا، شعله در دل افروزد هر آنچه بود و نبود از پی حرارت سوخت نبود سر به هوائی حقیقت درسم «مرا معلم عشق تو شاعری آموخت» 🌹🖋️📚🌹 سیدعلی اصغرموسوی- سعا - اردیبهشت 1398 https://eitaa.com/saa_institute 🌿🌿🌿
هوالحکیم مرآتُ العقول (عقل به تفسیر عقل) حکمت ذات وجود، عقل به تفسیر عقل گسترش وحدت است در دل تدبیر عقل اصل وجود از خداست، فرع وجود إنّماست جوهر کثرت یکی ست، در پس تصویر عقل عشقِ علی را خدا، داده به ادراک دل حسّ و خیال و گمان، پیرو تفسیر عقل جام جم از خط جور، رفته فراتر مرا ! هو حق و باقی: بقا، هو دل و دل میر عقل حق به علی ملحق است، حق علی مطلق است گفت مرا از ازل، مرشد من، پیر عقل از طبری تا به فخر، اهل کلام سلف مشتری مفلس‌اند، در پی تقدیر عقل! عقل: کلام علی ست، عشق: مرام علی ست تهنیت مهر او ، خوانده مزامیر عقل عشق به تدبیر عقل، غالیۀ جوهر است صورت تکثیر عشق، هست به تعبیر عقل عقل «سعا» جوهرش، عشق «علی» هست و بس نور حقیقت به دل، خورده فقط شیر عقل 💐💐💐 مکتب شعر امامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم - ۱۹ فروردین۱۴۰۳ ٢٧رمضان ١۴۴۵ 💐💐💐🖋️📚 https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از بیلبورد زرندیه
هو العزیز جناب استاد سید علی اصغر موسوی (دامت برکاته) بدینوسیله دریافت لوح تقدیر به پاس زحمات ارزنده جنابعالی در زمینه مکتب ادبیات دینی و مهدوی و...از سوی دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خدمت جنابعالی و خانواده محترمتان تبریک عرض نموده و از خداوند متعال برای جنابعالی توفیقات روزافزون را خواستارم باشد که مورد عنایت خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت قرار گرفته و شاهد خدمات جنابعالی در زمینه ادبیات دینی در سطح کشور باشیم هادی بیابانی شاعر آیینی مدیر پایگاه خبری بیلبورد زرندیه عضو شورای عالی مرکزی مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران
لینک گروه جامعه ادبی نیّر لطفاً به دیگر شعرای عزیز بفرستید. https://eitaa.com/joinchat/970916049Cb91a32d979
🌹هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت✅ 🖋️📚💐📚😊 سلام علیکم و رحمة اللّه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاسید بشیر حسینی عزیز و ارجمند نخست بابت تمام مهربانی های تان و بذل محبت هایتان در قم المقدسه (شهر مِهرومُهر، صِدق و ریا) از شما متشکرم به قول خواجه فرّه مند شیراز (ره) :"هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت" از ١٣۶۴ تا کنون رسما به سرودن و نوشتن مشغول هستم در دل جنگ و عملیات نظامی هوایی و دفاع "راداری" هم از سرودن شعر غافل نبودم! با وجود بیش از ١٠ده صفحه رزومه فعالیت های ادبی-پژوهشی از تألیف و تحقیق تا صحبت و کارشناسی و خوانش آثار، همانند" یخ فروش نیشابور "جز بی حرمتی به شأن خويش، نصیبی نبرده ام!! غوغاسالاری شاعرانی که سن سروده های غیرحرفه ای شان حتی به یک دهد نمی رسد مثل اجتماع پر غرور کلاغان، رخصت دیده شد به شاهپر عقابان نمی دهد!!! اگر چنین مجال هایی هم از طرف" بزرگان و ادب دوستان و اساتید دلسوز "نباشد که گاهی تفقدی بر "درویشان عزلت گزین و گوشه نشین" کنند،باید خاک برسر ادبیات ریخت و فاتحه خواند!!! به هرحال،، از ابراز لطف شما و بذل محبت همیشگی تان سپاسگزارم. آنچه در باب جامعه ادبی نیّر هم از همکاری حقیر فقیرگفته اید، اول برای رضای خدا و دوم به خاطر خلق نیک و سیادت تان بود که شوق همراهی بر انگیخت و لحظات شوقناکی را هم در خاطره ثبت کرد. 💐🖋️😊 در پناه حضرت حق جلّ جلاله الشریف باشید ان شاء اللّه سیدعلی اصغرموسوی "سعا" https://eitaa.com/saa_institute ✅💐💐🖋️📚💐💐✅
🌹هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت✅ 🖋️📚💐📚😊 سلام علیکم و رحمة اللّه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاسید بشیر حسینی عزیز و ارجمند نخست بابت تمام مهربانی های تان و بذل محبت هایتان در قم المقدسه (شهر مِهرومُهر، صِدق و ریا) از شما متشکرم به قول خواجه فرّه مند شیراز (ره) :"هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت" از ١٣۶۴ تا کنون رسما به سرودن و نوشتن مشغول هستم در دل جنگ و عملیات نظامی هوایی و دفاع "راداری" هم از سرودن شعر غافل نبودم! با وجود بیش از ١٠ده صفحه رزومه فعالیت های ادبی-پژوهشی از تألیف و تحقیق تا صحبت و کارشناسی و خوانش آثار، همانند" یخ فروش نیشابور "جز بی حرمتی به شأن خويش، نصیبی نبرده ام!! غوغاسالاری شاعرانی که سن سروده های غیرحرفه ای شان حتی به یک دهه هم نمی رسد مثل اجتماع پر غرور کلاغان، رخصت دیده شدن به شاهپر عقابان نمی دهد!!! اگر چنین مجال هایی هم از طرف" بزرگان مدیریت فرهنگی کشور و ادب دوستان و اساتید دلسوز "نباشد که گاهی تفقدی بر "درویشان عزلت گزین و گوشه نشین" کنند،باید خاک برسر ادبیات ریخت و فاتحه خواند!!! به هرحال،، از ابراز لطف شما و بذل محبت همیشگی تان سپاسگزارم. آنچه در باب جامعه ادبی نیّر هم از همکاری حقیر فقیرگفته اید، اول برای رضای خدا و دوم به خاطر خلق نیک و سیادت تان بود که شوق همراهی بر انگیخت و لحظات شوقناکی را هم در خاطره ثبت کرد. 💐🖋️😊 در پناه حضرت حق جلّ جلاله الشریف باشید ان شاء اللّه سیدعلی اصغرموسوی "سعا" https://eitaa.com/saa_institute ✅💐💐🖋️📚💐💐✅
انواع (ی) در زبان فارسی: در دستور زبان فارسی حرف (ی) انواع مختلفی دارد که به برخی از پرکاربردترین آنها اشاره می‌شود. 1- ی مانند: کتابی (یک کتاب) ، کودکی (یک کودک) ناشناس  2- ی (علامت یکی بودن، که بر یک نفر یا یک چیز یا مقدار دلالت دارد) مانند: نصیحتی کنمت. یعنی یک نصیحت یا مثلا پسته کیلویی(؟!) یعنی هر یک کیلو...  3- ی مانند: خستگی، زیبایی، مردی (مردانگی) نبوَد فتاده را پای زدن گر دست فتاده‌ای بگیری مردی  4- ی ، به آخر مصدر افزوده شده و صفت لیاقت می‌سازد. مانند: رفتنی، خوردنی، دیدنی 5- ی مانند: تهرانی، مشهدی (ی نسبت گاهی مفهوم فاعلی دارد مرد جنگی، گاهی معنی مفعولی دارد، تیرِ پرتابی، ارسالی، رازِ نهانی)  6- ی یا جانشین فعل (هستی) مانند: حاضری، خوبی، مردی مردی نبوَد فتاده را پای زدن گر دست فتاده‌ای بگیری 7- ی مانند: چه برف شدیدی!           8- ی مانند: مقام رهبری، نورچشمی، حضرت استادی         9- ی فعل دوم شخص مفرد ماضی و مضارع مانند: دیدی، خواندی، می‌نویسی و... ✅ توجه داشته باشید واژگانی که می‌شوند اگر در اولین قافیه از یای و یا استفاده شود انواع (ی) می‌تواند در قافیه‌ها استفاده شود اما عکس آن خیر. مانند: یاری، خاری، ماری، بهاری، چناری و ... که همه یای نکره هستند. اما در قافیه‌های مانند: قناری، زاری، جاری، خماری، بردباری، اختیاری، و... نباید از و استفاده شود چون الحاقی هستند. آموزش عروض و قافیه و... سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
🌹🌻صبحی شگرف بس بلند آورده شعر صبح را نامی شگرف می دمد این بار از آیینه ایهامی شگرف جلوه زار کهکشان را، آفتابی می دمد تا زند پیوند شب ها را به ایامی شگرف آمده با کاروان صبحدم، خورشیدوار راه ها را طی کند تا باز، با گامی شگرف پیک واری را نخفته، تا دمد صبحی سِتُرگ لحظه واری سر نبرده، جز به الهامی شگرف آمده تا در غریو حق ستایان، بشکفد روح صفین و جمل، فریاد صمصامی شگرف در شهود لحظه ها انگار می کارد یقین تا بگیرد کربلا مصداق پیغامی شگرف آسمان را می کند تعبیر با گل زخم هاش در شفق زاری که خورشید است و ابهامی شگرف دیدنی تر از شهادت، می سراید عشق را تا بیابد زندگی این بار فرجامی شگرف ... بعد از این روح سپیده، باز جاری می شود در حریم انتظار قامتِ نامی شگرف💐🕋📚 مکتب شعرامامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم - 1380 # *📝 غزل تخصصی درقالب مفهوم شناسی مکتب شعر دینی درایران 📚 🖋️✅ https://telegram.me/saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🖋️✅📚💐
هوالجمیل «تحسین صفات در تنزیل حیات» 🌹 در آن ساحت که هستی جلوه جوید آفتاب ات را جهان در بهت تحسین مانده حُسن انتخاب ات را مجال و رخصتی فرما که با حکمت بیارایم به "حُسن انتخاب" آرایه از "ام الکتاب"ات را: ازل تأویل نورت شد، ابد تکمیل تقدیرش تبارک گفت تنزیل حیات اشراق ناب ات را امین خلوت لاهوت در عرش خداوندی ستوده آفرینش در تکامل، انتصاب ات را به «ابراهیم و اسماعیل»اگر بالیده هر نسلی میان بِه سرشتان، بِه سرشته حق، جناب ات را رموز حضرت«قرآن»که در تفسیر مستور است شهود ترجمان دارد، شروط انتساب ات را رسول حضرت حقی، میان خلق ناسوتی کند اسفار عارف جستجو «حُسن المآب» ات را *** به جز ننگ "سَقیفه" گرد خاطر بر گمانم نیست! ولی تشویق "وحدت" می کنم، راه صواب ات را: کنار "عِترت و قرآن" فقط اُمت شود اُمت اگر ترویج کردم دائماً«فصل الخطاب»ات را در این ابیات پایانی به نام «حضرت صادق(ع)» مزین می کنم با هر ثنا، عطر گلاب ات را اگر«شیعه»به نور مذهبش همواره می بالد تجلی داده در اوراق درسش آفتاب ات را «علی»تصویری از قرآن،«علی»تشریعی از عترت علی شد ترجمان نور حق، شرح کتاب ات را «ولایت»در مسیرحق،«رسالت»را شده مصدر هدایت می کند سوی ارادت «شرع ناب» ات را "سعا" دارد یقین،روزی مُجاب مِهر خواهد شد! شهود عشق می داند، نپرسیده، جواب ات را🌹 مکتب شعر دینی در ایران مکتب شعر امامیه سیدعلی اصغرموسوی قم - مهرماه ۱۴۰۲ ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۵ https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
📚✍️ مکتب شیعهٔ امامیه🌴 حلقه درحلقه کهکشان هارا،رمزومصداق دانش ودین کرد این به آن در مزید ِ علت ها، آن محرّک به دولت این کرد مکتبی لایه لایه از حکمت، در درون و برون پر از دانش هریکی را محافظ آن یک، مثل گل در حریم پرچین کرد آفرید، از نبود بود آورد، خلق را جمله در سجود آورد ازجلالت حریم حکمت را ، با جمال وکمال آذین کرد ** از هیاهوی خلقت آدم(ع)، تا تکاپوی نهضت خاتم(ص) آنکه حتی میان اهل البيت ،حکمت فقه شیعه تبیین کرد! هست مولا امام خیر الناس، جعفر بن محمّد صادق(ع) ازکلامش جميع جنّ و بشر، هرکه شدرستگار، تمکین کرد «مکتب شیعهٔ امامیه»هست شرح شریعت«اسلام» 📚 حضرت حق«امام صادق»را شارح این مرام،تعیین کرد از«سعا»هرزمان ثنایش باد ، بی نهایت،به قدر آنی که - بازسازی زشرح وبسط وبیان،اصل وفرع وشروط آیین کرد.✍️📚 مکتب شعرامامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم - خرداد۱۳۹۹ ۲۵شوال ۱۴۴۱   @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚💐
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۹ سلام ألف— إِنّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ ٱلْکِتابَ ب— إِنّا أَنْزَلْنا عَلَیْکَ ٱلْکِتابَ بله! سؤال این مقال معلوم شد. امّا آیه ها را بطور کامل بخوانیم تا سیاق کلام به تفاوت مفهومی دو عبارت فوق الذّکر دلالت کند. ألف— إِنّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ ٱلْکِتابَ بِٱلْحَقِّ فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ ٱلدّینَ أَلا لِلّٰهِ ٱلدّینُ ٱلْخالِصُ ( زُمَر ۲ و ۳ ) بدرستیکه ما قرآن مجید را به تو نازل کردیم پس خدا را عبادت کن در حالیکه دین را برای او خالص می‌دانی. آگاه باش که دین خالص فقط برای خداوند متعال است. دین مبین اسلام خالص است و حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) مُخْلِص است. ب— إِنّا أَنْزَلْنا عَلَیْکَ ٱلْکِتابَ لِلنّاسِ بِٱلْحَقِّ فَمَنِ ٱهْتَدیٰ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیْها وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکیلٍ ( زُمَر ۴۱ ) بدرستیکه ما قرآن مجید را به حقّ بر تو برای مردم نازل کردیم پس هرکس هدایت شود به نفع خودش و هرکس گمراه شود جز این نیست که به ضرر خودش گمراه می‌شود و تو بر آنها وکیل نیستی. قبل از بیان تفاوت مفهومی دو آیهٔ فوق همین عبارت آخر را توجّه کنیم. حتّی پیامبر عظیم ٱلشَّأْن اسلام هم ( صَلَواتُ ٱللهِ وَ سَلامُهُ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ) وکیل مردم نیست ( أنعام ۶۶ ) و حفیظ مردم نیست ( أنعام ۱۰۴ و هود ۸۶ ) و بر مردم مُصَیطِر نیست ( غاشیه ۲۲ ) فقط وظیفهٔ إِبلاغ دارد و بس. وَ ما عَلَی ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلاغُ ٱلْمُبینُ ( نور ۵۴ ) در بند آن نباش که نشنید یا شنید. امّا بیان تفاوت آیَتَیْن مَذْکورَتَیْن. آیهٔ أَلف: ( إِلیٰ ) را در إصطلاح حرف إنتهاء غایت گویند یعنی نزول کلام وحي از جانب حضرت ذُو الجَلال ( تَبارَکَ ٱسْمُهُ وَ عَظُمَ شَأْنُهُ ) شروع شده و به وجود محترم حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( صَلواتُ ٱللّٰهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ) منتهي شده. یعنی این آیهٔ شریفه، تکلیف را برای آن حضرت معلوم فرموده و آن بزرگوار مأمور به پرستش و خالص کردن دین برای خداوند متعال است. کلمهٔ ( فَٱعْبُدْ ) مفرد است. نگفته ( فَٱعْبُدُوا ). کلمهٔ ( مُخْلِصاً ) مفرد است. نگفته ( مُخْلِصینَ ). أصلاً در این آیهٔ شریفه صحبتی از ( ناس = مردم ) نیست. آیهٔ ب: ( عَلیٰ ) را در إصطلاح حرف إستِعلاء گویند. یکی از کاربردهای ( عَلیٰ ) در بیان أمور دشوار و همراه با مشقّت است. قتال سختی دارد: کُتِبَ عَلَیْکُمُ ٱلْقِتالُ ( بقره ۲۱۶ ) روزه سختی دارد: کُتِبَ عَلَیْکُمُ ٱلصّیامُ ( بقره ۱۸۳ ) مداومت بر نماز سختی دارد: إِنَّ ٱلصَّلوٰةَ کانَتْ عَلَی ٱلْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً ( نِساء ۱۰۳ ) ولی آنجا که ( کَتَبَ ) بارِ تکلیفی برای مردم ندارد با ( عَلیٰ ) همراه نشده: وَ یا قَوْمِ ٱدْخُلُوا ٱلْأَرْضَ ٱلْمُقَدَّسَةَ ٱلَّتي کَتَبَ ٱللّٰهُ لَکُمْ ( مائده ۲۱ ) در آیهٔ ( ب ) سخن از ( ناس = مردم ) است. معلوم است که آیهٔ ( ب ) در مقام ( تبلیغ ) آمده و بدیهی است که با سختی همراه است. خاکستر بر سرِ آن عالیجناب خواهند ریخت. جنگها صورت خواهند داد. جناب حمزهٔ سید ٱلشُّهَداء را شهید خواهند کرد. زخم زبانها خواهند زد. و غیره. کدام دشوارتر است ؟ شخص فقط خودش دینداری کند یا خواسته باشد تبلیغ دین کند؟ مسلّم است که دومی دشوارتر است. شاید بتوان گفت که آیهٔ ( ألف ) گویای نبوّت و آیهٔ ( ب ) گویای رسالت باشد. إلتماس دعاء بیست و نُهم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۷۰ سلام غم زده هستیم که شهر ٱلله ٱلأکبَر، عید أولیاء خدا یعنی ماه زیبای رمضان ٱلمبارک به آخر رسید. عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت حلول ماه شوّال ٱلْمُکَرَّم و عید سعید بندگی بر شما سروران گرانقدر مبارک باشد. در مقال شمارهٔ ۱۶۷ توضیح مختصری از یکی از آیات شریفهٔ سورهٔ مبارکهٔ ( أَلرَّحْمٰن ) عرض کردم و در این مقال یک نکتهٔ مُجمل دیگر عرضه می‌دارم. بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ أَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ ٱلْقُرْآنَ خَلَقَ ٱلْإِنْسانَ با اینکه اینگونه تصور می‌شود که باید ابتداء آدمی آفریده شود تا تعلیم کتاب إلهي معنا پیدا کند. به عبارت دیگر اینگونه به ذهن می‌رسد که ابتداء باید ( خَلَقَ ٱلْإِنْسانَ ) محقّق شود تا ( عَلَّمَ ٱلْقُرْآنَ ) برقرار شود. حال آنکه در آیات فوق ٱلذّکر إبتداء سخن از ( عَلَّمَ ٱلْقُرْآنَ ) آمده و بعد فرموده است ( خَلَقَ ٱلْإِنْسانَ ) چرا؟ مفسّرین محترمین را در خصوص این موضوع إختلاف نظر است که به یک نظریه إکتفاء می‌کنم. یک نجار برای تولید یک عدد میز ناهارخوری به چهار علّت نیاز دارد. علّت فاعلي که کنندهٔ کار است علّت صوري که صورت و نقشه و سایز باشد علّت مادّي که خامات و موادّ أولیه باشد علّت غائي که هدف را مشخص می‌کند. برای ساختن یک ساختمان به طرح و نقشه نیاز است. برای بافت یک تخته فرش به نقشه نیاز است. هدف از آفرینش انسان چیست؟ عبادت به این دلیل: وَ ما خَلَقْتُ ٱلْجِنَّ وَ ٱلْإِنْسَ إِلّا لِیَعْبُدُونِ جنّي ها و إنسانها فقط به هدف عبادت آفریده شده اند. وجود محترم رئیس مکتب جعفری ( عَلَیْهِ أَفْضَلُ ٱلصَّلوٰةِ وَ ٱلسَّلامِ ) در ذیل این آیهٔ شریفه می‌فرمایند مراد از ( لِیَعْبُدُونِ ) همان ( لِیَعْرِفُونِ ) است چون عیادت بدون معرفت ارزش ندارد: أَلْمُتَعَبِّدُ عَلیٰ غَیْرِ ٱلْبَصیرَةِ کَٱلسّائِرِ عَلیٰ غَیْرِ ٱلطَّریقِ لا یَزیدُهُ سُرْعَةُ ٱلسَّیْرِ إِلّا بُعْداً حال آن کسی که بدون بصیرت عبادت می‌کند به حال آن کسی می‌مانَد که راه می‌پیماید ولی نه در مسیر درست. هرچه تُندتر برود بیشتر دور می‌شود. از تهران به قصد مشهد حرکت کنیم ولی جادّهٔ بندر عباس را بپیماییم. معلوم است که سرعتِ حرکت بیشتر ما را از هدف دور می‌کند. وقتی هدف عبادت است قبل از هر چیز به نقشهٔ راه نیاز داریم و قرآن مجید نقشهٔ راه ما است. در نتیجه همانطور که قبل از ساختن میز ناهارخوری و ساختن ساختمان و بافتن فرش به نقشه نیاز است، باید قبل از خلقتِ جِنّ و إِنْس، هدف مشخص باشد و نقشهٔ راه ( کلام وحي ) برای رسیدن به هدف مهیّا باشد. امّا یک موضوع کلامی هم عرض کنم. بحث حُدُوث و قِدَم از مسائل بسیار حسّاس بین متکلّمین است که صاحبنظران علم کلام را إختلاف نظرها فراوان است. عدّهٔ کثیری از علماء محترمین بر این عقیده اند: أَلْقُرْآنُ کَلامُ ٱللّٰهِ = قرآن مجید کلام خداوند متعال است. کَلامُ ٱللّٰهِ مِنْ حَیْثُ ٱلْوُجُودِ أَقْدَمُ مِنَ ٱلْخَلْقِ = کلام خداوند متعال از نظر وجودي أقدم و پیش تر از خلقت انسان و جنّیان و همهٔ کائنات می‌باشد. وَ لِذٰلِکَ ذَکَرَ ٱلْعِلَّةَ أَوَّلاً = و به همین جهت است که اوّل علّت را یعنی تعلیم قرآن کریم را ذکر کرده. ثُمَّ ذَکَرَ ٱلْمَعْلُولَ ثانیاً = سپس معلول را یعنی خلقت انسان را بیان فرموده. ( آدرس: کتاب باب حادي عشر، مرحوم جمال ٱلدّین حسن بن یوسف بن مطهّر، این شخصیت بزرگوار مشهور است به مرحوم علامه حلّي، صفحهٔ ۱۱۲، چاپ انتشارات نوید إسلام ) اولاً تمامی آنچه که برای بقاء مورد نیاز آدمی آدمی است، مرحمت فرموده ولی از بین این‌همه نعمت بی‌شمار، فقط به قدرت ( بیان ) إشاره فرموده ( عَلَّمَهُ ٱلْبَیانَ ) دلائل متعدّده دارد، یکی اینکه تنها وجه إمتیاز إنسان از دیگر مخلوقات، قدرت تعقّل و تفکّر و گفتار و بیان است. ( این مبحث ناتمام ماند. ) إلتماس دعاء أول شوّال ٱلْمُکَرَّم ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ