eitaa logo
کانال رسمی حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی-ره
3.3هزار دنبال‌کننده
530 عکس
144 ویدیو
36 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم این کانال، تنها کانال رسمی جهت نشر معارف عالم ربانی حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی (ره) در پیام رسان ایتا می باشد که زیر نظر بیت شریف معظم له فعالیت می نماید. مدیر کانال: سید محمد یعقوبی قائنی @yaghubi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5958500450062830814.mp3
6.32M
💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « خوف و رجا » ⬅️ طبیعت بشر طوری ساخته شده که باید با این دو قدرت [ خوف و رجا ] حرکت کند تا زمانی که انسان در حد تعین است و در عالم کثرت اگر یکی از این دو بال قطع شود دیگر انسان ترقی ندارد یا مغرور می شود یا مأیوس « خوف » برای این است که جلوی نفس گرفته شود از طغیان و سرکشی و « امید » اگر نباشد انسان حرکت نمی کند راه نمی رود این دو با هم باید باشد تا انسان به سرمنزل مقصود برسد ⬅️ خوف تا آخر هست منتها متعلق خوف فرق می کند خوف « مقربین » از این است که مبادا خطایی بکنند که قربشان کم شود یا مورد نظر خدا قرار نگیرند یا خدا نظرش را از آنها بردارد نحوه ی خوف فرق می کند « خشیت » با خوف تفاوت دارد کسی که به مقام قرب خدا رسید و لذت قرب به خدا را فهمید آن دیگر برایش بهشت و جهنم مساوی است فقط لذتش در اطاعت امر خداست ⬅️ خوفی که مؤمن دارد تا وقتی ممدوح است که آثار مرگ ظاهر نشود اگر انسان آثار رفتن [موت] برایش ظاهر شد اصلا نباید در دلش خوف راه بدهد فقط باید به رحمت خدا امیدوار باشد به فضل خدا امیدوار بشود که با محبت خدای متعال از این عالم برود ⬅️ « محبت » نجات می دهد انسان را « خوف » بازدارنده است مؤمنینی هستند که در اثر محبت خدای متعال به حدی می رسند که اصلاً معصیت را ترک می کنند نه از ترس [بلکه] چون خدا را دوست دارند آن که از ترس معصیت را ترک می‌کند او هنوز خیلی پایینه، دوره اگر نزدیک شد اصلا آرزو می‌کند یک نفر هزار نفر باشد اطاعت خدا بکند ۱۶ 💠فهرست فرمایشات صوتی 💠 @sadeghin_ir
4_5985393851643202396.mp3
4.5M
🔘 مدح امیرالمؤمنین علیه السلام 📓 « دیوان وفایی » ⏪ ( آقای موحدی ) ⬅️ یک ذره از محبت حیدر به روز حشر با جُرم انس و جن همه گردد برابرا حبّ علی اگر به دل کافر اوفتد گردد شفیع یکسره بر اهل محشرا با حنظل ار محبت حیدر شود قرین شکر شود چو حنظل و حنظل چو شکرا کمتر سخای او به جهان، رزق ممکنات کمتر عطای او به جزا، حوض کوثرا ای با قِدم حدوث وجود تو همسرا ای صادرِ نخست تویی اصل مصدرا باللّه پس از خدا تو خداوند عالمی نه غالی‌ام تو را و نه منکر به داورا در حیرتم خدا به چه می‌ شد شناخته گر شخص کامل تو نبودیش مظهرا هم دست کردگاری و هم روی کردگار هم سرّ کردگاری و هم عین داورا باشد کتاب فضل تو چندین هزار باب یک باب از آن بیان شده در بابِ خیبرا با یک اشاره شیر فلک بر دری ز هم زیر و زبر کنی ز هم این چرخ چنبرا بی حکم تو نمیرد یک نفْس در جهان بی امر تو نزاید یک طفل مادرا یا مظهر العجائب یا مرتضی علی خواندن تو را به یاری از هر چه بهترا هستم دخیل قنبرت ای شاه لا فتی فریاد رس تو ما را فضلا لقنبرا... 💠 فهرست مداحی‌ ها؛ امیرالمؤمنین علیه السلام 💠 @sadeghin_ir
° 💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « آثار محبت واقعی » امیرالمؤمنین علیه السلام ⬅️ اگر کسی واقعاً امیرالمؤمنین علی علیه السلام را دوست داشته باشد لازمه ی محبت حقیقی این است که صفات حضرت در او پیدا می شود یعنی آن چیزی را که علی علیه السلام دوست دارد او هم دوست دارد ▫️لازمه محبت واقعی این است که به حدی می رسد که صفات محبوب در محب پیدا شود ⬅️ محال است به کسی محبت داشته باشید و محبتتان هم صحیح باشد روی اغراض مادی نباشد ، الّا اینکه شما را به آن شخص نزدیک می کند ▫️به هر چه انسان محبت داشت با آن محشور است بدون تردید ⬅️ انسان تعلق خاطرش به اهل بیت علیهم السلام یا به امیرالمؤمنین علیه السلام یا به هر کدام از انبیاء یا به هر کدام از اولیاء « برای خدا » اگر شد لازمه اش این است که همان طور بشود که آنان هستند... اگر آن طور نشد محبتش واقعی نیست ⬅️ مگر این همه مسلمان دم از محبت پیغمبر(ص) نمی‌ زدند « حبیب ما رسول الله چنین فرمود » می گفتند اگر محبت واقعی بود چرا دور و بر علی(ع) را رها کردند مگر علی(ع) غیر از پیامبر(ص) بود [محبتشان] دروغ بوده امتحان معنایش همین است ⬅️ محبت صحیح برای خدا وقتی است که انسان طالب رضای خدا یا اولیاء خدا می شود ▫️از سلمان علیه السلام پرسیدند که شما از کجا به این مقام رسیدید؟ فرمود: چون هوای علی(ع) را بر هوای خودم ترجیح دادم یعنی هرچه می خواستم می دیدم علی(ع) چه می خواهد این محبِّ صادق بود علی(ع) خداپرستی می خواهد این خداپرست می شود علی(ع) موحد می خواهد این موحد می شود علی(ع) اخلاص می خواهد این اخلاص دارد علی(ع) در خانه ی خدا تضرع و زاری می خواهد که خودش داشت این آن حال را پیدا می‌ کند سلمان نمونه یک مسلمان واقعی است ۴۷ 💠 فهرست فرمایشات متنی 💠 @sadeghin_ir
4_6023642498214136729.mp3
4.9M
💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « مُحِبٌّ غالٍ » ⚪️ امیرالمؤمنین عليه السلام : ⬅️ هلَكَ فِیَّ رَجُلانِ : مُحِبٌّ غالٍ ، و مُبغِضٌ قالٍ 💠 در باره ی من دو تن به هلاكت افتادند : دوست افراطى و دشمن كينه ورز 📓« نهج البلاغة : حكمت ۴۹۶ » ⬅️ محبت ها: ▫️محبت های جاهلانه افراطی ▫️محبت های حقیقی ▫️محبت به واسطه ی صفات ▫️ محبت های ذاتی ⬅️ آثار محبت های واقعی ▫️لازمه محبت واقعی این است که به حدی می رسد که صفات محبوب در محب پیدا شود ⬅️ انحراف عقیده ی علی اللهی ها و گمراه نمودن دیگران با اعمال خارق عادات شیطانی ⬅️ بیان امام حسن عسکری(ع) در مورد علت اجابت دعای شخص مسیحی برای نزول باران و نجات مسلمانان از شک و شبهه ⬅️ از عارفی پرسیدند انسانیت چیست؟ کمال کجاست؟ فرمود: کمال آن است که در میان مردم باشی با مردم باشی و یک چشم بر هم زدن از خدا غافل نشوی ۱۷ 💠فهرست فرمایشات صوتی 💠 @sadeghin_ir
4_6023642498214136731.mp3
1.94M
💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « اتحاد قلوب مؤمنین » ⚪️ از امام زمان عليه السلام نقل شده كه به شيخ مفيد(ره) فرمودند: ⬅️ و لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ، عَلَى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا... 💠 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و میمنتِ ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد... 📓 « بحارالانوار ج۵۳ ص۱۷۷ » ⬅️ در نماز جماعت اگر قلوب یکی شد این همه فضیلت و ثواب یک سرّش بخاطر همین است که امامی که قلبش متوجه خداست این قلوب را وصل می کند به خدا ⬅️ تا اغراض مادی و اغراض نفسانی از انسان ها رفع نشود و تا هدف یکی نشود که: در مقام بندگی خدا و تسلیم امر او باشند محال است اتحاد قلبی پیدا شود ⬅️ وقتی انسان می تواند بگوید من بنده ام که آنچه خدا خواست او بخواهد و هر چه را خداوند نخواست او هم نخواهد ▫️هر عملی فی حد نفسه ارزش ندارد مگر این که برای خدا باشد ۱۸ 💠فهرست فرمایشات صوتی 💠 @sadeghin_ir
° 💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « نکته ای در باب آداب معاشرت » ⬅️ همان طور که انسان نسبت به دوستان خود وظایفی دارد نسبت به عموم خلق نیز وظایف دیگری به عهده‌ ی اوست ▫️گاهی ممکن است برادران در اثر عبادت صفایی پیدا کنند که قهرا معاشرت‌ شان با مردم سخت می‌ گردد ▫️در چنین اوقاتی باید بدانند که تکلیف دینی ساقط نمی‌شود بلکه باید ضمن رعایت آداب معاشرت با مردم با توجه به این نکته که: ⬅️ خدای متعال مخلوقات خود را دوست دارد و همه صنع اویند و نقش آنها را خدای متعال کشیده: «هُوَ الَّذی يُصَوِّرُكُمْ فِی الْأَرْحامِ كَيْفَ يَشاءُ» ▫️و با نظر به روح آنان و نظر حقیقت یعنی با نظر خدایی به آنها نگاه کنند ◽️و چنان‌که خود درباره‌ ی بندگان برگزیده‌ ی خود فرموده: ⬅️ «نَظَرُوا اِلَی المَخلُوقینَ بِنَظَری اِلَیهِم» 💠 به مردم به همان گونه که من نگاه می کنم، می نگرند ▫️بکوشند که متخلق به اخلاق آنان گردند در آن صورت همه چیز در نظرشان زیبا می‌ شود 📓 « سفینة الصادقین ص ۱۶۸ » ۴۸ 💠 فهرست فرمایشات متنی 💠 @sadeghin_ir
saghi-kosar-khodahafez.MP3
9.04M
🔳 « روضه و سینه زنی » شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ⏪ « آقای موحدی » ⬅️ ساقی کوثر خداحافظ فاتح خیبر خداحافظ می رود فاطمه از دنیا 🏴 واویلا واویلا من که رفتم بر تو از امشب خانه داری می کند زینب او بود نائبة الزهرا 🏴 واویلا واویلا یا علی گریه برایم کن در قنوت شب دعایم کن چون دعایت می رود بالا 🏴 واویلا واویلا تو امیرالمؤمنین هستی پس چرا در خانه بنشستی زور بازویت چه شد مولا 🏴 واویلا واویلا نیمه شب دفنم نهانی کن با حسینم مهربانی کن تشنه خوابش نبرد شب ها 🏴 واویلا واویلا بر سر قبرم بمان مولا بهر من قرآن بخوان مولا در دل شب مخفی از اعدا 🏴 واویلا واویلا 💠 فهرست مداحی‌ ها؛ حضرت فاطمه زهرا (س) 💠 @sadeghin_ir
° 💠 فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « اخلاص به معنای واقعی _ مقام رضا » ⬅️ کسی که محب خدا باشد اول، قدم روی خودش می گذارد بعد از ۵۰ سال مجاهده به کلاس اول محبت می رسند اگر رسیدند تازه نتیجه داده است خدا یک ذره محبت به آدم بدهد کارها آسان می شود تا علم و فضل بینی بی معرفت نشینی یک نکته ات بگویم خود را نبین که رستی بشوی اوراق اگر هم درس مایی که علم عشق در دفتر نباشد ⬅️ یک زمانی که دری باز بود و افعال را از خلق نمی دیدم چنان خوش اخلاق بودم ▫️« اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیم » جهتش این بود که رسول خدا (ص) عمل از غیر خدا نمی دید... خدا تعریف خودش را کرده عصبانی معنا ندارد حالا با علم اخلاق بخواه غضب نکنی جان بکنی نمی توانی چرا؟ چون انسان در عالم کثرت است ⬅️ اخلاص به معنای واقعی از غیر محب اصلاً ساخته نیست چون تا انسان حب نفس دارد نمی‌تواند برای خدا کار کند، محال است اگر خدا را بخواهد برای خودش می خواهد در مصباح الشریعه درباره محب می فرماید: اخلص مردم برای عبادت، محب است آن که ریا می کند برای چه می کند؟ می خواهد او را تعریف کنند و کسی که خدا را بخواهد دیگر چه؟ پس کمال اخلاص پیدا نمی شود مگر با محبت ⬅️ اینقدر دعا می کنند خدمت امام زمان برسند برای چه؟ حاجت دارند، چه می خواهند؟ علم بده، تقوا بده، درجه بده... و کسی که یک ذره محبت دارد، وقتی با کمال گرفتاری ها [خدمت حضرت] می رسد می پرسند هر چه می خواهی به تو بدهیم می گوید: من هیچ نمی خواهم آرزویم این است که امری بفرمایید اطاعت کنم ⬅️ صاحب شریعت در یکی از جنگ ها که نزدیک بود شکست بخورند نفرمود خدایا اسلام از دست رفت و... بلکه فرمود: اِن تُریدُ اَن لا تُعبَد لا تُعبَد ⬅️ خلاصه انسان هر چه می خواهد برای خدا بخواهد، حتی اسلام را یعنی چون خدا دوست دارد نه این که من دوست دارم « البته » این چیز خوبی است اما در مقابل آن یکی، خیلی فرق دارد ⬅️ شخص محبی که تازه محب هم نبود هیچ چیز نمی خواست به دست بیاورد، حتی علم را نشسته بود گریه می کرد که چرا من طالب هیچ چیز نیستم؟ می گفت من غیر خدا هیچ چیز نمی خواهم... - بله همه کارها برای این است که انسان به این جا برسد - بعد که فهمید خداوند جاهل را دوست ندارد عاشق علم شد آن علم علم خدایی و حیات است این که گویند مذهب عاشق ز مذهب ها جداست یعنی این ⬅️ اولیاء خدا و محبین خدا می خواهند ببینند خدا چه دوست دارد؟ من بدم می‌آید، خیلی فرق دارد تا خدا بدش می آید در ارشاد دارد که: ⬅️ «نَظَرُوا اِلَی المَخلُوقینَ بِنَظَری اِلَیهِم» 💠 به مردم به همان گونه که من نگاه می کنم، می نگرند یعنی اگر از کسی خدا خوشش می آید او هم خوشش می آید و اگر خدا بدش می‌آید او هم بدش می آید خودش خواسته ای ندارد در زیارت امام حسین علیه السلام دارد که: ▫️السَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنْ رِضاهُ مِنْ رِضَى الرَّحْمٰنِ وَ سَخَطُهُ مِنْ سَخَطِ الرَّحْمٰنِ این خیلی مقام بلندی است که با حرف درست نمی شود ⬅️ جابر که از طرف رسول اکرم (ص) مأمور بوده سلام به امام باقر علیه السلام برساند وقتی رسانید، حضرت تجلیل کردند بعد فرمودند چند سال در خدمت جدم بودی چه استفاده کردی؟ او خیال می کرد به آخرین کمال رسیده - اگر انسان چیزی را نقص دانست طلب در او پیدا می شود - عرض کرد: به جایی رسیدم که اگر امر شد مخیّر شوم بین سلامتی و مرض مرض را بهتر می خواهم و بین فقر و غنا، فقر را انتخاب می‌کنم - همه آنچه مخالف نفس بود انتخاب می‌ کرد و این خودش مقام بزرگی است ولی امام می خواستند او را ترقی بدهند می‌خواستند عوض سلام اورا بدهند چرا رسول اکرم(ص) او را فرستادند؟ چون حواله ای آنجا داشته - حضرت فرمودند: اتفاقا ما این طور نیستیم چُرت او پاره شد که سال های سال با ائمه بودم پرسید: پس شما چطورید؟ فرمود: اگر خدا فقر خواست، فقر می‌خواهیم اگر غنا داد، غنا می‌خواهیم اگر عافیت بخواهد ما هم عافیت می خواهیم یعنی ما اراده ای نداریم ⬅️ مقام رضا آخرین مقام است و انسان تا به این جا نرسد... در واقع موحد و خدا پرست نیست... ▫️الٰهى اَغْنِنى بِتَدْبیرِکَ لى عَنْ تَدْبیرى وَ بِاخْتِیارِکَ عَنِ اخْتِیارى یعنی آنچه تو اختیار می کنی طالب آن بشوم ⬅️ خلاصه وقتی انسان راحت می شود که خودش در میان نباشد به لسان سربسته رمزی می‌ گویم خداوند فعل خودش را قبول می‌کند ▫️ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُم ای دعا از تو اجابت هم ز تو البته فهمش مشکل است ۴۹ 💠 فهرست فرمایشات متنی 💠 @sadeghin_ir
44.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
° 🔘 « نمونه ای از حقیقت » ▫️در داستان لیلی ومجنون ⏪ « حاج حسین دارابی » 💠 در محضر عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی    رضوان الله تعالی علیه ⬅️ از قضا مجنون ز تب شد ناتوان فصد فرمودی طبیب مهربان آمد آن فصاد و پهلویش نشست نشتری بگرفت و بازویش ببست گفت مجنون با دو چشم خون‌ چکان برکدامین رگ زنی تیغ ای فلان گفت این رگ گفت از لیلی پر است این رگم پرگوهر است و پردُر است تیغ بر لیلی کجا باشد روا جان مجنون باد لیلی را فدا گفت فصاد آن رگ دیگر زنم جانت از رنج و عنا فارغ کنم گفت آن هم جای لیلای منست منزل آن سرو بالای منست 📓 « مثنوی طاقدیس » ▫️ ملا احمد نراقی (ره) 💠 @sadeghin_ir
° 🔘 نمونه ای از حقیقت در داستان لیلی ومجنون 📓 « مثنوی طاقدیس » ▫️ ملا احمد نراقی (ره) 💠   در بیان منع کردن مجنون فصاد را که نشتر به بدن لیلی می‌ رسد ⬅️ از قضا مجنون ز تب شد ناتوان فصد فرمودی طبیب مهربان آمد آن فصاد و پهلویش نشست نشتری بگرفت و بازویش ببست گفت مجنون با دو چشم خون‌چکان برکدامین رگ زنی تیغ ای فلان گفت این رگ گفت از لیلی پر است این رگم پرگوهر است و پردر است تیغ بر لیلی کجا باشد روا جان مجنون باد لیلی را فدا گفت فصاد آن رگ دیگر زنم جانت از رنج و عنا فارغ کنم گفت آن هم جای لیلای منست منزل آن سرو بالای منست می‌ گشایم گفت ز آن دست دگر گفت لیلی را در آن باشد مقر درهمی آنگه به آن فصاد داد گفت اینک مزدت ای استاد راد   دارد اندر هر رگم لیلی مقام هربن مویم بود او را کنام من چه گویم رگ چه و پی چیست آن سر چه و جان چیست مجنون کیست آن من خود ای فصاد مجنون نیستم هرچه هستم من نیم لیلی استم از تن من رگ چه بگشایی ز تیغ تیغ تو بر لیلی آید بیدریغ گو تن من خسته و رنجور باد چشم بد از روی لیلی دور باد گو بسوز از تاب و تب ای جان من تب مبادا بر تن جانان من گر من و صد همچو من گردد هلاک چونکه لیلی را بقا باشد چه باک من اگر مردم از این ضیق النفس گو سر لیلی سلامت باش و بس ساختم من جان خود قربان او جان صد مجنون فدای جان او جان چه باشد تا توان بهر تو داد جان به قربان سگ کوی تو باد 💠 در بیان گردیدن مجنون گِرد سگ کوی لیلی   هرسگی در کوی او دارد گذار درد او یا رب به جان من گذار دید مجنون را یکی روزی که گشت او همی گرد سگی در طرف دشت خاک پای او همی‌برداشتی گه به دیده گه به سر بگذاشتی گفت ای مجنون چه باشد این جنون این چه فن است از جنون ای ذیفنون گفت مجنون از جنونم نیست این این سگ سر منزل لیلی است این چونکه این سگ اندر آن کو آشناست خاک پایش طوطیای چشم ماست گرچه در ظاهر کنم سگ را طواف نیک می‌بیند حقیقت موشکاف... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ⬅️ ای بسا رند خراباتی مست کو نداند سر ز پا و پا ز دست گر برآرد یک سحر از دل فغان نالد از افغان او هفت آسمان گر زبان خود گشاید در گله در ملایک افکند صد ولوله آهی از دل گر برآرد صبحگاه عرش را در لرزه اندازد ز راه گر بگوید یا ربی او در خطاب آیدش لبیک عبدی در جواب مست باشد او ولی نی مست می مست باشد از شراب خاص وی گرنه او را پای باشد نه سری پا و سر داده به راه دلبری گر به شیدایی برآورده است سر هم ندارد خود ز شیدایی خبر 💠 @sadeghin_ir