مطالب بیان شده در جلسه هشتم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👆 👇👇
يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ
وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا «12» مریم ع
اى يحيى! كتاب (خدا) را با قدرت بگير
و در كودكى به او حكمت ( و نبوّت ) داديم
وَ حَناناً مِنْ لَدُنَّا وَ زَكاةً وَ كانَ تَقِيًّا «13» مریم ع
و نيز از جانب خود، مهربانى
و پاكى به او داديم و او تقوا پيشه بود .
سه نفر از انبياء در حال کودکی
بمقام نبوّت نائل شدند
1= سليمان ع در سنّ هفت سالگى
2= يحيى ع در سن سه سالگى
3= عيسى ع در گهواره در اوان ولادت
و سه نفر از ائمه در نوجوانی بمقام امامت نائل شدند
حضرت جواد علیه السلام در سن هفت سالگى
و حضرت هادى علیه السلام در سن نه سالگى
و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)در سن پنج سالگى
يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ كتاب تورية بود یا یوحنا
خُذِ = عمل بآن كتاب و تلاوت است
(بِقُوَّةٍ) = با تمام استعداد و جديت و همت
وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ
حكم = نبوت است كه داراى مقام نبوت شد
و لو مأمور بابلاغ و رسالت نبود
«حكم» به معناى علم و فهم و قدرت قضاوت
و علم به معارف الهى و كنار رفتن پردهى غيب است.
حـنـانـا عطوفت و رحمت الهى نسبت باو
= حضرت باقر عليه السّلام است كه هر موقع كه ميگفت يا رب جواب از عالم بالا ميشنيد لبيك يا يحيى
نور الثقلین ج 3 ص 326
فِي رِوَايَةِ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: قَوْلُهُ فِي كِتَابِهِ حَناناً مِنْ لَدُنَّا قَالَ:
إِنَّهُ كَانَ يَحْيَى إِذَا قَالَ فِي دُعَائِهِ يَا رَبِّ يَا اللَّهُ
نَادَاهُ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ لَبَّيْكَ يَا يَحْيَى سَلْ حَاجَتَك
زکاه = به او پاكى روح و جان
و پاكى عمل داديم
تَقِيًّا = با تقوی بود
تقوا زمينه دريافت الطاف الهى
رشد ومحبوبيّت است. حَناناً ... زَكاةً ... كانَ تَقِيًّا
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌷
توجه : نیروی جوان فعال
جهت استخدام
از 9 صبح تا 8:30 شب
برای امور کامپیوتری و ...
نیاز می باشد
با این شماره تماس بگیرید
09158609245
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_473_تاریخ_1401_07_19.mp3
8.93M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 473
🌹 احکام نذر ( 1 )
🌷 تاریخ 1401.07.19
🌼 صفحه 503
💥 مسئله 1181
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 472 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26373
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
احکام نذر
تعریف نذر
مسأله ۱۱۸۱. نذر آن است که فرد برای خداوند متعال ، بر عهده خود انجام کاری
یا ترک نمودن عملی را قرار داده
و بدان ملتزم شود
و چنانچه نذر با شرایطی که
خواهد آمد منعقد شود،
بر مكلف وفای به آن واجب است.
مسأله ۱۱۸۲. نذر کردن به خودی خود
مستحب یا مکروه نیست؛ ولی ...
کیفیت محقق شدن نذر
مسأله ۱۱۸۳. نذر شرعی تنها با گذراندن نیت در قلب محقق نمی شود، بلکه باید معنایی که در تعریف نذر ذکر شد - که مشتمل بر نام خداوند متعال می باشد . یا صیغه نذر بر زبان جاری گردد؛
مانند اینکه بگوید :
«برای خدا بر عهده من باشد که
یک روز روزه بگیرم»
یا بگوید: «برای خدا بر عهده من باشد که اگر مریضم شفا یافت، یک روز روزه بگیرم»؛
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.07.19.mp3
9.07M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج یک صفحه 225
🏷 جلسه صد و سی و سوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 60 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.07.19
جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26374
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
ادامه حدیث عنوان بصری
فَإذَا لَمْ یرَ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ الله تَعَالَی مِلْکا
هَانَ عَلَیهِ الإنْفَاقُ فِیمَا أمَرَهُ الله تَعَالَی أنْ ینْفِقَ فِیهِ؛
پس آنگاه که بنده در آنچه که خدا به او واگذار کرده ، احساس مالکیتی نداشته باشد، انفاق در آنچه که خدا امر کرده، برای او آسان خواهد بود.
وَ إذَا فَوَّضَ الْعَبْدُ تَدْبِیـرَ نَفْسِهِ عَلَی مُدَبِّرِهِ
هَانَ عَلَیهِ مَصَآئِبُ الدُّنْیا؛
همچنین اگر بنده تدبیر خود را بر مدبّر خود
واگذار کند، سختیهای دنیا بر او آسان میشود
وَ إذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَا أمَرَهُ الله تَعَالَی وَ نَهَاهُ،
لاَ یـتَـفَرَّغُ مِنْهُمَا إلَی الْمِرَآءِ وَ الْمُبَاهَـاةِ مَعَ النَّاسِ...
و چون بنده اهتمامش در امر و نهی خداوند باشد، دیگر مجالی برای خودنمایی و فخرفروشی
به مردم نخواهد داشت ...
: أوْصِیک بِتِسْعَةِ أشْیآءَ
ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِی رِیاضَةِ النَّفْسِ،
وَ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِی الْحِلْمِ،
وَ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِی الْعِلْمِ.
فَاحْفَظْهَا، وَ إیاک وَ التَّهَاوُنَ بِهَا!
گفتم: یا اباعبدالله! به من توصیهای بفرما .
امام فرمود : تو را به ۹ چیز سفارش میکنم
و هر آینه آنها، توصیه من به کسانی است که می خواهند در مسیر بندگی خداوند قرار گیرند
و از خداوند میخواهم تو را
در بهکار بستن آنها موفق دارد.
سه مورد از آنها در ریاضت نفس است
و سه مورد در حلم است
و سه مورد در علم و دانش است؛
پس آنها را حفظ کن و از این که در مورد آنها سستی نمایی، برحذر باش.
عنوان گفت: قلبم را برای این توصیهها خالی کردم.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
علی محبی 1401.07.19.mp3
18.62M
.
#حق_الیقین
#امام_شناسی
🌼 جلسه شصت و هشتم #صوتی
🌺 تدریس کتاب حق الیقین #صوتی
💝 دفع شبهات معاد جسمانی ( 3 )
👻 بعد از پایان این جهان چه می شود ؟
🌹 سه شنبه شب 1401.07.19
♻️ لینک جلسه قبلی 👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/25980
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
#حق_الیقین
حق الیقین خلاصه جلسات قبل
مـعـاد ، از اصول دین اسلام به معنای
بازگرداندن انسان پس از مرگ به زندگی
در روز قیامت است. ( برگشت روح به جسم )
1= عالم دنیا ( روح + جسم با هم )
2= عالم برزخ ( روح + قالب مثالی )
3= عالم آخرت = قیامت = معاد
( روح + جسم با هم )
همه انسانها در روز قیامت دوباره زنده میشوند
اعمال آنها در پیشگاه الهی سنجیده میگردد
و به کیفر یا پاداش درستکاری
یا بدکاری خود میرسند.
آثار اعتقاد
به معاد
1= اعتقاد به معاد به زندگی مفهوم می بخشد.
2= کنترل غرایز و شهوات ( تهذیب نفوس)
3= آرامش روحی روانی
4= احساس مسئولیت و حالت آماده باش دائمی
5= انجام اعمال صالح و اجتناب از گناه
6= عبرت آموزی
7= ضامن اجرای قوانین الهی
8= در برابر شدائد نیرو می بخشد
9= روح دنیا پرستی را که سبب تمام خطاها و جنایات است تضعیف می کند
و دنیا را از صورت یک هدف نهائی بیرون آورده ،
مبدل به یک وسیله برای
نیل به سعادت جاودان می سازد
در حاشیه
حق الیقین
مبحث معاد
اثبات عقلی معاد
برهان فطرت
برهان حكمت
برهان عدالت
برهان رحمت
لزوم وفای به عهد
بعد از پایان این جهان، ابتدا باید زمین و کرات منظومه و بدنهای انسانها بازسازی شوند
تا زمینۀ بیرون آمدن انسانها از قبرها
و حضور آنها در پیشگاه خداوند فراهم گردد.
کوهها در حادثۀ قیامت
پراکنده میشوند
و مانند پشم زدهشده به زمین بازمیگردند
و زمین صاف و مسطح میگردد
و به صورت دشتی هموار درمیآید
و برای بازسازی بدنهای افراد بشر
برای بیرون آمدن از قبر کاملاً آماده میشود.
در روز قیامت، انسانها با بدن فیزیکی
محشور خواهند شد.
بدن انسانها در دل خاک
به صورت جنین رشد خواهد کرد.
عَنْ قتادهَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص): ﴿ بَیْنَ النَّفْخَتَیْنِ أَرْبَعُونَ.﴾ ... وَیُقالُ لَهُ مَطَرُ الْحَیاهِ،
حَتَّی تَطِیبَ الْأَرْضُ وَتَهْتَزَّ وَتَنْبُتَ ...
الدر المنثور ج 5، ص 339
الصدوق؛ الأمالی ص 243
... از پیامبر اکرم (ص) حدیث نموده که فرموده است: «مدت میان دو نفخه (نفخ صور) چهل است.» ... پیامبر (ص) فرمودند: «در این چهل خداوند بارانی میفرستد که نامش باران حیات است
و بر اثر ریزش آن زمین پاک میشود،
به جنبش میآید و اجساد مردم همانند گیاه
در آن میروید. سپس نفخۀ دوم صور دمیده میشود
و ناگهان مردم برمیخیزند
و اوضاع قیامت را مینگرند
ماجرای رشد گیاهان
و ماجرای رشد جنین انسان
قرآن کریم میفرماید:
﴿ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ
فَإِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ
ثُمَّ مِن مُّضْغَهٍ مُّخَلَّقَهٍ وَغَیْرِ مُخَلَّقَهٍ لِّنُبَیِّنَ لَکُمْ
وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى
ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ
وَمِنْکُم مَّنْ یُتَوَفَّى وَمِنْکُم مَّنْ یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ
لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئاً
وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَهً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ
* ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتَى
وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ *
وَأَنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ لَّا ریْبَ فِیهَا
وَأَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ﴾ سوره حج/ 7 ـ 5
ای مردم، اگر در رستاخیز تردید و شبههای به دل دارید، پس (به این دو مطلب توجه کنید تا چگونگی زنده کردن مردگان در قیامت برای شما روشن گردد.) ما شما را از خاک آفریدیم،
سپس از نطفه، سپس از علقه، آنگاه از مضغه،
دارای خلقت کامل و گاه دارای خلقت ناقص.
(این نکته را در خلال بحث آوردیم) تا مطلبی را برای شما روشن کنیم.
آن کسانی را که بخواهیم در رحمها تا مدتی معین قرار میدهیم. آنگاه شما را
به صورت طفلی خارج میسازیم.
سپس حیات شما را ادامه میدهیم
تا به سن رشدتان برسید. برخی از شما زودتر میمیرید و برخی از شما به غایت پیری میرسد
تا بدان حد که پس از تحصیل دانش هیچ نداند.
و نیز زمین را خشکیده و بیروح میبینی،
ولی چون آب بر آن فرود آوردیم،
به جنبش میآید و نمو میکند و از هر نوع گیاهی جفتهای شادمان میرویاند.
این تجدید حیات بدان سبب رخ میدهد
که خداوند حق است
و هم او مردگان را زنده
میسازد و او بر هر چیزی توانا است
و هم آنکه رستاخیز، آمدنی است.
در آن شکی نیست
و خدای رحمان هم آنها را که
در گورها هستند برمی انگیزد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌺🍃داستان کوتاه
ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺑﺎ ﮐﺎﻟﺴﮑﻪ ﺳﻠﻄﻨﺘﯽ ﺍﺯ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﮐﻬﻨﻪ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺶ ﺑﻪ ﺫﻏﺎﻝ ﻓﺮﻭﺷﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩ.
ﻣﺮﺩ ﺫﻏﺎﻝ ﻓﺮﻭﺵ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺷﻠﻮﺍﺭﮎ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ
ﺫﻏﺎﻝ ﺍﺯ ﺧﺎﮐﻪ ﺫﻏﺎﻝﻫﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﺩ ﺫﻏﺎﻝ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﻋﺮﻕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ
ﻋﺮﯾﺎﻥ ﺍﻭ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﮐﯽ ﺭﺍ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ...
ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦﺷﺎﻩ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﻟﺴﮑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺫﻏﺎﻝﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﮐﺮﺩ.
ﺫﻏﺎﻝ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺪﻭ ﺁﻣﺪ ﺟﻠﻮ ﻭ ﮔﻔﺖ:
ﺑﻠﻪ ﻗﺮﺑﺎﻥ.
ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺗﺎ ﭘﺎﯼ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ:
ﺟﻨﻬﻢ ﺑﻮﺩﻩﺍﯼ؟!!!
ﺫﻏﺎﻝ ﻓﺮﻭﺵ ﺯﺭﻧﮓ ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ ﻗﺮﺑﺎﻥ!!
ﺷﺎﻩ ﺍﺯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺫﻏﺎﻝﻓﺮﻭﺵ ﺧﻮﺷﺶ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺩﯾﺪﯼ؟
ﺫﻏﺎﻝﻓﺮﻭﺵ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻨﻬﺎﺋﯿﮑﻪ ﺩﺭ ﺭﮐﺎﺏ ﺍﻋﻼﺣﻀﺮﺕ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺩﯾﺪﻡ!!
ﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻓﺮﻭﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﮑﺚ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﺪﯾﺪﯼ؟
ﺫﻏﺎﻝﻓﺮﻭﺵ ﻓﮑﺮ ﮐﺮﺩ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺷﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺩﯾﺪﻩ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ
ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻗﺘﻠﺶ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ،
ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﺪﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﺣﻖ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﺀ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ...
ﭘﺲ ﮔﻔﺖ: ﺍﻋﻼﺣﻀﺮﺗﺎ، ﺣﻘﯿﻘﺶ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺗﺎ ﺗﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻧﺮﻓﺘﻢ...!
🤔🌸نشانه های فرد احمق:
🌷 أمیرالمؤمنین (علیهالسلام) :
✍ تُعرَفُ حَمَاقَةُ الرَّجُلِ فِي ثَلَاثٍ
فِي كَلَامِهِ فِيمَا لَا يَعنِيهِ
وَ جَوَابِهِ عَمَّا لَا يُسأَلُ عَنهُ
وَ تَهَوُّرِهِ فِي الأُمُورِ .
👌 حماقت به سه چیز شناخته میشود:
1⃣ سخن گفتن در آنچه فایدهای برای او ندارد
2⃣ و جواب دادن به آنچه از او پرسیده نشده
3⃣ و کم خردی و بی باکی در کارها.
📚 تصنیف غررالحکم ح۱۲۳۶
😂🌸😂🌸😂🌸😂🌸😂
😂💐زنگ تفریح :
بیایید با اونیکه اولینبار دسشویی رو آورد وسط پذیرایی بشینیم منطقی صحبت کنیم.
ببینیم دقیقا چه فعل و انفعالاتی تو مغزش رخ داد که گفت بذار دسشویی رو بذاریم اونجا.😅🙈
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
روزی خلیفه هارون الرشید و جمعی از درباریان به شکار رفته بودند. بهلول با آنها بود در شکارگاه آهویی نمودار شد. خلیفه تیری به سوی آهو انداخت ولی به هدف نخورد. بهلول گفت احسنت !!!
خلیفه غضبناک شد و گفت مرا خنده مکنی ؟
بهلول جواب داد : احسنت من برای آهو بود که خوب فرار کرد😜😂
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀
بقیه میخندن روی لپهاشون چال گونه میفته
ما میخندیم پرانتز باز میشه😅😂
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
تو خیابون با تلفن حرف میـزدم
یه یارو فضولى از بغلم داشت رد میشد و به حرفام گوش میکرد ...
منم با تلفن گفتم : من اونو زنده میخوام
صبر کن یکی حرفامونو شنید...
تک تیر انداز، مردى که از کنارم رد شد رو بزن!
یارو از ترس مث پلنگ زیگ زاگ می دویید تیر بهش نخوره😂
🍀🌻🍀🌻🍀🌻🍀
رفتهبودیم شام خونهی فامیلا بعد شام بلند شدم برم دسشویی فامیل مون گفت ایوای لازم نیست کاری کنید بشین.
هیچی دیگه ظرفاشونو شستم الان دارم خونهرو جارو میکشم😂😂
🌻🍃🌻🍃🌻🍃
باور کنین من اصن بامزه نیستم
فشار زندگی اسکلم کرده😂
🌻🍀🌻🍀🌻🍀
اولین شیطنت زندگیمو تو ۵ سالگی کردم که خودمو بخواب میزدم
که بابام از ماشین تا طبقه سوم بغلم کنه😅😂
🍃💐🍃💐🍃💐🍃
⏰بهترین الارم در دنیا مادر ها هستند
ازشون میخای ساعت ۷ بیدارت کنند
ساعت ۶صدات میزنن 🗣
میگن پاشو ساعت هشته😐😂⏳
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀
کاش بانکها یه فکری بحال موجودی دستگاه های خود پردازشون بکنن...
این سومین دستگاهیه که میگه : "موجودی شما کافی نیست"😏😕😂
🌻🌸🌻🌸🌻🌸🌻
دراز کشیدی پتو رو انداختی روت بعد میفهمی نور داره چشاتو اذیت میکنه
فاصلت تا کلید برق میشه سه کیلومتر😕😂
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
**یادتونه وقتی معلم میومد سر کلاس میگفت خب حالا از کی بپرسم جرأت نمیکردیم تو چشم معلم نگاه کنیم
یا خدا یا خدا میکردیم که نکنه اسمو بخونه وقتی اسم رو میخوند خودمون نبودیم یه نفس راحت میکشیدیم😄😍
🍃🍃🌻🌻🌻
داشتم مشخصات سشوار چرخشی رو از دیجی کالا بلند برا مامانم میخوندم،😊
مامانم گفت ببین پُش سرش چیا گفتن! 😳😐
منظورش نظرات کاربران بود😄😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فوتبال بازی کردن خاص
1⃣ صادقیه در تلگرام https://t.me/sadeghiyemohebbi
2️⃣ صادقیه در اینستاگرام https://instagram.com/sadeghiye_
3️⃣ صادقیه در آپارات https://goo.gl/rUXNUF
4️⃣ صادقیه در یوتیوب https://goo.gl/rxqpHn
5️⃣ صادقیه در سروش و ایتا @sadeghiyemohebbi
به دوستان خود هدیه دهید
48.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 🌷 🌷
خوراکی آشامیدنی و محل اسکان برای زائر نداشتیم
✅ فقط کار فرهنگی و خدمت به زائر
👈 گوشه ای از خاطرات موکب اربعینی و زیبایی های این سفر
💥 جذاب و شنیدنی
🟢 حتما ببینید
بدیگران نیز معرفی کنید
🌷
ایتا
https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi/14809
( و راه ارتباطی با ما 👇)
@Sadeghiyon314
تلگرام
https://t.me/sadeghiyemohebbi/26469
اینستا
https://www.instagram.com/tv/Cj0q8WKAEvj/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_474_تاریخ_1401_07_20.mp3
6.84M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 474
🌹 احکام نذر ( 2 )
🌷 تاریخ 1401.07.20
🌼 صفحه 504
💥 مسئله 1185
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 473 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26376
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۱۸۵. خواندن صیغه نذر به هرزبانی کافی است؛ خواه فارسی باشد یا عربی یا غیر آن
و نیز اگر مثلا بگوید:
«لله علی که یک روز روزه بگیرم»
نذرش صحیح است.
مسأله ۱۱۸۷. انسان نمی تواند با نذر برای فرد دیگری تکلیف ایجاد کند.
بنابراین، اگر زن نذر کند که شوهرش اقدام به برپایی مجلس جشن یا عزای اهل بیت نماید،
عمل به چنین نذری بر شوهر واجب نیست.
اقسام نذر
مسأله ۱۱۸۸. نذر شرعی دو قسم است:
الف. «نذر مشروط»: مثل آنکه فرد بگوید: «چنانچه مريض من شفا یافت، برای خدا بر عهده من است که یک ماه روزه بگیرم».
ب. «نذر مطلق»: مثل آنکه فرد بگوید: «برای خدا بر عهده من است که نماز شب بخوانم»
که در آن، نذر بدون قید و شرط واقع می شود.
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.07.20.mp3
11.3M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج یک صفحه 225
🏷 جلسه صد و سی و چهارم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 61 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.07.20
جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26377
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
ادامه حدیث عنوان بصری
امام صادق علیه السلام :
اما آنهایی که در مورد ریاضت است؛
[نخست] برحذر باش از اینکه چیزی را به آن میل نداری بخوری که حماقت به دنبال دارد؛
[دوم] جز هنگام گرسنگی نخور.
وَ إذَا أکلْتَ فَکُلْ حَلاَلاً وَ سَمِّ اللَه
وَ اذْکرْ حَدِیثَ الرَّسُولِ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ ءَالِهِ: مَا مَلأ ءَادَمیٌّ وِعَآءًا شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ؛
فَإنْ کانَ وَ لاَ بُدَّ فَثُلْثٌ لِطَعَامِهِ
وَ ثُلْثٌ لِشَرَابِهِ وَ ثُلْثٌ لِنَفَـْسِهِ.
[سوم] هنگامی که میخوری،
از حلال بخور و نام خدا را ببر
و حدیث رسول خدا را به یاد آر که فرمود:
انسان ظرفی بدتر از شکم خود را پر نکردهاست.
پس اگر نیاز به خوردن پیدا کردی،
یک سوم شکم خود را برای غذا،
یک سوم برای نوشیدنی
و یک سوم را برای تنفس اختصاص بده.
وَ أمَّا اللَوَاتِی فِی الْحِلْمِ : فَمَنْ قَالَ لَک: إنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْرًا، فَقُلْ: إنْ قُلْتَ عَشْرًا لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً!.
مواردی که در زمینه بردباری است،
[نخست] اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی،
ده تا خواهی شنید؛
بگو: اگر ده تا بگویی، یکی هم نخواهی شنید.
وَ مَنْ شَتَمَک فَقُلْ لَهُ :
إنْ کنْتَ صَادِقًا فِیمَا تَقُولُ فَأسْألُ الله أنْ یغْفِرَ لِی؛
وَ أنْ کنْتَ کاذِبًا فِیمَا تَقُولُ فَالله أسْألُ أنْ یغْفِرَ لَک،
[دوم] به کسی که تو را ناسزا گفت،
بگو: اگر حرفت درست باشد،
از خدا میخواهم مرا ببخشد؛
و اگر حرفت نادرست باشد،
از خدا میخواهم تو را ببخشاید.
وَ مَنْ وَعَدَک بِالْخَنَی فَعِدْهُ بِالنَّصِیحَةِ وَ الرَّعَآءِ
[سوم] اگر کسی تو را به دشنام دادن تهدید کرد،
او را به خیرخواهی و مراعات وعده بده.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
1401.07.20 مهدی موعود.mp3
18.89M
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌸🍂🌸
🍂
🌸
جلد 51 بحار آشنایی با امام عصر
عجل الله تعالی فرجه
#مهدی_موعود
👈🌷 باب چهارم ...
❤️ بعضی از آیاتی که در مورد آقا صاحب الزمان عج می باشد ( 4 )
🍃 🌼 جلسه دوازدهم
🌿🌺 تاریخ 1401.07.20
لینک جلسه قبلی👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/25996
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌺🌿
🌸
🍂
🌸🍂🌸
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
مهدی موعود + چهارشنبه ها
ادامه بعضی از آیاتی که
تاویل شده به حضرت مهدی ( عجل اللله تعالی فرجه الشریف )
وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ
وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ (5) قصص
اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم، و آنها را پيشوايان
و وارثين روى زمين قرار دهيم!.
بحار ج51 ص54
عَنْ عَلِيٍّ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَ يُذِلُّ عَدُوَّهُمْ.
امير المؤمنين عليه السّلام : اينان كه در
زمين ضعيف گشتهاند آل پيغمبرند كه
خداوند مهدى آنها را برانگيزد
تا آنان را عزيز و دشمنانشان را ذليل گرداند.
... وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ
الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ «16» حدید
و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانى به آنان داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت
و دلهايشان سخت گرديد و بسيارشان فاسق گشتند
بحار ج51 ص54
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِي الْقَائِمِ ع
وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ ...
در روايات نيز مىخوانيم: دوران غيبت حضرت مهدى عليه السلام به قدرى طولانى مىشود كه
گروه گروه مردم دين خود را از دست مىدهند.
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ
الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ «17» حدید
بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مىكند. همانا ما نشانههاى (توحيد و عظمت)
را براى شما روشن كرديم، باشد كه تعقّل كنيد.
بحار ج51 ص54
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها
قَالَ يُحْيِيهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْقَائِمِ
بَعْدَ مَوْتِهَا يَعْنِي بِمَوْتِهَا كُفْرَ أَهْلِهَا وَ الْكَافِرُ مَيِّتٌ .
در روایات :
خداوند زمين مرده را بعد از ظلم و کفر اهلش،
با ظهور قائم آل محمد زنده و اصلاح مىكند.
(( حيات زمين مرده =
با قيام حضرت مهدى عليه السلام به عدالت ))
أَ فَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ
أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ «45» نحل
آيا كسانىكه بدىها را با حيله و نيرنگ انجام دادند، درامانند، از اينكه خداوند آنان را در زمين فرو برد يا از جايى كه پيشبينى وانديشه نمىكنند، عذاب الهى به سراغشان آيد.
أَوْ يَأْخُذَهُمْ فِي تَقَلُّبِهِمْ فَما هُمْ بِمُعْجِزِينَ «46»
يا (قهر الهى) در حين تلاش و كوششان
ناگهان آنان را بگيرد، پس نتوانند
آن عذاب را خنثى و عاجز نمايند.
أَوْ يَأْخُذَهُمْ عَلى تَخَوُّفٍ فَإِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ «47»
يا آنكه در حال دلهره آنان را بگيرد،
پس البتّه پروردگار شما رؤف ومهربان است.
خداوند در اين آيات 45 تا 47 سوره نحل ،
چهار نوع عذاب براى توطئهگرانِ عليه دين،
مطرح كرده:
1. عذاب زمينى «يَخْسِفَ ... بِهِمُ الْأَرْضَ»
2. عذاب آسمانى: «يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ»
3. عذاب ناگهانى: «يَأْخُذَهُمْ فِي تَقَلُّبِهِمْ»
4. عذاب روحى: «يَأْخُذَهُمْ عَلى تَخَوُّفٍ»
بحار ج51 ص56
أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ : إِنَّ عَهْدَ نَبِيِّ اللَّهِ
صَارَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع
ثُمَّ صَارَ عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ
ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ فَالْزَمْ هَؤُلَاءِ
امام باقر علیه السلام : عهد و پيمان پيغمبر (ص) بعد از حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام بعلى بن الحسين رسيد، سپس از آن حضرت
بمحمد بن على منتقل گشت. آنگاه خداوند آنچه خواهد ميكند. پس ملازم آنها باش
فَإِذَا خَرَجَ رَجُلٌ مِنْهُمْ مَعَهُ ثَلَاثُمِائَةِ رَجُلٍ
وَ مَعَهُ رَايَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص عَامِداً إِلَى الْمَدِينَةِ
حَتَّى يَمُرَّ بِالْبَيْدَاءِ فَيَقُولَ
هَذَا مَكَانُ الْقَوْمِ الَّذِينَ خُسِفَ بِهِمْ
وقتى مردى از آنها قيام ميكند كه
سيصد و سيزده مرد فداكار با او باشند
و بيرق پيغمبر با وى است.
و بطرف مدينه رهسپار ميگردد،
تا اينكه از «بيداء» ميگذرد و ميگويد :
اين است محل قومى كه خداوند آنها را
در زمين فرو ميبرد. = خسف در بیداء
در تفسير از امام صادق علیه السلام :
آن قوم دشمنان خدا ميباشند
كه بزمين فرو روند.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_475_تاریخ_1401_07_23.mp3
7.08M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 475
🌹 احکام نذر ( 3 )
🌷 تاریخ 1401.07.23
🌼 صفحه 505
💥 مسئله 1189
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 474 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26383
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۱۸۹. نذر مشروط دو قسم است:
الف. نذری که به هدف شکر از خدواند
متعال واقع می شود؛
که باید آنچه به عنوان شرط در نذر قرار داده می شود، صلاحیت شکرگزاری داشته باشد.
ب. نذری که فرد آن را به منظور بازداشتن
خود از کاری منعقد کرده است؛
که باید آنچه به عنوان شرط قرار داده از اموری باشد که درخواست تحقق نیافتن آن، پسندیده است،
مسأله ۱۱۹۰. اگر فرد نذر کند چنانچه مریض او بهبود یابد یا مسافرش از سفر، سالم برگردد،
عملی را انجام دهد و بعد معلوم شود
پیش از نذر کردن مریضش بهبود یافته،
یا مسافر وی سالم از سفر برگشته است،
عمل کردن به نذر لازم نیست.
شرایط نذر کننده
مسأله ۱۱۹۱. فردی که نذر می کند باید
بالغ و عاقل باشد و با اختیار و قصد نذر نماید ...
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.07.23.mp3
11.38M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج یک صفحه 225
🏷 جلسه صد و سی و پنجم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 62 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.07.23
جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26384
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
ادامه حدیث عنوان بصری
وَ أمَّا اللَوَاتِی فِی الْعِلْمِ: فَاسْألِ الْعُلَمَاءَ مَا جَهِلْتَ،
وَ إیاک أنْ تَسْألَهُمْ تَعَنُّتاً وَ تَجْرِبَةً؛
و اما مواردی که درباره علم است:
[نخست آنکه] آنچه را نمیدانی از آگاهان بپرس و مبادا که برای خواری و عیبجویی و آزمودن بپرسی.
وَ إیّاک أنْ تَعْمَلَ بِرَأیک شَیئًا، وَ خُذْ بِالاِحْتِیاطِ فِی جَمِیعِ مَا تَجِدُ إلَیهِ سَبِیلاً؛
[دوم] بر حذر باش از اینکه به رای خودت عمل کنی، و احتیاط کن در همه موقعیتهایی
که امکان احتیاط دارد.
وَ اهْرُبْ مِنَ الْفُتْیا هَرَبَک مِنَ الأسَدِ،
وَ لاَ تَجْعَلْ رَقَبَتَک لِلنَّاسِ جِسْرًا.
[سوم] و از فتوا دادن بگریز
همانطور که از شیر فرار میکنی
و گردن خود را پُلی برای مردم قرار نده.
قُمْ عَنِّی یا أبَا عَبْدِالله! فَقَدْ نَصَحْتُ لَک؛ وَ لاَ تُفْسِدْ عَلَیَّ وِرْدِی؛ فَإنِّی امْرُؤٌ ضَنِیـنٌ بِنَفْسِی وَ السَّلاَمُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی.
اینک ای اباعبدالله! از پیش من برو! برایت خیرخواهی کردم و برنامه ورد و ذکرم را خراب نکن؛ چون من درباره خودم، دقیق و حساسم.
و سلام بر آنکه از هدایت پیروی کند.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_74_1401-07-23.mp3
18.32M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هفتاد و چهارم - صوتی
✨ تاریخ : 23 / 07 / 1401
💥 آیا خواب حجت است ؟ ( ش 9 )
✅ روشن گری نسبت به بعضی روایات مدعی دروغین
لینک جلسه قبلی ( هفتاد و سوم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26367
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هفتاد و چهارم #المهدویة_الخاتمة
ص 155 ج 2 مهدویه
( جلسه نهم در مورد خواب )
آیا خواب حجت است ؟
روشن گری نسبت به بعضی ادعاهای
مـــدعــی دروغـیـن
امام صادق ع : ... فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی النَّوْم ...
دین خدا عزیزتر از آن است
که در خوابدیده شود
کافی ج3 ص 482
مدعی دروغین ادعا می کند که :
1= او امام سیزدهم است و 24 امام داریم
2= بعضی از اولیاء الله و بزرگان بوسیله خواب ایمان آورده اند و مسلمان شدند
پس بوسیله خواب می شود احمد و دیگران را قبول کرده و ایمان آورد
اولین شاهد آنها صحابی جلیل القدر ابوذر است که بوسیله خواب ایمان آورده به نبوت پیامبر گرامی اسلام
جواب : سبب اسلام ابوذر
سه چیز دیگر بوده نه خواب
1= معجزه تکلم حیوان و خبر غیبی و ...
2= سوال و جوابهای علمی
3 = خبرهای کتاب آسمانی تورات
به آمدن چنین پیامبری
1= معجزه تکلم حیوان
و خبرغیبی و ...
الأمالي للصدوق ص479
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع لِرَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ أَ لَا أُخْبِرُكَ كَيْفَ كَانَ سَبَبُ إِسْلَامِ سَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ رَحِمَهُمَا اللَّهُ فَقَالَ الرَّجُلُ وَا حَظَّاهْ
أَمَّا إِسْلَامُ سَلْمَانَ فَقَدْ عَلِمْتُ
فَأَخْبِرْنِي كَيْفَ كَانَ سَبَبُ إِسْلَامِ أَبِي ذَر ...
2= سوال و جوابهای علمی
3 = خبرهای کتاب آسمانی تورات
كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ؛ ص57
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلَ جُنْدَبُ بْنُ جُنَادَةَ الْيَهُودِيُ مِنْ خَيْبَرَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص
فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَمَّا لَيْسَ لِلَّهِ
وَ عَمَّا لَيْسَ عِنْدَ اللَّهِ
وَ عَمَّا لَا يَعْلَمُهُ اللَّهُ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمَّا مَا لَيْسَ لِلَّهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ شَرِيكٌ
وَ أَمَّا مَا لَيْسَ عِنْدَ اللَّهِ فَلَيْسَ عِنْدَ اللَّهِ ظُلْمٌ لِلْعِبَادِ
وَ أَمَّا مَا لَا يَعْلَمُهُ اللَّهُ فَذَلِكَ قَوْلُكُمْ يَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ
إِنَّهُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ اللَّهُ لَا يَعْلَمُ لَهُ وَلَداً
فَقَالَ جُنْدَبٌ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ حَقّاً
ثُمَّ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي رَأَيْتُ الْبَارِحَةَ فِي النَّوْمِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع فَقَالَ لِي يَا جُنْدَبُ أَسْلِمَ عَلَى يَدِ مُحَمَّدٍ وَ اسْتَمْسِكْ بِالْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ فَقَدْ أَسْلَمَتُ
سپس جندل عرض کرد: دیشب حضرت موسیبنعمران را در خواب دیدم به من فرمود:
ای جندل به دست محمد اسلام بیاور
و به اوصیای پس از او متمسک بشو،
خداوند اسلام را؛ روزی من فرموده و مسلمان شدم، اکنون از اوصیای خود مرا آگاه فرما تا به آنان متمسک گردم پیامبر فرمود: ای جندل! اوصیای پس از من به عدد نقیبان بنی اسرائیل هستند.
عرض کرد: ای رسول خدا به طوری که ما در تورات دیدهایم آنها دوازده تن بودهاند. فرمود: آری، امامان پس از من دوازده نفر هستند.
عرض کرد: ای رسول خدا، همگی آنها در یک زماناند؟ فرمود: نه، بلکه یکی پس از دیگری بیایند
و تو سه نفر آنان را درک خواهی کرد.
اوّلی آنها سیّد اوصیا و وارث پیامبران،
پس از من و پدر امامان؛ علی بن ابی طالب است. سپس دو فرزندش حسن و حسین هستند،
پس (ای جندل) به دامان ایشان پس از من چنگ بزن و نادانی نادانان فریبت ندهد.
و هنگامی که زمان ولادت علی بن الحسین سید العابدین فرا رسد مرگ تو برسد
و آخرین توشه تو از دنیا،
شربت شیری است که بیاشامی.
خلاصه این ماجرای ابوذر
ابوذر بر پیامبر وارد شده و سه سوال علمی می پرسد و پس از شنیدن جوابهای علمی
شهادتین بر لب آورده و مسلمان می شود
ابوذر میگوید دیشب حضرت موسی ع را خواب دیدم که به من فرمودند :
به دست پیامبر ایمان بیاور
و به اوصیاء بعد ایشان چنگ بزن
پیامبر : اوصیاء بعد از من
بعدد نقباء بنی اسرائیل 12 نفر می باشند
ابوذر : من هم در تورات دیدم که اوصیاء 12 نفرند
پیامبر سه نفر اول امامان را بیان و می فرمایند
تو این سه نفر اول را درک خواهی کرد
و در هنگام ولادت چهارمین تو وفات خواهی کرد
و آخرین توشه تو از دنیا شربت شیری خواهد بود
ادامه دارد 👇👆
ادامه جلسه بالا 👆👇
سپس پیامبر اسامی تک تک امامان را
تا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
و غیبت حضرت را بیان می فرمایند
=== خلاصه تمام ===
عرض کرد: ای رسول خدا! آنها را در تورات
الیا یقطو شبر و شبیر دیدهام،
ولی نامهای ایشان را ندانم. [ اکنون بیان فرما ]،
پس از حسین چند وصی باشند ؟ و نامشان چیست؟
[حضرت]فرمود: نُه تن از صلب حسین هستند
و مهدی از آنها است
و همین که دوران حسین سپری شود،
فرزندش علی به امر [امامت] پس از وی قیام کند
و او ملقّب به زین العابدین است
و چون دوران او سپری گردد، فرزندش محمد که باقرش خوانند به امر [امامت] پس از وی قیام کند
و چون زمان او به پایان رسد، فرزندش جعفر که به صادق خوانده شود به امر امامت قیام کند
و چون زمان جعفر به آخر رسد، فرزندش موسی
که کاظم خوانده شود، به امر [امامت] پس از وی قیام کند سپس هنگامی که روزگار موسی سپری گردد، فرزندش علی که رضا خوانده شود،
به امر [دین] قیام کند؛
و چون دوران علی سپری شود، فرزندش محمد که زکی نامیده شود به آن امر قیام کند.
و چون زمان محمد منقضی گردد،
فرزندش علی که نقی خوانده شود به این امر امامت قیام کند و چون دوران علی بگذرد،
فرزندش حسن که امینش خوانند به این امر قیام کند سپس امامشان از نظر آنها پنهان گردد.
عرض کرد: آنکه پنهان شود حسن است؟
فرمود: نه، پسر اوست. عرض کرد :
ای رسول خدا! نامش چیست؟ فرمود: نامش برده نشود تا آنگاه که ظاهر شود.
جندل عرض کرد: ای رسول خدا،
ذکر ایشان را در تورات دیدهایم
و موسی بن عمران به تو و اوصیای از ذریّهات
ما را مژده داده است.
سپس حضرت رسول این آیه را تلاوت فرمود:
خداوند کسانی را از شما که ایمان آورده و کارهای نیک انجام دادهاند وعده فرموده که جانشینشان گرداند در زمین،
چنان که جانشین گردانید آنان که پیش از ایشان بودند و هر آینه فرمانروا گرداند
برای ایشان دینشان را که پسندید برای آنها و هر آینه به ایشان دهد پس از ترسشان آسایشی.
جندل عرض کرد: ترسشان چیست؟ فرمود: ای جندل، در زمان هر یک از آنان شیطانی [و سلطان ظالمی] است که متعرض آنان گردد
و انان را آزار دهند. پس هنگامی که خداوند در خروج قائم ما تعجیل فرماید [و خروج کند]
زمین را پر از عدل و داد کند؛ چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد.
سپس فرمود: خوش به حال کسانی که بر دوستی ایشان استوار باشند. آنان کسانی هستند که
خداوند در قرآن وصفشان فرموده:
«کسانی که ایمان به غیب آوردند ...»،
سپس [در جای دیگر] فرموده: ایشاناند حزب خدا و آگاه باشید، که حزب خداوند رستگاراناند.
ابن اسقع گوید:
سپس جندل تا زمان حسین بن علی زندگی کرد؛
پس به طائف رفت، نعیم بن أبی قیس برایم گفت:
من در طائف بر او وارد شدم و او مریض بود، پس شربتی از شیر طلبیده؛ [آن را] آشامید و گفت:
هَكَذَا عَهِدَ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّهُ يَكُونُ آخِرُ زَادِي مِنَ الدُّنْيَا شَرْبَةً مِنْ لَبَنٍ ثُمَّ مَاتَ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ دُفِنَ بِالطَّائِفِ فِي الْمَوْضِعِ الْمَعْرُوفِ بِالْكَوْرَاءِ.
این چنین رسول خدا با من عهد فرموده، که آخرین توشه من از دنیا شربتی از شیر است. سپس از دنیا رفت و او را در طائف در مکانی که به «کوراء»
معروف است دفن کردند، خدایش رحمت کند!
او فرزندی به اسم « ذَرْ» داشته
و به همین دلیل او را کنیه ابو ذر دادهاند
و بیشتر با این کنیه شناخته میشود.
پذیرفتن اسلام در جوانی
ابوذر از اولین مسلمانان و پیشتازان
در پذیرش دین اسلام است.
او را چهارمین یا پنجمین مسلمان معرفی کردهاند.
آنچه پیشتازی وی را در اسلام پررنگتر میسازد این است که او ساکن شهر مکه نبود
و با شنیدن ظهور پیامبر خدا(ص) در مکه به محضر ایشان شرفیاب گردید و اسلام آورد.
پیامبر اسلام (ص) که استعداد شاگرد جدید و تازه وارد، و قدرت خیره کننده او را در مبارزه با باطل بخوبی درک میکرد،
به او دستور داد به میان طایفه خود بر گردد
و آنان را به سوی اسلام دعوت کند.
ابوذر به سوی قوم و طایفه خود برگشت و کم کم با آنان پیرامون موضوع قیام پیامبری که از جانب خدا بر انگیخته شده و مردم را به پرستش خدای یگانه و اخلاق نیک دعوت میکند،
ابتداء برادر و مادر ابوذر اسلام آوردند،
بعد، نصف افراد قبیلة غفار مسلمان شدند،
و پس از هجرت پیامبر اسلام (ص) به شهر «یثرب» (= مدینه)، نصف دیگر نیز اسلام اختیار کردند.
درباره زهد و وارستگی او کافی است که
پیامبر (ص) فرمود : «هر کس میخواهد زهد عیسی بن مریم را به بیند، به زهد ابوذر نگاه کند»
ابن سعد، الطبقات الکبری، ج 4، ص228.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_476_تاریخ_1401_07_24.mp3
9.33M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 476
🌹 احکام نذر ( 4 )
🌷 تاریخ 1401.07.24
🌼 صفحه 506
💥 مسئله 1192
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 475 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26387
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
شرایط صحیح بودن نذر
• الف. قدرت عمل به نذربدون
مشقت زیاد و ضرر قابل توجه
.ب. رجحان داشتن مورد نذر
مسأله ۱۱۹۵. آنچه نذر می شود باید رجحان شرعی داشته باشد؛ مثل آنکه فرد نذر کند واجب یا مستحبی را انجام دهد یا نذر کند کار حرام یا مکروهی را ترک نماید؛
مسأله ۱۲۰۱. اجازه پدر و مادر
در نذر فرزند، شرط نیست،
ولی اگر به سبب نهی پدر یا مادر
(چه قبل از نذر یا بعد از آن)
عملی که نذر کرده نسبت به او رجحان نداشته باشد، نذرش منعقد نشده یا باطل می شود، هرچند آن عمل به خودی خود دارای رجحان باشد.
مسأله ۱۲۰۲. اگرزن نذر کند در منزل شوهرش مراسم عزاداری برگزار کند یا
از اموال وی صدقه بدهد، چنانچه شوهر به این تصرفات رضایت ندهد، نذرزن باطل است.
.