کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.09.02.mp3
9.89M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 20
🏷 جلسه صد و شصت و چهارم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 91 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.09.02
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26577
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
مَنْ قَتَلَ نَفْساً ... فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً
وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعا ... ی 32 مائده
هر كس انسانى را ... بكشد پس چنان است
كه گويى همهى مردم را كشته است،
و هر كه انسانى را زنده كند
گويا همه ى مردم را زنده كرده است
چطور می شود ؟؟
كشتن يك نفر به منزلهى كشتن همهى مردم
و زنده کردن یک نفر زنده کردن همه مردم باشد ؟؟
الف : يك انسان مىتواند سرچشمهى يك نسل باشد، پس قتل او به منزلهى قتل يك نسل است.
ب : قتل يك نفر، كيفرى همچون قتل
همه مردم را دارد.
ج : حرمت قتل يك نفر نزد خداوند،
به منزله قتل همهى مردم نزد شماست.
د : قتل يك نفر، بىاعتنايى به مقام انسانيّت است.
ه: قتل يك نفر، سلب امنيّت از همه ى مردم است.
و: چون انسانها به منزلهى اعضاى يك پيكرند،
پس قتل يكى قتل همه است.
ز: جايگاه دوزخى قاتل يك نفر، جايگاه كسى است كه قاتل همه باشد. كافى، ج 7، ص 271
ح: قتل يك نفر، زمينهساز قتل همه است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
1401.09.02 مهدی موعود.mp3
17.2M
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌸🍂🌸
🍂
🌸
جلد 51 بحار آشنایی با امام عصر
عجل الله تعالی فرجه
#مهدی_موعود
👈🌷 باب اول ...
❤️ آنچه شيعه و سنى از قول خداوند متعال و پيغمبر اكرم (ص) راجع به قائم آل محمد نقل كرده اند ( 3 )
🍃 🌼 جلسه هجدهم
🌿🌺 تاریخ 1401.09.02
لینک جلسه قبلی👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26551
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌺🌿
🌸
🍂
🌸🍂🌸
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
فرمود امام صادق(ع) که: چون کار شهادت حسین بن علی(ع) به پایان رسید، آن چنانی که رسید،
ملائکه به ناله و فریاد برآمدند
به سوی خدای تعالی و گفتند :
ای پروردگار! آیا اینطور با حسین، برگزیده تو و پسر برگزیده تو و پسر پیغمبر تو کرده می شود؟
فرمود: پس بر پاداشت خدا برای ایشان شبح قائم را
و فرمود : به این قائم انتقام می کشم
برای او از ستم کنان در حق او .
بحار ج51 ص68
قَالَ قُلْتُ لِأَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِ
وَ اللَّهِ مَا يَأْتِي عَلَيْنَا عَامٌ إِلَّا وَ هُوَ شَرٌّ مِنَ الْمَاضِي
وَ لَا أَمِيرٌ إِلَّا وَ هُوَ شَرٌّ مِمَّنْ كَانَ قَبْلَهُ
و ... روايت نموده كه گفت:
به ابو سعيد خدرى گفتم : بخدا قسم هر سالى كه بر ما ميگذرد از سال پيش بدتر است
و هر اميرى كه بر ما مسلّط ميگردد
از امير سابق ظالمتر ميباشد.
فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص يَقُولُ مَا تَقُولُ وَ لَكِنْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ لَا يَزَالُ بِكُمُ الْأَمْرُ حَتَّى يُولَدَ فِي الْفِتْنَةِ وَ الْجَوْرِ مَنْ لَا يَعْرِفُ غَيْرَهَا
حَتَّى تُمْلَأَ الْأَرْضُ جَوْراً
فَلَا يَقْدِرُ أَحَدٌ يَقُولُ اللَّهُ
ابو سعيد گفت: آنچه گفتى من از پيغمبر شنيدم،
و هم شنيدم كه ميفرمود:
همواره وضع شما چنين خواهد بود
تا گاهى كه كسى متولد گردد كه مردم او را نشناسند، آنگاه زمين پر از ظلم شود تا گاهى كه
كسى قدرت ندارد،
نام خدا را ببرد.
ثُمَّ يَبْعَثُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَجُلًا مِنِّي وَ مِنْ عِتْرَتِي
فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مَلَأَهَا مَنْ كَانَ قَبْلَهُ جَوْراً
وَ يُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ أَفْلَاذَ كَبِدِهَا وَ يَحْثُو الْمَالَ حَثْواً
وَ لَا يَعُدُّهُ عَدّاً وَ ذَلِكَ حَتَّى يَضْرِبَ الْإِسْلَامُ بِجِرَانِهِ.
سپس خداوند عزّ و جلّ مردى از من و از اهل بيت من برانگيخته كند
و او زمين را پر از عدل نمايد
چنان كه ديگران پيش از وى پر از ستم كرده باشند،
زمين پارههاى جگر خود را براى او بيرون ميدهد
و مال و ثروتى بدست مىآورد
كه از شماره بيرون است
و بدين گونه دين اسلام را پايدار ميدارد.
بحار ج51 ص68
10- ك، ... عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً لَيَغِيبَنَّ الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِي بِعَهْدٍ مَعْهُودٍ إِلَيْهِ مِنِّي
حَتَّى يَقُولَ أَكْثَرُ النَّاسِ مَا لِلَّهِ فِي آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ
كمال الدين از حضرت رضا عليه السّلام روايت ميكند كه پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود :
بخدائى كه مرا براى بشارت اهل عالم براستى مبعوث گردانيد سوگند كه
قائم اهل بيت من در موقع معهودى غائب مىشود.
حَتَّى يَقُولَ أَكْثَرُ النَّاسِ مَا لِلَّهِ فِي آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ
بطورى كه بسيارى از مردم ميگويند
خداوند چه احتياج بآل محمد دارد
وَ يَشُكُّ آخَرُونَ فِي وِلَادَتِهِ
فَمَنْ أَدْرَكَ زَمَانَهُ فَلْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ
وَ لَا يَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ إِلَيْهِ سَبِيلًا بِشَكِّهِ فَيُزِيلَهُ عَنْ مِلَّتِي
وَ يُخْرِجَهُ مِنْ دِينِي
و گروهى در ولادت وى شك ميكنند.
پس هر كس زمان او را درك كند،
باید بدين وى بگرود
و نگذارد شيطان او را فريب دهد
و از دين اسلام بيرون ببرد
فَقَدْ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ مِنْ قَبْلُ
وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ.
شيطان پدر و مادر شما را پيش از شما از بهشت بيرون كرد، و لذا خداوند شياطين را دوستان مردم بىايمان خوانده است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_505_تاریخ_1401_09_03.mp3
9.45M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 505
🌹 تذكية حيوانات ( 26 )
🔪 🐏 ( شرایط شکار با سلاح ) ( 2 )
🌷 تاریخ 1401.09.05
🌼 صفحه 546
💥 مسئله 1311
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 504 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26582
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
ص 546 ج 2 رساله جامع
- ابتدا خلاصه و چکیده مباحث -
= (( تذکیه = شیوه شرعی کشتن حیوانات
که پاک و حلال می شوند 5 قسمت
1 – نحر فقط برای شتر
2- ذبح برای حلال گوشت و حرام گوشت
3- صید با سلاح برای حلال گوشت و حرام گوشت
4- صید با سگ شکاری فقط برای حلال گوشت
5- صید ماهی و میگو و ملخ ))=
شرایط شکار با سگ شکاری
مسأله ۱۳۱۱ اگر سگ شکاری ، حیوان حلال گوشت وحشی را شکار کند ، پاک بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد :
۱. سگ تعلیم دیده باشد؛
۲. سگ به دستور صاحبش به سمت شکار برود؛
۳. حیوان به سبب گاز گرفتن سگ بمیرد؛
۴. کسی که سگ را به سمت شکار می فرستد، مسلمان باشد؛
۵ . کسی که سگ را میفرستد در هنگام فرستادن سگ یا قبل از آنکه به شکار برسد،
نام خداوند متعال را ببرد؛
۶ .فرصت کافی برای ذبح شرعی حیوان
وجود نداشته باشد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.09.03.mp3
7.13M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 20
🏷 جلسه صد و شصت و پنجم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 92 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.09.05
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26584
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
صادقیه ( محبّی )
🌷 بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆 مَنْ قَتَلَ نَفْساً ... فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
در روايات مىخوانيم :
« فانىشدن تمام دنيا نزد خدا،
از كشتن يك مؤمن آسانتر است »
بحار ج 10 ص 382
طبق آيات و روايات،
هدايت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احيا مىباشد و گمراه كردن مردم ، نوعى قتل است.
سوره انفال ی24
دعوت پيامبر را مايه ى حيات مردم مىخواند :
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ ...
اى كسانى كه ايمان آوردهايد !
هرگاه خدا و رسول شما را به چيزى كه
حياتبخش شماست دعوت مىكنند، بپذيريد
و تفسير اعظم آيه 32 مائده اينست كه
اگر يك نفر را اضلال و گمراه نمود
مثل آنست كه تمام مردم را گمراه كرده باشد
و اگر يك نفر را هدايت نمود
مثل اينست كه تمام را هدايت كرده باشد.
امام صادق عليه السلام فرمودند :
هركس نفس منحرفى را هدايت كند او را زنده كرده و هر كس ديگرى را منحرف كند او را كشته است. كافى، ج 2، ص 210 و بحار ج 2 ص 16
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_80_1401-09-03.mp3
20.33M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هشتادم - صوتی
✨ تاریخ : 05 / 09 / 1401
💥 مهمترین ادعاهای مدعی دروغین احمد البصری کذاب
◀️ استخارۀ مطلق ( 1 )
✅ استخاره جلسه ( 2 )
لینک جلسه قبلی ( هفتاد و نهم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26559
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هشتادم #المهدویة_الخاتمة
مدعی دروغین = احمد البصری کذاب
سه دلیل بر امامتش آورده :
= 1= خواب ها ... 13 جلسه صحبت شد
= 2 = استخاره ... بـحـث الان ما
= 3 = معجزه ...
انواع استخاره
1= دعایی
2= غیر دعایی
دعــایـی
1= استخاره مطلق
2= استخاره قلبی
3= استخاره مشورتی
غـیـر دعـایـی
1= استخاره با قرآن
2= استخاره با تسبیح
3 = استخاره با کاغذ ( ذات الرقاع )
سر دو راهی ها چه کنیم ؟
1= تعقل تفکر
2= توسل دعا
3= مشورت
4= استخاره
1 - استخارۀ مطلق
استخارۀ مطلق، استخارهای است که در آن
هیچ شک و شبههای نیست و در روایات ما
از آن بیشتر نام برده شده
و در همه مواقع خوب است
استخیرالله برحمته
خیرة فی عافیه
یعنی از خدا طلب خیر میکنم در سلامتی .
عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: بحار ج ۸۸ ص ۲۲۲
یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ شَقَاءِ عَبْدِی أَنْ یَعْمَلَ الْأَعْمَالَ وَ لَا یَسْتَخِیرَ بِی .
از شقاوت بنده این هست که کارها را انجام بدهد
و استخاره نکند.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: بحار ج ۸۸ ص ۲۲۲
مَنْ دَخَلَ فِی أَمْرٍ بِغَیْرِ اسْتِخَارَةٍ ثُمَّ ابْتُلِیَ لَمْ یُؤْجَرْ
هر کسی که بدون استخاره داخل در کاری شود و آن را انجام بدهد و به خاطر آن بلا و سختی به او برسد اجر و پاداشی نخواهد برد
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: بحار ج88 ص: 223
مَا أُبَالِی إِذَا اسْتَخَرْتُ اللَّهَ عَلَی أَیِّ طَرَفِی وَقَعْتُ
حضرت صادق علیه السلام میفرمایند : من زمانیکه استخاره کردم ، به اینکه بر کدام طرف واقع شوم اهمّیّتی نمیدهم (وقتی استخاره کردم هر آنچه در جواب آمد را میپذیرم)
وَ کَانَ أَبِی یُعَلِّمُنِی الِاسْتِخَارَةَ کَمَا یُعَلِّمُنِی السُّوَرَ مِنَ الْقُرْآنِ.
پدرم به من استخاره را آموزش میداد همانطور که سوره های قرآن را آموزش میداد
استخاره یعنی :
= طلب خیر کردن از پروردگار متعال
= توسل به درگاه الهی داشتن
= دعا کردن و خواستن از خدا
= توکل به خداوند متعال داشتن
= گدایی به درگاه حضرت حقّ
= اقرار به جهل به درگاه الهی
( که : من خیر خودم را نمیدانم )
= راه دریافت و جلب هدایت الهی
= از خداوند خواستن که راه رسیدن به چیزی را
که خیر است، بر او آسان گرداند
البلد الأمين و الدرع الحصين ؛ النص ؛ ص319
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
وَ أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا
وَ أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ يَوْمَ يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ وَ أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ يَوْمَ لا يَجْزِي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌ .....
..... مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلَّا الْمَوْلَى مَوْلَايَ
يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْمَالِكُ وَ أَنَا الْمَمْلُوكُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمَمْلُوكَ إِلَّا الْمَالِكُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْعَزِيزُ وَ أَنَا الذَّلِيلُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الذَّلِيلَ إِلَّا الْعَزِيزُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ إِلَّا الْخَالِقُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْعَظِيمُ وَ أَنَا الْحَقِيرُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْحَقِيرَ إِلَّا الْعَظِيمُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْقَوِيُّ وَ أَنَا الضَّعِيفُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الضَّعِيفَ إِلَّا الْقَوِيُّ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْغَنِيُّ وَ أَنَا الْفَقِيرُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْفَقِيرَ إِلَّا الْغَنِيُّ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْمُعْطِي وَ أَنَا السَّائِلُ وَ هَلْ يَرْحَمُ السَّائِلَ إِلَّا الْمُعْطِي
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْحَيُ وَ أَنَا الْمَيِّتُ وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمَيِّتَ إِلَّا الْحَيُّ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْبَاقِي وَ أَنَا الْفَانِي
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْفَانِيَ إِلَّا الْبَاقِي
ادامه دارد 👆👇
ادامه جلسه بالا 👆👇
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الدَّائِمُ وَ أَنَا الزَّائِلُ وَ هَلْ يَرْحَمُ الزَّائِلَ إِلَّا الدَّائِمُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الرَّازِقُ وَ أَنَا الْمَرْزُوقُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمَرْزُوقَ إِلَّا الرَّازِقُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْجَوَادُ وَ أَنَا الْبَخِيلُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْبَخِيلَ إِلَّا الْجَوَادُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْمُعَافِي وَ أَنَا الْمُبْتَلَى
وَ هَلْ يَرْحَمُ الْمُبْتَلَى إِلَّا الْمُعَافِي
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْكَبِيرُ وَ أَنَا الصَّغِيرُ
وَ هَلْ يَرْحَمُ الصَّغِيرَ إِلَّا الْكَبِيرُ
مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْهَادِي وَ أَنَا الضَّالُّ وَ هَلْ يَرْحَمُ الضَّالَّ إِلَّا الْهَادِي
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_506_تاریخ_1401_09_04.mp3
6.93M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 506
🌹 تذكية حيوانات ( 27 )
🔪 🐏 ( شرایط شکار با سلاح ) ( 3 )
🌷 تاریخ 1401.09.06
🌼 صفحه 547
💥 مسئله 1312
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 505 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26588
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
شرط اول سگ تعلیم دیده باشد
مسأله ۱۳۱۲ سگ شکاری باید طوری تربیت شده باشد که هر وقت آن را برای شکار کردن بفرستند برود و هر وقت از رفتنش جلوگیری کنند، بایستد؛
شرط دوم مسأله ۱۳۱۴ سگ شکاری باید به دستور صاحبش به سمت شکار برود.
بنابراین اگر از جانب خود دنبال شکار برود
و حیوانی را شکار کند،
خوردن آن حیوان حرام است
شرط سوّم مسأله ۱۳۱۵. سبب مرگ حیوان شکار شده ( در صورتی که با شکار سگ بمیرد )
باید از زخمی باشد که از گاز گرفتن سگ
پیدا شده است.
بنابراین اگر سگ شکاری
شکار را خفه کند یا شکار از دویدن یا ترس بمیرد
یا به سبب افتادن در آب یا
سقوط از پرتگاه بمیرد، حلال نیست.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.09.04.mp3
10.92M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 16
🏷 جلسه صد و شصت و ششم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 93 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.09.06
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26590
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
گــلـچـیـن بحار ج2 ؛ ص16
34- الأمالي للشيخ الطوسي عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: فَقِيهٌ وَاحِدٌ أَشَدُّ عَلَى إِبْلِيسَ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
وجود يك فقيه براى ابليس،
گرانتر و سخت تر از هزار عابد است.
بحار ج2 ص16
36- علل الشرائع عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ
الْقِيَامَةِ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْعَالِمَ وَ الْعَابِدَ فَإِذَا وَقَفَا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
هر گاه روز قيامت گردد ، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آن گاه كه
در پيشگاه خداوند ايستادند
قِيلَ لِلْعَابِدِ انْطَلِقْ إِلَى الْجَنَّةِ
وَ قِيلَ لِلْعَالِمِ قِفْ تَشْفَعْ لِلنَّاسِ بِحُسْنِ تَأْدِيبِكَ لَهُمْ.
به عابد گفته مى شود : به سوى بهشت حركت كن
و به عالم گفته مى شود : بايست و مردم را به خاطر آن كه نيكو ادبشان نمودى،شفاعت كن
بحار ج2 ص16
37- علل الشرائع قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَجْمَعُ الْعُلَمَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
وَ يَقُولُ لَهُمْ لَمْ أَضَعْ نُورِي وَ حِكْمَتِي فِي صُدُورِكُمْ
إِلَّا وَ أَنَا أُرِيدُ بِكُمْ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
اذْهَبُوا فَقَدْ غَفَرْتُ لَكُمْ عَلَى مَا كَانَ مِنْكُمْ.
خداوند عزّ و جلّ روز قيامت علماء را جمع نموده
و به ايشان مىفرمايد :
نور و حكمت خود را در سينههاى شما
قرار ندادم مگر آنكه
خير دنيا و آخرت را از آن قصد نمودم،
برويد،تمام شما را آمرزيدم.
بخاطر آنچه که از نور و حکمت در شما می باشد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
نهج البلاغه - 1401.09.04.mp3
19.75M
.
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 362 و 363
⚡️ دوری از لجاجت
🌸 دو چیز از حماقت و نادانى است
✅ یکشنبه شب 06 / 09 / 1401
🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26566
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
حکمت 362 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ ضَنَّ بِعِرْضِهِ، فَلْيَدَعِ الْمِرَاء.
امام(عليه السلام) فرمود:
كسى كه به آبروى خود علاقه مند است
بايد بحث هاى لجاجت آميز را با مردم رها كند.
نكته مهم : در زندگى اجتماعى
هر كس مى خواهد آبرو، شخصيت، اصالت و قداست نفس خويش و آنچه مربوط به اوست را حفظ كند
بايد بحث هاى لجاجت آميز را
با ديگران ترك گويید
عواقب لجاجت
= توهين و دشنام و بدگويى به طرف مقابل
= عيوب پنهانى او را آشکار کردن
= هتك حرمت به خودش و بسته گانش
= تحريك قوه خشم
اميرمؤمنان(عليه السلام) : إِياكُمْ وَالْمِرَاءَ وَالْخُصُومَةَ فَإِنَّهُمَا يمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَى الاِخْوَانِ وَينْبُتُ عَلَيهِمَا النِّفَاقُ
از مِراء و خصومت بپرهيزيد كه دل را در برابر برادران دينى بيمار مى سازد
و نفاق از آن مى رويد . كافى، ج 2، ص 300
امام عسكرى(عليه السلام) : لاَ تُمَارِ فَيذْهَبَ بَهَاؤُكَ ... مراء نكن كه شخصيت تو را از بين مى برد
تحف العقول، ص 486.
رسول خدا (صلى الله عليه وآله) :
لا يسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الاِيمَانِ حتَّى يدَعَ الْمِرَاءَ وَإِنْ كَانَ مُحِقّاً;
هيچ كس حقيقت ايمانش را به کمال نمى رساند مگر زمانى كه مراء و جدال را ترك گويد
هرچند حق با او باشد بحار ج 2 ص 138
حکمت 363 نهج البلاغه وَ قَالَ (عليه السلام):
مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الْإِمْكَانِ،وَ الْأَنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَة.
امام(عليه السلام) فرمود: دو چیز از حماقت و نادانى است
1 - عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات،
2- و از دست دادن امكانات و سستى كردن پس از فرصت
پيامبر اكرم : إِنَّمَا أَهْلَكَ النَّاسَ الْعَجَلَةُ وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ تَثَبَّتُوا لَمْ يهْلِكْ أَحَدٌ
مردم را عجله (بى جا) هلاك مى كند و اگر مردم در كارها درنگ مى كردند
(و با آرامش و دقت كارها را انجام مى دادند)
احدى هلاك نمى شد بحار ج 68، ص 340
يكى از مهم ترين
عوامل تصادفات
عجله است
اميرمؤمنان على(عليه السلام) : مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يمْنَعَ نَفْسَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْياءَ فَهُوَ خَلِيقٌ بِأَنْ لاَ ينْزِلَ بِهِ مَكْرُوهٌ أَبَداً
كسى كه بتواند خود را از چهار چيز بازدارد
سزاوار است كه هرگز گرفتار حادثه ناگوارى نشود.
قِيلَ وَ مَا هُنَّ يا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ الْعَجَلَةُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْعُجْبُ وَ التَّوَانِى
عرض كردند: اى اميرمؤمنان آن چهار چيز چيست؟ فرمود: عجله و لجاجت
و خودپسندى و تنبلى
بحار ج 75، ص 62
در بعضی روايات دستور به عجله داده شده
امام باقر(عليه السلام): مَنْ هَمَّ بِشَىء مِنَ الْخَيرِ فَلْيعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَىء فِيهِ تَأْخِيرٌ
فَإِنَّ لِلشَّيطَانِ فِيهِ نَظْرَةً;
كسى كه تصميم به كار خيرى گرفت
بايد در آن شتاب كند زيرا به هنگام تأخير،
شيطان ممكن است در آن وسوسه كند
و آن را (براى هميشه) به عقب بيندازد
كافى، ج 2، ص 143
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_507_تاریخ_1401_09_07.mp3
10.01M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 507
🌹 تذكية حيوانات ( 28 )
🔪 🐏 ( شرایط شکار با سلاح ) ( 4 )
🌷 تاریخ 1401.09.07
🌼 صفحه 548
💥 مسئله 1315
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 506 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26595
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
شرط چهارم کسی که سگ را به سمت شکار میفرستد مسلمان باشد
شرط پنجم کسی که سگ را برای شکار میفرستد هنگام فرستادن سگ یا قبل از آنکه سگ به شکار برسد نام خداوند متعال را ببرد
شرط ششم فرصت کافی برای ذبح شرعی حیوان شکار شده نباشد
توضيح : سه شرط فوق، مشابه شرایط شکار با سلاح
( شرط دوم، سوم و پنجم ) می باشد.
مسأله ۱۳۱۸ اگر فردی چند سگ تعلیم دیده را به سمت شکار بفرستد یا چند نفر با هم یک یا چند سگ را به دنبال شکار بفرستند
و با هم حیوان را شکار کنند،
تمامی شرائط باید رعایت شود ...
مسأله ۱۳۱۹ اگر فرد به قصد شکار آهو سگ شکاری را به سمت آهوی معینی از گله آهوها بفرستد
ولی آن سگ آهوی دیگری را شکار نماید،
کافی است ...
مسأله ۱۳۲۰ اگر باز یا حیوان دیگری غیر سگ شکاری، حیوان وحشی را شکار کند،
آن شکار حلال نمیشود؛
مگر آنکه موقعی برسند که حیوان زنده باشد و آن را با شرایطی که قبلاً ذکر شد ذبح شرعی نمایند.
مسأله ۱۳۲۱. اگر فردی با سگ شکاری
یا اسلحه غصبی، حیوان وحشی را با رعایت
شرایط صید شکار کند
شکار پاک و حلال است و مال خود او می شود؛
البته در این صورت علاوه بر اینکه گناه کرده،
باید اجرت معمول (اجرت المثل) استفاده
از اسلحه یا سگ شکاری را به صاحبش بدهد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.09.07.mp3
6.64M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 16
🏷 جلسه صد و شصت و هفتم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 94 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.09.07
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26597
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص16
38- معاني الأخبار عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ... ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ
قَالَ بَيَانٌ لِشِيعَتِنَا الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ
وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ
قَالَ مِمَّا عَلَّمْنَاهُمْ يَبُثُّونَ ...
امام صادق ع در ذیل آیه 3 بقره
وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ = و از آنچه به آنان روزى
دادهايم، انفاق مىكنند.
می فرمایند : از علوم و دانشهايى كه به آنها تعليم دادهايم نشر مىدهند، و به نيازمندان مىآموزند
بحار ج2 ص17
39- الخصال فِي الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ ( مِن عِلمنا )مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ
لَا يَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ بِرَأْيِهَا.
از دانش ما به كودكان خود چيزى بياموزيد
كه خداوند به واسطه آن سودشان بخشد ؛
[ فرقه های منحرف مثل : ]مرجئه با آراى خود
بر آنان چيره نشوند.
( فرقه مرجئه : انحرافاتی داشتند
مثلا امیر المومنین مولی علی علیه السلام را
خلیفه چهارم
و می گفتند ایمان گفتار بدون عمل است )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره کهف 1401.09.07.mp3
22.38M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
🌈🌈 در محضر قرآن
🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 15 +
🌷 موضوع جلسه : افتخار بنده ی خدا بودن حضرت عیسی علیه السلام
⚡️ مورخه : 07 . 09 . 1401
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26572
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه پانزدهم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
ذلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ 34 مریم ع
اين است عيسى، پسر مريم؛
( همان)گفتار درستى كه در آن شك مىكنند.
ما كانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحانَهُ
شايسته نيست كه خداوند فرزندى برگيرد، او منزّه است
إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ «35» مریم ع
هرگاه انجام كارى را اراده كند، همين قدر كه گويد: موجود باش، بىدرنگ موجود مىشود.
وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ
فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ «36» مریم ع
و در حقيقت، خدا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه
راه مستقيم همين (بندگى او) است.
انبياء بزرگترين افتخار آنها اينست كه
خود را بنده خدا بدانند
و در تحت فرمان او باشند
حضرت عیسی ع
تولدش حرام و ... نیست
خدا نیست
پسر خدا نیست
یکی از سه خدا نیست
بلکه بنده خدا و پیامبر اولو العزم الهی است
به خاطر فشارهاى شديد كفّار مكّه
جمعى از مسلمانان همراه جعفربنابيطالب
عليهما السلام، به حبشه هجرت كردند.
کفار عمرو عاص و جمعى را همراه با هدايايى براى وزيران نجاشى به حبشه فرستادند.
نجاشى شخصاً مسلمانان را احضار
تا سخن آنان را بشنود.
" نجاشى" رو به مسلمانان كرد، پرسيد :
اين چه دينى است كه شما از قوم خود جدا شدهايد
و در آئين ما نيز داخل نشدهايد؟
" جعفر بن ابى طالب" زبان به سخن گشود
و گفت: اى ملك! ما جمعى بوديم در جاهليت و بىخبرى به سر مىبرديم بتها را مىپرستيديم،
از گوشت مردار مىخورديم،
كارهاى زشت و ننگين انجام مىداديم،
با خويشاوندان خود بدى مىكرديم و با همسايگان بدرفتارى، زورمندان ضعيفان را مىخوردند،
خلاصه بدبختى ما فراوان بود،
تا اينكه خداوند پيامبرى از ميان ما برانگيخت
كه نسب او را به خوبى مىشناختيم،
و به صدق و امانت و پاكى او ايمان داشتيم،
او ما را دعوت به خداوند يگانه كرد،
و دستور داد كه پرستش سنگ و چوب را كه نياكان ما داشتند كنار بگذاريم،
او ما را به راستگويى، اداى امانت، صله رحم،
نيكى به همسايگان، تشويق كرد
و از محرمات، خونريزى و اعمال زشت و ننگين، شهادت باطل و خوردن مال يتيم
و نسبت ناپاكى به زنان پاك دادن نهى فرمود.
و نيز فرمان داد خداى يگانه را بپرستيم
چيزى را شريك او قرار ندهيم،
نماز و روزه را بجا بياوريم و زكات را بپردازيم ...
ما به او ايمان آورديم و دستوراتش را
مو به مو اجراء كرديم،
نجاشى گريست و هداياى كفّار را برگرداند و گفت:
خداوند كه به من قدرت داد، از من رشوه نگرفت، چرا من از شما رشوه بگيرم؟!
عمرو عاص پس از اين شكست به فكر فرو رفت و گفت: مسلمانان، عقايدى دارند
كه ضد عقيده شماست.
نجاشى بار ديگر مسلمانان را احضار كرد
و عقيده آنها را دربارهى
حضرت مسيح عليه السلام جويا شد.
جعفر طيّار آياتى از سورهى مريم را تا آيهى «ذلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ»
تلاوت كرد.
نجاشى با شنيدن آيات نورانى قرآن،
اشك ريخت و گفت: حقيقت همين است.
عمروعاص همين كه خواست حركت تازهاى انجام دهد ، نجاشى دست خود را بلند كرد
و سيلى محكمى بر او نواخت.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_508_تاریخ_1401_09_08.mp3
10.58M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 508
🌹 تذكية حيوانات ( 29 )
🔪 🐏 ( صید ماهی ها و میگو ) ( 1 )
🌷 تاریخ 1401.09.08
🌼 صفحه 550
💥 مسئله 1322
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 507 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26601
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
ص 550 ج 2 رساله جامع
تـذکـیـه به = ذبح = نحر = صید
1 – صید حیوانات وحشی
2- صید ماهی میگو
3- صید مــلــخ
ب. صید ماهی ها و میگو
مسأله ۱۳۲۲ - اگر ماهی حلال گوشت و میگو را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد،
پاک و خوردن آن حلال است؛
اما چنانچه در آب بمیرد هرچند پاک است
ولی خوردن آن حرام میباشد؛
مگر اینکه در وسیله صید مثل تور ماهیگیری بمیرد
که در این صورت خوردنش حلال است،
هر چند درون آب مرده باشد.
مسأله ۱۳۲۵. اگر صیاد تور ماهیگیری را از آب خارج نماید و ماهی بعد از ورود بـه تـور ماهیگیری یا پس از آن هنگام بیرون آوردن
از آب مرده حلال است
مسأله ۱۳۲۶. اگر ماهی به وسیله ای
مانند سم یا برق گرفتگی داخل آب بمیرد، حرام محسوب می شود
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.