31.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۷ قرآن
سوره نساء جزء ۵
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۷:
امانتداری:
سلامت زندگی فردی و اجتماعی انسانها، در گرو رعایت اصول و ضوابطی است، و چون انسان یک موجود اجتماعی است، در روابط میان خود و دیگران، نیازمند اعتماد و اطمینان است. یکی از اموری که این اعتماد را در جامعه ایجاد می کند، امانتداری است. همه ی ما در زندگی چیزهایی را به امانت می سپریم و چیزهایی را امانت می گیریم. اگر مردم یک جامعه امانتدار باشند، اعتماد متقابل و گسترده ای در میان آنان حاکم می شود و هر کس بدون هیچ نگرانی و اضطرابی به دیگری اطمینان می کند. در مقابل، اگر مردم آن جامعه امانتدار نباشند، شک و بدبینی به یکدیگر در میان آنان ایجاد می شود و بیماری ترس و نگرانی و اضطراب بینشان رواج می یابد. به همین سبب، دین اسلام تأکید بسیار زیادی بر این مطلب کرده و امانتداری را یکی از ویژگیهای مهم هر فرد باایمان برشمرده است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «تنها به رکوع و سجده های طولانی افراد نگاه نکنید؛ زیرا ممکن است این کارها برایشان عادتی شده باشد که اگر رهایش کنند، موجب ترس و نگرانیشان شود؛ بلکه به راستگویی و امانتداری آنان نگاه کنید.»[1] همچنین فرموده است: «امانت را به کسی که شما را امین شمرده، ادا کنید، و فرقی نمی کند که او فرد نیکوکاری باشد یا گنهکار؛ زیرا پیامبر خدا اگر نخ و سوزن خیاطی را به امانت می گرفت، آن را بازمی گرداند.»[2] در روایت شگفت انگیزی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم: «امانت را به صاحبانش بازپس دهید. سوگند به خدایی که محمد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر قاتل پدرم همان شمشیری را که با آن پدرم را کشت، به من امانت دهد، آن را به او پس میدهم.»[3] باید توجّه داشته باشیم که امانت، به پول و کالاهای قیمتی محدود نمی شود؛ بلکه محدوده ی آن بسیار وسیعتر است. مقام اجتماعی، امانتی است که انسان با عمل به وظایفش، حق آن را ادا کرده است. علم و دانش، امانتی است که با آموختن آن به دیگران، حق آن ادا می شود. فرزندان، امانتهایی هستند که تربیت شایسته ی آنان، امانتداریشان محسوب می شود. از اینها بالاتر، وجود و هستی خود انسان و تمام نیروهایی که به او داده شده، امانت پروردگار است که انسان وظیفه دارد در حفظ آنها بکوشد. به همین سبب، هر گونه آسیب زدن عمدی به جسم و روح، ممنوع است و گناه دارد.[4]
[1] - الکافی، ج 2، ص 105
[2] - الکافی، ج 2، ص 636
[3] - ترجمه روضه الواعظین، ص 594
[4] - اقتباس از تفسیر نمونه، ج 3، ص 431
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
🖤🍃
أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
آگاه باش که دوستان خدا نه ترسى دارند و نه غمگین میشوند
یونس – آیه۶۲
هنگام مواجه شدن با مشکل، حتما راه حلی وجود دارد، زیرا هر چیز با جفتش به وجود می آید.بعد از هر سقوطی، صعودی و بعد از هر شبی، روزی وجود دارد.
برای بیرون آمدن از یک اتاق، باید در را پیدا کنی، نه این که به دیوارها فکر کنی.
امیدوارم راه ها برات باز شه... :)
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
🌸🩷
°°°يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ ۚ
إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ°°°
خدا هر چه بخواهد می آفريند☺️
در حقيقت خدا بر هر چيزى تواناست 😉
سوره نور | ۴۵✨
#آیَـــةُالعِــشـــق
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت الهی این است که هر مسیری رو انتخاب کردی و در آن قرار گرفتی به تو عنایت خواهد کرد اما در نتیجه و عاقبت مسیرها نباید گله کنی چون خودت انتخاب کردی خداهم برحسب انتخاب تو کمکت کرده 👌✅
🔅 مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ ﴿۲۰﴾
🔸 هر کس حاصل کشت آخرت را بخواهد ما بر تخمی که کاشته میافزاییم و هر که تنها حاصل کشت دنیا را بخواهد او را هم از آن نصیب میکنیم ولی در آخرت (از نعمت ابدی آن چون نخواسته) نصیبی نخواهد یافت.
💭 سوره: شوری
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۸۸ قرآن
سوره نساء جزء ۵
استاد شهریار پرهیزگار
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۸ قرآن
سوره نساء جزء ۵
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۸:
وساطت پیامبر (ص):
جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، جهان اسباب و علل است؛ یعنی خدای بزرگ برای اداره ی جهان، اسبابی را مشخص کرده و به وسیله ی آنها، کارهای جهان را مدیریت می کند. آتش، سبب سوزاندن؛ آب، سبب خاموش کردن؛ نان، سبب سیر شدن؛ و دارو، سبب درمان است. خداوند در این آیه به مسلمانان اعلام می کند که برای بخشیده شدن گناهانشان، دست به دامان پیامبر صلوات الله علیه شوند و او را واسطه قرار دهند و از او بخواهند که از خدا برایشان آمرزش بطلبد. آری، پیامبر اسلام (ص) سبب مؤثّری در آمرزش گناهان مردم است؛ زیرا او مقامی بسیار والا نزد خدا دارد و درخواستش رد نمی شود. این واقعیت در مورد پیامبران دیگر نیز آمده است. مثلاً در قرآن می خوانیم که پسران حضرت یعقوب (ع) پس از پشیمانی از رفتار بد خود با حضرت یوسف(ع)، به پدرشان عرض کردند: «پدر جان، برای بخشیده شدن گناهان ما، از خدا آمرزش بخواه.» آن حضرت فرمود: «به زودی برایتان آمرزش می طلبم.»[1]
پیشوایان ما به ما آموخته اند که پیامبر اسلام(ص) نه تنها در زندگی دنیایی خود، بلکه پس از وفات نیز می تواند برای گنهکاران وساطت کند. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «هنگامی که به مدینه وارد می شوی، پیش از وارد شدن به شهر غسل کن. سپس نزد قبر پیامبر (ص) برو و بگو: خدایا، تو فرموده ای که اگر هنگامیکه آنان به خود ستم کرده اند، نزد تو بیایند و از خدا آمرزش بخواهند و پیامبر نیز برایشان آمرزش بخواهد، بی شک خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان می یابند؛ اکنون من در حالی نزد قبر پیامبرت آمده ام که از تو آمرزش می طلبم و از گناهانم توبه می کنم، و ای پیامبر، من به وسیلهی شما به خدا رو می کنم تا او گناهانم را ببخشد.»[2] این مطلب با عقل نیز کاملاً سازگار است؛ چرا که انسانی که چیزی را از شخص بزرگی می خواهد، سعی می کند اشخاصی را که نزد او مقام و منزلتی دارند، واسطه قرار دهد، و می داند که از این راه زودتر به خواسته ی خود می رسد. همچنین از روایات معصومین استفاده می شود که ایشان نیز مانند جدّ بزرگوارشان پیامبر(ص) میتوانند برای مردم وساطت کنند و از خدا بخواهند که گناهان آنان را ببخشاید. به همین سبب به ما آموخته اند که در زیارت هر یک از ایشان بگوییم: «ای دوست خدا، میان من و خدا گناهانی وجود دارد که جز با رضایت شما از بین نمی رود؛ پس شما را به خدا سوگند می دهم که برای گناهان من بخشش بخواهید و برای من واسطه شوید که خدا آنها را ببخشد.»[3] در روایات نیز آمده است که پیامبر (ص) و امامانِ مهربان ما، برای ما آمرزش می خواستند و از خدا می طلبیدند که ما را مشمول لطف و بخشش خود قرار دهد.[4]
[1] - آیات 97 و 98 سورة یوسف
[2] - کافی، ج 4، ص 550
[3] - بخشی از زیارت جامعة کبیره (نقل به مضمون)
[4] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به: بحارالانوار، ج 36، ص 204 و همان، ج 40، ص 43
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلي الله علیک یا ابا عبدالله 💔
🏴🏴
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگه میخوای نونت تو روغن باشه به بیانات استاد گوش بده
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۸۹ قرآن
سوره نساء جزء ۵
استاد شهریار پرهیزگار
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۹ قرآن
سوره نساء جزء ۵
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۹:
مهم ترین انگیزه ی جهاد:
از هنگامی که حضرت آدم(ع) به زمین فرود آمد، جنگ و خونریزی هم در میان انسان ها دیده شد. این پیشگویی قطعی خدا بود که به انسانها گفته شد: «به زمین فرود آیید؛ در حالی که برخی از شما در آنجا دشمن برخی دیگر خواهند بود.»[1] آری، از همان ابتدا، برخی از مردم برای برقراری حق و عدالت، و برخی برای به کرسی نشاندن آرزوهای باطل و ظالمانه ی خود می جنگیدند، و این جنگ تا کنون ادامه دارد. پیامبران خدا که آرزوی تحقّق عدالت را داشتند نیز همراه پیروانشان، با ستمکاران و متجاوزان می جنگیدند و می کشتند و کشته می شدند؛ امّا آنان از این جنگ و مبارزه تنها یک هدف داشتند، و آن چیزی نبود مگر «اجرای فرمان خدا». از این رو، قرآن، مسلمانان را به «جهاد فی سبیل الله» تشویق کرده است. در حقیقت، اطاعت از فرمان خدا و کسب خشنودی او، مهمترین هدف جهادگران الهی بوده و هست. کشورگشایی، استعمار و دربند کشیدن ملل مستضعف، افزایش ثروت و... ، هیچیک در این جهاد مقدّس نقشی نداشته است. ممکن است کسی بپرسد که مجاهدان راه خدا برای به دست آوردن چه چیزی می جنگیدند و چه امیدی از تحمل این زحمت فوق العاده و زخمی و کشته شدن داشتند. این آیه به این سؤال پاسخ می دهد و می فرماید که مهم ترین انگیزه ی جهاد در راه خدا این است که انسان باور کند به معامله ای پرسود دست می زند: «فروش زندگی دنیا در برابر به دست آوردن زندگی آخرت». البته این معامله به ایمان و باوری عمیق نیاز دارد؛ به اینکه انسان به زندگی پس از مرگ ایمان آورد، بهشت برین را باور کند، و به امید رسیدن به نعمت هایش، از زندگی دنیا با تمام لذّتهایش دل بکند.
اگر انسان پردهی زرق و برق دنیای مادّی و لذّت های زودگذرش را کنار بزند و به سخنان پیامبران راستگوی خدا ایمان آورد، دیگر دل کندن از آن برایش کار دشواری نخواهد بود. هنگامی که آدمی این سخن پیامبر خدا(ص) را می شنود که «فضایی به اندازهی طول یک تازیانه(یعنی مکانی بسیار کوچک) در بهشت، از دنیا و هر آنچه در آن است، بهتر است.»؛[2] و هنگامی که این سخن قرآن را می شنود که «زندگی دنیا و لذّت هایش در برابر زندگی آخرت، چیز بسیار اندکی است.»[3]، آنگاه انگیزه های دنیایی در چشمانش خرد و حقیر می شود، با کمال میل به استقبال شمشیرهای دشمنان خدا میرود، آنان را به خاک و خون می کشد و مشتاق کشته شدن در راه خداست. حسـرت امیر مؤمنان علی علیه السلام در جنگ احد به خاطر شهید نشدن،[4] تقاضای اصحاب خاص پیامبر (ص) از ایشان برای یافتن توفیق شهادت،[5] سخنان بی نظیر اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا در استقبال از کشته شدن در راه خدا، و دعای ما برای یافتن توفیق جهاد و شهادت در محضر حضرت مهدی عج [6] ، همگی با این نگاه و با این ایمان و اعتقاد به وجود می آید که «مرگ در راه خدا، فقط پلی است که افراد باایمان را از زندان دنیا به قصر بهشت می رساند».[7] البته اشتیاقِ مجاهدان راستین برای رسیدن به پاداش الهی، به معنای سستی و کم گذاشتن از جنگ نیست؛ بلکه آنان با تمام قدرت با دشمنان خدا نبرد می کنند و تمام نیروی خویش را برای تار و مار کردن آنان به کار می بندند. دلاوری های امیر مؤمنان علی علیه السلام و جنگ نمایان امام حسین علیه السلام در کربلا، دو نمونه از این مطلب است.
به همین سبب، آیه ی مورد بحث، پاداش عظیمِ الهی را برای هر دو گروه مجاهدان برشمرده است؛ گروهی که جان خویش را در راه خدا فدا می کنند، و گروهی که بر دشمنان خدا پیروز می شوند.
[1] - آیة 36 سورة بقره
[2] - مجموعة ورام ، ج 2، ص 226
[3] - آیة 38 سورة توبه
[4] - نهج البلاغه، خطبة 220
[5] - کافی، ج 2، ص54.
[6] - زیارت امام عصر در روز جمعه. مفاتیح الجنان
[7] - اقتباس از روایتی از امام حسین(ع). بحارالانوار، ج 6، ص 154
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥💥 راه استجابت دعا از فرمایشات امام صادق علیه السلام و صلوات/دکتر فرهنگ
🎥#دکتر_فرهنگ
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🍃
✍دوام بیاور ...
حتی اگر طنابِ طاقتت به باریک ترین رشته اش رسید
حتی اگر از زمین و زمانه بریدی
حتی اگر به بدترین شکلِ ممکن ، کم آوردی .
در ذهنت مرور کن ؛
تمامِ آرزوهایِ محال دیروز را که امروز ، زیرِ دست و پایِ روزمرگی ات ، جولان می دهند
تمامِ آن ثانیه هایی که مطمئن بودی نمی شود ، اما شد !
تمامِ آن لحظه هایی که فکر می کردی پایانِ راه است ، اما نبود !
می بینی ؟! خدا حواسش به همه چیز هست ؛
دوام بیاور ...
میخواستم یه رازی رو بهت بگم
عزیزِ خوش قلبم..
هر جا کم آوردی،
هر جا نشد،
هر جا نخواستی ادامه بدی،
و هر جا سختی و رنج به شاهراه هایِ وجودت رسید؛
هیچ ایرادی نداره اگر صبر کنی، خسته شی، اشک بریزی و یا تنهایی همه چیز رو به دوش بکشی..
اما ادامه بده، استمرار یعنی همین ادامه دادن در رنج ها، سختی ها و تنهایی ها بدونِ داشتن انگیزه ی روز های اولت...
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313