💥سعید نفیسی بههمراه همسر و پزشک معالج خود_ یالتا۱۳۴۵
🆔 @safiresheytan🕸
🔖 #سعید_نفیسی نویسنده ، پژوهنده ،ادیب ، مترجم و شاعر در۱۸ خرداد ۱۲۷۴ شمسی در تهران تولد یافت ودر- ۲۳ آبان ۱۳۴۵شمسی در تهران درگذشت .
سعید نفیسی از ادبا و محققان پرکار سدهٔ اخیر ایران است چنانکه جلالالدین همایی او را در تعدد تألیفهایش، تالی «جلالالدین سیوطی» شمردهاند.
🔰گرچه، فرهنگ و ادب فارسی از همان ایام جوانی، نفیسی را مسحور کرده بود، سیر فعالیتهای او نشان از گرایش به ساختن پلی بین شرق و غرب دارد که شرق، بیآنکه از سیل تمدن غرب ویران شود، بتواند از برکت هدیهٔ آن بهره گیرد. بههمینسبب نفیسی هم ادبیات اروپایی را ترجمه میکرد و هم به تدوین و احیای متون قدیمی میپرداخت. درواقع از یک سو، شیوهٔ اروپایی را در تاریخنویسی، داستاننویسی و لغتنویسی پیروی کرد و از دیگرسوی، به تحقیق در سنتهای ادبی و در احوال و آثار شاعران و نویسندگان قدیم ایران همت گماشت. بهعلاوه بررسیِ تاریخ خاندانها، تاریخ اجتماعی ادوار مختلف و حتی تاریخ عمومی نیز از حوزهٔ وسیع علایق و پژوهش او دور نماند.
☑️سعید نفیسی از بدو تأسیس دانشگاه تهران، تاریخ ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ تصوف تدریس میکرد.
در آخرین سمتش، وی مدرس ادبیات فارسیِ دورهٔ دکتری بود همزمان در مؤسسهٔ مطالعات اجتماعی دانشگاه نیز درس میداد. نفیسی از اعضای اولیهٔ و پیوستهٔ فرهنگستان بود و نیز عضو شورای فرهنگی سلطنتی. وی مدتها در دانشگاههای هند، پاکستان، افغانستان، اتحاد جماهیر شوروی، سوئد، دانمارک، بلژیک، آلمان، اتریش، سوئیس، چکسلواکی، رومانی، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ایالات متحدهٔ آمریکا، سوریه و مصر تدریس کرد و با دانشمندان فرانسه، شوروی و هندوستان از نزدیک در ارتباط بود. [منبع]
✴️وابستگی سعید نفیسی به کانون های صهیونیستی
🔯در مورد وابستگی «سعید نفیسی» به کانون های صهیونیستی، همین بس که در خاطرات «مئیر عزری» نخستین سفیررژیم صهیونیستی در ایران، تحت عنوان «یادنامه»، وی از پایدارترین دوستان اسرائیل محسوب شده است.
🔻عزری در بخش بیست و یکم از جلد اول کتاب «یادنامه» پس از شرح کامل دیدار «سعید نفیسی» به عنوان یکی از اولین ایرانیانی که از اسرائیل دیدن کرد، می نویسد:
«...نفیسی از خانواده های سرشناس ایرانی بوده که به گفته ای ریشه یهودی داشته اند، برادرش پزشک ویژه شاه بود... [منبع]
✴️ماجرای اتهام سرقت و محاکمه نفیسی
❌او در دورانی که ریاست کتابخانه مجلس شورای ملی را برعهده داشت، متهم به سرقت کتب ونسخ خطی شد .
🔻عبدالحسین حائری در شرح ماجرای سرقت کتابهای نفیس از کتابخانه مجلس شورای ملی میگوید:
«حدود یک سال پس از این ماجرا، شبی در منزل امام جمعه زنجان با یکی از شخصیتهای مجلس که با رئیس مجلس آشنایی داشت، برخورد کردم و ایشان از من دعوت کرد که به کتابخانه مجلس بروم، من هم قبول کردم و مدتی در آنجا مشغول تدریس شدم و چند نفر از اعضای کتابخانه در کلاس درس حضور پیدا کردند.
⚠️در این ایام گزارش کرده بودند که چندین کتاب از کتابخانه به سرقت رفتهاست و از اتهامها چنین برمیآمد که گویا این کار توسط آقای سعید نفیسی انجام شده بود.
🔹این امر موجب گردید تا دادسرای وقت، قسمت کتابهای خطی را مهر و موم کند و به هیچکس اجازه ندهد، به کتابها دست بزند. تا آن زمان مسئولین وقت هیچ اعتمادی به نفیسی نداشتند، از این رو به من پیشنهاد کردند که مسئولیت معرفی نسخههای خطی را بر عهده بگیرم و آن را انجام دهم و به این ترتیب مهر و مومها را برداشتند و با من قراردادی بستند که در ازای هر کتابی که معرفی میکنم پنج تومان بگیرم.»
🔰حائری با اشاره به شیوه سرقت ۷۸ کتاب از کتابخانه توسط سعید نفیسی مینویسد:
«چنانکه اشاره شد هیچکس حق ورود به مخزن را نداشت، و حتی کارکنان داخلی هم نمیتوانستند با کیف و چمدان به آنجا وارد شوند. اما در مورد آقای نفیسی یک استثنا وجود داشت، یعنی ایشان به راحتی با چمدان به داخل مخزن رفت و آمد میکرد. در آن زمان یک نفر کتابدار متعهد و متدین در اینجا کار میکرد که وقتی من به اینجا آمدم، ایشان هنوز مشغول کار بود. یک روز این شخص متوجه شد بعضی از کتابها در جاهایی بریدگی و پارهشدگی دارد و برخی جلدها با خود کتاب منطبق نیست، به این جهت موضوع را به رئیس کتابخانه گزارش میدهد.
📛بعد از طی تشریفات قانونی، مأمورین به خانه ایشان میروند و حدود ۷۸ کتاب را که ایشان مخفیانه از کتابخانه خارج کرده بود، مییابند و به کتابخانه عودت میدهند.
تقریباً تمام کتابهایی را که آقای نفیسی به خانه برده بود، از آثار منحصر به فرد و متون کهن فارسی بود.
😳نحوهٔ عملکرد ایشان هم اینطور بوده که وقتی کتابی را به خانه میبرد، جلد آن را عوض میکرد و درون آن کتاب دیگری را تعبیه میکرد و دوباره آن را به جای اولش بازمیگرداند.».[منبع]
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
🗯 #امام_خمینی
#زعم_عارف
💥آن کس که به زعم خویش عارف باشد
💥غوّاص به دریای معارف باشد
👺 روزی اگر از حجاب آزاد شود
👺 بیند که به لاک خویش واقف باشد
-------------
📚دیوان اشعار امام خمینی ص۲۰۶
🆔 @safiresheytan🕸
❄️ #داستان
🗣 #خاطرات_دکتر_یحیی_یثربی(۱۲)
#بن_بست_عرفان #درسهای_بی_حاصل
#زندگی_مرده_شویی
✴️واقعیت این است که خود استادان و مدرّسان عرفان نیز از این بابت( #معرفت_شناسی_عرفانی) چیزی در دست ندارند؛ اما
▫️ یا به روی خود نمی آورند
▫️یا بر اساس #تعصب نمیخواهند در این باره فکر کنند
▫️یا آنچه را به #توهم در نظر گرفته اند، همان #واقعیت_عرفانی می پندارند
❌و بیشتر به #بحث_های_لفظی پناه می برند که؛ مثلاً کشف بر چند قسم است و مشاهده بر چند قسم است و نسبت مشاهده با کشف چیست و از این قبیل و #بحثهای_بی_حاصل .
🔹این بحثها وقتی درست هستند که انسان اصل مطلب را دریافته باشد. وقتی من بدانم آب چیست، هر چه درباره آن بحث کنند، میتواند برای من مفید باشد؛ اما وقتی نمیدانم #هورقلیا چیست بحث درباره آن هرچه باشد بی حاصل خواهد بود.
📛 به هر حال یکی از اشکالات مهم #معرفت_عرفانی که از #کشف_و_شهود بر اساس تصفیه و #ریاضت به دست میآید، این است که هیچ کس نمی تواند نشان درستی از آن بدهد و جز #گرفتاران_وهم_و_خیال کسی فکر نمیکند که چیزی از آن دریافته است.💯
👤 من بارها با بزرگان در این باره صحبت کردهام و آشکارا دیده ام که چیزی برای گفتن ندارند؛ اما بر آن میکوشند که از این شاخه به آن شاخه بپرند و اشعار گوناگونی از #شعرای_عارف بخوانند.😳
👨🏫 یکی از استادان باسابقه #فلسفه_اسلامی که ارادت خاصی به #شیخ_اشراق دارد اما اهل #تجزیه_و_تحلیل و دقت نیست، از هورقلیا چنان سخن می گفت که گویی خود، شخصاً به آنجا رفته و کوچه به کوچه گشته است.😂
🔹 من که با تردید این موضوع را مطرح میکردم،چنان برافروخته می شد که گویی آشکارترین چیز را انکار میکنم و حتی شاید اگر آشکار ترین چیزها را انکار میکردم، آنقدر برافروخته نمی شد.
🔸مثلا اگر به او میگفتم این روشنایی و انرژی که بر روی زمین وجود دارد از خورشید نیست؛ بلکه از ستارهای نامرئی به نام 'کالفیرا" است، آنقدر برافروخته نمی شد که از انکار و تردید درباره هور قلیا بر افروخته می شد‼️
🧠دلیل آن این است که برخی مفاهیم با #تلقین_و_تقلید در ذهن عده ای جا گرفته است و با #ذهن_پر_از_تعصب آن را پذیرفته اند؛ در نتیجه در برابر تردید دیگران سخت مقاومت می کنند و حتی کار را به خشونت می کشانند؛ اما اگر آفتاب را انکار کنیم به سادگی لبخند می زنند و چیزی نمی گویند‼️
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✳️منظور من از یادآوری این مثال، آن است که #طرفداران_عرفان و #مدرسان_باسابقه آن با اینکه می دانند #تجربه_های_عرفانی هرگز قابل بیان نبوده و نیست و تشبیه و تمثیل نه تنها در بیان تجربه های عرفانی کارساز نیستند، بلکه بر #ابهام و #پیچیدگی آن می افزاید، باز هم چنان حال و هوایی دارند که گویی از #بدیهیات سخن می گویند؛ولی اگر به نکته ای که گفته شد دقت کنیم بسیار ساده و روشن به این نتیجه میرسیم که درباره تجربههای عرفانی هرچه بگوییم بی حاصل است .
✅بنابراین دو نتیجه را باید همیشه در نظر داشته باشیم؛
🔘 یکی اینکه اگر میخواهیم راهی را آگاهانه انتخاب کنیم، بیتردید آن #راه_عرفان نیست زیرا راه عرفان را به ناچار باید با #ناآگاهی و #تقلید_محض انتخاب کرد .
چنین انتخابی در حقیقت #انتخاب نیست، بلکه #انسانیت خود را کنار گذاشتن است ،به تعبیر دقیقتر زندگی خود را کنار گذاشتن است تا مرده ای باشیم در دست مرده شوی‼️
🔘 دیگر اینکه تمام بحث های عرفانی جز #اتلاف_وقت نبوده و نخواهند بود؛ زیرا بحثی که به نتیجه نرسد چیزی جز اتلاف وقت نیست.
⚠️ بنابراین درس خواندن و درس گفتن در حوزه عرفان، کاریست #یاوه و بی حاصل و هرگونه هزینه از درآمد شخصی یا #بیت_المال در این راه بر خلاف عقل و شرع خواهد بود.♨️
--------------
📚 فریب سراب ص۱۷۴
🆔 @safiresheytan🕸
AUD-20210622-WA0036.
5.79M
🌠هفت حدیث در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام
که معمولا قبل اذان در حرم مطهر پخش می شود.
🔻با صدای دلنشین وزیبا 💯
🆔 @safiresheytan🕸
🔥#سنگ_راه
🔮 #معراج_صوفیان
🔻شیخ #حسنعلی_نجابت_شیرازی (از شاگردان قاضی) حالات خلسه و توحیدی مرحوم #قاضی را چنین توصیف میکند:
«زیاد از خود بی خود می شود و در خلسه فرو میرود، آن هم با چشمان باز و بدون تکیه به جایی و گاهی سه روز به همین حال میماند و نبض و قلبش هم نمی زد و شاگردانش تنها در این مدت مواظب بودند که کسی مزاحم او نشود.»[۱]
❌ مشخص نیست که در این #حالات_عرفانی که مرحوم قاضی گاهی سه روز تکان نمی خورده است، چگونه به ادای واجب نماز می پرداخته است⁉️
😳البته شاید نظر اجتهادی مرحوم قاضی چنین بوده است که در حالات #انخلاع #تکلیف_نماز از انسان برداشته میشود، و شاید علت اصرار مرحوم قاضی بر اجتهاد شاگردانش، رهگشایی در همین حالات بوده است زیرا به شاگردانش می فرمود :
«شما باید آنقدر درس بخوانید تا به درجه اجتهاد رسید و علتش این است که اگر در آینده درهایی بر روی شما باز شد، نیاز به #تقلید نداشته باشید.ممکن است عوالمی را مشاهده کنید که در صورت تقلید دچار مشکل شوید.»[۲]
--------------
📚منبع:
۱. عطش ص ۵۱
۲. عطش ص۱۵۱
📍به نقل از ادوار تاریخ تصوف ج ۲ص۵۳۰
🆔 @safiresheytan🕸