🚦#نشان_راه
🌸 #میرزا_جواد_آقا_تهرانی
#طی_ظلمات
🗣آنچه درباره صوفیان به عنوان #کرامت گفته میشود_ با همه سر صدایی که دارد_
👈اولا: وقوع آنها ثابت نیست و
👈ثانیا: بر فرض وقوع بعضی از آنها می گوییم، مجرّد صدور امر خارق عادت دلیل بر حقّانیت و #ولایت و تقرّب شخص نزد خدای متعال نمی باشد؛ همچنان که جوکی های هند در راه باطل و در اثر #ریاضت_های_باطله خود موفق به امور عجیب و غریبی می گردند.
🔻صاحب کتاب "قصص العلما" مینویسد که عمّ ایشان آخوند ملا عبدالمطلب گوید که؛
▫️به زیارت امام ثامن علیه السلام مشرف شدم چندی در آن بلده مبارکه اقامت داشتم. پس درویشی که معروف به طیّ الارض بود پیدا شد و من با آن درویش رفاقت انداختم. از آن پس از او خواهش نموده که #طی_الارض را به من تعلیم کن. گفت:تو قابل نیستی.
▫️پس از اصرار بسیار، گفت: اکنون که طالب آنی و خود را قابل آن می دانی، پس دو شرط را با تو میگویم؛ عمل کن؛ از آن پس از طیّ الارض را به تو تعلیم می نمایم.
❌شرط اول اینکه؛ این امامی را که مدفون در این مرقد است باید امام ندانی❗️
❌دوم اینکه تا یک هفته #نمازهای_یومیه را باید ترک کنی❗️
👤گفتم چنین کنم! پس آن درویش رفت وقت نماز در رسید. با خود گفتم که:
💥امام را امام دانستن امر باطنی است وآن #درویش را خبر از باطن من نیست؛ در ظاهر می گویم که امام نیست و در باطن اعتقاد به امامت آن بزرگوار دارم .
💥و اما نماز، درِ خانه را می بندم و وضو می گیرم و نماز میخوانم و به درویش میگویم که: من نماز نکردهام پس درِ خانه را بستم و وضو ساختم و به نماز ایستادم.
☠ ناگاه دیدم درویش در نظر من حاظر شد! به من گفت که: من به تو گفتم که تو قابل نیستی! پس برفت و او را دیگر ندیدم!
----------------
📚عارف وصوفی چه می گویند ؟ ص۱۲۵
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
🗯 #علی_آهی
#پیام_مقدس
👂گوش کن، ای شیعه ی والا تبار
👂این روایت را، شوی تا هوشیار
📘از مقدّس، مرجع عالی مقام
📘در حدیقه، شیعه را هست این پیام
🍯باشد آن پیغام، دستور العمل
🍯کان بود بر شیعه، اَحلی مِن عسل
🌸این چنین گفتا امامِ هشتمین
🌸خوش حدیثِ نغز، بَهر حفظ دین
👿ذکر صوفیه، اگر گاهِ سخن
👿بر زبان رانَد کسی در انجمن
😱بشنود هرکس، چه زن باشد چه مرد
😱نیست از ما، گر که نفی آن نکرد
👊ور کند انکارشان در آن زمان
👊با دلیل و منطق و قلب و زبان
⚔مثل آن مانَد که بنماید جهاد
⚔در رکاب احمد، آن خیرُ العِباد
📛هست «آهی» این نتیجه زین پیام
📛پیروی از صوفیه باشد حرام
-----------------
☑️ مرحوم آهی در این سروده خویش، یکی از روایات نقد تصوف را که جناب مقدس اردبیلی در کتاب "حدیقه الشیعه" نقل نموده، به صورت شعر در آورده است. روحش شاد🙏
🔻جهت مشاهده روایت مزبور کلیک کنید.
🆔 @safiresheytan🕸
🔆مرحوم علی آهی کیست⁉️
🔹حاج علی آهی (۱۴ آبان ۱۳۰۷ در تهران - ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ در تهران) شاعر آئینی، مداح، عضو هیئت امناء و هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی، رئیس هیئت مدیره خانه مداحان بودهاست.
🔸وی از ۱۰ سالگی و در سال ۱۳۱۶ شروع به مداحی نمود و از سال ۱۳۳۶ هجری شمسی شروع به سرودن اشعار نمود.
🔹آهی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.
☑️با پیگیریهای آهی بنیاد دعبل خزاعی با هدف انسجام در امور رفاهی و بیمهٔ تأمین اجتماعی مداحان و شاعران آئینی کشور تشکیل شد که این مؤسسه از خرداد سال ۱۳۸۵ شروع به بیمه نمودن مداحان و شاعران آیینی سراسر کشور نمود.
🌟وی در حدود یکصد نفر از مداحان سنتی آئینی را طبق موازین شرعی تربیت نموده است.
▪️آهی در یکشنبه شانزدهم فروردین در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان شهید هاشمینژاد تهران درگذشت.
▪️وی در قطعه ۳۰۱ روضةالحسین (جامعه مداحان) بهشت زهرا دفن است.
🔰آثار:
۱.دیوان آهی
۲.دیوان آئینه نور
۳.فرهنگ اصلاحات قافیه
۴.توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع
۵.فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل
۶.شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش
۷.درسهایی از علم کلام «نگرشی تحلیلی دربارهٔ تصوف و تأثیرات آن در ادبیات آئینی»
۸تنورالافکار روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت (ع). منبع
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
✳️ آشنایی با برخی دیدگاه های مرحوم آهی؛
🔹مرحوم حاج علی آهی زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد و با کولهباری از آموزههای دینی از محضر عالمانی، چون آیتالله میلانی و امام خمینی (ره) و مراجع عظام تقلید، بخش زیادی از مداحان و ذاکران را آموزش داد
🌟ایشان معتقد بود صرفاً صور خیال، صناعات لفظی، ادبی و معنوی شعر را زیبا نمیکند و در بحث اشعار آئینی باید به آیات و روایات توجه داشت.💯
☑️ ایشان درباره مکاتب مختلفی چون اشاعره، معتزله، صوفیه و اهل تصوف مطالعهای عمیق داشت و کاملاً در مقابل این مکاتب میایستاد و با همه وجود در برابر فرق مختلف از جمله غالیان که نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) اهل غلو بودند از اسلام ناب دفاع میکرد.
🔹 مرحوم آهی در این اعتقادات کاملاً توانمند بود و جانانه از مکتب شیعه دفاع میکرد. هر شعری که میسرود از نظر ادبی و عقیدتی قوی بودو بیش از ۵ دهه با مکاتب و فرق ضاله مبارزه کرد.منبع
☑️ مرحوم آقای آهی توجه داشتند هیچگاه در منابر و روضه ها اشعار صوفیه را نخوانند.💯
🔹ایشان همواره توصیه می کردند مداحان و شعرای آیینی از ذکر تعابیر صوفیه در منابر و روضه ها اجتناب نمایند.
🔰 اولین جمله مقام معظم رهبری در دیدار خصوصی سالیانه با جامعه مداحان این بود:
«امسال، جای آقای آهی بسیار خالی است؛ خدا ایشان را رحمت کند». منبع
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
💡 #سوالات_متداول
🎙 #عباسعلی_عمید_زنجانی
✍از سلاسل صوفیه چگونه نام برده می شود⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
سلسله های صوفیه را به گونه های مختلف ذکر کرده اند .
💠الف). مرحوم محقق اردبیلی در کتاب #حدیقة_الشیعه چندین سلسله از معروفترین فرقه های تصوف را به تفصیل آورده است که ما در اینجا به اختصار اشاره میکنیم.
🌟این تقسیمبندی به لحاظ محتوای معتقدات صوفیه است.
۱.وَحدانیه: که حق را به دریا تشبیه نموده و مخلوقات را چون موج و کف دریا می پندارند. در میان این سلسله از پیروان مذهب تسنّن و شیعه دیده می شود.
۲.واصلیه: که اعتقاد به وصول عارفِ سالک، به حق در نهایت طریقت دارند.
۳.حبیبیه: محبت را پایان طریقت می دانند که موجب سقوط تکلیف می گردد.
۴. ولائیه: مظهر ولایت مطلقه الهی شدن را نهایت اَسفار اربعه در سلوک و طریقت میدانند
۵. مُشارکیه: خود را شریک در مقام نبوت و واصل به آن مقام می دانند
۶.شِمراخیه: به مصاحبت حق و حال دل اعتقاد دارند
۷. مُباحیه: بر عارف واصل همهچیز را مباح می شمارند
۸. مَلامتیه: اعتقاد به جبر دارند و گویند ارباب معاصی بر اصحاب طاعت مقدمند.
۹. حالیه: به حال حاصل از #سماع و #رقص سنت پایبندند و آن را راه بی خودی می دانند
۱۰. حوریه یا مَدهوشیه: اعتقاد به همآغوشی با حوریان به هنگام بیهوشی در سماع دارند
۱۱. واقفیه و وقوفیه: وقوف به حق را ویژه خود میدانند
۱۲.تسلیمیه: تسلیم را شرط اول عرفان و طریقت میشمارند
۱۳.تلقینیه: مطالعه کتب غیر تصوف را منع می کنند و معرفت را از طریق #تلقین_پیر ممکن میدانند
۱۴.کاملیه: پیر را #انسان_کامل می شمارند
۱۵. اِلهامیه: راه تحصیل علم را #مکاشفه و الهام می دانند
۱۶.نوریه به دو #حجاب_ناری_و_نوری معتقدند.
۱۷.باطنیه: به بیخودی و مدهوشی رو میآورند و جنون را دوست دارند و به باطن اعتقاد می ورزند.
۱۸.جَوریه: ستم کردن را راه گریز از ریا می پندارند و از شعب #ملامتیه هستند.
۱۹. اِشراقیه: به حق عشق می ورزند و آن را کمال مطلوب و نهایت طریقت میدانند
۲۰. جمهوریه: #صلح_کل هستند و هیچ فرقه و مذهبی را ردّ نمی کنند
۲۱.زَرّاقیه: لباس فاخر پوشاند و ادّعای کشف و کرامت کنند و به #غنا و موسیقی علاقه فراوان دارند
۲۲.کاهِلیه: به عشق صوری علاقهمند و به هرزه گری مبتلا.
✅مرحوم محقق اردبیلی از چندین کتاب نام میبرد که در نقل سلسله های صوفی از آنها بهره گرفته است مانند:
👈اصول الادیان و
👈الفصول التامه فی هدایه العامه و
👈 تبصره العوام و
👈بیان الادیان
💠ب). بسیاری از مورخین سلسله های تصوف را به نحو دیگری طبقهبندی کرده اند و هر سلسله ای را به نام پیر و شیخ معروف آن نامیده اند . مانند:
۱. معروفیه: منسوب به معروف کرخی
۲. ایاضیه: منسوب به فضیل بن عیاض
۳. جنیدیه: منسوب به جنید بغدادی
۴. سلَمیه: منسوب به عبدالله بن سَلَمی
۵. مُحاسبیه: منسوب به حارث محاسبی
۶. قصاریه: پیروان حَمدون قصّار متوفی ۲۷۱
۷. طِیفوریه: پیروان بایزید بَسطامی
۸. نوریه: پیروان ابوالحسن نوری
۹. سهیلیه: منسوب به سهل شوشتری
۱۰. حکیمیه: پیروان حکیم ترمذی
۱۱. خرازیه: پیروان ابوسعید خراز
۱۲. خفیفیه: منسوب به ابو عبدالله خفیف
۱۳. سیّاریه: منصوب ابوالعباس سیاری
۱۴. حلمانیه: منسوب به ابوحلمان دمشقی
۱۵. فارسیه: منسوب به فارس دینوری
۱۶. قادریه: منسوب به عبدالقادر گیلانی
۱۷. نقشبَندیه: منسوب به بهاء الدین نقشبند
۱۸. رُفاعیه: منسوب به ابوالعباس احمد رُفاعی
۱۹. بَدَویه: منسوب به احمد البدوی
۲۰. سُهرَوَردیه: منسوب به شهاب الدین سهروردی
۲۱. شاذِلیه: منسوب به ابوالحسن شاذلی
۲۲. چِشتیه: منسوب به معین الدین چشتی
۲۳. مولویه: منسوب به مولانای رومی
۲۴. بَکتاشیه: منسوب به حاجی بکتاش ولی متوفی ۷۳۸
۲۵. صفویه: منسوب به شیخ صفیالدین اردبیلی
۲۶. نعمت اللهیه: منسوب به شاه نعمت الله ولیّ
۲۷. نوربخشیه: منسوب به سید محمد نوربخش
۲۸. اکبری یا حاتَمیه: منسوب به محیی الدین عربی
۲۹. قونَویه: منسوب به صدرالدین قونوی
۳۰. حروفیه: منسوب به فضل الله حروفی
۳۱. قَلَندریه: منسوب به قطب الدین حیدر
۳۲. نورعلیشاهی: منسوب به نورعلیشاه
۳۳. رحمت علیشاهی: منسوب به رحمت علیشاه
۳۴. محبوبعلیشاهی: منسوب به رحمت علیشاه
۳۵. گنابادیه: منسوب به ملاسلطان گنابادی
۳۶. منوّرعلیشاهی: منسوب به منور علی شاه
۳۷. صَفیّ علیشاهی: منسوب به صفی علیشاه
۳۸. خوافیه: منسوب به زین الدین علی خوافی
۳۹. ذَهَبیه: منسوب به آقا محمد کازرونی
۴۰. کمیلیه: منسوب به کمیل بن زیاد
۴۱. پیرجمالیه: منسوب به پیرجمال صوفی اردستانی
۴۲. پیرحاجاتیه: منسوب به شیخ محمد بن احمد بن ابی نصر حازم
۴۳. ناصریه: منسوب به شیخ ناصرالدین ابن محمد کوفی
۴۴. روزبهانیه: منسوب به شیخ روزبهان بَقلی
۴۵. اَدهَمیه: منسوب به بابا حافظ مشهور به کهنه پوش.
------------
📚پژوهشی در تصوف وعرفان ص۴۷۵
🆔 @safiresheytan🕸
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤡 #طنز
💠جواد نوربخش: دنیا دیوونه خونه میشه اگر همه درویش شوند‼️😂
🆔 @safiresheytan🕸
💡 #سوالات_متداول
🎙 #میرزای_قمی
✍ چه مى فرمائيد در باب محيى الدين و با يزيد و عطار و ملاى روم و امثال آنها⁉️
آیا اینها شیعه بودند و تقیه می کردند⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
📛اين جماعت در ظاهر حال، از اولياء و #عرفاى_اهل_سنت اند.♨️
⚠️و چون ايشان را داعيه مقابله با ائمه ما باعث شده كه بلكه توانند اطفاى نور الهى كنند، اين اساس [یعنی تصوف] را در مقابل چيدند و اين جماعت همان رؤساى ايشانند و هيچ يك اينها معلوم نيست كه مذهب شيعه داشته باشند.
♧♧♧♧
⬅️ و اين كه بعضى از مريدان ايشان، #ادعاى_تشيع اينها مى كنند، و مى گويند كه اينها در زمانِ تقيه بوده اند و به اعتبار تقيه اظهارِ تسنّن مى كرده اند، بسيار دور است به جهت آن كه ؛
☑️ امثال اين فضلا، هرگاه از رؤساى شيعه بوده اند و از كمالِ تقيه، اهل سنت آنها را بزرگ شمرده اند، پس بايست اين معنى بر علماى شيعه مخفى نماند و در ميان شيعه مشهورتر باشند، و حال آنكه هيچ يك از علماى رجال ما ذكرِ احدى [از] آنها را نكرده مگر بعضى را به بدى مثل حلاج و غير آن.
⬅️ و اين كه بعضى علماى ما فريب اين طريقه را خورده باشند و خواسته باشند كه آنها را از مورد طعن و #لعن درآورند،[کار غلطی است و] نبايد آنها را شيعه كنند و بعضى كلمات غير واضحة الدلاله را به جهت تشيّع ايشان نقل كنند، با وجودى كه؛
💥 کتابهای اينها از اول تا به آخر فرياد از تسنن مى زند.💯
✅ خلاصه اين كه اول بايد تشيع را ثابت كرد و بعد از آن، اظهارِ تسنّن را حمل بر #تقيه كرد و بعد از آن توجيهات كلماتى كه ظاهرِ آنها كفر است، كرد، و هيچ يك اينها را دليلى و بيّنه و وجه صحيحى ظاهر نيست.💯
⬅️ اگر [میگویند] صوفى هاى ما به سبب آن بعض كلمات[شان]، تشيع را فهميده اند، پس به آنها مى توان گفت؛
[اولا:] كه همه كلمات و كتابها [یشان]اَولى است به دلالت،
و [ثانیاً:] همچنان كه در [عبارات کاشف از تسنن] آنها #احتمال_تقيه داده اند_با وجود كمال بُعد_ در اينها [عبارات مُوهِم تشیع] هم احتمال معنى ديگر هست و دلالت آنها بر تشيع ظاهر نيست و اين مقام گنجايش ذكر كلمات طرفين و بيان دلالت و عدم دلالت آنها را ندارد.
🔘مثل آن كه از بعضى اينها نقل كرده اند اين شعر را كه گفته است كه:
♨️آن زمان كه عشق مى پيمود درد
♨️بو حنيفه، شافعى بوئى نبرد
😳و اين را شاهدِ تشيعِ شاعر گرفته اند و آن هيچ دلالت ندارد، به سبب آن كه ابو حنيفه و شافعى از جمله فقها و #علماى_ظاهر بودند و طعن اصحاب ذوق بر علماى ظاهر مخصوص مذهبى دون مذهبى نيست، طعن از آن راه است نه از راه تسنن.
🔘و همچنين در حكايت #محيى_الدين عربى در اواخر فتوحات در باب سيصد و شصت و ششم- كه مى گويد كلامى كه دلالت دارد بر خلافت و امامت جناب صاحب الامر صلوات اللّه عليه- هم دلالتى واضح بر تشيع او ندارد و آن كلام اين است:
«ان للّه خليفةً يخرُج مِن عترة رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و ولد فاطمة، يواطى اسمُه اسمَ رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله، جده الحسين بن على بن ابى طالب يبايع بين الركن و المقام، يشبه رسول اللّه فى الخَلق بفتح الخاء و ينزل عنه فى الخُلق بضم الخاء، اسعد الناس به اهل الكوفة، يعيش خمسا او سبعا او تسعا يضع الحرمة و يدعو الى اللّه بالسيف و يرفع المذاهب عن الارض و لا يبقى الا الدين الخالص، اعداؤه مقلدة العلماء اهل الاجتهاد لما يرونه من الحكم بخلاف ما ذهب اليه ائمتهم... الى آخر ما ذكره»
👈 به جهت آن كه اهل سنت منكر صاحب الامر صلوات اللّه عليه نيستند و اخبار بسيار از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در آمدن او نقل مى كنند. بيش از اين نيست كه مى گويند هنوز نيامده است،
👈و آن كه محيى الدين گفته دشمن او فقهاى زمان اويند وجه اين كلام همان است كه مذكور شد يعنى هركه فقيه و از علماى ظاهر است با رفتار قطب موافقت ندارد، نه اين كه مراد از فقها، فقهاى اهل سنت باشد از راه سنى بودن يا دلالت كند بر تشيع او،
👈و همچنين دلالت واضح بر وجود قائم ندارد به جهت آن كه «يخرج»
▫️محتمل است كه از خروج ،مراد خروج مصطلح باشد يعنى اظهار شوكت مى كند،
▫️و محتمل است كه مراد بيرون آمدن و متولد شدن از عترت باشد بلكه اين اظهر است.
----------------
📚جوابات مسائل رکنیه، مساله اولی
🆔 @safiresheytan🕸