eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
100 عکس
58 ویدیو
44 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2978304080.ogg
783.3K
-----¦﷽¦----- ✅ نصایح و دستورالعمل برای پ.ن: از کانال «فلسفه و عرفان» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ✅ نصایح و دستورالعمل های به شاگردانِ خود، برای سه ماه رجب، شعبان و رمضان ✅ در شب جمعۀ اولِ ، يا روز جمعه، و يا روز يكشنبه، توبه اى كه رسول خدا (ص) در ماه «ذی القعده» دستور داده اند را انجام داده و نماز توبه را بخوانيد؛ سپس آنها را در روز يكشنبۀ دومِ همان ماه، تكرار و اعاده نماييد. ✅ پس از توبه، واجب ترين چيز، پرهيز از گناهان صغيره و كبيره است ✅ مراقبۀ صغرىٰ (بازداشتن نفس از آنچه خداوند راضى نيست) و چه مراقبۀ كبرىٰ (نگاه داشتن دل از آنچه محبوب نمی پسندد) ✅ مراقبه (مراقب نفس بودن)، محاسبه (حساب كشيدن از نفس) و معاتبه (سرزنش نمودن در صورت لغزش) و معاقبه (تنبيه نمودنِ نفس در صورت ارتكاب خلاف) ✅ به وسيلۀ «استغفار»، بزرگى و سنگينى عيوب خود را كاهش دهيد. ✅ نمازهاى فريضۀ خود را با نوافل آن كه مجموعاً ۵۱ ركعت است، در بهترين اوقاتشان بخوانید. اگر نتوانستيد ۴۴ ركعت آن را بجا بياوريد (۴ ركعت نافله عصر، ۲ ركعت نافله مغرب و نافلۀ عشاء، حذف شود) ✅ حتماً نافله ظهر را، انجام بدهيد. ✅ نافلۀ شب که انجام دادن آن در نظر مؤمنين و سالكان حضرت معبود، از واجبات است و هيچ چاره اى جز اِتيان آن نيست. ما هيچگاه نديده و نشنيده ايم كه احدى به مرحله و مرتبه اى از كمال راه يافته باشد، مگر به واسطۀ برپادارى نماز شب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ✅ نصایح و دستورالعمل به شاگردانِ خود، برای سه ماه رجب، شعبان و رمضان ✅ قرائت قرآن كريم در نافله هاى شب كه انسان را حركت داده، و سير او را سريع می نمايد. ✅ مداومت سجدۀ يونسيه و گفتنِ ذكر يونسيه (لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ) از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مرتبهزيارت مَشهد اعظم (حرم اميرالمؤمنين) و نيز ساير مشاهد مشرّفە ٔاهلبيت (عليهم السلام) و مساجد معظمه مانند: مسجدالحرام، مسجدالنّبى، مسجد كوفه، مسجد سهله و ... ✅ پس از نمازهاى واجب خود، تسبيحات حضرت صدّيقه (عليها السلام) را ترك ننماييد ✅ يكى از وظايف مهم و لازم براى سالكِ إلی الله، دعا براى فرج حضرت حجّت (صلوات الله عليه) در قنوت نماز «وَتر» است؛ بلكه بايد در هر روز و در همە ٔاوقات و همە ٔدعاها ✅ قرائت زيارت «جامعه كبيره» در روز جمعه ✅ قرائت قرآن حتماً كمتر از يک جزء نباشد ✅ ديدار و زيارت برادران نيكوكار ✅ زيارت اهل قبور، ولى نه به صورت مداوم و همه روزه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ علامه مصباح یزدی و مسأله ارتداد یکی از تهمت‌هایی که شب گذشته در مناظره از سوی یکی از مناظره کننده‌ها به صورت حاشیه‌ای علیه مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشه‌ی بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «» در اندیشه بود. ✅ از نگاه آیت الله مصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر می‌گیرن (انسان سازی در قرآن، ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادت‌آفرین دیگران را به مخاطره می‌اندازه (فلسفه اخلاق، ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّ پراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره. ✅ در جایی دیگه، «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزش‌های دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمان رُشدی» و «کَسروی» ذکر می‌کنند (پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم به ارتداد «» اشاره می کنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاب اسلامی و ریشه های آن، ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، ص۱۲۰). یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه «فساد» ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگ و جهاد در قرآن، ص۸۷). ایشان به صراحت می فرماید: «آنچه فقها فرموده‌‌اند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مى‌‌شود، مربوط به مقام اثبات است» (نقش تقلید در زندگی انسان، ص۱۴۱) همچنین علامه مصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهج البلاغه، ص۲۶۹). پس از نگاه آیت الله مصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛ ۱- علنی و اجتماعی بودن ۲- عالمانه و عامدانه بودن. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ✅ جوادالائمه (علیه‌السلام) مبتکر بحثِ آزادِ اجتماعی بحثِ آزاد، کار خوبی است. من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ی اول که بحث آزاد را ما ردّ نمی‌کنیم؛ بلکه استقبال هم می‌کنیم. مبتکر بحث آزاد اجتماعی (صلوات‌الله‌علیه) است. البته قبل از هم - در زمان ائمه - بحث زیاد میشد، اما به این صورت که بنشینند، و به صورت جمعی صحبت کنند، اول بار این کار را کردند. 🔻 سخنرانی رهبری ۱۳۶۰/۳/۲ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ عجیب ترین روایت درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) ✅ «سُلَیم بن قِیس»: به ابوذر گفتم عجیب ترین کلامی را که از رسول خدا (ص) درباره «علی ابن ابیطالب» (ع) شنیده ای برای من نقل کن. ابوذر گفت: از پیامبر شنیدم که فرمود: اطراف عرش الهی 90هزار فرشته وجود دارد که تسبیح و عبادتشان، فقط اطاعت از «علی ابن ابیطالب» و برائت از دشمنانش واستغفار برای شیعیانش است. ✅ گفتم: خدا تو را رحمت کند، کلام دیگری غیر از این در فضائل مولا بگو. گفت: از رسول الله شنیدم که فرمود: ویژگی خاصی که خداوند به «جبرئیل»، «میکائیل» و«اسرافیل» عنایت کرده، اطاعت از علی، برائت از دشمنانش و استغفار برای شیعیانش است. ✅ گفتم: خدا تو را رحمت کند، کلام دیگری غیر از این در فضائل مولا بگو. گفت: از رسول الله شنیدم که فرمود: خدا دائماً در هر امّتی که پیامبری مرسل وجود دارد، به وسیلهء علی احتجاج میکند؛ هر پیامبر (یا امتی) که بیشتر به علی معرفت داشته باشد، مرتبه بالاتری نزد خدا دارد. ✅ گفتم: خدا تو را رحمت کند، کلام دیگری غیر از این در فضائل مولا بگو. گفت: از رسول الله شنیدم که فرمود: اگر من و علی نبودیم، خدا شناخته و عبادت نمیشد؛ و اگر من و علی نبودیم، ثواب و عقابی در کار نبود. هیچ پرده و حائلی میان علی و خدا وجود ندارد؛ در حالی که او حجاب و پردهء میان خدا و مخلوقاتِ خداوند است. 📚 کتاب سلیم؛ ج2، ص858-859 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ حضرت روح الله، احیاگر آرمان پیامبران تمام تأكيد در بر اين بود كه بايد _حق را از ، تشخيص داد و با «برهان و منطق»، درصدد «اثبات» و «ترويجِ» آن برآمد و به «نقد افكارِ طرفداران باطل» پرداخت، تا هيچ انسانِ آگاهي به سمت گرايش پيدا نكند. همچنین در نیز به «ایجاد و ترویج مظاهرِ حق»، و «نابودیِ مظاهرِ باطل» اقدام می کردند. (ره) نیز در تمام دورانِ مبارزات علمی-عملیِ خود، بر گِرد این دو محور اساسی حرکت می کرد و تمام همّ و غمّش، اعتلای این دو امر – که در حقیقت، اساس هستند – بود. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ نعمت عظیم انقلاب اسلامی و تکلیف سنگین مردم بر اساس بینش الهی، سراسر عالم هستی، میدان انجام و گذراندن امتحانات الهی است؛ «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛ خدایی که مرگ و زندگی را آفرید، تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید» (ملک/2) به همین دلیل در قبال اعطای هر نعمتی، تکلیفی متناسب با آن برای بندگان مقرّر فرموده است. هر اندازه که نعمت بیشتری در اختیار انسان قرار گیرد، ابزارهای آزمایش نیز افزایش می‎یابد و تکلیف سنگین‎تری متوجّه انسان می‎شود. مطالعه تاریخ نشان می‎دهد که نعمتی به عظمت پیروزی انقلاب اسلامی، در اختیار هیچ پیامبر، امام و مُصلِحی قرار نگرفته است. با توجه به این وسعت و عظمتِ نعمت، عظمتِ تکلیفِ ملّت ایران نیز روشن است. فراموش نکنیم سنت الهی که خدا با «صدای بلند» آن را برای «همه» فریاد زده، این است؛ وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکمْ لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ؛ و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمتِ خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است» (ابراهیم/7) 📚 پ.ن: برداشتی از «انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن» نوشته ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅
-----¦﷽¦----- ⭕️ فصل ممیّزِ انقلاب اسلامی از دیگر انقلاب‌ها «فصل ممیّزِ» از سایر انقلاب‌ها، «اسلامی بودنِ» آن است. اگر این فصل ممیّز حفظ نگردد، این انقلاب از مسیر اصلی خود خارج و دچار آسیب شده است. چون تنها دینی است كه برای تمام شؤون انسان‌ها، اعم از شؤونِ «فردی و اجتماعی»، و «دنیوی و اخروی»، برنامه دارد، تنها انقلابی كه قادر است جمیع مصالح مردم را تأمین و تضمین كند و خود، مسایل و مشكلات جدیدی پدید نیاورد، انقلاب اسلامی است؛ یعنی انقلابی كه در همهٔ ابعاد و وجوهش، بدون استثنا، از «جهان‎بینی» و «ارزش‎گذاری اسلام» مایه بگیرد و تغذیه كند. لذا رهبرانِ این انقلاب - برخلاف رهبران سایر انقلاب‌ها - برای تأمین مقاصد انقلاب؛ ۱- فقط از عقاید حق و مطابق واقع بهره می‎گیرند ۲- احساسات و عواطفِ مردم را تابع احكام و ادراكات عقل می‎گردانند (آن‌گاه از آن برای محقق كردن اهدافِ ساختنِ انقلاب استفاده می‌کنند)، و عوامل غیر عقلانی را بر فعالیت‌ها و كارهای آنان حاكم نمی‎سازند. 📚 پ.ن: برداشتی از اندیشه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ به مناسبت (29 رجب) سالروز شهادت مدافع آستان ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) جناب ، در شب پیروزی حامیان ولایتِ علی (علیه السلام) بر ظالمانِ دوران؛ هنگامى كه خبر شهادت (ره) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسيد، حضرت درباره او فرمود: مالك، اما چه مالكى بود! به خدا سوگند، اگر بود، يكتا و بی همتا بود و اگر بود، سرسخت و محكم بود. هيچ مركبى نمى‏ توانست از كوهسارِ وجودش بالا رود و هيچ پرنده‏ اى به قلهء آن نمی رسید. ✅ این عبارت را در کنار عبارتی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) دربارهء خود در فرمودند بگذارید، که: سیل خروشانِ [علم و فضیلت] از دامنهء کوهسارِ وجودِ من، پیوسته جارى است و پرندهء [دور پرواز اندیشه] به قلّهء [وجودِ] من نمی‌رسد. حالا خودتون نتیجه رو به دست بیارید 😉 📚 کلمه قصار 443: «وَ قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْيُ الْأَشْتَرِ (رَحِمَهُ اللَّهُ): مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِی عَلَيْهِ الطَّائِرُ» 📚 خطبه 3: «یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ دولتها و برخی جریاناتِ مدعیِ شیعه گری در قضیه چه کردند، و در مقابل، دولتهایی که مدعی سنّی گری هستند، چه رفتاری داشتند!؟! ما کلاً مخالف کشیده شدنِ جهت جریان به سمتِ گرایشات مذهبی ( شیعه-سنی) هستیم؛ و همانند و قائل به جبهه بندی و هستیم. اما بعضی وقتها یسری آدمهایِ خاص، یسری حرفهای خاص رو میزنن که آدم ناچار میشه یک بهشون بزنه😉 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
هدایت شده از ساحت اندیشه
ضرورت قرآنی-روایی مشارکت در انتخابات_32k_8000_08-06-21_14-22-27-692.mp3
11.92M
پیش همایش بین‌المللی با عنوان «ضرورت مشارکت در انتخابات از منظر قرآن و حدیث» پ.ن: مبانی قرآنی-رواییِ ، و حرمت عدم مشارکت و . «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ملاکی عُقلایی برای ضرورت شرکت در انتخابات؛ هرچی دشمنت خواست، برخلافش رفتار کن یک نکته که در به وضوح مشاهده میشه، اینه که وقتی دشمنشون چیزی رو بخواد، برخلاف خواستِ دشمنشون عمل می کنند. پیامبر (ص) در این باره می فرماید: «عاقل ترین انسان کسی است که دشمنش رو بشناسه و برخلافِ او عمل کنه» حالا وقتی نگاه می کنیم و میبینیم دولتها و فرقه هایِ جنایتکاری مانند ، ، ، ، ، و ... همه دست به دستِ هم دادن و مردم رو به دعوت میکنن، اینجاست که انسان باید بفهمه و برخلافِ خواستِ اونها رفتار کنه 📚 بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۷۹: «إِنَّ أَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ ... عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصَاهُ‏» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ اخلاص در رأی دادن ما براساس آموزه‌های اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) باید برای همه کارهای خیری که به خوب ‌بودنش یقین داریم (حُسن فعلی دارد)، خود را کنیم تا هم خود از آن استفاده و تعالی روحی پیدا کنیم، و هم خدا به آن کار بدهد و تأثیرات مثبتی را در جامعه ببخشد. بنابراین، ضرورت دارد که در همه کارهایمان به خصوص آن کارهایی که به عنوان یک انجام می‌دهیم، سعی کنیم هرچه بیشتر نیّت‌ خود را کنیم و اجازه ندهیم که وسوسه‌های شیطان، نیّتِ ما را آلوده کند. همه می‌دانیم که ‌در این زمینه بسیار استاد است. او می‌تواند در ذهن، فکر و دل انسان نفوذ کند و حتی بهترین کارهایش را با وسوسه و القای شیطانی باطل کند و از کار بیندازد. بزرگان، اولیای خدا، علمای اخلاق و اصحاب سیر و سلوک، همیشه نگران این بودند که حیله‌هایی را به کار ببرد و وسوسه‌هایی را ترتیب دهد که در خلوص نیت‌شان مؤثر باشد و انگیزه‌های دیگری همراه نیت الهی آنان شود و آن نیت ارزش خودش را از دست بدهد. برای مثال، طلای خالص ۲۴ عیار است. گاهی عمداً یک مقداری مس یا نقره را برای ساختن زیورآلات با آن مخلوط می‌کنند تا بهتر از کار دربیاید. ولی گاهی است که چیزی را با آب‌طلا تزیین می‌کنند. در اینجا صحبت عیار نیست. دیگر کسی آن را طلا حساب نمی‌کند و اهل فن به آن طلای تقلبی می‌گویند. روایات بسیاری داریم که خدای متعال می‌فرماید: «أنا خَیرُ شریکٍ ...؛ من بهترین شریکم؛ هر کس برای من در کاری شریک قرار دهد، من سهم خود را به شریکم واگذار می‌کنم»! یعنی اگر کسی نماز بخواند و ۹۰٪ آن را برای خدا در نظر گرفته باشد و فقط ۱۰٪ برای خودنمایی باشد، خدا می‌فرماید من آن ۹۰٪ را نیز به رفیقم می‌دهم. من چیزی را قبول می‌کنم که ۱۰۰٪ برای من باشد. برای خدا کار کردن بسیار دقت می‌خواهد تا انگیزه‌های نفسانی و شیطانی همراه آن نشود. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- در برخى از آمده است: «کسی که در حال نماز به خدا توجه ندارد، آیا نمى‌ترسد که خداوند او را به صورت مَسخ کند!؟!» یعنى کسى که در حال به خدا توجه ندارد، مستحق این عقوبت است که همان دَم او را از در آورده و به شکل الاغی مَسخ کنند. به عبارت دیگر، کسى که ادبِ مصاحبتِ با خدا را نگاه نمى‌دارد و هنگام سخن گفتن با او، به خدا پشت مى‌کند، این نشان از خوى و خصلت حیوانىِ او دارد‌؛ چراکه مانند حیوان، و مصاحبت را نمى‌فهمد و هنگامى که با او سخن مى‌گویند، هم‌چنان در عالَم خویش است و سر در آخورِ خود دارد! 📚 ؛ عروج تا بی نهایت، ص۶۷-۶۸ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- واى بر تو، آيا شرم نمی‏كنى؟! ظاهرت را براى خلق می آرايى، و در باطن، با ارتكاب گناهانِ بزرگ با خداوند میجنگی!؟! آيا از مردم شرم دارى و از خداوند شرم‏ نمی‏كنى!؟ واى بر تو، آيا خدا از همه ناظران در نظرِ تو پست تر و خوارتر است!؟ مردم را به کارهای خير فرمان میدهى، در حالى كه خودت به انواع زشتی ها آلوده ‏اى!! مردم را به خدا دعوت میكنى، در صورتى كه خودت از او گريزانى!! آيا نمیدانى گنهكار از بدبوتر است. مدفوع هرگز نمی تواند دیگری را ‏كند، پس چگونه امید داری که دیگران را پاک کنی، در حالی که خودت ناپاکی!؟! 📚 ؛ المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج‏8، ص187 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- امام سجاد (علیه السلام) مى‌فرماید: خدایا! اگر آن قدر گریه کنم تا مژه هاى چشمانم بریزد: «لَوْ بَكَيْتُ اِلَيْكَ حَتّى تَسْقُطَ اَشْفارُ عَيْنى»، اگر آن قدر گریه کنم تا صدایم قطع شود، اگر از خجالت سرم را به آسمان بلند نکنم و همیشه از شرمسارى سرم به زیر باشد!... باز هم استحقاق محو حتى را پیدا نمى‌کنم؛ «مَا اسْتوَجَبْتُ بذلِكَ مَحْوَ سَيِّئَة واحِدَة مِنْ سيّئاتى» وقتی امام سجاد مى‌فرماید، خدایا! اگر فقط یک گناه کرده بودم استحقاق این را داشتم که همه عمر را با این اوصاف بگذرانم، مگر آن‌که تو با لطف خود گناهم را محو کنى! پس امثال بنده که روزى چندین گناه مرتکب مى‌شویم، چه باید بکنیم؟! 📚 ؛ یه سوی او، ص357 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- چه بسا باشد بیچاره ضعيفى كه از تمام مراحل شرف و انسانيّت و عزّت نفس عارى و بَرى است، به واسطه دو-سه ذَرع -ابريشمى و يا … كه با چندين ننگ و شَرَف فروشى، آن را بدست آورده است، بر بندگانِ خدا به نظر حقارت و كِبر نگاه [میکند]، و اين نيست جز از كمالِ ضعفِ نفس و كوچكى ظرفيّت؛ كه فضلاتِ و لباس را مايهء اعتبار و شرفِ خود پندارد. اى بيچاره‏ انسان، چقدر مخلوق ضعيف بى مايه‏ اى هستى، تو بايد باشى؛ تو آدم زاده‏اى، بايد معلّم اسماء و صفات باشى؛ تو خليفه زاده‏ اى، بايد از آيات باهرات (نشانه های درخشان الهی) باشى. بدبختِ ناخلف، يك مشت فضلات و ملبوسات حيوانات بيچاره‏ را غصب نمودى و با آن می‏كنى، اين افتخار از ، ، ، و است، چرا با لباس ديگران فخر می‏كنى، و با افتخارِ ديگران، ناز و تكبّر می‏نمائى!؟! 📚 ؛ آداب الصلاة، ص88 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭┅────────────┅╮ 🆔 @sahat_andisheh ╰┅────────────┅╯
-----¦﷽¦----- اى عزيز، اين كه قلوب بيچاره‏ء ما، از حلاوت تعالى محروم است و لذّت مناجات آن ذات مقدس در ذائقهء روحِ ما وارد نشده و از وصول به قُربِ درگاه، مُحتَجَب و از تجلّياتِ جمال و جلال محروميم، براى آن است كه قلوبِ ما است و توجّه به و اِخلاد به ارض (دنیاگرایی) و احتجاب به حجابهایِ تاریکِ طبيعت، ما را از معرفتِ كبرياىِ حق و انوار جمال و جلال، محجوب نموده. تا نظر ما به موجودات نظرِ ابليسىِ استقلالى است، از نخواهيم چشيد و به نايل نخواهيم شد. 📚 ؛ آداب الصلاة، ص127 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- وای بر تو! ... تو خود را كرده ای و او تو را هرجا كه میخواهد، میراند و به مسخره میگيرد. با اين حال، به اعمال و کارهایت افتخار می کنی!!! در صورتى كه در اعمالِ تو آفتهایی است كه اگر سَر به سَر از آنها رهایی پیدا کنی، سود كرده ای. پس چگونه با خطاهای بسياری كه داری به اعمالت خرسندی!؟! درحالی كه خداوند را بخاطر ارتكاب لعن کرد و (از درگاه خودش) طرد نمود، با آن كه او را بندگى كرده بود. همچنين را بر اثر از بهشت بيرون كرد، با وجود آنكه پيامبر و برگزيدهء او بود. 📚 ؛ المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء، ج‏8، ص187 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- (صلی الله علیه و آله): هیچ صدایی نزد خداوند، محبوبتر از صدای نیست که می گوید: . خدا در جواب او می گوید: جانم، ای بندهء من! هر چه میخواهی، درخواست کن؛ تو نزدِ من مانند بعضی از ملائکه هستی؛ من اطراف تو را گرفتم و نزدیکِ عمق قلبت می باشم. [سپس خداوند خطاب به ملائکه می گوید:] ای ملائکهء من، شاهد باشید که او را بخشیدم. 📚 ؛ مكاشفة القلوب، ص86 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- خدا نكند انسان پيش از آنكه خود را بسازد به او روى آورد و در ميان مردم نفوذ و شخصيتى پيدا كند، كه خود را می بازد؛ خود را گم می‏كند. قبل از آنكه عنان اختيار از كف شما ربوده شود، خود را بسازيد و اصلاح كنيد. به اخلاق حسنه آراسته شويد؛ را از خود دور كنيد؛ در درس و بحث داشته باشيد، تا شما را به خدا نزديک سازد. اگر در كارها نباشد، انسان را از درگاه ربوبى دور میكند. طورى نباشد كه پس از هفتاد سال وقتى نامه عمل شما را باز كنند ببينند - العياذ باللّه - هفتاد سال از خداوند دور شده‏ ايد. قضيه آن «سنگ» را شنيده ‏ايد كه به جهنم سرازير شد؟ پس از هفتاد سال صداى آن از قعر جهنم به گوش رسيد. به حسب نقلى حضرت رسول (ص) فرمود: پيرمرد هفتاد ساله ‏اى بود كه مُرد، و در اين مدت هفتاد سال رو به می ‏رفت! 📚 ؛ جهاد اکبر، ص22-23 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- عزیزم! اگر دارای دلی [زنده] هستی، از قبرستانِ غافلان و بسترِ خواب آلودگان، برخیز و در جایگاهِ بایست؛ در حالی که دو دست خود را به تکبیر (الله اکبر) و تهلیل (لا إله إلا الله) بالا برده ای، و ای بیچاره! از پرودگارت سپاسگزار باش و حمدِ او را بجا آور؛ زیرا او با وجود آنکه در نهایت بزرگی و عظمت است، اما تو را با وجودِ حقارت، کوتاهی ها، عجز و ناتوانی، فراموش نکرد و به سویت با کرامت و چراغی روشنگر فرستاد و برایت کتابی روشن، و نور و هدایت و شفا نازل فرمود. و برایت صراطی مستقیم و ریسمانی محکم و نردبانی از زمین تا آسمان قرار داد؛ تا تو را از و عذابِ پَست و همنشینی با که دائماً تو را نیش میزنند – اما تو آنها را با این چشمِ [مادی] نمیبینی -، نجات دهد. 📚 ؛ مفاتیح الغیب، ص13 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- پس اى انسان مسكين! به حال خود بنگر كه اگر مطيع پروردگارت باشى، چگونه به آن مقام و درجه والائى كه از بیانِ آن ناتوان؛ بلكه از تصوّرش حيران است، خواهى رسید؟! زيرا در سايه اين ترقى و دستيابى به مقام والا، براى ، امام و با پروردگارِ عالميان، همنشين خواهى شد؛ بلكه مُطاعِ خدا میشوی (خدا به درخواستت گوش می دهد). اما اگر عليه خدا عصيان و سركشى نمايى، و و ‏_زنده_‏دارى را سبک بشمارى و دعوت به مناجاتش را ناديده بگيرى، مَبال و خواهى شد‏. 📚 ؛ رساله لقاء الله، ص124 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ نقدی بر فرمایشی از آیت الله در ردّ سخنانِ فلاسفه: ایشان برای اثبات سخنشان، چند قیاس میچیند: ▪️صغری: انسان معصوم، مطلقاً معصوم است (آلوده نیست). کبری: هر کسی که مطلقاً معصوم است، سخنش نیز معصوم است. : سخن انسان معصوم، نیز معصوم است (آلوده نیست). ▪️ صغری: هر انسانی (غیر از 14معصوم)، آلوده است. کبری: سخن هر انسان آلوده ای، آلوده است. : سخن هر انسانی (غیر از 14معصوم)، آلوده است. ▪️ صغری: کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)، سخنی آلوده است. کبری: هر سخنی که آلوده باشد، حرف مُفت است. : کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)، حرف مُفت است. ⭕️ سپس در قیاسی غیر مصرّح می فرمایند: صغری: سخن ابن سینا و ... ، آلوده به خطاست. کبری: هر سخنی که آلوده به خطا باشد، حرفِ مُفت است. : سخن ابن سینا و ... ، حرفِ مُفت است. ✅ در ردّ این سخنان عرض میشود: 1️⃣ آیا حضرت آیت الله وحید، معصوم (غیر آلوده) هستند که این حرفشان نیز معصوم (غیر آلوده) باشد؟ 2️⃣ بر این اساس بسیاری از مباحث فقه، اصول، تفسیر، رجال و ... نیز می شود؛ زیرا هر سخنی غیر از سخن مستقیم معصوم (تبیین، تحلیل و ... روایات) است 3️⃣ اگر کلام هر انسانی (غیر از 14معصوم)، حرف مُفت باشد، پس «براهین اثبات وجود خدا» هم است. چون اثبات وجود خدا، قبل از اثبات وجود معصومین و عصمت سخنان ایشان است؛ زیرا را با براهینی که از غیر معصوم است (برهان عقلی محض) اثبات میکنیم. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh