eitaa logo
ساحت اندیشه
183 دنبال‌کننده
93 عکس
57 ویدیو
44 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
-----¦﷽¦----- ⭕️ میخوای بدونی هستی یا نه!؟!این مطلب رو بخون👇 (علیه السلام) امام باقر (علیه السلام) به جابر فرمودند: بدان! تو ما نخواهى بود، إلا اینکه اگر همه همشهريانت عليه تو یک زبان بگويند: «آدم بدى هستى»، اما اين سخن، تو را ناراحت نکند. همچنین اگر همه همشهریانت یکصدا بگویند: «آدم خوبى هستى»، اين هم خوشحالت نكند. بلكه خود را با بِسَنج، اگر ديدى پوينده راه آن هستى ... پس ثابت قدم باش و بدان آنچه درباره تو میگویند، ضرری به تو نمی رساند. اما اگر ديدى از قرآن جدايى، پس چرا بايد خودت را فریب بدهی!؟! 📚 تحف العقول، ص۲۸۴ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ دو خاطره ی خواندی و جالب از زبان و ، دستاويزى براى و من نجف كه بودم، يک نفر از همين افراد (مجاهدین خلق) آمد پيش من. شايد بيست یا بیست و چهار روز، هر روز 😳 [مى‏]آمد آنجا، و روزى شايد دو ساعت از و صحبت [می]كرد. همه حرفهايش را زد. من يك قدرى به نظرم آمد كه اين وسيله (وسیله گول زدن است) است؛ و وسيله براى مطلب ديگرى است، و شايد بايد يادم بياورم آن مطلبى كه مرحوم به آن گفته بود؛ می ‏گويند يک يهودى در مسلمان شده بود. بعد خيلى به آداب اسلام پايبند شده بود؛ خيلى زياد! اين موجب سوء ظن مرحوم آسيد عبدالمجيد - كه يكى از علماى همدان بود - شده بود كه اين قضيه چيست!؟! 🤔 يكوقت خواسته بودش، گفته بود كه تو مرا می ‏شناسى؟ (یهودی) گفت: بله. گفت: من‏ كی هستم؟ (یهودی) گفت: شما آقاى آسيد عبد المجيد. گفت: من از اولاد پيغمبرم؟ گفت: بله. (سپس آقا سید عبدالمجید گفت:) تو كى (هستی)؟ (گفت:) من يك يهودى بودم، پدرانم يهودى بودند و تازه مسلمان شده‏ ام. (آسید عبدالمجید)گفته بود: نكتهء اينكه تویِ تازه مسلمان - كه همه پدرانت هم يهودى بودند و من هم سيد و اولاد پيغمبر و ملّا و اين چيزها -، تو از من بيشتر مقدّسى، نكته اش چيست!؟! 🧐 شنيدم كه يهودى گذاشت و رفت! معلوم شد حُقّه زده. می‏خواسته با صورت (ظاهرِ) اسلامى كارش را بكند. من به نظرم آمد كه اين قضيه (هم چنین چیزی است). خُب، من هم يك طلبه هستم؛ من اين قدر و خوان نبودم كه ايشان بود! ده- بيست روز ماند. من گوش كردم به حرفهايش. جواب به او ندادم؛ همه ‏اش گوش كردم. (او) آمده بود كه تأييد بگيرد از من [تأیید برای سازمان مجاهدین]. من گوش كردم و يک كلمه هم جواب ندادم. بعد هم معلوم شد كه مسأله همان طور بوده. بعد هم كه آقايانی آمدند، که از ايران اشخاصى به آنها سفارش كرده بودند كه اينها را تأييد كنيد، اينها (افرادی فلان و بهمان) هستند. (با این وجود) من باور نكردم. حتى از آقايان خيلى محترم تهران سفارش كرده بودند كه اينها مردم چطور هستند؛ و من باورم نيامده بود. اينهايى كه اين قدر از قرآن و از نهج البلاغه و از ديانت زياد دم می ‏زنند و بعد فقرات قرآن و نهج البلاغه را يكجور ديگرى غير از آنچه بايد معنا می ‏كنند، اينها را نمی توانيم ما خيلى رويشان اطمينان داشته باشيم. 📚 صحيفه امام، ج‏8، ص143-144 (با تصحیح اندک عبارات) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ چند خاطره، به مناسبت ۳۱ خرداد؛ سالگرد شهادت 🔻 گفتند "دکتر برای عروس هديه 🛍 فرستاده" به دو رفتم دم ِدر و بسته را گرفتم. بازش کردم. يک شمع 🕯 خوشگل بود. رفتم اتاقم و چند تا تکه طلا آويزان کردم و برگشتم پيش مهمان‌ها ؛يعنی که اين‌ها را مصطفی فرستاده. چه کسی می فهميد مصطفی خودش را برايم فرستاده 💝!؟! 🔻 از اهواز با دوتا لندرور 🚙🚙 را افتاديم. قبل از سه راهی ماشين اول را زدند. يک خمپاره هم سقف ماشين ما را سوراخ کرد و آمد تو. ولی عمل نکرد. همه پريديم پايين، سنگر بگيريم. دکتر آخر از همه آمد؛ يک گل 🌹 دستش بود. مثل نوزاد گرفته بود بغلش. گفت "کنار جاده ديدمش. خوشگله؟ 💗" 🔻 اسم چمران معروف‌تر از خودش بود. وقتی عکسش رسید دست اسرائیلی ها ، با خودشان گفتند: «این همان خبرنگاری 🎤 نیست که می آمد از اردوگاه ما گزارش بگیرد!؟!» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ اصول دین چند بُوَد!؟! 😉 یکی از اساتید در درس فرمودند (حسب نقل): «اصول دین پنج تا است. البته برخی آن را سه تا دانسته‌اند که صحیح نیست و از سخنان عوامانه برخی از روشن‌فکران است» در مورد این مطلب چند نکته عرض میشه؛ 1️⃣ عقاید بنیادین اسلامی رو در اصطلاح «» میگن. برای روشن شدن دقیق ، ابتدا باید مفهوم «اصول» و «دین» روشن بشه؛ چون جایگاه «مبادی تصوّری» (تعریفات) قبل از سایر مطالبه. در اصطلاح (اصطلاح مورد پذیرش نویسنده)، به معنای اعتقاد به آفریننده‌ای برای جهان و انسان، و دستورات علمی متناسب با این عقایده. با توجه به این تعریف، هر دینی حداقل دو بخش داره؛ 1- عقیده یا عقایدی که حکم پایه و اساسِ اون دین رو داره. 2- دستورهای عملی که متناسب با اون پایه یا پایه‌های عقیدتیه. بنابراین بدون تناسب نیست که بخش عقاید در هر دینی، «اصول»، و بخش احکام عملی، «فروع» نامیده بشه. 2️⃣ ادیان توحیدی سه اصل مشترک دارند؛ 1- اعتقاد به خدای یگانه 2- اعتقاد به زندگیِ ابدیِ بعد از دنیا که نتیجه کارهاشون در دنیا رو دریافت میکنن 3- اعتقاد به بعثت افرادی از طرف خدا برای رسوندن مردم به کمال و سعادت. این اصول سه‌گانه، درواقع، پاسخ‌هایی هست به اساسی‌ترین سؤالاتی که برای هر انسان آگاه مطرح میشه: 1- مبدأ هستی کیست؟ 2- پایان زندگی چیست؟ 3- از چه راهی می‌تونیم بهترین برنامۀٔ زندگی رو بشناسیم؟ 3️⃣ عقایدِ اصلی، لوازم و تفاصیلی داره که مجموعاً «سیستم عقیدتی دین» رو تشکیل می‌ده. بنابراین «توحید»، «نبوت» و «معاد»، اساسی‌ترین عقاید در همه ادیان آسمانیه، اما می‌شه عقاید دیگری رو ـ که یا از تحلیل آنها به دست میاد، یا از توابع اونهاست ـ طبق اصطلاحی خاص، جزء عقاید اصلی حساب کرد؛ مثلاً اعتقاد به «وجود خدا» یک اصل، و اعتقاد به «وحدت خدا» رو اصل دوم شمرد. یا اعتقاد به «اصل نبوت» رو یک اصل، و اعتقاد به «نبوت پیامبر اکرم» رو اصل دیگه ای به حساب آورد. یا «» ـ که یکی از عقاید فرعی توحیده ـ و «» ـ که از توابع نبوته ـ رو به عنوان دو اصل مستقل ذکر کرد. پس درحقیقت، استعمال واژه «اصل» در مورد این‌گونه اعتقادات، تابع اصطلاح و قرارداده و جای بحث و مناقشه نداره، و محصور کردن اونها در سه یا پنج یا ... دلیلی نداره. برای تأیید این مطلب توجه کنیم که میشه رو هم به یک اصلِ دیگه مثلاً «واجب الوجود» برگردوند، و گفت ما اصلاً «اصول» نداریم، بلکه فقط «یک اصل» در عقاید دینی داریم. منظورم اینه که بحث کردن در تعداد اصول دین، فایدهء بدرد بخوری نداره. 4️⃣ تا اونجایی که نویسنده میدونه، در منابع دینی چیزی با عنوان و (به معنای مصطلح امروزی) وجود نداره و این تقسیم بندی از طرف و در کتابهای کلامی مطرح شده ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ آخوند فاسد😡😷 آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک می‌خورد از محمدرضا () نمی‌خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و مُلّای فاسد در جهنم از بوی تعفّنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفّن بعضی از آخوندهای فاسد، دنیا در عذاب است. ما طرفداری از نمی‌کنیم، ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد مُعظَّم هستید، پیش هر کس باشد مُعظَّم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] مُعمّم باشد، بدتر است از آن کسی که غیر مُعمّم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است ...» 📚 صحیفه امام، ج۱۰، ص۲۷۸ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، عارفی با دغدغه جامعه دسته زیادی خیال کردند معنای 🛕عبارت از این است که انسان یک محلی پیدا کند و یک ذکری بگوید و یک سری حرکت بدهد و یک رقصی 🕺 بکند و ...، این معنی است!؟! مرتبه اعلای عرفان را (سلام الله علیه) داشته است و هیچ این چیزها در کار نبوده. خیال می‌کردند که کسی که عارف است باید از همه چیز بکلی کناره گیری کند و مقداری ذکر بگوید و یک قدری تَغَنّی کند و دکّانداری [نماید]. در عین حالی که «اَعرَفُ خَلقِ الله» (عارف ترین انسان) بعد از رسول الله به خدا بود، با این وجود نرفت کنار بنشیند و هیچ کاری به هیچی نداشته باشد، هیچ وقت هم نداشت، مشغول بود به کارهایش، ولی آن (ذکر) هم بود. خیال می‌شود که کسی که است، باید به مردم دیگر کار نداشته باشد؛ در شهر هرچه می‌خواهد بگذرد، من اهل سلوکم؛ بروم یک گوشه‌ای بنشینم و وِرد بگویم و سلوک - به قول خودش - پیدا کند. این سلوک در و زیادتر از دیگران بوده است، لکن نرفتند توی خانه‌شان بنشینند و بگویند که ما اهل سلوکیم و چکار داریم که به ملت چه می‌گذرد! اگر بنا باشد که اهل سلوک بروند کنار بنشینند، پس باید انبیا هم همین کار را بکنند، و نکردند. «موسی بن عمران» اهل سلوک بود، ولی با این حال، رفت سراغ و آن کارها را کرد، «ابراهیم» هم همین‌طور، هم که همه می‌دانیم. 📚 صحیفه امام، ج۲۰، ص۱۱۶ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- اگه می‌خوای در تبلیغ برای خوب و فنی عمل کنی و طرف مقابلت رو قانع کنی،حتماً این چند دقیقه رو گوش بده 🎙 چند تا برای 🗣 بیان شده که حتماً به کارتون میاد👌 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ ، بهترین شگرد برای رسیدن به هدف ِمطلوب در زمانِ کوتاه یا توی اوضاع و احوالی به کار میاد که طرف مقابل از لحاظ عِدّه () و عُدّه () از شما جلوتره. در این حالت می‌تونیم در قالب به طرف مقابل ضرباتی 👊 رو وارد کنیم که از تصوّر انسان دوره 🤯 اینجور عملیات‌ها، در حالتی که امکان هماهنگی بین نیروهای عمل کننده وجود نداره، بسیار تاثیرگذاره👌. یعنی چندتا 🥷 با چند تا کاری میتونن کاری با بکنند که بعضی وقت‌ها از عهده چندتا و هم بر نمیاد؛ مثلاً چندتا و ، با تبلیغ 🏙، تبلیغ توی محله 🏘، تبلیغ سر 🍞، و ...، کاری میتونن بکنند که از عهده برنمیاد. به عنوان مثال فقط کافیه و با رویی خوش☺️ به افراد بگیم: اگه به فلانی رأی دادی، یه (۶۰ لیتر) ⛽️ شد 😱🤯، نگی چرا!؟! ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ دروغ بزرگ = دروغ باورپذیر یا یکی از مشهورترین تکنیک‌های تبلیغاتی در هستش. از وزیر تبلیغات نقل شده: «مردم را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند، و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد» 📚منبع: Langer, Walter. A Psychological Analysis of Adolf Hitler: His Life and Legend. All-about-psychology. com. p57 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- 🌹این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست🌹 صحبتهای فوق‌العاده شنیدنی برجسته آمریکایی؛ «کِنِث جی. فلاورز» درباره جاذبه الهی حرم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پ.ن: از کانال دکتر احمدحسین شریفی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- از دست این چکار کنیم ... !؟! چرا اینقدر میگن (علیهم السلام) هستن 😉 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ بگذار این کفریّات به گوششان بخورد! 🎥 امام خمینی (قدّس سرّه): مرحوم آقای شاه آبادی برای عده ای از کاسبها [که ] می آمدند آنجا، مسائل [عرفانی] را همان طوری که برای همه می گفت، برای آنها هم می گفت. من به ایشان عرض کردم: «آخر این ها [که سطحشان در این حد ّ نیست!]» گفت: «بگذار این کفریات به گوششان بخورد!» خوب، ما یک چنین اشخاصی داشتیم؛ حالا به سلیقه من درست در نمی آید که نمی شود گفت که این ها اشتباهات است. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ به مناسبت سالگرد شاگرد زرنگ ، فرمانده مجاهد و سالک که گوی سبقت رو از همه هم‌دوره‌ای‌هاش ربود و پرواز کرد🕊 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ مدیریت اختلافات فکری در حوزه علمیه بیانات آقا در تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸؛ «در حوزه ممکن است در مسائل گوناگون اختلاف ‌نظر وجود داشته باشد؛ در مسائل علمی که اختلاف‌ نظر هست، در جهت‌گیری‌های فکری که اختلاف ‌نظر هست، در زمینه‌های سیاسی هم اختلاف‌ نظر ممکن است باشد؛ این اشکال ندارد؛ اختلافات را باید مدیریّت کرد. مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهره‌ی یکدیگر نینجامد! ما در گذشته در سنّت حوزه‌های خودمان داشته‌ایم که حالا من آخرین موردش را که بخواهم عرض بکنم، مرحوم [است که] ملّای برجسته‌ی بزرگی در مشهد بود، . بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعاً بزرگی بود امّا سلیقه‌ی علمی ایشان این بود: درست ضدّ فلسفه و ضدّ عرفان، که کتاب هم در این زمینه نوشته بود، تدریس هم می‌کرد؛ جزو برجسته‌ترین شاگردهای مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی بود؛ و بزرگوار، بود، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلّی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است - امام از روزهای اوّلِ مبارزه این را اثبات کرد - این آقای حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه‌ی این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود - سال ۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت - پای انقلاب بود، یعنی واقعاً امیدِ ما طلبه‌های مبارزِ آن روز در مشهد، به مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقه‌اش با امام این جوری بود.  مرحوم ملّای دیگری بود در رتبه‌های بعدی، از همان جماعتِ مخالفینِ فلسفه و عرفان که ما خدمت ایشان درس هم خوانده بودیم. ایشان قبل از انقلاب اظهار ارادت به امام میکرد. من خودم قبل از پیروزی انقلاب از ایشان شنیده بودم اظهار ارادت و علاقه‌ی به امام را؛ بعد از پیروزی انقلاب هم این آدم بلند شد رفت جنگ؛ پیرمرد هفتاد هشتاد‌ ساله بلند شد، رفت لباس بسیجی پوشید و پای خمپاره [ایستاد] و مشغول جنگ شد؛ یعنی ما آدم‌های این جوری داشتیم. [یعنی] اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ «لله، فی‌الله، فی‌سبیل‌الله».  در قدیم هم داشتیم؛ مرحوم صاحب حدائقِ اخباری - البتّه اخباریِ واقعاً مُلّا؛ صاحب حدائق واقعاً ملّا است - و مرحوم آقا باقر بهبهانی، اصولیِ متمحّضِ قُح ِّاصول (اصولی خالص) و در واقع زنده‌کننده‌ی اصول در یک برهه‌ای از تاریخ حوزه‌های علمیّه‌ی ما؛ این دو نفر هر دو کربلا بودند، با هم مباحثات تند و زیادی داشتند. مرحوم صاحب حدائق وصیّت کرد که [وقتی] از دنیا رفتم، نماز من را آقا باقر بهبهانی بخواند و همین کار هم شد؛ ایشان از دنیا رفت، مرحوم آقا باقر بهبهانی نماز ایشان را [خواند]. یعنی این چیزها در حوزه وجود داشته. البتّه ضدّش و خلافش هم بوده؛ تزاحمات بیخودی، تعارض‌های بیجا، از این‌ها هم داشته‌ایم؛ امّا برجستگان ما این جور بودند.» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ بجای رفتن به زیارت امام حسین (علیه السلام)، چرا کارهای خیر انجام نمیدید، که ثواب هم داره !؟!🤔 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ شهید ؛ از شاگردان «توان ما، به اندازه‌ی امکانات در دستِ ما نیست؛ توان ما، به میزان » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦---- ⭕️ اگر به حرف گوش کرده بودند، امروز با شرایطی متفاوت مواجه بودیم یک شب‌ 🌃‎ برخی سران کشور به منزل امام آمدند. آنها چنان ناراحت بودند که‌‎ ‎‌حتی متوجه سلام من هم نشدند. معلوم شد یک 🛳 برای اولین بار به داخل آب‌های‎ آمده و ما را تهدید کرده است. نیم‌‎ ‎‌ساعت بعد که از اتاق امام خارج شدند، خدا می‌داند با چند دقیقه قبل‌‎ ،‎‌رنگ و رویشان از زمین تا آسمان فرق کرده بود و بسیار خوشحال 😊 ‎‌به نظر می‌رسیدند. از آنها پرسیدم که چرا در این وقت شب خدمت‌‎ ‎‌امام رفتند و امام به آنها چه فرمودند، گفتند: امام به ما فرمودند: چیز ‎‌مهمی نیست نگران نباشید💪. پرسیدیم: آقا چه کنیم؟ گفتند: اگر من جای ‌شما بودم وقتی سر و کله در آب‌های‌‎ ‎‌خلیج‌فارس ظاهر شد، همان وقت آن را با 🚀 می‌زدم، تا ناو دومی ‎‌جرات نکند، بعد از او وارد خلیج‌فارس بشود.‌ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ از نقشه دشمن برای خبر داری؟!؟ از برکات اجتماعی ایجاد بر گِرد حسین بن علی (علیهماالسلام) هست. اما از اونجایی که در طول تاریخ - به ویژه در دوران معاصر - بزرگترین خطر برای خودش رو «وحدت مسلمانان و آزادی‌خواهان» می‌دونه، و دردِ سیلیِ این وحدت 🥴 رو هنوز روی صورتش حسّ میکنه، طبیعتاً به دنبال اینه که به هر نحوی شده این وحدت رو بشکنه ... به خاطر همین زائران اربعین باید خیلی حواسشون جمع باشه که خدای نکرده دُم به این تَله ⛔️ ندهند. قطعاً امسال افراد و جمع‌هایی در چند محور اقدام به ایجاد درگیری (لفظی-فیزیکی) میکنن که هوشیاری ما رو می‌طلبه؛ ✅ دعوای قومیتی: دعوای فارس، عرب، کرد، لر، ترک، بلوچ و ... ✅ دعوای ملیتی: دعوای ایرانی-عراقی، ایرانی-افغانی، ایرانی-پاکستانی، عراقی-پاکستانی و ... ✅ دعوای مذهبی: دعوای شیعه-سنی ✅ دعوای حاکمیتی: دعوای انقلابی-ضد انقلاب و .... پس بدونیم لشکر اختلاف افکن دشمن، قطعاً اینقدر احمق نیست که از این به راحتی و سادگی بگذره، حتماً با طرح و نقشه قبلی 🗂 وارد میشه، پس حواسمون جمع باشه ☺️😉 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
allameMesbahArbaein.m4a
4.27M
-----¦﷽¦----- ⭕️ تحلیلی از عزاداری و در کلام (ره) 🔻 اگه گوش ندی از دستت رفته😉 ✅ وضعیت عزاداری قبل از انقلاب ✅ ادای حق نعمت الهی عزاداری بر سیدالشهداء (علیه السلام) ✅ سبقت و زحمات شهید مطهری در مسیر تبیین عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام) ✅ لزوم تحقیق در مبانی روانشناسی و تاریخی آداب و رسوم دینی و ملی ✅ تبیین روانشناختی مسأله فرهنگ دینی عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
هدایت شده از ساحت اندیشه
-----¦﷽¦----- ⭕️ «هَل مِن مُبارز» و هماوردطلبیِ تحلیلیِ اربعین اربعین، حقیقتی است که در معادلات اجتماعی موجود می‌گنجد و نخواهد گنجید؛ کدام اندیشه جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعیِ اُمانیستی که به واکاوی و تحلیل رابطه مذهب و جامعه می‌پردازد، توان تحلیل و واکاوی این «جنبش اجتماعی عظیم» را دارد؟! آهنربایی به نام (علیه السلام) که قلب میلیون‌ها مرد، زن، پیر، جوان و کودک را به سوی خود و به دور ِخود جذب می‌کند؛ ✅ انسان‌هایی با گرایشات دینی مختلف (مسلمان، مسیحی، ایزدی و ...)؛ ✅ تمایلات درون مذهبی گوناگون (شیعه دوازده امامی، علوی، اسماعیلی، سنی حنفی، مالکی، شافعی و ...)؛ ✅ نگاه‌های سیاسیِ متفاوت که برخی از آنها در حالت عادی هیچ نقطه اشتراکی ندارند؛ ✅ با زبانهای مختلفِ فارسی،عربی، ترکی، انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، اسپانیولی و ... که شاید تنها کلمه قابل تفاهم آن‌ها «حسین» باشد؛ و صدها اختلاف دیگر، که یکی از آن‌ها برای تفرقه کافی است. در کنار تمامی این متغیّرها، متغیّری به نام جمعیت میلیونی خدمتگذاران عراقی را بگذارید، که با کنار گذاشتن تمامی مِلاک ها، فقط ملاک «زائر الحسین» بودن را مانیفست و نصب العین خودشان قرار دادند، و شبانه‌روز همچون پروانه بر گِردِ زائرانِ (علیه السلام) می‌گردند. البته این ناتوانی دانش غربی، وظیفه اندیشمندان مسلمان را برای تبیین ساختارمندِ حادثه ، چند برابر می‌کند. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
نگاشته‌ی سال گذشته در یک روز قبل از اربعین ...
-----¦﷽¦----- ⭕️ توصیه‌های برای چگونگی استفاده‌ی بهینه از وقت 🔹 آدمی یا در حال جلو رفتن است و یا در حال عقب‌گرد، یعنی حالت توقف وجود ندارد؛ زیرا اگر وقت و عمر، بجا مصرف شود، پیشروی است، اگر بیجا مصرف گردد، سرمایه باختن و عقب‌گرد است. 🔸تنها قدر وقت دانستن کافی نیست، مهارت و استادی از نظر بهره‌برداری، لازم است. استفاده بیشتر در مدت کمتر موقوف به این است که؛ 🔹 اولاً انسان همیشه برای کارهای خود برنامه و نقشه داشته باشد؛ 🔹 ثانیاً برای هر کار، وقت مناسب همان کار را در نظر بگیرد؛ 🔹 ثالثاً ترتیب کارها را طوری بدهد که وقت خالی نماند. 📚 حکمت‌ها و اندرزها، ج۲، ص۱۹۸-۱۹۷ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh