🏴 #امت_مظلوم
▫️ در هنگام دفن حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد:
#نهج_البلاغه_خطبه_202
https://eitaa.com/sahife2/59088
«وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا».
▫️ #ابراهیم را ذات اقدس الهی یک امت معرفی کرد چون به تنهایی #خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد #موسی کلیم آمد به برکت او، #عیسی #مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است.
در بین #مرد ها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می خواهم عرض کنم در بین #زن ها وجود مبارک صدیقه کبری سلام_الله_علیها به تنهایی #امت است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است!
▫️ آنها که آمدند #مریم سلام_الله_علیها را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می کنیم ما هم حمایت می کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟!
این حضرت جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه).
▫️وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه نشین کنند، این برای چیست؟
اگر «#فاطمه_زهرا سلام الله علیها» به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این امت جمع شد تا #فاطمه را خانه نشین کند! تنها سخن از گرفتن #فدک و سیلی و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می شود که او را خانه نشین کند؟!
▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه نشین کردند، چرا درباره آنها نمی گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛
اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه نشین کنند، پس معلوم می شود که #او_یک_امت_است. اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می شود، امت در برابر فرد که جمع نمی شود.
▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش سوزی کنند.
اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛
«حرّقوه و انصروا سقیفتکم»!
#فاطمیه
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/enC8h
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422
تاریخ: 1397/11/10
🆔 @sahife2
🔹 اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_هفت_59
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹ربِّ صَلِّ عَلَيْهِمْ زِنَةَ عَرْشِكَ وَ مَا دُونَهُ، وَ مِلْأ سَمَاوَاتِكَ وَ مَا فَوْقَهُنَّ، وَ عَدَدَ أَرَضِيكَ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ، صَلاةً تُقَرِّبُهُمْ مِنْكَ زُلْفَى، وَ تَكُونُ لَكَ وَ لَهُمْ رِضًى، وَ مُتَّصِلَةً بِنَظَائِرِهِنَّ أَبَدا🔹
🔸پروردگارا! درود بر او فرست هم وزن عرش و هرچه زير عرش است، و به قدر پرى آسمان ها و هر چه بالاى آسمان هاست، و به شمار زمينها و هرچه زير آنها و هر چه ميان طبقات آسمان و زمين است. درودى كه آنان را به خود نزديك سازى و تو و ايشان از آن خشنود گرديد و تا هميشه درودهایی چنین در پی داشته باشد🔸
#چهل_هفت #عرفه
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
📒 إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى
📒 همانا بازگشت همه به سوى پروردگار توست.
⬅️ علق 8
📜 yon.ir/Lwd9N
📜 #قرائتی تصویری
🎥 yon.ir/EL2fT
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🙏 از تک تک اعضای کانال تقاضامندیم چنانچه مطالب کانال را سودمند میدانند با ارسال این پست ، حداقل دو نفر را به عضویت این کانال دعوت بفرمایید.
⏪کانال انس با #صحیفه_سجادیه 👇
🆔 https://eitaa.com/sahife2
⬅️ تأملی بر کلمات نورانی حضرت #فاطمه #زهرا سلام الله علیها در
#خطبه_فدکیه
✅ #فدکیه_19
📋 [فاطمه (س) چراییِ خاموشی و خیانت انصار را در بارۀ «خلافت» و «فدک» بازگو میکند]
أَلَا قَدْ أَرَی أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إلَی الْخَفْضِ،[162]
آگاه باشید من چنین می بینم که شما رو به راحتی گذارده اید و عافیت طلب شده اید.
وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ،
کسی را که از همه برای زعامت و اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید
قَدْ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ،[163]
و به تن پروری و آسایش در گوشه خلوت تن دادید
وَ نَجَوتُمْ مِنَ الضِّیقِ بِالسِّعَةِ،
و از فشار و تنگنای مسئولیت ها به وسعت بی تفاوتی روی آوردید.
فَمَجَجْتُمْ[164] ما وَعَیْتُمْ،
آری، آنچه را از ایمان و آگاهی در درون داشتید، بیرون افکندید
وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ.[165]
و آب گوارایی را که نوشیده بودید، به سختی از گلو برآوردید!
فَ (إنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الأَرْضِ جَمِیعاً
اما فراموش نکنید خداوند می فرماید: «اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید،
فَإنَّ اللهَ لَغَنِيٌّ حَمِیدٌ).[166]
(به خدا زیانی نمی رسد، چرا که) خداوند بی نیاز و شایسته ستایش است».
أَلَا وَ قَدْ قُلْتُ
بدانید و آگاه باشید من آنچه را باید بگویم، گفتم.
عَلی مَعْرِفَة مِنِّي بِالْخَذْلَةِ الَّتِي خَامَرَتْکُمْ
با این که بخوبی می دانم ترک یاری حق با گوشت و پوست شما آمیخته
وَ الْغَدْرَةِ الَّتِي اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُکُمْ،
و عهدشکنی، قلب شما را فرا گرفته است.
وَ لکِنَّهَا فَیْضَةُ النَّفْسِ،
ولی چون قلبم از اندوه پر بود
وَ نَفْثَةُ[167] الْغَیْضِ (الْغَیْظِ)،
و احساس مسئولیت شدیدی می کردم،
وَ خَوْرُ[168]الْقَناةِ،[169]
کمی از غم های درونی ام بیرون ریخت
وَ بَثَّةُ[170] الصَّدْرِ،
و اندوهی که در سینه ام موج می زد، خارج شد
وَ تقَدْمِةُ الْحُجَّةِ.
تا با شما اتمام حجت کنم و عذری برای احدی باقی نماند،
فَدُونَکُمُوهَا
اکنون که چنین است این مرکب خلافت و آن فدک، همه از آنِ شما،
فَاحْتَقِبُوهَا[171]
محکم بچسبید.
دَبْرَةَ[172]الظَّهْرِ نَقِیبَةَ (نقبة)[173] الْخُفِّ،
ولی بدانید این مرکبی نیست که راه خود را بر آن ادامه دهید؛ پشتش زخم و کف پایش شکسته است!
بَاقِیَةَ الْعَارِ،[174]
داغ ننگ بر آن خورده
مَوْسُومَةً بِغَضَبِ اللهِ وَ شَنَارِ[175] الأَبَدِ،
و غضب خداوند علامت آن است و رسوایی ابدی همراه آن
مَوْصُولَةً بِنَارِ اللهِ الْمُوقَدَةِ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَی الأَفْئِدَةَ.
و سرانجام به آتش برافروختۀ خشم الهی که از دل ها سر بر می کشد، خواهد پیوست!
فَبِعَیْنِ اللهِ مَا تَفْعَلُونَ.
فراموش نکنید آنچه را انجام می دهید، در برابر خداست.
(وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَب یَنقَلِبُونَ).[176]
«آنها که ستم کردند، بزودی می دانند که بازگشتشان به کجاست!»
وَ أَنَا ابْنَةُ نَذِیر لَکُمْ بَیْنَ یَدَيْ عَذَاب شَدِید،
و من دختر پیامبری هستم که شما را در برابر عذاب شدید انذار کرد،
فَاعْمَلُوا (إنَّا عَامِلُونَ *
«آنچه از دست شما بر می آید، انجام دهید. ما هم انجام می دهیم
وَ انتَظِرُوا إنَّا مُنتَظِرُونَ).[177]
و انتظار بکشید، ما هم منتظریم!».
[162] آسایش زندگی.
[163] راحت و آرامش.
[164] «مَجّ» ریختن.
[165] از «ساغ الشراب» به سهولت و آسانی نوشیدید.
[166] ابراهیم، آیه 8-
[167] نفثة المصدور: آه کشیدن از درد سینه.
[168] ضعف و سستی.
[169] نیزه.
[170] نشر و اظهار، غمی که انسان توانایی کتمان آن را ندارد و اظهار می کند.
[171] از «حقب» ریسمانی که با آن رحل را به شکم شتر می بندند و آماده سوار شدن می شود.
[172] زخمی که در پشت شتر و یا هر مرکبی باشد.
[173] نازک شدن پشت پای شتر.
[174] عیبی که در معرض زوال نباشد.
[175] عیب و عار.
[176] شعراء، آیه 227-
[177] هود، آیه 121 و 122-
◀️ پایان
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅استاد #انصاریان
👈 روضه جانسوز وداع کودکان با حضرت فاطمه زهرا(س)👇
▶️ b2n.ir/48538
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✅استاد #انصاریان
👈 روضه جانسوز وداع کودکان با حضرت فاطمه زهرا(س)
⏪خیلی شب سختی بود، سخت. اولاً وصیت خانم خانه این بوده که همه کارهای من را نصف شب انجام بده، نمیخواهم این مردم ظالم ستمگر پوک دنیاپرست حتی از مردنم خبر بشوند. علی آمد در اتاق، علی مظلوم، علی مظلومتر، خیلی آرام بدنی که دیگر وزنی برایش نمانده را برداشت. آورد در حیاط، حسن جان (حسن هشت سالش است)، حسین جان (حسین هفت سالش است)، شما آب بیاورید من بدن مادرتان را غسل بدهم.
ما از زمان آدم تا امشب اصلاً سراغ نداریم بدنی را سه تا امام غسل داده باشند. چه جالب هم سفارش کرد، علی جان پیراهن من را درنیاور، چرا؟
من دو نکته به نظرم میرسد پیراهنم را درنیاور از شدت حیا، این یک. پیراهنم را درنیاور که مبادا چشم علی و این چهار تا بچه به سیاهیهایی که از ضربهها به بدن خورده بیفتد. پیراهنش را هم درنیاورد بدن را غسل داد کفن کرد، صدا زد بچهها این آخرین باری است که مادرتان را میبینید. بیایید آزادانه با مادرتان وداع کنید.
من کاملاً شکل امشب را پیشتان ترسیم بکنم، جنازه در حیاط است وقتی به بچهها گفت بیایید امام مجتبی(ع) دوید صورت روی صورت مادر گذاشت، ابی عبدالله(ع) صورت روی کف پای مادر گذاشت. این دو تا دختر هم دو طرف بدن مادر صورت گذاشتند. علی دارد جان میدهد این منظره را میبیند.
آمد بچهها را بغل گرفت قبر را آماده کرد خودش وارد قبر شد بدن را برداشت رو به قبله گذاشت دارد بند کفن را باز میکند چطوری این صورت را روی خاک بگذارد، علی جان کفن بود بدن بود صورت بود همه چیز بود بیطاقت شدی، بچهها دویدند زیر بغلت را گرفتند، هی گفتند بابا بیا بیرون، خیلی راحت صورت زهرا را رو به قبله گذاشتی. اما جگرگوشهات زین العابدین وقتی بدن ابی عبدالله(ع) را وارد قبر کرد حکم شرعی است باید صورت را رو به قبله بگذارد. بابا که سر در بدن ندارد، گلوی بریده را رو به قبله گذاشت ابتا اما الدنیا فبعدک المظلمه و اما الاخره فبنور وجهک مشرقه.
نیامد بیرون، بیاباننشینها آمدند جلو دیدند دو تا زانویش را دو طرف بدن گذاشته، صورتش را روی گلوی بریده گذاشت. زیر بغلش را گرفتند آوردند بیرون، خودش لحد چید، خاک ریخت، یک مقدار آب روی خاک قبر ریخت. با دستش یک صفحه درست کرد با انگشتش که حالا همین جمله را بالای سر ضریحش زدند، نوشت: یا اهل العالم هذا قبر حسین ابن علی ابن ابیطالب جا نداشت همه حرفها را بنویسد فقط یک حرف نوشت الذی قتلوه عطشانا. این قبر بابای من است فدای بابات بشوم این قبر بابای من است که با لب تشنه سر از بدنش جدا کردند.
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2