eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ « پروردگارا! مرگ ما را آنچنانی که امام سجاد علیه‌السلام از خدا درخواست کرده است (أمِتْنَا مُهْتَدِينَ غَيْرَ ضَالِّينَ، طَائِعِينَ غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ، تَائِبِينَ غَيْرَ عَاصِينَ) ، قرار بده. مرگ ما را در راه خودت قرار بده.» 🔹 ✍️ یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد تیره گون شد فرخ پی کجاست خون چکید از شاخ گل باد بهاران را چه شد کس نمی‌گوید که یاری داشت حق دوستی حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد لعلی از کان مروت برنیامد سال‌هاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند کس به میدان در نمی‌آید سواران را چه شد صدهزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد زهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد حافظ اسرار الهی کس نمی‌داند خموش از که می‌پرسی که دور روزگاران را چه شد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ حکایت رفتن در خدمت شیر به شكار قسمت سوم 📜 گرگ را بر کند سر آن سرفراز تا نماند دوسری و امتیاز فانتقمنا منهم است ای گرگ پیر چون نبودی مرده در پیش امیر بعد از آن رو شیر با روباه کرد گفت این را بخش کن از بهر خورد سجده کرد و گفت کین گاو سمین چاشت‌خوردت باشد ای شاه گزین وان بز از بهر میان روز را یخنیی باشد شه پیروز را و آن دگر خرگوش بهر شام هم شب‌چرهٔ این شاه با لطف و کرم گفت ای روبه تو عدل افروختی این چنین قسمت ز کی آموختی از کجا آموختی این ای بزرگ گفت ای شاه جهان از حال گرگ گفت چون در عشق ما گشتی گرو هر سه را بر گیر و بستان و برو روبها چون جملگی ما را شدی چونت آزاریم چون تو ما شدی ما ترا و جمله اشکاران ترا پای بر گردون هفتم نه بر آ چون گرفتی عبرت از گرگ دنی پس تو روبه نیستی شیر منی عاقل آن باشد که عبرت گیرد از مرگ یاران در بلای محترز روبه آن دم بر زبان صد شکر راند که مرا شیر از پی آن گرگ خواند گر مرا اول بفرمودی که تو بخش کن این را که بردی جان ازو پس سپاس او را که ما را در جهان کرد پیدا از پس پیشینیان تا شنیدیم آن سیاستهای حق بر قرون ماضیه اندر سبق تا که ما از حال آن گرگان پیش همچو روبه پاس خود داریم بیش امت مرحومه زین رو خواندمان آن رسول حق و صادق در بیان استخوان و پشم آن گرگان عیان بنگرید و پند گیرید ای مهان عاقل از سر بنهد این هستی و باد چون شنید انجام فرعونان و عاد ور بننهد دیگران از حال او عبرتی گیرند از اضلال او 🔅 برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📜سر فراز: یعنی سر فرازنده، بلند رُتبت، عالى مقام. دوُ سَرى: (دو سرى) سرورى، دو سرورى، دو سرور بودن، دو حاکم حکومت کردن. فَانْتَقَمْنَا مِنْهُم: برگرفته است از قرآن کریم ،[ اعراف، 136. حجر، 79. زخرف، 25 و 55 ] و مفاد آن انتقام گرفتن از کافران و مجرمان است. مرده: تسلیم، بى‏ادعا، خود را نیست دانسته. بخش کردن: تقسیم کردن. چاشت خَورد: آن چه در چاشت خورده شود صبحانه، ، ناشتایى. باید توجه داشت که شیر ناشتاست. از این رو چاشت خورد را مقدم مى‏دارد. نیز گفتن چاشت خورد تنبیهى است روباه را که بداند در تقسیم نباید روش گرگ را پیش گیرد و دیگرى را در خوردن شکارها شریک کند، باید در فکر ناهارى و شام شیر نیز باشد. سَمین: فربه، چاق گُزین: گزیده. میان روز: ناهارى، ناهار. یَخْنِى: به معنی پخته، گوشت پخته، نوعی پلو باگوشت. ونیز به معنی ذخیرهْ غذا است، آن چه نگاه دارند براى حاجت شَب چَره: نقل و میوه باشد که پس از شام خورند. روباه خرگوش را که خرد است در خور شام شیر نمى‏بیند و مى‏گوید او شب چره شاه است. عدل افروختن: کار به عدالت کردن. 🔴شیر سر فرازانه ، سر گرگ را کند تا دو سرى و امتیاز باقى نماند و دوئیتى نباشد تا یکى را ممتاز بدانند. اى گرگ پیر این است معنى فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ یعنى چون ما را رنجاندند از آنها انتقام کشیدیم و همه را غرق کردیم تا گذشتگان عبرت آیندگان باشند. و براى آن است که در پیش امیر دعوى زندگى کرده و مرده نبودى. پس از آن شیر رو به روباه نموده گفت این صیدها را براى خوردن تقسیم کن. روباه تعظیم نموده گفت این گاو چاق براى چاشت شاه. و این بز هم براى غذاى ظهر شاه. و این خرگوش براى شب‏چره شاه باشد. شیر گفت اى روباه تو این عدالت را از کجا آورده و این تقسیم عادلانه را از چه کسى یاد گرفتى؟ گفت من این تقسیم عادلانه را از حال گرگ آموختم. مولانا می گوید: در جهان هستى حکومت از آن خداست. و هیچ کس را برابر او نباید حاکم به شمار آورد « إِنَّ اَللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ... » خدا مشرک را نمى‏آمرزد..». (نساء، 48) دراین ابیات مولانا به شکل تمثیل اشاره کرده آن که از حد خود در گذرد و برابر قدرتى که او را قدرت بخشیده است بایستد، باید سزا ببیند. چنان که کافران را خدا مهلت مى‏دهد تا در طغیان پیش روند، سپس آنان را مى‏گیرد تا هم کیفر داده باشد و هم کیفر آنان عبرتى براى دیگران گردد. شیر را از کیفر گرگ غرض این بود که معلوم دارد، تا روباه چه خواهد کرد. و این موهبتى است نفسهاى ضعیف متمایل به سرکشى را که گرگ در عبارت مولانا مظهر نفس طاغى است و روباه نفس ضعیف که گاه مکر پیش مى‏گیرد و گاه از حال دیگران عبرت گیرند و عذاب آنان موجب تنبّه ‏شان شود . 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "برای انشان" ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "برای انشان" ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای فرزندانشان: 🔹الْمُعَوَّدِينَ بِالتَّعَوُّذِ بِكَ، الرَّابِحِينَ فِى التِّجَارَةِ عَلَيْكَ، الْمُجَارِينَ بِعِزِّكَ، الْمُوسَعِ عَلَيْهِمُ الرِّزْقُ الْحَلالُ مِنْ فَضْلِكَ، الْوَاسِعِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ، الْمُعَزِّينَ مِنَ الذُّلِّ بِكَ، وَ الْمُجَارِينَ مِنَ الظُّلْمِ بِعَدْلِكَ، وَ الْمُعَافَيْنَ مِنَ الْبَلاءِ بِرَحْمَتِكَ، وَ الْمُغْنَيْنَ مِنَ الْفَقْرِ بِغِنَاكَ، وَ الْمَعْصُومِينَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الزَّلَلِ وَ الْخَطَاءِ بِتَقْوَاكَ، وَ الْمُوَفَّقِينَ لِلْخَيْرِ وَ الرُّشْدِ وَ الصَّوَابِ بِطَاعَتِكَ، وَ الْمُحَالِ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الذُّنُوبِ بِقُدْرَتِكَ، التَّارِكِينَ لِكُلِّ مَعْصِيَتِكَ، السَّاكِنِينَ فِى جِوَارِكَ🔹 🔸و محفوظ مانم چون پناه به تو آورم و در تجارت با تو سود برم، و در سايه عزت توايمن باشم، و روزى حلال از فضل واسع و جود و كرم تو بر من فراخ شود، از آن مردم كه از خوارى به سبب تو عزت يافتند و از ستم ستمگران به عدل تو پناه بردند، و از بلا و گزند به رحمت تو تندرستى جستند، و از تنگدستى به گنج تو بى نياز گشتند و به تقوا از گناه و لغزش محفوظ ماندند، و به خير و راه صواب و طاعت تو رستگار شدند و ميان آنها و گناه به قدرت تو حجابى حايل گشت، و نافرمانى را ترك كرده، و در پناه تو جاى گرفتند🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 🔹اللَّهُمَّ الْمُعَوَّدِينَ بِالتَّعَوُّذِ بِكَ، الرَّابِحِينَ ... 🔸 خدایا، مرا از کسانی قرارده که به پناه بردن به تو خو گرفته اند، و در سودای با تو سود برده اند، و در سایۀ عزت تو قرار گرفته اند، آنان که روزی حلال از فضل تو برای شان فراخ گشته است، فراخی ای که از بخشش و کرم تو باشد، آنان که به لطف تو از ذلت به عزّت رسیده اند، از ظلم و ستم به تو پناه آورده اند، به رحمت تو از بلاء در عافیت هستند، به غنای تو از فقر غنی شده اند، و در اثر تقوای تو از گناهان و لرزش ها و خطاء محفوظ شده اند، و با اطاعت از تو به خیر و رشد و صواب موفق شده اند، و به قدرت تو میان آنان و گناهان حائل و جدا کننده ای هست، و هر معصیت بر تو را ترک کرده اند، آنان که در جوار عزت تو قرار دارند. 🔴 انسان بدون پناه نمی شود 🔴 روان شناسی و انسان شناسی 🔴 از پناهجوئی تا خوی پناهجوئی، و سپس تا خصلت پناهجوئی 🔴 زندگی یک تجارت است 🔴 انسان در همسایگی خدا 🔴 همسایگی اولین پایۀ تمدن است 🔴 در همسایگی خدا روزیِ حرام نیست 👤 آیت الله مرتضوی 👇 📋 https://plink.ir/nhEL9 دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
⚫️ درگذشت رمضان عبدالله شلح ، دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی دکتر جوانی که کابوس اسرائیل بود!!! ◀️ " درگذشت برادر مجاهد و مقاوم، آقای دکتر رمضان عبدالله را به ملت عزیز فلسطین و به همه‌ی مجاهدانی که دل در گروی مسأله‌ی فلسطین دارند و به‌خصوص به سازمان فداکار «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» و نیز به خانواده‌ی آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم. جریان مقاومت فلسطین عنصر بسیار صادق و ارزشمندی را از دست داد، امیدوارم با هدایت و کمک الهی، تلاشهای جهادی جانشینان شایسته‌ا‌ی‌ که راه مجاهدانی چون فتحی شقاقی و رمضان عبدالله را دنبال می‌کنند، این ضایعه را جبران کند. والله ولیّ التوفیق " ✍️ سیّدعلی خامنه‌ای 19 خرداد 1399 ◀️ دکتر رمضان عبدالله یادگار شهید فتحی شقاقی بود که در مالت توسط صهیونیستها ترور شد.رمضان عبدالله را به شیعه گری متهم کردند اما هیچگاه جهاد را رها نکرد. کتاب" راه حل جایگزین " از شهید فتحی شقاقی مانیفست او بود. 📗 https://plink.ir/mehkf ◀️ https://plink.ir/2yq7c ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📗کتاب "الخمینی.. الحل الإسلامی والبدیل" " راه حل جایگزین " از شهید فتحی شقاقی که توسط مرحوم تحت عنوان "جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین " ترجمه شده است ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📗کتاب " جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه و سنی، مسأله فلسطین " شامل یک مقدمه و سه کتاب مختصر شهید فتحی شقاقی است که کتاب اول، « ، راه حل اسلامی و جایگزین»، کتاب دوم «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» و کتاب سوم هم «طرح اسلامی معاصر و مرکزیت مسأله » نام دارد که همه آنها در یک جلد، جلد پنجم از مجموعه حرکت ‏های اسلامی معاصر با تحقیق استاد هستند. 📗https://plink.ir/HwAMm 🏷 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۸ 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای بخش اول در درود بر پيروان پيامبران و ايمان‏آورندگان به ايشان عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في الصلوه علي اتباع الرسل و مصدقيهم، از دعاهاي امام (ع) در درود بر پيروان پيامبران و ايمان‏آورندگان به ايشان مي‏باشد. پيش از اين توضيح داديم که عناوين ادعيه‏ي صحيفه‏ي سجاديه، از محتواي دعاها گرفته شده است. و موضوعي از دعا به عنوان شاخص گرفته شده و عنوان دعا قرار داده شده است. مثلا عنوان دعاء چهارم، درود بر پيروان پيامبران مي‏باشد. گر چه مطالب متنوع ديگري نيز در اين دعا وجود دارد، ولي علت انتخاب اين عنوان شايد به اين دليل باشد زيرا دعا با اين مطلع آغاز مي‏شود: اللهم و اتباع الرسل و مصدقوهم...، بار خدايا و پيروان پيامبران و ايمان‏آورندگان به ايشان از اهل زمين که از روي غيب و پنهاني ايمان آوردند. امام (ع) جريان بعثت انبياء را از آدم تا حضرت محمد (ص) بيان فرموده و براي پيروان و رهروان راه آنان درخواست آمرزش و خشنودي مي‏کند. و سپس اصحاب رسول خدا (ص) را اينگونه معرفي مي‏کند: 1- اصحاب محمد خاصه الذين احسنوا الصحابه، اصحاب و ياران مخصوص محمد (ص)، آنان که همراه بودن (با آن حضرت) را نيکو به پايان بردند. امام (ع) با قيد «احسنوا الصحابه» آن ياران و اصحابي را ذکر مي‏کند که حقيقتا از رسول‏الله (ص) پيروي کردند. 2- و الذين ابلوا البلاء الحسن في نصره، و آنان که براي ياري او در جنگ، شجاعت و دلاوري برجسته‏اي از خود نشان دادند. 3- و کانفوه، و او را ياري کردند. 4- و اسرعوا الي وفادته، و به ايمان آوردن به او شتافتند. 5- و سابقوا الي دعوته، و در پذيرفتن دعوتش (به دين اسلام) از ديگران سبقت گرفتند. 6- و استجابوا له حيث اسمعهم حجه رسالاته، و دعوت او را آن هنگام که برهان رسالتهاي خود را به گوششان رساند پذيرفتند. 7- و فارقوا الازواج و الاولاد في اظهار کلمته، و در راه آشکار ساختن دعوت او، از زنان و فرزندان دوري کردند. 8- و قاتلوا الاباء و الابناء في تثبيت نبوته، و در تحکيم نبوت او با پدران و فرزندانشان جنگيدند. 9- و من کانوا منطوين علي محبته، و آنان که محبت و دوستي آن بزرگوار را در دل داشتند. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم امام (ع) با توصيف اصحاب راستين رسول خدا (ص) به صورت غيرمستقيم وظائف ما را نسبت به دين و پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) بيان مي‏کند. و اجمالا خصوصيات و ويژگيهاي اصحاب واقعي پيامبر (ص) را اينگونه برمي‏شمارد: 1- همراه پيامبر بودن 2- در جنگ و جهاد دلاورانه شرکت کردن 3- رسول خدا را ياري کردن 4- پذيرفتن دعوت پيامبر (ص) 5- دوري از دشمنان دين، اگر چه زن و فرزند آنان بود. 6- جنگ با دشمنان، اگر چه پدران و فرزندان بودند. 7- داشتن محبت پيامبر (ص) در دل، و دوست داشتن ايشان. سپس در معرفي «تابعين» يعني پيروان اصحاب رسول خدا (ص)، کساني که پيامبر را نديدند و با صحابه‏ي بزرگوار ايشان همعصر بودند، چنين مي‏فرمايد: 1- الذين قصدوا سمتهم، آن تابعين و پيرواني که طريقه و راه ايشان (صحابه) را قصد کردند و رفتن راه آنان را هدف خود قرار دادند. 2- و تحروا وجهتهم، و به آنجا که آنان رو آوردند رو نمودند. 3- و مضوا علي شاکلتهم، و بر روش آنها رفتار کردند (در عقائد و گفتار و کردار پيرو آنها بودند). 4- لم يثنهم ريب في بصيرتهم، آنان را در بينائي (عقايد و ايمان)شان شکي برنگردانيد. دچار شک و ترديد نشدند. 5- و لم يختلجهم شک في قفو آثارهم، و در پيروي آثار و اقتداء به نشانه‏هاي هدايت و رستگاري صحابه، دودلي آنها را نگران نساخت. امام (ع) در اين دو بخش از دعا، خط راستين مکتب توحيدي اسلام را ترسيم مي‏کند و به معرفي پيامبر (ص)، و صحابه به عنوان پيروان حقيقي پيامبر (ص) و تابعين به عنوان پيروان حقيقي صحابه، زمان و موقعيت خودشان را در استمرار حرکت رسول‏الله (ص) و صحابه و تابعين بيان مي‏کنند. در حقيقت امام (ع) در قالب دعا درس اسلام‏شناسي مي‏دهد. و کسي که اين کتاب پربار و عميق را به دست مي‏گيرد تا با خداوند راز و نياز کند، علاوه بر نيايش، درس دين‏شناسي نيز مي‏آموزد و بايد با دقت نظر در فرازهاي اين دعا، بداند چه مي‏گويد و چه مي‏خواهد و کجاست و خدا از او چه مي‏خواهد. و او بايد چگونه باشد. و اين است يکي از راز و رمزهاي سازنده بودن دعا، و سفارش بزرگان دين به دعا خواندن. سپس امام سجاد، ايستاده بر جايگاه رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم، به عنوان خليفه مسلمين و امام و هادي برگزيده‏ي خدا، و وصي رسول‏الله، براي تابعين زمان خودشان و پيروان رسول‏الله تا قيامت دعا مي‏کند. و با اين دعا استمرار حرکت رسول خدا و صحابه و تابعين را تا روز قيامت بيان مي‏فرمايد: اللهم و صل علي التابعين من يومنا هذا الي يوم الدين...، بار خدايا از امروز ما تا روز قيامت، بر تابعين و زنان و فرزندانشان و بر هر کدام از ايشان که تو را اطاعت نموده درود فرست. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا