❇️ #محتواي_دعا
دعای #دوازدهم
به ما شيوهي اقرار به گناه و درخواست توفيق براي توبه و بازگشت از معصيت، به سوي اطاعت از خداي تعالي را آموزش ميدهد
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في الاعتراف و طلب التوبه الي الله تعالي، از دعاهاي امام (ع) (که به ما) شيوهي اقرار به گناه و درخواست (توفيق براي) توبه و بازگشت (از معصيت) به سوي (اطاعت) از خداي تعالي را آموزش ميدهد.
امام محمد باقر (ع) فرمود: به خدا قسم، خدا از مردم جز دو خصلت و خوي نخواسته است اول آنکه به نعمتها اعتراف کنند که براي ايشان ميافزايد، دوم آنکه به گناهان اقرار نمايند که آنها را از آنان ميآمرزد.
البته پيش از اين نيز توضيح داديم که امامان (ع) معصوم هستند، و نه تنها گناه نميکنند، بلکه فکر گناه هم نميکنند. اما در پيشگاه خدا و هنگام عبادت و دعا چنان سر بر آستان الهي ميگذارند و ابراز بندگي و خشوع ميکنند، که جز ذات اقدس الهي چيزي را نميبينند، چنانکه مولا و مقتداي عارفان علي (ع) در حال عبادت و دعا و راز و نياز شبانه با معبود، از خود بيخود گرديده و از حال ميرفتند.
امام سجاد (ع) در اين دعا به ما ميآموزد که چگونه عرض تقصير به پيشگاه خداوند ببريم و چگونه از او درخواست بازگشت و توبه کنيم.
فرازهاي اول دعا را، ايستاده بر درگاه حق، به زيبايي اينگونه بيان ميفرمايند: اللهم انه يحجبني عن مسالتک خلال ثلاث، و تحدوني عليها خله واحده، بار خدايا سه خصلت مرا از درخواست از تو بازميدارد و يک خصلت مرا بر آن ميدارد. و سپس آن سه خصلت را معرفي ميکنند:
1- يحجبني امر امرت به فابطات عنه، بازميدارد مرا امري که به آن فرمان دادي و من از بجا آوردن آن درنگ کردم (کوتاهي کردم)
2- و نهي نهيتني عنه فاسرعت اليه، و نهيي که از آن جلوگيري کردي (دستور انجام ندادن آن را دادي) و من به سوي آن شتافتم.
3- و نعمه انعمت بها علي فقصرت في شکرها، و نعمتي که به من بخشيدي و من در سپاسگزاريش کوتاهي نمودم.
امام (ع) بطور غيرمستقيم به ما آموزش ميدهد که براي رسيدن به رضاي الهي بايد اوامر و فرمانهاي خدا، يعني دستورات مکتب را انجام دهيم و از آنچه خداوند نهي کرده و خلاف دستور مکتب است دوري کنيم و با بکارگيري صحيح نعمتها و امکانات الهي که به ما ارزاني داشته شکر وي را بجا آوريم.
سپس آن خصلتي که واميدارد که از خداوند درخواست نمايد را اينگونه معرفي ميکند: و يحدوني علي مسالتک تفضلک علي من اقبل بوجهه اليک، و واميدارد تا به درخواست از تفضل تو به کسي که رو به تو آورد. و ادامه ميفرمايد: و با گمان نيک به سويت آيد.
مسلما کسي که به پيشگاه خداوند روي ميآورد و توبه و بازگشت ميکند و در حقيقت تصميم ميگيرد که انسان ديگري شود و گذشته را جبران کند، بازگشت و توبهي او بايد داراي ويژگيها و علائمي باشد، که حالت بازگشت را در او نشان بدهد، امام سجاد (ع) حالات و ويژگيهايي که انسان تائب (توبهکننده) بايد داشته باشد و با آن حالت به پيشگاه خداوند روي آورد را چنين برميشمرند:
1- تلقاک بالانابه، به وسيلهي توبه به تو روي آورد.
2- و اخلص لک التوبه، و توبه را براي تو خالص گرداند.
3- فقام اليک بقلب طاهر نقي، پس با دلي پاک به سوي تو برخيزد. (از درون و برون حالت بازگشت و توبه داشته باشد)
4- ثم دعاک بصوت حائل خفي، سپس با صداي تغيير يافته (زمزمهوار) آهسته تو را بخواند.
5- قد تطاطالک فانحني، و در حاليکه براي تو فروتني کرده و خم گشته.
6- و نکس راسه فانثني، و سرش را به زير افکنده و کج کرده.
7- قد ارعشت خشيته رجليه، به راستي که ترس پاهايش را به لرزه انداخته.
8- و غرقت دموعه خديه، و اشک گونههايش را غرق کرده باشد.
چنانکه ملاحظه ميکنيم، امام (ع) حالات جسمي و روحي انسان توبهکنندهي واقعي را دقيقا ترسيم ميکند. و اين جز از امام معصوم (ع) که طبيب الهي انسان است و به همهي زواياي وجود او به علم الهي آگاهي دارد، از کس ديگري برنميآيد.
سپس در بخش ديگر دعا، و در حين مناجات و نيايش، به يکي از مهمترين و اساسيترين ارزشهاي الهي يعني دوري از «استکبار» اشاره کرده و ميفرمايد:
و ان احب عبادک اليک من ترک الاستکبار عليک، و جانب الاصرار، و لزم الاستغفار، و محبوبترين بندگان تو نزدت کسي است که بر تو سرکشي و استکبار ننمايد، و از اصرار (بر گناه) دوري گزيند، و همواره آمرزش طلبد.
يعني از حالت استکبار که باعث ميشود انسان به سوي نافرماني و در نتيجه گناه روي آورد، دور شود و اگر گناهي کرد، بر آن اصرار نکند و آن را پيگيري ننمايد و به وسيله «استغفار» در پي جبران گناه و اثرات آن برآيد و از خداوند طلب بخشش کند. کسي که اين حالات را داشته باشد، هميشه در خط و راه خداوند گام برميدارد لذا از کساني است که به فرمايش امام سجاد (ع) خداوند او را از همه بيشتر دوست دارد.
#محتواي_دعا_دوازدهم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
DOA12SAHEFE2[01].mp3
20.05M
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
DOA12SAHEFE2[02].mp3
14.2M
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_462
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #سه_شنبه
👉🏻 1da.ir/oh2u
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
سلام بر تو اى دختر رسول خدا
سلام بر تو اى دختر فاطمه و خدیجه
سلام بر تو اى دختر امیر مؤمنان
سلام بر تو اى دختر حسن و حسین
سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا
سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا
سلام بر تو اى عمّه ولىّ خدا
سلام و رحمت و برکات خدا بر تو اى دختر موسى بن جعفر
🔴 زیارت حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها
https://plink.ir/0sQiV
✍️ بعد از این دست من و دامن آن سرو بلند
که به بالای چمان از بن و بیخم برکند
حاجت مطرب و می نیست تو برقع بگشا
که به رقص آوردم آتش رویت چو سپند
هیچ رویی نشود آینه حجله بخت
مگر آن روی که مالند در آن سم سمند
گفتم اسرار غمت هر چه بود گو میباش
صبر از این بیش ندارم چه کنم تا کی و چند
مکش آن آهوی مشکین مرا ای صیاد
شرم از آن چشم سیه دار و مبندش به کمند
من خاکی که از این در نتوانم برخاست
از کجا بوسه زنم بر لب آن قصر بلند
باز مستان دل از آن گیسوی مشکین #حافظ
زان که دیوانه همان به که بود اندر بند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_181
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ حکایت #هاروت_و_ماروت
قسمت اول
👈 همچو هاروت و چو ماروت شهیر
از بطر خوردند زهرآلود تیر
اعتمادی بودشان بر قدس خویش
چیست بر شیر اعتماد گاومیش
گرچه او با شاخ صد چاره کند
شاخ شاخش شیر نر پاره کند
گر شود پر شاخ همچون خارپشت
شیر خواهد گاو را ناچار کشت
گرچه صرصر پس درختان میکند
با گیاه تر وی احسان میکند
بر ضعیفی گیاه آن باد تند
رحم کرد ای دل تو از قوت ملند
تیشه را ز انبوهی شاخ درخت
کی هراس آید ببرد لخت لخت
لیک بر برگی نکوبد خویش را
جز که بر نیشی نکوبد نیش را
شعله را ز انبوهی هیزم چه غم
کی رمد قصاب از خیل غنم
پیش معنی چیست صورت بس زبون
چرخ را معنیش میدارد نگون
تو قیاس از چرخ دولابی بگیر
گردشش از کیست از عقل مشیر
گردش این قالب همچون سپر
هست از روح مستر ای پسر
گردش این باد از معنی اوست
همچو چرخی کان اسیر آب جوست
جر و مد و دخل و خرج این نفس
از کی باشد جز ز جان پر هوس
گاه جیمش میکند گه حا و دال
گاه صلحش میکند گاهی جدال
گه یمینش میبرد گاهی یسار
که گلستانش کند گاهیش خار
همچنین این باد را یزدان ما
کرده بد بر عاد همچون اژدها
باز هم آن باد را بر مؤمنان
کرده بد صلح و مراعات و امان
گفت المعنی هوالله شیخ دین
بحر معنیهای رب العالمین
جمله اطباق زمین و آسمان
همچو خاشاکی در آن بحر روان
حملهها و رقص خاشاک اندر آب
هم ز آب آمد به وقت اضطراب
چونک ساکن خواهدش کرد از مرا
سوی ساحل افکند خاشاک را
چون کشد از ساحلش در موجگاه
آن کند با او که آتش با گیاه
این حدیث آخر ندارد باز ران
جانب هاروت و ماروت ای جوان
#مثنوی_معنوی_152
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ حکایت #هاروت_و_ماروت قسمت اول 👈 همچو هاروت و چو ماروت شهیر از بطر خوردند زهرآلود تیر اعتمادی
👈مثل آن هاروت و ماروت معروف كه از روى غفلت از خود راضى و شاد كام بودند همان غفلت باعث شد كه آماج تير زهر آلود شدند.
بقدس و پاكى خود اعتماد داشتند تصور كنيد اگر گاوميش بشير اعتماد كند اعتماد او چه خواهد بود.
اگر گاوميش با شاخهاى خود دفاع كرده صد مرتبه چاره جويى كند بالاخره شير نر او را پاره و شاخ شاخش خواهد كرد.
اگر مثل خار پشت تمام بدنش پر از شاخ باشد بالاخره شير او را خواهد شكست.
باد صرصر كه درختان كهن را از بن مىكند گياهان پستتر را نوازش كرده با آنها بخوشى رفتار مىكند.
باد بر ضعيفى گياه رحم مىكند پس تو اى دل بر توانايى خود گزاف گويى نكن.
تيشه از زياد بودن شاخههاى درخت باك ندارد و بتدريج او را مىبرد
ولى خود را ببرگ آشنا نمىكند و جز با ريشه او كه شاخ است مزاحمت ندارد.
شعله از انبوهى هيزم باك ندارد و قصاب را از زيادى گوسفند غمى نيست.
صورت پيش معنى بس زبون است آسمان را معنى او سر نگون نگه داشته.
چرخ دولابى را نگاه كن گردش او از چيست؟ از عقل نور بخش كه او را بقانون علمى ترتيب داده و براه انداخته.
اين گنبد كه چون سپرى در بالاى سر ما هست گردشش از يك روح پنهانى است.
اين باد كه در فضا گردش مىكند گردش او از معنى او است چون گردش چرخ آسيا كه از اثر آب جو است.
جزر و مد و دخول و خروج نفس ما در حال تنفس جز جان به چه چيز مربوط تواند بود.
همان جان يا معنى است كه صور و موجودات را چون كاتبى گاه جيم و گاه حاو گاه دال مىكند گاه صلح را برقرار و گاه جنگ بپا مىكند
گاه سمت راست مىبرد گاه طرف چپ گاه گلستانش مىكند گاه مبدل بخارش مىسازد.
باد را خداى ما براى قوم عاد اژدها كرده.
و براى مؤمنين باعث امنيت و صلح قرار داده بود شيخ دين فرموده است كه «المعنى هو اللَّه» (يعنى معنى همانا خدا است) بلى خداوند رب العالمين درياى معانى است و تمام طبقات زمين و آسمان در آن دريا چون خاشاكى هستند
رقصها و حملههاى خاشاك بر روى آب هم از موج زدن آب است نه از خود او.
اگر بخواهد كه او ساكن باشد و از كوشش باز ايستد بساحل پرتابش مىكند.
وقتى از ساحل او را ربوده و بدست امواج مىسپارد معامله او با خاشاك معامله آتش است با گياه
اين حكايت آخر ندارد اكنون بقصه هاروت و ماروت بر گرديم
ترجمه #مثنوی_معنوی_152
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ حکایت #هاروت_و_ماروت قسمت اول 👈 همچو هاروت و چو ماروت شهیر از بطر خوردند زهرآلود تیر اعتمادی
👈 هاروت و ماروت دو فرشته ای بودند که در زمینیان به حقارت می نگریستند که چرا ایشان به گناه می افتند. خداوند فرمود شما هم اگر به زمین بروید، بر همان سبیل یعنی اقتضائات عالم خاک طی طریق خواهید کرد. فرشتگان که عصمت فرشتگی شان را از خود می دانستند و به بطر و اعتماد به نفس کاذب دچار بودند، انکار کردند و بر عصمت خود غره بودند. اما رفتن به زمین همان و آلوده شدن به گناه همان.
این حکایت یک درس دارد . اینکه که اگر حسنی در خود دیدی، غرّه مشو و آن را از فضل خدا بدان. همین طور اگر عیبی در کسی دیدی، به چشم حقارت در ایشان منگر؛ چه بسا عاقبت به خیر گردد.
مولانا می گوید گاومیش نباید به شیر یعنی به نفس خود اعتماد کند. یعنی نباید در خود به حسن ظنّ و در دیگران به سوء ظن بنگرد. چرا که همه چیز به خواست و ارادة خدا تحقق می یابد. چنان که پیامبر فرمود : "المعنی هوالله". معنی و باطن هر چیز خداست وتا خدا نخواهد ما از فتنة نفس مکار در امان نیستیم. باید معنا را از خدا طلب منیم نه از خویشتن
#مثنوی_معنوی_152
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2