eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
موانع استجابت دعا_1.mp3
11.57M
۱ فشارها، کمبودها، دویدن‌ها، انقباضات، اضطرابها و .... جزء لاینفک سبک زندگی امروز بشر شده است! چرا بافاصله‌ی یک یا دو دهه قبل‌تر، با وجود امکانات کمتر، این عوامل آسیب‌زا، قدرت کمتری برای نفوذ در درون انسانها، و حذف آرامش آنان را داشتند؟ 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای هنگامي که از گناهان، گذشت مي‏طلبيد، يا در درخواست بخشش از ناپسنديده‏ها تضرع مي‏نمود عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام اذا استقال من ذنوبه، او تضرع في طلب العفو عن عيوبه: از دعاهاي امام (ع) هنگامي که از گناهان، گذشت مي‏طلبيد، يا در درخواست بخشش از ناپسنديده‏ها تضرع مي‏نمود. پيش از اين توضيح داده شد که امام معصوم نه تنها نافرماني خدا نمي‏کند بلکه فکر و انديشه‏ي گناه نيز به دلش خطور نمي‏کند. و اگر در صحيفه عناويني چون استغفار از گناه، طلب مغفرت و... آمده است در حقيقت آموزشي است به ما که چگونه از خداوند درخواست عفو و بخشش داشته باشيم، بايد دانست امام (ع) به لحاظ شناخت و معرفت نسبت به مقام الهي، به هر ميزان که خدا را عبادت مي‏کند، باز معتقد است، که حق عبادت را در پيشگاه اقدس الهي بجا نياورده است، لذا در نهايت عبوديت در پيشگاه عظمت خداوند جل و جلاله پيشاني بندگي بر زمين ساييده و طلب استغفار مي‏کند. البته اين استغفار، با استغفار براي بخشش از نافرماني خدا تفاوت دارد. زيرا بندگي و عبوديت در پيشگاه اقدس الهي اقتضا مي‏کند که انسان هر چه مي‏تواند خاضع و خاشع باشد. و همواره در نهايت بندگي از خداوند درخواست کند. و چه لذتي براي مردان خدا مخصوصا اولياءالله بيشتر و بهتر از اين که خاضعانه با خداوند راز و نياز کنند. مگر نه اين است که بزرگترين افتخار رسول خدا (ص) عبد بودن ايشان است و ما همواره در تشهد نماز به اين مطلب شهادت مي‏دهيم و مي‏گوئيم: اشهد ان محمدا عبده و رسوله. دعاء شانزدهم اينگونه آغاز مي‏شود: اللهم يا من برحمته يستغيث المذنبون، بار خدايا، اي آنکه گناهکاران به سبب رحمت او فريادرسي مي‏جويند. در اين دعا امام (ع) ابتدا در زمينه‏ي خداشناسي مطالبي را بيان مي‏فرمايند، و با زيباترين عبارات و توصيفات، ديدگاه و انديشه و اعتقاد به خدايي که مي‏پرستيم را روشن مي‏کنند. و در اين زمينه به نکات زير اشاره مي‏فرمايند: 1- خداوند مونس و آرام‏بخش هر غريب است. 2- فرج و گشايش در کارها و مشکلات با خدا است. 3- رحمت الهي در تمامي پهنه‏ي هستي گسترده است. 4- خداوند فريادرس هر تنها مانده است. 5- خداوند براي نعمتهايي که به ما داده پاداش نمي‏طلبد. 6- خداوند در مجازات افراط نمي‏کند. سپس امام (ع) به ما مي‏آموزد که در مقام اقرار به خطاها و گناهان، خالصانه و با صداقت به بيان کاستيها و لغزشهاي خود در پيشگاه خداوند بپردازيم. در اين فراز از دعا امام (ع) مي‏فرمايد: و انا يا الهي عبدک الذي امرته بالدعاء فقال: لبيک و سعديک، ها انا ذا، يا رب، مطروح بين يديک، و من اي خداي من، بنده‏ي توام که او را به دعا امر فرمودي و گفت: لبيک و سعديک يعني اطاعت مي‏کنم و فرمانت را به جا مي‏آورم، اينک منم اي پروردگار، بنده‏اي که در پيشگاهت افتاده است. آنگاه در فرازهاي آخر دعا پس از صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و اهل‏بيت طاهرينش عليهم‏السلام به ما مي‏آموزد که چه درخواستهايي از خداوند داشته باشيم، و آنها را چنين برمي‏شمرد: 1- و قني من المعاصي، و مرا از گناهان مصون بدار. 2- و استعملني بالطاعه، و مرا به فرمانبرداري از خود مشغول بدار. 3- و ارزقني حسن الانابه، و نيکي بازگشت از گناه را روزي‏ام فرما. 4- و طهرني بالتوبه، و مرا به توبه پاک گردان. 5- و ايدني بالعصمه، و مرا به نگهداري (از گناهان و گرفتاريها) کمک کن. 6- و استصلحني بالعافيه، و با تندرستي آشتيم ده. 7- و اذقني حلاوه المغفره، و شيريني آمرزش را به من بچشان. 8- و اجعلني طليق عفوک، و مرا رها شده‏ي عفو خود گردان. چنانکه ملاحظه مي‏کنيم، تمامي درخواستها در زمينه اصلاح نفس و سازندگي شخصيت الهي انسان است، توفيق توبه و به دست آوردن غفران و بخشش الهي و موفق شدن به اطاعت از فرامين خداوند، محورهاي اصلي هدايت و سعادت و نيکبختي دنيا و آخرت انسان است، که امام (ع) در قالب دعا و در جهت ساختن و تربيت الهي انسان آنها را به زيبايي مطرح فرموده است. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏🙏 دعای شانزدهم صحیفه سجادیه دعایی که توفیقات سلب شده را باز می‌گرداند ⏪آیت الله 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️نماز توبه 📋 آیا می خواهیم توبه ای مقبول داشته باشیم؟ آیا می خواهیم گناهانمان آمرزیده شود ؟ آیا می خواهیم طلبکاران ما در روز قیامت از ما راضى شوند ؟ آیا می خواهیم با ایمان بمیریم ؟ آیا می خواهیم هنگام مرگ ،دینمان گرفته نشود ؟ آیا می خواهیم قبرمان گشاده و نورانى گردد ؟ آیا می خواهیم والدینمان از ما راضى گردند ؟ آیا می خواهیم مغفرت شامل حال والدین ما گردد؟ آیا می خواهیم ذریه و نسل ما آمرزیده گردند ؟ آیا می خواهیم توسعه رزق پیدا کنیم ؟ آیا می خواهیم ملک الموت با ما در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان ما بیرون آید؟ ✔️ تمام اینها از فضایل نماز یکشنبه ی ذیقعده است 🌸 می فرمایند: «روزهای ی ماه ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌ القعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.» ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏یا من لا رفیق له 👤مرحوم آیت‌الله رحمت الله علیه می فرمودند: 🌸 «بیداری شب مقام محمود می آورد و مقام محمود مجاورت با خداست.» ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/tYO2Vq 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 نماز توبه های ماه ❤️یاعزیز یاغفار اغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لایغفرالذنوب الا انت ◀️روزیکشنبه ذی القعده را روز آشتی با خالق و دعا بر مخلوق می شود نامید. حق تعالی پنج فرشته مقرب خود را می فرستد تا در عالم ندا کنند و وعدها دهند که آخرین فرشته جناب جبرییل است. آیا باز هم معطلی؟ منتظری خودش بیاید؟ تو یک قدم سوی او برو، بدان که او دَه قدم سوی تو خواهد آمد که مجملش را در مفاتیح و مفصلش را در مراقبات و اقبال سید میتوانی ببینی؛ غسل و نماز مخصوص و استغفار و دعای آمرزش برای خود و مؤمنین ... التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👌یه نکته یکرنگ بمان... حتی اگر در دنیایی زندگی میکنی که مردمش برای پررنگ شدن، حاضرند هزار رنگ باشند... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبال فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسان إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا: ما به تمام آسمان ها و کوه ها و زمین عرض امانت کرده ایم و آن ها از قبول و حمل آن سرباز زدند و از تحمل آن شانه خالی کردند. ولی انسان چون ناتوان و نادان بود؛ آن را پذیرفت» 👌آیه 72 سوره مبارکه احزاب 👈( وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ ) در روایات متعددى امانت به قبول ولایت على (علیه السلام) و اولاد طاهرش(علیهم السلام) تفسیر شده و شاید دلیلش این باشد که روشنترین مصداق ولایت الهى همان ولایت ائمه مى باشد و تحمل بار امانت الهى جز با قبول ولایت آنها ممکن نمى باشد. ⏹دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت با من راه نشین باده مستانه زدند آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه کار به نام من دیوانه زدند جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع آتش آن است که در خرمن پروانه زدند کس چو نگشاد از رخ اندیشه نقاب تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند 👈شرح غزل توسط دکتر ابراهیمی در 4 قسمت 1⃣ https://www.aparat.com/v/olPuG 2⃣ https://www.aparat.com/v/c3zJX 3⃣ https://www.aparat.com/v/ygkVF 4⃣ https://www.aparat.com/v/DT6vX 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
ولایت، امانت الهی.pdf
812.8K
✳️ ، امانت الهی " والرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس" 🔴یعنی شما ای خانواده عصمت وطهارت، آن امانت محفوظ الهی هستیدکه بشریت مأموریت داردآن راحفظ کندوشماآن باب ودرودریچه خاصی هستیدکه مردم ازآن طریق امتحان می شوند. 👈بخشی از ‏ 👤حجة الاسلام والمسلمین ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ اول کسی که در مقابلۀ نص قیاس آورد ابلیس بود 🔴 اول آن کس کین قیاسکها نمود پیش انوار خدا ابلیس بود گفت نار از خاک بی شک بهترست من ز نار و او ز خاک اکدرست پس قیاس فرع بر اصلش کنیم او ز ظلمت ما ز نور روشنیم گفت حق نه بلک لا انساب شد زهد و تقوی فضل را محراب شد این نه میراث جهان فانی است که به انسابش بیابی جانی است بلک این میراثهای انبیاست وارث این جانهای اتقیاست پور آن بوجهل شد مؤمن عیان پور آن نوح نبی از گمرهان زادهٔ خاکی منور شد چو ماه زادهٔ آتش توی رو روسیاه این قیاسات و تحری روز ابر یا بشب مر قبله را کردست حبر لیک با خورشید و کعبه پیش رو این قیاس و این تحری را مجو کعبه نادیده مکن رو زو متاب از قیاس الله اعلم بالصواب چون صفیری بشنوی از مرغ حق ظاهرش را یاد گیری چون سبق وانگهی از خود قیاساتی کنی مر خیال محض را ذاتی کنی اصطلاحاتیست مر ابدال را که نباشد زان خبر اقوال را منطق الطیری به صوت آموختی صد قیاس و صد هوس افروختی همچو آن رنجور دلها از تو خست کر بپندار اصابت گشته مست کاتب آن وحی زان آواز مرغ برده ظنی کو بود همباز مرغ مرغ پری زد مرورا کور کرد نک فرو بردش به قعر مرگ و درد هین به عکسی یا به ظنی هم شما در میفتید از مقامات سما گرچه هاروتید و ماروت و فزون از همه بر بام نحن الصافون بر بدیهای بدان رحمت کنید بر منی و خویش‌بین لعنت کنید هین مبادا غیرت آید از کمین سرنگون افتید در قعر زمین هر دو گفتند ای خدا فرمان تراست بی امان تو امانی خود کجاست این همی گفتند و دلشان می‌طپید بد کجا آید ز ما نعم العبید خار خار دو فرشته هم نهشت تا که تخم خویش‌بینی را نکشت پس همی گفتند کای ارکانیان بی خبر از پاکی روحانیان ما برین گردون تتقها می‌تنیم بر زمین آییم و شادروان زنیم عدل توزیم و عبادت آوریم باز هر شب سوی گردون بر پریم تا شویم اعجوبهٔ دور زمان تا نهیم اندر زمین امن و امان آن قیاس حال گردون بر زمین راست ناید فرق دارد در کمین برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ اول کسی که در مقابلۀ نص قیاس آورد ابلیس بود 🔴 اول آن کس کین قیاسکها نمود پیش انوار خدا ابلیس بود
◀️مولوی با این ابیات ، مخالفتش را با قیاس اعلام می کند و می گوید اولین بار ابلیس از قیاس بهره برد و خودش را با آدم مقایسه کرد و افضل از او دید. ابلیس در مقابل امر خداوند یعنی نص، اجتهاد و قیاس کرد و گفت من از آتشم و او از خاک و فضیلت آتش بر خاک واضح است چنانچه فضیلت اصل آتش یعنی نور بر اصل خاک یعنی ظلمت آشکار است. چرا که آتش و خاک فرع بر نور و ظلمتند مولانا در جواب ابلیس ز قول خدا می گوید، چنین نسبتی بین نور و آتش یا خاک و ظلمت وجود ندارد و به آیه 101 سوره مومنون اشاره می کند که می فرماید در قیامت اصل و نسب مادی و جسمی و خویشاوندی به کار نمی آید"فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ ولایتساءلون." و ملاک فضل و برتری زهد و تقوی است: "ان اکرمکم عندالله اتقیکم." پس ملاک فضل، میراث معنوی است نه میراث دنیوی که به خون و نسب می توان یافت. میراث جان میراث انبیا و اتقیاست چنان که پسر ابوجهل مومن شد و پسر نوح با بدان بنشست و خاندانش را گم کرد با این وجود مولانا می گوید، قیاس در زمانی که حقیقت کاملا آشکار نیست به کار می آید. چنان که در روز روشن و آفتابی، قبله را بدون قیاس پیدا می کنیم ولی انسان خبره و آگاه، در روز ابری یا شب، قبله را به قیاس پیدا می کند اما حقیقت مورد نظر مولانا، حقیقت شهودی و عارفانه است که عارف به چشم خود می بیند و قیاس را از موضع یک فقیه متکی به نقل و نص نقد نمی کند. او کماکان بر آن است که پله ها و مراتب حقیقت، متفاوتند و در جهان گیرودار، هر کسی در پله ای از نردبان معرفت دارد قرار. مولانا قیاس را رد می کند چون صوری است و به ظاهر رای و حکم می دهد. چنانچه شکارچی برای شکار پرندگان صوت آن ها را "تقلید" می کند ولی زبانشان را مانند سلیمان نمی داند. مردان حق به شهود و نه به تقلید، حکم می کنند 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ای بی نظیراز 100 دوره قرآن کریم برای آنانکه دارند 🔈صوت مصحف کامل به صورت یکجا و نیز به تفکیک جزء یا سوره ... 👇 اینجا 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2