✳️ مرحوم #سید_احمد_کربلایی
◀️ « رسیدن به مقام توحید جز از راه اسقاط اعتبارات و اضافات که( #التوحید اسقاط الاضافات )است میسر نیست وتا انسان از قید و بند الفاظ و مفاهیم و یا بطور کلی از علوم رسمی آزاد نشود نمی تواند حقیقت توحید را درک کند چرا که الفاظ که بیانگر علوم رسمی هستند حکایت از معانی اعتباری می کنند و مقام توحید فراتر از آن است که قابل اعتبار باشد وبه وسیله الفاظ نمی توان حقیقت را آن طوری که هست بیان کرد مگر کلمه جامع الهی که همان انسان کامل است و تکلم او تکلم حق است.»
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️نمودار سلسله ی عرفا ( از اساتید مرحوم آقا #سید_علی_قاضی ره تا شاگردان سلوکی و تربیتی ایشان )
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️علامه #طباطبائى فرمودند:
«استاد ما مرحوم #سید_علی_قاضی (رضوان الله تعالى عليه) و استاد او حاج #سيد_احمد_كربلائى و استاد ايشان مرحوم آخوندملاحسينقلى همدانى و استاد ايشان مرحوم حاج #سيد_على_شوشترى و استاد ايشان ملاقلى #جولا (جولا همدانى) و ملّاقلى جولا را نمى شناسم و نمىدانم ملّا قلى جولا چه كسى بود و خود حاج سيدعلى شوشترى هم او را نمىشناخت. ..
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife
✳️داستان حاج #سيد_على_شوشترى و ملا قلى #جولا
◀️استاد علامه آيت الله #حسن_ زاده_آملى در شرح حال علامه #طباطبائى ضمن اشاره به سلسله مشايخ مرحوم آقا #سيد_على_قاضى به معرفى اين سلسه از علماى عارف و فقهاى متخلّق پرداخته است كه عيناً نقل مىكنيم:👇
🔴«مرحوم حاج سيدعلى شوشترى در شوشتر عالم مبسوط اليد آنجا بود و وقتى مرافعه اى در مورد ملك وقفى به ميان آمد، عدّه اى مدعى بودند كه اين ملك، وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچه اى نهادند و در جاى مخصوص دفن كردند، آنهايى كه مدّعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند، خلاصه چند روز مرحوم شوشترى در حكم اين واقعه در حيران بود و طرفين دعوى هم اصرار داشتند و هر روز رفت و آمد مى كردند و از آن مرحوم حكم مى خواستند، مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى، به سويش رفته، در زده و كسى دم در آمد و پرسيد كيستى؟
آن مرد گفت:
به آقا بگو مردى به نام ملّا قلى جولا مى خواهد شما را ببيند. ملّا قلى وارد خانه شد و به نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت: آقا من آمده ام به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در همان جا اقامت كنى، بدانكه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است. مرحوم شوشترى، ملّا قلى را نمى شناخت، خلاصه دستور داد آن محل را كندند و وقف نامچه را بيرون آوردند. پس از اين واقعه از دعوى و مرافعه دست برداشتند و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت گزيد و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى (ره) مىرفت و مرحوم شيخ هم به درس اخلاق او حاضر مى شدند. تا اين كه مرحوم آخوندحسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مى طلبيد. از همدان درآمد چندى در نزد عالمى به سر برد، از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بر بست و در محضر مرحوم شوشترى و انصارى حاضر شد و از او هر دو كمال استفاده را برد. چون شيخ انصارى از دنيا رفت، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوّليه و فقهيه او در آمد مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت: اين كار تو نيست ديگران هستند كه اين كار را بكنند. شما بايد مستعدّين را دريابيد، پس مرحوم آخوند ملّا حسينقلى (اعلى الله مقامه) در پى تربيت قابلين و مستعدّين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا طلوع آفتاب، و عدّهاى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتّى بعضى را در سرشب و بعضى را در آخر شب به راه سعادت رهنمون مىشد تا اينكه توانست سيصد نفر را طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شوند از آن جمله: مرحوم شيخ محمد #بهارى، مرحوم #سيد_احمد_كربلائى، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهدى قمى، مرحوم سيد عبدالغقار مازندرانى»
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️سلسله اساتید مرحوم آقای حاج ميرزا علی آقای قاضی
🔴سلسلهی مرحوم آقای #سید_علی_قاضی - مجموعهی این بزرگواران كه از مرحوم حاج #سید_علی_شوشتری شروع میشود - همهشان مجتهدین طراز اول بودند. یعنی مرحوم آسید علی #شوشتری كه شاگرد شیخ[انصاری] بود و استاد اخلاقی و سلوكی شیخ بود - در فقه و اصول شاگرد شیخ بود، در سلوك و اخلاق استاد شیخ بود [و] شیخ میآمد از ایشان استفاده میكرد - بعد از فوت مرحوم شیخ كه یك مدت خیلی كوتاهی هم [ایشان بعد از شیخ] زنده بودند، درس شیخ را از همان جایی كه بود شروع كردند؛ شاگردانی كه در درس مرحوم حاج سید علی شوشتری شركت كردند، میگفتند ما فرقی ندیدیم بین شیخ و بین او؛ یعنی مقام او از لحاظ علمی و فقهی در این مرحله است. شاگرد برجستهی ایشان، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی است كه از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوكی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند #ملا_حسینقلی_همدانی قابل توصیف نیست؛ ایشان از لحاظ ملائی و علمی - كه ایشان جزو شاگردان شیخ بودند - جزو شاگردان درجهی یك شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوكی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه كرد، چون در این طریق مشی میكرد. شاگردان ایشان - كه اساتید مرحوم آقای قاضی باشند - مثل مرحوم حاج سید احمد كربلائی، مرحوم حاج شیخ محمد #بهاری و افرادی از این قبیل، اینها همه افرادی بودند كه از لحاظ فقهی در رتبهی بالا بودند؛ یعنی مرحوم حاج سید احمد كربلائی جوری بود كه مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میكرد و قطعاً [ایشان] در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع كردند - گله كردند كه چرا احتیاطات را به من مراجعه میكنید، اجتناب كردند - و در همین عالم معنویت بودند. مرحوم جدّ ما - مرحوم آقای آسید هاشم نجفآبادی - دیده بود، درك كرده بود مرحوم آسید احمد را؛ میگفت ما وقتی #سحر یا شب میرفتیم طرف سهله یا از سهله برمیگشتیم، صدای گریهی این مرد - آسید احمد - از داخل خانهاش كه سر راه بود شنیده میشد. اینها یك حالات اینجوریای داشتند.
خب، مرحوم آقای قاضی هم شاگرد اینها است. ایشان البته هم شاگرد پدرشان مرحوم آقای آسید حسین هستند، هم - بعد كه میآیند نجف - شاگرد مرحوم آسید احمد بودند، ده سال یا دوازده سال هم شاگرد مرحوم سید مرتضای كشمیری بودند؛ البته در این كتابی كه آقازادهی مرحوم آقای قاضی - مرحوم آسید محمدحسن - نوشتند، میگویند ایشان پیش مرحوم آسید مرتضای #كشمیری تلمذ نمیكرده، از مصاحبت او استفاده میكرده؛ لكن در همان كتاب یا در نوشتههای مرحوم آقای آسید محمدحسین #طهرانی دیدم - یادم نیست الان كجا خواندم - مرحوم آقای قاضی میگوید من نماز خواندن را از آسید مرتضای كشمیری یاد گرفتم. شما ببینید معانی این كلمات چقدر عمیق است. ماها هم نماز میخوانیم و خیال هم میكنیم كه نمازِ خوب میخوانیم. این مردِ عارفِ بزرگی كه سالها پیشِ پدرش در تبریز تربیت شده بود و پیش رفته بود، وقتی میآید نجف [و] ده سال پیش مرحوم آسید مرتضای كشمیری میماند، میگوید من نماز خواندن را از او یاد گرفتم. آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میكنند كه ایشان با همهی [گرفتاری] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائلهی سنگین و فقر و مشكلات - وقتی وارد نماز میشد، از همهی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذكر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود كه از همهی عالم فارغ میشد. خب، این یك گذرگاه فوقالعادهای است؛ گذرگاه خاصالخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است كه ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حركت، این سلوك، این خلوص در راه خدا هست.۱۳۹۱/۰۴/۲۶
👤بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_471
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #پنجشنبه
👉🏻 1da.ir/XKHl
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ.
🔴 طایر دولت اگر باز گذاری بکند
یار بازآید و با وصل قراری بکند
دیده را دستگه در و گهر گر چه نماند
بخورد خونی و تدبیر نثاری بکند
دوش گفتم بکند لعل لبش چاره من
هاتف غیب ندا داد که آری بکند
کس نیارد بر او دم زند از قصه ما
مگرش باد صبا گوش گذاری بکند
دادهام باز نظر را به تذروی پرواز
بازخواند مگرش نقش و شکاری بکند
شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی
مردی از خویش برون آید و کاری بکند
کو کریمی که ز بزم طربش غمزدهای
جرعهای درکشد و دفع خماری بکند
یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
بود آیا که فلک زین دو سه کاری بکند
حافظا گر نروی از در او هم روزی
گذری بر سرت از گوشه کناری بکند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_189 #حافظ
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 3
✳️ ای لـقـای تـو جـواب هـر سـؤال
مشکل از تو حل شود بی قیل و قال
🔴 لقای حضرت حق و دیدار اولیاء الهی و حضور در جوار معشوق حقیقی دافع همه مشکلات و گرفتاری هاست. انسان تا به مرحله وصل نرسیده است چون و چرا می کند و پرسش هائی برای او رخ می نماید که به دریافت پاسخ نیاز دارد. همینکه عاشق به مطلوب خود دست یافت و او را در کنار گرفت و لقاء حاصل شد دیگر مشکلی باقی نمی ماند که برای حل آن نیاز به گفتگو و جدال و قیل و قال باشد. چراکه معشوق و مراد بالاترین خواست عاشق و مرید است و چون دیدار میسر شد پاسخ سؤال ها نیز در آن ملاقات و رسیدن به مطلوب مستتر است و چنانچه نقصی هم باقی بماند سالک در جوار مراد بدون نگرانی با استفاده از اشراف ولی خدا آنها را مرتفع می کند.
به طور کلی سؤال تا زمانی وجود دارد که وصال رخ نداده است و لذا به محض تحقق وصال، دیگر سؤالی برای انسان باقی نمی ماند.
#مولوی #مثنوی_معنوی_5
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_37
◀️ نهی از #تشریفات بیجا
- فَقَالَ (علیه السلام): وَ قَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِينُ الْأَنْبَارِ فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَ اشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ، فَقَالَ(علیه السلام):
مَا هَذَا الَّذِي صَنَعْتُمُوهُ؟ فَقَالُوا خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا. فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا يَنْتَفِعُ بِهَذَا أُمَرَاؤُكُمْ، وَ إِنَّكُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ فِي دُنْيَاكُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِي [أُخْرَاكُمْ] آخِرَتِكُمْ؛ وَ مَا أَخْسَرَ الْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا الْعِقَابُ، وَ أَرْبَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الْأَمَانُ مِنَ النَّار.
- امير مؤمنان على (عليه السلام) : (در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده، و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند. فرمود چرا چنين مى كنيد گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، و چه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسايشى كه با آن، امان از آتش جهنّم باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_37 ◀️ نهی از #تشریفات بیجا - فَقَالَ (علیه الس
◀️ تشريفات زشت و زيان آور
📋 «این سخن را امام زمانى بیان فرمود که در مسیر حرکتش به شام کشاورزان و دهبانان شهر انبار با او ملاقات کردند (و به عنوان احترام به امام) از مرکب پیاده شده و با سرعت پیش روى او حرکت کردند (و این مراسم را که نشانه خضوع فوق العاده در برابر امراى ستمگر بود انجام دادند) امام(علیه السلام)فرمود: این چه کارى بود که کردید؟»; (وَقَالَ(علیه السلام): وَقَدْ لَقِیَهُ عِنْدَ مَسِیرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِینُ الاَْنْبَارِ، فَتَرَجَّلُو لَهُ وَاشْتَدُّو بَیْنَ یَدَیْهِ، فَقَالَ: مَا هَذَا الَّذِی صَنَعْتُمُوهُ).
«عرض کردند این رسوم و آدابى است که ما امیران خود را با آن بزرگ مى داریم»; (فَقَالُوا: خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا).
«امام(علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند زمامداران شما از این عمل بهره اى نمى برند و شما با این کار در دنیا مشقت بر خود هموار مى سازید و در قیامت بدبخت مى شوید»; (فَقَالَ: وَاللَّهِ مَا یَنْتَفِعُ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ! وَإِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ، وَتَشْقَوْنَ بِهِ فِى آخِرَتِکُمْ).
سپس افزود: «چه زیان بار است مشقتى که به دنبال آن عقاب الهى باشد و چه پرسود است آرامشى که با آن امان از آتش دوزخ فراهم گردد»; (وَ مَا أَخْسَرَ الْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا الْعِقَابُ، وَأَرْبَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الاَْمَانُ مِنَ النَّارِ).
«تَشُقُّونَ» از ماده «شقاء» به معناى مشقت و «تَشْقَوْنَ» از ماده شقاوت به معناى بدبختى است و «دَعَة» همان آرامش است.
در کتاب صفین بعد از این جمله چنین آمده که امام(علیه السلام) فرمود: «این کار را دیگر تکرار نکنید; فَلا تَعُودُوا لَهُ».
در زمان هاى گذشته معمول بوده ـ و هم اکنون نیز در بعضى از نقاط جهان معمول است ـ که اهل یک کشور یا اهل یک شهر براى تعظیم امرا و سلاطین اعمالى انجام مى دادند که نشانه نهایت ذلت بود. آنها نیز از این رفتار خشنود مى شدند،چراکه علاقه داشتندهمواره شهروندانشان خود راذلیلوخوار وبى مقدار در برابر آنها بدانند تا فکر قیام در مغزشان خطور نکند و سلطه آنان باقى بماند.
ولى اسلام که به انسان ها شخصیت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى داند و جهان را مسخر او مى شمرد، اجازه نمى دهد افراد با ایمان براى بزرگداشت امرا تن به کارهاى ذلیلانه بدهند. به یقین اگر به جاى على(علیه السلام)معاویه بود آنها را به این کار تشویق مى کرد ولى امام به آنها هشدار داد و به سه دلیل آنان را بر حذر داشت.
نخست این که امرا هیچ گونه نفع عاقلانه اى از این کار نمى برند، بلکه ممکن است باعث غرور و کبر آنها شود و شخصیت خود را گم کنند.
دیگر این که زحمت فوق العاده اى بر دوش توده هاى مردم مى افتد و گاه ممکن است در چنین شرایطى افرادى ضعیف زیر دست و پا بمانند.
سوم این که این عمل ناصالح مایه گرفتارى در آخرت مى شود، زیرا نوعى شرک محسوب مى شود.
به عکس، اگر آنها به احترامات معقول قناعت کنند و به جاى این مشقت، آرامش را براى خود بپذیرند، آرامشى که امان از آتش دوزخ را نیز به همراه دارد، هم امرا گرفتار کبر و غرور نمى شوند و هم مردم مشقت توأم با ذلت را نمى بینند و هم در آخرت سربلند خواهند بود.
قابل توجه است که در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: روزى امیر مؤمنان به سراغ اصحابش آمد در حالى که بر مرکب سوار بود. گروهى پشت سر حضرت به راه افتادند. امام نگاهى به آنها کرد و فرمود: با من کارى دارید؟ عرض کردند: نه یا امیرالمؤمنین ولى دوست داریم همراه تو راه برویم. امام به آنها فرمود: «انْصَرِفُوا فَإِنَّ مَشْیَ الْمَاشِی مَعَ الرَّاکِبِ مَفْسَدَةٌ لِلرَّاکِبِ وَمَذَلَّةٌ لِلْمَاشِی; برگردید، زیرا راه رفتن پیاده در کنار سوار موجب مفسده (غرور و خودبرتربینى) براى شخص سوار و سبب ذلت براى پیاده است».
سپس امام صادق(علیه السلام) افزود: دفعه دیگرى باز امام سوار بود و جمعى پشت سر او پیاده به راه افتادند. امام(علیه السلام)فرمود: «انْصَرِفُوا فَإِنَّ خَفْقَ النِّعَالِ خَلْفَ أَعْقَابِ الرِّجَالِ مَفْسَدَةٌ لِقُلُوبِ النَّوْکَى; بازگردید، زیرا صداى کفش ها پشت سر انسان ها موجب فساد دل هاى احمقان مى شود (نوکى جمع أنوَک بر وزن أحمق و به معناى احمق است».
باید توجه داشت که هدف از این سخنان این نیست که مردم، بزرگان را احترام نکنند، بلکه منظور این است که احتراماتى که نسبت به شاهان و مانند آنها داشتند و نشانه ذلت و بدبختى احترام کنندگان بوده و مایه غرور و نخوت احترام شوندگان ترک شود.
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_37
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
1_5305072.mp3
3.28M
#شرح_صحیفه_سجادیه
دعای #مکارم_اخلاق صحیفه سجادیه
جلسه 5
(غنای درون و برکت در رزق )
👤 استاد محمد علی #انصاری
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
دعای #بیستم #مکارم_الاخلاق
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_158
دعای #بیست_هفتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" برای #مرزداران و رزمندگان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هفتم_15
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران :
🔹فإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِى عَيْنِهِ، وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِى قَلْبِهِ، وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ، وَ لا تُدِلْهُمْ مِنْهُ، فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ، وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ، وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ، وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ، وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّىَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ🔹
🔸و چون با دشمنان تو كه هم دشمن اويند هماورد شود، آن ها را در نظر او اندك نماى و كار آن ها را در دل او كوچك گردان، او را بر آن ها چيره ساز و آنان را بر او چيره مكن، پس اگر فرجام او را به نيك بختى مقرر فرمودى و #شهادت روزى كردى، پس از آن وى را به اين سعادت رسان كه بيخ دشمن تو را به كشتن بركنده و به اسير گرفتن زبون كرده باشد و گرداگرد كشور مسلمانان آرامش یافته است و دشمن گريزان پشت كرده باشد🔸
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند #دعا_بیست_هفتم_15 دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران : 🔹فإِذَا صَا
👆از این نظر که در رویاروئى نخستین، کثرت و قلت جمعیت با دشمن تاثیر فراوانى در روحیه ى رزمنده مى گذارد امام از خداوند چنین مى خواهد: (هنگامى که این رزمنده ى الهى با دشمن تو و خودش، در یک مصاف قرار گرفت، آنان را در نظرش اندک و شان و ارزششان را در قلبش کوچک ساز) (فاذا صاف عدوک و عدوه فقللهم فى عینه، و صغر شانهم فى قلبه).
(او را بر آنان پیروزى ده و دشمن را بر او چیره مفرما) (و ادل له منهم و لا تدلهم منه).
اما از آن جهت که همه ى رزمندگان از جبهه سالم برنمى گردند و بعضى شربت #شهادت مى نوشند امام علیه السلام براى آنان چنین دعا مى فرماید: (هرگاه عمرش را به نیکى و سعادت ختم فرمودى، و شهادت را روزیش گردانیدى (این نعمت را آن زمان به او ارزانى دار)
که با قتل و کشتار، ریشه ى دشمنان تو را کنده باشد) (فان ختمت له بالسعاده، و قضیت له بالشهاده، فبعد ان یحتاج عدوک بالقتل).
(و بعد از آنکه با تلاش و زحمت آنها را به اسارت گرفته) (و بعد ان یجهد بهم الاسر).
(و پس از آنکه مرزهاى بلاد مسلمین، در امنیت و آرامش واقع شده) (و بعد ان تامن اطراف المسلمین).
و بالاخره: (این شهادت آن زمان به وقوع پیوندد که دشمنانت از میدان جنگ فرار کرده باشند) (و بعد ان یولى عدوک مدبرین).
#دعا_بیست_هفتم_15 #بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شاکله و ارکان مکتب مقاومت.pdf
800.7K
📜 #مقاله شاکله و ارکان مکتب #مقاومت
🔴مکتب #امام_خمینی ره
را میتوان در واقع
«مکتب مقاومت »
نامید .
بنده وقتی به این خصوصیّت امام نگاه میکنم و به آیات قرآن مراجعه میکنم، میبینم امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد.
👤 #مقام_معظم_رهبری
#بیست_هفتم #مرزداران
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۵
إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيطانُ يُخَوِّفُ أَولِياءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿۱۷۵﴾
این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بیاساس،) میترساند. از آنها نترسید! و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️آثار خوف از دشمنان 1
📜 از نظر قرآن، خوف واقعی و حقیقی از دشمنان ممکن است به سبب عوامل حقیقی و واقعی در دل های مومنان و مسئولان سیاسی ایجاد شود، ولی هرگز این نمی تواند بهانه ای برای تعطیلی احکام الهی یا عبور از خطوط قرمز اسلام شود؛ زیرا چنان که گفته شد، هرگز رضایت خلق موجب نمی شود تا انسان رضایت خالق را نایده گیرد و بر خلاف آن عمل کند که رضایت دشمن تامین می شود.
از نظر قرآن، مومنان واقعی هرگز از غیرخدا نمی ترسند؛ زیرا اگر ترسی باشد، آن را با ترس الهی می سنجند و این گونه به آرامش می رسند؛ زیرا برای آنان رضایت الهی اصل و اساس هر کاری است، نه اینکه رضایت الهی در برابر رضایت خلق یا دشمن از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، بلکه از نظر آنان رضایت الهی اساس و اصل است و رضایت دیگران در برابرش هیچ؛ مگر آنکه آن رضایت دیگران در طول رضایت الهی باشد که در این صورت رضایت خلق را تنها برای رضایت الهی می خواهند و می جویند.
اما از آنجا که همواره عوامل ترس واقعی وجود دارد، برخی از سست ایمان ها از امت و مسئولان ممکن است گرفتار چنین ترس و آثار آن شوند. این آثار را می توان در رفتارهای این افراد مشاهده کرد و از این طریق دانست که این مسئولانی که چنین رفتارهایی دارند، به نوعی گرفتار سست ایمانی هستند اگر نگوییم که گرفتار نفاق هستند. از مهم ترین آثاری که ممکن است ترس و خوف در این افراد ایجاد کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
👈 ادامه دارد ...
#بیست_هفتم #دعا_بیست_هفتم_15 #مرزداران
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️آثار خوف از دشمنان 2
📜 ۱. اضطراب: اصولا اهداف جنگ نرم، ایجاد بحران های روانی از جمله اضطراب و تشویش در روان و افکار آدمی است. دشمنان از طریق ایجاد عوامل خوف برانگیز واقعی یا واهی تلاش می کنند تا روان های امت و مسئولان را درگیر کرده و آنان را از حالت تعادل خارج سازند. حجم عظیم قدرت و فشارها و انبوه نفرات و تجهیزات و مانند آنها ممکن است دل های سست ایمان ها را گرفتار کند و موجب اضطراب شود به طوری که با نگاهی به حرکات بدنی از جمله چشم های خیره این طیف از امت و مسئولان می توان در یافت که تا چه اندازه تحت تاثیر عوامل خوف انگیز دشمن قرار گرفته و خود و میدان را باخته اند. (احزاب، آیه۱۰)
۲. افشای رازها: از نظر قرآن، ترس در مسئولان سست ایمان یا منافق موجب می شود تا اینان اسرار امنیتی و مهم امت را آشکار سازند و اطلاعاتی را به نهادهای دشمن بدهند که وضعیت را برای امت دشوارتر می کند. اصولا کسانی که تحت فشارهای روحی و روانی قرار می گیرند به سبب گرفتار شدن به اضطراب و تشویش خاطر نمی توانند درست فکر و تصمیم گیری کنند و این گونه است که خواسته و ناخواسته اسرار را افشا می کنند و به خود و امت ضربه وارد می سازند. (قصص، آیه ۱۰) با نگاهی به افشاگری اسرار کشور از سوی برخی از مسئولان می توان میزان وادادگی و ترس آنان در برابر فشارها و تهدیدات دشمن را به دست آورد؛ زیرا هرچه بیشتر ترسیده باشند، بیشتر گرفتار وادادگی و بیان اسرار امنیتی می شوند و این گونه به دست خویش زیان های کلانی را به نظام سیاسی و امت اسلام وارد می سازند و اهداف دشمن را تامین و برآورده می کنند.
👈 ادامه دارد ...
#بیست_هفتم #دعا_بیست_هفتم_15 #مرزداران
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️آثار خوف از دشمنان 3
📜 ۳. پذیرش ولایت طاغوت: از نظر قرآن، کسانی که دل و قلب و ذهن خویش را به جای خدا میزبان افکار و اندیشه های دشمنان می کنند و در یک جنگ روانی در اثر ترس، گرفتار انفعال و وادادگی می شوند، نه تنها از ولایت الهی خارج می شوند بلکه تحت ولایت طاغوت و اهداف پلید آن قرار می گیرند. این افراد روز به روز منفعلانه عمل می کنند؛ زیرا دشمنانی چون شیطان تنها از طریق حربه «ارعاب و ترس و خوف» است که می تواند ولایت شیطانی و طاغوتی خویش را حفظ کند. از این رو اینان همواره از سوی دشمن مورد تهدید قرار می گیرند تا بیش از پیش در خدمت شیطان و اهداف ولایت طاغوتی آن باشند. (آل عمران، آیات ۱۷۵ و ۱۷۶) از این آیات به دست می آید که شیطان مومنان را از کافرانی که تحت ولایت او هستند می ترساند تا این گونه اهدافش نیز پیش برود. بنابراین، مومنان نمی بایست از توپ و تشرهای شیطان و کافران بهراسند و به جای خوف از خدا از شیطان و کافران بترسند، بلکه همواره باید با خداترسی از هرگونه ترس دشمنان در امان قرار گیرند و هرگز تن به خفت و ذلت ترس از کافران ندهند. (مجمع البیان، ج ۱-۲، ص ۸۹۰)
۴. کسادی تجارت و اقتصاد: دشمنان با استفاده از حربه جنگ روانی و جنگ نظامی و ایجاد ارعاب و تهدید می کوشند تا اهداف خویش را تحقق بخشند. در این میان بخشی از امت اسلام به عنوان بیماردلان منافق یا سست ایمان ها نیز در خدمت این اهداف قرار می گیرند و همسو و همنوا با آنان در ساز ناکوک دشمن می نوازند و با ایجاد اضطراب و ترس از بحران های اقتصادی و به ویژه کسادی تجارت و کالاها و محصولات خارجی برآن هستند تا زمینه امضای قراردادها و پیمان های ذلت آفرین را فراهم کنند و استقلال کشور و امت و نظام سیاسی را به ثمن بخس کالاهای به ویژه تشریفاتی بفروشند در حالی که چشم بر ثروت و دارایی و توانمندی های بومی بسته اند. (توبه، آیه ۲۴) از نظر قرآن اصولا خوف از کسادی تجارت، زمینه اعراض از جهاد در راه خدا و هرگونه رفتار جهادی در عرصه بین المللی از سوی این مسئولان بیمار دل و منافق و سست ایمان است. (همان)
#بیست_هفتم #دعا_بیست_هفتم_15 #مرزداران
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ کار دشمن در طول تاریخ
📜 کار دشمن دلهره افکندن است. کار دشمن این است که دلهره بیندازد، بترساند، ناامید کند؛ این کار دشمن است، کار شیطان است؛ مال امروز هم نیست، همیشه بوده؛ در طول تاریخ و در طول تاریخ اسلام. إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ -[آیهی] قرآن است- این، شیطان است که دوستان و پیروان خودش را میترساند؛ فَلا تَخافوهُم وَ خافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ؛ [خدا میفرماید] شما که مؤمن هستید، از اولیای شیطان، از پیروان شیطان، از قدرتهایی که قدرتهای شیطانی هستند نترسید؛ از من بترسید، از انحراف از صراط مستقیم بترسید. اگر کسی از صراط مستقیم منحرف شد، این ترس دارد؛ چون وقتی شما از جادّهی مستقیم و صحیح و خوب و درست منحرف شدید، میافتید در بیابان؛ از این بترسید امّا از دشمن اصلاً نترسید؛ از دشمن نترسید. یک جای دیگر [دارد]: فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ؛ یا آن «قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ... وَ قالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ»؛ ببینید آیات قرآن درس است، درس زندگی است، درس پیشرفت است. بعد از جنگ اُحد که مسلمانها شهید دادند و کسی مثل حمزهی سیّدالشّهدا به شهادت رسید و افراد دیگری شهید شدند، مجروح شدند، زخمی شدند و بالاخره جنگ تمام شد و روز تمام شد و برگشتند مدینه، همین دَم مدینه بودند، همان بیرون مدینه در محلّ اُحد بودند و یک عدّهای زخمی و یک عدّهای ناراحت [بودند] که دشمن که از مدینه دور شده بود -چون در مرحلهی آخر بالاخره مسلمانها به دشمن ضربه زدند و دشمن را دور کردند- یک نقشهای به خاطرش رسید و آن این بود که حالا که مسلمانها برگشتند مدینه و شمشیرها را زمین گذاشتند، اینها برگردند، یکدفعه حمله کنند و قضایا را تمام کنند و برای اینکه دلها را خالی کنند و بترسانند، خبر را هم به شکلی درز دادند که الان دشمنها میریزند، تا مردم بترسند؛ [خب] یک عدّه هم که مجروحند، یک عدّه هم که خستهاند. «قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم» آدمهای نفوذی آمدند بین مردم گفتند که «بله، لشکر، بیرون مدینه منتظرند که به شما حمله کنند -فَاخشَوهُم- بترسید، پدرتان درمیآید، پدرتان درآمده است»؛ بعد پیغمبر فرمود که فقط آن کسانی که امروز در اُحد زخمی شدند، باید شمشیر دست بگیرند، بیایند بیرون؛ دیگران حق ندارند بیایند؛ ببینید، این[طور] است! شما زخمی شدید، همین شما که زخمی شدید و مجروح شدید، باید شمشیر دست بگیرید بیایید بیرون. یک عدّهای زخمی شده بودند، مؤمن بودند دیگر، به پیغمبر ایمان داشتند، قبول داشتند پیغمبر را، [لذا] شمشیر دست گرفتند، رفتند بیرون، با آن جمعی که در نزدیکیِ مدینه -حالا مثلاً نیم فرسخی، یک فرسخی- اجتماع کرده بودند، درگیر شدند، پدر آنها را درآوردند؛ فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوءٌ اوّلش گفتند: قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ، بعد رفتند «فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضلٍ» و برگشتند، هم غنیمت آوردند، هم شکست دادند دشمن را، هم غنیمت گرفتند و سرافراز برگشتند؛ این منطق اسلام است.
آن که شما را وادار میکند که بترسید، مأیوس بشوید، ناامید بشوید، او شیطان است. امروز این شیطانها از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و امثال اینها مرتّب مشغول کارند برای اینکه بترسید. نه، نترسید، فَلا تَخافوهُم، از آنها نترسید؛ از انحراف از راه خدا بترسید که اگر چنانچه از راه مستقیم انحراف پیدا کردیم، سرنوشت ما سرنوشت کشورهایی است که زیر بال آمریکایند، سرنوشت عربستان است، سرنوشت رژیم شاه است که [در آن نوع کشورها] همهی امکانات کشور متعلّق به دشمن [است] و ملّت، ذلیلِ در مقابل دشمن و بیپناه در مقابل دشمن.۱۳۹۷/۱۱/۱۹
👤#مقام_معظم_رهبری
#بیست_هفتم #دعا_بیست_هفتم_15 #مرزداران
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2