eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در ترس از خدا " 🔴 با دل‌بریدن از همه می‌توان قلب را از یاد غیر خدا پیراسته کرد. 🔴 نیازخواهی انسانِ نیازمند از نیازمندی دیگر، نشانه کم‌خردی و کج‌اندیشی است. 🔴 چه بسیار مردمی که از غیر خدا عزت طلبیده‌اند و ذلت نصیبشان شده و توانگری جسته‌اند، اما به تنگدستی رسیده‌‌اند. 🔴 انسان دوراندیش با دیدن این موارد (موارد ذکر شده در آموزه قبلی) از امیدبستن به دیگران در امان می‌ماند و توفیق بندگی می‌یابد. 🔴 وحدانیت و یگانگی، قدرت بی‌نیازی، کمال توانمندی، والایی و رفعت فقط از آنِ خداست. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ دعای صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است: 👈 شرح‌های فارسی دیار عاشقان اثر حسین انصاریان، جلد ۷، صفحه ۷۷ تا ۸۲. شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی، جلد ۲، صفحه ۵۱۳ (به صورت مختصر). شرح صحیفه سجادیه اثر محمد بن سلیمان تنکابنی. 👈شرح‌های عربی آفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله. ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی، جلد ۴، صفحه ۲۷۹ تا ۳۰۹. فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمد جواد مغنیه، صفحه ۳۶۹ تا ۳۷۳. 👈 شرح‌های لغوی تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی. حل لغات الصحیفه السجادیه اثر محمدباقر شفیع حسینی. شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری. ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ «عَبْرَةَ مَنْ بَكَى مِنْ خَوْفِكَ مَرْحُومَةٌ » زیارت 🔴عظمت گریه مؤمنان 📜 انسان مؤمن چون به حق تعالی ایمان دارد و ارتباط روحی و عملی با او پیدا می کند از عظمت خاصی نزد خداوند متعال برخوردار است به ویژه آن وقتی که این ارتباط را برقرار می کند . تا جایی که امام صادق علیه السلام می فرماید: المؤمن اعظم حرمة من الکعبة : مؤمن حرمتش از کعبه بزرگ تر است . و چون در برابر حق تعالی خضوع دارد هر چیزی که نشانه این خضوع باشد آن نیز عظمت پیدا می کند . از این جهت قرآن کریم پس از ذکر انبیاء اولوالعزم و غیر ایشان در توصیف آنها می فرماید: اولئک الذین انعم الله علیهم من النبیین من ذریة آدم و ممن حملنا مع نوح و من ذریة ابراهیم و اسرائیل و ممن هدینا و اجتبینا اذا تتلی علیهم آیات الرحمن خروا سجدا و بکیا : ایشان کسانی هستند که خداوند برایشان نعمت داده است از انبیایی از نسل آدم و از کسانی که با نوح حمل کردیم و از نسل ابراهیم و اسرائیل و از کسانی که هدایت کردیم و انتخابشان نمودیم . وقتی که آیات خداوند مهربان بر ایشان خوانده می شود با حالت سجده و گریه به زمین می افتند . همچنین در آیه دیگر حالت گریه از خضوع خداوند و به سجده افتادن را از اوصاف صاحبان علم به حقانیت دین الهی معرفی کرده است. امام باقر علیه السلام می فرماید: ما من قطرة احب الی الله عز و جل من قطرة دموع فی سواد اللیل مخافة من الله لایرادبها غیره : هیچ قطره ای نزد خداوند عز و جل محبوبتر نیست از قطره اشکها در تاریکی شب به سبب ترس از خداوند . به گونه ای که غیر خدا را با آن قصد نکند . همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: هر چشمی روز قیامت گریان است جز سه چشم: چشمی که از محرمات خداوند پوشیده شود و چشمی که در طاعت خداوند شب را به صبح سپری کند و چشمی که در نیمه شب از ترس خداوند گریان باشد . همچنین در بیان دیگر می فرماید: خداوند عز و جل به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد: به راستی بندگانم به سوی من نزدیک نشدند به چیزی که محبوب تر باشد نزد من از سه خصلت . حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: پروردگارا ! آنها چیست ؟ خداوند فرمود: ای موسی ! زهد در دنیا و ورع از گناهان و گریه از ترس من . حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: پروردگارا ! آن کسی که این سه خصلت را داشته باشد چه آثاری دارد؟ خداوند عز و جل به او وحی کرد: ای موسی ! اما زاهدین در دنیا پس در بهشتند و اما گریه کنندگان از ترس من در رفیع اعلی می باشند . به گونه ای که کسی با ایشان شریک نیست و اما اهل ورع از معاصی از مردم سؤال و جستجو می کنم ولی از ایشان بازخواست و جستجو نمی کنم . عظمت گریه کردن از خوف خداوند متعال شاید سببش آن باشد که با حالت گریه دگرگونی واقعی از کرده های خویش در انسان حاصل می شود و تا حدود زیادی موجب می شود که انسان دنبال معصیت نرود . از این جهت قطره اشک محبوب خداوند بوده و موجب تقرب انسان به او و گریان نبودن صاحبش در قیامت می شود و بدین جهت اگر گریه هم از انسان نیاید، خود را به حالت گریه کننده در آوردن خوب است . زیرا تدریجاً به حقیقت می پیوندد . حتی اگر بعضی توجهات ظاهری زمینه را برای گریه برای خدا ایجاد کند آن نیز مطلوب است . همان طور که راوی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: می خواهم دعا کنم و میل به گریه کردن دارم ولی اشکم نمی آید و گاهی یاد می کنم بعضی از اقوامم را که مرده اند و حالت رقت پیدا کرده و گریه می کنم . آیا این کار جایز است؟ حضرت فرمودند: بله. ایشان را یاد کن . پس وقتی حالت رقت قلب پیدا کردی گریه کن و پروردگار تبارک و تعالی را بخوان . چون گریه یک چنین خصوصیتی دارد، خداوند متعال آن را از اوصاف اهل آخرت معرفی کرده است: اعینهم باکیة... یبکون علی خطایاهم... مونسهم دموعهم التی تفیض علی خدودهم : چشمانشان گریان است... بر گناهانشان گریه می کنند... مونس ایشان اشکهایی است که بر چهره ایشان جاری می شود و یکی از اوصاف عابد شدن و محبین به خود را کثرت گریه از خوف خود دانسته و می فرماید: و خوف یزداد کل یوم فی بکائه... و یبکی کثیرا : و ترسی که هر روز گریه اش را زیاد کند... و زیاد گریه می کند . ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️گریه های امام سجاد علیه السلام 📜امام سجاد علیه السلام به دو دلیل مهم گریه می‎کرد: برای شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام و خوف از خدا. 1️⃣روزی یکی از غلامان آن حضرت، از ایشان دلیل گریه بسیارش را پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: سرزنشم نکنید. یعقوب علیه السلام یکی از فرزندانش را گم کرد و آن قدر گریست تا نابینا شد، با وجود آنکه به مرگ او یقین نداشت؛ ولی من در یک نبرد، شهادت چهارده نفر از خاندانم را دیدم. شما می پندارید هیچ‎گاه غم آنان از دلم می رود؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «جدم امام سجاد علیه السلام بیست سال بر پدرش گریست. او روزها را روزه بود و شب ها را به عبادت می‎گذراند. هنگام افطار، وقتی غذایی در برابر حضرت می‎گذاشتند، به یاد پدرش می گریست و می فرمود: پدرم گرسنه و تشنه شهید شد، و پیوسته این جمله را تکرار می کرد تا آنکه غذا از اشک چشمش خیس و آب به اشک چشمانش آمیخته می شد». 2️⃣یکی از غلامان حضرت می گوید: روزی امام سجاد علیه السلام به بیابان رفت. من نیز همراه ایشان رفتم و دیدم که پیشانی خود را بر سنگ سختی نهاده است. آن گاه صدای گریه وناله ایشان را شنیدم که می فرمود «لااله الا الله، حقا حقا، لااله الا الله تعبدا و رقا، لا اله الا الله ایماناً وتصدیقا وصدقاً؛ به حق و به راستی معبودی جز خدای یکتا وبی همتا نیست. من با کمال بندگی و خضوع اقرار می کنم که معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست و از روی ایمان، تصدیق، صدق و خلوص به یکتایی ذات پاک خدا، اعتراف می کنم.» آن‎گاه که حضرت سر از سجده برداشت، دیدم محاسن و صورت مبارکش از اشک چشمانش خیس شده است. از ایشان دلیل گریه بسیارش را پرسیدم، فرمود: «امروز از خوف خدا می‎گریم، برای وقتی که عریان و ذلیل با بار سنگین عمل از قبر بیرون می آیم». ( مجلسی، 1362: 91و92 ) آن حضرت در زیارت امین اللّه عرضه می دارد: «وَعَبْرَةَ مَنْ بَکی مِنْ خَوْفِک مَرْحُومَةً؛ اشکی که از برای خوف تو بریزد، مورد ترحّم توست». ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️دعاهای حضرت امام سجاد (علیه السلام)، منبع تعلیم، تربیت و حکمت https://www.aparat.com/v/10EbP 👤استاد ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ماجرای نوزاد مرده‌ای که به معجزه امام سجاد (ع) زنده شد 👤استاد ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👌نور خواهی مستعد نور شو دور خواهی خویش‌بین و دور شو 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵بخشی از دعای سیدالساجدین علیه السلام ) در هنگام : 🔹أنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِى الْمُلِمَّاتِ، لا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلا مَا دَفَعْتَ، وَ لا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلا مَا كَشَفْتَ🔹 🔹فلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ🔹 🔸دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰ ✳️سر سجاده دعا، درست روبروی خدا می‌نشینیم ... و تنها چیزی که زیر دندان قلبمان گیر نمی‌کند؛ خودِ خدا، و بهره بردن از این آغوش است! دل هرجاییِ‌مان، همه چیز می‌خواهد جز آنچه را که بایـــد.... ♨️ سالها حضور در چنین مکتبی ؛ ما را به اجابت نخواهد رساند... 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد . نفس انسانی خوپذیر است . انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است می بینی چنان از یکدیگر خو گرفته اند که احوالات هر یک حکایت از دیگری می کند بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد . مثلا شاگرد بر اثر مصاحبت با استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت می کند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه .» به قول خواجه عبدالله انصاری: دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد . غرض، این که مصاحبت مطلقا مؤثر است حتی در حیوانات، بلکه در جمادات، به قول شیخ اجل : گلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تو مستم بگفتا من گلی ناچیز بودم ولیکن مدتی با گل نشستم کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم حالا این معنا را بالا ببرید . در مصاحبت با ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید . اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال عندالله حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟ ! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبت با خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است . آن هایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است . جوادند، رحیمند، عطوفند، عالمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند . 👤آیت الله ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/rqjEC 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ طاطَاَ کُلُّ شَریفٍ لِشَرَفَکُم هر شرافتمندى در برابر شما سر به زير انداخته 👌بخشی از 🔴 غلام نرگس مست تو تاجدارانند خراب باده لعل تو هوشیارانند تو را صبا و مرا آب دیده شد غماز و گر نه عاشق و معشوق رازدارانند ز زیر زلف دوتا چون گذر کنی بنگر که از یمین و یسارت چه سوگوارانند گذار کن چو صبا بر بنفشه زار و ببین که از تطاول زلفت چه بی‌قرارانند نصیب ماست بهشت ای خداشناس برو که مستحق کرامت گناهکارانند نه من بر آن گل عارض غزل سرایم و بس که عندلیب تو از هر طرف هزارانند تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته که من پیاده می‌روم و همرهان سوارانند بیا به میکده و چهره ارغوانی کن مرو به صومعه کان جا سیاه کارانند خلاص از آن زلف تابدار مباد که بستگان کمند تو رستگارانند 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 تـرا صـبـا و مـرا آب دیـده شـد غـمـّـــــــّاز و گـرنـه عـاشـق و مـعـشـوق راز دارانـنـد صباکه به سرمنزل تورفت وآمد دارد، عطروبوی دل انگیزتورابا خود به همه جا می برد.با انتشاررایحه ی تو،همگان ازوجود وحضورتوآگاه می گردند. اشکِ من که ازسوزدرون همیشه ازدیدگانم جاریست، مشتِ مرا وامی کند و رازعشق ِ من به تو را برمَلامی سازد.! و گرنه من وتو(عاشق معشوق ) دوست داریم که اسرار عشقمان پوشیده وپنهان بماند. 🔴ز زیـر زلـف دوتـا چـون گـذر کـنـی بنگر که از یمین و یسارت چه سـوگـوارانـنـد لطف کن، از زیر زلفی که ازدوطرفِ رُخسارت ریخته ومقابلِ چشمانت رافراگرفته، نگاهی گذرابه پیرامونت بیانداز وببین که ازچپ وراست(یمین ویسار) چه دلهایی که درحلقه های زلفت گرفتارانند وسوگواری می کنند. 🔴گذار کن چوصبا بـر بـنـفـشـه‌زار وببین کـه از تطاولِ زلـفـت چـه بـیـقـرارانـنـد همچون نسیم صبحگاهی آرام و خرامان بر بنفشه زارعبور کن و ببین که از غارتگری ِزلف تو، چه بسیار عاشقان بی تاب و نا آرامند. بنفشه ها گردنشان ظریف وخمیده وسرشان به پایین است. به بنفشه زارگذاری کن وببین که بنفشه هاچسان ازحسرت درازی وپیچ وتابِ زلفِ تو بی قرار وبی تاب شده اند.! ضمن ِ آنکه وقتی معشوق پای دربنفشه زاربگذارد همانندِ صبا،نسیم ِ زلفِ یار بربنفشه ها وزیدن خواهدگرفت وساقه یِ لرزان وگردن ِ ظریفِ بنفشه ها رابه لرزش وادارخواهدکرد وبیقراری ِ آنهارا نمایان خواهدنمود. 🔴خلاص حافظ از آن زلف تابدار مباد کـه بستگان کمند تـو رستگارانند کاش هرگزحافظ ازبند و زنجیرِ زلفِ معشوق آزاد نشود وتااَبد درحلقه های ِ آزادیبخشش گرفتاربماند.! زیرا آنان که اسیر کمندِعشق توهستند رستگاراران و نجات یافتگانانِ راستینند. آری عاشقان واقعی ، آزادی را دربندِ عشق می جویند ورستگاری را درعشق وَرزی. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حکایت سوال پیامبر صل الله علیه و آله از و جواب گفتن او قسمت سوم 🔴 این سخن پایان ندارد خیز زید بر براق ناطقه بر بند قید ناطقه چون فاضح آمد عیب را می‌دراند پرده‌های غیب را غیب مطلوب حق آمد چند گاه این دهل زن را بران بر بند راه تگ مران درکش عنان مستور به هر کس از پندار خود مسرور به حق همی‌خواهد که نومیدان او زین عبادت هم نگردانند رو هم باومیدی مشرف می‌شوند چند روزی در رکابش می‌دوند خواهد آن رحمت بتابد بر همه بر بد و نیک از عموم مرحمه حق همی‌خواهد که هر میر و اسیر با رجا و خوف باشند و حذیر این رجا و خوف در پرده بود تا پس این پرده پرورده شود چون دریدی پرده کو خوف و رجا غیب را شد کر و فری بر ملا بر لب جو برد ظنی یک فتی که سلیمانست ماهی‌گیر ما گر ویست این از چه فردست و خفیست ورنه سیمای سلیمانیش چیست اندرین اندیشه می‌بود او دو دل تا سلیمان گشت شاه و مستقل دیو رفت از ملک و تخت او گریخت تیغ بختش خون آن شیطان بریخت کرد در انگشت خود انگشتری جمع آمد لشکر دیو و پری آمدند از بهر نظاره رجال در میانشان آنک بد صاحب‌خیال چون در انگشتش بدید انگشتری رفت اندیشه و گمانش یکسری وهم آنگاهست کان پوشیده است این تحری از پی نادیده است شد خیال غایب اندر سینه زفت چونک حاضر شد خیال او برفت گر سمای نور بی باریده نیست هم زمین تار بی بالیده نیست یمنون بالغیب می‌باید مرا زان ببستم روزن فانی سرا چون شکافم آسمان را در ظهور چون بگویم هل تری فیها فطور تا درین ظلمت تحری گسترند هر کسی رو جانبی می‌آورند مدتی معکوس باشد کارها شحنه را دزد آورد بر دارها تا که بس سلطان و عالی‌همتی بندهٔ بندهٔ خود آید مدتی بندگی در غیب آید خوب و گش حفظ غیب آید در استعباد خوش کو که مدح شاه گوید پیش او تا که در غیبت بود او شرم‌رو قلعه‌داری کز کنار مملکت دور از سلطان و سایهٔ سلطنت پاس دارد قلعه را از دشمنان قلعه نفروشد به مالی بی‌کران غایب از شه در کنار ثغرها همچو حاضر او نگه دارد وفا پیش شه او به بود از دیگران که به خدمت حاضرند و جان‌فشان پس بغیبت نیم ذره حفظ کار به که اندر حاضری زان صد هزار طاعت و ایمان کنون محمود شد بعد مرگ اندر عیان مردود شد چونک غیب و غایب و روپوش به پس لبان بر بند و لب خاموش به ای برادر دست وادار از سخن خود خدا پیدا کند علم لدن پس بود خورشید را رویش گواه ای شیء اعظم الشاهد اله نه بگویم چون قرین شد در بیان هم خدا و هم ملک هم عالمان یشهد الله و الملک و اهل العلوم انه لا رب الا من یدوم چون گواهی داد حق کی بود ملک تا شود اندر گواهی مشترک زانک شعشاع و حضور آفتاب بر نتابد چشم و دلهای خراب چون خفاشی کو تف خورشید را بر نتابد بسکلد اومید را پس ملایک را چو ما هم یار دان جلوه‌گر خورشید را بر آسمان کین ضیا ما ز آفتابی یافتیم چون خلیفه بر ضعیفان تافتیم چون مه نو یا سه روزه یا که بدر هر ملک دارد کمال و نور و قدر ز اجنحهٔ نور ثلاث او رباع بر مراتب هر ملک را آن شعاع همچو پرهای عقول انسیان که بسی فرقستشان اندر میان پس قرین هر بشر در نیک و بد آن ملک باشد که مانندش بود چشم اعمش چونک خور را بر نتافت اختر او را شمع شد تا ره بیافت برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
از قانون 8 صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق نیست فردا گفتن از شـرط طریق انسان عارف حق ، ها را از دست نمی دهد و حق لحظه ها را ادا می کند. خردمند کسی است که در گذشته نماند و امور خود را به فرداها موکول نکند. بلکه در هر زمان، بهره خود را از فرصتهای موجود دریافت کند. یکی از مشکلات فرهنگی و رفتاری ما این است که زمان حال را در نمی یابیم. گاهی در گذشته سیر می کنیم و به بیان افتخارات و ناکامی های دوران از دست رفته سرگرم می شویم و گاهی به آرزوهای دور و دراز آینده می پردازیم و از زمان حال غافل می شویم. بر اثر این نوع نگرش به زندگی، همواره زمان حال را از دست می دهیم و چون آینده ما در وضعیت حالمان مستتر و پنهان است ناگزیر به آینده مطلوب هم دست نمی یابیم. و این دور باطل همواره تکرار می شود و عمر گرانمایه از دست می رود. امیر مؤمنان (ع) نیز می فرماید: همواره فرزند زمان خویشتن باشید. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 برنامه ی ◀️ سبب ریزش گناهان وَ قَالَ (علیه السلام) : جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ [مِنْكَ] مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ، وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ. وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيمارى پاداشى نيست امّا گناهان را از بين مى برد، و آنها را چونان برگ پاييزى مى ريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دست ها و قدم هاست، و خداى سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ و ريزش گناهان قسمت اول 📋 امام(علیه السلام) هنگامى که یکى از یاران خود را بیمار مى بیند (ضمن احوال پرسى) به او مى فرماید: «خداوند این درد و بیمارى تو را سبب ریزش گناهانت قرار داد» این بشارت بزرگى بود که امام(علیه السلام) به آن یار بیمار داد که قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بیمارى را براى او کاست و روحیه اى را که بیمار براى مبارزه با مرض باید پیدا کند در او دمید. مى دانیم درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد; یکى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است; یعنى خداوند مى خواهد بنده صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد. اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى کند و گاه به یاد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست. قرآن مجید در آیه 12 سوره یونس مى فرماید: « هنگامى که به انسان زیان (و ناراحتى و بیمارى) برسد ما را (در هر حال) در حالى که به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده است مى خواند»، هر چند براى بعضى این بیدارى موقتى است و با تغییر احوال و اوضاع و برطرف شدن آن ناراحتى به حال سابق باز مى گردند، همان گونه که قرآن در ادامه این آیه مى فرماید: « اما هنگامى که ناراحتى او را برطرف ساختیم چنان مى رود که گویى هرگز ما را براى حل مشکلى که به او رسیده بود نخوانده است». آن گاه امام راز این نکته را که چرا فرمود: بیمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود: پاداش و اجر دارد، بیان مى کند و مى فرماید: «زیرا بیمارى پاداشى در آن نیست; ولى گناهان را مى ریزد، همچون ریزش برگ درختان»; «حطّ» به معناى هرگونه ریزش و پایین آوردن است و «حتّ» در اصل به معناى ریزش برگ از درختان است. سپس براى توضیح بیشتر مى فرماید: «اجر و پاداش، تنها در گفتار به زبان و عمل با دست و پاست» روشن است که پاداش مربوط به عمل است; خواه با زبان انجام گیرد و یا با اعضاى بدن انسان; ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مى شود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد. البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد; مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مى رود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد، همان طور که قرآن درباره مجاهدان فى سبیل الله مى فرماید: « این به خاطر آن است که هیچ تشنگى، خستگى و گرسنگى در راه خدا به آنها نمى رسد... مگر این که به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مى شود». آن گاه امام(علیه السلام) در پایان این سخن مى افزاید: «خداوند سبحان کسانى را از بندگانش که بخواهد (و لایق بداند)، به موجب صدق نیت و پاکى باطن داخل بهشت مى کند»; اشاره به این که خداوند به نیت خوب و اراده اعمال صالح به انسان پاداش مى دهد، زیرا نیت و اراده، عملى است باطنى که در بسیارى از روایات براى آن پاداش ذکر شده است. سریره صالح و باطن نیکو نیز مولود اعمال صالحى است که در گذشته انجام داده و آن هم داراى پاداش نیک است. گاه کسانى هستند که تصمیم بر کارهاى نیک گسترده اى دارند; ولى دستشان به جایى نمى رسد و یا در سایه خودسازى داراى سریره صالحه شده اند. خداوند به لطف و کرمش، این گونه افراد را وارد بهشت مى کند. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2