#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 8
صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شـرط طریق
انسان عارف حق ، #فرصت ها را از دست نمی دهد و حق لحظه ها را ادا می کند. خردمند کسی است که در گذشته نماند و امور خود را به فرداها موکول نکند. بلکه در هر زمان، بهره خود را از فرصتهای موجود دریافت کند.
یکی از مشکلات فرهنگی و رفتاری ما این است که زمان حال را در نمی یابیم. گاهی در گذشته سیر می کنیم و به بیان افتخارات و ناکامی های دوران از دست رفته سرگرم می شویم و گاهی به آرزوهای دور و دراز آینده می پردازیم و از زمان حال غافل می شویم. بر اثر این نوع نگرش به زندگی، همواره زمان حال را از دست می دهیم و چون آینده ما در وضعیت حالمان مستتر و پنهان است ناگزیر به آینده مطلوب هم دست نمی یابیم. و این دور باطل همواره تکرار می شود و عمر گرانمایه از دست می رود. امیر مؤمنان (ع) نیز می فرماید: همواره فرزند زمان خویشتن باشید.
#مولوی #مثنوی_معنوی_6
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_42
◀️ #بیمارى سبب ریزش گناهان
وَ قَالَ (علیه السلام) : جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ [مِنْكَ] مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ، وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ. وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ
به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود:
خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيمارى پاداشى نيست امّا گناهان را از بين مى برد، و آنها را چونان برگ پاييزى مى ريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دست ها و قدم هاست، و خداى سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_42 ◀️ #بیمارى سبب ریزش گناهان وَ قَالَ (علیه ال
◀️ #بيمارى و ريزش گناهان
قسمت اول
📋 امام(علیه السلام) هنگامى که یکى از یاران خود را بیمار مى بیند (ضمن احوال پرسى) به او مى فرماید: «خداوند این درد و بیمارى تو را سبب ریزش گناهانت قرار داد»
این بشارت بزرگى بود که امام(علیه السلام) به آن یار بیمار داد که قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بیمارى را براى او کاست و روحیه اى را که بیمار براى مبارزه با مرض باید پیدا کند در او دمید.
مى دانیم درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد; یکى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است; یعنى خداوند مى خواهد بنده صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد.
اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى کند و گاه به یاد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست.
قرآن مجید در آیه 12 سوره یونس مى فرماید: « هنگامى که به انسان زیان (و ناراحتى و بیمارى) برسد ما را (در هر حال) در حالى که به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده است مى خواند»، هر چند براى بعضى این بیدارى موقتى است و با تغییر احوال و اوضاع و برطرف شدن آن ناراحتى به حال سابق باز مى گردند، همان گونه که قرآن در ادامه این آیه مى فرماید: « اما هنگامى که ناراحتى او را برطرف ساختیم چنان مى رود که گویى هرگز ما را براى حل مشکلى که به او رسیده بود نخوانده است».
آن گاه امام راز این نکته را که چرا فرمود: بیمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود: پاداش و اجر دارد، بیان مى کند و مى فرماید: «زیرا بیمارى پاداشى در آن نیست; ولى گناهان را مى ریزد، همچون ریزش برگ درختان»;
«حطّ» به معناى هرگونه ریزش و پایین آوردن است و «حتّ» در اصل به معناى ریزش برگ از درختان است.
سپس براى توضیح بیشتر مى فرماید: «اجر و پاداش، تنها در گفتار به زبان و عمل با دست و پاست»
روشن است که پاداش مربوط به عمل است; خواه با زبان انجام گیرد و یا با اعضاى بدن انسان; ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مى شود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد.
البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد; مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مى رود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد، همان طور که قرآن درباره مجاهدان فى سبیل الله مى فرماید: « این به خاطر آن است که هیچ تشنگى، خستگى و گرسنگى در راه خدا به آنها نمى رسد... مگر این که به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مى شود».
آن گاه امام(علیه السلام) در پایان این سخن مى افزاید: «خداوند سبحان کسانى را از بندگانش که بخواهد (و لایق بداند)، به موجب صدق نیت و پاکى باطن داخل بهشت مى کند»;
اشاره به این که خداوند به نیت خوب و اراده اعمال صالح به انسان پاداش مى دهد، زیرا نیت و اراده، عملى است باطنى که در بسیارى از روایات براى آن پاداش ذکر شده است. سریره صالح و باطن نیکو نیز مولود اعمال صالحى است که در گذشته انجام داده و آن هم داراى پاداش نیک است. گاه کسانى هستند که تصمیم بر کارهاى نیک گسترده اى دارند; ولى دستشان به جایى نمى رسد و یا در سایه خودسازى داراى سریره صالحه شده اند. خداوند به لطف و کرمش، این گونه افراد را وارد بهشت مى کند.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_42
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ #بيمارى و ريزش گناهان
قسمت دوم
📋 مرحوم سیّد رضى در ذیل این کلام حکمت آمیز مى گوید: «آنچه امام(علیه السلام) فرموده راست و درست است; بیمارى اجر و پاداش ندارد، چرا که از قبیل امورى است که استحقاق عوض دارد (نه اجر و ثواب) زیرا عوض و پاداش را انسان در مقابل کارهاى خداوند نسبت به بندگانش مانند بیمارى ها و مانند آن مستحق مى شود; اما اجر و ثواب، در مقابل فعل بندگان است، بنابراین بین این دو فرق است; فرقى که امام با آن علم نافذ و نظریه صائب خود به آن اشاره فرموده است»;
در واقع مرحوم سیّد رضى به نکته تازه اى اشاره مى کند و آن فرق میان عوض با اجر و پاداش است; یکى را مربوط به فعل خدا مى داند و دیگرى را مربوط به فعل بندگان خدا. این شبیه چیزى است که متکلمان در علم کلام گفته اند که خداوند حکیم اگر گروهى را گرفتار آفات و بلاها مى کند حکمتش ایجاب مى کند که در برابر آن عوضى به آنها بدهد وگرنه با حکمت خدا سازگار نیست.
آنچه در کلام حکمت آمیز بالا آمد بیان یکى از آثار بیمارى است در حالى که در حدیث پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دو اثر دیگر نیز براى بیمارى ذکر شده است آنجا که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در عیادت سلمان فارسى فرمود: اى سلمان براى تو به هنگام بیمارى سه فایده (بزرگ است) تو به یاد خدا مى افتى و دعاى تو در این حالت مستجاب است و بیمارى هیچ گناهى بر تو نمى گذارد مگر این که آن را فرو مى ریزد».
بدیهى است انسان در مشکلات بیش از هر زمان دیگر به یاد خداست مخصوصاً در حال بیمارى که افزون بر یاد خدا به فکر مرگ و معاد و قیامت نیز مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و سعى دارد مسیر زندگى نادرست خویش را اصلاح کند و روشن است که در چنین حالتى دعا به استجابت مقرون تر است. مجموعه این جهات سبب مى شود که گناهان انسان به سبب بیمارى فرو بریزد.
این نکته نیز شایان توجه است که در بعضى از روایات اجر و ثواب هایى براى بیمارى ذکر شده که منظور از آن همان فرو ریختن گناهان و یا تفضلات الهى به بیماران با ایمانى است که تقصیرى در ابتلاى به بیمارى نداشتند. از بعضى از روایات نیز استفاده مى شود که عباداتى که انسان در حالت سلامت انجام مى داد اگر بر اثر بیمارى ترک شود خداوند از باب تفضل ثواب آنها را براى او مى نویسد
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_42
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_162
دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_1
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹اللَّهُمَّ إِنِّى أَخْلَصْتُ بِانْقِطَاعِى إِلَيْكَ🔹
🔸خدايا من دل از غير تو بر كندم و به تو پيوستم🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_2
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و أَقْبَلْتُ بِكُلِّى عَلَيْكَ🔹
🔸و به تمامى جان و تن روى به تو آوردم🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_3
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و صَرَفْتُ وَجْهِى عَمَّنْ يَحْتَاجُ إِلَى رِفْدِكَ🔹
🔸از كسانى كه نيازمند عطاى تواند،روى حاجت برگرداندم🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_4
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و قَلَبْتُ مَسْأَلَتِى عَمَّنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ فَضْلِكَ🔹
🔸 از آن كه از فضل تو بى نياز نيست ،دست نياز خود را پس کشیدم🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_5
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و رَأَيْتُ أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَى الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ🔹
🔸و دانستم حاجت خواستن محتاجى از محتاج ديگر، از سفاهت راءى و گمراهى عقل است🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #دعا و #نيايش با پروردگار
📜 در قوانين آفرينش و عوامل طبيعى هر پديده از موجودات خداوند بر حد و اندازه آفريده شده و مرزى براى فانى شدن آن وجود دارد؛ مگر ياد حق و #لذت نيايش با او كه در جهان هستى سيرىناپذير است.
امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
ما مِنْ شَئٍ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَنْتَهى الَيْهِ إِلَّا الذِّكْرَ فَلَيْسَ لَهُ حَدٌّ يَنْتَهى الَيْهِ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْفَرائِضَ، فَمَنْ أَدَّاهُنَّ فَهُوَ حَدُّ هُنَّ ... إِلَّا الذِّكْرَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يَرْضَ مِنْهُ بِالْقَلِيلِ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ حَدَّاً يَنْتَهى الَيْهِ. ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيةَ يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيراً»
هر چيزى حد دارد كه در آن جا به پايان مىرسد مگر ياد خدا كه آن را حدّى پايانپذير نيست. خداوند عزوجل فرايض را واجب كرد و هر كه آنها را به جاى آورد همان حدّ است ... مگر ذكر كه خداوند عز و جل به اندك آن رضايت نداده و مرزى كه در آنجا پايان پذيرد برايش قرار نداده است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «اى اهل ايمان! خدا را بسيار ياد كنيد.»
بنابراين وقتى ياد حق محدوديّت ندارد پس لذّت جويى با آن هم پايانى ندارد و همه خوشىها و نشاطهاى حقيقى در ارتباط نزديك با خداوند حاصل مىشود.
به عبارت ديگر لذّتهاى انسانى بر دو گونه است:
1️⃣ لذّتهاى جسمى و جنسى
اين لذتها در دايره شهوات و هوسهاى حيوانى آدمى قرار دارد كه حركت آنها از قوّه غضبيّه و شهويّه و وهميّه ريشه مىگيرد. انسان در اين وادى چون ميل سيرىناپذيرى دارد؛ تا حدّ حيوانيّت و پستتر فرو مىرود، همه افكار و اخلاق و رفتار او روش حيوانى پيدا مىكند و به خاطر غرق شدن در درياى شهوات و اميال بىپايان، حيوانى انسانى نما مىگردد كه سرانجام در آغاز ورود به برزخ به موجودى زشت رو و بدبو و در آخرت در صف حيوانات مسخ شده محشور مىگردد.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
لَيْسَ فِى الْمَعاصِى اشَدُّ مِنِ اتِّباعِ الشَّهْوَةِ فَلاتُطِيعُوها فَتَشْغَلَكُمْ عَنِ اللَّهِ.
در ميان گناهان، سختتر از پيروى شهوت نيست، پس آن را فرمان نبريد كه شما را از خدا غافل مىسازد.
امام سجّاد عليه السلام مىفرمايد:
وَ اعْلَمْ وَيْحَكَ يَابْنَ آدَمَ؛ أَنَّ قَسْوَةَ الْبِطْنَةِ وَ فَتْرَةَ الْمَيْلَةِ وَ سُكْرَ الشِّبَعِ وَ غِرَّةَ المُلْكِ مِمَّا يُثَبِّطُ وَ يُبْطِئُ عَنِ العَمَلِ وَ يُنسِى الذِّكْرَ.
بدان! واى بر تو اى پسر آدم! پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده عمل است و ياد خدا را از دل مىبرد.
بر اين اساس حضرت سجّاد عليه السلام از چنين رذايلى به درگاه خداوند استغفار مىكند و در مناجات الذاكرين به محضر الهى عرضه مىدارد:
وَ أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لِذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ وَ مِنْ كُلِّ راحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ بِغَيْرِ طاعَتِكَ.
از هر لذّتى جز ياد تو و از هر آسايشى جز انس با تو و از هر شادى جز نزديكى به تو و از هر كارى جز طاعت تو، آمرزش تو را مىطلبم.
پس اين لّذتهاى زودگذر نه تنها ارزشمند نيست بلكه مانعى براى رسيدن به لذتهاى معنوى است.
2️⃣ لذّتهاى روحى و روانى
اين گونه لذّت بردن برگرفته از شوق مناجات و لقاى حق تعالى است. سوز و اشتياقى كه از عالم ملكوت و معنا به وجود انسان سرازير مىشود و به او حال خوش و آرامش عجيبى مىبخشد.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
الذِّكْرُ لَذَّةُ الْمُحِبِّينَ.
ياد خدا، خوشى دوستداران است.
الذِّكْرُ مُجالَسَةُ الْمَحبُوبِ.
ياد حق، نشستن با محبوب است.
ذِكْرُ اللَّهِ مَسَرَّةُ كُلِّ مُتَّقٍ وَ لَذَّةُ كُلِّ مُوقِنٍ.
ياد خدا، شادى هر پرهيزگار و گوارايى هر اهل يقينى است.
بر اساس آن چه گذشت، مراتب كمالات انسانى به اعتبار نزول و پستى و صعود و بلندى در بىنهايت فراوان است. هر كسى در هر مرتبه از مراتب وجودى خويش از مرتبه خاصى از كمالات بهرهمند است و نيايش و دعا درى از درهاى رحمت خداوندى است كه بر روى بندگان گشوده شده است.
👤 استاد حسین #انصازیان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆« اگر جرعه ای از #لذت #انس با معبود در جام جان آدمی ریخته شود،
سایر لذات نزد وی خرد و کم ارزش،
بل حبابی تهی از درون مایه
خواهند بود.»
👤 #شیخ_بهایی ره
#انس_با_خدا
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
doa20.rafat beine mardom_261115103325.mp3
4.41M
#شرح_صحیفه_سجادیه
دعای #مکارم_اخلاق صحیفه سجادیه
جلسه دهم
(رفعت دربین مردم)
👤 استاد محمد علی #انصاری
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
دعای #بیستم #مکارم_الاخلاق
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
🎵دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
در هنگام #سختی
با ترجمه ی گویا
🔸دعای #هفتم
♦️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
( اللَّهُمَّ إِنِّي أَخْلَصْتُ بِانْقِطَاعِي إِلَيْك_ ...._ _ _ _ ...).pdf
723.8K
#شرح
#دعا_بیست_هشتم_1
اللَّهُمَّ إِنِّى أَخْلَصْتُ بِانْقِطَاعِى إِلَيْكَ ....
🔴 #انقطاع الیالله و راه تحقق آن
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🔈مجموعه سخنرانی
👈تمام زندگی برای کمال #انقطاع است
چهار جلسه صوتی
👤 استاد #پناهیان
🔈https://plink.ir/JCcSX
#بیست_هشتم #دعا_بیست_هشتم_1
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵#جهاد اول امام حسین علیه السلام، حرکت در جهت #انقطاع الی الله بود!
👤 #مقام_معظم_رهبری
♦️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #بیست_پنجم
قسمت اول
دعا براي فرزندانش
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام لولده عليهمالسلام، از دعاهاي امام (ع) است براي فرزندانش (ع).
امام (ع) در فراز آغازين دعا براي فرزندان ميفرمايد:
اللهم و من علي ببقاء ولدي، و باصلاحهم لي، و بامتاعي بهم، بار الهي بر من منت گذار به اين نعمت که فرزندانم را باقي بداري (و عمر طولاني و با عز به آنها عطا کني) و آنها را براي من صالح گرداني، و مرا به وجود آنها بهرهمند و کامروا سازي.
سپس در بخش ديگر دعا، درخواستهاي زير را در جهت طول عمر و اصلاح و سعادتمندي در دنيا و آخرت فرزندان بيان ميفرمايد:
1- طول عمر، الهي امدد لي في اعمارهم، خداي من عمر آنها را طولاني گردان.
2- صحت بدن و دين و اخلاق، و اصح لي ابدانهم و اديانهم و اخلاقهم، و بدنها و دينها و اخلاقشان را براي من نيکو گردان.
3- عافيت تن و جان، و عافهم في انفسهم...، و تن و جانشان را عافيت ده.
4- زيادي رزق و روزي، و ادرر لي و علي يدي ارزاقهم، و روزيهايشان را براي من و به دست من فراوان گردان.
5- نيکوکار و باتقوا و بابصيرت، و اجعلهم ابرارا اتقياء بصراء، و آنان را نيکوکاران و پرهيزکاران و بينايان بابصيرت قرار ده.
6- شنونده و فرمانبردار، سامعين مطيعين لک، و شنوندگان (سخن راست و حق) و فرمانبرداران خودت قرار ده.
7- دوستدار دوستان خدا و دشمن دشمنان او، و لاوليائک محبين مناصحين، و لجميع اعدائک معاندين و مبغضين، و (آنان را) دوستداران پنددهنده براي دوستانت، و دشمنان و کينهدار براي همهي دشمنانت قرار بده. سپس با اشاره به اهميت تربيت فرزندان به ما ميآموزد از خداوند درخواست کنيم که ما را در تربيت آنان ياري و کمک فرمايد: و اعني علي تربيتهم و تاديبهم و برهم، و مرا در تربيت و تاديب (راه پسنديده را به آنها نشان دادن) و نيکي کردن به ايشان ياري فرما. آنگاه با اشاره به نقشهها و توطئههاي شيطان، به ما ميآموزد که براي حفظ شدن از وسوسههاي شيطان دعا کنيم، و از خداوند بخواهيم که شيطان را بر ما غالب نکند.
اللهم فاقهر سلطانه عنا بسلطانک حتي تحبسه عنا بکثره الدعاء لک، خدايا به توانايي خود او (شيطان) را از تسلط بر ما مغلوب نما تا به وسيلهي دعا خواندن بسيار (براي تو) او را از ما بازداري.
ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_بیست_پنجم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
# محتواي_دعا
دعای #بیست_پنجم
قسمت دوم
يکي از نقشهاي دعا در زندگي انسان، سپر بودن آن در برابر حملات مشکلات و وسوسههاي شيطان است، به طوري که در برخي روايات از دعا به سپر مومن تعبير شده است. و امام (ع) نيز ميفرمايد کثرت دعا، به ارادهي خداوند و خواست او نقش بازدارندهي شيطان را دارد. زيرا دعا تقويتکنندهي انسان است.
آنگاه به ما ميآموزد که از خداوند درخواست کنيم در زمرهي افراد زير قرار بگيريم:
1- کساني که به پناه بردن به خدا خو گرفتهاند.
2- و در معامله با خدا سود بردهاند.
3- و به عزت و توانائي خدا پناه بردهاند.
4- و از فضل و بخشش خداوند روزي حلال بر ايشان فراخ گرديده.
5- و به وسيلهي خدا از ذلت و خواري به عزت و بزرگواري رسيدهاند.
6- و از ظلم و ستم، به عدل و داد خدا پناه بردهاند.
7- و به رحمت و مهرباني خدا از بلا و گرفتاري بهبودي يافتهاند.
8- و به بينيازي از خداوند، از فقر و بيچيزي توانگر شدهاند.
9- و به ترس از خدا، از گناهان و لغزشها و نادرستيها نگاه داشته شدهاند.
10- و به پيروي از خدا، به نيکي و راه راست و درست توفيق يافتهاند.
11- و به قدرت خداوند، ميان ايشان و گناهان، مانعي پديدار شده که همهي گناهان را ترک گفتهاند.
12- و در جوار و همسايگي (رحمت و لطف خدا) آرميدهاند. (الساکنين في جوارک)
و در پايان آنچه را براي خود و فرزندان و ذريهي خويش درخواست فرموده براي همهي مردان و زنان مسلمان و مومن از پيشگاه خداوند طلب نموده و ميفرمايد: و اعط جميع المسلمين و المسلمات و المومنين و المومنات مثل الذي سالتک لنفسي و لولدي في عاجل الدنيا و اجل الاخره، و مانند آنچه از تو براي خود و فرزندانم در دنيا و آخرت خواستم به همهي مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان باايمان ببخش. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايند: هر مومني که براي مومنين و مومنات دعا کند خداي عزوجل از هر مومن و مومنهاي که از اول روزگار گذشته يا آنکه تا روز قيامت آينده است مانند آنچه را که او براي ايشان دعا کرده به او بازميگرداند.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️در بحارالانوار است در وصف ياران #امام_زمان عليه السلام از حضرت ابي عبدالله عليه السلام روايت شده که
◀️ دلهاي آنان مانند پاره هاي آهن است هرگز در ذات خدا آميخته به شک نميشوند،
دلهايشان از سنگ سخت تر است اگر بر کوهها حمله کنند از جا برکنند،
با پرچم هايشان قصد بلاد و شهري را نکنند مگر اين که خراب نمايند، اسبهايشان تک ستور است، دست به صورت امامشان ميکشند با اين کار برکت را ميجويند،
بدور امامشان ميچرخند، امامشان را با جانشان نگهداري ميکنند
در جنگها مرداني هستند که #شب را نميخوابند،
در نمازشان مانند زنبور زمزمه دارند،
شب را قيام به شب زنده داري و #نماز_شب ميکنند،
راهبان شب و شيران روزند،
آنان بهتر از کنيزي که در فرمان مولايش است در فرمان امامشان باشند،
مانند چراغ هايند و دلهايشان قنديل هايند،
آنان از خوف خدا در هراسند،
دعا ميکنند براي رسيدن به #شهادت ، آرزو ميکنند که در راه خدا کشته شوند،
شعارشان: «يا لثارات الحسين» است،
هرگاه راه ميافتند ترس پيش رويشان به اندازه ي يک ماه ميرود،
به طرف مولا ميروند و به واسطه ي ايشان خدا امام حق را ياري کند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ ... فِیهِمْ رِجَالٌ لَا یَنَامُونَ اللَّیْلَ لَهُمْ دَوِیٌّ فِی صَلَاتِهِمْ کَدَوِیِّ النَّحْلِ یَبِیتُونَ قِیَاماً عَلَی أَطْرَافِهِمْ وَ یُصْبِحُونَ عَلَی خُیُولِهِمْ
رُهْبَانٌ بِاللَّیْلِ
لُیُوثٌ بِالنَّهَار .
✳️رادمردانی از ایشان [اصحاب ویژه #امام_زمان علیه السلام]، شب هنگام نخوابند و به #نماز_شب قیام کنند. زمزمه نمازشان چونان زمزمه زنبوران عسل، فضا را آکنده سازد. از #شب تا #صبح در حال قیام و رکوع و سجودند و بامدادان بر مرکب هایشان سوارند. آنان،
راهبان شب
و شیران روزند.
✍بحار، ج25، ص703.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_478
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2