#شرح #دعا_سی_2
قسمت سوم
🔴 آفات فقر و آداب پرداخت بدهى
1. قرض گيرنده اگر در پرداخت آن هم دچار عسرت و تنگى غيراختيارى گردد ، نوعى آزمايش الهى است كه تحمل آن براى افراد شرافتمند و غيور بسيار دشوار است؛ به طورى كه مىتوان گفت: صبر برآن از دشوارترين جريانهاى زندگى مىباشد.
2. در فرض توانايى پرداخت نيز قرض گيرنده ، همواره از حاجت و نيازى كه منجر به گرفتن قرض شده است ، رنج مىبرد .
براساس دو نكتهى گذشته ، شارع مقدس بر رفتار مسامحهآميز با شخص بدهكار تأكيد فرموده است و به طلبكار دستور داده است صبر كند و بدهكار را در مضيقه قرار ندهد ، بلكه به هنگام پرداخت ، طلبكار آن چنان رادمردى كند كه بدهكار ، در جان خود احساس آرامش نموده و عزت و امنيت روحى او مخدوش نگردد . در روايت آمده است كه اگر طلبكار مدت معينى را قرارداد كند و شخص بدهكار نتواند از عهدهى آن برآيد و طلبكار صبر كند ، پاداش او پيوسته مضاعف مىگردد ؛ به طورى كه به دهها برابر مىرسد .
نيز در حديث آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود : «اگر كسى با بدهكار خود مدارا كند ، بدون حساب و كتاب و با سرعت از پل صراط مىگذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و او خوددارى كند و ندهد ، بهشت بر او حرام مىشود.»
با اين حال ، يكى از زشتترين كارها و پستترين شغلها آن است كه انسان در موارد غيرضرورى قرض بگيرد و روزى خود و معاش خود را از اين راه تأمين كند.
در حديثى آمده است كه فردى هزينهى زندگى عابدى را مىپرداخت . اين ماجرا خدمت امام صادق عليهالسلام نقل شد . آن امام بزرگوار فرمود : اجر آن فرد ، به مراتب بيش از اجر عبادت آن عابد است . بنابراين ، شريعت الهى اسلام از كسى كه بار خود را بر دوش ديگران تحميل كند ، بىزار است و اگر انسان تعهد باطنى به حقوق مردم نداشته باشد ، يقينا اين نوع قرض گرفتن حرام و ناروا است ، زيرا اگر انسان قرض كند و نيت پرداخت آن را نداشته باشد ، شكى در حرمت عمل او نيست . از اين رو ، امام صادق عليهالسلام فرمود :
من استدان دينا فلم ينو قضاءه ، كان بمنزلة السارق ؛
هر كس قرض بگيرد و نيت پرداخت آن را نداشته باشد ، مانند دزد است .
نيز حضرت صادق عليهالسلام به نقل از اميرمؤمنان عليهالسلام فرمود :
كان أميرالمؤمنين - صلوات اله عليه - يحبس الرجل اذا التوى على غرمائه ؛
اميرمؤمنان وام گيرندهى مسامحهگرا را كه در اداى دين تعهد لازم را نداشت به زندان محكوم مىفرمود .
از كلمهى «التوى» برمىآيد كه فرد ياد شده با آن كه مىتوانست بدهى خود را بپردازد ، از پرداخت آن خوددارى مىكرده است ، يا آن كه از اول قصد خوردن اموال مردم را داشته است .
👤 آیت الله #ممدوحی
دعای #سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند #دعا_سی_2 دعای سیدالساجدین (ع ) در کمک خواستن بر پرداخت #وام : 🔹و أَ
#شرح کوتاه #دعا_سی_2
🔴 از آنجا كه دين و بدهكارى، سخت انسان را به خود مشغول و همهى زواياى زندگى را تحت تاثير قرار مىدهد عرض مىكند:
(اى پروردگار من! از هم و غم بدهكارى، انديشه و فكر، و دل مشغولى و بىخوابى ناشى از آن به تو پناه مىبرم)
(و اعوذ بك يا رب من هم الدين و فكره، و شغل الدين و سهره).
🔴اين را نيز مىدانيم كه قرض و بدهكارى ذلت و سرشكستگى اين دنيا و تبعات و وبال در عالم ديگر را به همراه دارد، به همين جهت امام چنين مىگويد:
(بنابراين بر محمد و آلش درود فرست و مرا از بدهكارى پناه ده اى پروردگارم! در مورد ذلت بدهكارى در دنيا و تبعات آن پس از مرگ از تو زنهار مىطلبم)
(فصل على محمد و آله، و اعذنى منه، و استجير بك يا رب من ذلته فى الحياه، و من تبعته بعد الوفاه).
🔴به دنبال اين قسمت بار ديگر عرضه مىدارد:
(خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و مرا نسبت به بدهكارى، با وسعت و توانگرى سرشار و يا با زندگى كافى تا پايان كار، پناه ده)
(فصل على محمد و آله، و اجرنى منه بوسع فاضل او كفاف واصل).
🔴غرض امام (ع) نه آن است كه اداى دينم نما بلكه از اول مرا مديون منما تا مبتلا به اين امور وضعيه آن نشود كه ذكر شد.
✳️نصيحه: نماز به جهت رفع ظلم و اداء دين بعد العشاء در كتاب مجالس مفيد ولد شيخ الطائفه (ره) روايت مىنمايد از حضرت صادق (ع) كه كسى به خدمت آن حضرت عرض نمود: اى مولاى من شكايت مىنمايم به سوى تو از دينى كه بر من مستولى شده است و همچنين شكايت مىنمايم از ظلم و جور سلطان كه بر من تعدى نموده است التماس آن دارم كه دعائى به من تعليم نمائى كه به بركت آن خدا اداى دينم كند و دفع ظالم از من نمايد.
فرمودند: چون سياهى شب مستولى شد دو ركعت نماز به جا آور، و در ركعت اول سورهى حمد و آيهالكرسى بخوان و در ركعت دوم حمد و آخر سورهى حشر لو انزلنا هذا القرآن على جبل تا آخر سوره بخوان و بعد از سلام قرآن را بر سر بگذار و بگو: اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق كل مومن مدحته فيه و بحقك عليهم فلا احد اعرف بحقك منك.
ده مرتبه يا الله. ده مرتبه يا محمد، ده مرتبه يا على، ده مرتبه يا فاطمه، ده مرتبه يا حسن، ده مرتبه يا حسين (ع) ده مرتبه يا على بن الحسين (ع) ده مرتبه يا محمد بن على (ع) ده مرتبه يا جعفر بن محمد (ع) ده مرتبه يا موسى بن جعفر (ع) ده مرتبه يا على بن موسى، ده مرتبه يا محمد بن على (ع)، ده مرتبه يا على بن محمد، ده مرتبه يا حسن بن على (ع)، ده مرتبه يا محمد بن الحسن (ع) و بعد حاجت خود را بخواه.
دعای #سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_47
◀️ معیار صداقت و شجاعت و عفت
وَ قَالَ (علیه السلام): قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ، وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ.
ارزش مرد به اندازه #همّت اوست، و راستگويى او به ميزان جوانمردى اش، و #شجاعت او به قدر ننگى است كه احساس مى كند، و پاكدامنى او به اندازه #غيرت اوست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ چهار فضيلت مهم اخلاقى
📋 امام(علیه السلام) در این چند جمله حکیمانه به رابطه چهار موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات انسانى اشاره فرموده است.
🔴 نخست مى فرماید: «ارزش هر کس به اندازه #همت اوست»;
منظور از همت تصمیماتى است که انسان براى انجام کارهاى مهم مى گیرد و به دنبال آن تلاش مى کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است و این که امام مى فرماید: ارزش هر کسى به اندازه همت اوست براى آن است که اشخاص والا همت معمولاً تلاش مى کنند تا به مقامات عالى برسند پس نباید ارزش وجودى ظاهرى آنها را امروز ملاحظه کرد بلکه آن نیروى نهفته در درون آنها که نامش همت است باید مقیاس و معیار شمرده شود.
در کتاب غررالحکم از امام همین معنا به صورت دیگرى بیان شده است، مى فرماید: کسى که همت عالى داشته باشد قیمت و ارزش او زیاد است».
در حدیث دیگرى از همان حضرت و در همان کتاب مى خوانیم: هیچ چیز انسان را به مانند همت او بلندمقام نمى کند و هیچ چیز، او را مانند شهوتش پست نمى سازد».
به گفته شاعر:
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایى رسیده اند
🔴 در دومین جمله پرمعناى خود مى فرماید: «راستگویى و #صداقت هر کس به اندازه #شخصیت اوست
زیرا انسان با شخصیت این کار را براى خود ننگ مى داند که به دیگران دروغ بگوید. اضافه بر این، غالبا دیده شده است که دروغ ها بعد از مدتى فاش مى گردد; انسان با شخصیت حاضر نمى شود کارى انجام دهد که در آینده آبروى او را ببرد.
یکى از یاران امام صادق(علیه السلام) به نام ابو کهمس خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: (یار وفادار شما) ابن ابى یعفور به شما سلام فرستاده است. فرمود: سلام بر تو و بر او. هنگامى که نزد او رفتى سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو مى گوید: نگاه کن ببین على(علیه السلام) با چه صفاتى آن مقام را نزد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پیدا کرد آن صفات را داشته باش، زیرا على تنها به این سبب به آن مقام نزد پیغمبر رسید که در سخن گفتن، صادق بود و در اداى امانت امین»
این سخن را با حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم، فرمود: جمال، به سخن حق گفتن است و کمال، به انجام کارهاى نیک توأم با صدق»
باید توجه داشت که «مروءة» به معناى جوانمردى، مردانگى، و فتوت و مجموعه اى از شایستگى هاست که در یک انسان باارزش جمع مى شود که شخصیت او را تشکیل مى دهد.
🔴 سپس در سومین سخن حکمت آمیز خود مى فرماید: « #شجاعت هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است»;
روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد.
در لسان العرب آمده است که «أنَفْ» (بر وزن هدف) به معناى کراهت داشتن چیزى و خود را برتر از آن دانستن است، بنابراین «أنف» در جمله بالا مى تواند اشاره به بى اعتنایى نسبت به ارزش هاى مادى باشد.
🔴 آن گاه امام(علیه السلام) در چهارمین و آخرین سخن حکیمانه اش مى فرماید: « #عفت هر کس به اندازه #غیرت اوست»
«غیرت» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه عبارت از انزجار طبیعى انسان نسبت به تصور شرکت دیگران در امورى است که مورد علاقه اوست و به تعبیر دیگر غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود.
گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است و بعید نیست که منظور از امام(علیه السلام) از جمله بالا همان معناى وسیع کلمه در هر دو مورد باشد.
از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) در کتاب کافى مى خوانیم: برترین عبادت پاک بودن از نظر تغذیه و امور جنسى است».
نیز از همان امام نقل شده که فرمود: هیچ کس خدا را عبادتى بهتر از این نداشته که عفت را در مورد شکم و امور جنسى رعایت کند»، لذا در حدیثى از امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «مَا زَنَى غَیُورٌ قَطُّ; شخص با غیرت هرگز زنا نمى کند»
#نهج_البلاغه_حكمت_47
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-18.mp3
11.41M
#موانع_استجابت_دعا ۱۸
❌ تمرکز شدیدمان بر چهار قوهی پایینیِ نَفْس، ما را از توجه به بخش (پنجم) انسانی غافل میکند !
و این غافل شدن، آرام آرام، بیشتر و بیشتر میشود، تا جایی که میبینی از چهار رکعت نمازی که خواندی ؛ حتیٰ یک "بسمالله" را هم با تمرکز نگفتهای...
♨️ حالا با این اتصال قوی، دعاهایمان تا کجا بالا میرود؟
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
4_5809819758995965711.mp3
10.56M
#موانع_استجابت_دعا ۱۹
✳️شبیه یه زغال سرد که کنار زغال سرخشده، کم کم سرخ میشه ؛
خودتُ کنار آدمایی که از همنشینی خدا، نورانی شدن، قرار بده...
✨کم کم تو هم نور میگیری و قدرتت برای اتصال به آسمان، بالا میره!
کمکم هم سطح دعاهات بالاتر میره،
هم صعودشون، راحتتر میشه!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙏 دعای گویای #سی ام صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاریخواستن از خدا برای پرداخت #بدهی و #وام "
👌متن دعا 👇
📋 https://plink.ir/r1VJm
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 ترجمه ی گویای دعای #سی ام صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاریخواستن از خدا برای پرداخت #بدهی و #وام "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 8
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Iraj Bastami - 05 Sazo Avaz.mp3
2.58M
👤 ایرج #بسطامی
✳️ بر سر تربت ما چون گذری ، #همت خواه
که زیارتگه رندان جهان خواهد بود
برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو
راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود
چشمم آن دم که ز شوق تو نهد سر به لحد
تا دم صبح قیامت نگران خواهد بود
#حافظ_غزل_205
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ مرحوم عارف واصل آقا #سید_علی_قاضی رحمت الله علیه برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های نفسانی، به شاگردان و مریدان سیر و سلوک الی الله توصیه می فرمود :
1⃣" روایت #عنوان_بصری را بنویسند و بدان عمل کنند؛ "
2⃣"باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند."
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #سی_پنج
قسمت اول
در رضا و خشنودي به آنچه داشت هنگامي که به دنياداران و ثروتمندان نگاه ميکرد
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في الرضا اذا نظر الي اصحاب الدنيا، از دعاهاي امام (ع) در رضا و خشنودي (به آنچه داشت) هنگامي که به دنياداران (ثروتمندان) نگاه ميکرد.
امام (ع) در ابتداي دعا در مورد خشنودي از خدا و تقسيم معيشت ميان انسانها ميفرمايد:
الحمد لله رضي بحکم الله، شهدت ان الله قسم معايش عباده بالعدل و اخذ علي جميع خلقه بالفضل، ستايش خداي را که به حکم (قضا و قدرش) راضي و خشنودم و گواهي ميدهم که خداوند نصيب و رزق خلق را از هر جهت به عدل تقسيم فرموده و (به جود و کرم ذاتي) بر همهي خلق خود به فضل و احسان رفتار نموده.
راضي بودن به مشيت و خواست خدا، به انسان آرامش روحي و رواني ميدهد، و زمينه را براي رشد و کمال و تلاش و کوشش او فراهم ميکند. زيرا اگر انسان به تقسيم عادلانه خداوند راضي باشد، در روابط انساني دچار بيماري حسد نميشود. و به جاي حسادت، تلاش ميکند تا به مواهب و بخششهاي الهي دست پيدا کند. چنين انساني ميداند و يقين دارد که همهي هستي متعلق به خداست و خزائن الهي تمامشدني نيست، و همانطور که به ديگري موهبتي را بخشيده و يا کسي به ظاهر داراي امکانات مادي و دنيوي بيشتري است به او هم ميتواند عطا کند. لذا به جاي حسادت به دعا و تلاش براي کسب نعمتهاي خداوند ميپردازد.
خداوند در سوره زخرف آيه 32 در اين باره ميفرمايد:... نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحيوه الدنيا.... ما معيشت ايشان را در زندگاني دنيا ميانشان تقسيم کردهايم.
ادامه دارد ...
#محتواي_دعا_سی_پنج
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
# محتواي_دعا
دعای #سی_پنج
قسمت دوم
امام (علیه السلام) در قالب دعا به ما ميآموزد که با تفاوتهاي مختلف ميان انسانها به ويژه در تفاوتهاي موجود از نظر زندگي مادي و دنيوي چگونه برخورد کنيم. و در اين باره اينگونه از خداوند درخواست ميکند:
1- و لا تفتني بما اعطيتهم، خدايا مرا به آنچه به ايشان (ثروتمندان) دادهاي مفتون و پريشان مکن (که گرفتار حسد... شوم).
2- و لا تفتنهم بما منعتني، و آنان را بر اثر آنچه (دارايي) که از من بازداشتهاي گرفتار مکن (که دچار غرور و تکبر به واسطهي داشتن مال و ثروت شوند).
امام سجاد (علیه السلام) براي هر دو طرف دعا ميکند، براي فقير که نکند فقر او را به گناه و بيماريهاي مختلف دچار کند و از راه کمال بازبماند و براي ثروتمند که نکند مغرور شود و به وظائف الهي خود نسبت به فقرا عمل نکند و به واسطهي ثروت از کمال بازبماند.
3- و طيب بقضائک نفسي، و مرا به قضا و قدر خود دلخوش گردان.
4- و وسع بمواقع حکمک صدري، و سينهام را در چيزهايي که مقدر نمودهاي فراخ گردان (مرا از آنها شاد و خشنود فرما)
4- و هب لي الثقه...، و اعتماد و تکيهگاهي به من ببخش تا با آن اقرار کنم که قضا و قدر تو جز به نيکي روان نميگردد.
5- و اجعل شکري لک...، و شکر و سپاس مرا براي خود بر آنچه از من منع کردهاي بيشتر کن از آنچه به من عطا فرمودهاي.
6- و اعصمني من ان اظن بذي عدم خساسه، و مرا نگهدار از اينکه گمان کنم فقيران خوار و ذليل هستند. او اظن بصاحب ثروه فضلا، يا گمان کنم که ثروتمندان صاحب فضيلت هستند (به خاطر ثروت و دارايي آنها). آنگاه امام (علیه السلام) معيار شريف و عزيز بودن را اينگونه بيان ميفرمايند: فان الشريف من شرفته طاعتک، و العزيز من اعزته عبادتک، پس به درستي که شريف کسي است که اطاعت از تو به او شرافت داده و کسي است که به عبادت تو عزت يافته است.
به عبارت ديگر معيار شرافت دو چيز است: 1- اطاعت از خدا 2- بندگي و عبادت خدا.
7- و متعنا بثروه لا تنفد، و به ما ثروتي ببخش که فاني نميشود.
8- و ايدنا بعز لا يفقد، و به ما عزتي عطا کن که از دست نميرود.
9- و اسرحنا في ملک الابد، و به ما در ملک ابدي خود (عالم بقا) نعمت و عزت کامل عطا فرما.
ثروت و عزت حقيقي، دارايي و ثروت و مقام انسان در پيشگاه خداوند و در زندگي ابدي آن جهان است. عزيز واقعي کسي است که آنجا عزيز باشد و ثروتمند واقعي کسي است که در آن جهان از نعمتهاي ابدي استفاده کند. زيرا ثروت و دارايي و مقام دنيوي زودگذر و تمامشدني است.
#محتواي_دعا_سی_پنج
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️درباره حالات معنوی #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی امده است:
❇️«ایشان شب ها که برای #نماز_شب ، #تهجد و شب زنده داری برمی خاست، ضمن اجرای دستورها و آداب برخاستن از خواب همانند سجده و دعا، مدتی در بستر می گریست. سپس به حیاط منزل می آمد و به اطراف آسمان نگاه می کرد و آیات: «اِنَّ فِی خَلْقِ السَّموات وَ الاَرض...» را تا آخر می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدتی گریه می کرد. آن گاه وضو می ساخت و چون به مصلایش می رسید و مشغول تهجد می شد، دیگر حالش خیلی منقلب می شد. او در نمازها و به ویژه در قنوت ها، گریه های طولانی داشت».
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_489
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2