# محتواي_دعا
دعای #سی_پنج
قسمت دوم
امام (علیه السلام) در قالب دعا به ما ميآموزد که با تفاوتهاي مختلف ميان انسانها به ويژه در تفاوتهاي موجود از نظر زندگي مادي و دنيوي چگونه برخورد کنيم. و در اين باره اينگونه از خداوند درخواست ميکند:
1- و لا تفتني بما اعطيتهم، خدايا مرا به آنچه به ايشان (ثروتمندان) دادهاي مفتون و پريشان مکن (که گرفتار حسد... شوم).
2- و لا تفتنهم بما منعتني، و آنان را بر اثر آنچه (دارايي) که از من بازداشتهاي گرفتار مکن (که دچار غرور و تکبر به واسطهي داشتن مال و ثروت شوند).
امام سجاد (علیه السلام) براي هر دو طرف دعا ميکند، براي فقير که نکند فقر او را به گناه و بيماريهاي مختلف دچار کند و از راه کمال بازبماند و براي ثروتمند که نکند مغرور شود و به وظائف الهي خود نسبت به فقرا عمل نکند و به واسطهي ثروت از کمال بازبماند.
3- و طيب بقضائک نفسي، و مرا به قضا و قدر خود دلخوش گردان.
4- و وسع بمواقع حکمک صدري، و سينهام را در چيزهايي که مقدر نمودهاي فراخ گردان (مرا از آنها شاد و خشنود فرما)
4- و هب لي الثقه...، و اعتماد و تکيهگاهي به من ببخش تا با آن اقرار کنم که قضا و قدر تو جز به نيکي روان نميگردد.
5- و اجعل شکري لک...، و شکر و سپاس مرا براي خود بر آنچه از من منع کردهاي بيشتر کن از آنچه به من عطا فرمودهاي.
6- و اعصمني من ان اظن بذي عدم خساسه، و مرا نگهدار از اينکه گمان کنم فقيران خوار و ذليل هستند. او اظن بصاحب ثروه فضلا، يا گمان کنم که ثروتمندان صاحب فضيلت هستند (به خاطر ثروت و دارايي آنها). آنگاه امام (علیه السلام) معيار شريف و عزيز بودن را اينگونه بيان ميفرمايند: فان الشريف من شرفته طاعتک، و العزيز من اعزته عبادتک، پس به درستي که شريف کسي است که اطاعت از تو به او شرافت داده و کسي است که به عبادت تو عزت يافته است.
به عبارت ديگر معيار شرافت دو چيز است: 1- اطاعت از خدا 2- بندگي و عبادت خدا.
7- و متعنا بثروه لا تنفد، و به ما ثروتي ببخش که فاني نميشود.
8- و ايدنا بعز لا يفقد، و به ما عزتي عطا کن که از دست نميرود.
9- و اسرحنا في ملک الابد، و به ما در ملک ابدي خود (عالم بقا) نعمت و عزت کامل عطا فرما.
ثروت و عزت حقيقي، دارايي و ثروت و مقام انسان در پيشگاه خداوند و در زندگي ابدي آن جهان است. عزيز واقعي کسي است که آنجا عزيز باشد و ثروتمند واقعي کسي است که در آن جهان از نعمتهاي ابدي استفاده کند. زيرا ثروت و دارايي و مقام دنيوي زودگذر و تمامشدني است.
#محتواي_دعا_سی_پنج
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️درباره حالات معنوی #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی امده است:
❇️«ایشان شب ها که برای #نماز_شب ، #تهجد و شب زنده داری برمی خاست، ضمن اجرای دستورها و آداب برخاستن از خواب همانند سجده و دعا، مدتی در بستر می گریست. سپس به حیاط منزل می آمد و به اطراف آسمان نگاه می کرد و آیات: «اِنَّ فِی خَلْقِ السَّموات وَ الاَرض...» را تا آخر می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدتی گریه می کرد. آن گاه وضو می ساخت و چون به مصلایش می رسید و مشغول تهجد می شد، دیگر حالش خیلی منقلب می شد. او در نمازها و به ویژه در قنوت ها، گریه های طولانی داشت».
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_489
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️«یازهرا » نخستین جملهای است که روی سنگ مزار شهید محمدرضا #تورجی_زاده حک شده است، او در بخشی از وصیت خود گفته بود:
«اگر جنازهای از من آوردند دوست دارم روی سنگ قبرم بنویسید: یا زهرا (س)».
و حالا مزار او محل زیارت همه کسانی است که عاشق شهدا و شهادتند و به حالشان غبطه میخورند. محل زیارت کسانی است که دلشان از دنیا گرفته و هیچ گوش شنوایی هم جز همین شهدای بیادعا پیدا نکردهاند.
سرانجام شهید تورجیزاده سال 66 همچون حضرت زهرا(س) به شهادت رسید
جراحاتی بر پهلو و بازو و ترکشهایی مانند تازیانه بر کمر وی.
✳️ پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود
مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود
یاد باد آن صحبت شب ها که با نوشین لبان
بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود
پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند
منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود
از دم صبح ازل تا آخر شام ابد
دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود
سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد
ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
حسن مه رویان مجلس گر چه دل میبرد و دین
بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود
بر در شاهم گدایی نکته ای در کار کرد
گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود
رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار
دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود
در #شب_قدر ار صبوحی کردهام عیبم مکن
سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود
شعر #حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد
دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_206
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
shahid toragizadeh monajat 1.mp3
15.93M
#مناجات با #امام_زمان علیه السلام
با صدای شهید محمدرضا #تورجی_زاده
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏹ کلام آیت الله #جوادی_آملی در خصوص شهید محمدرضا #تورجی_زاده به نقل از شهید سید محمد حسین نواب (روحانی وارستهای که در سال ۷۳ در منطقه بوسنی به شهادت رسید)
📜 تعریفش را از برادرم که همرزم او بود زیاد شنیده بودم، یکبار یکی از نوارهایش را گوش دادم؛ حالت عجیبی داشت.
از آنچه فکر میکردم زیباتر بود؛ نوایی ملکوتی داشت؛ بعد از آن همیشه در حجره به همراه دیگر طلبهها نوارهایش را گوش میکردیم.
بسیاری از دوستان مجذوب صدای او بودند، دعای کمیل و توسل او مسیر زندگی خیلی از افراد را عوض کرد.
شب بود که به همراه چند نفر از دوستان دور هم نشسته بودیم، دعای توسل شهید تورجی زاده در حال پخش بود، هر کس در حال خودش بود، صدای در آمد بلند شدم و در را باز کردم، در نهایت تعجب دیدم استاد گرامی ما حضرت آیت الله جوادی آملی پشت در است؛ با خوشحالی گفتم بفرمایید.
ایشان هم در نهایت ادب قبول کردند و وارد شدند، البته قبلاً هم به حجرهها و طلبههایشان سر میزدند.
سریع ضبط را خاموش کردیم، استاد در گوشهای از اتاق نشستند.
بعد گفتند:
"اگر مشکلی نیست ضبط را روشن کنید."
صدای سوزناک و نوای ملکوتی او در حال پخش بود.
استاد پرسیدند:
"اسم ایشان چیست؟"
گفتم :
"محمد رضا تورجی زاده."
استاد پس از کمی مکث فرمودند:
"ایشان (در عشق خدا) سوخته است."
گفتم :
"ایشان شهید شده. فرمانده گردان یا زهرا(سلام الله علیها) هم بوده."
استاد ادامه داد:
"ایشان قبل از شهادت سوخته بوده."
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_168
دعای #سی ام
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_3
دعای سیدالساجدین (ع ) در کمک خواستن بر پرداخت #وام :
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ، وَ قَوِّمْنِى بِالْبَذْلِ وَ الاقْتِصَادِ، وَ عَلِّمْنِى حُسْنَ التَّقْدِيرِ، وَ اقْبِضْنِى بِلُطْفِكَ عَنِ التَّبْذِيرِ، وَ أَجْرِ مِنْ أَسْبَابِ الْحَلالِ أَرْزَاقِى، وَ وَجِّهْ فِى أَبْوَابِ الْبِرِّ إِنْفَاقِى، وَ ازْوِ عَنِّى مِنَ الْمَالِ مَا يُحْدِثُ لِى مَخِيلَةً أَوْ تَأَدِّيا إِلَى بَغْيٍ أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْيَانا🔹
خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و مرا از اسراف و زيادروى بازدار، و به بخشش و #ميانه_روى مستقيم گردان، و مرا بياموز كه اندازه نگاه دارم و به لطف تو مال خود را بیهوده هدر نکنم و از راه حلال روزى مرا مقرر كن، و خرج كردن در خيرات موفق فرما، و مالى كه براى من تكبر آورد و به ستم گرى كشاند، و در دنبال آن سركشى كنم، از من دور كن. و چنين مالى نصيب من مفرما🔸
#سی
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح #دعا_سی_3
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْجُبْنِي عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ ...
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از اسراف و زياده خواهى بازدار
🔹 #اقتصاد و #اسراف
قسمت اول
◀️ نعمتها و بركات خداوندى براى جهان آفرينش و گل سرسبد آن آدم و آدميان به اندازه كفايت تقدير شده است. اما به شرط اين كه بيهوده به هدر داده نشود و با زياده روى يا كوتاهى در درست مصرف كردن، به مواهب آسيب وارد نشود و پروردگار در اين برنامه فايده و خير و بركت قرار داده است.
امير المؤمنين عليه السلام در اهميّت ميانهروى بدون مصرف گرايى مىفرمايد:
إِذا أَرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً أَلْهَمَهُ الْاقتِصادَ وَ حُسْنَ التَّدْبِيرِ وَ جَنَّبَهُ سُوْءَ التَّدْبيرِ وَ الْاسْرافَ.
هر گاه خداوند خوبى بندهاى را بخواهد به او صرفهجويى و نيكانديشى عطا كند و از بد انديشى و زيادهروى، دور سازد.
حضرت صادق عليه السلام در فضيلت اعتدال در زندگى مىفرمايد:
ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لايَفْتَقِرَ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ:
يَسَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ»
وَ الْعَفْوُ الوَسَطُ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ:
وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَ لِكَ قَوَامًا»
وَ الْقَوامُ الْوَسَطُ.
من براى كسى كه ميانه روى كند ضمانت مىكنم كه فقير نشود. خداوند عزوجل فرموده است: «از تو مىپرسند: چه چيز انفاق كنند؟ بگو: از آنچه افزون بر نياز است.»؛ مراد از زيادتى رعايت حد وسط است. و نيز خداوند عزوجل فرموده است: «و آنان كه وقتى انفاق مىكنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] مىگذرند و نه تنگ مىگيرند، و [انفاقشان] همواره ميان اين دو در حدّ اعتدال است.» قوام به معناى اعتدال و حدّ متوسط است.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
الْاقْتِصادُ يُنْمِى الْقَليلَ.
ميانهروى، مال اندك را رشد مىدهد.
الْإِسْرافُ يُفْنِى الْجَزِيلَ.
اسراف مال زياد را نابود مىسازد.
ميانهروى، كفاف زندگى را تأمين كرده و هزينه امور را بيمه مىكند. و موجب فقر و فلاكت هم نمىشود، در غير اين صورت نخست براى انسان فقر مادى و نيازمندى مالى پديد مىآيد و سپس انسان به فقر معنوى كه تهى شدن از ارزش دينى و درونى است؛ دچار مىگردد كه از مهمترين آنها از بين رفتن عزّت نفس است.
#ميانه_روى
👈ادامه دارد ...
دعای #سی ام
◀️ کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح #دعا_سی_3
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْجُبْنِي عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ ...
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از اسراف و زياده خواهى بازدار
🔹 #اقتصاد و #اسراف
قسمت دوم
◀️ فرق اسراف و تبذير در لغت اين است كه: اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال بدون آنكه انسان چيزى را به ظاهر ضايع كرده باشد و يا غذاى خود را آنچنان گران قيمت تهيه كند كه با قيمت آن بتوان عده زيادى را آبرومندانه يارى رساند.
امّا تبذير آن است كه مصرف به صورت ريخت و پاش و بىرويه باشد، مثل اينكه براى دو نفر ميهمان غذاى ده نفر را تهيه كنيم كه اين عادت بعضى نابخردان است كه به سادگى و كمچرب بودن آن ابراز شرمندگى مىكنند و باقيمانده را در زبالهدان مىريزند و به سخاوت خويش افتخار مىكنند.
مولا اميرمؤمنان عليه السلام كه سرآمد عدالت پيشگان جهان است، آنگاه كه به ايشان گفتند: چرا در تقسيم بيت المال ميان همه مساوات مىكنى و شرافت ما را در نظر نمىگيرى؟ فرمود:
الا وَ انَّ اعْطاءَ الْمالِ فى غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ اسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صاحِبَهُ فى الدُّنْيا وَ يَضَعُهُ فِى الآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِى النَّاسِ وَ يُهينُهُ عِنْدَ اللَّهِ. وَ لَمْيَضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فى غَيْرِ حَقِّهِ وَ لا عِنْدَ غَيْرِ اهْلِهِ الَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ، وَ كانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ فَانْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتاجَ الى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَدِينٍ وَ الْامُ خَليلٍ.
بدانيد كه پرداخت مال در غير موردش تبذير و اسراف است، و اين كار شخص را در دنيا سربلندى مىدهد ولى در آخرت موجب سرشكستگى است، او را در ديده مردم با ارزش اما نزد خداوند خوار مىكند. كسى مالش را در برنامه غير حق و نزد غير مستحق صرف نكرد، مگر اينكه خداوند او را از سپاسگزارى همان مردم محروم كرد، و محبّتشان متوجّه غير او گشت، و اگر روزى قدمش بلغزد و به يارى آنان نيازمند شود همان مردم، بدترين دوست و پستترين رفيق خواهند بود.
در دنياى امروز كه هزاران كودك و مردمان گرسنه، در انتظار پارهاى نان و غذا در صفها مىنشينند و براى كاميابى خود مانند بردگان كار مىكنند، چگونه بشر به خود اجازه مىدهد كه منابع طبيعى و نعمتهاى الهى را به هدر دهد و براى رسيدن به شهوات نامحدود خود امكانات و سرمايهها را بىحدّ و اندازه مصرف كند.
آيا دور ريختن نان و خوراك و مصرف بىرويّه آب و برق و گاز و ولخرجىهاى خودسرانه كه همه آنها با تلاشها و سرمايههاى مردمى و ملّى يك كشور در حال توسعه به دست مىآيد؛ اسراف و تبذير نيست و ما هميشه بايد منتظر بلا و حادثهاى سهمگين باشيم تا گروهى در غفلتها نابود شوند و عدّه كمى عبرت بگيرند.
بشر بن مروان از امام صادق عليه السلام نقل مىكند كه: ما بر حضرت وارد شديم و ايشان دستور داد براى ميهمانانش مقدارى خرماى تازه بياورند، بعضى رطب را مىخوردند و هسته آن را به دور مىافكندند، حضرت فرمود: اين كار را نكنيد كه اين مصرف بىرويّه است؛ خدا فساد را دوست ندارد. «1» پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله از راهى عبور مىكرد، يكى از يارانش به نام سعد مشغول وضو گرفتن بود و آب زياد بر اعضايش مىريخت، حضرت فرمود: چرا اسراف مىكنى اى سعد!
عرض كرد: آيا در آب وضو نيز اسراف است؟
حضرت فرمود: بله، هر چند در كنار نهر آب باشى
دعای #سی ام
◀️ کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 16
◀️تو مگو: ” ما را بدآن شه بار نیست”
با کریمان کارها دشوار نیست
✳️مولانا می گوید اینچنین نیست که ما نتوانیم به بارگاه حضرت حق راه یابیم. بلکه از آنجا که خداوند کریم و بزرگوار و مهربان است، ورود به حریم محبت او نه تنها ممکن است بلکه انجام هیچ کاری برای خداوند مشکل نیست و او می تواند راه وصول به خود را به بندگان خود نشان دهد و آنان را عاشق خود گرداند. چرا که کارها با بزرگواران و بخشندگان آسان است. کریم بودن پروردگار راه را برای ورود به دایره دوستی اش می گشاید. او کریمانه بندگان را به مهمانی خویش می پذیرد و می فرماید:
"بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را"
#مولوی #مثنوی_معنوی_9
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_49
◀️ تفاوت افراد #کریم و لئیم
وَ قَالَ (علیه السلام): احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ.
از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگى، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيرى، بپرهيز.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2