🌸مناجات و سخنان #امام_جواد(علیه السلام) نقشه راه سبک زندگی اسلامی
👈استاد #رحیم_پور_ازغدی 👇
📋 1da.ir/6Dahd
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!!
قسمت دوم
🔴 پس بگفت آن نو مسلمان ولی
از سر مستی و لذت با علی
که بفرما یا امیر المؤمنین
تا بجنبد جان بتن در چون جنین
هفت اختر هر جنین را مدتی
میکنند ای جان به نوبت خدمتی
چونک وقت آید که جان گیرد جنین
آفتابش آن زمان گردد معین
این جنین در جنبش آید ز آفتاب
کآفتابش جان همیبخشد شتاب
از دگر انجم به جز نقشی نیافت
این جنین تا آفتابش بر نتافت
از کدامین ره تعلق یافت او
در رحم با آفتاب خوبرو
از ره پنهان که دور از حس ماست
آفتاب چرخ را بس راههاست
آن رهی که زر بیابد قوت ازو
و آن رهی که سنگ شد یاقوت ازو
آن رهی که سرخ سازد لعل را
وان رهی که برق بخشد نعل را
آن رهی که پخته سازد میوه را
و آن رهی که دل دهد کالیوه را
بازگو ای باز پر افروخته
با شه و با ساعدش آموخته
باز گو ای بار عنقاگیر شاه
ای سپاهاشکن بخود نه با سپاه
امت وحدی یکی و صد هزار
بازگو ای بنده بازت را شکار
در محل قهر این رحمت ز چیست
اژدها را دست دادن راه کیست
#مثنوی_معنوی_165
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 17
◀️وهم #موسی با همه نور و هنر
شد از آن محجوب ، تو بی پر مپر
✳️موسای کلیم (علیه السلام) با همه بزرگی و قرب و منزلت در بپیشگاه خداوند و نورانیتی که از پروردگار به ارمغان گرفته و به مقام نبوت رسیده بود و با همه عقل و ادراک عالی که در اختیار داشت، نتوانست از اسرار رفتار حضرت #خضر آگاهی پیدا کند.
و تو ای انسان که شوق رفتن داری بی آنکه #استاد و مراد و محبوبی برگزینی ، گام در راه منه و برای پرواز به شاه بال اولیاء الهی بیاویز و از هدایت و ارشاد آنان بهره برگیر تا امکان پرواز بیابی و بتوانی به سوی آسمان کمال اوج بگیری. مرغی که پر و بال برنیاورده است نباید خود را به مهلکه پرواز ببرد. اگر چنین کند دچار روباه و گربه درنده خواهد شد.
مرغ پرنارسته چون پرّان شود
طعمـۀ هر گـربـۀ درّان شـود
#مولوی #مثنوی_معنوی_10
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_50
◀️ راه جذب دلها
وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه.
دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه تسخير دل ها
📋 امام در اين كلام حكمت آميز درس مهمى براى صيد دل ها و جلب و جذب دوستان مى دهد. مى فرمايد: «دل هاى انسان ها وحشى و رمنده است هركس با آنها #انس گيرد رو به سوى او مى كنند»; (قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ).
اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمى شناسد نوعى احساس بيگانگى مى كند; ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مى شود.
به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه اين مطلب براى انسانى كه تازه در شهر يا در محله اى وارد مى شود و سكنا گزيند كاملاً محسوس است او حتى از همسايگان نزديكش فاصله مى گيرد اما اگر چند بار با او سلام و عليك كنند و به ديدارش بروند و هديه اى برايش بفرستند رابطه دوستى آنها مستحكم مى شود. آنچه بعضى پنداشته اند كه اين كلام حكمت آميز با اصل مدنىّ بالتبع بودن انسان سازگار نيست اشتباه بزرگى است. درست كه انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى كند و تمام پيشرفت ها و موفقيت های بشر در سايه همين روح اجتماعى است; ولى اين بدان معنا نيست كه در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى كند و با او الفت بگيرد; الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه كه عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(عليه السلام) به اين حقيقت است كه در روايات ديگرى نيز وارد شده و در گفتار معروف: «الاْنْسانُ عَبيدُ الاحْسانِ; انسان بنده احسان است» منعكس است.
شاعر عرب نيز مى گويد:
وَإنّى لَوَحْشِىٌّ إذا ما زَجَرْتَني
وَإنّى إذا ألَّفْتَني لاََلُوفٌ
هنگامى كه از من دورى كنى من از تو رميده مى شوم ولى هنگامى كه از در الفت در آيى با تو الفت مى گيرم.
اين كه در بعضى از شروح به واسطه حل نشدن مشكل «مدنىٌّ بالطبع» بودن انسان يا وحشى بودن قلوب اين تفسير را پذيرفته اند كه منظور از «رجال» همه انسان ها نيستند بلكه افراد بزرگ و قدرتمندِ اجتماع اند، تفسير نادرستى به نظر مى رسد، زيرا ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى. شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود: «ثَلاَثٌ يُصْفِينَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَِخِيهِ الْمُسْلِمِ يَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِيَهُ وَيُوَسِّعُ لَهُ فِي الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَيْهِ وَيَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَْسْمَاءِ إِلَيْهِ;
سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى بخشد: با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزن .
#نهج_البلاغه_حكمت_50
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_168
دعای #سی ام
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_169
دعای #سی ام
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_4
دعای سیدالساجدین (ع ) در کمک خواستن بر پرداخت #وام :
🔹اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّى عَلَى صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ🔹
🔸خدايا، همنشينى با تنگدستان را محبوب من گردان، و مرا از همنشينى ايشان صبر نيكو ده🔸
#سی
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح #دعا_سی_4
🔹اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّى عَلَى ....
🔹 همنشينى با فقيران و رفتار نيكو با آنان
قسمت اول
◀️ از سيرههاى زيبا و الگو دهنده انبياى الهى و معصومان عليهم السلام ارتباط نزديك با بندگان نيازمند و فقيران بوده است. اين همزبانى و همنشينى با آنان، اسباب نزديكى به خداوند و قدرشناسى و سپاس از نعمتهايى مانند سلامتى، ثروت مالى، عزّت نفس، مقاومت در برابر حوادث، تقويت ايمان و پرهيزكارى و صبر و گسترش عدالت در بين انسانها و اخلاق نيك با مردم در همه زواياى زندگى فراهم مىآورد.
خداوند منّان براى يادآورى آداب معاشرت با ضعيفان و مستمندان مىفرمايد:
فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ* وَ أَمَّا السَّآئِلَ فَلَا تَنْهَرْ* وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبّكَ فَحَدّثْ
و اما [به شكرانه اين همه نعمت] يتيم را خوار و رانده مكن* و تهيدست حاجت خواه را [به بانگ زدن] از خود مران* و نعمت هاى پروردگارت را بازگو كن.
از جمله نكاتى كه از اين آيات استفاده مىشود:
1- در هنگام قدرت جسمى و مالى، از زمان ضعف خود و ديگران ياد كنيد كه الطاف الهى به واسطههاى زيادى مانند مهربانى پدر و مادر در كودكى و نوجوانى، و آموزش ادب و دانش معلّم در مدرسه، يارى و تشويق دوستان و آشنايان در كارهاى زندگى به انسان مىرسد.
2- پناه دادن به بىسرپرست و نيازمندان و رسيدگى به وضع حالى و مالى آنان به دليل شرايط سنّى و روحى و اجتماعى بايد در اولويّت باشد. اگر گذشته تلخ و سخت خود را ياد كنيد؛ محرومان را طرد نمىكنيد و به نعمتهاى حق مغرور نمىشويد.
3- نعمتها محصول دانش و تخصص و زرنگى آدميان نيست، بلكه لطف پروردگار است. ياد نعمتهاى الهى انسان را از نااميدى و خودباختگى نجات داده و ايستادگى او را در برابر حوادث و آزمايشها افزون مىكند. نعمتهاى حق بايد در مسير رشد و تربيت انسان باشد نه غفلت و طغيانگرى.
4- خداوند فقير را غنى مىكند ولى از انسان نمىخواهد فقير را توانا كنيم، بلكه مىفرمايد: فقير را از خود مران و يتيم را با تندى سرزنش مكن.
👈ادامه دارد ...
دعای #سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح #دعا_سی_4
🔹اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّى عَلَى ....
🔹 همنشينى با فقيران و رفتار نيكو با آنان
قسمت دوم
◀️ در اين زمينهها روايات و حكايات بسيارى از درياى معارف اهل بيت عليهم السلام به ما رسيده است:
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
جالِسِ الْفُقَراءَ تَزْدَدْ شُكْراً.
با نيازمندان همنشين باش تا سپاسگزاريت زياد گردد.
ما احْسَنَ تَواضُعَ الْأَغْنياءِ لِلْفُقَراءِ طَلَباً لِما عِنْدَ اللَّهِ سُبْحانَهُ وَ ما أَحْسَنَ تِيَهُ الْفُقَراءِ عَلَى الْأَغْنياءِ اتِّكالًا عَلَى اللَّهِ سُبْحانَهُ.
چه نيكوست فروتنى توانگران در برابر نيازمندان براى به دست آوردن پاداشى كه نزد خداوند پاك است. و چه نيكوست، بىاعتنايى فقيران در برابر توانگران به سبب توكّل كه به خداوند دارند.
مُلُوكُ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ الْفُقَراءُ الرَّاضُونَ.
پادشاهان دنيا و آخرت؛ فقيرانِ خشنود به حال خود هستند.
به همين جهت اميرمؤمنان على عليه السلام در نهج البلاغه به #مالک_اشتر سفارش مىفرمايد كه:
هرگز ثروتمندان بىدرد را گرد خود جمع مكن؛ زيرا در وجود هر يك از آنان چنين است كه پرخرجتر در آسايش، و كم يارتر در مشكلات، ناخشنودتر در انصاف، با التماستر در خواستهها، كم سپاستر در بخششها، دير پوزشپذير در لطفها و بىصبر در حوادث روزگار هستند. ولى نسبت به طبقه ضعيف جامعه به قاطعيّت هشدار فرموده است:
ثُمَّ اللَّهَ اللَّهَ فِى الطَّبَقَةِ السُّفْلى مِنَ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُمْ مِنَ الْمَساكينِ وَ الْمُحْتاجينَ وَ اهْلِ الْبُؤْسى وَ الزَّمْنى، فَانَّ فى هذِهِ الطَّبَقَةِ قانِعاً وَ مُعْتَرّاً ...
وَاجْعَلْ لِذَوِى الْحاجاتِ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عامّاً، فَتَتَواضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذى خَلَقَكَ.
خدا را خدا را! در طبقه پايين اجتماع، از آنان كه راه چاره ندارند، و از كارافتادگان و نيازمندان و دچار شدگان به زيان و سختى و صاحبان امراضى كه از پا درآمدهاند، در ميان اينان كسانى هستند كه روى سؤال و اظهار حاجت دارند و كسانى كه عفّت نفسشان مانع از سؤال است ....
از جانب خود وقتى را براى آنان كه به شخص تو نيازمندند قرار ده و در آن وقت وجود خود را براى آنان از هر كارى فارغ كن، و جلوست براى آنان در مجلس عمومى باشد، و براى خداوندى كه تو را آفريده تواضع كن.
از سيره عملى و رفتارى معصومان عليهم السلام كه بسيار بر اين روش اصرار مىورزيدند، اين كه خويش را در مقام يك نيازمند حقيقى قرار دهند و با پروردگار مناجات نمايند تا بتوانند در حضور فقيرى كه در كنار كوچه يا مسجد نشسته به آسانى همنشين و مهربان باشند.
طاووس فقيه يمانى گويد:
نيمه شبى غرق در سكوت به كنار كعبه رفتم در آنجا امام سجّاد عليه السلام را ديدم كه وارد حجر اسماعيل شد و نماز خواند و آنگاه به سجده رفت.
با خود گفتم: او مردى پاك سرشت از خاندان بزرگوارى است؛ چه نيكوست كه نزديك او شوم و دعاهايش را بشنوم.
پس شنيدم كه در سجدهاش مىفرمود:
عُبَيْدُكَ بِفِنائِكَ مِسْكينُكَ بِفِنائِكَ فَقيرُكَ بِفِنائِكَ سائِلُكَ بِفِنائِكَ.
بنده كوچك تو در آستانه توست؛ بنده بيچارهات در بارگاه توست؛ بنده نيازمندت به در خانه توست؛ بنده درخواست كنندهات در درگاه توست.
سپس طاووس گويد: دعاهاى امام را در هنگام گرفتارى و پريشانى مىخواندم، به سرعت اندوهم برطرف مىشد.
دعای #سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ،
🔸خدايا، همنشينى با تنگدستان را محبوب من گردان،
#دعا_سی_4
🔴 مردمی بودن #روحانیت به ادعا نیست!!!
👤#مقام_معظم_رهبری
دعای #سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🔴پیامبر، همنشینی با فقرا را دون شان نمیدانست
✳️عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَى الأرض
[پیامبر]دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین مینشست.
وَ یَأْکُلُ عَلَى الأرض
گاهی غذایش را هم همین طور که روی زمین نشسته بود، میخورد. سفرهای بیندازند و آدابی و تشکیلاتی و حالا یک بشقابی، کاسهای، چیزی مثلاً؛ نه، همین طور روی زمین مینشستند و غذای سادهای میل میکردند.
وَ یَعتَقِلُ الشَّاة
گوسفندی فرضاً داشتند، ریسمان گوسفند را دستشان میگرفتند. «یَعتَقِل» از «عِقال کردن» است دیگر، یعنی آن را نگه داشتن، گوسفند را نگه میداشتند. خب، این خلاف شأن است دیگر؛ ماها اگر باشیم، حالا یک گوسفندی هم داشته باشیم، دستمان نمیگیریم توی خیابان و کوچه. این بزرگوار میکردند این کار را.
وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَى خُبزِ الشَّعِیر
گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ مینشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست.
اینکه ما این قدر میگوییم و میشنویم که باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذیشأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخارهای بکنید، قرآن را درمیآوریم و یک استخارهای برایش [میگیریم]. اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً [سطح]پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیرهی رسول اللّه است. سیرهی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار میآمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد.
وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است، امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم. آن را مثل یک نشانهای [قرار دهیم]؛ شما فرض کنید از یک دامنهی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید، امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد.
👤#مقام_معظم_رهبری #شرح_حدیث
دعای #سی ام #دعا_سی_4
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
بار خدایا
همنشینى فقراء و درویشان را برایم محبوب گردان،
و مرا به صبر و شکیبائى نیکو
(صبرى که نفس به آن اطمینان و آرامش داشته ، اضطراب و نگرانى در آن راه نیابد)
بر همنشینى ایشان یارى فرما
ترجمه ی #فیض_الاسلام
#سی #دعا_سی_4
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 10
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا_21.mp3
10.14M
#موانع_استجابت_دعا ۲۱
✳️هدف از دعا؛ خودِ دعاست!
دستی که میداند؛ باید رو به کجا، به دعا بلند شود ؛
دستانِ اجابت شده است ...
چون پنجه در پنجهی خدا شده است.
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❤️یا #امام_جواد علیه السلام
✳️در خلوت یاران اثری بهتر از این نیست
در چله گرفتن ثمری بهتر از این نیست
گفتند جواد است سر راه نشستیم
در جمع گدایان خبری بهتر از این نیست
پر کرد به اجبار خودش کیسه ی ما را
در کوچه ی ما رهگذری بهتر از این نیست
گفتند سلامی بده و زائر او باش
دیدیم در عالم سفری بهتر از این نیست
❤️السلام علیک یا جواد الائمه علیه السلام
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #سی_شش
هنگامي که به ابر و برق آسمان نگاه ميکرد، و غرش رعد را ميشنيد
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام اذا نظر الي السحاب و البرق و سمع صوت الرعد. از دعاهاي امام (ع) است هنگامي که به ابر و برق آسمان نگاه ميکرد، و غرش رعد را ميشنيد.
پديدههاي طبيعي، نشانههاي عظمت خداوند هستند و قرآن مجيد همواره انسانها را به دقت و توجه به آنها دعوت ميکند. و تفکر و انديشه کردن در آسمانها و زمين را سفارش ميکند. امام (ع) در اين دعا توجه به دو پديدهي الهي را به ما ميآموزد. دو پديده که معمولا نويد رشد و نمو و خرمي و آباداني براي انسانها هستند. و گاهي (بر اثر بيتوجهي انسانها) خرابي و نابودي به دنبال دارد.
در اين باره ميفرمايد:
اللهم ان هذين آيتان من آياتک، و هذين عونان من اعوانک، يبتدران طاعتک برحمه نافعه او نقمه ضاره، بار خدايا اين برق و رعد دو نشانه از نشانههاي تو و دو خدمتگزار تو هستند که در فرمانبري از تو به رساندن رحمت سوددهنده يا عذاب زيانبار ميشتابند.
آنگاه در رابطه با باران و تاثيرات آن درخواستهايي را از خداوند مينمايد که عبارتند از:
1- فلا تمطرنا بهما مطر السوء، به سبب آن دو (رعد و برق) باران زيانبار بر ما مباران.
2- و لا تلبسنا بهما لباس البلاء، و رخت بلا و گرفتاري بر ما مپوشان (ما را به تنگي در زندگي گرفتار مکن).
3- و انزل علينا نفع هذه السحائب و برکتها، و سود اين ابرها و برکت آنها را بر ما فرو فرست.
4- و لا ترسل علي معايشنا عاهه، و به آنچه زندگاني ما به آنها وابسته است آفتي مفرست.
5- الهم اذهب محل بلادنا بسقياک، خدايا خشکي (زمينهاي) شهرهاي ما را به آب دادن (باران فرستادن) خود زايل گردان.
سپس به پارهاي از تاثيرات روحي و رواني باران و تامين رزق و روزي اشاره کرده ميفرمايد:
1- و اخرج وحر صدورنا برزقک، و انديشهي بد دلهايمان را با روزي دادن خود بيرون نما.
2- و لا تشغلنا عنک بغيرک، و ما را از غير خودت به ديگري مشغول و سرگرم مکن.
مهيا نبودن اسباب رزق و روزي انسان و تشويش و نگراني جهت تامين مايحتاج، فکر انسان را به خود مشغول ميدارد و امام چهارم عليهالسلام به ما ميآموزد تا از خداوند بخواهيم تشويش و نگراني تامين معيشت را از ما دور گرداند.
#محتواي_دعا_سی_شش
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2