eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
مختصر اراده خداوند أَنْتَ الَّذِي أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْمًا مَا أَرَدْتَ، وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلًا مَا قَضَيْتَ، وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفًا مَا حَكَمْتَ تويى آنكه اراده كردى و اراده‏ات حتمى شد و قضاوت كردى و قضاوتت از روى عدل بود و حكم دادى و حكمت از روى انصاف بود. در حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام آمده است كه يكى از ياران درباره اراده خدا و اراده خلق از امام عليه السلام توضيح خواست. امام عليه السلام فرمود: «اراده از خلق، همان تصميم باطنى و سپس افعالى است كه بعد از آن آشكار مى‏شود، ولى اراده خدا همان ايجاد كردن او است و نه غير آن. زيرا كه در خداوند نه انديشه‏اى وجود دارد و نه تصميم و نه تفكرى. اين صفات (كه همگى زائد بر ذات است) درباره خدا مفهوم ندارد. اينها صفات مخلوقات است. بنابراين اراده خدا همان ايجاد افعال است لاغير، خداوند مى‏گويد: موجود باش، آن هم موجود مى‏شود بى‏آنكه حتّى نياز به لفظ و سخن گفتن به زبان و تصميم گرفتن و تفكّر داشته باشد، و اين اراده خدا همچون ذاتش غير قابل توصيف است». (اصول كافى/ 1، باب‏الاراده، ح 3.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر احاطه بر مكان أَنْتَ الَّذِي لَا يَحْوِيكَ مَكَانٌ، وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ، وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لَا بَيَانٌ تويى آنكه مكانى تو را فرانمى‏گيرد و در برابر سلطنت تو، سلطنتى پابرجايى ندارد و دليل روشن و سخن آشكارى، تو را عاجز نكرده است. «لَا يَحْوِيكَ مَكَان»: تو را هيچ مكانى احاطه نكند (چرا كه تو خالق مكانى و حلول خالق در مخلوق ممكن نيست). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر قدرت خدا أَنْتَ الَّذِي أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَدًا، وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَمَدًا، وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيرًا تويى آنكه هر چيز را يك‏يك شمرده‏اى و براى هر چيز پايانى قرار داده‏اى و هر چيز را به اندازه معلوم ايجاد نموده‏اى. «أَمَدًا»: به معناى مدّت و زمان مى‏آيد و به معنى آخِر هر كار و انتها هر امر نيز به كار مى‏رود. «قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيرًا»: خداوند متعال بر وجود تمامى مخلوقات، احاطه كامل داشته قدرت او تمامى موجودات را در بر مى‏گيرد. بعضى كه در بند ماديات گرفتار شده‏اند قدرت خداوند را در قالب ماده و امورات عادى بشرى مى‏بينند و به احاطه آن يقين ندارند. نظم جهان كه بر اثر قدرت خداوند است را ناديده گرفته، نشانه‏هاى قدرت او را منكر مى‏گردند و حتّى آن چنان در دنياى فانى غرق شده‏اند كه افكارشان فقط دنيا را ديده، اعتقادى به زنده شدنِ پس از مرگ ندارند و حتى قدرتى براى خلقت موجودات ديگر توسط خداوند، قائل نيستند. لذا خداوند در آيات سى و ششم، و سى و هفتم از سوره مباركه انعام، به قدرت خود در نزول نشانه‏هايش و فروفرستادن عذاب، اشاره دارد و مى‏فرمايد: (إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتَى يَبْعَثُهُمْ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ، وَ قَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يُنَزِّلَ ءَايَةً وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ): «تنها كسى دعوت تو را مى‏پذيرند كه گوش شنوا دارند، امّا مردگان و آنها كه روح انسانى را از دست داده‏اند، ايمان نمى‏آورند، و خدا آنها را در قيامت برمى‏انگيزد، سپس به سوى او، بازگردانده مى‏شوند. و گفتند: چرا نشانه و معجزه‏اى از طرف پروردگارش بر او نازل نمى‏شود؟ بگو: خداوند، قادر است كه نشانه‏اى نازل كند، ولى بيشتر آنها نمى‏دانند». و نيز در آيه چهلم سوره قيامت بر قدرت خود به زنده كردن مردگان اشاره نموده، مى‏فرمايد: (أَلَيْسَ ذلِكَ بِقدِرٍ عَلَى أَنْ يُحْىِ الْمَوْتَى): «آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟» و حتّى در آيه چهارم همان سوره خلقت مجدّد بندهاى انگشتان و قدرت خود بر بازسازى مردگان را متذكر شده و مى‏فرمايد: (بَلَى قدِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ): «آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم». و همچنين خداوند متعال در سوره يس آيه هشتاد و يكم، قدرتش بر خلقتِ ديگرْ موجودات را تذكر داده، مى‏فرمايد: (أَوَ لَيْسَ الَّذِى خَلَقَ السَّموَاتِ وَ الْاَرْضَ بِقدِرٍ عَلَى أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَ هُوَ الْخَلَّقُ الْعَلِيمُ): «آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريد، نمى‏تواند همانند آنان (انسانهاى خاك شده) را بيافريند؟ آرى مى‏تواند و او آفريدگار داناست». ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پاسخ به درخواست موعظه یکی از جوانان 📜بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حضرت آیت الله مصباح یزدی! با عرض سلام و ارادت خدمت حضرتعالی لطفاً با دست‌خط مبارک اینجانب را موعظه و نصیحت فرمائید. با عرض ارادت و احترام مجدد ✍️ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم آسان‌ترین، شیرین‌ترین و مفیدترین کاری که می‌شناسم توجّه به وجود مقدّس ولیّ‌عصر ( ) عجّل الله فرجه است. محمد تقی ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 مرحوم آیت الله "محمد تقی" در کنار قبر استادش مرحوم آیت الله "محمد تقی" رحمت الله علیهما اجمعین آرام گرفت ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📔 آثار مرحوم آیت الله ره : بنده نزدیك به چهل سال است كه جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ایشان به عنوان، یك فقیه، فیلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت دارم.» «اگر خداى متعال به نسل كنونى ما، این توفیق را نداد كه از شخصیت‌هایى مانند علامه طباطبائى و شهید مطهرى استفاده كند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر كرده است.» 👈 سیر مطالعاتی استاد بر اساس دو نوع طبقه‌بندی: طبقه‌بندی آموزشی و طبقه‌بند ی موضوعی. آموزشی و غیرآموزشی👇 http://mesbahyazdi.ir/node/3518 👈 نیم نگاهی به آثار و تالیفات علمی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی استاد 👇 https://b2n.ir/014580 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«مشکات»، حضرت آیت‌الله آثار نوشتاری : این بخش متن کامل بیش از 68 عنوان کتاب و 7 مقاله از آثار منتشرشده حضرت آیت الله مصباح یزدی (حفظه الله) در موضوعات : تفسیر و علوم قرآن؛ گفتار و سیره معصومان(علیهم‌السلام)؛ کلام و فلسفه دین؛ اخلاق و عرفان؛ علوم انسانی؛ اجتماعی و فرهنگی؛ فلسفه و منطق گنجانده شده می‌باشد و از جمله امکانات موجود در این بخش می توان به جستجوی پیشرفته، چاپ، ثبت حاشیه، ثبت یادداشت، ثبت نشانه،بزرگنمایی و ... اشاره کرد آثار گفتاری: این بخش شامل بیش از 1400 قطعه فایل صوتی با حجم 5 گیگا بایت از آثار گفتاری حضرت علامه مصباح یزدی (دام ظله) به تفکیک سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مناظره‌ها، پرسش و پاسخ، میزگرد‌ها و دروس می‌باشد. اين نرم‌افزار را از انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) از طريق تماس با تلفن: 37742326 – 025 و آدرس: قم، خيابان شهدا، کوي 24 ، پلاک 38 و نمايندگي‌هاي معتبر تهيه و یا نام محصول را به سامانه 30007650001082 بفرستید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 برنامه پرونده ویژه درباره شخصیت و زندگانی علامه مرحوم آیت الله دو قسمت https://www.aparat.com/v/oyjd3 https://www.aparat.com/v/fIVEe ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ طلاب باید در و صحیفه سجادیه عمیق شوند و در آن تعمق کنند و این کار از طریق مطالعه شرح‌ها و عمل به دستورات این کتب ارزشمند ممکن می‌شود. 🔈مجموعه ی صوتی شروح مرحوم آیت الله بر صحیفه سجادیه 🔴 شرح دعای صحیفه سجادیه (27 جلسه) https://b2n.ir/sahife2_MESBAH_44 🔴 شرح دعای صحیفه سجادیه (48 جلسه ) https://b2n.ir/sahife2_MESBAH_45 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📜 طلاب باید در و عمیق شوند و در آن تعمق کنند و این کار از طریق مطالعه شرح‌ها و عمل به دستورات این کتب ارزشمند ممکن می‌شود. 🔴 صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در نزد شیعه موقعیتی ممتاز دارند و گنج‌هایی هستند که خداوند به رایگان نصیب ما کرده است. 🔴 استفاده از نهج‌البلاغه در حوزه‌های علمیه درخشان نیست و البته در گذشته برخی از متخصصان این کتاب شریف در حوزه علمیه به‌ویژه حوزه علمیه اصفهان بوده‌اند. 🔴 توفیق بزرگی نصیب شما عزیزان شده است که در نهج‌البلاغه متخصص می‌شوید و این از برکات این انقلاب و امام راحل است، امام مهم این است که چگونه حق این کتاب را ادا کنیم که یکی از راه‌های ادا کردن این حق، دریافت اطلاعات لازم درباره این کتاب و خواندن شرح‌های آن است. 🔴 اگر بخواهیم استاد نهج‌البلاغه باشیم، باید دو یا سه شرح معروف آن را مطالعه کنیم و البته درباره صحیفه سجادیه این تعداد شرح وجود ندارد اما برخی شرح‌های خوب نیز مانند آفات الروح راجع به آن نوشته شده است. 🔴 کسی که می‌خواهد درباره مفاهیم نهج‌البلاغه سخن بگوید باید از آن مفاهیم بهره‌ای داشته باشد زیرا اگر این نباشد، مستمع تأثیر نمی‌گیرد. 🔴 نهج‌البلاغه حاوی نکات مهمی است، از عمیق‌ترین مسائل سیاسی و اجتماعی تا فنون جنگی و نظامی و توصیه‌های فردی در این کتاب گنجانده شده است که البته نمی‌توان همه آن را تصریح کرد بلکه باید بخش‌هایی از آن انتخاب شود. 🔴 در میان کسانی که شرحی بر این کتاب شریف نوشته‌اند، برخی سعی کرده‌اند که مطالب این کتاب را دسته‌بندی کنند که از میان آن‌ها حاج میرزا خلیل کمرهای است که دو کتاب از دسته‌بندی ایشان را دیده‌ام که نهج‌البلاغه خلقت و نهج‌البلاغه بر جنگ بود اما ظاهراً انتشار کتاب‌های دیگر را موفق نشدند. 🔴 باید حداکثر استفاده را از متون نهج‌البلاغه داشته باشیم و بسیاری از شبهات است که از سوی مخالفین اسلام و شیعه مطرح می‌شود که وظیفه ما پاسخ دادن به این شبهات است تا در اذهان نفوذ پیدا نکنند و رواج نیابند. 🔴 شرح نهج‌البلاغه را نباید دست کم گرفت و به صرف گرفتن چند عبارت از چند شارح اکتفا کرد و از روی آن درس داد، زیرا مطالب زیادی در نهج‌البلاغه هست که احتیاج به شرح دارد و نمی‌توان به پاسخ کوتاه اکتفا کرد. 🔴 حال که به سبب زحمات امام راحل و جانشین برجسته ایشان، فرصتی برای شناخت بیشتر نهج‌البلاغه فراهم شده است، تلاش بیشتری کنیم و درس‌های خاصی برای مدرسین نهج‌البلاغه گذارده شود. 🔴 هر چه کارهای مدیریتی جامعه دارای اسلوب صحیح اسلامی باشد تا نیروها کمتر هدر رود، به نفع نظام اسلامی است و ثواب آن شامل حال امام راحل و شهدا می‌شود. 👤 بخش هایی از بیانات مرحوم آیت‌الله در دیدار طلاب و فضلای شرکت کننده در دوره تربیت مدرس نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه (1393) ◀️کانال 🆔 @sahife2
ان شاالله نماز برای مرحوم آیت‌الله رحمت الله علیه فراموش نشود ◀️کانال 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ روش برخورد با بدکاران 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ. بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ اين گونه گنهكار را كن: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به يكى از طرق مؤثر بازدارنده نسبت به بدكاران مى كند و مى فرمايد: «گنهكار را با پاداش دادن به نيكوكار (تنبيه كن و) از گناه بازدار»; (اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ). به يقين براى بازداشتن بدكاران از كار بد راه هاى مختلفى است كه هر كدام از آنها براى بازداشتن گروهى از بدكاران مفيد است: نخست اين كه بدكار را مجازات كنند كه در كتاب حدود و تعزيرات اسلامى احكام گسترده آن با توجه به سلسله مراتب آمده است و در تمام دنيا اين گونه مجازات ها معمول است كه شامل زندان، جريمه مالى، مجازات بدنى و حتى مجازات روحى از طريق سرزنش و اعلام به اجتماع مى شود. قرآن مجيد نيز درباب قصاص و حد سارق و حد زانى و مجازات قذف اشارات روشنى به اين معنا دارد. نوع دوم آن است كه براى بازداشتن بدكاران از كار بد به آنها نيكى كند، همان گونه كه در آيات شريفه از جمله آيه شريفه 34 سوره «فصلت» مى فرمايد: «(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ); بدى را با نيكى دفع كن ناگهان (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است» به اين ترتيب مى توان گروهى از بدكاران را شرمنده ساخت و از كار خود باز گرداند. راه سوم اين است كه نيكوكاران را مورد تشويق قرار دهى هنگامى كه بدكاران آن را ببينند گروهى دست از كار بد مى كشند به اميد اين كه پاداش نيكوكاران نصيب آنها گردد. اين كار در تمام دنيا معمول است كه هر سال گروهى از برترين ها را در مسائل علمى، نوشتن كتاب هاى مفيد، امور كشاورزى و دامدارى و صنايع و اختراعات تشويق مى كنند و جوائز گرانبهايى به آنها مى دهند و نامشان را در رسانه ها اعلام مى دارند تا سبب شود افراد سست و تنبل و بدكار و منحرف آن را ببينند و از كار خود پشيمان شوند و كم كاران نيز به كار بيشتر ترغيب گردند. قرآن مجيد در آيات فراوانى پاداش هاى عظيمى براى مؤمنان صالح در روز قيامت بيان مى كند; پاداش هايى كه فوق تصور انسان هاست. حتى پاداش هاى مادى دنيوى نيز براى آنها در نظر گرفته است. از جمله غنائمى كه به جنگجويان تخصيص داده مى شود و احترامى كه براى مجاهدان راستين در مقابل قائدان و فراركنندگان از جهاد قائل شده مصداق هاى ديگرى از اين اصل كلى است. كلام امام(عليه السلام) در اينجا نيز به روشنى از بهره گيرى از اين روش حكايت مى كند. البته هر يك از اين سه روش مربوط به گروه خاصى است و همه اينها در همه موارد جواب نمى دهند. مديران جامعه بايد كاملاً بيدار باشند و افراد را به خوبى بشناسند و بدانند هر فردى يا هر گروهى را با كدام يك از اين طرق بايد از كار بد بازداشت. ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود در شرح اين گفتار حكيمانه تنها به ذكر يك بيت از ابن هانى مغربى و دو بيت از ابوالعطاهيه قناعت كرده است. دو بيت ابوالعطاهيه كه جالب تر و جامع تر است چنين است: إذا جازَيْتَ بِالاْحْسانِ قَوْماً زَجَرْتَ الْمُظْلِمينَ عَنِ الذُّنُوبِ فَما لَكَ وَالتَّناوُلُ مِنْ بَعيد وَيُمْكِنُكَ التَّناوُلُ مِنْ قَريب هنگامى كه به گروهى از طريق احسان پاداش دادى بدكاران را از گناهشان بازداشتى. لزومى ندارد كه از راه هاى دوردست به مقصد برسى. مى توانى از راه نزديك به هدف خود نايل شوى. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَاتَّقُواْ يَوْماً لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ‏‏ و بترسید از روزى كه هیچ كس چیزى (از عذاب خدا) را از كسى دفع نمى‌كند و هیچ شفاعتى از كسى پذیرفته نمى‌شود، و از كسى غرامت و بدلى گرفته نشود ویارى نخواهند شد. 🔴 ترس از حضور در دادگاه الهى، بدون وجود هرگونه وكیل یا شفیعى، زمینه‌ى تقویت تقواى الهى است. «واتّقوا یوماً» 🔴 در برابر عقاید خرافى وباطل، با قاطعیّت برخورد كنید. «لایقبل، لا یؤخذ» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ما درس در ره میخانه نهادیم محصول در ره جانانه نهادیم در خرمن صد زاهد عاقل زند آتش این داغ که ما بر دل دیوانه نهادیم سلطان ازل گنج غم عشق به ما داد تا روی در این منزل ویرانه نهادیم در دل ندهم ره پس از این مهر بتان را مهر لب او بر در این خانه نهادیم در خرقه از این بیش منافق نتوان بود بنیاد از این شیوه رندانه نهادیم چون می‌رود این کشتی سرگشته که آخر جان در سر آن گوهر یک دانه نهادیم المنة لله که چو ما بی‌دل و دین بود آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم قانع به خیالی ز تو بودیم چو یا رب چه گداهمت و بیگانه نهادیم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 5 🔴 حقيقت و عظمت (یک) امام على عليه السلام در خطبه اوّل «نهج البلاغه» مى‏فرمايد: «آن گاه خداوند پاك، آسمان‏هاى بر افراشته را از هم باز كرد و ميان آنها را پر از انواع ملائكه ساخت. گروهى از فرشتگان در سجده‏اند و ركوعى ندارند، برخى در ركوع هستند و قيام ندارند، گروهى صف كشيده‏اند و دگرگونى در آنان راه ندارد، تسبيح گويانى هستند كه خستگى و فرسودگى برايشان نيست، بر ديدگانشان خواب نمى‏آيد و عقولشان را اشتباهى نمى‏باشد، سستى در كالبدشان نرود و غفلت به آگاهى آنان نزند، عدّه‏اى را امناى وحى و زبان گويا بر انبيا قرار داد و دسته ديگر را واسطه اجراى فرمان و قضاى ربوبى‏اش، جمعى را نگهبان بندگان و گروه ديگر را پاسبان درهاى بهشت. بعضى از ملائكه پاهايى در سطوح پايين زمين دارند و گردن‏هايى بالاتر از مرتفع‏ترين آسمان‏ها، اعضاى كالبدى گسترده‏تر از پهنه صفحات جهان و دوش‏هايى همسان پايه‏هاى عرش؛ اين موجودات مقدّس در برابر عرش الهى از روى تعظيم چشم به پايين دوخته و در زير عرش حق به بال‏هاى خود پيچيده‏اند. ميان اين فرشتگان و كاينات پايين‏تر، حجابى از عزّت ملكوتى و پرده‏هايى از قدرت فوق طبيعى زده شده است، آنان هرگز خدا را با تصوير و ترسيم‏هاى محدود كننده نمى‏پندارند و صفات ساخته‏ها را به مقام شامخش نسبت نمى‏دهند و او را با تصوّر در جايگاهها محدود نمى‏سازند و با امثال و نظاير اشاره به ذات اقدسش نمى‏كنند». خطبه نودويكم به ترتيب زير فرشتگان الهى را وصف مى‏نمايد: «1- سپس خداوند پاك و منزّه براى اسكان در آسمان‏هايش و آبادى صفحه اعلا از ملكوتش خلقى عالى و زيبا از فرشتگانش آفريد. 2- فرشتگان در آسمان‏ها مشغول انواع ذكر و تسبيح و تقديس هستند. 3- فرشتگانى در پس پرده عزّت و قدرت خداوندى و در حظيره‏هاى قدس و سراپرده‏هاى مجد و عظمت قرار گرفته و مشغول عبادتند. 4- انوار بسيار با عظمتى وجود دارد كه از رسيدن ديد چشم‏ها به آن انوار چشم‏ها خيره و مردود مى‏ماند. 5- خداوند بزرگ آن فرشتگان را در اشكال مختلف و اندازه‏هاى متفاوت آفريد (داراى بال‏ها) و آنان تسبيح گوى حقّند. 6- آن فرشتگان هيچ چيزى از صنع الهى را كه در كارگاه آفرينش ظاهر گشته به خود نمى‏بندند و ادّعائى ندارند چيزى كه تنها خداوند آفريننده آن است به همراه خداوند آن را مى‏آفرينند، بلكه آنان بندگان اكرام شده خداوندى و عامل به‏ دستورهاى او مى‏باشند. اين است عظمت درك و فهم فرشتگان برخلاف انسان‏هاى جاهل و احمق كه اگر مسخره‏شان نكنند حاضرند كه ادّعاى هرگونه اختيار و قدرت در خلّاقيت را به راه اندازند. 7- خداوند بزرگ فرشتگان را در آن جايگاه كه هستند امين وحى خود قرار داده و به وسيله آنان امانت‏هاى امر و نهى خود را به رسولانش رسانيده و آنان را از ترديد حفظ فرموده است. 8- هيچ يك از آن فرشتگان از مسير رضاى خداوندى نمى‏لغزد و خداوند سبحان آنان را از فوايد كمك خود يارى مى‏نمايد. 9- خدواند تواضع و خضوع توأم با وقار و اطمينان را به دل‏هاى آنان براى درك و دريافت وارد ساخته و براى آنان درهاى تمجيدهاى خود را به آسانى باز نمود. 10- خداوند متعال علايم واضح و راهنما را براى وصول به نشانه‏هاى توحيدش براى آنان نصب فرمود. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 97 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 5 🔴 حقيقت و عظمت (2) 11- بارهاى سنگين گناهان، آنان را سنگين نساخته است. كنايه از اين كه در عين داشتن نوعى اختيار، از گناه و معصيت پاك هستند. 12- گذشت شب‏ها و روزها در آنان تأثيرى نمى‏نمايد. 13- انگيزه‏ها و اميال، شكّ و ترديدها، استحكام ايمان آنان را متزلزل و مختل نمى‏سازد. 14- گمان‏ها و پندارها به دژهاى محكم يقين آنان ازدحام و هجوم نمى‏آورند. 15- عوامل بر افروزنده حسدها و كينه‏ها نمى‏توانند در ميان آنان به وجود بيايند و تاريكى حيرت سلب نكرده است، آنچه را كه از معرفت خداوندى در دل‏هاى آنان جايگزين گشته و محو نكرده است، آنچه را كه از عظمت و هيبت و جلال خداوندى در لابه لاى سطوح سينه‏هاى آنان راه يافته و تثبيت شده است. 16- وسوسه‏ها طمع در راهيابى به آنان ندارند تا فكر آنان را به كثافت خود بكوبند. 17- گروهى از آن فرشتگان در خلقت ابرهاى پر باران وظيفه انجام مى‏دهند و عدّه‏اى در كوههاى بزرگ و مرتفع، و دسته‏اى در سياهى ظلمت كه راهى براى خروج از آن ديده نمى‏شود. 18- گروهى ديگر از آن فرشتگان هستند كه قدم‏هاى آنان حدود پائين زمين را شكافته است، پاهاى آنان مانند پرچم‏هاى سفيدند كه از شكاف‏هاى هوا نفوذ كرده‏اند. (منظور از بال و قدم و پا قدرت است نه بال و قدم اصطلاحى). در زير آن پاها كه مانند پرچم‏هاى سفيدند بادى است با وزش آرام، كه آنها را در حدود متناهى كه پايان قرارگاه آنهاست نگه داشته است. 19- اشتغالات آن فرشتگان به عبادت الهى، آنان را از همه چيز فارغ نموده است. حقايق ايمان ميان آنان و معرفت خدا را بهم پيوسته است. يقين به وجود ذات اقدس ربوبى آنان را به اشتياق شديد به خدا از همه چيز منقطع ساخته است و رغبت‏ها و اميال آنان از آنچه كه در نزد حق است به آنچه كه در نزد غير خداست تجاوز ننموده است. آنان شيرينى معرفت ربوبى را چشيده، و شربت محبّت خداوندى را با كاسه‏هاى سيراب كننده سركشيدند و در مغز دل‏هاى آنان رگه‏هاى خوف از خدا جايگير شده و استمرار در عبادت، استقامت پشتشان را منحنى نموده است. به طول انجاميدن رغبت و اشتياق به خداوند، مادّه ناله و تضرّع آنان را تمام نكرده است و عظمت تقرّب به بارگاه ربوبى، ريسمان‏هاى خشوع را از گردن جان‏هاى آنان باز ننموده است. عُجْب بر آنان مستولى نشده تا عبادات گذشته را زياد محسوب نمايند و احساس ناتوانى و ناچيزى در دريافت جلال خداوندى براى بزرگداشت حسناتى كه انجام مى‏دهند نصيبى نگذاشته است. و به جهت امتداد طولانى و تكاپو در عبادت، سستى‏ها در وجود آنان راه نيافته است و از اشتياق‏هاى آن فرشتگان چيزى نكاسته است تا از اميد پروردگارشان روى گردان شوند.» «طول مناجات با پروردگارشان اطراف زبان‏هاى آنان را نخشكانيده و اشتغالات ديگرى آنان را مملوك خود نساخته است كه صداهاى بلند آنان را زمزمه‏هاى خفيف تضرّع قطع نمايد، و شانه‏هاى آنان در صفوف عبادت مختلف نگشته است، و گردن‏هاى خود را براى به دست آوردن آسايش از روى تقصير در انجام دستور خداوندى خم نكرده‏اند. كندى غفلت‏ها بر قاطعيّت كوشش و تلاش آنان نفوذى ندارد و عوامل فريبنده شهوات دست به سوى همّت‏هاى آنان نمى‏يازند.» خداوندِ صاحب عرش را براى روز احتياجشان ذخيره نموده‏اند، در آن هنگام كه خلق از خدا منقطع و به مخلوقات متوجّه‏اند فرشتگان فقط خدا را مورد توجّه و گرايش قرار مى‏دهند. براى عبادت حق پايانى تعيين نمى‏كنند. علاقه شديد آن فرشتگان براى التزام اطاعت خداوندى آنان را ارجاع نمى‏كند مگر به موادّى در دل‏هاى آنان كه از رجا و خوف خداوندى گسيخته نمى‏شوند، عوامل بيم آميخته با اشتياق از آنان قطع نمى‏شود تا در تلاش و كوشش سست شوند، و حرص و آزهاى دنيوى آنان را به اسارت نكشيده است تا كوشش‏هاى منتج منافع دنيوى را بر كوشش و جديت برابديّت مقدّم بدارند. آنان اعمال گذشته خود را بزرگ نمى‏شمارند و اگر اعمالشان را بزرگ بشمارند اميد آنان، بيم و هراسشان را از بين مى‏برد. غلبه و اغواى شيطانى موجب اختلاف درباره پروردگارشان نمى‏گردد، جدايى هاى ناروا آنان را از يكديگر متفرّق ننموده و سنگينى و خيانت و حسد بر آنان پيروز نگشته است. عوامل دگرگون كننده شك و پندار آنان را تقسيم به گروه‏ها نكرده و پستى همّت‏ها آنان را از يكديگر جدا نساخته است. فرشتگان وابستگان ايمانند، نه لغزشى آنان را از طناب ايمان بريده است و نه انحراف و مسامحه و سستى. در طبقات آسمان به انداره محل پوستى نيست مگر اين كه فرشته‏اى بر آن در حال سجده است، يا فرشته‏اى در حال سير و حركت براى انجام دستور حق؛ آن فرشتگان با امتداد طولانى اطاعت پروردگارشان بر علم خود مى‏افزايند و به عزّت و عظمت خداوندى در قلوب آنان افزوده مى‏شود.» ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 97 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا