eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ‏ 2 صيحه در قرآن‏ مسأله صيحه مربوط به قيامت در حدود چهار بار در قرآن مجيد آمده است: 1- «إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ [كيفرشان‏] جز يك فرياد مرگبار نبود كه ناگهان [پس از آن فرياد] همه بى‏حركت و خاموش شدند! 2- «إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ [آن صحنه عظيم‏] جز يك فرياد نيست، پس به ناگاه همه آنان [گردآورى شده و] نزد ما احضار مى‏شوند. 3- «وَمَا يَنظُرُ هؤُلَاءِ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً مَّا لَهَا مِن فَوَاقٍ و اينان [كه تو را انكار مى‏كنند] جز يك فرياد مرگبار را كه هيچ تأخيرى در آن نيست، انتظار نمى‏كشند. 4- «يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ روزى كه [همگان‏] صيحه و فرياد را به حق و درستى مى‏شنوند [و] آن روز، روز بيرون آمدن [از قبرها] ست. در اين صيحه يك بار صيحه موت و بار ديگر صيحه حيات است، اگر سؤال شود به چه صورت يك حقيقت دو كار مخالف هم انجام مى‏دهد؟ پاسخ‏هاى فراوانى دارد، از جمله پاسخى است كه محيى‏الدين در «فتوحات مكّيّه» داده: النَّفْخَةُ نَفْخَتانِ: نَفْخَةٌ تُطْفِى النَّارَ، وَنَفْخَةٌ تَشْعَلُها. دم، دو دم است، دمى كه آتش را خاموش مى‏كند، و دمى كه آتش را شعله‏ور مى‏سازد. ولى اين دو دم به وسيله يك انسان از يك دهان به آتش زده مى‏شود. بنابر اين هيچ استبعادى ندارد كه اسرافيل با دم اوّل در صور شعله حيات هر ذى حياتى را خاموش كند، و با دم ديگر شعله حيات هر مستعدّى را بر افروزد. در اين كه صيحه و صدا باعث مرگ است، امروزه با انفجارهائى كه به وسيله موشك‏ها و بمب‏ها و ساير اسلحه‏ها صورت مى‏گيرد، حتى ايجاد امواجى كه فقط و فقط باعث مرگ است، شكّى براى كسى باقى نيست. صيحه صبح قيامت از هر موجى سريع‏تر و از هر فريادى عظيم‏تر است، و شعاعش نسبت به تمام هستى جز عرش حق و آن كسى كه خدا بخواهد، فراگير است. اين صيحه در مرتبه‏اى مرگ بار و در مرتبه ديگر زنده كننده است. درباره صور، تفاسير و كتب روايى به خصوص «علم اليقين» و «لآلى الاخبار» سه روايت نقل مى‏كنند: سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله عَنْهُ فَقالَ: قَرْنٌ مِنْ نُورٍ الْتَقَمَهُ إسْرافيلُ. از رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيدند: صور چيست؟ فرمود: شاخى است از نور كه اسرافيل آن را به دهان دارد. در حديث ديگر از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده: الصُّورُ قَرْنٌ مِنْ نُورٍ فيهِ أثْقابٌ عَلى‏ عَدَدِ أرْواحِ الْعِبادِ. صور شاخى است از نور، كه در آن به عدد ارواح بندگان روزنه وجود دارد. عَنِ السَّجّادِ عليه السلام: إنَّ الصُّورَ قَرْنٌ عَظيمٌ لَهُ رَأْسٌ واحِدٌ وَطَرَفانِ، وَبَيْنَ طَرَفِ الْأسْفَلِ الَّذى يَلِى الْأرْضَ إلى‏ طَرَفِ الْأعْلَى الَّذى يَلِى السَّماءَ مِثْلُ ما بَيْنَ تُخُومِ الْأرَضينَ السّابِعَةِ إلى‏ فَوْقِ السَّماءِ السّابِعَةِ، فيهِ أثْقابٌ بِعَدَدِ أرْواحِ الخَلائِقِ. امام سجاد عليه السلام مى‏فرمايد: صور شاخى است عظيم، دارى يك سر و دو طرف. فاصله طرفى كه به سمت زمين است با طرفى كه به سوى آسمان است همانند فاصله دورترين نقطه زمين تا انتهاى آخرين آسمان است، و در آن روزنه‏هايى به عدد ارواح خلائق وجود دارد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 120 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ‏ 3 صور اسرافيل در نزد مفسران و محدثان‏ «گروهى از مفسران و محدّثان، اين روايات را از باب كنايه و تشبيه و استعاره گرفته‏اند و فرموده‏اند: اين همه براى تقريب مسأله به ذهن انسان است، و آنچه كه از اين روايات مراد است بعث و نشر و مرگ و حيات است كه به اشاره و توسط اسرافيل به اذن حق انجام مى‏گيرد. گروهى از محقّقان هم از حقيقت صور و صيحه اظهار بى اطلاعى كرده و گفته‏اند: حقيقت اين است كه نمى‏دانيم صور چگونه وسيله‏اى است و چطور مى‏تواند امواج كشنده را در مدت كم به سراسر آسمان‏ها و زمين برساند و تمام موجودات زنده را بميراند. امّا در دنياى كنونى بر اثر اكتشافاتى كه در رشته‏هاى مختلف علوم نصيب بشر گرديده تا اندازه‏اى مسائل ناشناخته روشن شده، تكذيب و عناد معاندان كاهش يافته و موجبات تقريب ذهن افراد بى غَرض به درك پاره‏اى از واقعيّت‏هاى دينى فراهم آمده است و مى‏توان گفت: توليد امواج صوتى و پخش آن از جمله اكتشافاتى است كه ممكن است تا اندازه‏اى مشكله نفخ صور و پخش صيحه مرگ را حل كند و مردم را در شناخت اين واقعيّت مجهول يارى نمايد. هم اكنون در تمدّن صنعتى بر اثر انفجار بمب‏هاى قوى و خيلى قوى امواج شديد و بسيار شديد صوتى توليد مى‏شود كه با گوش مى‏شنويم؛ آن انفجارها مى‏توانند در ساختمان‏هاى نزديك و بالنّسبه دور، شكستگى و ويرانى به بار آورد و روى افرادى كه در آن ساختمان‏ها زندگى مى‏كنند يا در خيابان‏هاى اطراف عبور مى‏نمايند كم و بيش عوارض بد و احياناً خطرناك و مرگبار به جاى بگذارند و عده‏اى را هلاك كنند. همچنين بر اثر پيشرفت علم و صنعت، دانشمندان توانسته‏اند از طرفى به وسيله ابزارهاى فنّى بر تعداد امواج ماوراى صوتى به مقدار شايان توجّه بيفزايند و از طرف ديگر با كمك نيروى برق، امواج ماوراى صوتىِ توليد شده را با سرعت در سطح بسيار وسيعى پخش كنند. مى‏دانيم امواج صوتى سرعتى بالنّسبه كم و بُردى كوتاه دارند، و همين قدر كه فاصله از حدّ محدودى بگذرد صدا شنيده نمى‏شود، ولى بشر امروز در پرتو هوش و تجربه توانسته است با نيروى برق و وساطت ابزارهاى فنّى و صنعتى، صداى گوينده راديو را با سرعت حيرت‏زا و بهت آور در سراسر جهان پخش كند و در آنِ واحد آن را از دورترين نقطه غرب عالم به گوش ميليون‏ها مردم شرق برساند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 120 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ‏ 4 «از مجموع آيات استفاده مى‏شود كه در پايان جهان صيحه عظيمى اهل آسمان‏ها و زمين را مى‏ميراند و اين صيحه مرگ است. و در آغاز رستاخيز با صيحه و فرياد عظيمى همه زنده مى‏شوند و به پا مى‏خيزند و اين فرياد حيات و زندگى است. امّا اين دو فرياد دقيقاً چگونه است؟ چه اثرى در صيحه اول و چه تأثيرى در صيحه دوم است؟ جز خدا كسى نمى‏داند. بارها گفته‏ايم الفاظ ما كه براى زندگى روزمرّه محدود خودمان وضع شده عاجزتر از آن است كه بتواند حقايق مربوط به جهان ماوراى طبيعت يا پايان اين جهان و آغاز جهان ديگر را دقيقاً بيان كند، به همين دليل بايد از الفاظ معمولى معانى وسيع‏تر و گسترده‏ترى استفاده شود، منتها با توجّه به قرائن موجود. چگونه امواج صوتىِ صور، تمام جهان را فرا مى‏گيرد با اين كه مى‏دانيم امواج صوتى حركت كندى دارد و از دويست و چهل متر در ثانيه تجاوز نمى‏كند، در حالى كه حركت نور بيش از يك ميليون بار از آن سريع‏تر و به سيصد هزار كيلومتر در ثانيه مى‏رسد؟ بايد گفت ما نسبت به اين موضوع همانند بسيارى از مسائل مربوط به قيامت تنها علم اجمالى داريم و جزئيات آن بر ما روشن نيست. مرگ آفرينى اين صدا اگر در گذشته براى بعضى شگفت‏انگيز بود، امروز براى ما تعجّبى ندارد، چرا كه بسيار شنيده‏ايم موج انفجار گوش‏ها را كر، بدن‏ها را متلاشى، حتّى خانه‏ها را ويران مى‏سازد، انسان‏هايى را از جاى خود برداشته به فاصله‏هاى دور دست پرتاب مى‏كند. بسيار ديده شده كه حركت سريع يك هواپيما، و به اصطلاح شكستن ديوار صوتى چنان صداى وحشتناك و امواج ويرانگرى به وجود مى‏آورد كه شيشه‏هاى عمارت‏ها را در شعاع وسيعى خرد مى‏كند. جائى كه نمونه‏هاى كوچك امواج صوتى كه به وسيله انسان‏ها ايجاد شده، اينچنين اثراتى از خود نشان مى‏دهد آن صيحه عظيم الهى، آن انفجار بزرگ جهانى چه آثارى به بار خواهد آورد. به همين دليل جاى تعجب نيست كه امواجى هم در نقطه مقابل آن تكان دهنده و بيدار كننده و احياگر باشد، هر چند تصوّر آن امروز براى ما ممكن نيست، ولى بيدار كردن افراد خواب را با فرياد، و يا به هوش آوردن انسان‏هاى بى هوش را با شوك‏هاى شديد لااقل ديده‏ايم. و باز تكرار مى‏كنيم كه با علم محدودمان تنها شبحى از اين امور را از دور مى‏بينيم. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 120 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ‏ 5 حقايق عالم آخرت‏ «حقيقتى كه به طور كلّى لازم است درباره حقايق عالم آخرت توجّه داشته باشيم اين است كه: حقايق عالم آخرت را چنانكه هست نمى‏شود در قالب الفاظ دنيوى بيان كرد؛ زيرا حقايق آن عالم با اين عالم فرق بسيارى دارد، و الفاظى كه براى بيان معانى و حقايق دنيويّه وضع گرديده نمى‏تواند قالب معانى ناشناخته آخرتى باشد. بنابر اين حقيقت دميدن در صور چيست، نمى‏دانيم. ولى چنانكه گفته شد: از مجموع آيات قرآنى و روايات اسلامى فهميده مى‏شود كه خداوند با ايجاد صدائى كه چگونگى آن براى ما نامعلوم است در مرحله اول همه آفريده‏ها را جز آنهايى كه خداوند نمى‏خواهد بيهوش مى‏كند و مى‏ميراند، و در اين وقت است كه نظام اين عالم بهم مى‏خورد. و در مرحله دوم صدائى ديگر ايجاد مى‏كند كه همه مردگان جهت تعيين تكليف نهائى در محكمه الهى حاضر مى‏گردند، و اين واقعيّت ناشناخته همان است كه قران از آن به نفخ صور تعبير كرده است.» در مباحث عرفانى آمده: «اسرافيل از ملائكه مقرّب پروردگار است و فرشته مأمور حيات و زنده كردن؛ وجود او تمام عوالم امكان را كه نياز به حيات دارند فرا گرفته، و بوق او قدرت اوست و صور او بال‏هاى ملكوتى و معنوى اوست. بوق او قابليّت و استعدادى‏ است كه حضرت ربّ- جلّ وعلا- به او عنايت فرموده است و او را بدين تجهيزات خاص مجهّز نموده و امكان احيا و زنده كردن را به او داده است. بوق او سرمايه علمى و قدرت اوست كه در تحت اختيار او بوده و اختيار او در تحت اختيار خداست. اسرافيل در بوق خاص خود مى‏دمد و تمام موجودات هلاك مى‏شوند. و نيز پس از آن در بوق خاص خود مى‏دمد و تمام مردگان را زنده مى‏كند. بوق او جسم نيست و صورت ندارد، شرقى و غربى نيست، تمام آسمان‏ها و زمين و ما بين آن دو را فرا گرفته و صاحبان چنين قدرتى كه از طرف پروردگار به آنها افاضه شده است بر تمام عوالم عِلْوى و سِفْلى استيلا و احاطه دارند، و هر لحظه به امر پروردگار خود به مأموريّت خود عمل مى‏كنند.» «1» خداوندا! به لطف عميمت ما را نسبت به حقايق قرآنيّه و معارف الهيّه كه در روايات اهل بيت آمده آگاه گردان و رموز و اسرار دينت را به ما بنمايان. الهى! فهم و درك حقايق، ايمان و عمل صالح و طهارت باطن لازم دارد؛ تا نجات از خوديّت صورت نگيرد فهم واقعّيت‏ها امكان ندارد، الهى! ما را از خوديّت خود برهان و از لباس منيّت عريان ساز، و از صورت و پوست نجات ده، تا به آنچه كه بايد دست يابيم توفيق حاصل كنيم. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 120 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 عنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) سُئِلَ عَنِ الرَّجْعَهْ أَ حَقٌّ هِیَ قَالَ نَعَمْ فَقِیلَ لَهُ مَنْ أَوَّلُ مَنْ یَخْرُجُ قَالَ الْحُسَیْنُ یَخْرُجُ عَلَی أَثَرِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قُلْتُ وَ مَعَهُ النَّاسُ کُلُّهُمْ قَالَ لَا بَلْ کَمَا ذَکَرَ اللهُ تَعَالَی فِی کِتَابِهِ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً قَوْمٌ بَعْدَ قَوْمٍ. 🔴 امام صادق (علیه السلام)- از حضرت صادق (علیه السلام) پرسیدند: «آیا صحیح است»؟ فرمود: «آری»! گفتند: «نخستین کسی که می‌آید کیست»؟ فرمود: «امام حسین (علیه السلام) است که بعد از ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌آید». عرض شد: «آیا همه‌ی مردم با او هستند»؟ فرمود: «نه! بلکه چنان است که خدا می‌فرماید: یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً؛ مردمی بعد از مردمی می‌آیند». ✍️ تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۱۴ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۰۳/ منتخب الأنوارالمضییهًْ، ص۲۰۱ دعای عجل ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹سبْحَانَكَ بَسَطْتَ بِالْخَيْرَاتِ يَدَكَ، وَ عُرِفَتِ الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِكَ، فَمَنِ الْتَمَسَكَ لِدِينٍ أَوْ دُنْيَا وَجَدَكَ🔹 🔸پاك خداوندا! دست به خيرات گشودى، و به راهنمايى شناخته گشتى، هر كس تو را براى دين يا دنيا خواند هر چه خواست بيافت🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹سبْحَانَكَ خَضَعَ لَكَ مَنْ جَرَى فِى عِلْمِكَ، وَ خَشَعَ لِعَظَمَتِكَ مَا دُونَ عَرْشِكَ، وَ انْقَادَ لِلتَّسْلِيمِ لَكَ كُلُّ خَلْقِكَ🔹 🔸منزهى تو ! هر چه علم تو بدان تعلق گرفته است براى تو فروتنى كند و هر چه زير تو است در برابر عظمت تو سر فرود آرد و هر آفريده اى فرمانبردارى تو را گردن نهد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای صحیفه سجادیه به بيش از يكصد عدد از و صفت خداوند متّعال اشاره مى‏نمايد. و از فراز 22 نیز به الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 خداوند را تسبيح مى‏گويد .. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر همانگونه که قبلا گفته شد : از فراز 22 امام سجاد عليه السلام به الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 خداوند را تسبيح مى‏گويد. بسط اليه سُبْحَانَكَ بَسَطْتَ بِالْخَيْرَاتِ يَدَكَ، وَ عُرِفَتِ الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِكَ، فَمَنِ الْتمَسَكَ لِدِينٍ أَوْ دُنْيَا وَجَدَكَ پاك و منزّهى! دستت را به نيكى‏ها گشوده‏اى و هدايت از جانب تو شناخته شد. پس هر كه براى دين يا دنيا به دنبال تو گشت، تو را مى‏يابد. «بسط اليه» دو معنا دارد: 1 - كنايه از توسعه در رحمت و بخشش است. يعنى به نيكويى‏ها، دست خود را گشاده كردى و رحمت خود را وسيع گرداندى. 2 - كنايه از قدرت است و منظور توسعه قدرت در تمامى عالمِ وجود است. «الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِك»: هدايت از جانب خداست، بر قلوبى كه خود را آماده پذيرشِ هدايت كرده باشند (فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضّلاله): «پس برخى از آنان كسانى هستند كه خدا آنها را هدايت كرد، و برخى از آنان كسانى هستند كه گمراهى بر آنها ثابت گرديده است». (نحل/ 36.). و اين هدايت پس از خلقت آغاز مى‏شود (طه/ 50.) و تمامى مردم حتّى گمراهانى كه توبه مى‏كنند را در بر مى‏گيرد (طه/ 122 و ضحى/ 7.) و خداوند به نور عظمت خويش همه را هدايت مى‏گرداند. (نور/ 35.). بايد توجه داشت كه به صراحتِ قرآن كريم، هدايت كه شامل گروه بسيارى از مردم مى‏گردد، (بقره/ 26.) چند گروه مشمول آن نمى‏شوند: 1 - ظالمين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ): «خداوند گروه ستمكاران را هدايت نمى‏كند». (بقره/ 258.). 2 - كافرين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ): «خداوند گروه كافران را هدايت نمى‏كند». (بقره/ 264.). 3 - فاسقين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ): «خداوند گروه نافرمانبران را هدايت نمى‏كند». (مائده/ 108.). 4 - گمراهان (فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَن يُضِلُّ): «همانا خداوند كسانى كه در گمراهى هستند را هدايت نمى‏كند». (نحل/ 37.). 5 - دروغ گويان (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ): «همانا خداوند كسى را كه دروغگويى ناسپاس باشد هدايت نمى‏كند». (زمر/ 3.). 6 - اسراف‏كنندگان (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ): «حقيقت خدا كسى را كه اسرافكارِ دروغگوست هدايت نمى‏كند». (غافر/ 28.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2