eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌چهارم 👤 استاد توصیه به خواندن زیارت دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
🤞زیارت غدیریه
ادامه ی شرح حکمت 228 (نتايج غم انگيز پنج صفت)
◀️ نتايج غم انگيز پنج صفت: قسمت 4 📜 آن گاه امام(علیه السلام) در چهارمین نکته حکیمانه مى فرماید: «کسى که قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از کسانى بوده که آیات خدا را استهزا مى کرده است»; (وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً). قرائت قرآن چندگونه است: گاه انسان مؤمن قرآن را تلاوت مى کند و گوش جان به آیاتش مى سپارد تا پیام خدا را از لابه لاى آن بشنود و زندگى خود را با آن هماهنگ سازد و به گفته امیرمؤمنان على(علیه السلام) در خطبه متقیان: «أَمَّا اللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لاَِجْزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَیَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ فَإِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً وَتَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً وَظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ وَإِذَا مَرُّوا بِآیَة فِیهَا تَخْوِیفٌ أَصْغَوْا إِلَیْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَظَنُّوا أَنَّ زَفِیرَ جَهَنَّمَ وَشَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ; پرهیزگاران در دل شب بر پا مى خیزند و قرآن را با تدبر قرائت مى کنند و جان خود را با آن محزون مى سازند و داروى درد خود را از آن مى گیرند، هرگاه به آیه اى برسند که در آن تشویق (به پاداش هاى الهى) است با علاقه فراوان به آن روى مى آورند و روح و جانشان با شوق بسیار به آن مى اندیشد و آن را نصب العین خود قرار مى دهند و هرگاه به آیه اى برخورد کنند که بیم دهنده است گوش دل را براى شنیدن پیام آن باز مى کنند و گویى صداى زبانه هاى آتش دوزخ با آن وضع مهیبش در گوششان طنین انداز است». نیز به فرموده امام صادق(علیه السلام) در دعایى که قبل از تلاوت قرآن خوانده مى شود: «اللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَری فیهِ عِبادَةً وَقِرائَتی فیهِ فِکْراً وَفِکْری فیهِ اعْتِباراً وَاجْعَلْنی مِمَّنْ أتَّعِظُ بِبَیانِ مَواعِظِکَ فیهِ وَأجْتَنِبُ مَعاصیکَ; خداوندا! نگاه مرا به آیات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با اندیشه و تفکرم را در آن مایه عبرت قرار ده و مرا از کسانى قرار ده که از مواعظ تو در آن پند مى گیرد و از گناهانت پرهیز مى کند». گروه دیگرى آیات قرآن را تنها براى ثواب قرائت مى خوانند بى آنکه به پیام هایش گوش فرا دهند. گروه سومى نیز اضافه بر این به استهزاى آیات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نکنند، عملاً استهزا دارند; آیات تحریم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى کنند، آیه تحریم غیبت را تلاوت مى کنند ولى غیبت کردن کار همه روزه آنهاست و همچنین در برابر سایر پیام هاى قرآن. این گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نیست، بلکه به فرموده امیرمؤمنان(علیه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است، چون قرآن را به صورت استهزا قولاً یا عملاً خوانده است و کسى که آیات قرآن را با استهزا بخواند مستحق آتش دوزخ است. در حدیث معروفى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «رُبَّ تالِى الْقُرْآنَ وَالْقُرآنُ یَلْعَنُهُ; چه بسا کسانى که قرآن مى خوانند و در همان حال قرآن آنها را لعنت مى کند (چرا که هرگز به آن عمل نمى کنند)». مرحوم علامه شوشترى در شرح نهج البلاغه خود داستانى از تاریخ بغداد نقل مى کند که شخصى مى گوید: من از کنار قبر «احمد بن طولون» (یکى از امرا و مؤسس دولت طولونیه در مصر و سوریه در قرن سوم هجرى) عبور مى کردم. پیرمردى را مى دیدم که در کنار قبر او نشسته و قرآن مى خواند بعد از مدتى او را ندیدم سپس به او برخورد کردم گفتم: تو همان شخص نبودى که در کنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مى کردى چرا رها ساختى؟ گفت: او خدمت هایى به من کرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمت ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم گفتم: پس چرا رها کردى؟ گفت: شبى او را در خواب دیدم به من گفت: دوست دارم که این محبت را رها سازى و قرآن در کنار قبر من نخوانى. من به او گفتم چرا؟ گفت: هر آیه اى که مى خوانى: ضربه اى بر من مى کوبند و مى گویند: آیا این آیه را نشنیدى (پس چرا عمل نکردى؟). این سخن را با حدیث دیگرى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم، فرمود: «أنْتَ تَقْرَأُ الْقُرْآنَ ما نَهاکَ فَإذا لَمْ یَنْهَکَ فَلَسْتَ تَقْرَأَهُ; تو تا آن زمان قرآن مى خوانى که تو را از معصیت الهى باز دارد و اگر باز نداشت قرآن نخوانده اى». 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ نتايج غم انگيز پنج صفت: قسمت 5 📜 سرانجام امام(علیه السلام) در آخرین جمله حکیمانه به آثار شوم دنیاپرستى اشاره کرده مى فرماید: «آن کس که قلبش با محبت دنیا پیوند خورده سه چیز او را رها نخواهد کرد: اندوه دائم، حرصى که هرگز او را ترک نمى کند و آرزویى که هیچ گاه به آن نخواهد رسید»; (وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْیَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَث هَمّ لاَ یُغِبُّهُ وَحِرْص لاَ یَتْرُکُهُ وَأَمَل لاَ یُدْرِکُهُ). «لَهِجَ» از ماده «لَهَج» (بر وزن کرج) به معناى وابستگى وشیفتگى به چیزى است. «التاطَ» از ماده «التیاط» به معناى چسبیدن است. در این کلام حکیمانه امام(علیه السلام) رابطه حب دنیا را با سه ثمره شوم بیان فرموده است: نخست این که دنیاپرستى همواره با غم و اندوه مستمر همراه است و چنان نیست که یک روز این غم و اندوه باشد و روز دیگر نباشد. (توجه داشته باشید که «غِبّ» به معناى یک روز در میان است و (لا یغبّ) به معناى همواره و مستمر مى باشد. دلیل آن روشن است: انسان دنیاپرست براى به چنگ آوردن دنیا و همچنین براى حفظ آن به کوشش فراوان و گذشتن از موانع زیادى احتیاج دارد که عبور از همه آنها بسیار مشکل است. به همین دلیل غم و اندوهى، پیوسته وجود او را احاطه مى کند. آیا فلان بدهکار به موقع بدهى خود را مى پردازد؟ آیا قادر به اداى فلان دین به موقع هست؟ آیا فلان تجارت سود مى کند یا با شکست مواجه مى شود و آیا مزارع و باغات من با خشکسالى و آفت روبه رو نمى شون د؟ و آیا فلان شریک به من خیانت نخواهد کرد؟ و امثال اینها که همچون کابوسى دائماً روح او را مى فشارد. دومین اثر شوم دنیاپرستى حرص است. حرص به معناى زیاده طلبى بى دلیل و سیر نشدن از مال و جاه دنیاست. حرص به معناى این که: هفت اقلیم ار بگیرد پادشاه همچنان در بند اقلیمى دگر بدیهى است چنین حرصى آرامش را از انسان مى گیرد و شب و روز او را به خود مشغول مى کند. بالاخره سومین پدیده شوم آن آرزوهاى طول و دراز است که امام(علیه السلام) با جمله «لا یُدْرِکُهُ» (آن را به دست نمى آورد) به آن اشاره فرموده است; آرزوهایى که گاهى چند برابر عمر آدمى براى رسیدن به آن نیز کفایت نمى کند، آرزوهاى نامعقولى که به چنگ آوردن آن هزارگونه بدبختى و ذلت و گرفتارى دارد و آرامش انسان را بر هم مى زند. خوشا به حال قناعت پیشگان که نه آن اندوه بى پایان را دارند و نه آن حرص خطرناک شرربار و نه آرزوهاى طولانى کشنده. در حدیثى که از فاطمه دختر امام حسین از پدرش(علیهم السلام) از جدش رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده آمده است: «الرَّغْبَةُ فِى الدُّنْیا تَکْثِرُ الْهَمَّ وَالْحُزْنَ وَالزُّهْدُ فِی الدُّنْیا یُرِیحُ الْقَلْبَ وَالْبَدَنَ; دنیاپرستى غم و اندوه انسان را زیاد مى کند و زهد و قناعت در دنیا هم قلب را آرامش مى بخشد و هم بدن را». در حدیث پرمعناى دیگرى نیز از آن حضرت در این زمینه مى خوانیم: «أنَا زَعِیمٌ بِثَلاث لِمَنْ أکَبَّ عَلَى الدُّنْیا: بِفَقْر لا غِناءَ لَهُ وَبِشُغْل لا فَراغَ لَهُ وَبِهَمّ وَحُزْن لاَ انْقِطاعَ لَهُ; من ضامنم کسى که خود را بر دنیا بیفکند سه چیز را دریافت خواهد داشت: فقرى که هرگز بى نیازى در آن نخواهد بود و گرفتارى که هرگز فراغتى ندارد و غم و اندوهى که هیچ گاه قطع نمى شود» 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أَلَمْ تَعْلَم أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاَ نَصِير آیا ندانستى كه حكومت آسمان‌ها و زمین از آن خداست؟ (و او حقّ دارد هرگونه تغییر و تبدیلى را به مقتضاى حكمت و حاكمیّت خود، در قوانین و احكام بوجود آورد.) و جز خدا براى شما هیچ یاور و سرپرستى نیست. 🔴 حقّ حاكمیتِ همیشگى ومطلقِ آسمان‌ها وزمین، مخصوص خداوند است. «له ملك السموات والارض» 🔴 راضى كردن دیگران كه بهانه‌گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند كسى شما را یاورى و سرپرستى نخواهد كرد. «ما لكم من دون اللَّه...» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 مسجد از قدیم مورد توجه رجال الغیب عبادالله و امناءالله بوده است. بزرگانِ علما اینجا می‌‌آمدند، زیارت میکردند، [از جمله] مرحوم فیض کاشانی رضوان الله تعالی علیه. فرزند ایشان، مرحوم علم‌الهُدیٰ رضوان الله علیه یک جایی مینویسد که من در خدمت پدرم آمدیم مسجد جمکران را زیارت کردیم و اینجا بودیم. اهل معنا و اهل توجّه و تذکّر، دلداده‌ی به این محل بودند ... 👤 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42298 ✳️ خیال روی تو چون بگذرد به گلشن چشم دل از پی نظر آید به سوی روزن چشم سزای تکیه گهت منظری نمی‌بینم منم ز عالم و این گوشه معین چشم بیا که لعل و گهر در نثار مقدم تو ز گنج خانه دل می‌کشم به روزن چشم سحر سرشک روانم سر خرابی داشت گرم نه خون جگر می‌گرفت دامن چشم نخست روز که دیدم رخ تو دل می‌گفت اگر رسد خللی خون من به گردن چشم به بوی مژده وصل تو تا سحر شب دوش به راه باد نهادم چراغ روشن چشم به مردمی که دل دردمند را مزن به ناوک دلدوز مردم افکن چشم ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و تَوَلَّنِى بِمَا تَتَوَلَّى بِهِ أَهْلَ طَاعَتِكَ وَ الزُّلْفَى لَدَيْكَ وَ الْمَكَانَةِ مِنْكَ🔹 🔸و با من همان كن كه با مطيعان آگاه و نزديكان بارگاه و ارجمندان صاحب جاه رفتار مى كنى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و تَوَحَّدْنِى بِمَا تَتَوَحَّدُ بِهِ مَنْ وَفَى بِعَهْدِكَ، وَ أَتْعَبَ نَفْسَهُ فِى ذَاتِكَ، وَ أَجْهَدَهَا فِى مَرْضَاتِكَ🔹 🔸یگانه گردان مرا به آنچه یگانه ساخته ای به آن ،کسی را كه به تو وفا کرده و در راه تو رنج كشيده و در طلب رضاى تو كوشيده🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر خداوند، سرپرست مؤمنين وَ تَوَلَّنِي بِمَا تَتَوَلَّى بِهِ أَهْلَ طَاعَتِكَ وَ الزُّلْفَى لَدَيْكَ وَ الْمَكَانَةِ مِنْكَ. و مرا سرپرستى كن همانگونه كه فرمانبرانت و نزديكانت و منزلت‏دارندگانت را سرپرستى مى‏كنى. «تَوَلَّنِي»: يعنى خودت مرا سرپرستى كن و ولايت مرا به عهده گير. توجّه به بزرگى و سرپرستى خداوند متعال، از مزاياى خاصى برخوردار است. زيرا به انسان مى‏فهماند كه در برابر عظمت و بزرگى مولايش حقير است و مى‏بايست به اين عظمت الهى و حقارت خود اقرار نموده، تا به كوچكى و ذلّت خود پى برده و لوازم بزرگى او را بر خودش مترتب كند. بنده با اين اقرار مى‏خواهد بگويد كه من هيچم و چيزى از خود ندارم و از اظهار عظمت موهوم براى خويش، طلب عفو مى‏نمايم. زيرا اساس تمامى بدبختى‏ها و سركشى‏ها اين خيالات موهوم است كه انسان را به خود مشغول مى‏نمايد و نيز با اين اقرار زمينه استجابت خداوند نسبت به تقاضاهاى خويش را فراهم مى‏كند. زيرا او زمامدار و سرپرست حقيقى كمالات و ظهور آنها در بنده مى‏باشد. به گونه‏اى كه پس از اظهار آنها، از تحت تسلّط حق تعالى، بيرون نمى‏رود. قرآن كريم، سرپرست مؤمنين را خداوند دانسته كه آنان را از ظلمات و تاريكى‏ها، به سوى نور خارج مى‏كند. و كافران سرپرستى جز طاغوت ندارند كه آنها را از روشنى به سوى تاريكى مى‏كشاند. (بقره/ 257.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر عهد با خدا وَ تَوَحَّدْنِي بِمَا تَتَوَحَّدُ بِهِ مَنْ وَفَى بِعَهْدِكَ، وَ أَتْعَبَ نَفْسَهُ فِي ذَاتِكَ، وَ أَجْهَدَهَا فِي مَرْضَاتِكَ. و تو خود به تنهايى به من نيكى كن، همانگونه كه نيكى مى‏كنى با كسى كه به تو وفا كرده و براى تو خود را به سختى انداخته و در خوشنودى‏ات كوشيده. «عَهْد»: عبارت است از هرگونه التزام و تعهدى كه نسبت به ديگرى داده شود. «عَهْدِك»: همان عهد با خداست و منظور پيمان‏هايى است كه مردم با خدا مى‏بندند. بنابراين هر گونه عهدِ الهى و بيعت از راه ايمان و غير آن را شامل مى‏شود. چه به اين عهدها، از طريق تكاليف تشريعى (كه توسّط پيامبر صلى الله عليه وآله اعلام مى‏شود) آگاه شويم و چه از طريق تكاليف عقلى (كه توسّط عقل و هوش خدادادى به آن پى مى‏بريم). بنابراين تمامى عهدهاى كه با خداوند بسته مى‏شود را، شامل مى‏شود. چه اين عهدها خصوصى (مانند مسائل اقتصادى، زناشويى و امثال آن) باشد و چه عمومى (مانند عهدهاى ملّت‏ها و اقوام). در اين فراز امام سجاد عليه السلام از خداوند مى‏خواهد، با او همانند كسى كه به عهد و پيمان خود با خداوند وفا كرده (و حقّ تمامىِ پيمان‏هايى كه با خدا بسته، اعم از عمومى و خصوصى كه از تكاليف تشريعى و عقلى به آنها پى برده را ادا نموده)، برخورد نمايد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
خدايا با من آن كن كه با اهل ايمان و اطاعت مى‏كنى، آن طور عمل كن كه با اهل قرب و منزلت مى‏كنى و به آن نحو عمل كن كه با صاحبان تمكن و مرتبت مى‏فرمائى. خدايا تو خود به كار من بپرداز و به ديگرى محول مساز تو خود به تنهائى كفايت امر كسى را فرما كه وفا به عهد خود كرد و نفس خود را به تعب انداخت و در سختى قرار داد و تحمل جور و جفا كرد تا رضايت تو را به دست آورد و از تو مغفرت طلبد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊شعرخوانی کرونایی حاج محمود 🎙 از تو آتیش‌ها رد شدیمو هر چی داریم از این اعتقاده تو گرفتاری اسم شمارو ما صدا می‌زنیم بی‌اراده می‌گذره این هرچقدرم  احتمالش قوی یا ضعیفه مطمئنیم ان‌شاءالله گره‌ها وا میشه با دعای صحیفه 🙏يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِه https://b2n.ir/e08044 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
🎙از تو آتیش‌ها رد شدیمو هر چی داریم از این اعتقاده تو گرفتاری اسم شمارو ما صدا می‌زنیم بی‌اراده می‌گذره این بلا هرچقدرم  احتمالش قوی یا ضعیفه مطمئنیم ان‌شاءالله گره‌ها وا میشه با دعای صحیفه هرچی بیشتر مصیبت ببینیم بیشتر بوده همبستگیمون خسته می‌شیم امّا تا می‌گیم یاعلی در میره خستگیمون عشق آل‌علی مثل دارو تو رگ و ریشه و خونمونه نوکری شما اهل بیته اون دوایی که درمونمونه با نگاه شما دیر یا زود پاک از دردها سینه میشه  میشکنه این قفس رو نگاتون غصه‌هامون قرنطینه میشه از شما با دل خسته می‌خوایم درد هیچ‌کی بی درمون نباشه کم نشه سایه‌ والدینو قلب هیچ مادری خون نباشه طول کشیده زمستونو، تو باغ گل‌ها پرپر میشن دسته دسته سوز سرما گرفته زمینو گرد غم روی عالم نشسته این مگه اولین باره این خاک از توی میدون مین گذشته کم ندیدیم از این اتفاقا روزای بدتر از این گذشته تا که سرمایه‌ عشقو داریم ناامیدی لزومی نداره کار دنیا همین بوده و هست غصه و غم تمومی نداره عاشقا جز دل و جز محبّت رهنما و دلیلی ندارن اهل توحید اون‌ها که غیر از حضرت حق وکیلی ندارن عاشق اونه که تو عمق قلبش از خودش اختیاری نداره غیر از اون که دلش پیش اونه با کسی دیگه کاری نداره قدرت عشقو هرکس ندیده تو بلا روزگارش سیاهه واسه ما توی هر ابتلایی عشق آل‌علی تیکه گاهه به رضای شما راضی هستیم از چشا اشک اما نگیرید حاجت امشب ما همینه که خودتون رو از ما نگیرید 👤حاج محمود 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2