eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَأَقِيمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ و نماز را برپا دارید و زكات را پرداخت نمایید و هر خیرى كه براى خود از پیش مى‌فرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست. 🔴 بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است. در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا» دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا» دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادت‌ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‌اند، لازم است رابطه‌ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند. 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/nJlckp 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
مرحوم حضرت آیت‌الله نجفی ره خدمت عج و 2 ساعت گفتگوی ایشان با حضرت https://b2n.ir/m76136 ✳️ سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی قلم را آن زبان نبود که سر عشق گوید باز ورای حد تقریر است شرح آرزومندی الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست ز مهر او چه می‌پرسی در او همت چه می‌بندی همایی چون تو عالی قدر حرص استخوان تا کی دریغ آن سایه همت که بر نااهل افکندی در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی به شعر شیراز می‌رقصند و می‌نازند سیه چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دعای 🔹 استاد اصغر ✔️ جلسه 90 👌 یادِ خدا و عبور از اوقاتِ غفلت وَ نَبِّهْنِى لِذِكْرِكَ فِى أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ خدایا هنگام غفلت مرا با ياد خودت بیدار و هوشيار گردان https://eitaa.com/sahife2/5701 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 16 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت " الهی وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ و اعصمنى من الفخر بار الها! مرا به بالاترين زيورها و ارزشهاى اخلاق، آراسته كن و از فخر به دیگران محفوظ دار🔸 https://eitaa.com/sahife2/24281 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای و آه شب کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی https://b2n.ir/u01441 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️بهتر است یک حقيقت تلخ را از زبان « » مترجم صحیفه سجادیه بشنويم، دانشمندي امريکايي که بواسطه‏ ي آشنايي با متون اسلامي و تسلط بر زبان عربي و فارسي، ترجمه‏ اي فصيح و رسا از صحيفه منتشر ساخته است. پروفسور چيتيک در ضمن مقدمه ‏اي مبسوط که بر اين ترجمه نگاشته، مي‏گويد: ✍ «تمدن اسلامي به طور کلي، بسيار شبيه به يک شهر مسلمان‏نشين قديمي است: ديوارهاي بيروني حکايت از گرفتگي و کسالت و غم بار بودن آن مي‏کنند. ورود به اين دنياي پشت ديوار نيز آسان نيست. اما اگر شخصي بتواند با اهالي اين شهر صميمي شود، به او حياطها و باغ‏هاي دل‏انگيز و زيبايي نشان داده خواهد شد که مملو از گل‏هاي خوشبو، درختان ميوه و فواره‏ هاي جوشان هستند. آنهايي که در رابطه با تاريخ اسلام، وقايع سياسي و بنيادهاي آن مطلب مي‏نويسند، تنها با ديوارها سروکار دارند، زيرا راهي به درون باغ‏هاي پشت ديوار ندارند. قديمي‏ترين، اصيل‏ترين و دشوارترين باغ‏هاي اين شهر، براي ورود، قلب‏هاي بزرگترين نمايندگان اين تمدن است. اينجاست که دعاهاي رسيده از ستون‏هاي اسلام اوليه، تصوير کاملا جديدي را از روح زنده و پوياي اسلام نشان مي‏دهند، چرا که اين دعاها دسترسي مستقيم به انواع رفتارها و ويژگي‏هاي بشري را - که پيش نياز شکوفايي کامل آرمان اسلامي هستند - فراهم مي‏کنند.» (ر.ک: مقاله‏ي «نگرشي به صحيفه سجاديه»، نوشته ويليام چيتيک، ترجمه حسين پورقاسميان، در: سفينه، شماره 6) . به عقيده‏ ي چيتيک، صحيفه سجاديه، يکي از اين باغ‏هاي پر گل است که پشت ديوارهاي گرفته و کسالت‏بار سکوت مسلمانان، پنهان مانده است. اين سخن، درست است. و سنگيني مسئوليت ما، در برابر اين گنجینه ‏ي عظيم وحياني را نشان مي‏دهد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
ترجمه نورانی « صحیفه سجادیه » 👤 https://b2n.ir/sahife2_ENGLISH 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث امروز ما مشارکت داشتند (27 نظر)
1) الهی ...وهب لی معالی الاخلاق واعصمنی من الفخر. معالی الاخلاق:کرامت های اخلاقی در مرتبه اعلا. یعنی آن فضائل روحی که به فرومایگی آلوده نیست و صاحب آن بزرگوارتر از آن است که به کارهای پست میل کند. امام سجاد علیه السلام از خداوند می خواهد معالی اخلاق رابه اوببخشد... یکی از علمای اخلاق می فرمود:هرگاه در دعاهای مٱثور«هب لی»آمد به معنای آن است که این خواسته از دست بشر خارج است وبا عمل ودرمقام تشریع به دست نمی آید،یعنی کار خیلی سخت است. برای مثال «معالی اخلاق». درتوان انسان نیست دارای کرامت های والای اخلاق شود. راه کار:با تضرع از خداوند بخواهد رحمت آورد وتفضل نماید،مکارم اخلاق رابه او عنایت فرماید،مثلا اگر به شخص او، ظلم کردند بتوان ببخشد. در این شب سیاه گم گشت راه مقصود از گوشه ای برون آی ای کوکب هدایت آفت معالی اخلاق ،تفاخر وخود بزرگ بینی است. قرآن کریم می فرماید:«والله لایحب کل مختال فخور»...مختال یعنی کسی که خیال میکند.خیال میکند بزرگ است. همهٔ مشکل همین است انسان خیال می کند مواهب الهی را خودش به دست آورده است. ودرسوره مبارک علق می فرماید:«کلا ان انسان لیطغی ان رآه استغنی»...هنگامی که انسان «فکر »می کند غنی است!!!طغیان می کند. حال اینکه چنین نیست اگر فضل خداوند نباشد ،انسان جیفه ای بیش نیست. یا عزیز یاغفار بالمهدی ادرکنی.«علیه السلام»
2) امام سجاد (ع) از پيشگاه خداوند درخواست مى‏كند: و هب لى معالى الاخلاق و اعصمنى من الفخر بار الها! به من عطا فرما و از اينكه بين مردم به دارا بودن مباهات و افتخار نمايم مصون و محفوظم بدار.
3) معالى اخلاق كه مورد تمناى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام است از سجاياى انسانى و ملكات بسيار عالى است كه خداوند دوست دارد انسانها به آن خلقيات متخلق شوند و از راه آن ملكات پسنديده به مدارج كمال انسانى نايل گردند. رسول گرامى فرموده: خداوند دوستدار معالى اخلاق است و از فرومايگى و خلقيات پست بيزار.
4) معالى اخلاق به معناى مكارم اخلاق است و دعايى كه از صحيفه‏ى سجاديه مورد بحث ماست به همان اسم نامگذارى شده، زيرا حاوى بسيارى از خلقيات رفيع و سجاياى عالى انسانى و كرايم اخلاق است و اگر كسى آنها را به درستى فراگيرد و متخلق به آن اخلاقيات شود. داراى مكارم اخلاق و سجاياى انسانى است. در روايات اولياى اسلام، مكارم اخلاق در كنار محاسن اخلاق ذكر مى‏شود و اين هر دو مايه‏ى خشنودى و رضاى حضرت باريتعالى است و نبى مكرم اسلام مبعوث گرديده تا محاسن اخلاق و مكارم آن را در جامعه پياده كند، پيروان خود را به هر دو گروه اخلاقى متخلق سازد، و خصوصيات هر دو قسمت را به مردم بياموزد و به آنان برترى و امتياز مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق را بفهماند.
. 5) امام سجاد (ع) از رسول اكرم حديث نموده كه فرموده است: من از طرف باريتعالى براى مكارم اخلاق و محاسن آن مبعوث شده‏ام. روايت دگرى در كتب عامه و خاصه از نبى اكرم نقل شده كه در آن روايت، فقط از مكارم اخلاق نام برده و بدين وسيله مردم را به قدر و منزلت آن خلق شريف متوجه نموده است. عن النبى صلى الله عليه و آله انه قال: انما بعثت لا تمم مكارم الاخلاق. رسول اكرم فرموده: من از طرف خداوند مبعوث شده‏ام تا مكارم اخلاق را، كه جزء برنامه‏ى انبياى سلف بوده، تتميم و تكميل نمايم.
6) محاسن اخلاق و مكارم اخلاق مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق تقدم دارد و ارزش انسانى مكارم اخلاق به مراتب بالاتر از محاسن اخلاق است. براى بيان تفاوت محاسن اخلاق و مكارم آن از دو روايت استفاده مى‏كنيم و آن دو را از نظر معنوى و ارزش روحانى بررسى مى‏نماييم و در خلال بررسى اين دو روايت برترى و امتياز مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق روشن مى‏شود. راوى حديث مى‏گويد به امام صادق (ع) عرض كردم: حد حسن خلق چيست؟ فرمود: با مردم به نرمى و گرمى برخورد كنى، پاك و منزه و در كمال ادب سخن بگويى، و در مواجهه با برادرانت متبسم و گشاده‏روى باشى. اين روايت، مرزى براى حسن اخلاق بيان مى‏كند. البته اين مطلب كه در حديث آمده به منزله‏ى نمونه‏اى است از حسن اخلاق. اگر يك نفر انسانى واجد اين سه مرحله باشد يا علاوه بر آن سه صفت داراى صفات اخلاقى خوب باشد، در برخورد با مردم سبقت سلام بگيرد، دست بدهد، دندانش مسواك زده باشد، لباسش پاكيزه باشد، به عيادت مرضى برود، تشييع جنازه بنمايد، مصيبت‏زدگان را تسليت بدهد، مسافران را ملاقات كند، و ديگر اعمالى نظاير اينها، تمام اين كارها از محاسن اخلاق است و همه‏ى اين افعال، مورد تاييد شرع مقدس مى‏باشد، و رسول اكرم يك قسمت از ماموريت اخلاقيش مربوط به همين امور بود. اما اگر سوال شود: آيا اين صفاتى كه مذكور افتاد دليل بر انسانيت است؟ آيا اين صفات نشانه‏ى شرف انسانى است؟ پاسخ اين پرسش منفى است. چه بسيار مردمى هستند كه على‏الظاهر داراى تمام اين صفات مى‏باشند و واقعا داراى خلقيات پسنديده‏اند، اما اين ظاهر فريبا، باطنى زهرآلود و ظالم دارد و درونى متجاوز به حقوق مردم، به مال مردم، به عرض و شرف مردم، به قول آن گوينده كه مى‏گويد: ظاهرش چون گور كافر پر حلل باطنش قهر خدا عز و جل بنابراين محاسن اخلاق، بسيار خوب است اما دليل بر شرافت انسانى و كرامت نفسانى نيست.
7) درباره‏ى مكارم اخلاق از رسول گرامى و ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام روايات بسيارى آمده و در هر روايت، چند نشانه از مكارم اخلاق بيان نموده‏اند که به يكى از آن روايات اكتفا مى‏شود. حضرت صادق (ع) به ابن جندب فرمود: يابن جندب! صل من قطعك و اعط من حرمك و احسن الى من اساء اليك و سلم على من سبك و انصف من خاصمك و اعف عمن ظلمك. امام (ع) به ابن جندب فرمود: بپيوند با كسى كه از تو بريده، عطا كن به كسى كه ترا محروم نموده، نيكى كن درباره‏ى آن كس كه به تو بدى كرده، سلام كن به كسى كه ترا دشنام داده، انصاف ده در مورد آن كس كه با تو خصومت نموده، و ببخش كسى را كه به تو ستم كرده است.
8) بين مكارم‏اخلاق با محاسن اخلاق فاصله زیادی است ما اگر بخواهيم «محاسن اخلاق» را به فارسى ترجمه كنيم بايد بگوييم: «خوى خوب و پسنديده»، اما اگر بخواهيم «مكارم اخلاق» را به فارسى برگردانيم بايد بگوييم «بزرگوارى و كرامت نفس» و اين دو با هم فاصله‏ى بسيار دارند. بزرگى با بزرگوارى فرق دارد. كسى كه در اداره‏اى داراى مقامى رفيع است مى‏گويند بزرگ است، كسى كه از جهت سن بيشتر عمر كرده مى‏گويند بزرگ و بزرگتر است، كسى كه داراى ثروت و املاكى است ممكن است مردم او را بزرگ بدانند، ولى مكارم اخلاق به اين معنى نيست، مكارم اخلاق به معناى بزرگوارى نفس و طبع بلند است. ممكن است كسى از نظر مقام خيلى پايين باشد ولى داراى بزرگوارى نفس باشد، ممكن است كسى تمكن مالى نداشته باشد اما داراى رفعت نفس باشد. بنابراين مكارم اخلاق يعنى «كرامت نفس»، «بزرگوارى روح» و رفعت مقام معنوى يك انسان كه در پرتو آن مى‏تواند گذشتهاى بسيار داشته باشد.
9) شايد در تعريف «محاسن اخلاق» بتوان گفت: آن قسم خلق و خويى كه در شرع مقدس، ممدوح شناخته شده و با غرايز حيوانى و تمايلات نفسانى هماهنگ است، يا لااقل با آنها تضادى ندارد «حسن خلق» است، و در تعريف مكارم اخلاق گفته شود: آن قسم خلقيات عالى و رفيعى كه اگر كسى بخواهد انجام دهد يا بايد با هواى نفس خود و كشش غرايز حيوانى خويش بجنگد و در جهت مخالف آنها قدم بردارد، يا لااقل بايد نداى آنها را ناديده انگارد، نسبت به آن بى‏اعتنا باشد، و از پى صفت انسانى و كمال معنوى خود برود، تا به درجاتى از مكارم اخلاق ارتقا يابد.
10) صفاتى را كه امام (ع) درباره‏ى محاسن اخلاق بيان نموده با غرايز حيوانى و تمايلات نفسانى هماهنگ است. آدمى به كشش حب ذات ميل دارد كه محبوب مردم باشد و با علاقه‏مندى با وى برخورد نمايند. اگر به نرمى و گرمى با آنان مواجه گردد، مودب و پاك سخن بگويد، و با قيافه‏ى گشاده و چهره‏ى متبسم با آنان برخورد كند موجب عز و محبوبيتش مى‏گردد و هر انسانى روى حب ذات به عز و محبوبيت علاقه دارد و نمى‏خواهد مورد تنفر و انزجار دگران باشد. خلاصه اينكه اين سه صفت كه در حديث آمده و ديگر صفاتى كه از محاسن اخلاق است بر وفق تمايل طبيعى و خواهش نفسانى انسان است. اما «مكارم اخلاق» در نقطه‏ى مقابل غرايز و هواى نفس قرار دارد و آدمى به طور طبيعى مايل نيست آنطور عمل كند بلكه مى‏خواهد در جهت مخالف مكارم اخلاق قدم بردارد.