eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
را با کمک از دعای صحیفه سجادیه کنیم 👈 متن و صوت دعای 31 ، دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاد کردن توبه و درخواست آن " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ إِنِّي أَتُوبُ إِلَيْكَ فِي مَقَامِي هَذَا مِنْ كَبَائِرِ ذُنُوبِي وَ صَغَائِرِهَا وَ بَوَاطِنِ سَيِّئَاتِي وَ ظَوَاهِرِهَا وَ سَوَالِفِ زَلَّاتِي وَ حَوَادِثِهَا تَوْبَةَ مَنْ لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِمَعْصِيَةٍ وَ لَا يُضْمِرُ أَنْ يَعُودَ فِي خَطِيئَةٍ وَ قَدْ قُلْتَ- يَا إِلَهِي- فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ إِنَّكَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِكَ وَ تَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَ تُحِبُّ التَّوَّابِينَ فَاقْبَلْ تَوْبَتِي كَمَا وَعَدْتَ وَ اعْفُ عَنْ سَيِّئَاتِي كَمَا ضَمِنْتَ وَ أَوْجِبْ لِي مَحَبَّتَكَ كَمَا شَرَطْتَ وَ لَكَ- يَا رَبِّ- شَرْطِي أَلَّا أَعُودَ فِي مَكْرُوهِكَ وَ ضَمَانِي أَنْ لَا أَرْجِعَ فِي مَذْمُومِكَ وَ عَهْدِي أَنْ أَهْجُرَ جَمِيعَ مَعَاصِيكَ 🙏 خدايا! در اين موقعيّتى كه هستم، از گناهان بزرگ و كوچكم، و پوشيده و آشكارم، و از لغزش‏هاى گذشته و جديدم به سويت توبه مى‏كنم؛ توبه كسى كه با خود از گناه سخن نمى‏گويد، و انديشه بازگشتن در عرصه خطا را به خاطرش راه نمى‏دهد. اى خداى من! در كتاب محكم و استوارت فرمودى: «بازگشت و توبه بندگانت را مى‏پذيرى، و از گناهان گذشت مى‏كنى، و توبه كنندگان را دوست دارى.» پس چنانكه وعده دادى، توبه‏ام را بپذير و همان گونه كه ضمانت كردى از گناهانم گذشت كن، و چنانكه شرط فرمودى محبّتت را بر من واجب گردان. من هم اى پروردگارم! در برابر اين همه عنايات تو تعهّد و شرطم اين است كه به آنچه پسند تو نيست برنگردم و ضمانتم اين است كه به آنچه مورد نكوهش توست بازنگردم، و پيمانم اين است كه از تمام گناهانت دورى كنم. دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👌پیگیری هشتک👇 در کانال را توصیه میکنیم ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی سوگند امام علی علیه السلام وَ قَالَ (علیه السلام): لَا وَ الَّذِي أَمْسَيْنَا مِنْهُ فِي غُبْرِ [غُبَّرِ] لَيْلَةٍ دَهْمَاءَ تَكْشِرُ عَنْ يَوْمٍ أَغَرَّ، مَا كَانَ كَذَا وَ كَذَا. حضرت علی درود خدا بر او فرمودند : نه، سوگند به خدايى كه با قدرت او شب تاريك را به سر برديم كه روز سپيدى در پى داشت، چنين و چنان نبود. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ سوگندى بسيار زيبا: 📜 هدف جناب سيّد رضى از ذكر اين سوگند، نشان دادن فصاحت و زيبايى كلام امام عليه السلام حتى در سوگندهاست. اما اينكه اين سوگند براى چه جارى شده است؟ يا مرحوم سيّد رضى به آن دست نيافته است و يا اگر دست يافته ذكر آن را لازم نمى دانسته است. به هر حال امام عليه السلام مى فرمايد: نه، سوگند به آن كس كه ما را در بقاياى شب تاريك نگه داشت؛ شبى كه لبخند سپيده دمش از روز روشن پرده برداشت، كه چنين و چنان نبوده است»؛ (لاَ وَالَّذِي أَمْسَيْنَا مِنْهُ فِي غُبْرِ لَيْلَةٍ دَهْمَاءَ، تَكْشِرُ عَنْ يَوْمٍ أَغَرَّ، مَا كَانَ كَذَا وَكَذَا). امام عليه السلام در اين تشبيه جالب، نخست اشاره به تاريكى شبهاى ظلمانى مى كند («غُبْر» به معناى باقيمانده و «دَهْماء» به معناى سياه و تاريك است) كه به دنبال آن، روز روشنى است. گويى همانند انسانى است كه به هنگام لبخند، لبهاى او كنار مى رود و دندان هاى زيبايش آشكار مى شود. («تَكْشِرُ» از ريشه «كَشْر» (بر وزن نشر) به معناى كنار رفتن لبها براى خنديدن و «أغَرّ» به معناى روشن وسفيد است). اينكه امام عليه السلام اين قسم زيبا و فصيح را براى چه موضوعى ياد كرده، روشن نيست. شايد براى مرحوم سيّد رضى روشن بوده؛ ولى چون هدفش بيان زيبايى قسم بوده از ذكر آن صرف نظر كرده است. اين احتمال نيز هست كه بر سيّد رضى نيز روشن نبوده و آنچه را او به آن دست يافته اصل سوگند بوده است؛ ولى مى توان به قرينه قسمى كه امام عليه السلام ياد كرده حدس زد كه قسم، اشاره به ظهور اسلام و محو آثار شرك و كفر و بت پرستى و انتقال مردم از دوران تاريك جاهليت به دوران نورانى اسلام بوده و جمله «ما كانَ كَذا وكَذا» درواقع اشاره به نفى بعضى از بدعت هايى بود كه در اسلام گذاشته شد و در زمان پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وجود نداشت. مرحوم «مغنيه» در شرح نهج البلاغه خود مى گويد: جمله (ما كان كَذا وَكَذا) ممكن است اشاره به مطلب باطلى بوده كه امام عليه السلام آن را از كسى شنيده بوده و در مقام انكار آن برآمده است؛ ولى آنچه ما ذكر كرديم مناسب تر به نظر مى رسد. در اينكه «لا» در آغاز اين قسم و مشابه آن در كلام عرب زائده است يا نافيه، در ميان مفسران و دانشمندان، گفتوگو است؛ جمعى آن را زائده نمى دانند؛ مانند آنچه در قرآن مجيد در آيه 65 سوره «نساء» آمده است كه مى فرمايد: «(فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ يُؤْمِنُونَ...). و معتقدند مطلبى قبلاً ذكر شده، آن را نفى مى كند سپس به مطلب ديگر مى پردازد؛ ولى جمعى ديگر عقيده دارند كه «لا» زائده است و براى تأكيد نفيى است كه بعدا مى آيد (و مى دانيم كه بسيارى از كلمات زائده براى تأكيد است). در تفسير فخر رازى نيز در آيه شريفه بالا دو قول نقل شده است: يكى «لا»ى زائده و براى تأكيد و ديگرى «لا»ى مفيده و براى نفى مطلبى بوده كه پيش از اين آمده است؛ ولى در تفسير جوامع الجامع، «لا» زائده گرفته شده است. در ترجمه ی آمده : امام عليه السّلام (در اخبار بظهور عجل) فرموده است:: البتّه سوگند به خداوندى كه از (توانائى) او شب كرديم در باقى مانده شب تارى كه از روز روشن هويدا مى گردد چنين و چنان نبوده است (كه اراده و خواست خدا بر آن باشد كه همواره مردم در تاريكى ضلالت و گمراهى بدعتهاى مخالفين بسر برند، بلكه در زمان دولت حقّه و پيدايش امام زمان «عجّل اللّه فرجه» بحقائق اسلام آشنا شده از تاريكى رهائى يابند كه اين شب را در پيش و اين سحر را نزديك است). 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا الْتَّوَّابُ الْرَّحِيمُ‏‏ مگر آنها كه كردند و (اعمال بد خود را با اعمال نیك) اصلاح نمودند و (آنچه را كتمان كرده بودند) آشكار ساختند، كه من (لطف خود را) بر آنان بازمى‌گردانم، زیرا من توبه پذیر مهربانم. براى گناه كتمان، همچون سایر گناهان، راه توبه و بازگشت باز است. امّا توبه ‌ى واقعى، با پشیمانى قلبى و اصلاح عمل و بیان موارد كتمان صورت مى‌گیرد. ⏺ خداوند، امكان توبه و بازگشت را براى خطاكاران، در هر شرایطى فراهم نموده است. «یلعنهم اللّه... الاّ الّذین تابوا» ⏺ توبه‌ى هرگناه، متناسب با آن است. توبه‌ى كتمان، بیان حقایق است. «تابوا... وبیّنوا» ⏺ تهدید گنهكار و بشارت نیكوكار، دو ركن اساسى براى تربیت فرد و جامعه است. «یلعنهم اللّه... انَا التوّاب الرّحیم» ⏺ بازگشت لطف خداوند به توبه‌كنندگان، دائمى، قطعى و همراه با محبّت است. «اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم» 🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، و از عیبها پاکم کن، وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، و دلم را به پرهیزکاری دلها بیازمای، يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ. ای نادیده گیرنده لغزش های اهل گناه. 👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=30651 http://www.aviny.com/Voice/ramazan/sharh_doa_ruzane/mojtahedi.aspx 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 قرآن بصورت (تندخوانی) https://qurantv.ir/qariinfo/6827 👈 از صفحه 288 تا صفحه 300 http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf 👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 288 تا صفحه 300 مطالعه شود
⏺ آيا فضيلت روز قدر هم مانند است؟ 1- در تهذيب الاحكام شيخ طوسي آمده است كه: « ليلة القدر في كل سنة و يومها مثل ليلتها ـــ شب قدر در هر سالي هست و روزش در ارزش همانند شب آن است» امام صادق علیه السلام فرمودند : صبحِ روزِ شب قدر، مثل شب قدر است. پس، عمل و تلاش کن 2- همچنين مرحوم شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان مي گويد: « روزهاي اين شب ها را نيز بايد حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد؛ زيرا كه در احاديث معتبره وارد شده است كه روز قدر در فضيلت مثل شب قدر است » 3- بنابراين، اگرچه وقايعي همچون نزول ملائكه بر ولي الله (ع)، فقط در شب قدر انجام مي شود، اما روز قدر هم در ارزش و فضيلت همانند شب آن است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند 12 تا 15 «12» انْصَرَفَتِ الْآمَالُ دُونَ مَدَى كَرَمِكَ بِالْحَاجَاتِ وَ امْتَلَأَتْ بِفَيْضِ جُودِكَ أَوْعِيَةُ الطَّلِبَاتِ وَ تَفَسَّخَتْ دُونَ بُلُوغِ نَعْتِكَ الصِّفَاتُ فَلَكَ الْعُلُوُّ الْأَعْلَى فَوْقَ كُلِّ عَالٍ وَ الْجَلَالُ الْأَمْجَدُ فَوْقَ كُلِّ جَلَالٍ «13» كُلُّ جَلِيلٍ عِنْدَكَ صَغِيرٌ وَ كُلُّ شَرِيفٍ فِي جَنْبِ شَرَفِكَ حَقِيرٌ خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ «14» بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ جُودُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ إِغَاثَتُكَ قَرِيبَةٌ مِنَ الْمُسْتَغِيثِينَ «15» لَا يَخِيبُ مِنْكَ الْآمِلُونَ وَ لَا يَيْأَسُ مِنْ عَطَائِكَ الْمُتَعَرِّضُونَ وَ لا يَشْقَى بِنَقِمَتِكَ الْمُسْتَغْفِرُونَ‏ آرزوها پيش از رسيدن به نهايت كرمت، حاجت روا برگشتند، و ظرف‏هاى طلب به فيض بخششت لبريز شدند و اوصاف پيش از رسيدن به وصفت، از هم گسيختند. برترى در بالاترين مرتبه‏اش، كه فراز هر برترى است مخصوص توست، و جلال امجد كه فوق هر جلال است، ويژه توست. هر بزرگى نزد تو كوچك و هر شريفى در كنار شرفت حقير است. آنان كه به سوى غير تو كوچ كردند، نااميد شدند، و آنان كه جز تو را خواستند، به خسارت نشستند، و آنان كه به درگاه غير تو فرود آمدند، تباه شدند، و نعمت خواهان جز آنان كه از فضل و احسان تو نعمت خواستند، دچار تهى دستى و قحطى شدند. باب رحمتت به روى علاقه‏مندان باز، وجود و سخايت براى گدايان رايگان، و فرياد رسيت به فرياد خواهان نزديك است. آرزومندان از تو نوميد نمى‏شوند، و درخواست كنندگان از عطايت مأيوس نمى‏گردند، و آمرزش خواهان به كيفرت، بدبخت نمى‏شوند. دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 1 ⏺ دعا در و روز ‏ در روزهاى عيد به ويژه فطر و جمعه زمان الطاف و نعمت بخشى بيشتر حضرت حق به بندگان است. و اعياد براى همه مسلمانان اهميّت ويژه دارند. از اين رو آداب و دعاهايى كه در اين روزها وارد گرديده است. جهت جلب رحمت پروردگار سبحان و منّان است و اغلب اين ادعيه و مناجات‏ها در صدد جلب رحمت و عطوفت ويژه خداوند متعال مى‏باشد. امام سجّاد عليه السلام در قالب دعا، اصول ارتباط نظام هستى را با پروردگار، بيان مى‏فرمايد كه اين اصول عبارتند از: 1- رشد و كمال انسان كه با داشتن اختيار و قدرتِ انتخاب، مى‏پيمايد. 2- زمينه سازى براى ميدان عمل انسان كه بتواند توانايى خود را نشان دهد. 3- همه انسان‏ها از صالح و فاسد فرصت تصميم‏گيرى دارند و هر كس مى‏تواند به دلخواه به سوى هدف خود حركت كند. صبر خداوند چنان است كه به نيكوكاران و تبهكاران مهلت امنيّت مى‏دهد تا زمان تفكّر و توبه و بازگشت به حق را داشته باشند. بر اساس اصول فوق، خداوند متعال به نيك كردار، فرصت عمل و به خلاف كار، فرصت انديشه و بازگشت مى‏دهد، اگر صالحان به عالى‏ترين مقامات نايل آيند با داشتن حق انتخاب و اختيار، بر صراط مستقيم حركت نموده‏اند و رنج‏هاى بسيار هم به دوش كشيده‏اند. در مقابل آن كس كه به شقاوت دنيوى و عقوبت الهى گرفتار مى‏شود؛ بر پايه دليل و برهان آشكار؛ حجّت خدا بر او تمام گشته و سرانجام به دوزخ مى‏افتد. بنابراين وجود ظلم و گناه در گيتى، نشان فراخى عالم تكليف و بهترين گواه بر حكمت و تدبير و بنده پرورى حضرت ربّ است و نيز دليل بر آن است كه كيفر عين حكمت و عدالت و عطاى جميل و پاداش جزيل او، تجلّى برترين مرتبه رحمت و كرامت و فضل است. از جمله نكته‏هاى لطيف، راز و نيازهايى است كه حضرت از درگاه ربوبى درخواست مى‏دارد: پذيرش بى‏پناهان، قبول كردن همه رانده شدگان، قبولى شكرانه كمترين طاعات، اعطاى عظيم‏ترين پاداش و دعوت از گناهكاران و متمرّدان است كه در تربيت مردم و پرورش روحى بندگان، اثر شايسته‏اى دارد. اهل الدّالة كه در برخى از فراز دعاها آمده است. به بندگان اهل كرشمه و ناز مى‏گويند: اينان به انس و الفت كه با پروردگار دارند بدون ترس و واهمه حاجت خود را از خدا مى‏طلبند در حالى كه گويى بر خداوند ناز و طلب دارند. اين دليل بر لطف بى‏نهايت حضرت ربّ جليل است كه اجازه مى‏دهد از او بخواهند و سر بر بالين مهر و صفاى حق بگذارند و با زبان مهر با محبوب به مناجات بپردازند. در اين باره از روايت معصومان عليهم السلام آنچه در مورد فضيلت نماز شب و مناجات شبانه آنان وارد شده است، روشن مى‏شود كه: خداوند گفتگوى بنده با خودش را دوست مى‏دارد و حتى درِ نعمتى را بر او مى‏بندد تا همواره بنده‏اش در ارتباط باشد و صداى ناز و نياز او را بشنود و اگر نخواهد صداى او را بشنود مالى و مقامى سرشار به او مى‏دهد و او را از در خانه خود مى‏راند. بنابر احاديث روز عيد در نزد پروردگار روز مزد اعمال عبادى است؛ از اين رو مستحب است كه انسان بسيار دعا كند و به ياد خدا باشد و در طلب خير دنيا و آخرت بكوشد. نزد خداوند سبحان چهار روز بسيار عالى مقام است كه نبى اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ إخْتارَ مِنَ الْكَلامِ أَرْبَعَةً وَ مِنَ الْمَلائِكَةِ أَرْبَعَةً ... وَ منَ الْأَيَّامِ أَرْبَعَةً ... وَ أَمَّا خِيَرَتُهُ مِنَ الْأَيَّامِ فَيَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ عَرَفَةَ وَ يَوْمُ الْأَضْحى‏ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ. خداوند متعال از سخن چهار كلام را برگزيد و از فرشتگان چهار را ... و از روزها، چهار روز را ... و امّا روزهاى برگزيده‏اش، روز عيد فطر، روز عرفه، روز عيد قربان و روز جمعه است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 12 ، ص: 21 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 2 ⏺ دعا در و روز ‏ عيد فطر داراى اذكار و ادعيه و عباداتى است كه در روايات ائمه اطهار عليهم السلام به آنها اشاره شده است: 1- تكبيرات و اذكارى مانند لا الهَ إِلَّا اللَّهُ‏ ، اللَّهُ اكْبَرُ ، الْحَمْدُلِلَّهِ‏ و سُبْحانَ اللَّهِ‏ كه زينت روز عيد فطر است. همچنين در طلوع ماه شوال و صبح عيد فطر و در پى نماز عيد خوانده شود: اللَّهُ اكْبَرُ اللَّهُ اكْبَرُ لا الهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَرُ و لِلَّهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى‏ ما هَدانا وَ لَهُ الشُكْرُ عَلى‏ ما أوْلانا. خدا بزرگتر، خدا بزرگتر است، معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است، و خداى را سپاس، سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدايت كرد و او را شكر بر آنچه به ما ارزانى داشت. در قنوت نماز عيد آمده است: اسْأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذى‏ جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرامَةً وَ مَزيداً أَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُدْخِلَنى‏ فى‏ كُلِّ خَيْراً أَدَخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُخْرِجَنى‏ مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ، الَّلُهَّمَ إِنّى‏ اسْأَلُكَ خَيْرَ ما سَأَلَكَ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ وَ اعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ. از تو درخواست مى‏كنم به حق اين روز كه براى مسلمانان عيد قرار دادى و براى محمد صلى الله عليه و آله ذخيره و فزونى در شرف، كه بر محمد و خاندان محمد درود فرستى و مرا در هر خيرى كه محمد و خاندان محمد را وارد نمودى، وارد كنى و از هر شرى كه محمد و خاندان محمد «درود خدا بر او و خاندانش» را بيرون آوردى، مرا بيرون آورى، خدايا از تو درخواست مى‏كنم، بهترين چيزى كه بندگان شايسته‏ات درخواست كردند و به تو پناه مى‏آورم از آنچه بندگان شايسته‏ات، به تو پناه بردند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 12 ، ص: 21 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 3 ⏺ دعا در و روز ‏ و خواندن دعاهايى ديگر در صبح عيد فطر كه در كتب أدعيه آمده است. 2- كه واجبى موكّد است و شرط قبولى روزه ماه رمضان است كه در صبح عيد فطر به مستحقّ از فقيران يا مصارف ديگر پرداخت مى‏شود. 3- غسل كردن و پوشيدن لباس نو و استفاده از بوى خوش و خوردن و آشاميدن كه نشان از شادى و جشن روز عيد باشد. 4- خواندن نماز عيد در اول روز و در صحرا و بيابان كه سيره پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و معصومان عليهم السلام چنين بوده است، كه دوست مى‏داشتند در هنگام برپايى نماز عيد زير آسمان بروند و ديدگانشان به آفاق عالم بيفتد و در برابر نعمت‏هاى الهى پيشانى بر زمين نهند و براى قبولى اعمال برادران دينى دعا كنند. 5- زيارت امام حسين عليه السلام و خواندن دعاى ندبه هم سفارش شده است. «1» 6- ابوحمزه ثمالى دعايى از امام محمد باقر عليه السلام در عيد فطر و قربان و جمعه نقل كرده است؛ كه در هنگام آماده شدن براى رفتن به سوى برپايى نماز عيد خوانده مى‏شود: اللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّا فِى هذَا الْيَوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ إِلى‏ مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوافِلِه وَ فَواضِلِه وَ عَطاياهُ فَإِنَّ إِلَيْكَ يا سَيَّدى‏ تَهْيِئَتى‏ وَ تَعْبِئَتى‏ وَ إِعْدادى‏ وَ اسْتِعْدادى‏ رَجَاءَ رَفْدِكَ وَ جَوائِزِكَ وَ نَوافِلِكَ وَ فَواضِلِكَ وَ عَطائِكَ وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلى‏ عِيدٍ مِنْ أَعْيادِ أُمَّةٍ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِ و آلِهِ وَ لَمْ أَفْدِ إِلَيْكَ الْيَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لاتَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَلكِنْ أَتَيْتُكَ خاضِعَاً مُقِرَّاً بِذُنُوبى‏ وَ إِساءَتى‏ إِلى‏ نَفْسى‏ فَيَاعَظِيمُ يا عَظيِمُ اغْفِرْلِىَ الْعَظِيمَ مِنْ ذُنُوبى‏ فَإِنَّهُ لايَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظامَ إِلَّا أَنْتَ يا لا الهَ إلّاأَنْتَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. خدايا! هر كس در اين روز آماده شد يا نيّت كرد يا مهيّا و مستعدّ شد، براى ورود به درگاه يكى از بندگانت به اميد جايزه‏ها و صله‏ها و بهره‏ها و عطاها، ولى اى آقاى من! آماده شدن و قصد كردن و مهيّا و مستعدّ شدن من تنها به جانب توست، به اميد جايزه‏ها و صله‏ها و بهره‏ها و عطاهايت و اينك صبح كردم در عيدى از اعياد امّت پيامبرت محمّد كه درود خدا بر او و خاندانش، و در حالى كه به عمل صالحى كه به آن اطمينان كنم، و آن را پيش آورده باشم‏ بر تو وارد نشدم و به مخلوقى كه آرزومندش باشم رو نكردم، بلكه در حال فروتنى تنها به جانب تو آمده‏ام، به گناه و بدى نسبت به خويش اعتراف دارم پس اى بزرگ، اى بزرگ، گناهان بزرگم را بيامرز كه گناهان بزرگ را جز تو نيامرزد، اى كه معبودى جز تو نيست، اى مهربان‏ترين مهربانان. امام رضا عليه السلام هنگام بيرون رفتن براى نماز عيد در آستانه در ايستاد و خواند: اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى‏ ما هَدانا، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى‏ ما رَزَقَنا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى‏ ما أَبْلانا نَرْفَعُ بِها أَصْواتَنا ... خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، بزرگتر بر آن كه هدايتمان كرد. خدا بزرگ است بر آن كه ما را از چارپايان، روزى داد، خدا را سپاس بر آن كه ما را آزمود، صداهايمان را به ذكر بلند مى‏كنيم. از آنجا كه روز عيد فطر از اعياد بزرگ اسلامى است، سزاوار مى‏باشد همه مسلمانان جنبه وحدت و همدلى عمومى را اهميّت دهند و در بر پايى نماز عيد و مراسم قبل و بعد آن شكوه و عظمت اين برنامه دينى را در همه جا به نمايش گذارند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 12 ، ص: 21 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👌 دعای بند 12 تا 15 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👌 دعای بند 12 تا 15 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی اهمیت مداومت در کارها وَ قَالَ (علیه السلام): قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. حضرت علی درود خدا بر او فرمودند : كار اندكى كه ادامه يابد، از كار بسيارى كه از آن به ستوه آيى اميدوار كننده تر است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ ارزش اعمال كم توأم با نشاط: قسمت اول 📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى فرمايد كه بسيارى از آن غافلند، مى فرمايد: «كار كمى كه (با نشاط) آن را ادامه دهى اميدبخش تر از كار زياد و خسته كننده است»؛ (قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ). «أرْجى» به معناى اميدبخش تر از ماده «رجاء» گرفته شده و به يقين، كارى كه دوام داشته باشد هر چند كم باشد اميدبخش تر از كارهاى زيادى است كه مايه ملالت است و به زودى قطع مى شود. بسيارى افراد هنگامى كه اهميت و فوايد كارى را مى شنوند ـ خواه فوايد مادى داشته باشد يا معنوى ـ به آن هجوم مى آورند، به مقدار زيادى انجام مى دهند و خسته و وامانده شده و درنتيجه، از آن كار سرخورده مى شوند واى بسا كمتر رغبت تكرار آن را پيدا مى كنند در حالى كه اگر كار كمتر باشد وانسان آن را با ميل و رغبت ادامه دهد بسيار مفيدتر است. كارِ گروه اول مانند رگبارى است كه از آسمان نازل شود و سيلابى راه بيفتد وهمه جا را آب فرا بگيرد و بسيارى از زراعت ها و خانه ها را ويران سازد؛ ولى كار گروه دوم مانند باران هاى نرم نرم طولانى و مفيد است كه همه جا را آباد مى كند بى آنكه ويرانى به بار آورد. نيز كارِ گروه اول مانند كسى است كه داروى شفابخشى را به مقدار زياد وبدون رعايت كميت لازم مصرف مى كند و به جاى درمان، به مسموميت گرفتار مى شود و چه بسا براى هميشه از آن دارو بيزار مى گردد. كار گروه دوم مانند كسى است كه آن دارو را به مقدار كم و طبق دستور طبيب به تدريج در مدت نسبتآ طولانى مصرف مى كند و بهبودى مى يابد و زيانى دامن او را نمى گيرد. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2