eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
سمپاشيها و تبليغات سوء درباره‏ى ساير ائمه ‏ى معصومين عليهم‏السلام نيز كم و بيش وجود داشته و در پاره‏اى از مواقع كسانى گفته‏هاى آنان را به اطلاع امام مى‏رساندند و امام بر اساس كرامت خلق، بدى آنان را به نيكى پاسخ مى‏داد و همين عمل موجب مى‏شد كه بدگمانى و بغض آنان از ميان برود يا لااقل كاهش يابد و زيانى براى اسلام و اولياء الهى به بار نيايد. مردى حضور امام صادق (ع) آمد، عرض كرد فلانى، پسر عمويت، از شما سخن گفت و هيچ بدگويى و شتمى را فروگذار نكرد. امام صادق (ع) به خدمتگزار فرمود آب وضو بياورد، وضو گرفت، به نماز ايستاد. با خود گفتم: امام مى‏خواهد درباره‏ ى او نفرين كند، ديدم دو ركعت نماز خواند و گفت: بار الها! من از حق خودم در مورد او گذشتم و تو از من بخشنده‏ ترى و كريمترى، درخواست دارم او را ببخشى و براى اهانتى كه به من نموده است مواخذه ‏اش ننمايى، در حالى كه پرده ‏ى اشكى روى چشمش بود پيوسته به مغفرت او دعا كرد و من با شگفتى ناظر آن جريان بودم.
با توجه به بحث سوءظن قضيه ‏ى عجيبى كه در عصر على (ع) روى داده و در حديث آمده است تقديم مى‏گردد: امام صادق (ع) فرمود: مردى به حضور على (ع) جلب شد. او در خرابه ‏اى بود و كارد خون ‏آلودى در دست داشت و در كنارش كشته‏اى غرق به خون بود. حضرت از او پرسيد: تو او را كشتى؟ عرض كرد: بلى، من او را كشتم. دستور داد او را ببرند و نگاه دارند تا قصاص شود. در حاليكه او را مى‏بردند مردى با شتاب از راه رسيد و گفت: عجله نكنيد، او را به على (ع) برگردانيد. برگرداندند. اين مرد گفت: و الله من او را كشتم و مرد دستگير شده قاتل نيست. على (ع) به اولى گفت: چه چيز ترا واداشت كه به قتل اقرار كنى؟ عرض كرد: اين مردان مرا دستگير نمودند در حالى كه كارد خونين به دست داشتم و در كنار مقتول غرق به خون ايستاده بودم، خائف بودم كه اگر انكار كنم مرا بزنند، اقرار نمودم. من بيرون خرابه گوسفندى را كشته بودم، دچار مضيقه ‏ى ادرار شدم، با كارد خونين براى رفع حصر به خرابه آمدم، مرد غرق به خون را ديدم، با شگفتى او را نگاه مى‏كردم كه اينان وارد خرابه شدند و مرا دستگير كردند. على عليه‏السلام دستور داد هر دو نفر را نزد امام مجتبى ببرند و قصه‏ ى آن دو را به عرض برسانند و بگويند: حكم خدا در اين باره چيست؟ امام مجتبى (ع) گفت: به اميرالمومنين بگوييد اگر اين مرد دومى مقتول را كشته دستگير شده‏ ى اول را كه قاتل نبوده از مرگ خلاص كرده و در واقع او را احيا نموده است، فرمود: كسى كه يك نفر را احيا كند همانند آن است كه تمام مردم را احيا كرده باشد، پس هر دو نفر آزاد شوند و ديه ‏ى مقتول از بيت‏المال پرداخت گردد.
👈 چند لینک برای شرح عبارت بالا لطفا روی اعداد زیر کلیک کنید 👇 1 2 3 4 5 6 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث ما (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام ...
برنامه ی تأثیر دولت و قدرت بر اندیشه وَ قَالَ (عليه السلام): صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ؛ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا. علی علیه السلام که درود خدا بر او باد در قدرت و حاكميّت انديشه فرمود علم دو گونه است: استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ هماهنگى رأى صائب، با قدرت: 📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره رابطه آراء صحيح با قدرت وحكومت اشاره مى كند و مى فرمايد: «رأى صائب و صحيح، همراه قدرت وحكومت است؛ با آن مى آيد و با آن مى رود»؛ (صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ: يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا). براى اين گفتار امام عليه السلام چند تفسير وجود دارد : نخست اينكه تا انسان آراء صحيح و صائبى نداشته باشد نمى تواند حكومت خوبى تشكيل دهد؛ مديريت هاى عالى و قوى سرچشمه حكومت هاى نيرومند و صالح است همراه اين مديريت ها آن حكومت ها شكل مى گيرد و با از بين رفتن آن، حكومت ها رو به زوال مى نهند. شاعر معروف فارسى زبان، سعدى شيرازى نيز مى گويد: عقل و دولت قرين يكدگرند هر كه را عقل نيست دولت نيست تفسير ديگر اينكه رأى صائب به هنگام قدرت حاصل مى شود، زيرا افراد قوى و نيرومند براى حفظ قدرت خود مى كوشند تا صحيح ترين راه را انتخاب كنند در حالى كه افراد ضعيف و ناتوان آمادگى روحى براى گرفتن تصميم هاى صحيح ندارند، ازاينرو با حصول قدرت، رأى صائب مى آيد و با پشت كردن قدرت، رأى صائب هم از دست مى رود. تفسير سوم اينكه چون افراد به قدرت مى رسند هر نظرى اظهار دارند از سوى اطرافيان متملق و چاپلوس نظرى صحيح و صواب معرفى مى شود، هرچند باطل باشد و به عكس هنگامى كه قدرت از دست برود گروهى ظاهربين صائب ترين نظرها را نيز انكار مى كنند. شبيه همين معنا در كلام ديگرى از مولا اميرمؤمنان عليه السلام در غررالحكم آمده است: «الدَّوْلَةُ تَرُدُّ خَطَأُ صاحِبِها صَوابآ وَصَواب ضِدِّهِ خَطاءً؛ دولت و قدرت، خطاى صاحب آنرا صواب جلوه مى دهد و صواب بر ضد آن را خطا مى شمارد». ادامه دارد .... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَنِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاِخذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ‏ خداوند، شما را به خاطر سوگندهاى لغو (كه بدون قصد یاد كرده‌اید،) مؤاخذه نمى‌كند، امّا به آنچه دلهاى شما (از روى اراده و آگاهى واختیار) كسب كرده، مؤاخذه مى‌كند وخداوند آمرزنده وحلیم (بردبار) است. 1- مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هایى را كه در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى‌بخشد. «لا یؤاخذكم اللّه باللغو» 2- انگیزه و نیّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كسبت قلوبكم» 3- یكى از جلوه‌هاى حِلم ومغفرت الهى، گذشت از خطاهاى غیر عمدى انسان است. «لا یؤاخذكم اللّه... غفور رحیم» 🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹یک زیبای دیگر با حضرت دوست: 👈 تو و آرام و پخته کاریها من و خامی و بی قراریها پرسشم گر بخاطرت گذرد دل بیمار و جان سپاریها غیر را روزهای عیش و طرب من و شبهای تار و زاریها بی نکوئی چه بر سرش آمد کو مراعات حق گذاریها پای تا سر بمهر تو بستم یاد ایام رستگاریها شکوه بگذرام و بنالم زار تا کند دوست غمگساریها از در عجز و مسکنت آرم بندگیها و اشگباریها شاید از رحم در دلش آرد آه آتش فشان و زاریها شکوه از بخت و مهر او دردل چه شد آرزم و شرمساریها دعوی دوستی و عرض گله روی سخت و امید واریها گفتی ای دلفکار از کهٔ زار تو زار تو بزاریها را نیست غیرتو یاری یاریش کن بحق یاریها ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«12» اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ وَمَنْ أَعْطَيْتَ لَمْ يَنْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِينَ وَمَنْ هَدَيْتَ لَمْ يُغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّينَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ «13» وَامْنَعْنَا بِعِزِّكَ مِنْ عِبَادِكَ وَأَغْنِنَا عَنْ غَيْركَ بِإِرْفَادِكَ وَاسْلُكْ بِنَا سَبِيلَ الْحَقِّ بِإِرْشَادِكَ‏ خدايا! هر كه را تو يارى دهى، اقدام خواركنندگان براى خوار كردنش زيانى به او نمى‏رساند، و هر كه را تو عطا كنى، ممانعت كردن منع كنندگان از او نمى‏كاهد، و هر كه را تو هدايت فرمايى، اقدام گمراه كنندگان براى گمراه كردنش او را به گمراهى دچار نسازد؛ پس بر محمد و آلش درود فرست، و به عزتت ما را از شرّ بندگانت باز دار و به عطايت از غير خود بى‏نياز كن، و به هدايتت ما را به راه حق ببر. 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2