eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 قابل تامل شهید مدافع حرم شهید محمد - محل شهادت: سامرا - مدفون در ( متن کامل ) با ذکر فاتحه و 🔊 اینجا بشنوید ️*️⃣کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم محمد 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَبِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ ورُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلاً بَعِيداً اى كسانى كه ایمان آورده اید! به خداوند و پیامبرش و كتابى كه بر پیامبرش نازل كرده و كتابى كه پیشتر فرستاده است، (به همه ى آنها) ایمان (واقعى) بیاورید. و هر كس به خدا و و كتب آسمانى و پیامبرانش و روز كفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهى دور و درازى. * مراد آیه یا آن است كه: اى مؤمنان! گامى فراتر نهید وبه درجات بالاتر دست یابید، یا آنكه بر ایمانتان براى همیشه استوار بمانید و اندكى از آن عدول نكنید. داراى درجاتى است، چنانكه در آیات دیگر نیز مى فرماید: «والذین اهتدوا زادهم هدى» كسانى كه شدند خداوند به هدایت آنان بیافزاید، «لیزدادوا ایماناً مع ایمانهم » تا ایمانى بر ایمان خویش بیافزایند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی اين خطبه، پيرامون مقايسه ياران حضرت علی علیه السلام با ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سخن مى گويد. ❇️ بخش ششم: مقایسه و و 👈 لَقَدْ رَأَيْتُ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) فَمَا أَرَى أَحَداً يُشْبِهُهُمْ مِنْكُمْ، لَقَدْ كَانُوا يُصْبِحُونَ شُعْثاً غُبْراً وَ قَدْ بَاتُوا سُجَّداً وَ قِيَاماً، يُرَاوِحُونَ بَيْنَ جِبَاهِهِمْ وَ خُدُودِهِمْ وَ يَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِكْرِ مَعَادِهِمْ، كَأَنَّ بَيْنَ أَعْيُنِهِمْ رُكَبَ الْمِعْزَى مِنْ طُولِ سُجُودِهِمْ. إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ هَمَلَتْ أَعْيُنُهُمْ حَتَّى تَبُلَّ جُيُوبَهُمْ، وَ مَادُوا كَمَا يَمِيدُ الشَّجَرُ يَوْمَ الرِّيحِ الْعَاصِفِ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ وَ رَجَاءً لِلثَّوَاب. *من اصحاب محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را ديدم، اما هيچ كدام از شما را همانند آنان نمى نگرم، آنها صبح مى كردند در حالى كه موهاى ژوليده و چهره هاى غبار آلوده داشتند، شب را تا صبح در حال سجده و قيام به عبادت مى گذراندند، و پيشانى و گونه هاى صورت را در پيشگاه خدا بر خاك مى ساييدند، با ياد معاد چنان نا آرام بودند گويا بر روى آتش ايستاده اند. بر پيشانى آنها از سجده هاى طولانى پينه بسته بود (چون پينه زانوهاى بزها) اگر نام خدا برده مى شد چنان مى گريستند كه گريبان هاى آنان تر مى شد. و چون درخت در روز تند باد مى لرزيدند، از كيفرى كه از آن بيم داشتند، يا براى پاداشى كه به آن اميدوار بودند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 یاران واقعى پیامبر چنین بودند! * ويژگى هاى کوفيان و شاميان * کدام يک از ؟ همه صحابه پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) یا بعضی همچون: سلمان ها، بوذرها، عمّارها و مقدادها؟ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
«14» اللَّهُمَّ وَ إِنْ كَانَتِ الْخِيَرَةُ لِي عِنْدَكَ فِي تَأْخِيرِ الْأَخْذِ لِي وَ تَرْكِ الانْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِي إِلَى يَوْمِ الْفَصْلِ وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَيِّدْنِي مِنْكَ بِنِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ صَبْرٍ دَآئِمٍ «15» وَ أَعِذْنِي مِنْ سُوءِ الرَّغْبَةِ وَ هَلَعِ أَهْلِ الْحِرْصِ وَ صَوِّرْ فِي قَلْبِي مِثَالَ مَا ادَّخَرْتَ لِي مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَعْدَدْتَ لِخَصْمِي مِنْ جَزَآئِكَ وَ عِقَابِكَ وَ اجْعَلْ ذَلِكَ سَبَباً لِقَنَاعَتِي بِمَا قَضَيْتَ وَ ثِقَتِي بِمَا تَخَيَّرْتَ «16» آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. خدايا! اگر خير من نزد تو در اين است كه در گرفتن حقّم تأخير افتد و انتقام از كسى كه به من ستم روا داشته، تا روز جدا شدن حق از باطل و جايگاه گرد آمدن مدعيان متروك گذاشته شود، همان را در حق من عملى فرما. پس بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از جانب خود، به نيّت صادقانه، و پايدارى هميشگى يارى فرما، و از ميل و رغبت بد و بى‏قرارى اهل حرص پناه ده و نقشى از ثوابى كه براى من ذخيره كرده‏اى، و كيفر و عقابى كه براى دشمنم مهيا ساخته‏اى، در دلم به تصوير آر، و آن را وسيله‏اى براى خرسندى و رضايت من نسبت به آنچه كه برايم مقدور كرده‏اى، و اطمينان به آنچه كه برايم انتخاب فرموده‏اى قرار ده. اى پروردگار جهانيان! دعايم را مستجاب كن؛ همانا تو دارى احسان بزرگى و بر هر كارى توانايى. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
مقدمه 1 ❇️ اهل لغت را به ، خوردن حق مردم، كار ضد ، چيزى را در غير محل خود قرار دادن معنا كرده‏اند. در معارف اسلامى انواع ظلم‏ ها را تحت سه عنوان آورده‏اند: حضرت باقر عليه السلام فرمود: الظُّلْمُ ثَلاثَةٌ: ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ اللّهُ، وَ ظُلْمٌ لايَغْفِرُهُ اللّهُ، وَ ظُلْمٌ لايَدَعُهُ. فَامَّا الظُلْمُ الَّذى لايَغْفِرُهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فَالشِّرْكُ بِاللّهِ، وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى يَغْفِرُهُ اللّهُ عَزَّوَ جَلَّ فَظُلْمُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ فيما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللّهِ عَزَّوَجلَّ، وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى لايَدَعُهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فَالْمُدايَنَهُ بَيْنَ الْعِبادِ. ظلم سه نوع است: 1. ظلمى كه خداوند مى‏بخشد 2. و ظلمى كه نمى‏بخشد 3. و ستمى كه مكافاتش را در دنيا و آخرت وانمى گذارد. 1. اما ستمى كه نمى‏بخشد شرك است، 2. اما ظلمى كه مى‏بخشد گناهى است كه مؤمن بين خود و خدا دارد 3. و اما ستمى كه وا نمى‏گذارد كليه حقوقى است كه مردم به يكديگر دارند و در موارد آن حقوق ظلم شده است. 4. 👈ادامه دارد ... 5. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 114 6. 7. ◀️کانال انس با 8. 🆔 @sahife2
مقدمه 2 ❇️ مشرك است؛ زيرا غير خدا را كه مخلوقى ضعيف و ذليل و فقر محض است، شريك خدا قرار داده و عبادت را در غير محلّش برده و به جاى طاعت از حق، معصيت گذاشته. البته مشرك اگر به خود آيد و دست از شرك بردارد و به توبه وانابه متوسّل شود مورد آمرزش قرار مى‏گيرد. و مؤمن معصيت كار هم ظالم است؛ زيرا از خواسته مولا ومحبوبش روى گردانده و دچار هوا و هوس شده و قدرت و قوت خويش را به جاى اين كه خرج عمل صالح كند مصرف گناه نموده است. اما متجاوز به حقوق مردم ظالم است؛ زيرا آنچه حق مردم بوده، به زور و عنف و به جبر و قدرت از مردم سلب كرده و يا حقى كه از پدر و مادر و زن و فرزندان و ساير مردم بر عهده داشته، رعايت ننموده است. كليه آيات قرآن و روايات در رابطه با ظلم خارج از اين سه عنوان نيست كه قرآن در سى و شش مرحله آن را بيان كرده است ... (در ادامه خواهد آمد انشاالله ) 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 114 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 🍀‏« سه نوع است: 1. ظلمى كه خداوند مى‏بخشد 2. و ظلمى كه نمى‏بخشد 3. و ستمى كه مكافاتش را در دنيا و آخرت وانمى گذارد.» 👤استاد حسین ( اینجا) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «سلام بر ابراهیم (۱)» https://taaghche.com/book/18870 «سلام بر ابراهیم (۲)» https://taaghche.com/book/40289 👌شهید بزرگوار و مفقودالاثر «» از شهدای بزرگ هشت سال دفاع مقدس است و شناخت ویژگی‌ها و رفتارهای شخصیتی این شهید بزرگوار می‌تواند برای رشد و تعالی روحی همه‌ی ما مفید و ارزشمند باشد.! 👈شما میتوانید آن را بصورت قانونی از دریافت کنید 🆔 @sahife2
✳️آن جاذبه شخصیت، شخصیتی که در این(کتاب «سلام بر ابراهیم») معرفی شده، به قدری جاذبه دارد این شخصیت که آدم را مثل مغناطیس به خودش جذب می‌کند، آدم را میخکوب می‌کند، بگردید این شخصیت‌ها را پیدا کنید. از این قبیل شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که این‌ها سردار هم نیستند، حتی فرمانده گردان هم نیستند، اما حکایت‌ها دارند، ماجراها دارند... . 👤 در توصیف کتاب سلام بر ابراهیم، زندگینامه شهید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً آنان كه ایمان آوردند، سپس كافر شدند، بار دیگر ایمان آوردند و دوباره كفر ورزیدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً امیدى به آن نیست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدایتشان كند. * در صدر اسلام گروهى از اهل كتاب در حضور مسلمانان اظهار ایمان مى كردند و براى القاى شبهه دوباره كافر مى شدند و دلیل كفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مى كردند چنانكه قوم یهود ابتدا به موسى ایمان آوردند، سپس گوساله پرست شدند، سپس توبه كرده و خداپرست گشتند، باز بر عیسى علیه السلام كفر ورزیدند و سپس با كفر خود به پیامبر اسلام، بر كفر خود افزودند. مشابه این آیه قبلاً نیز گذشت، كه چنین كسانى توبه شان پذیرفته نیست و گمراهان واقعى مى باشند. «انّ الّذین كفروا بعد ایمانهم ثمّ ازدادوا كفراً لن تقبل توبتهم و اولئك هم الضالّون هر روز به رنگى درآمدن، یا به خاطر عدم تحقیق در پذیرش دین است، یا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل كردن عقیده ى مؤمنان. در آیه ى نیز از این نقشه پرده برداشته كه آنان، طرف صبح ایمان مى آورند و آخر روز كافر مى شوند تا مسلمانان را متزلزل كنند. از مصادیق بارز این آیه، كسانى همچون «شَبَث بن ربعى» هستند كه در تاریخ آورده اند: او در زمان پیامبر مسلمان شد، پس از پیامبر مرتد شد، سپس توبه كرد و یار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه كرد ویار امام حسن و امام حسین علیهما السلام شد واز كسانى بود كه به امام حسین علیه السلام نامه دعوت نوشت، امّا در كوفه با مسلم بى وفایى كرد. در كربلا جزء لشكر یزید شد وبه شكرانه قتل امام حسین علیه السلام مسجدى در كوفه ساخت. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی پس از جنگ در سال 38 هجرى در افشاى جنايات بنى اميّه و معاويه ايراد كرد ❇️ و 👈 و من كلام له (علیه السلام) يُشير فيه إلى ظلم بني أمية: وَ اللَّهِ لَا يَزَالُونَ حَتَّى لَا يَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلَّا اسْتَحَلُّوهُ وَ لَا عَقْداً إِلَّا حَلُّوهُ، وَ حَتَّى لَا يَبْقَى بَيْتُ مَدَرٍ وَ لَا وَبَرٍ إِلَّا دَخَلَهُ ظُلْمُهُمْ وَ نَبَا بِهِ سُوءُ [رِعَتِهِمْ] رَعْيِهِمْ، وَ حَتَّى يَقُومَ الْبَاكِيَانِ يَبْكِيَانِ، بَاكٍ يَبْكِي لِدِينِهِ وَ بَاكٍ يَبْكِي لِدُنْيَاهُ، وَ حَتَّى تَكُونَ نُصْرَةُ أَحَدِكُمْ مِنْ أَحَدِهِمْ كَنُصْرَةِ الْعَبْدِ مِنْ سَيِّدِهِ إِذَا شَهِدَ أَطَاعَهُ وَ إِذَا غَابَ اغْتَابَهُ، وَ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَكُمْ فِيهَا [غَنَاءً] عَنَاءً أَحْسَنُكُمْ بِاللَّهِ ظَنّاً، فَإِنْ أَتَاكُمُ اللَّهُ بِعَافِيَةٍ فَاقْبَلُوا وَ إِنِ ابْتُلِيتُمْ فَاصْبِرُوا فَ«إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ». *سوگند به خدا، بنى اميّه چنان به ستمگرى و حكومت ادامه دهند كه حرامى باقى نماند جز آن كه حلال شمارند، و پيمانى نمى ماند جز آن كه همه را بشكنند، و هيچ خيمه و خانه اى وجود ندارد جز آن كه ستمكارى آنان در آنجا راه يابد، و ظلم و فسادشان مردم را از خانه ها كوچ دهد، تا آن كه در حكومتشان دو دسته بگريند: دسته اى براى دين خود كه آن را از دست داده اند، و دسته اى براى دنياى خود كه به آن نرسيده اند. و يارى خواستن يكى از ديگرى، چون يارى خواستن برده از ارباب خويش است كه در حضور ارباب اطاعت دارد و در غيبت او بدگويى مى كند. در حكومت بنى اميّه هر كس به خدا اميدوارتر باشد بيش از همه رنج و مصيبت بيند. پس اگر خداوند عافيت و سلامتى بخشيد، قدر شناس باشيد و اگر به بلا و گرفتارى مبتلا گشتيد شكيبا باشيد كه سرانجام، پيروزى با پرهيزكاران است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 بى حساب بنى اميّه! * فجايع بى سابقه بنى اميّه! * گوشه ديگرى از فجايع بنى اميّه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1 ‏ 1 ❇️ پايمال كردن چه در زمانى كه در قيد زوجيّت است و چه وقتى كه زمينه طلاق شرعى پيش آيد است. الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَامْساكٌ بِمَعْرُوفٍ اوْ تَسْريحٌ بِاحْسانٍ وَلا يَحِلُّ انْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً الّا انْ يَخافا الّا يُقيما حُدُودَ اللّهِ فَانْ خِفْتُمْ الايُقيما حُدُودَ اللّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ» «بقره 229» [رجعى كه براى شوهر در آن حقّ رجوع وبازگشت به همسر است‏] دوبار است. [شوهر در هر مرتبه از رجوع‏] بايد [همسرش را] به طور شايسته ومتعارف نگه دارد، يا [با ترك رجوع، او را] به نيكى و خوشى رها كند. و براى شما حلال نيست از آنچه [به عنوان مهريه‏] به آنان پرداخته‏ايد چيزى را بازستانيد، مگر آن كه هر دو بترسند كه حدود و مقرّرات خدا را [در روش همسردارى‏] برپا ندارند. پس شما [حاكمان شرع‏] اگر بترسيد كه آن دو نفر حدود خدا را برپا ندارند در آنچه براى رهايى خود [عوض طلاق‏] فديه بپردازد، گناهى بر آنان نيست. اينها حدود خداست؛ پس از آنها تجاوز نكنيد و كسانى كه از حدود خدا تجاوز كنند، آنان بى‏ترديد ستمكارند. وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُوا وَمَن يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللّهِ هُزُواً وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُم مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ» «بقره 231» و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به پايان عدّه خود نزديك شدند، آنان را [با رجوع كردن‏] به طور شايسته و متعارف، نگه داريد يا [با ترك رجوع‏] به نيكى و خوشى رها كنيد. و آنان را براى آزار رساندن و زيان زدن نگه نداريد تا بر آنان تعدّى و ستم كنيد. و هر كه چنين كند قطعاً به خود ستم كرده است. و آيات خدا را به مسخره نگيريد و نعمت خدا را بر خود و آنچه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده كه شما را به آن پند مى‏دهد، به ياد آريد. و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خدا به همه چيز داناست. «اين كه فرموده به همسر ظلم به نفس است، شايد به خاطر اين است كه؛ اولًا: رجوعى كه بر اساس حق كشى باشد، ديگر هيچ گونه آرامشى در آن نمى‏توان يافت. ثانياً: از نظر قرآن زن و مرد در نظام خلقت جزء يك پيكرند بنابراين پايمال كردن حقوق زن، تعدّى و ظلم به خود خواهد بود. ثالثاً: كسى كه به ديگرى ستم مى‏كند در واقع به استقبال كيفر الهى مى‏رود و در حقيقت به خويشتن ظلم كرده است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 114 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ‏ 2 ❇️ معمولًا بعضى از مردم هزاران خلافكارى مرتكب مى‏شود، ولى براى رهائى از فشار وجدان و فرار از عذاب الهى، به حيله‏ها و كلاه‏هاى شرعى متوسّل شده و ظواهر احكام و آيات را در دستاويز خود قرار مى‏دهند. قرآن اين روش را يك نوع استهزاى آيات و مقررات الهى مى‏داند و متأسفانه اين انحراف در موارد زيادى از احكام به چشم مى‏خورد كه يكى از آنها همين طلاق است؛ زيرا حق رجوع براى مرد همان طور كه گذشت به خاطر اين است كه هر چه بيشتر پايدار بماند، ولى بعضى درست بر خلاف اين منظور گام بر مى‏دارند يعنى با استفاده از حق رجوع درصدد انتقام جوئى و آزار زن بر مى‏آيند و در زير نقاب عمل به قانون چهره واقعى ستمگرانه خود را مى‏پوشانند. اين همان استهزاى به قرآن و قانون است، آيه مورد بحث مى‏گويد: آيات خدا را بازيچه قرار ندهيد و به ياد نعمت بزرگ آيين خدا و كتاب آسمانى كه براى سعادت شما آمده است، باشيد. دين و مجموعه مقرّرات آن از نظام ثابت همين جهان سرچشمه گرفته و با اتّكاى به مصالح واقعى انسان وضع گرديده است، بنابراين نبايد با چشم پوشى از مصالح و چسبيدن به ظاهر، قسمتى از احكام، قالب‏هاى بى روحى بسازيد كه هم منافع شما را به خطر بيندازد و هم دهن كجى به آيات خدا محسوب شود. در آخر آيه براى دفاع از و جلوگيرى از سوء استفاده از احكام الهى، اين حقيقت را به خاطر مى‏آورد كه از خدا بپرهيزيد و بدانيد او از تمام كارهاى شما و همه اسرار اين جهان آگاه است.» مضامين دو آيه مورد بحث با شدّتى بيشتر در اولين آيه سوره مباركه طلاق آمده است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 114 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) آنگاه که به او ستم میشد یا از ستمکاران آنچه دوست نداشتد میدیدند 👈 🎙 لینک متن با ترجمه "اینجا " صوتی تصویری " اینجا " ترجمه صوتی " 1 و 2 " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2