دنيايى كه در آن زندگى مىكنيم، از نظر معنوى بازارى است كه پيوسته معاملاتى در آن انجام مىشود، بعضى از آن معاملات سودآور است و برخى زيانبخش.
سرمايه ى نقدى كه تمام مردم دنيا براى معامله در اختيار دارند، عمر آنهاست، و كالاهايى كه براى معامله عرضه مىشود، توحيد و شرك، كفر و ايمان، فضيلت و رذيلت، پاكى و ناپاكى، و از اين قبيل. هر كسى از پى كالايى مىرود كه طالب آن است.
متاع كفر و دين بىمشترى نيست
گروهى اين، گروهى آن پسندند
سود و زيانى كه در اين بازار عايد مردم مىگردد، تابع معاملات خوب و بدى است كه انجام مىدهند.
امام هادى (ع) فرموده: الدنيا سوق، ربح فيها قوم و خسر آخرون
دنيا بازارى است كه بعضى در آن سود مىبرند و بعضى زيان مىبينند.
پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شدهاند كه در اين بازار آشفته، مردم را از ضلالت برهانند، كالاهاى سالم و سودبخش را معرفى كنند و آنان را از معاملات زيانبار مصون دارند.
يا ايها الذين آمنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم. تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون.
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آيا شما را دلالت نمايم به تجارتى كه از عذاب دردناك نجاتتان مىبخشد؟ آن تجارت اين است كه ايمان مىآوريد به خدا و رسولش و با مال و جانتان در راه او جهاد مىنماييد و اگر بدانيد انجام اين وظايف براى شما از هر تجارتى سودبخشتر است.
على (ع)، در مقام راهنمايى مردم به تجارت نافع، فرموده است:
لاتجاره كالعمل الصالح و لا ربح كالثواب.
نه هيچ تجارتى مثل عمل صالح است و نه هيچ سودى همانند اجر الهى است.
اگر كسى بتواند سرمايه ى گرانبهاى عمر را در بازار دنيا صرف معاملات سودبخش، يعنى اعمال #صالح، نمايد و بدين وسيله خويشتن را در صف عباد صالح قرار دهد،
به مقام شامخ انسانيت نايل گرديده و روز جزا از اجر نامحدود حضرت بارى تعالى برخوردار مىگردد.
قدر و منزلت عباد صالح نزد خداوند آنقدر بلند پايه و رفيع است كه امام زينالعابدين (ع)، در این جمله ى دعاى خود، از پيشگاه حق درخواست مىنمايد:
و من صالحى العباد.
بار الها! مرا از عباد صالح قرار ده.
خود را «عبد #صالح» خواستن و به گروه عباد صالح پيوستن، از نظر علمى و عملى كارى است بس مشكل و دشوار،
مثلا #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر يكى از فرايض مهم اسلامى و از جملهى اعمال صالحه است.
مشكل اول اين دستور دينى، وقوف علمى به ابعاد مختلف عمل و شناخت معروف و منكر است،
و مشكل دوم، عوارض ناشى از امر و نهى و تشخيص موارد روا از ناروا است.
گاهى يك فرد مسلمان عملى را منكر تصور مىكند و مىخواهد عاملش را نهى نمايد، با اينكه آن عمل گناه نيست و نهى از آن اگر موجب شرمندگى و ايذاء عامل عمل شود، نهىكننده نه تنها عمل صالحى انجام نداده، بلكه با ايذاء يك مسلمان مرتكب گناه شده است.
در جايى كه عمل، منكر واقعى است و نهى از آن لازم باشد، نهىكننده بايد تكاليف دينى خود را بداند و به گونه اى عمل كند كه از مرز شرع مقدس تجاوز ننمايد. چه بسيار افرادى در گذشته و حال كارهايى را انجام داده و مىدهند به تصور عمل صالح، در حالى كه عملشان غيرصالح و ناشى از جهل و بىاطلاعى از مقررات اسلام است.
مرد مسلمانى #همسايه اى داشت نصرانى، با او از اسلام سخن گفت و مزاياى اين دين مقدس را براى او بيان نمود. مرد نصرانى دعوت او را اجابت كرد و اسلام را پذيرفت. نيمهى شب فرارسيد. مرد مسلمان در خانهى تازه مسلمان را كوبيد. صاحب خانه گفت: كيستى؟ گفت: من فلانى هستم. پرسيد: كارى دارى؟ پاسخ داد: برخيز، وضو بگير، لباس در بر كن، و با هم براى نماز برويم. مرد تازه مسلمان وضو گرفت، لباس پوشيد، با او به مسجد رفت. دو نفرى نماز خواندند تا سپيدهى صبح دميد. آنگاه نماز صبح خواندند، آنقدر ماندند تا هوا كاملا روشن شد. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. مرد مسلمان گفت: كجا مىروى؟ روز كوتاه است و فاصله تا ظهر كم. او را نشاند تا نماز ظهر را خواند، باز گفت: فاصلهى تا نماز عصر كم است. او را نگاه داشت تا نماز عصر را هم در وقت فضيلت خواند. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. به او گفت: الان اواخر روز است. او را نگاه داشت تا نماز مغرب را خواند. باز تازه مسلمان برخاست به منزل برود، به وى گفت: فقط يك نماز باقى مانده و آن نماز عشاء است، او را نگاه داشت تا وقت فضيلت عشاء رسيد، نماز عشاء را هم خواند و سپس از هم جدا شدند. نيمهى شب فرارسيد، مجددا مسلمان در خانهى تازه مسلمان را كوبيد. صاحبخانه گفت: كيست؟ جواب داد: فلانى هستم. پرسيد: چه كار دارى؟ گفت: برخيز وضو بگير، لباس بپوش، با من بيا براى نماز. تازه مسلمان گفت: برو براى اين دين كسى را پيدا كن كه از من فارغالبالتر باشد، من كم بضاعتم و عائلهدار.
امام صادق (ع) فرمود: ادخله فى شىء اخرجه منه.
اين مرد مسلمان زحمت كشيد، او را از نصرانيت و ضلالت به اسلام آورد و دوباره با اعمال نادرست خود به نصرانيتش برگرداند.
مسلمانانى كه علاقه دارند راه عباد #صالح را بپيمايند و تمام اعمالشان صحيح و طبق دستور شرع مقدس انجام شود، بايد در شناخت تعاليم الهى كوشا و جدى باشند و از راهنمايى و ارشاد دين شناسان، آنطور كه بايد استفاده نمايند تا در اداى فرايض و سنن، صراط مستقيم را بپيمايند و در بيراهه هر قدر هم خفيف باشد، قدم نگذارند.
اولياى گرامى اسلام، همواره مراقب دوستان و پيروان خود بودند و به صور مختلف آنان را متوجه وظايفشان مىنمودند و اگر در موردى غفلتى را مشاهده مىكردند، همانند پدرى مهربان تذكر مىدادند و مسير صحيح را ارائه مىنمودند.
*رسول اكرم (ص) بر مريضى وارد شد. پرسيد: شما را چه شده است؟ عرض كرد: نماز مغرب را با ما به جماعت برگزار فرموديد، سورهى قارعه را تلاوت نموديد. عرض كردم:
اللهم ان كان لى عندك ذنب تريد ان تعذبنى به فى الاخره فعجل ذلك فى الدنيا،
بار الها! اگر از من نزد تو گناهى است كه اراده دارى مرا در قيامت به كيفر آن عذاب نمايى، در آن عذاب تعجيل كن و در دنيا معذبم نما. بر اثر آن دعا، چنين شدم كه ملاحظه مىفرمايى.
حضرت فرمود: بدسخنى به زبان آوردى. چرا نگفتى :
ربنا! آتنا فى الدنيا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار، فدعا له حتى افاق.
بار الها! در دنيا به ما حسنه اعطا كن و در آخرت حسنه اعطا فرما و ما را از عذاب آخرت مصون و محفوظ بدار.
سپس رسول اكرم (ص) دربارهى مریضی اش دعا نمود و بهبودى يافت.
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب «داستانهای شگفتانگیز از زندگی حضرت حضرت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها)»
https://taaghche.com/book/40019
✍️ فخری باقری بیگدلی
👈شما میتوانید آنرا قاونی از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_فاطمه زهرا سلام الله علیها
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_171
* يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً
*اى اهل كتاب! در دین خود غلوّ نكنید و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهید. همانا مسیح، عیسى پسر مریم، فرستاده ى خداوند و كلمه ى اوست كه به مریم القا نمود و روحى است از جانب او. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث قائل نشوید. (از این حرف) دست بردارید كه به نفع شماست. جز این نیست كه اللّه خدایى است یكتا، و از اینكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند براى تدبیر و سرپرستى هستى كافى است.
* «كلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى شود، چون همانطور كه كلمه، بیانگر مطالبى است كه در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر كمالات پروردگارند. چنانكه در حدیث آمده است: «نحن كلمات اللّه التّامات» ما كلمات كامل الهى هستیم.]
شاید هم مراد از كلمه، همان جمله ى «كن فیكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن كلمه است.چنانكه در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و مى فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فیكون»
از امام صادق علیه السلام درباره ى «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عیسى علیهما السلام قرار داد.
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه ى این دو خدا مى دانند، كه نوعى كفر است. قرآن هم مى فرماید: «لقد كفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة»آنانكه خدا را یكى از خدایان سه گانه مى دانند، كافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یكى از خدایان سه گانه مى دانند كه قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه» اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ كنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام كفّار و مشركان به شمار آمده اند
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_106
و من خطبة له (علیه السلام) و فيها يبيّن فضلَ الإسلام و يذكر الرسول الكريم ثم يلوم أصحابه.
امام عليه السلام در اين خطبه مزاياى اسلام را بيان كرده و به فضايل پيامبر صلى الله عليه و آله اشاره مى كند، سپس يارانش را (به خاطر خلاف هايى كه مرتكب شده اند) مورد سرزنش قرار مى دهد.
اين خطبه در شهر كوفه در نكوهش و هشدار كوفيان ايراد شد
❇️ بخش سوم: واگذاری امور به ظالمان
👈 وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِنْ كَرَامَةِ اللَّهِ تَعَالَى لَكُمْ مَنْزِلَةً تُكْرَمُ بِهَا إِمَاؤُكُمْ وَ تُوصَلُ بِهَا جِيرَانُكُمْ وَ يُعَظِّمُكُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ لَا يَدَ لَكُمْ عِنْدَهُ وَ يَهَابُكُمْ مَنْ لَا يَخَافُ لَكُمْ سَطْوَةً وَ لَا لَكُمْ عَلَيْهِ إِمْرَةٌ، وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ، وَ كَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ تَرِدُ وَ عَنْكُمْ تَصْدُرُ وَ إِلَيْكُمْ تَرْجِعُ، فَمَكَّنْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِكُمْ وَ أَلْقَيْتُمْ إِلَيْهِمْ أَزِمَّتَكُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِي أَيْدِيهِمْ، يَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ يَسِيرُونَ فِي الشَّهَوَاتِ، وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ فَرَّقُوكُمْ تَحْتَ كُلِّ كَوْكَبٍ لَجَمَعَكُمُ اللَّهُ لِشَرِّ يَوْمٍ لَهُمْ.
*️⃣ 3. ره آورد #بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
مردم از سر نعمت بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده ايد كه حتّى كنيزان شما را گرامى مى دارند، و به همسايگان شما محبّت مى كنند، كسانى براى شما احترام قائلند كه شما از آنها برترى نداشته و بر آنها حقّى نداريد كسانى از شما مى ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتى داريد.
4. علل سقوط و سير ارتجاعى امّت:
با آن همه بزرگوارى و كرامت، هم اكنون مى نگريد كه قوانين و پيمان هاى الهى شكسته شده امّا خشم نمى گيريد، در حالى كه اگر پيمان پدرانتان نقض مى شد ناراحت مى شديد، شما مردمى بوديد كه دستورات الهى ابتدا به دست شما مى رسيد و از شما به ديگران ابلاغ مى شد و آثار آن باز به شما بر مى گشت. اما امروز جايگاه خود را به ستمگران واگذارديد، و زمام امور خود را به دست بيگانگان سپرديد، و امور الهى را به آنان تسليم كرديد آنهايى كه به شبهات عمل مى كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنى اميه) به خدا سوگند اگر دشمنان، شما را در زير ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را براى انتقام گرفتن از ستمگران گرد مى آورد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 افسوس که قدر اين نعمت (عظمتى که مسلمانان در سايه اسلام پيدا کردند) را نشناختيد
* انتقام عجيب #بنی_عباس از #بنی_امیه !
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 30
#عدم_همنشینی_با_ظالم
❇️ يكى از دعاهاى اهل ايمان به پيشگاه حضرت حق اين است كه آنان را از قرار گرفتن با #ظالم ها و ستمكاران حفظ كند:
وَ اذا صُرِفَتْ ابْصارُهُمْ تِلْقاءَ اصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لاتَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمينَ - اعراف (7): 47.»
و چون بهشتيان، چشمانشان ناخواسته به سوى دوزخيان گردانده شود، گويند: پروردگارا! ما را با گروه ستمكاران قرار مده.
رَبِّ فَلا تَجْعَلْنى فِى الْقَوْمِ الظّالِمينَ - مؤمنون (23): 94.»
پس پروردگارا! مرا در ميان گروه ستمكاران قرار مده [و با آنان قرين عذاب مكن
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 154
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ « يكى از دعاهاى اهل ايمان به پيشگاه حضرت حق اين است كه آنان را از قرار گرفتن با #ظالم ها و ستمكاران حفظ كند:
وَ اذا صُرِفَتْ ابْصارُهُمْ تِلْقاءَ اصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لاتَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمينَ - اعراف 47.» »
👤استاد حسین #انصاریان در شرح آخرین فقرات دعای #چهاردهم ( اینجا )
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#چهاردهم
#ظلمت_نفسی
#عدم_همنشینی_با_ظالم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ " اسلام این را به ما میگوید که :
در مقابله و مبارزهی #ظالم و #مظلوم، مرزی نیست.
هر جای دنیا، همین که مستکبری هست، شما باید با او مبارزه بکنید.
باید علیه او باشید، نه با او !!! "
👤 #مقام_معظم_رهبری ( متن کامل اینجا )
#عدم_همنشینی_با_ظالم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_172
* لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً
و هرگز #مسیح از اینكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نیز (سرپیچى ندارند) و هر كس از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) بزودى همه را به نزد خود محشور مى كند.
*امام رضا علیه السلام به جاثلیق رهبر مسیحیان آن زمان فرمود: همه چیزِ #عیسى خوب بود، جز آنكه اهل عبادت نبود. جاثلیق ناراحت شد و گفت: او بیشترین عبادت را انجام مى داد. حضرت پرسید: چه كسى را مى پرستید؟ جاثلیق خاموش شد، چون فهمید كه هدف امام آن است كه بفهماند «عابد» نمى تواند «معبود» باشد !!!
مردم نسبت به عبادت خداوند سه حالت دارند: گروهى مستكبر، گروهى تسلیم و گروهى طالب. حضرت على علیه السلام مى فرماید: «كفى بى عزّاً ان اكون لك عبداً و كفى بى فخراً ان تكون لى ربّا» برایم همین افتخار بس كه بنده ى تو باشم.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_107
و من كلام له عليه السلام فى بعض ايّام صفّين.
يكى از سخنان امام عليه السلام كه در يكى از روزهاى جنگ صفّين ايراد فرموه است.
❇️ #تقدیر و #تشویق #رزمندگان اسلام
👈 وَ قَدْ رَأَيْتُ جَوْلَتَكُمْ وَ انْحِيَازَكُمْ عَنْ صُفُوفِكُمْ تَحُوزُكُمُ الْجُفَاةُ الطَّغَامُ وَ أَعْرَابُ أَهْلِ الشَّامِ، وَ أَنْتُمْ لَهَامِيمُ الْعَرَبِ وَ يَآفِيخُ الشَّرَفِ وَ الْأَنْفُ الْمُقَدَّمُ وَ السَّنَامُ الْأَعْظَمُ؛ وَ لَقَدْ شَفَى وَحَاوِحَ صَدْرِي أَنْ رَأَيْتُكُمْ بِأَخَرَةٍ تَحُوزُونَهُمْ كَمَا حَازُوكُمْ وَ تُزِيلُونَهُمْ عَنْ مَوَاقِفِهِمْ كَمَا أَزَالُوكُمْ حَسّاً بِالنِّصَالِ وَ شَجْراً بِالرِّمَاحِ، تَرْكَبُ أُوْلَاهُمْ أُخْرَاهُمْ كَالْإِبِلِ الْهِيمِ الْمَطْرُودَةِ تُرْمَى عَنْ حِيَاضِهَا وَ تُذَادُ عَنْ مَوَارِدِهَا.
* وصف نبرد ياران در صفّين براى تشكّر و تقويت روحيّه سربازانش :
از جاى كنده شدن و فرار شما را از صف ها ديدم، فرومايگان گمنام، و بيابان نشينانى از شام، شما را پس مى راندند، در حالى كه شما از بزرگان و سرشناسان عرب و از سران شرف مى باشيد، برازندگى چشمگيرى داريد و قلّه هاى سر فراز و بلند قامتيد، سر انجام سوزش سينه ام با مقاومت و حملات دلاورانه شما، تسكين يافت، كه ديدم شاميان را هزيمت داديد وصف هاى آنان را در هم شكستيد، و آنان را از لشكرگاه خود رانديد، آنگونه كه آنها شما را كنار زدند.
مى ديدم با نيزه ها آنان را كوفتيد و با تيرها، آنها را هدف قرار داديد، كه فراريان و كشتگان دشمن روى هم ريختند، و بر دوش هم سوار مى شدند، چونان شتران تشنه اى كه از آبشخورشان برانند و به هر سو گريزان باشند.
***امام(عليه السلام) اين خطبه را هنگامى بيان فرمود که ميمنه (بخش راست لشکر) اهل عراق عقب نشينى کرد; سپس در يک ضدّ حمله، به جاى خود بازگشت و به «مالک اشتر» پيوست و «مالک» به اتّفاق آنها بر صفوف لشکر شام يورش برد و آنها را پراکنده ساخت. هنگامى که امام اين دو صحنه را مشاهده کرد، آنها را مخاطب ساخت و سخنان بالا را خطاب به آنها ايراد فرمود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 * ای رزمندگان بر زخم دلم مرهم نهاديد!!!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 31
#عدم_تساوی_ظالم_با_مؤمن_نزد_خدا
❇️ #ظالم و #فاسق با #مومن در پيشگاه خداوند مساوى نيستند:
اجَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فى سَبيلِ اللّهِ لايَسْتَوُونَ عِنْدَ اللّهِ وَ اللّهُ لا يَهْدِى الْقَوْمَ الظّالِمينَ - توبه 19»
آيا آب دادن به حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را مانند [عمل] كسى قرار دادهايد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟! [اين دو] نزد خدا برابر و يكسان نيستند و خدا گروه ستمكاران را هدايت نمىكند.
افَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لايَسْتَوُونَ - سجده 18»
با اين حال آيا كسانى كه مؤمناند مانند كسانى هستند كه فاسقاند؟ [نه هرگز اين دو گروه] مساوى و يكسان نيستند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 155
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2