eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعة به معنای آسایش زندگی است. حسن مقابل سوء است. ممکن است در زندگی،آسایش باشد اما آرامش نباشد.آرامش همان حسن است و اضطراب،سوء است. اگر گشایش،همراه با آرامش باشد این زندگی سعادتمندانه است. حال منظور از آرامش چیست؟بطور خلاصه«یاد خدا» «الا بذکر الله تطمئن القلوب» خداوندا آسایش زندگی همراه با آرامش عطا بفرما.
الدعه السكينه، الراحه و خفض العيش. «دعه» به معناى ، به معناى راحت، و به معناى سهولت زندگى است، و ترجمه‏ ى عبارت امام (ع) چنين مى‏شود: بار الها! مرا در امرار حيات، از گذرانى سهل و معاشى راحت برخوردار فرما.
ممكن بود جمله‏ اول حضرت سجاد (ع) (و لا تفتنى بالسعه ) در ذهن بعضى اثر نامطلوب به جاى بگذارد و تصور كنند كه حضرت زين‏العابدين (ع) از پيشگاه الهى درخواست مضيقه‏ مالى و سختى معاش دارد و با گذران راحت و زندگى توام با آسايش مخالف است. از اين رو حضرت زين‏العابدين (ع) به منظور پيشگيرى از چنين برداشت ناصحيح، بلافاصله پس از ذكر جمله‏ اول، جمله‏ دوم ) و امنحنى حسن الدعه ( را به پيشگاه خداوند عرض نموده و از ذات مقدسش زندگى راحت و گذران خالى از محنت و مشقت را درخواست كرده است.
امام (ع) در دعاى اول از خداوند خواسته كه او را به امتحان خطير ثروتمندى و مالدارى مبتلا نكند و در دعاى دوم تمنا نموده است كه او را از زندگى راحت به قدر كفاف معاش برخوردار سازد
رسول اكرم (ص) : اللهم ارزق محمدا و آل محمد عليهم‏السلام و من احبهم العفاف و الكفاف. بار الها به محمد و آل محمد و همچنين دوستداران و محبينشان قدرت كف نفس و معاش به قدر كفاف روزى فرما.
رسول اكرم (ص) از بيابانى گذر كرد: *شترانى را ديد كه مشغول چرا هستند و شترچران مراقب آنهاست. حضرت كسى را نزد او فرستاد تا قدرى شير براى رفع عطش از وى بخواهد. شتربان گفت: شيرى كه در پستان شترهاست غذاى صبح عشيره است و شيرى كه در ظروفمان هم اكنون موجود است، غذاى شب آنهاست و چيزى به فرستاده‏ رسول اكرم (ص) نداد. پيغمبر اسلام (ص) درباره‏اش دعا كرد و گفت: اللهم اكثر ماله و ولده بار الها! مال و اولادش را زياد كن. *از آنجا گذشتند، به چوپانى رسيدند كه گوسفند مى‏چراند. براى گرفتن شير، نزد وى فرستاد. او گوسفند را دوشيد و در ظرف پيمبر (ص) ريخت، به علاوه شيرى را كه در ظرف خود قبلا دوشيده بود، در ظرف شير آن حضرت اضافه كرد و گوسفندى را نيز فرستاد و پيام داد: اين چيزى بود كه نزد ما وجود داشت و اگر دوست داريد بر آن بيفزاييم. رسول اكرم (ص) درباره‏ى او دعا كرد و گفت: اللهم ارزق محمدا و آل محمد الكفاف. بار الها! به وى كفاف زندگى عطا فرما. **بعضى از اصحاب عرض كردند: شما درباره‏ كسى كه ردتان نمود دعايى كرديد كه همه‏ ما دوستدار آن هستيم، و درباره‏ كسى كه حاجت شما را برآورده ساخت، دعايى نموديد كه همه ما نسبت به آن كراهت داريم و بى‏ميليم. حضرت فرمود: ان ما قل و كفى خير مما كثر و الهى. مال كم كه براى زندگى كفايت مى‏كند، بهتر از مال بسيارى است كه موجب غفلت آدمى از خداوند مى‏شود. آنگاه درباره‏ى محمد و آل محمد دعاى كفاف فرمود.
تاكيد اسلام : مردان تا جايى كه قدرت دارند به زندگى زن و فرزند خويش توسعه دهند و هر چه بيشتر موجبات آسايش و رفاهشان را فراهم آورند : *رسول اكرم (ص) فرموده: ليس منا من وسع عليه ثم قتر على عياله. از ما نيست كسى كه به وى توسعه‏ى مالى داده شده، اما او به خانواده‏ى خود سختگير است و آنان را در مضيقه و تنگى مى‏گذارد. *حضرت رضا (ع) فرمودند: صاحب النعمه يجب عليه التوسعه على عياله. بر صاحبان نعمت واجب است كه در خانواده خود توسعه دهند و بر آنان سختگيرى ننمايند.
*امام سجاد (ع) در جمله‏ اول دعا ، درخواست منفى نموده، عرض كرد: و لا تفتنى بالسعه. بار الها! با مالدارى و ثروت زياد مرا در معرض آزمايش و اختبار قرار مده. امام (ع) با آنكه معصوم و مصون از لغزش و خطاست، معذلك دعا مى‏كند كه خداوند به وى ثروت بسيار ندهد و به امتحان سخت مبتلا نگردد. *امام در جمله‏ دوم كلام خود دعاى مثبت مى‏نمايد، عرض مى‏كند: و امنحنى حسن الدعه. بار الها! به من زندگى راحت و گذرانى خالى از رنج و مشقت عطا فرما. اين درخواست مثبت از حضرت زين‏ العابدين (ع) اشاره به دعايى است كه رسول اكرم (ص) مكرر درباره‏ خود و اهل‏بيت و همچنين دوستدارانشان به پيشگاه بارى تعالى عرض كرده و درخواست كفاف و عفاف نموده است.
زندگى آسوده و راحت، ثروت‏اندوزى و گردآورى مال زياد لازم ندارد، بلكه مال بسيار، آرامش فكر و آسايش خاطر را از ميان مى‏برد و گاه زندگى را تلخ و ناراحت مى‏سازد. اما درآمد به قدر كفاف، مايه‏ آرامش ضمير و گذران مرفه است، خصوصا اگر كفاف به قدرى باشد كه مسئول خانواده بتواند از هر جهت آسايش اهل‏بيت را فراهم آورد و بر اثر نداشتن مال در سختى و مضيقه قرارشان ندهد.
امام سجاد (ع) اين طور زندگى توام با آسايش و آرامش را در دعاى خود به «حسن دعه» تعبير فرموده است.
امام صادق (ع) فرمود: پنج خصلت است كه اگر كسى فاقد يكى از آنها باشد گذران و معيشتش ناقص، عقلش نارسا، و قلبش مشغول خواهد بود. فاولها صحه البدن، و الثانيه الامن، و الثالثه السعه من الرزق، و الرابعه الانيس الموافق و الخامسه و هى تجمع هذه الخصال الدعه. اول سلامت بدن، دوم امنيت، سوم گشايش رزق، چهارم انيس موافق. پنجم كه تمام اين خصال را در بر دارد «دعه» است، يعنى آسايش زندگى و سهولت معاش. راوى عرض كرد: انيس موافق كيست؟ فرمود: الزوجه الصالحه و الولد الصالح و الخليط الصالح زن صالحه، فرزند صالح، و همنشين و جليس صالح.
در روايتى فوق امام صادق (ع) كلمه «دعه» را حاوى تمام صفاتى معرفى نموده كه وجود همه‏ آنها شرط معيشت كامل است. اگر كسى در گذران حيات واجد همه آنها باشد، از زندگى بسيار خوب و مطبوع برخوردار است و اگر فاقد يكى از آنها باشد، به نسبت، فاقد يكى از جهات كمال زندگى خواهد بود.
✳️ اللهم و امنحنى حسن الدعه. امام سجاد عليه‏ السلام در اين قطعه نورانی از دعاى شريف «مكارم الاخلاق»، به درگاه الهی عرضه می دارد : بار الها! به من زندگى راحت و گذرانى خالى از رنج و مشقت عطا فرما. زندگى آسوده و راحت، ثروت‏ اندوزى و گردآورى مال زياد لازم ندارد، بلكه مال بسيار، آرامش فكر و آسايش خاطر را از ميان مى‏برد و گاه زندگى را تلخ و ناراحت مى ‏سازد. اما درآمد به قدر كفاف، مايه‏ آرامش ضمير و گذران مرفه است، خصوصا اگر كفاف به قدرى باشد كه مسئول خانواده بتواند از هر جهت آسايش اهل‏بيت را فراهم آورد و بر اثر نداشتن مال در سختى و مضيقه قرارشان ندهد. 🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب قهرمانان و بازندگان https://eitaa.com/sahife2/50209 *️⃣ کانال 🆔 @sahife2
💠 5 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا ) 🙏التماس دعا 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَيْنَ شُرَكَآؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ و روزى كه آنان را یكسره محشور مى كنیم، سپس به كسانى كه شرك ورزیدند گوییم: كجایند شریكان شما كه بر ایشان گمان (خدایى) داشتید؟ ✳️ ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُواْ وَاللَّهِ ربِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ‏ پس (از آن همه فریفتگى به بتان، در پیشگاه خداوند) عذرى نیابند جز آنكه (از بتان بیزارى جسته و) بگویند: سوگند به خدا! پروردگارمان، ما هرگز مشرك نبوده ایم. ✳️ اُنظُرْ كَيْفَ كَذَبُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏ بنگر كه چگونه علیه خود دروغ گفتند و (تمام بت ها و شریكان كه همواره مى ساختند از نزد آنان محو شد و) آنچه به دروغ و افترا به خدا نسبت مى دادند از دستشان رفت. ✍️ بازخواست ذلّت بار مشركین در قیامت، نشانه ى محرومیّت آنان از رستگارى است، همان محرومیّتى كه در آیه ى قبل به آن اشاره شده است. گرچه آیه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غیر اولیاى خدا را بپذیرند و با اولیاى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخیزند، به نوعى مشركند. در زیارت جامعه ى كبیره مى خوانیم: «و مَن حاربكم مشرك» و در حدیث آمده است: «الرّاد علینا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذیرد و چنین شخصى به منزله ى مشرك است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ خاطب به اهل البصرة على جهة اقتصاص الملاحم. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن اهل بصره را مخاطب ساخته و با ، از حوادث آينده آن ها را با خبر مى سازد. 👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: وصف و آثار آن *️⃣ سَبِيلٌ أَبْلَجُ الْمِنْهَاجِ، أَنْوَرُ السِّرَاجِ؛ فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ، وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ، وَ بِالْإِيمَانِ يُعْمَرُ الْعِلْمُ، وَ بِالْعِلْمِ يُرْهَبُ الْمَوْتُ، وَ بِالْمَوْتِ تُخْتَمُ الدُّنْيَا، وَ بِالدُّنْيَا تُحْرَزُ الْآخِرَةُ، وَ بِالْقِيَامَةِ تُزْلَفُ الْجَنَّةُ وَ تُبَرَّزُ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ؛ وَ إِنَّ الْخَلْقَ لَا مَقْصَرَ لَهُمْ عَنِ الْقِيَامَةِ، مُرْقِلِينَ فِي مِضْمَارِهَا إِلَى الْغَايَةِ الْقُصْوَى. قَدْ شَخَصُوا مِنْ مُسْتَقَرِّ الْأَجْدَاثِ وَ صَارُوا إِلَى مَصَايِرِ الْغَايَاتِ، لِكُلِّ دَارٍ أَهْلُهَا، لَا يَسْتَبْدِلُونَ بِهَا وَ لَا يُنْقَلُونَ عَنْهَا. ✳️ 2. ره آورد ايمان: *️⃣ ايمان روشن ترين راه ها و نورانى ترين چراغ هاست، با ايمان مى توان به اعمال صالح راه برد، و با اعمال نيكو به ايمان مى توان دسترسى پيدا كرد، با ايمان، علم و دانش آبادان است، و با آگاهى لازم، انسان را از مرگ مى هراسد، و با مرگ دنيا پايان مى پذيرد، و با دنيا، توشه آخرت فراهم مى شود، و با قيامت بهشت نزديك مى شود، و جهنّم براى بدكاران آشكار مى گردد، و مردم جز قيامت قرار گاهى ندارند، و شتابان به سوى ميدان مسابقه مى روند تا به منزلگاه آخرين رسند. گويا مى نگرم، همه از ها خارج شده به سوى منزلگاه هاى آخرين در حركتند، هر خانه اى در بهشت به شخصى تعلق دارد، كه نه ديگرى را مى پذيرند و نه از آنجا به جاى ديگر انتقال مى يابند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 پيشروى به سوى سرمنزل مقصود * اسباب نجات در قيامت 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 14 تا 16) پایانی https://eitaa.com/sahife2/54763 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
13 ‏ 1 ✳️ به نوح گفت: تو بر من نعمتى دارى و من به تو چند خصلت بياموزم، نوح فرمود: نعمت من بر تو چيست؟ گفت: اين كه نفرين كردى بر قومت و خدا همه آنها را هلاك كرد. بپرهيز از كبر و حرص وحسد؛ زيرا كبر مرا از سجده بر آدم بازداشت و كافر وشيطان رجيم كرد، و حرص بود كه همه بهشتى كه بر آدم مباح بود جز يك درخت، او را واداشت از آن خورد، مبادا حسود باشى كه پسر آدم از حسد برادرش را كشت. نوح به او گفت: چه وقت بر انسان چيره‏ترى؟ گفت: به وقت خشم و غضب. «1» امام صادق عليه السلام از پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نقل مى‏فرمايد كه ايشان فرمود: ابليس به نزد موسى درآمد در حالى كه كلاه بلندش را از سربرداشت، سلام كرد، موسى گفت: كيستى؟ گفت: ابليس، فرمود: خدا دورت دارد اين كلاه دراز براى چيست؟ گفت: با آن دلهاى بنى آدم را بربايم. فرمود: به كدام گناه بر انسان چيره شوى؟ گفت: خودبينى، و زياد ديدن عمل و كم ديدن گناه. سپس گفت: اى موسى! با زن بيگانه خلوت مكن؛ زيرا هر كه چنين كند من خود يار او شوم نه ياران من، مبادا با خدا عهدى بندى كه هر كس با خدا عهدى بندد من خود اغوا گرش باشم نه يارانم تا از وفا بازماند، چون قصد صدقه كردى زود بپرداز كه چون بنده قصد صدقه كند من كنار او باشم نه يارانم تا او را از انجام اين عمل خدا پسند و اين كردار ستوده باز دارم. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 86 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
*️⃣ در 👤 👈 اینجا بخوانید و بشنوید http://samtekhoda.tv3.ir/content/203579 https://www.aparat.com/v/0AZWG 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2