امام سجاد(ع) برای حل بحران اخلاقی عصر خود، راه ارتباط انسان با خدا را برگزید
امام سجاد(ع) در سن ۵۷ سالگی به دست حاکم مدینه به دستور خلیفه عبدالملک به شهادت رسید.
عصری که امام سجاد(ع) در آن زندگی میکرد، عصری بود که جامعه فاقد اخلاق بود و لذا آن حضرت از باب اخلاق برای هدایت جامعه وارد شد.
ولایت چهار مرتبه دارد و اولین مرتبه آن تصرف درعالم طبیعت است که خدا آن را به ولی خود که عصمت دارد وا می گذارد و معجرات انیبا(ع)، ائمه(ع) و اولیا نشئت گرفته از آن و از نوع تکوینی است.
ولایت تشریعی دومین مرحله ولایت است که در آن خدا به وسلیه پیامبر(ص) تفسیر احکام را به اهل بیت(ع) واگذارده است و حدیث ثقلین به آن اشاره دارد.
سومین مرتبه ولایت را مقتدا بودن در اخلاق، اسوه و روشها و منشها و چهارمین مرتبه ولایت در مقام حکومت و اداره کشور اسلامی است که امام سجاد(ع) از آن محروم بود، همان طور که امام حسین(ع) و امام حسن از آن محروم شدند.
عمده تمرکز آن حضرت بر روی اخلاق بود، زیرا عصر او عصری آشفته بود؛ در داخل، بنی امیه، همه چیز را به نفع خودشان تفسیر و قران را به نفع خودشان مصادره کرده بودند، از طرف دیگر چون دوره کشورگشایی بود، دیگر سرزمین ها می خواستند ببینند اسلام چیست و خطر، این بود که اسلام را به وسیله ولید، منصور و عبدالملکها بشناسند که در نتیجه از این در وارد و از در دیگر، خارج می شدند.
لذا امام سجاد(ع) در آن بحران اخلاقی هم نسبت به مردم داخلی و هم نسبت به جوامع دیگر، وظیفه داشت، بنابراین راه ارتباط انسان با خدا برگزید که صحیفه سجادیه تابلویی از این ارتباط است و به هر دعایی که نگاه می کنیم، مملو از اخلاق است.
در دعای #بیست_ششم صحیفه سجادیه ( #دعا_بیست_ششم_3 ) در دعای برای همسایگان و دوستانشان امام(ع) عرض میکنند:
🔹و اجْعَلْنِى اللَّهُمَّ أَجْزِى بِالْإِحْسَانِ مُسِيئَهُمْ، وَ أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِمْ، وَ أَسْتَعْمِلُ حُسْنَ الظَّنِّ فِى كَافَّتِهِمْ، وَ أَتَوَلَّى بِالْبِرِّ عَامَّتَهُمْ، وَ أَغُضُّ بَصَرِى عَنْهُمْ عِفَّةً، وَ أُلِينُ جَانِبِى لَهُمْ تَوَاضُعا، وَ أَرِقُّ عَلَى أَهْلِ الْبَلاءِ مِنْهُمْ رَحْمَةً، وَ أُسِرُّ لَهُمْ بِالْغَيْبِ مَوَدَّةً، وَ أُحِبُّ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عِنْدَهُمْ نُصْحا، وَ أُوجِبُ لَهُمْ مَا أُوجِبُ لِحَامَّتِى، وَ أَرْعَى لَهُمْ مَا أَرْعَى لِخَاصَّتِى🔹
خدایا به من توفیق بده که در برابر اسائه مؤمنین و مسلمانانی که به من بد می کنند، به ایشان خوبی کنم و نسبت به تمام مسلمانان حسن ظن داشته باشم، مگر آنان که وضعشان روشن است،
یعنی جامعه اسلامی را با #حسن_ظن بنگرم و به تمام امت را نیکی کرده و با نیت خدمت و نیکی در جامعه زندگی نمایم و از لغزش ها، بدی ها و برخورد ها چشم پوشی کنم.
امام سجاد(ع) درادامه میفرمایند:
وَ أَغُضُّ بَصَرِى عَنْهُمْ عِفَّةً
اگر بخواهم چنین کنم، باید #عفت داشته باشم، پس خدایا تو به من عفت بده.
«راغب» در «مفردات» می گوید: «عفت» حالتی برای نفس انسانی است که به واسطه آن از هوای نفس، دوری و در اعتدال، زندگی می کند.
عفت، نقطه اعتدال است که حالتی میان افراط ـ حرص و آز به دنیا ـ و تفریط ـ بی اعتنایی به دنیا ـ یعنی عفت در همه اموری است که منافع مادی و دنیوی مطرح است؛ عفت چشم، عفت دست، عفت پا و عفت اندیشه.
از امیر مؤمنان علی(ع) نقل است که می فرمایند: «ورع ثمره عفاف است»، یعنی عفت است که آدم را به تقوا و ورع دعوت می کند.
امیرالمؤمنین در جای دیگر می فرمایند که عاقل کسی است که وقتی می ترسد نفس اماره بر او حمله کند، آن را مهار می کند، چون نفس اماره در مواقع گوناگون، هجوم می آورد.
👤 آیت الله #امامی_کاشانی
🙏کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
از صحیفه سجادیه - مجموعه ادعیه نقل شده از امام زین العابدین میتوان به عنوان سندی محکم نام برد که با توجه به ارزش زمان و تغییرات تاریخی، مسلمانان همواره می توانند از آن استفاده کنند.
👤 آیت الله #امامی_کاشانی
🙏کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴بدانند که سربازانِ راه روشن شهید #قاسم_سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت #باذن_الله.
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
👤#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
🚨فليعلم الأعداء أنّ هذه الفاجعة سيعقبها ردّاً قاسياً، بإذن الله
دشمنان بدانند این فاجعه پاسخ سختی را به دنبال خواهد داشت به خواست خدا (#باذن_الله )
👤#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_137
✳️ وَكَذَلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَدِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُواْ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ
و بدین سان (بت ها و خادمان بت ها كه) شریكان آنها (در اموالشان محسوب مى شدند،) كشتن فرزند را براى بسیارى از مشركان (به عنوان قربانى براى بت ها) زیبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشیده و آیین آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مى خواست چنین نمى كردند (و به اجبار جلو آنان را مى گرفت)، پس آنان را با دروغ هایى كه مى بافند واگذار.
✍️ همان گونه كه تقسیم كشت و دام، میان خدا و شریكان، در نظر مشركان جلوه داشت،
عشق به بت و فرزندكشى در پاى بت را هم وسوسه هاى شیطانى در نظرشان آراسته بود.
مشركان :
یا مى گویند: دختر ننگ است و زنده به گورش مى كنند، «أیمسكه على هون»
یا مى گویند: خرجى ندارم و باید نابود شود، «خشیة املاق»
یا قربانی آن را نوعى قرب به بت ها مى دانند (این آیه)
كه همه ى اینها نوعى تزیین است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2