❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_153
✳️ وأَنَّ هَذَا صِرَطِى مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَ لِكُمْ وَصَّكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
و این (دستورها) راه مستقیم من است. پس آن را پیروى كنید و راههاى دیگر را پیروى نكنید كه شما را از راه خداوند پراكنده كند. این سفارش خداوند به شماست، باشد كه تقوا پیشه كنید.
✍️ پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله براى توضیح این آیه از روش نمایشى استفاده كرده، با دست مبارك خود خط مستقیمى بر زمین كشیدند و فرمودند:
این راه مستقیم است كه یكى بیش نیست. سپس خطوطى از راست و چپ آن خط ترسیم كرده و فرمودند: اینها راههایى است كه شیطان به آن دعوت مى كند
در پایان سه آیه ى اخیر، سه تعبیر مختلف آمده است:
در پایان آیه #انعام_151 که نهى از شرك و قتل و فحشا است. «لعلّكم تعقلون» آمده است، یعنى زشتى این امور با اندكى تعقّل و فكر، براى همه روشن مى شود.
در آیه ى #انعام_152 که به حفظ مال یتیم و رعایت قسط و عدل و وفاى به عهد فرمان مى دهد، تعبیر «لعلّكم تذكّرون» آمده، یعنى خوبى عدالت را فطرت و نهاد هركس مى پذیرد، تنها باید تذكّر داد.
در این آیه نیز كه پیروى از دستورهاى خداست، «لعلّكم تتّقون» آمده، یعنى تقوا همان گام نهادن در راه اطاعت و فرمان الهى است.
آنگونه كه «نور» یكى است و «ظلمات» متعدّد، راه مستقیم یكى است و راه هاى انحرافى متعدّد. («صراط» مفرد آمده ولى «سُبل» جمع)
در روایات مى خوانیم كه مصداق عینى راه مستقیم، رسول خداصلى الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام از اهل بیت او هستند. ( علی و اولاد او)
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_191
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يَحْمَدُاللَّهَ وَ يَثْنى عَلى نَبِيِّهِ وَ يُوصى بِالزُّهْدِ وَ التَّقْوى.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن حمد خداوند و ثناى بر پيامبر خدا مى گويد و به زهد و تقوا توصيه مى كند.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش چهارم: مذمت دنیا و دنیاطلبی
*️⃣ وَ كُونُوا عَنِ الدُّنْيَا نُزَّاهاً وَ إِلَى الْآخِرَةِ وُلَّاهاً، وَ لَا تَضَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ التَّقْوَى وَ لَا تَرْفَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ الدُّنْيَا، وَ لَا تَشِيمُوا بَارِقَهَا وَ لَا تَسْمَعُوا نَاطِقَهَا وَ لَا تُجِيبُوا نَاعِقَهَا وَ لَا تَسْتَضِيئُوا بِإِشْرَاقِهَا وَ لَا تُفْتَنُوا بِأَعْلَاقِهَا، فَإِنَّ بَرْقَهَا خَالِبٌ وَ نُطْقَهَا كَاذِبٌ وَ أَمْوَالَهَا مَحْرُوبَةٌ وَ أَعْلَاقَهَا مَسْلُوبَةٌ. أَلَا وَ هِيَ الْمُتَصَدِّيَةُ الْعَنُونُ وَ الْجَامِحَةُ الْحَرُونُ وَ الْمَائِنَةُ الْخَئُونُ وَ الْجَحُودُ الْكَنُودُ وَ الْعَنُودُ الصَّدُودُ وَ الْحَيُودُ الْمَيُودُ؛ حَالُهَا انْتِقَالٌ وَ وَطْأَتُهَا زِلْزَالٌ وَ عِزُّهَا ذُلٌّ وَ جِدُّهَا هَزْلٌ وَ عُلْوُهَا سُفْلٌ؛ دَارُ [حَرْبٍ] حَرَبٍ وَ سَلَبٍ وَ نَهْبٍ وَ عَطَبٍ، أَهْلُهَا عَلَى سَاقٍ وَ سِيَاقٍ وَ لَحَاقٍ وَ فِرَاقٍ؛ قَدْ تَحَيَّرَتْ مَذَاهِبُهَا وَ أَعْجَزَتْ مَهَارِبُهَا وَ خَابَتْ مَطَالِبُهَا؛ فَأَسْلَمَتْهُمُ الْمَعَاقِلُ وَ لَفَظَتْهُمُ الْمَنَازِلُ وَ أَعْيَتْهُمُ الْمَحَاوِلُ؛ فَمِنْ نَاجٍ مَعْقُورٍ وَ لَحْمٍ مَجْزُورٍ وَ شِلْوٍ مَذْبُوحٍ وَ دَمٍ مَسْفُوحٍ وَ عَاضٍّ عَلَى يَدَيْهِ وَ صَافِقٍ بِكَفَّيْهِ وَ مُرْتَفِقٍ بِخَدَّيْهِ وَ زَارٍ عَلَى رَأْيِهِ وَ رَاجِعٍ عَنْ عَزْمِهِ وَ قَدْ أَدْبَرَتِ الْحِيلَةُ وَ أَقْبَلَتِ الْغِيلَةُ وَ لَاتَ حِينَ مَنَاصٍ. هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ، قَدْ فَاتَ مَا فَاتَ وَ ذَهَبَ مَا ذَهَبَ وَ مَضَتِ الدُّنْيَا لِحَالِ بَالِهَا، «فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرِين».
✳️ 3. پرهيز از دنياى حرام :
*️⃣ برابر دنيا خويشتن دار و برابر آخرت دلباخته باشيد. آن كس را كه تقوا بلند مرتبت كرد خوار نشماريد، و آن را كه دنيا عزيزش كرد گرامى نداريد. برق درخشنده دنيا شما را خيره نكند، و سخن ستاينده دنيا را نشنويد. به دعوت كننده دنيا پاسخ ندهيد، و از تابش دنيا روشنايى نخواهيد، و فريفته كالاهاى گران قدر دنيا نگرديد. همانا برق دنياى حرام بى فروغ است، و سخنش دروغ، و اموالش به غارت رفتنى، و كالاهاى آن تاراج شدنى است.
آگاه باشيد دنياى حرام چونان عشوه گر هرزه اى است كه تسليم نشود، و مركب سركشى است كه فرمان نبرد، دروغگويى خيانتكار، ناسپاس حق نشناس، دشمنى حيله گر، پشت كننده اى سرگردان، حالاتش متزلزل، عزّتش خوارى، جدّش بازى و شوخى، و بلندى آن سقوط است. خانه جنگ و غارتگرى، تبهكارى و هلاكت، و سر منزل نا آرامى است، جايگاه ديدار كردن ها و جدايى هاست. راه هاى آن حيرت زا، گريزگاهايش ناپيدا، و خواسته هايش نوميد كننده و زيانبار است، پناهگاه هاى آن دنيا انسان را تسليم مرگ مى كند، و از خانه هاى خود بيرون مى راند، و چاره انديشى هاى آن ناتوان كننده است.
✳️ 4. اقسام دنيا پرستان :
*️⃣ نجات يافته اى مجروح، يا مجروحى پاره پاره تن، دسته اى سر از تن جدا، و دسته اى ديگر در خون خود تپيده، گروهى انگشت به دندان، و جمعى از حسرت و اندوه دست بر دست مى مالاند، برخى سر بر روى دست ها نهاده به فكر فرو رفته اند، عدّه اى بر اشتباهات گذشته افسوس مى خورند و خويشتن را محكوم مى كنند، و عدّه اى ديگر از عزم و تصميم ها دست برداشته اند، چرا كه راه فرار و هر نوع حيله گرى بسته شده، و دنيا آنها را غافلگير كرده است، و كار از كار گذشته، و عمر گرانبها هدر رفته است.
هيهات هيهات آنچه از دست رفت گذشت، و آنچه سپرى شد رفت، و جهان چنانكه مى خواست به پايان رسيد. «نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين، و هرگز ديگر به آنها مهلتى داده نشد.»
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* سرنوشت دنيا و دنياپرستان
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
حجه الاسلام والمسلمین #موسوی_مطلق
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای #مرزداران و رزمندگان "
https://moosavimotlagh.com/news/15589/
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
#دعا_بیست_هفتم_3
قسمت 1
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ …
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و آنچه را مرزداران مابه آن، جاهلاند به آنان بشناسان؛
در آغاز این فراز نیز امام سجاد سلام الله علیه دعا را با ذکر شریف صلوات که از شروط استجابت دعاست آغاز نموده است و سپس تقاضای رفع جهل برای مرزداران را خواسته است ،از این دعا بر می آیدکه مرزداران نیارمند آموزش هایی هستند که آشنا نیستند و به آن جاهل هستند،
یکی از مهمترین موضوعاتی که مرزداران نسبت به آن باید عالم باشند دشمن شناسی است ،جهل نسبت به دشمن و مقاصد و حیله های دشمن می تواند ضربات جبران ناپذیری به جبهه خودی وارد کند.
دومین موضوع که از جهاتی زیر مجموعه موضوع دشمن شناسی است بحث نفوذ است ،نفوذ از اساسی ترین مباحث مورد توجه دشمن هست وهمیشه تاریخ یکی از نقاط ضربه خور برای جبهه حق جریان نفوذ بوده است ،اگر به مسئله نفوذ شناخت به حد کافی نباشد بستری برای نفوذ خواهد شد.
ادامه دارد ...
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
#دعا_بیست_هفتم_3
قسمت 2
وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا يَعْلَمُونَ ..
و آنچه را مرزداران ما نمیدانند، به آنان بیاموز؛
فرشتگان ،انسان و سایرین از ابتدای خلقت مجموعه ای از نادانسته ها داشتند که خداوند به آنان آموخت، فرشتگان اعتراض گونه از سر جهل گفتند: وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ؛که ما تو را همواره تسبیح و تقدیس می کنیم خداوند تبارک و تعالی به آنان فرمود: من چیزی را می دانم که شما نمی دانید؛انی اعلم ما لا تعلمون؛
سپس به آموزش انسان اشاره می فرماید:
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا؛
خداوند خود معلم آدم شد؛و موضوع علم هم علم الاسماء بود.
پس ندانستن وقتی تبدیل به دانستن شود عیب نیست بلکه حسن محسوب می شود؛
مرزداران نیازمند آموزش های تخصصی هستند چرا که آنچه را دیگران می دانند آنان نیز می دانند پس باید بیاموزند آنچه را که به آن نیازمند هستند.
ادامه دارد ...
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
#دعا_بیست_هفتم_3
قسمت 3
وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا يُبْصِرُونَ …
خدایا آنچه را مرزداران ما نسبت به آن بینش و بصیرت ندارند، نسبت به آن بینا و آگاهشان کن.
سومین در خواست امام سجاد سلام الله علیه که در این فراز طلب می نماید بینش و بصیرت است.
پیرامون بصیرت مطلب فراوان است از جمله این که رهبر معظم انقلاب فرمودند:
بصیرت یک شعبهای از عقلانیّت است و نشاندهندهی عمق دینداری است.
یعنی انسان بی بصیرت بهره کامل از عقل ندارد در نتیجه دین شناس نیست.
انتخاب مرزداران باید بر اساس عقلانیت دین داری باشد که اگر اینچنین باشد در هنگام تصمیم گیری ها با بصیرت عمل می کند.
بصیرت مانع از خطا می شود،زرق و برق دشمن بی اثر می شود،بر وعده ووعیدهای دشمن اثر بار نمی کند،اطهار نظر عجولانه ندارد، انسان با بصیرت صبور و شکور است،بصیرت انسان را راز دار تربیت می کند، بصیرت باعث می شود که ما در در قول و فعل به آخر آن بیندیشیم، بصیرت یعنی هر قول و فعلی که سبب تقویت دشمن وجبهه خودی بشود از آن پرهیز شود، درک صحیح از وقایع از آثار بصیرت است،
بصیرت مستقیم به اتحاد عقل و دل برمیگردد، بصیرت قوه برهان را در انسان تقویت می کند، بصیرت از ویژگی های انبیا و اولیا است، انسان با بصیرت از وقایع کذشته درس می گیرد و عبرت می آموزد، انسان بصیر علاوه بر داشتن قدرت تشخیص از امدادهای الهی و غیبی غافل نیست، دنیا طلبی انسان را بی بصیرت می کند.
ادامه دارد ...
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2