eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِينَ به قوم خود گفت: از خداوند یارى بجویید و صبر و مقاومت كنید، زیرا زمین از آنِ خداوند است كه آن را به هر یك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى گذارد و فرجام (نیك) از آنِ پرهیزكاران است. ✍️ در این آیه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به و ، بشارت به وراثت زمین و پایان نیك براى متّقین ( ) امام باقر علیه السلام از حضرت على علیه السلام نقل مى كند كه فرمودند: من و اهل بیتم مصداق این آیه هستیم. و امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» بنابراین اگر آیه مى فرماید: زمین براى خداوند است، یعنى رسول خدا صلى الله علیه وآله و امامان علیهم السلام وارثان زمین از سوى خدا هستند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ خَطَبَها بِذي قارٍ وَ هُوَ مُتَوَجِّهٌ إلَى الْبَصْرَةِ، ذَكَرَهَا الْواقِدي في كِتابِ «الْجَمَلِ». از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در «» هنگام حركت به سوى بصره ايراد فرمود. «واقدى» اين خطبه را در كتاب الجمل آورده است. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ ، رهاورد پیامبر : *️⃣ فصَدَعَ بِمَا أُمِرَ بِهِ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِ رَبِّهِ؛ فَلَمَّ اللَّهُ بِهِ الصَّدْعَ وَ رَتَقَ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَلَّفَ بِهِ الشَّمْلَ بَيْنَ ذَوِي الْأَرْحَامِ، بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوبِ. ✳️ ويژگى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم : *️⃣ پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنچه را كه به او ابلاغ شد آشكار كرد، و پيام هاى پروردگارش را رساند. او شكاف هاى اجتماعى را به وحدت اصلاح، و فاصله ها را به هم پيوند داد و پس از آن كه آتش دشمنى ها و هاى بر افروخته در دل ها راه يافته بود، ميان خويشاوندان يگانگى بر قرار كرد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * آغاز خطبه به خوبى نشان مى دهد كه آنچه در بالا آمد بخشى از خطبه مشروح ترى بوده است كه امام عليه السلام در سرزمين ذى قار ايراد فرمود و بعيد به نظر نمى رسد كه اين خطبه دنباله باشد كه آن هم به نظر مى رسد ادامه باشد كه آن هم در ذى قار بيان شده است. پيامبر (صلى الله عليه وآله) ها را از سينه ها شست *امام(عليه السلام) در مورد وحدت کلمه که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در ميان مردم ايجاد کرد سه تعبير ذکر فرموده است: اول تعبير به «لمّ» (بر وزن غم) - دوم تعبير به «رتق» - سوم تعبير به «تأليف» 🆔 @sahife2
9 https://eitaa.com/sahife2/59802 9- 1 ✳️ و كه ميوه شيرين معرفت نسبت به حقايق هستى، و احكام الهى، و حسنات اخلاقى، و موقعيت خويش و مردم است ممدوح حضرت حق در قرآن، و از اخلاق انبيا و امامان و روش و سيره اولياى الهى است. انسانى كه ابتدايش نطفه، و انتهايش جيفه، و بين نطفه و جيفه ضعيف و درمانده و در تمام شؤون ظاهرى و باطنى بدون استقلال است چرا آلوده به باشد. خداوند متعال در قرآن مجيد تواضع را از نشانه‏هاى اهل ايمان دانسته و مى‏فرمايد: اذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ «مائده 54» در برابر مؤمنانْ فروتن‏اند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
9 9- 2 ‏ 1 ✳️ حضرت عسگرى عليه السلام فرمود: اعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ اخْوانِهِ وَ اشَدُّهُمْ قَضاءً لَها اعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّهِ شَأْنَاً. وَ مَنْ تَواضَعَ فِى الدُّنْيا لِاخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّهِ مِنَ الصِّدِّيقينَ وَ مِنْ شيعَةِ عَلىِّ بْنِ ابى طالِبٍ عليه السلام حَقّاً. آشناترين مردم به حقوق برادرانش و شديدترين آنان در قضاى حاجت ايشان، بزرگترين آنها از نظر مقام در نظر خداوندند، و هر كس در دنيا نسبت به برادران دينى خود فروتنى كند، در نزد حضرت حق از صدّيقين است و به حقيقت از پيروان على بن ابى طالب عليه السلام محسوب مى‏شود. امام صادق عليه السلام از پدرانش روايت مى‏فرمايد: انَّ مِنَ التَّواضُعِ انْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ، وَ انْ يُسَلِّمَ عَلى‏ مَنْ يَلْقى، وَ انْ يَتْرُكَ الْمِراءَ وَ انْ كانَ مُحِقّاً، وَ لايُحِبَّ انْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوى‏. به اين است كه انسان در هر مجلسى وارد شد همان جا كه جاى خالى‏ است بنشيند، و با هر كسى روبرو شد سلام كند، و جنگ در گفتگو را ترك كند اگر چه حق با او باشد، و دوست نداشته باشد وى را به تقوا تعريف كنند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: طُوبى‏ لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النّاسِ، وَ تَواضَعَ مِنْ غَيْرِ مَنْقَصَةٍ، وَجالَسَ اهْلَ الْفِقْهِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ خالَطَ اهْلَ الذُّلِّ وَ الْمَسْكَنَةِ، وَ انْفَقَ مالًا جَمَعَهُ فِى غَيْرِ مَعْصِيَةٍ. خوشا به حال كسى كه توجه به عيب خودش او را از توجه به عيب ديگران باز دارد، و در جاى خودش فروتنى نمايد، و با اهل فهم و رحمت مجالست كند، و با آنان كه متواضع و خاكيند معاشرت داشته باشد، و مالى را كه به دست آورده در غير معصيت خدا انفاق نمايد. فِى وَصِيَّةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ عليه السلام عِنْدَ مَوْتِهِ: عَلَيْكَ بِالتَّواضُعِ فَانَّهُ مِنْ اعْظَمِ الْعِبادَةِ. در سفارش امير المؤمنين به وقت وفاتش آمده: برتو باد به فروتنى كه بزرگترين عبادت است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ما تَواضَعَ احَدٌ الّا رَفَعَهُ اللّهُ. كسى تواضع و فروتنى ننمود مگر اين كه خداوند او را بالابرد. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: التَّواضُعُ يَكْسِبُكَ السَّلامَةَ. وَ قالَ عليه السلام، زينَةُ الشَّريفِ التَّواضُعُ. تواضع براى تو كسب سلامت مى‏كند. و نيز آن حضرت فرمود: زينت مردم بلند مرتبه فروتنى، است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
9 9- 2 ‏ 2 ✳️ امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: حضرت زين العابدين علیه السلام بر جذاميان گذشت، در حالى كه بر الاغى سوار بود، جذاميان حضرت را دعوت كردند كه با آنان هم غذا شود، حضرت فرمود: اگر روزه نبودم سر سفره شما مى‏نشستم، چون به خانه رسيد، فرمود: غذاى لذيذى آماده كردند، آنگاه آنان را دعوت كرد و كنار همان سفره‏اى كه جذاميان نشستند قرار گرفت و با ايشان هم غذا شد. امام صادق عليه السلام فرمود: فِيما اوْحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ الى داوُدَ عليه السلام: يا داوُدُ كَما انَّ اقْرَبَ النّاسِ مِنَ اللّهِ الْمُتَواضِعُونَ، كَذلِكَ ابْعَدُ النّاسِ مِنَ اللّهِ الْمُتَكَبِّرُونَ. خداوند به داود وحى فرموده است: چنانكه نزديكترين مردم به خداوند فروتنانند، دورترين مردم متكبّرانند. از حضرت رضا عليه السلام است: التَّواضُعُ انْ تُعْطِىَ النّاسَ ما تُحِبُّ انْ تُعْطاهُ. به اين است كه با مردم همان گونه باشى كه دوست دارى مردم با تو همان گونه باشند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وَ ارْحَمْ مِنْ اهْلِكَ الصَّغيرَ، وَوَقِّرْمِنْهُمُ الْكَبيرَ. در خانواده‏ات كوچك را رحم كن، و بزرگ را احترام نما. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جسمم را به خاک روحم را به خدا راهم را به شما می‌سپارم... در سوگ شهید 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى‏ رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ‏ (قوم ) گفتند: هم پیش از آنكه نزد ما بیایى آزار مى شدیم و هم پس از آنكه آمدى! (پس چه باید كرد؟) موسى گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در این زمین، جانشین آنان سازد تا ببیند شما چگونه عمل مى كنید. ✍️ بنى اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسى علیه السلام كارها یك شبه درست شود و كشور مصر، با همه ى امكانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعى بودند كه قیام حضرت موسى برایشان رفاه نیاورده است، امّا در پاسخ آنان مى فرماید: ، نیاز به شرایطى همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، یارى الهى فرامى رسد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ كَلَّمَ بِهِ عَبْدَاللَّهِ بْنِ زِمْعَةِ، وَ هُوَ مِنْ شيعَتِهِ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قَدِمَ عَلَيْهِ فِى خِلافَتِهِ يَطْلُبُ مِنْهُ مالًا، فَقَالَ عليهم السلام:... از سخنان امام عليه السلام است كه به عبداللَّه زمعه فرمود كه از شيعيان آن حضرت بود و در هنگام خلافت نزد امام آمد واز او درخواست مالى كرد. امام سخنان ذيل را در پاسخ او فرمود: ... 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ دقت در مصرف : *️⃣ إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ، وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْءٌ لِلْمُسْلِمِينَ وَ جَلْبُ أَسْيَافِهِمْ؛ فَإِنْ شَرِكْتَهُمْ فِي حَرْبِهِمْ كَانَ لَكَ مِثْلُ حَظِّهِمْ، وَ إِلَّا فَجَنَاةُ أَيْدِيهِمْ لَا تَكُونُ لِغَيْرِ أَفْوَاهِهِمْ. ✳️ احتياط در مصرف بيت المال : *️⃣ اين اموال كه مى بينى نه مال من و نه از آن توست، غنيمتى گرد آمده از مسلمانان است كه با شمشيرهاى خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودى، سهمى چونان سهم آنان داشتى، و گر نه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * همان گونه كه در عنوان اين كلام آمد، عبداللَّه بن زمعه مالى را از حضرت طلبيد؛ ولى حضرت پاسخ منفى به او داد؛ زيرا آن مال از غنائم جنگى بود و تنها جنگجويان در آن شركت داشتند و عبداللَّه كه در آن جنگ شركت نداشته حقى نداشت. * غنائم جنگجويان * عبد اللّه ابن زمعه كسى است كه پدر و عمو و برادرش در جنگ بدر به دست مسلمانان كشته شدند، جدّ او أسود، رسول خدا را فراوان آزار مى‏ داد، اما او از شيعيان امام على عليه السّلام شد و فكر مى‏ كرد در تقسيم بيت المال به او بيشتر توجّه مى‏ شود. امّا پاسخ قاطع امام او را بيدار كرد. 🆔 @sahife2
10 https://eitaa.com/sahife2/59802 10- ‏ ✳️ نيك سيرتى به معناى روش پسنديده در تمام امور است كه ناشى از حسنات اخلاقى است، و حسنات اخلاقى و مكارم پسنديده واقعيت‏هايى است كه در اين دعاى شريف و عبارات ملكوتى آمده است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 371 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وعده الهی مبنی بر تأسيس فلسطين از دريا تا نهر محقق خواهد شد، همان گونه كه وعده الهی به مادر موسی علیه السلام محقق شد. 👤توئیت 🏷 🕌 @sahife2
📝متن در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا 👇بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. ✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. ✏️شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. ✏️جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. ✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. ✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. ✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. ✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. ✏️«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. ✏️سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟ ✏️سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! ✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. ✏️بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. ✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. ✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=56567 📝سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۳/۵ 🏷 🕌 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كردیم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند). ✍️ «سنین» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أخذ» به كار مى رود، اغلب به معناى و است. لذا ذكر «نقص من الثمرات»، شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد. گاهى بلاها و سختى ها، در مسیر بیدارى و انسان و زمینه ى هلاكت اوست. «و لنبلونّكم بشى ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» [ حضرت على علیه السلام مى فرماید: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانه هاى خیرات، گناهكاران را مى آزماید تا آنان متنبّه و متذكّر شده و كنند و گناهان را ترك نمایند. ✳️ فَإِذَا جَآءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى‏ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَئِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى آمد، مى گفتند: این حقّ (ما و به خاطر لیاقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى رسید، به موسى و پیروانش فال بد مى زدند، بدانید كه سرچشمه ى شومى هایشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كیفر مى دهد)، ولى اكثرشان نمى دانند. ✍️ «یَطیّروا» از «تَطَیُّر»، به معناى بد زدن است. چون عرب ها اغلب فال بد را از طریق پرواز پرنده یا صداى آن مى دانستند، به هر گونه فال بد «طَیَره» مى گویند در آیات دیگر قرآن نیز فال بد در مورد پیامبران حتّى رسول خدا صلى الله علیه وآله مطرح شده است. فال بد، در پیدایش حوادث و پیش آمدها، هیچ اثر طبیعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسیارى دارد. در روایات مى خوانیم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زدید، به كار خود ادامه دهید و به آن اعتنا نكنید. امام صادق علیه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى؛ اگر آن را سبك بگیرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت فال بد، در میان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبینى و ركود كارها مى شود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نیك چون سبب حركت و عشق و امید است، اشكالى ندارد 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2