برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_236
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ اقْتَصَّ فيهِ ذِكْرَ ما كانَ مِنْهُ بَعْدَ هِجْرَةِ النَّبِي صلى الله عليه و آله ثُمَّ لِحاقُهُ بِهِ:
از سخنان امام عليه السلام است كه پيرامون حوادث بعد از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله و ملحق شدن به آن حضرت بحث مى كند.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ پیوسته در راه و یاد پیامبر :
*️⃣ فَجَعَلْتُ أَتْبَعُ مَأْخَذَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله)، فَأَطَأُ ذِكْرَهُ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْعَرَجِ [الْعَرْجِ].
✳️ ياد مشكلات #هجرت :
*️⃣ خود را در راهى قرار دادم كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رفته بود، و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين «عرج» رسيدم.
* عرج: يكى از منزلگاههاى بين مكّه و مدينه است، وقتى امام عليه السّلام زنان و فرزندان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را با پاى پياده از مكّه تا محلّه قبا در مدينه رساند پاهاى آن حضرت ورم كرد، و خونين شد. پيامبر در منزل «كلثوم بن هدم» بودند، وقتى نگاهش به پاهاى امام على عليه السّلام افتاد اشك در چشمان آن حضرت حلقه زد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
*خطبه در يك نگاه:
اين کلام بخشى از خطبه اى بوده که ضمن آن امام(عليه السلام) موقعيت خود را نسبت به رسول خدا بيان مى کند و در جاى جاى آن رابطه نزديک خود را با آن حضرت و عنايت و توجّه آن حضرت را نسبت به خودش شرح مى دهد و در ضمن همان خطبه موقعيّت اهل بيت(عليهم السلام) را کاملا روشن مى سازد .
اين سخن ناظر به زمانى است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بعد از داستان «#ليله_المبيت» با شتاب به سوى مدينه مى رفت و امام در مکّه مانده بود تا امانتهاى مردم را که نزد پيغمبر وجود داشت به آنها برساند، سپس در موقعى مناسب دور از چشم دشمن به سوى مدينه حرکت کند.
* گذرگاه ياد محبوب!
*داستان هجرت
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 14
https://eitaa.com/sahife2/59802
14- برگزيدن #احسان_بدون_توقع_تلافى
✳️ نيكى به مردم به قصد تلافى شدن، كار مهمى نيست و از حسنات اخلاقى به حساب نمىآيد. ارزش حقيقى احسان به اين است كه انسان هيچ گونه انتظار تلافى از طرف مقابلش نداشته باشد.
انبياى الهى و امامان معصوم و اولياى عاشق به تمام مردم احسان مىنمودند و از احدى توقع تلافى نداشتند.
در تفاسير معتبره در توضيح آيه شريفه آمده است:
وَيُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ اسيراً» «انسان 8»
و غذا را در عين دوست داشتنش، به مسكين و يتيم و اسير انفاق مىكنند.
امام حسن و حسين عليهما السلام مريض شدند، خاندان طهارت براى شفاى آنان نذر كردند سه روز روزه بگيرند، به وقت افطار اوّلين روز روزه، مسكين به در خانه آمد و آن بزرگواران افطار خود را به او بخشيدند، و روز دوم يتيم و روز سوم اسير آمد و آنان غذاى خود را به مسكين و يتيم و اسير بخشيدند، و در هر سه روز با آب افطار نمودند.
و هر شب به آنان فرمودند:
انَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لانُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لاشُكُوراً» «انسان 9»
[و مىگويند:] ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مىكنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم.
به حقيقت كه احسان بدون توقع تلافى دلالت بر عظمت و بزرگى روح محسن مىكند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 383
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 28 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت بیست وهشتم : حزب پرستی
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
✍️ مقایسه محتوای سه نامه #مقام_معظم_رهبری به جوانان غربی
1️⃣ نامه اول :
#نامه_مقام_معظم_رهبری_به_جوانان_اروپا_و_آمریکای_شمالی ( 1393)
*دفاعی
* تقابل با سیاه نمایی از اسلام
*لزوم شناخت مستقیم و بی واسطه
2️⃣ نامه دوم :
#نامه_مقام_معظم_رهبری_به_عموم_جوانان_غربی (1394)
*تبیینی
* تشریح ریشه خشونت در سیاست و اندیشه غرب
*لزوم تعامل صحیح با جهان اسلام
3️⃣ نامه سوم :
#نامه_مقام_معظم_رهبری_به_دانشجویان_حامی_فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا ( 1403)
*هجومی
*اعلام همبستگی با جبهه جدید مقاومت دانشجویان آمریکا
*نوید بیداری وجدانها و ورق خوردن تاریخ
👈هر سه نامه در کانال قابل بازخوانی است
https://eitaa.com/sahife2/60118
🏷 #نامه_های_رهبری_به_جوانان_غربی
@sahife2