eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرده پوشی کريمانه
🔸 يك بيان نورانی از سلام_الله_عليه در است که عرض می ‌كند لَوْ خِفْتُ تَعْجِيلَ الْعُقُوبَةِ لَاجْتَنَبْتُهُ، لا لِأَنَّكَ أَهْوَنُ النَّاظِرِينَ [إِلَيَ ] ، وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِينَ [عَلَيَ ] ، بَلْ لِأَنَّكَ يَا رَبِّ خَيْرُ السَّاتِرِينَ خدایا! اگر ما که گناه می‌ كنیم و از مردم خودمان را حفظ می ‌كنیم ولی از شما حفظ نمی ‌كنیم، نه برای آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نمی ‌بینید... https://eitaa.com/sahife2/53545 🏷 آیت الله العظمی 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَكَتَبْنَا لَهُ فِى الْأَلْوَاحِ مِن كُلِ‏ شَىْ‏ءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلاً لِّكُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُواْ بِأَحْسَنِهَا سَأُوْرِيكُمْ دَارَ الْفَسِقِينَ‏ و در الواح (تورات) براى ، در هر موردى پندى و براى هر چیز تفصیلى نوشتیم. (اى موسى!) آنها را با قوّت بگیر و به قوم خود فرمان بده كه بهترین آنها (مثلاً از میان عفو و قصاص، عفو) را بگیرند. به زودى جایگاه فاسقان را به شما نشان مى دهم. ✍️ مراد از «الواح»، همان سنگ نبشته هاى تورات است كه در آیه ى قبل به آن اشاره شد. در اینكه مراد از احسن در «و امُر قومك یأخذوا باحسنها» چیست، اقوال مختلفى بیان شده است، از جمله: مراد با بهترین قدرت گرفتن، یا بهترین گرفتن از حیث علم و عمل، یا در دَوَرانِ امر بین اهمّ و مهمّ، بهترین عمل را انجام دادن است و یا مراد این است كه دستورات تورات، احسن تمام قوانین و دستوراتِ آن زمان است. امّا احسن مطلق، قرآن است، چنانكه خداوند مى فرماید: «و اتّبعوا احسن ما انزل الیكم من ربّكم من قبل أن یأتیكم العذاب بغتة و انتم لاتشعرون ممكن است مراد از آیه این باشد كه اگر با قدرت به تورات عمل كنید، بر دشمنان غالب خواهید شد و خانه هاى آنها را به دست مى آورید. امام باقر علیه السلام فرمود: عبارت «من كلّ شى ء»، بیانگر آن است كه خداوند تمام امور را براى موسى علیه السلام بیان نكرده است. گرچه در همان بخشى كه مطرح شده، تمام نیازهاى مردم آن عصر به تفصیل بیان شده است. «تفصیلاً لكلّ شى ء» مراد از «دارالفاسقین» یا كاخ ودربار فرعونیان است یا خانه هاى ساكنان بیت المقدّس قبل از ورود قوم موسى، وممكن است مراد جایگاه متخلّفین از دستورات موسى در قیامت باشد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَحُثُّ بِهِ أَصْحابَهُ عَلَى الْجِهادِ. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن يارانش را به جهاد تشويق مى كند. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ تشویق به : *️⃣ وَ اللَّهُ مُسْتَأْدِيكُمْ شُكْرَهُ، وَ مُوَرِّثُكُمْ أَمْرَهُ، وَ مُمْهِلُكُمْ فِي مِضْمَارٍ مَحْدُودٍ [مَمْدُودٍ] لِتَتَنَازَعُوا سَبَقَهُ؛ فَشُدُّوا عُقَدَ الْمَآزِرِ، وَ اطْوُوا فُضُولَ الْخَوَاصِرِ؛ لَا تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ، مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ، وَ أَمْحَى الظُّلَمَ لِتَذَاكِيرِ الْهِمَمِ. ✳️ تشويق براى جهاد: *️⃣ خدا شكر گزارى را بر عهده شما نهاده، و امر حكومت را در دست شما گذارده، و فرصت مناسب در اختيارتان قرار داده است تا براى جايزه بهشت با هم ستيز كنيد. پس كمربندها را محكم ببنديد، و دامن همّت بر كمر زنيد، كه به دست آوردن ارزش هاى والا با خوشگذرانى ميسّر نيست چه بسا خواب هاى شب كه تصميم هاى روز را از بين برده، و تاريكى هاى فراموشى كه همّتهاى بلند را نابود كرده است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * کمربندها را محکم ببنديد و آماده جهاد شويد! * زيانهاى خوشگذرانى و پرخورى 🆔 @sahife2
👈 خلاصه برنامه ی بارگذاری شده ی در کانال *️⃣تعداد حکتها : 480 13980912 1400.11.11 *️⃣تعداد خطبه ها : 141 1400.11.12 1403.3.21 انشاالله از فردا نامه های نهج البلاغه را شروع میکنیم @sahife2
21 https://eitaa.com/sahife2/59802 اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ : وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي : بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ 21- ‏ ✳️ همراهى با مردم مؤمن و مسلمان، داراى آثار و فوائد دنيوى و اخروى است، به تنهايى نمى‏توان كاسب سعادت دنيا و آخرت شد. همراهى با مسلمانان، انسان را به وضع آنان آگاه مى‏كند، و لياقت خدمت به ايشان را به آدمى عرضه مى‏دارد. انسان وقتى به رفت، و از مسلمانان جدا شد، در حقيقت از فيوضات الهيه محروم‏ شده، و از بسيارى از كارهاى خير بازمانده است. مؤمن لازم است درتمام شؤون زندگى ملازم مردم مؤمن باشد و از درد آنان خبر گيرد، و به علاج مشكلات آنان اقدام نمايد. به كوى نشستن، وبا همه قطع رابطه كردن نه اين كه هنر نيست، بلكه دامى از دام‏هاى خطرناك شيطان است. همراهى با مسلمانان در روايات‏ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: يَدُ اللّهِ عَلَى الْجَماعَةِ، وَ الشَّيْطانُ مَعَ مَنْ خَالَفَ الْجَماعَةَ يَرْكُضُ. دست خدا بر سر جمعيت است، و شيطان همقدم كسى است كه با مخالفت كند. و نيز آن حضرت فرمود: ايُّها النَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالْجَماعَةِ، وَايّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ. اى مردم! بر شما باد به جماعت، و بپرهيزيد از تفرقه و پراكندگى. و نيز فرمود: الْجَماعَةُ رَحْمَةٌ، وَ الْفُرْقَةُ عَذابٌ. با هم بودن رحمت، و جدائى و تفرقه عذاب است. و فرمود: مَنْ خَرَجَ مِنَ الْجَماعَةِ قَيْدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْاسْلامِ مِنْ عُنُقِهِ. هر كس به اندازه يك وجب از جماعت كنار رود، بند اسلام را از گردنش خارج كرده است. منظور از اين جماعت در آيات و روايات جماعت سالم و مجتمع بر حق، و جمعيت سالك الى اللَّه است، نه جمعيتى كه منحرف و گمراه و در بدعت و ضلالت است و به ظاهر ادعاى مسلمانى دارد. سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَنْ جَماعَةِ امَّتِهِ؟ فَقالَ: جَماعَةُ امَّتى اهْلُ الْحَقِّ وَ انْ قَلُّوا. از رسول خدا از جماعت امّت ايشان پرسيدند؟ فرمود: منظورم جمعيت اهل حق است گرچه عددشان اندك باشد. از امير المؤمنين عليه السلام از تفسير سنّت و بدعت و جماعت و تفرقه پرسيدند، فرمود: سنّت، به خدا قسم سنت محمد صلى الله عليه و آله است و بدعت خلاف سنت، و جماعت، به اللَّه قسم جمعيت اهل حق است گرچه اندك باشند، و تفرقه، معاشرت با اهل باطل است گرچه تعدادشان بسيار باشد. ما شيعه بر مبناى همين آثار كه حتى در كتب اهل سنت روايت شده خود را بر حق مى‏دانيم، ما به پيروى از اهل بيت افتخار داريم گرچه تعدادمان كم باشد، و از اهل باطل نفرت داريم گرچه همه اهل دنيا باشند. ما سقيفه و اصحاب آن را طبق آيات قرآن و همين روايات قبول نداريم گرچه تمام مردم آن روز به طرفدارى از آن برخاستند، ما مطيع امير المؤمنين على عليه السلام هستيم گرچه در آن روز بيش از دوازده نفر يار نداشت. ما پاى بند به اصول هفتاد و دو نفر شهداى كربلاييم گرچه تعدادشان اندك است و از يزيد و يزيديان مدعى مسلمانى كه شاگردان مكتب سقيفه‏اند بيزاريم، گرچه تعدادشان از شماره فزون است. قيلَ لِرَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله: ما جَماعَةُ امَّتِكَ؟ قالَ: مَنْ كانَ عَلَى الْحَقِّ وَ انْ كانُوا عَشَرَةً. به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرضه داشتند: جماعت امتّت كيست؟ فرمود: آنان كه بر حقّ‏اند، گرچه ده نفر باشند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 393 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
4 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( بند یک تا 7) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَتِىَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ّ وَ إِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الرُّشْدِ لَايَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الْغَىِ‏ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ به زودى كسانى را كه بناحقّ در زمین تكبّر مى ورزند، از (ایمان به) آیات خود منصرف مى سازم، (به گونه اى كه) اگر هر نشانه اى (از قدرت ما را) ببینند، ایمان نمى آورند و اگر راه رشد را ببینند، آن را برنمى گزینند و اگر راه انحراف را ببینند، آن را راه خود گیرند. این بدان جهت است كه آنان آیات ما را تكذیب كردند و همواره از آنها غافل بودند. ✍️ پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى كه دنیا در نظر مسلمانان جلوه كند، هیبت اسلام از آنان جدا مى شود و زمانى كه و را ترك نمایند، از بركت وحى محروم مى شوند. «و اذا تركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر حرّمت بركة الوحى» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ إلى أهلِ الْکُوفَةِ، عِنْدَ مَسیرِهِ مِنَ الْمَدینَةِ إلَى الْبَصْرَةِ. از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى اهل کوفه به هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره نگاشته. 👈 این نامه در یک بخش می آید : ✳️ نکوهش : *️⃣ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ؛ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ: إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ، فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ؛ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ، وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ؛ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ [قَتَلُوهُ‏] فَقَتَلُوهُ، وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ، بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ؛ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏. ✳️ افشاى سران : *️⃣ از بنده خدا، على امير مؤمنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايه اى ارزشمند، و در عرب مقامى والا دارند، پس از ستايش پروردگار همانا شما را از كار چنان آگاهى دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد، مردم بر عثمان عيب گرفتند، و من تنها كسى از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم. امّا و ، آسان ترين كارشان آن بود كه بر او يورش برند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند. نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدّه اى به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، با من بيعت كردند. آگاه باشيد مدينه مردم را يك پارچه بيرون راند و مردم نيز براى سركوبى آشوب از او فاصله گرفتند. ديگر حوادث آشوب به جوش آمد و فتنه ها بر پايه هاى خود ايستاد. پس به سوى فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشى گيريد، به خواست خداى عزيز و بزرگ. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * نامه در یک نگاه نامه به مردم كوفه به هنگام حركت از مدينه به طرف بصره، در سال 36 هجرى اين نامه را امام حسن عليه السّلام و عمّار ياسر به كوفه بردند . در واقع هدف از نوشتن این نامه سه چیز بوده است. * حقيقت ماجراى قتل عثمان *ماجراى و بسيج مردم کوفه براى حمايت امام(عليه السلام) *خوش بُوَد گر محک تجربه آيد به ميان *سرنوشت شورشيان 🆔 @sahife2
22 https://eitaa.com/sahife2/59802 اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ : وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي : بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ 22 - ✳️ اهل ، بنابر تفسير امير المؤمنين عليه السلام آنان هستند كه در جهت مخالف برنامه‏هاى حق و قرآن و رسول خدا صلى الله عليه و آله حركت مى‏كنند، و در حركات وسكنات و اعمال خويش تابع آراى خود و هواى نفسند، گرچه تعداد آنان زياد باشد. اهل بدعت بنابر قول رسول خدا بدترين مردم و شريرترين خلق روى زمينند. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شَرُّ الْامُورِ مُحْدَثاتُها، الا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ، الا وَكُلُّ ضَلالَةٍ فَفِى النّارِ. بدترين امور برنامه‏هاى من درآوردى ضدّ دين است، بدانيد كه هر بدعتى گمراهى و هر گمراهى در آتش است. امام على عليه السلام درباب خسارت و ضرر بدعت مى‏فرمايد: ما هَدَمَ الدِّينَ مِثْلُ الْبِدَعِ. به مانند بدعت‏ها چيزى باعث خرابى دين نشده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: بترس از اين كه از خود بدعتى بر جاى نهى كه وزر آن و وزر عمل به آن در پرونده تو ثبت خواهد شد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 396 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2