❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_145
✳️ وَكَتَبْنَا لَهُ فِى الْأَلْوَاحِ مِن كُلِ شَىْءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلاً لِّكُلِّ شَىْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُواْ بِأَحْسَنِهَا سَأُوْرِيكُمْ دَارَ الْفَسِقِينَ
و در الواح (تورات) براى #موسى، در هر موردى پندى و براى هر چیز تفصیلى نوشتیم. (اى موسى!) آنها را با قوّت بگیر و به قوم خود فرمان بده كه بهترین آنها (مثلاً از میان عفو و قصاص، عفو) را بگیرند. به زودى جایگاه فاسقان را به شما نشان مى دهم.
✍️ مراد از «الواح»، همان سنگ نبشته هاى تورات است كه در آیه ى قبل به آن اشاره شد.
در اینكه مراد از احسن در «و امُر قومك یأخذوا باحسنها» چیست، اقوال مختلفى بیان شده است، از جمله: مراد با بهترین قدرت گرفتن، یا بهترین گرفتن از حیث علم و عمل، یا در دَوَرانِ امر بین اهمّ و مهمّ، بهترین عمل را انجام دادن است و یا مراد این است كه دستورات تورات، احسن تمام قوانین و دستوراتِ آن زمان است. امّا احسن مطلق، قرآن است، چنانكه خداوند مى فرماید: «و اتّبعوا احسن ما انزل الیكم من ربّكم من قبل أن یأتیكم العذاب بغتة و انتم لاتشعرون
ممكن است مراد از آیه این باشد كه اگر با قدرت به تورات عمل كنید، بر دشمنان غالب خواهید شد و خانه هاى آنها را به دست مى آورید.
امام باقر علیه السلام فرمود: عبارت «من كلّ شى ء»، بیانگر آن است كه خداوند تمام امور را براى موسى علیه السلام بیان نكرده است. گرچه در همان بخشى كه مطرح شده، تمام نیازهاى مردم آن عصر به تفصیل بیان شده است. «تفصیلاً لكلّ شى ء»
مراد از «دارالفاسقین» یا كاخ ودربار فرعونیان است یا خانه هاى ساكنان بیت المقدّس قبل از ورود قوم موسى، وممكن است مراد جایگاه متخلّفین از دستورات موسى در قیامت باشد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_241
#پایان_خطبه_ها
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَحُثُّ بِهِ أَصْحابَهُ عَلَى الْجِهادِ.
از سخنان امام عليه السلام است كه در آن يارانش را به جهاد تشويق مى كند.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ تشویق به #جهاد :
*️⃣ وَ اللَّهُ مُسْتَأْدِيكُمْ شُكْرَهُ، وَ مُوَرِّثُكُمْ أَمْرَهُ، وَ مُمْهِلُكُمْ فِي مِضْمَارٍ مَحْدُودٍ [مَمْدُودٍ] لِتَتَنَازَعُوا سَبَقَهُ؛ فَشُدُّوا عُقَدَ الْمَآزِرِ، وَ اطْوُوا فُضُولَ الْخَوَاصِرِ؛ لَا تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ، مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ، وَ أَمْحَى الظُّلَمَ لِتَذَاكِيرِ الْهِمَمِ.
✳️ تشويق براى جهاد:
*️⃣ خدا شكر گزارى را بر عهده شما نهاده، و امر حكومت را در دست شما گذارده، و فرصت مناسب در اختيارتان قرار داده است تا براى جايزه بهشت با هم ستيز كنيد. پس كمربندها را محكم ببنديد، و دامن همّت بر كمر زنيد، كه به دست آوردن ارزش هاى والا با خوشگذرانى ميسّر نيست چه بسا خواب هاى شب كه تصميم هاى روز را از بين برده، و تاريكى هاى فراموشى كه همّتهاى بلند را نابود كرده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* کمربندها را محکم ببنديد و آماده جهاد شويد!
* زيانهاى خوشگذرانى و پرخورى
#شروع_خطبه_ها
🆔 @sahife2
👈 خلاصه برنامه ی بارگذاری شده ی #نهج_البلاغه_خوانی در کانال
*️⃣تعداد حکتها : 480
#شروع_حکمتها 13980912
#پایان_حکمتها 1400.11.11
*️⃣تعداد خطبه ها : 141
#شروع_خطبه_ها 1400.11.12
#پایان_خطبه_ها 1403.3.21
انشاالله از فردا نامه های نهج البلاغه را شروع میکنیم
@sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم : ( بند دهم)
https://eitaa.com/sahife2/59801
#محتوای_22_گانه_بند_ده
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 21
https://eitaa.com/sahife2/59802
اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي :
بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ
21- #همراهى_با_مسلمانان
✳️ همراهى با مردم مؤمن و مسلمان، داراى آثار و فوائد دنيوى و اخروى است، به تنهايى نمىتوان كاسب سعادت دنيا و آخرت شد. همراهى با مسلمانان، انسان را به وضع آنان آگاه مىكند، و لياقت خدمت به ايشان را به آدمى عرضه مىدارد. انسان وقتى به #خلوت رفت، و از مسلمانان جدا شد، در حقيقت از فيوضات الهيه محروم شده، و از بسيارى از كارهاى خير بازمانده است. مؤمن لازم است درتمام شؤون زندگى ملازم مردم مؤمن باشد و از درد آنان خبر گيرد، و به علاج مشكلات آنان اقدام نمايد.
به كوى #عزلت نشستن، وبا همه قطع رابطه كردن نه اين كه هنر نيست، بلكه دامى از دامهاى خطرناك شيطان است.
همراهى با مسلمانان در روايات
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
يَدُ اللّهِ عَلَى الْجَماعَةِ، وَ الشَّيْطانُ مَعَ مَنْ خَالَفَ الْجَماعَةَ يَرْكُضُ.
دست خدا بر سر جمعيت است، و شيطان همقدم كسى است كه با #جماعت مخالفت كند.
و نيز آن حضرت فرمود:
ايُّها النَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالْجَماعَةِ، وَايّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ.
اى مردم! بر شما باد به جماعت، و بپرهيزيد از تفرقه و پراكندگى.
و نيز فرمود:
الْجَماعَةُ رَحْمَةٌ، وَ الْفُرْقَةُ عَذابٌ.
با هم بودن رحمت، و جدائى و تفرقه عذاب است.
و فرمود:
مَنْ خَرَجَ مِنَ الْجَماعَةِ قَيْدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْاسْلامِ مِنْ عُنُقِهِ.
هر كس به اندازه يك وجب از جماعت كنار رود، بند اسلام را از گردنش خارج كرده است.
منظور از اين جماعت در آيات و روايات جماعت سالم و مجتمع بر حق، و جمعيت سالك الى اللَّه است، نه جمعيتى كه منحرف و گمراه و در بدعت و ضلالت است و به ظاهر ادعاى مسلمانى دارد.
سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَنْ جَماعَةِ امَّتِهِ؟ فَقالَ: جَماعَةُ امَّتى اهْلُ الْحَقِّ وَ انْ قَلُّوا.
از رسول خدا از جماعت امّت ايشان پرسيدند؟ فرمود: منظورم جمعيت اهل حق است گرچه عددشان اندك باشد.
از امير المؤمنين عليه السلام از تفسير سنّت و بدعت و جماعت و تفرقه پرسيدند، فرمود: سنّت، به خدا قسم سنت محمد صلى الله عليه و آله است و بدعت خلاف سنت، و جماعت، به اللَّه قسم جمعيت اهل حق است گرچه اندك باشند، و تفرقه، معاشرت با اهل باطل است گرچه تعدادشان بسيار باشد.
ما شيعه بر مبناى همين آثار كه حتى در كتب اهل سنت روايت شده خود را بر حق مىدانيم، ما به پيروى از اهل بيت افتخار داريم گرچه تعدادمان كم باشد، و از اهل باطل نفرت داريم گرچه همه اهل دنيا باشند. ما سقيفه و اصحاب آن را طبق آيات قرآن و همين روايات قبول نداريم گرچه تمام مردم آن روز به طرفدارى از آن برخاستند، ما مطيع امير المؤمنين على عليه السلام هستيم گرچه در آن روز بيش از دوازده نفر يار نداشت.
ما پاى بند به اصول هفتاد و دو نفر شهداى كربلاييم گرچه تعدادشان اندك است و از يزيد و يزيديان مدعى مسلمانى كه شاگردان مكتب سقيفهاند بيزاريم، گرچه تعدادشان از شماره فزون است.
قيلَ لِرَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله: ما جَماعَةُ امَّتِكَ؟ قالَ: مَنْ كانَ عَلَى الْحَقِّ وَ انْ كانُوا عَشَرَةً.
به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرضه داشتند: جماعت امتّت كيست؟ فرمود: آنان كه بر حقّاند، گرچه ده نفر باشند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 393
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 4
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_4
دعای #نهم ( بند یک تا 7)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 33 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت سی و سوم : تسلط بر رسانه-سینما
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_146
✳️ سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَتِىَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الرُّشْدِ لَايَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الْغَىِ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ
به زودى كسانى را كه بناحقّ در زمین تكبّر مى ورزند، از (ایمان به) آیات خود منصرف مى سازم، (به گونه اى كه) اگر هر نشانه اى (از قدرت ما را) ببینند، ایمان نمى آورند و اگر راه رشد را ببینند، آن را برنمى گزینند و اگر راه انحراف را ببینند، آن را راه خود گیرند. این بدان جهت است كه آنان آیات ما را تكذیب كردند و همواره از آنها غافل بودند.
✍️ پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى كه دنیا در نظر مسلمانان جلوه كند، هیبت اسلام از آنان جدا مى شود و زمانى كه #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را ترك نمایند، از بركت وحى محروم مى شوند. «و اذا تركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر حرّمت بركة الوحى»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#شروع_نامه_ها
#نهج_البلاغه_نامه_1
*️⃣ إلى أهلِ الْکُوفَةِ، عِنْدَ مَسیرِهِ مِنَ الْمَدینَةِ إلَى الْبَصْرَةِ.
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى اهل کوفه به هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره نگاشته.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ نکوهش #عثمان :
*️⃣ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ؛ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ: إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ، فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ؛ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ، وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ؛ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ [قَتَلُوهُ] فَقَتَلُوهُ، وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ، بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ؛ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ.
✳️ افشاى سران #ناكثين :
*️⃣ از بنده خدا، على امير مؤمنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايه اى ارزشمند، و در عرب مقامى والا دارند، پس از ستايش پروردگار همانا شما را از كار #عثمان چنان آگاهى دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد، مردم بر عثمان عيب گرفتند، و من تنها كسى از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم. امّا #طلحه و #زبير، آسان ترين كارشان آن بود كه بر او يورش برند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند. #عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدّه اى به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، با من بيعت كردند.
آگاه باشيد مدينه مردم را يك پارچه بيرون راند و مردم نيز براى سركوبى آشوب از او فاصله گرفتند. ديگر حوادث آشوب به جوش آمد و فتنه ها بر پايه هاى خود ايستاد. پس به سوى فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشى گيريد، به خواست خداى عزيز و بزرگ.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
نامه به مردم كوفه به هنگام حركت از مدينه به طرف بصره، در سال 36 هجرى اين نامه را امام حسن عليه السّلام و عمّار ياسر به كوفه بردند . در واقع هدف از نوشتن این نامه سه چیز بوده است.
* حقيقت ماجراى قتل عثمان
*ماجراى #ابوموسی_اشعری و بسيج مردم کوفه براى حمايت امام(عليه السلام)
*خوش بُوَد گر محک تجربه آيد به ميان
*سرنوشت شورشيان #جمل
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 22
https://eitaa.com/sahife2/59802
اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي :
بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ
وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ
22 - #بي_زارى_از_اهل_بدعت
✳️ اهل #بدعت، بنابر تفسير امير المؤمنين عليه السلام آنان هستند كه در جهت مخالف برنامههاى حق و قرآن و رسول خدا صلى الله عليه و آله حركت مىكنند، و در حركات وسكنات و اعمال خويش تابع آراى خود و هواى نفسند، گرچه تعداد آنان زياد باشد.
اهل بدعت بنابر قول رسول خدا بدترين مردم و شريرترين خلق روى زمينند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
شَرُّ الْامُورِ مُحْدَثاتُها، الا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ، الا وَكُلُّ ضَلالَةٍ فَفِى النّارِ.
بدترين امور برنامههاى من درآوردى ضدّ دين است، بدانيد كه هر بدعتى گمراهى و هر گمراهى در آتش است.
امام على عليه السلام درباب خسارت و ضرر بدعت مىفرمايد:
ما هَدَمَ الدِّينَ مِثْلُ الْبِدَعِ.
به مانند بدعتها چيزى باعث خرابى دين نشده است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
بترس از اين كه از خود بدعتى بر جاى نهى كه وزر آن و وزر عمل به آن در پرونده تو ثبت خواهد شد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 396
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2