🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی ، دیوان #شمس_خوانی و #مثنوی_خوانی
تعدادی از دوستان به طرح کتاب خوانی کتب شعرا خصوصا (حافظ – مثنوی معنوی – دیوان شمس ) ، انتقاد شدید )در حد کفر و شرک و صوفی گری و ... ) داشته و آن را مغایر با مباحث نورانی کانال دانسته اند ...
علی ایحال در صورتی که دوستان موافق و یا مخالف هستند نظرشان را برای ادمین بفرستند تا در این خصوص تصمیم گیری شود
@yas2463
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ « عبرتی از سرانجام #فقیر و #غنی »
به قبرستان گذر کردم کم وبیش
بدیدم قبر دولتمند و درویش
نه درویش بیکفن در خاک رفته
نه دولتمند برده یک کفن بیش
👤 #باباطاهر
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح انس با نهج البلاغه @sahife2.pdf
505K
🔸 طرح #ختم_نهج_البلاغه
روزانه یک یا یک و نیم صفحه ترجمه
#روز_54
♦️ خطبه 128 - 130
♦️ نامه ----
♦️ حکمت 216 - 220
📱 لطفا بر اساس برنامه ی روزانه ی ما از روی #نرم_افزار #بلاغه و یا آدرسهای زیر در ختم ما مشارکت فرمایید .
📱 b2n.ir/97440
📱 b2n.ir/16895
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_20
◀️ چشم پوشی از خطای جوانمردان
- فَقَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
- - امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: از لغزشهاى جوانمردان درگذريد، كه هيچيك از آنان نلغزد، مگر آنكه دست او در دست خدا باشد و برداردش.
📜 1da.ir/b9gqG
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: از لغزشهاى جوانمردان درگذريد، كه هيچيك از آنان نلغزد، مگر آنكه دست او در دست خدا باشد و برداردش.
📋 امام(عليه السلام) در اين کلمه حکمت آميز به لغزش هايى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصيت سر مى زند و همگان را توصيه مى کند از آن چشم بپوشند. مى فرمايد: «از لغزش هاى افراد با شخصيت (و) جوانمرد چشم پوشى کنيد، چرا که هيچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر اين که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند»; (أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ).
«اقيلوا» از ماده «#اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جايى است که خريدار، پشيمان مى شود، سپس به هر نوع چشم پوشى اطلاق شده است.
«مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصيت و جوانمردى است. «عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست.
روشن است که هر انسانى ـ به جز معصومان(عليهم السلام) ـ در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزش هايى مى شوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيکوکارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگ نمايى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اين گونه افراد است. امام مى فرمايد: هرگاه يکى از اين افراد نيکوکار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مى کند و اجازه نمى دهد آبروى او برود.
از اين جمله حکمت آميز دو نتيجه مى توان گرفت: نتيجه اول که در متن جمله آمده اين است که لغزش هاى نيکوکاران و افراد پاک و با تقوا را بايد ناديده گرفت و حسن ظنِ به آنها را نبايد با اين لغزش ها به سوء ظن مبدل کرد. اين همان چيزى است که در روايت معروف که به صورت ضرب المثل در آمده مى خوانيم: «اَلْجَوادُ قَدْ يَکْبُو» يا «قَدْ يَکْبُو الْجَوادُ» (اسب ارزشمند و کارآمد گاه ممکن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات اين جمله به آن افزوده شده که «الصّارِمُ قَدْ يَنْبُو; شمشير برنده نيز گاهى کارگر نمى شود».
نتيجه دومى که مى توانيم از آن بگيريم اين است که اگر راه تقوا و نيکوکارى و جوانمردى را پيش گيريم خداوند به هنگام لغزش ها ما را تنها نمى گذارد و دست ما را مى گيرد و از زمين بلند مى کند و آبروى ما را حفظ مى نمايد.
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_20
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_نهج_البلاغه
♦️ « #نهج_البلاغه » مهجور است
📱 تفسیر و #نهج_البلاغه مهجور است؛ تمام این علومی که در حوزه است را مشاهده کرده ایم ولی همه این دروس با نهج البلاغه قابل مقایسه نیست؛ بسیاری از دانشجویان از محیط بیرون وارد حوزه می شوند بدون اینکه قرآن را ببیند می تواند کل دروس حوزوی را از جمله کفایه و... را ببیند؛ فهم حقیقی با قرآن و نهج البلاغه حاصل می شود؛ حوزه ما زمانی انقلابی میشود که نهجالبلاغهای و علوی و حسنی و حسینی باشد.
👤 آیت الله #جوادی_آملی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 رغبت ، رهبت ، تضرع ، تبتل و ابتهال
◀️ سعيد يسار از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند كه :
حضرت كف دستانش را رو به آسمان گرفت و فرمود: رغبت (شوق) اينچنين است؛
آنگاه پشت دستانش را رو به آسمان گرفت و فرمود: رهبت (هراس) اينچنين است؛
آنگاه انگشتانش را به چپ و راست حركت داد و فرمود: تضرّع به اين صورت است؛
سپس انگشتش را به بالا و پايين حركت داد و فرمود: تبتّل اينچنين است؛
بعد از آن دستانش را مقابل صورتش به سوى قبله كشيد و فرمود: ابتهال اينچنين است؛
آنگاه فرمود: تا زمانى كه اشكت جارى نشده ابتهال نكن
🔺 #سید_ابن_طاووس ره در فلاح السائلین
👌کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👌🏾 رغبت ، رهبت ، تضرع ، تبتل و #ابتهال
◀️ سعيد يسار از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند كه :
حضرت كف دستانش را رو به آسمان گرفت و فرمود: رغبت (شوق) اينچنين است؛
آنگاه پشت دستانش را رو به آسمان گرفت و فرمود: رهبت (هراس) اينچنين است؛
آنگاه انگشتانش را به چپ و راست حركت داد و فرمود: تضرّع به اين صورت است؛
سپس انگشتش را به بالا و پايين حركت داد و فرمود: تبتّل اينچنين است؛
بعد از آن دستانش را مقابل صورتش به سوى قبله كشيد و فرمود: ابتهال اينچنين است؛
آنگاه فرمود: تا زمانى كه اشكت جارى نشده ابتهال نكن
◀️ در توضيح اين اشارات مىتوان گفت كه :
رغبت حال كسى است كه به احسان خداوند عزّ و جلّ اميدوار و جنبه اميدش بر جانب خوفش غلبه يافته باشد و مناسب چنين حالى اين است كه از خداى خويش امان بخواهد و دستهاى خويش را براى نزول احسان الهى باز كند و اينكه فرمود در حال خوف و رهبت پشت دست به سوى آسمان باشد، شايد به اين منظور است كه بنده در اين حالت به زبان حال به مالك دو جهان مىگويد: من جرئت نمىكنم دستم را به سوى تو باز كنم، بلكه از خجلت و براى اظهار ذلّت در مقابل تو دستانم را بسوى زمين مىگيرم. و اينكه فرمود به هنگام تضرّع انگشتان را به چپ و راست تكان دهد، شايد براى اين است كه اين عمل عادت افراد فرزندمرده است. شخصى كه فرزندش مىميرد در هنگام مصيبت دستش را به چپ و راست و پسوپيش حركت مىدهد و نوحهسرايى مىكند. و اينكه فرمود براى تبتّل انگشت را به بالا و پايين حركت دهد، گاهى انگشت را بلند كند و گاهى پايين آورد، شايد به اين دليل است كه معنى تبتّل بريدن از ديگران است. بنابراين، بنده در اين حال مىگويد: از همگان بريدم و به سوى تو آمدم، چون تو سزاوار خدايى هستى و با يك انگشت- نه همه انگشتان- به وحدانيّت خدا اشاره مىكند؛ و اين مقام بلندى است كه بنده نبايد آن را ادّعا كند، مگر زمانى كه اشكش جارى شده، در جايگاه بندهاى ذليل قرار گرفته، از آرزوهاى خود صرفنظر كرده، از خواستههايش چشم پوشيده و تمام توجّهش معطوف جلالت الهى است. و اينكه فرمود در مقام ابتهال (تضرّع و زارى) دستش را در مقابل صورتش به سوى قبله دراز كند؛ براى اظهار نوعى عبوديّت و ذلّت است و شايد منظور از اينكه فرمود در مقام استكانت دستانش را به شانههايش بگيرد اين است كه بنده در اين حال مىگويد من دستهايم را به گردنم بستهام، مانند بنده جنايتكارى كه اسير شده است و در قيدوبند، به سوى مولايش برده مىشود و در مقابل او قرار مىگيرد.
🔺 شرح زیبای مرحوم #سید_ابن_طاووس ره در فلاح السائلین
👌کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
🔅السلام علی الأعضاء المقطّعات
سلام بر آن اعضای قطعه قطعه شده
السلام علی المدفونین بلا أکفان
سلام بر شهدایی که بدون کفن دفن شدند.
زیارت ناحیه مقدسه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@sahife2
◀️ ... تكليف معلوم است: مقابله با هواى نفس و شناختن آن و پيمودن راه خدا و تحمّل دردسرهاى آن. اينها عواملى هستند كه يك انسان را سعادتمند مىكنند. براى اين است كه مىبينيد در دعاها و تضرّعات و در كلمات ائمّه عليهمالسّلام، نفس بشرى و هواهاى انسانى و شخصى، اين همه مورد مذمّت قرار گرفته، و براى اين است كه در دعاى صحيفه ى سجّاديه با امام سجاد علیه السلام مىخوانيم:
«هذا مقام من استحيا لنفسه منك.»
#دعا_سی_دو_19
يعنى پروردگارا! به خاطر سبكسري هاى نفس خودم، از تو شرمندهام. توجّه كنيد كه اين را امام سجّاد عليهالسّلام مىگويد! بنده عقيده ندارم كه ائمّه عليهمالسّلام، آنچه را كه در دعا و در نيمه شب و در حال تضرّع و گريه مىگفتهاند، فقط براى اين بوده است كه ما از آنها ياد بگيريم؛ بلكه ايشان قصد انشا مىكردند و حقيقت را مىگفتند. منتها مسأله ى هواى نفس، در مراتب نفوس بشرى مختلف است. آنچه را كه آن بزرگوار هواى نفس مىداند، ممكن است در زندگى ما، عبادت يا انجام عمل مستحب هم باشد. آن، در زندگى و در تركيب وجودىِ امام سجّاد، هواى نفس است؛ چون اوج ايشان زياد است، لطافت روح و صفاى معنوى و روحانىاش بالاست.
«هذا مقام من استحيا لنفسه منك و سخط عليها و رضى عنك.» عرض مىكند پروردگارا! من بر نفس خودم خشمگينم، اما از تو راضى ام. رضاى بنده از خداى متعال، مرحله ى عالىِ انسان بزرگ است. بايد در اين خط حركت كنيم. انسان دائماً در معرض انتخاب است.
👤مقام معظم رهبری
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 #دستخط شهید حسین امامی ره
کیفیت #نماز_شب
1. هشت رکعت نماز شب.
2. 2 رکعت نماز شفع .
3. یک رکعت نماز وتر : بعد از حمد سه بار سوره توحید و سپس سوره فلق و ناس خوانده شود و می توان تنها یک س.ره خوانده شود. در قتوت ، ایتدا طلب حاجات و بعد طلب مغفرت و دعا برای چهل مؤمن و هفتاد بار «ایتغفرالله ربی و اتوب الیه» آنگاه هفت بار می گوئیم : « هذا مقام العائذ بک من النار» . این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می برد.
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@sahife2
008.mp3
6.68M
شرح #چهل_حدیث
امام خمینی ره
جلسه 8
👤استاد #مهندسی رحمت الله علیه
👈 انشاءالله هر هفته #جمعه ها این مباحث را با هم میشنویم
📯کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2