برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_48
◀️ دوراندیشی و تفکر، راه پیروزی
وَ قَالَ (علیه السلام): الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ.
پيروزى در دورانديشى، و دور انديشى در به كار گيرى صحيح انديشه، و انديشه صحيح به راز دارى است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه پيروزى
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و پرمایه در سه جمله کوتاه رمز پیروزى را در کارها بیان مى کند.
1️⃣ نخست مى فرماید: «پیروزى در گرو تدبیر است»; (الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ).
«حَزْم» که به معناى دوراندیشى و مطالعه عواقبِ کار است، یکى از مهم ترین عوامل پیروزى است، زیرا افراد سطحى نگر که گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پیش بینى نشده به زودى به زانو در مى آیند و رشته کار از دستشان بیرون مى رود و شکست مى خورند.
در حدیث دیگرى در غررالحکم امام مى فرماید: کسى که حزم و دوراندیشى بر گیرد پیروز مى گردد و کسى که آن را ضایع کند به هلاکت مى افتد».
2️⃣ سپس امام(علیه السلام) در جمله دوم مى فرماید:
«حزم و دوراندیشى در گرو به کار گرفتن فکر است»; (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ).
«اجالة» به معناى جولان دادن و «رأى» به معناى فکر است و منظور از جولان دادن فکر این است که انسان همچون اسب سوارى که در تمام اطراف میدان نبرد، قبل از شروع گردش مى کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، باید در مسائل مهم نیز چنین کند و تمام جوانب یک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى کند تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد.
شخصى به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عرض کرد: اى رسول خدا! به من سفارشى کن. فرمود: اگر بگویم مى پذیرى؟ عرض کرد: آرى! پیامبر این جمله را سه بار تکرار کرد و در هر سه بار آن مرد گفت: آرى اى رسول خدا! پیامبر فرمود: من به تو سفارش مى کنم هنگامى که تصمیم بر انجام کارى گرفتى در عاقبت آن بیندیش اگر کار صحیحى بود انجام ده و اگر گمراهى بود از آن خوددارى کن».
به یقین حزم و دوراندیشى ایجاب مى کند که انسان افزون بر استفاده از فکر خویش، از افکار دیگران نیز بهره بگیرد، همان گونه که در حدیثى از امام باقر(علیه السلام)مى خوانیم که فرمود: «از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پرسیدند حزم و دوراندیشى چیست؟ فرمود: مشورت با صاحب نظران و پیروى از آنها».
گاه براى رسیدن به پیروزى باید از نقشه پیچیده و مختلفى استفاده کرد که آگاهى دشمن بر آن سبب نابود شدن وى است،
3️⃣ از این رو امام(علیه السلام) در سومین و آخرین جمله حکمت آمیز فوق مى فرماید:
«تفکر صحیح در گرو نگه دارى اسرار است»; (وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الاَْسْرَارِ).
در حدیث دیگرى که از امام(علیه السلام) در غررالحکم نقل شده مى خوانیم: «سِرُّکَ أسیرُکَ فَانْ أفْشَیْتَهُ صِرْتَ أسیرَهُ; راز تو اسیر توست; اما اگر آن را افشا کردى تو اسیر آن مى شوى».(
در حدیث دیگرى از امام جواد(علیه السلام) آمده است: اظهار کردن چیزى (سرى از اسرار) پیش از آنکه مستحکم شود و به نتیجه برسد موجب فساد آن است».
از بعضى روایات معصومین استفاده مى شود که اسرارتان را حتى به همه دوستان هم نگویید، زیرا احتمال تغییر حالت در آنان وجود دارد. امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: اسرارت را حتى به دوستت مگو مگر در آنجا که اگر دشمن تو بر آن سر آگاه شود ضررى به تو نمى رساند، زیرا دوست ممکن است روزى به صورت دشمن درآید».
گفتنى است که انسان گاهى سر خود را براى دوست مطمئنى بیان مى کند غافل از آنکه آن دوست نیز ممکن است دوست مطمئن دیگرى داشته باشد و سومى نیز به همین صورت، ناگاه متوجه مى شود که اسرارش همه جا بر سر زبان هاست.
از این رو شاعر پرمایه، سعدى شیرازى مى گوید:
به دوست گرچه عزیز است راز دل مگشاى
که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز!
#نهج_البلاغه_حكمت_48
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت آتش افتادن در شهر
🔴 آتشی افتاد در عهد عمر
همچو چوب خشک میخورد او حجر
در فتاد اندر بنا و خانهها
تا زد اندر پر مرغ و لانهها
نیم شهر از شعلهها آتش گرفت
آب میترسید از آن و میشکفت
مشکهای آب و سرکه میزدند
بر سر آتش کسان هوشمند
آتش از استیزه افزون میشدی
میرسید او را مدد از بی حدی
خلق آمد جانب عمر شتاب
کآتش ما مینمیرد هیچ از آب
گفت آن آتش ز آیات خداست
شعلهای از آتش بخل شماست
آب و سرکه چیست نان قسمت کنید
بخل بگذارید اگر آل منید
خلق گفتندش که در بگشودهایم
ما سخی و اهل فتوت بودهایم
گفت نان در رسم و عادت دادهاید
دست از بهر خدا نگشادهاید
بهر فخر و بهر بوش و بهر ناز
نه از برای ترس و تقوی و نیاز
مال تخمست و بهر شوره منه
تیغ را در دست هر رهزن مده
اهل دین را باز دان از اهل کین
همنشین حق بجو با او نشین
هر کسی بر قوم خود ایثار کرد
کاغه پندارد که او خود کار کرد
#مثنوی_معنوی_162
🔴 تصویر این داستان در ذهن راست یا دروغ بی شباهت به زمانه ی پر آشوب امروز نیست،
مولانا راه خاموش کردن چنین آتش جهانسوزی را نه آب که تقسیم عادلانه نان می داند.
در ضمن آن نان دادن که از روی رسم و عادت و فخر فروشی و خودنمایی و دیگر انگیزه های باطل باشد را نیز راهگشا نمی داند،
نان دادن از دیدگاه او باید حقیقی و از برای ترس و پرهیز از ارتکاب عملی نادرست و ناساز با قوانین حقیقی الهی صورت پذیرد.
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_165
دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_166
دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در تنگی روزی "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_نهم_3
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام تنگی #روزی :
🔹و اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فِى وَحْيِكَ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فِى كِتَابِكَ، قَاطِعا لاهْتِمَامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِى تَكَفَّلْتَ بِهِ، وَ حَسْما لِلاشْتِغَالِ بِمَا ضَمِنْتَ الْكِفَايَةَ لَهُ🔹
🔸و آن وعده صريح كه در قرآن دادى و به سوگندان در كتاب خود موكد فرمودى، روزى را خود به عهده گرفتى و ضامن آن شدى، همان را مانع تشويق خاطر و رافع نگرانى ما قرار ده🔸
#بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_نهم_4
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام تنگی #روزی :
🔹فقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفَى: وَ فِى السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ🔹
🔸گفتى و سخن تو راست ترين گفتار و درست ترين سخن است و سوگند ياد كردى و سوگند تو راست ترين سوگند است : و فى السماء رزقكم و ما توعدون (و روزى شما و آن چه وعده داده شده ايد در آسمان است)🔸
#بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_نهم_5
بند پایانی
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام تنگی #روزی :
🔹ثمَّ قُلْتَ فَوَ رَبِّ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ🔹
🔸و باز گفتى: فو رب السماء و الارض انه لحق مثل ما انكم تنطقون (پس سوگند به پروردگار آسمان و زمين، كه واقعا او حق است، همانگونه كه خود شما سخن مى گوييد. (سوره ذاريات، آيات ۲۲ و ۲۳)🔸
#بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️برنامه #رزق و #روزی
قسمت اول
📜 نيّتهاى درونى و صفات باطنى تا در عمل انسان نمايان نشود؛ پاداش و كيفر مفهوم ندارد، آزمايشهاى الهى براى تحقق بخشيدن به همين مسائل درونى بشر است.
عافيتطلبى يا فقير زيستن هيچ يك معيارى براى برترى و عزت نفس نيست، كسانى كه گمان مىكنند همين اندازه كه اظهار ايمان كنند در صف مؤمنان قرار مىگيرند و در آخرت همنشين پيامبران و شهدا خواهند بود؛ سخت در اشتباهند.
عدّهاى در رفاه و آسايشى قرار مىگيرند كه از هر نظر آلوده است، وسوسههاى فساد انگيز از هر طرف آنها را محاصره مىكند، آزمون بزرگ آنان اين است كه در چنين فضايى همرنگ محيط نشوند و اصالت و پاكى خود را حفظ كنند.
گروهى در فشار محروميت قرار مىگيرند، در حالى كه مىبينند اگر حاضر به معامله سرمايههاى فطرى و دينى خود شوند، فقر و فلاكت به سرعت درهم مىشكند امّا به بهاى از دست دادن ايمان و تقوا و عزّت و شرف، راحتى مىخرند.
خداوند متعال در سوره جن، نعمت آب را وسيلهاى براى آزمايش جنّيان و انسانها قرار داده و فرموده است:
وَ أَلَّوِ اسْتَقمُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنهُم مَّآءً غَدَقًا* لّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبّهِيَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا»
و اگر [انس و جن] بر طريقه حق پايدارى كنند حتماً آنان را از آب فراوانى سيراب خواهيم كرد* تا آنان را در زمينه فراوانى نعمت بيازماييم و كسى كه از ياد پروردگارش روى برگرداند، او را در عذابى بسيار سخت و روز افزون درخواهد آورد.
بنابراين يكى از اسباب مهم امتحان الهى وفور نعمت است و گاهى آزمايش به وسيله نعمت از آزمايش با بلا و عذاب سختتر و پيچيدهتر است؛ زيرا طبيعت نعمت زياد، سستى و تنبلى و غفلت و غرق شدن در لذّتها و شهوات است. و اين همان چيزى است كه انسان را از خدا دور مىسازد و ميدان را براى فعاليّت شيطان آماده مىكند. تنها كسانى از آثار نامطلوب نعمت فراوان در امان بمانند كه پيوسته به ياد خدا باشند و خانه قلب را از نفوذ شياطين حفظ كنند.
جوشش چشمهها و بارش باران وسيله آزمايش بندگان است، اگر با ناشكرى و كفران نعمت به خاطر گناهان به ويژه ضايع كردن حق اللّه باشد؛ قهر خداوند فراگير مىشود و بلاها و مشكلات آسمانى و زمينى همگان را گرفتار مىسازد و سپس از هيچكس كارى برنمىآيد.
دستِ قدرت خداوند در تغيير قوانين هستى باز است؛ امّا احتمال بروز خطر يا كمبودها براى دورى از بىتفاوتى و غفلت حتمى است كه حق تعالى مىفرمايد:
قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ ءَامَنَّا بِهِوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِى ضَللٍ مُّبِينٍ* قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَآؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَآءٍ مَّعِينِ»
بگو: اوست رحمان، به او ايمان آورديم، و بر او توكل كرديم، پس به زودى خواهيد دانست چه كسى در گمراهى آشكار است.* بگو: به من خبر دهيد اگر آب مورد بهرهبردارى شما [چون آب رودها، چشمهها، سدها و چاهها] در زمين فرو رود [تا آنجا كه از دسترس شما خارج گردد] پس كيست كه برايتان آب روان و گوارا بياورد؟!
ادامه دارد ...
✍️ استاد حسین #انصاریان در شرح دعای #بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️برنامه #رزق و #روزی
قسمت دوم
📜 پس در تنگنا يا آسايش قرار گرفتن آدمى به ويژه در مادّيات دنيوى جز مصلحت و خير براى او فايدهاى ديگر منظور نشده است و آنچه به او رسيده قسمت بريده شده اوست.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
كَمْ مِنْ مُتْعِبٍ نَفْسَهُ مُقْتَرٍ عَلَيْهِ وَ مُقْتَصِدٍ فِى الطَّلَبِ قَدْ ساعَدَتْهُ الْمَقاديرُ.
بسا كسى كه در طلب روزى خود را به رنج مىافكند امّا در سختى و تنگدستى به سر مىبرد و بسا كسى كه در طلب روزى ميانهروى مىكند و دست تقدير او را يارى مىرساند.
امام صادق عليه السلام در پندش به مردى كه نگران رزق خويش بود؛ فرمود:
إِنْ كانَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمامُكَ لِماذا وَ انْ كانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِماذا ...
اگر خداوند بلند مرتبه روزى تو را به عهده گرفته است پس اندوه تو براى چيست؟ و اگر رزق قسمت شده، آزمندى تو براى چيست؟
امام صادق عليه السلام از حضرت على عليه السلام درباره كسانى كه در طلب رزق نقشهها به كار مىبندند تا زيركى نشان دهند و يا ضعف و زيان خود را از فقر و تهيدستى بپوشانند نقل مىفرمايد:
كانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام كَثِيراً ما يَقُولُ: إِعْلَمُوا عِلْمَاً يَقيناً أَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْيَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ اشْتَدَّ جَهْدُهُ وَ عَظُمَتْ حيلَتُهُ وَ كَثُرَتْ مُكايَدَتُهُ أَنْ يَسْبِقَ ما سُمِّىَ لَهُ فِى الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ لَمْيَحُلْ مِنَ الْعَبْدِ فِى ضَعْفِهِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ أَنْ يَبْلُغَ ما سُمِّىَ لَهُ فِى الذِّكْرِ الْحَكِيمِ. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَنْ يَزْدادَ امْرُؤٌ نَقيراً بِحِذْقِهِ وَ لَمْيَنْتَقِصِ امْرُؤٌ نَقيراً لِحُمْقِهِ فَالْعالِمُ لِهذا الْعامِلُ بِهِ أَعْظَمُ النَّاسِ راحَةً فى مَنْفَعَتِهِ وَ الْعالِمُ لِهذَا التَّارِكُ لَهُ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلًا فِى مَضَرَّتِهِ.
سرور مؤمنان بارها مىفرمود: به يقين بدانيد كه خداى تعالى اجازه نمىدهد؛ بنده بر آنچه در قرآن حكيم برايش مقدّر شده پيشى گيرد هر چند سخت بكوشد و با تمام توان چاره انديشد و ترفند زند و همچنين بنده بر آنچه در قرآن حكيم برايش نوشته شده بر ناتوانى و كمى تدبيرش جدايى نيفكند. اى مردم! هيچ انسانى، با هوش و ذكاوت خود نمىتواند پشيزى در روزى خود پديد آورد و هيچ نيازمندى به سبب كم هوشى او پشيزى كاسته نشود؛ پس داناى به اين نكته كه به آن عمل كند بيش از همه مردم به راحتى سود برده است و دانايى كه آن را رها كند بيش از همه مردم زيان ديده است.
در دعاى اول كتاب به طور بسيار مفصّل در باب رزق و روزى و اين كه وسعت و تنگى رزق بدون شك از امتحانات الهى است، و مسئله روزى از جانب حضرت حق ضمانت شده چنانكه در قرآن به طور مكرّر آمده، و نيازى به روى آوردن به دست مردم و آلوده شدن به حرام نيست، و در دعاهاى ديگر در باب يقين صادقانه و اطمينان داشتن به حق، و بريدن طمع از غير او مسائل بسيار مهم و مفصّلى گذشت، در توضيح اين دعا نياز به تكرار آن مطالب نيست، از اين جهت به ترجمه جملات ملكوتى آن اكتفا شد.
✍️ استاد حسین #انصاریان در شرح دعای #بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامی که #رزق و #روزى بر ایشان تنگ مى شد"
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
کلاس صحیفه استاد اعوانی روزچهارشنبه مورخ25تیرماه99ساعت7.30صبح حرم مطهر.mp3
14.15M
#شرح_صحیفه_سجادیه
#دعا_اول_21
#دعا_اول_22
#امام_رضا علیه السلام
👤 استاد #اعوانی
دعای #اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 4
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-16.mp3
12.36M
#موانع_استجابت_دعا ۱۶
✳️دعای انسانی که به خودفراموشی مبتلاست؛ و از ارتباط با خداوند، برای رشد کودک عزیز روانش استفاده نمیکند ؛
قدرت صعود بسمت قلّهی اجابت را ندارد...
چون این نَفْسِ مُرده و ناتوان، توان وصل شدن به منبع و درخواست حقیقی را ندارد!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #سی_یک
در بيان توبه و بازگشت به سوي خدا
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في ذکر التوبه و طلبها، از دعاهاي امام (ع) در بيان توبه و بازگشت به سوي خداست.
يش از اين نيز در بعضي دعاهاي گذشته، امام (ع) به مسالهي «توبه» اشاره کرده و شيوه درخواست توفيق بازگشت و توبه را بيان داشتند.
در اين دعا امام (ع) ابتدا به مدح و ثناي الهي پرداخته و به موضوعاتي دربارهي خداوند خالق هستي اشاره ميفرمايد که عبارتند از:
1- همه انسانها از بيان وصف او عاجزند.
2- او اميد همهي اميدواران است.
3- او پاداش نيکوکاران را تباه نميسازد.
4- او منتهاي ترس عبادتکنندگان است.
5- او منتهاي بيم پرهيزکاران است.
و سپس در فراز ديگري از دعا به ما ميآموزد که اين درخواستها را از خداوند داشته باشيم:
1- و القني بمغفرتک، و به آمرزش خود به من رو آور.
2- و ارفعني عن مصارع الذنوب، و مرا از لغزشگاههاي گناه حفظ فرما.
3- و استرني بسترک، و مرا در پردهي (رحمت) خود بپوشان (بيامرز).
4- و ثبت في طاعتک نيتي، و نيت مرا در فرمانبري و اطاعتت پابرجا گردان.
5- و احکم في عبادتک بصيرتي، و بينايي و بصيرتم را در بندگيت استوار فرما.
6- و وفقني من الاعمال لما تغسل به دنس الخطايا عني، و مرا توفيق ده به کارهايي که به وسيلهي آن چرکي (آثار) گناهان را از من بشويي.
7- و توفني علي ملتک و مله نبيک محمد عليهالسلام اذ توفيتني، و هنگام مرگ مرا بر دين خود و آئين پيامبرت محمد (ص) بميران.
آنگاه به تشريح توبه که «ندامت و پشيماني» از «شرک و معصيت و گناه» است پرداخته ميفرمايد:
اللهم ان يکن الندم توبه اليک فانا اندم النادمين، و ان يکن الترک لمعصيتک انابه فانا اول المنيبين.
خدايا اگر پشيماني به سوي تو، توبه است، پس من پشيمانترين پشيمانهايم، و اگر بجا نياوردن گناه، توبه و بازگشت (به سوي تو) است پس من نخستين توبهکنندگانم.
در مجموع اين دعا از بخشهاي زير تشکيل ميشود:
1- مدح و ستايش ذات مقدس الهي.
2- تشريح و بيان ضعف و ناتواني و عرض تقصير و گناه بندگان به پيشگاه خداوند.
3- اقرار به گناه و معصيت در پيشگاه خداوند.
4- بيان موقعيت توبه و توبهکنندگان و حالات تائب (توبهکننده).
5- اميد به بخشش الهي و حسنظن به خداوند.
6- درخواست بخشش و توفيق توبه و محو گناهان.
7- درخواست حرکت بر اساس تعاليم و دستورات خداوند و رسيدن به سعادت ابدي
#محتواي_دعا_سی_یک
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2