eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم پيش از ورود به شرح اين فراز ، ذكر چندين نكته ضرورى است : 1. ترديدى نيست كه شارع مقدس فرد بطال و بى كار را به شدت توبيخ نموده و از قابليت رحمت و عنايت خود به دور مى‏داند و در مقابل ، فردى را كه در جهت تأمين معاش و حفظ آبرو و به پا داشتن نظام زندگى خود تلاش كند ، مى‏ستايد . روايات زير مؤيد مدعاست : الف) حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود : ان الله - جل و عز - يبغض العبد الفارغ ؛ خداوند متعال بنده‏ى بى‏كار را دوست ندارد . ب) امام صادق عليه‏السلام فرمود : الكاد على عياله ، كالمجاهد فى سبيل الله ؛ هر كس در راه تأمين هزينه‏ى زندگى خود بكوشد ، همانند مجاهد در راه خدا است .ج) رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند : من بات كالا من طلب الحلال ، بات مغفورا له ؛ هر كس در طلب روزى حلال بكوشد و شب را كوفته و خسته سپرى كند ، شب را آمرزيده سپرى كرده است . 2. در طلب معيشت و روزى نبايد از هر گونه اقدام معقول و مشروع دريغ نمود . 3. هر كس بايد متانت و مكانت ويژه‏ى خود را در كسب روزى حلال معمول بدارد ، زيرا هر مسلمان مكلف به حفظ شخصيت ، وقار و سرفرازى خويش مى‏باشد . 4. خداوند متعال گرفتن قرض را وسيله‏اى براى جبران كمبودهاى زندگى و در واقع ، از جمله روزى بندگان قرار داده است . بنابراين ، اگر زندگى انسان در خطر باشد و نبود هزينه‏ى زندگى انسان را تهديد كند ، واجب است دست به قرض و تأمين زندگى شرافتمندانه بنمايد و خداوند متعال عهده‏دار تأمين قرض‏هاى ضرورى است . براى رواج اين سنت حسنه روايات فراوانى وارد شده است و از جمله اجر قرض دهنده را در نزد خداوند متعال دو برابر كسى بر شمرده است كه مالى را در راه خدا انفاق نموده و صدقه دهد ، زيرا آثار نافع قرض در جامعه بسيار بيشتر از آثار انفاق و صدقه است و شايد نكته‏ى آن اين است كه قرض كننده مستمند نيست، اما ضرورت شديد زندگى وى را به قرض مبتلا ساخته است. 4. كسى كه براى حفظ شرافت خود دست به گرفتن قرض مى‏زند ، حتما در اداى آن كوتاهى نخواهد كرد ؛ زيرا كوتاهى در اداى آن به آبرو و امانت او صدمه مى‏زند و اعتبار او را ساقط خواهد كرد و قطعا كسى كه براى حفظ و صيانت آبرو قرض مى‏كند ، هرگز در پرداخت آن كوتاهى نخواهد كرد . اكنون در شرح اين فراز از دعا مى‏گوييم : امام سجاد عليه‏السلام در اين فراز عافيتى را از خداوند متعال طلب نموده است كه مبتلا به قرضى نگردد كه نتواند آن را بپردازد و بدين وسيله شخصيت و بزرگوارى انسان خدشه‏دار گردد و ذهن ، فكر و قلب باو را كه حرم امن و جايگاه تجلى حضرت حق است ، درگير هم و غم كند. بنابراين ، اين فرموده‏ى حضرت دليل بر بدى قرض و وام نيست و آيات و روايات فراوانى درباره‏ى پرداخت قرض به ديگران وجود دارد ، كه به برخى از آنها اشاره شد . گذشته از مواردى كه ياد شد ، خداوند سبحان در قرآن كريم مى‏فرمايد : (من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له أضعافا كثيرة)؛ كيست كه به خداوند قرض نيك دهد و خداوند آن را براى او چندين برابر كند . بر اين اساس ، امام سجاد عليه‏السلام در اين فراز از قرضى به خدا پناه برده و دورى و عافيت از آن را درخواست نموده است كه بر اساس روايت ، قرضى است كه «هم بالليل و ذل بالنهار» مايه‏ى دل مشغولى شب و خوارى روز باشد ؛ زيرا چنان كه اشاره شد ، اشتغال ذهنى انسان به آن چه در تكامل وجودى او كارآمد نيست ، از نظر خداوند متعال بسيار مطرود است ، بلكه مى‏توان گفت از مضمون آيات و روايات برمى‏آيد كه در بين محرمات ، آن چه كه موجب انصراف ذهنى و فكرى شديدتر و بيشتر انسان از خداوند سبحان مى‏شود ، داراى عذاب و نكال شديدتر و در انحراف و گمراهى او مؤثرتر است . شگفت آن كه تمام احكام اسلامى - از احكام عبادى گرفته تا دستورهاى اجتماعى ، اقتصادى ، نظامى و مقررات فردى و ... - متناسب با ساختار جسمى و روحى انسان است و همگى در تجهيز او به سوى بى‏نهايت هم‏آهنگ است . ادامه دارد ... 👤 آیت الله دعای ام کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
قسمت سوم 🔴 آفات فقر و آداب پرداخت بدهى‏ 1. قرض گيرنده اگر در پرداخت آن هم دچار عسرت و تنگى غيراختيارى گردد ، نوعى آزمايش الهى است كه تحمل آن براى افراد شرافتمند و غيور بسيار دشوار است؛ به طورى كه مى‏توان گفت: صبر برآن از دشوارترين جريان‏هاى زندگى مى‏باشد. 2. در فرض توانايى پرداخت نيز قرض گيرنده ، همواره از حاجت و نيازى كه منجر به گرفتن قرض شده است ، رنج مى‏برد . براساس دو نكته‏ى گذشته ، شارع مقدس بر رفتار مسامحه‏آميز با شخص بدهكار تأكيد فرموده است و به طلبكار دستور داده است صبر كند و بدهكار را در مضيقه قرار ندهد ، بلكه به هنگام پرداخت ، طلبكار آن چنان رادمردى كند كه بدهكار ، در جان خود احساس آرامش نموده و عزت و امنيت روحى او مخدوش نگردد . در روايت آمده است كه اگر طلبكار مدت معينى را قرارداد كند و شخص بدهكار نتواند از عهده‏ى آن برآيد و طلبكار صبر كند ، پاداش او پيوسته مضاعف مى‏گردد ؛ به طورى كه به ده‏ها برابر مى‏رسد . نيز در حديث آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود : «اگر كسى با بدهكار خود مدارا كند ، بدون حساب و كتاب و با سرعت از پل صراط مى‏گذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و او خوددارى كند و ندهد ، بهشت بر او حرام مى‏شود.» با اين حال ، يكى از زشت‏ترين كارها و پست‏ترين شغل‏ها آن است كه انسان در موارد غيرضرورى قرض بگيرد و روزى خود و معاش خود را از اين راه تأمين كند. در حديثى آمده است كه فردى هزينه‏ى زندگى عابدى را مى‏پرداخت . اين ماجرا خدمت امام صادق عليه‏السلام نقل شد . آن امام بزرگوار فرمود : اجر آن فرد ، به مراتب بيش از اجر عبادت آن عابد است . بنابراين ، شريعت الهى اسلام از كسى كه بار خود را بر دوش ديگران تحميل كند ، بى‏زار است و اگر انسان تعهد باطنى به حقوق مردم نداشته باشد ، يقينا اين نوع قرض گرفتن حرام و ناروا است ، زيرا اگر انسان قرض كند و نيت پرداخت آن را نداشته باشد ، شكى در حرمت عمل او نيست . از اين رو ، امام صادق عليه‏السلام فرمود : من استدان دينا فلم ينو قضاءه ، كان بمنزلة السارق ؛ هر كس قرض بگيرد و نيت پرداخت آن را نداشته باشد ، مانند دزد است . نيز حضرت صادق عليه‏السلام به نقل از اميرمؤمنان عليه‏السلام فرمود : كان أميرالمؤمنين - صلوات اله عليه - يحبس الرجل اذا التوى على غرمائه ؛ اميرمؤمنان وام گيرنده‏ى مسامحه‏گرا را كه در اداى دين تعهد لازم را نداشت به زندان محكوم مى‏فرمود . از كلمه‏ى «التوى» برمى‏آيد كه فرد ياد شده با آن كه مى‏توانست بدهى خود را بپردازد ، از پرداخت آن خوددارى مى‏كرده است ، يا آن كه از اول قصد خوردن اموال مردم را داشته است . 👤 آیت الله دعای ام کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
کوتاه 🔴 از آنجا كه دين و بدهكارى، سخت انسان را به خود مشغول و همه‏ى زواياى زندگى را تحت تاثير قرار مى‏دهد عرض مى‏كند: (اى پروردگار من! از هم و غم بدهكارى، انديشه و فكر، و دل مشغولى و بى‏خوابى ناشى از آن به تو پناه مى‏برم) (و اعوذ بك يا رب من هم الدين و فكره، و شغل الدين و سهره). 🔴اين را نيز مى‏دانيم كه قرض و بدهكارى ذلت و سرشكستگى اين دنيا و تبعات و وبال در عالم ديگر را به همراه دارد، به همين جهت امام چنين مى‏گويد: (بنابراين بر محمد و آلش درود فرست و مرا از بدهكارى پناه ده اى پروردگارم! در مورد ذلت بدهكارى در دنيا و تبعات آن پس از مرگ از تو زنهار مى‏طلبم) (فصل على محمد و آله، و اعذنى منه، و استجير بك يا رب من ذلته فى الحياه، و من تبعته بعد الوفاه). 🔴به دنبال اين قسمت بار ديگر عرضه مى‏دارد: (خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و مرا نسبت به بدهكارى، با وسعت و توانگرى سرشار و يا با زندگى كافى تا پايان كار، پناه ده) (فصل على محمد و آله، و اجرنى منه بوسع فاضل او كفاف واصل). 🔴غرض امام (ع) نه آن است كه اداى دينم نما بلكه از اول مرا مديون منما تا مبتلا به اين امور وضعيه آن نشود كه ذكر شد. ✳️نصيحه: نماز به جهت رفع ظلم و اداء دين بعد العشاء در كتاب مجالس مفيد ولد شيخ الطائفه (ره) روايت مى‏نمايد از حضرت صادق (ع) كه كسى به خدمت آن حضرت عرض نمود: اى مولاى من شكايت مى‏نمايم به سوى تو از دينى كه بر من مستولى شده است و همچنين شكايت مى‏نمايم از ظلم و جور سلطان كه بر من تعدى نموده است التماس آن دارم كه دعائى به من تعليم نمائى كه به بركت آن خدا اداى دينم كند و دفع ظالم از من نمايد. فرمودند: چون سياهى شب مستولى شد دو ركعت نماز به جا آور، و در ركعت اول سوره‏ى حمد و آيه‏الكرسى بخوان و در ركعت دوم حمد و آخر سوره‏ى حشر لو انزلنا هذا القرآن على جبل تا آخر سوره بخوان و بعد از سلام قرآن را بر سر بگذار و بگو: اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق كل مومن مدحته فيه و بحقك عليهم فلا احد اعرف بحقك منك. ده مرتبه يا الله. ده مرتبه يا محمد، ده مرتبه يا على، ده مرتبه يا فاطمه، ده مرتبه يا حسن، ده مرتبه يا حسين (ع) ده مرتبه يا على بن الحسين (ع) ده مرتبه يا محمد بن على (ع) ده مرتبه يا جعفر بن محمد (ع) ده مرتبه يا موسى بن جعفر (ع) ده مرتبه يا على بن موسى، ده مرتبه يا محمد بن على (ع)، ده مرتبه يا على بن محمد، ده مرتبه يا حسن بن على (ع)، ده مرتبه يا محمد بن الحسن (ع) و بعد حاجت خود را بخواه. دعای ام کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ معیار صداقت و شجاعت و عفت وَ قَالَ (علیه السلام): قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ، وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ. ارزش مرد به اندازه اوست، و راستگويى او به ميزان جوانمردى اش، و او به قدر ننگى است كه احساس مى كند، و پاكدامنى او به اندازه اوست. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ چهار فضيلت مهم اخلاقى 📋 امام(علیه السلام) در این چند جمله حکیمانه به رابطه چهار موضوع مهم با چهار موضوع دیگر از صفات انسانى اشاره فرموده است. 🔴 نخست مى فرماید: «ارزش هر کس به اندازه اوست»; منظور از همت تصمیماتى است که انسان براى انجام کارهاى مهم مى گیرد و به دنبال آن تلاش مى کند. هر اندازه این تصمیمات والاتر و این تلاش ها گسترده باشد همت انسان بلندتر است و این که امام مى فرماید: ارزش هر کسى به اندازه همت اوست براى آن است که اشخاص والا همت معمولاً تلاش مى کنند تا به مقامات عالى برسند پس نباید ارزش وجودى ظاهرى آنها را امروز ملاحظه کرد بلکه آن نیروى نهفته در درون آنها که نامش همت است باید مقیاس و معیار شمرده شود. در کتاب غررالحکم از امام همین معنا به صورت دیگرى بیان شده است، مى فرماید: کسى که همت عالى داشته باشد قیمت و ارزش او زیاد است». در حدیث دیگرى از همان حضرت و در همان کتاب مى خوانیم: هیچ چیز انسان را به مانند همت او بلندمقام نمى کند و هیچ چیز، او را مانند شهوتش پست نمى سازد». به گفته شاعر: همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایى رسیده اند 🔴 در دومین جمله پرمعناى خود مى فرماید: «راستگویى و هر کس به اندازه اوست زیرا انسان با شخصیت این کار را براى خود ننگ مى داند که به دیگران دروغ بگوید. اضافه بر این، غالبا دیده شده است که دروغ ها بعد از مدتى فاش مى گردد; انسان با شخصیت حاضر نمى شود کارى انجام دهد که در آینده آبروى او را ببرد. یکى از یاران امام صادق(علیه السلام) به نام ابو کهمس خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: (یار وفادار شما) ابن ابى یعفور به شما سلام فرستاده است. فرمود: سلام بر تو و بر او. هنگامى که نزد او رفتى سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو مى گوید: نگاه کن ببین على(علیه السلام) با چه صفاتى آن مقام را نزد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پیدا کرد آن صفات را داشته باش، زیرا على تنها به این سبب به آن مقام نزد پیغمبر رسید که در سخن گفتن، صادق بود و در اداى امانت امین» این سخن را با حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) پایان مى دهیم، فرمود: جمال، به سخن حق گفتن است و کمال، به انجام کارهاى نیک توأم با صدق» باید توجه داشت که «مروءة» به معناى جوانمردى، مردانگى، و فتوت و مجموعه اى از شایستگى هاست که در یک انسان باارزش جمع مى شود که شخصیت او را تشکیل مى دهد. 🔴 سپس در سومین سخن حکمت آمیز خود مى فرماید: « هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است»; روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد. در لسان العرب آمده است که «أنَفْ» (بر وزن هدف) به معناى کراهت داشتن چیزى و خود را برتر از آن دانستن است، بنابراین «أنف» در جمله بالا مى تواند اشاره به بى اعتنایى نسبت به ارزش هاى مادى باشد. 🔴 آن گاه امام(علیه السلام) در چهارمین و آخرین سخن حکیمانه اش مى فرماید: « هر کس به اندازه اوست» «غیرت» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه عبارت از انزجار طبیعى انسان نسبت به تصور شرکت دیگران در امورى است که مورد علاقه اوست و به تعبیر دیگر غیرت به معناى حفظ ارزش هاى مربوط به خود و جلوگیرى از تجاوز دیگران به حریم اوست که غالباً در عرف ما در امور ناموسى به کار مى رود. بدیهى است کسى که نسبت به نوامیس خود غیرت دارد هرگز حاضر نمى شود به نوامیس دیگران چشم خیانت بدوزد، بنابراین هر اندازه غیرت انسان بیشتر باشد عفت او هم بیشتر خواهد بود. گرچه عفت و غیرت هر دو غالباً در عرف امروز ما بیشتر در مسائل ناموسى به کار مى رود; ولى از نظر ارباب لغت و علماى اخلاق، هر دو معنایى وسیع دارند: «عفت» به معناى خوددارى و حالت انزجار از ملاحظه صحنه هاى زشت و «غیرت» هرگونه اهتمام و دفاع از حقوق الهى و انسانى خویش است و بعید نیست که منظور از امام(علیه السلام) از جمله بالا همان معناى وسیع کلمه در هر دو مورد باشد. از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) در کتاب کافى مى خوانیم: برترین عبادت پاک بودن از نظر تغذیه و امور جنسى است». نیز از همان امام نقل شده که فرمود: هیچ کس خدا را عبادتى بهتر از این نداشته که عفت را در مورد شکم و امور جنسى رعایت کند»، لذا در حدیثى از امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «مَا زَنَى غَیُورٌ قَطُّ; شخص با غیرت هرگز زنا نمى کند» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-18.mp3
11.41M
۱۸ ❌ تمرکز شدیدمان بر چهار قوه‌ی پایینیِ نَفْس، ما را از توجه به بخش (پنجم) انسانی غافل می‌کند ! و این غافل شدن، آرام آرام، بیشتر و بیشتر می‌شود، تا جایی که می‌بینی از چهار رکعت نمازی که خواندی ؛ حتیٰ یک "بسم‌الله" را هم با تمرکز نگفته‌ای... ♨️ حالا با این اتصال قوی، دعاهایمان تا کجا بالا می‌رود؟ 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
4_5809819758995965711.mp3
10.56M
۱۹ ✳️شبیه یه زغال سرد که کنار زغال سرخ‌شده، کم کم سرخ میشه ؛ خودتُ کنار آدمایی که از همنشینی خدا، نورانی شدن، قرار بده... ✨کم کم تو هم نور می‌گیری و قدرتت برای اتصال به آسمان، بالا میره! کم‌کم هم سطح دعاهات بالاتر میره، هم صعودشون، راحت‌تر میشه! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙏 دعای گویای ام صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت و " 👌متن دعا 👇 📋 https://plink.ir/r1VJm ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 ترجمه ی گویای دعای ام صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت و " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
💠 8 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Iraj Bastami - 05 Sazo Avaz.mp3
2.58M
👤 ایرج ✳️ بر سر تربت ما چون گذری ، خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد بود برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود چشمم آن دم که ز شوق تو نهد سر به لحد تا دم صبح قیامت نگران خواهد بود ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ مرحوم عارف واصل آقا رحمت الله علیه برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های نفسانی، به شاگردان و مریدان سیر و سلوک الی الله توصیه می فرمود : 1⃣" روایت را بنویسند و بدان عمل کنند؛ " 2⃣"باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند." 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
OnvanBasri-10_13981008-20191229_HQ.mp3
25.21M
🔆 شرح حدیث جلسه 10 👤 آیت الله 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای قسمت اول در رضا و خشنودي به آنچه داشت هنگامي که به دنياداران و ثروتمندان نگاه مي‏کرد عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في الرضا اذا نظر الي اصحاب الدنيا، از دعاهاي امام (ع) در رضا و خشنودي (به آنچه داشت) هنگامي که به دنياداران (ثروتمندان) نگاه مي‏کرد. امام (ع) در ابتداي دعا در مورد خشنودي از خدا و تقسيم معيشت ميان انسانها مي‏فرمايد: الحمد لله رضي بحکم الله، شهدت ان الله قسم معايش عباده بالعدل و اخذ علي جميع خلقه بالفضل، ستايش خداي را که به حکم (قضا و قدرش) راضي و خشنودم و گواهي مي‏دهم که خداوند نصيب و رزق خلق را از هر جهت به عدل تقسيم فرموده و (به جود و کرم ذاتي) بر همه‏ي خلق خود به فضل و احسان رفتار نموده. راضي بودن به مشيت و خواست خدا، به انسان آرامش روحي و رواني مي‏دهد، و زمينه را براي رشد و کمال و تلاش و کوشش او فراهم مي‏کند. زيرا اگر انسان به تقسيم عادلانه خداوند راضي باشد، در روابط انساني دچار بيماري حسد نمي‏شود. و به جاي حسادت، تلاش مي‏کند تا به مواهب و بخششهاي الهي دست پيدا کند. چنين انساني مي‏داند و يقين دارد که همه‏ي هستي متعلق به خداست و خزائن الهي تمام‏شدني نيست، و همانطور که به ديگري موهبتي را بخشيده و يا کسي به ظاهر داراي امکانات مادي و دنيوي بيشتري است به او هم مي‏تواند عطا کند. لذا به جاي حسادت به دعا و تلاش براي کسب نعمتهاي خداوند مي‏پردازد. خداوند در سوره زخرف آيه 32 در اين باره مي‏فرمايد:... نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحيوه الدنيا.... ما معيشت ايشان را در زندگاني دنيا ميانشان تقسيم کرده‏ايم. ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم امام (علیه السلام) در قالب دعا به ما مي‏آموزد که با تفاوتهاي مختلف ميان انسانها به ويژه در تفاوتهاي موجود از نظر زندگي مادي و دنيوي چگونه برخورد کنيم. و در اين باره اينگونه از خداوند درخواست مي‏کند: 1- و لا تفتني بما اعطيتهم، خدايا مرا به آنچه به ايشان (ثروتمندان) داده‏اي مفتون و پريشان مکن (که گرفتار حسد... شوم). 2- و لا تفتنهم بما منعتني، و آنان را بر اثر آنچه (دارايي) که از من بازداشته‏اي گرفتار مکن (که دچار غرور و تکبر به واسطه‏ي داشتن مال و ثروت شوند). امام سجاد (علیه السلام) براي هر دو طرف دعا مي‏کند، براي فقير که نکند فقر او را به گناه و بيماريهاي مختلف دچار کند و از راه کمال بازبماند و براي ثروتمند که نکند مغرور شود و به وظائف الهي خود نسبت به فقرا عمل نکند و به واسطه‏ي ثروت از کمال بازبماند. 3- و طيب بقضائک نفسي، و مرا به قضا و قدر خود دلخوش گردان. 4- و وسع بمواقع حکمک صدري، و سينه‏ام را در چيزهايي که مقدر نموده‏اي فراخ گردان (مرا از آنها شاد و خشنود فرما) 4- و هب لي الثقه...، و اعتماد و تکيه‏گاهي به من ببخش تا با آن اقرار کنم که قضا و قدر تو جز به نيکي روان نمي‏گردد. 5- و اجعل شکري لک...، و شکر و سپاس مرا براي خود بر آنچه از من منع کرده‏اي بيشتر کن از آنچه به من عطا فرموده‏اي. 6- و اعصمني من ان اظن بذي عدم خساسه، و مرا نگهدار از اينکه گمان کنم فقيران خوار و ذليل هستند. او اظن بصاحب ثروه فضلا، يا گمان کنم که ثروتمندان صاحب فضيلت هستند (به خاطر ثروت و دارايي آنها). آنگاه امام (علیه السلام) معيار شريف و عزيز بودن را اينگونه بيان مي‏فرمايند: فان الشريف من شرفته طاعتک، و العزيز من اعزته عبادتک، پس به درستي که شريف کسي است که اطاعت از تو به او شرافت داده و کسي است که به عبادت تو عزت يافته است. به عبارت ديگر معيار شرافت دو چيز است: 1- اطاعت از خدا 2- بندگي و عبادت خدا. 7- و متعنا بثروه لا تنفد، و به ما ثروتي ببخش که فاني نمي‏شود. 8- و ايدنا بعز لا يفقد، و به ما عزتي عطا کن که از دست نمي‏رود. 9- و اسرحنا في ملک الابد، و به ما در ملک ابدي خود (عالم بقا) نعمت و عزت کامل عطا فرما. ثروت و عزت حقيقي، دارايي و ثروت و مقام انسان در پيشگاه خداوند و در زندگي ابدي آن جهان است. عزيز واقعي کسي است که آنجا عزيز باشد و ثروتمند واقعي کسي است که در آن جهان از نعمتهاي ابدي استفاده کند. زيرا ثروت و دارايي و مقام دنيوي زودگذر و تمام‏شدني است. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️درباره حالات معنوی امده است: ❇️«ایشان شب ها که برای ، و شب زنده داری برمی خاست، ضمن اجرای دستورها و آداب برخاستن از خواب همانند سجده و دعا، مدتی در بستر می گریست. سپس به حیاط منزل می آمد و به اطراف آسمان نگاه می کرد و آیات: «اِنَّ فِی خَلْقِ السَّموات وَ الاَرض...» را تا آخر می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدتی گریه می کرد. آن گاه وضو می ساخت و چون به مصلایش می رسید و مشغول تهجد می شد، دیگر حالش خیلی منقلب می شد. او در نمازها و به ویژه در قنوت ها، گریه های طولانی داشت». 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2