❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #شنبه
👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای #سوم صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است.
استاد حسین #انصاریان
دعای #سوم
https://b2n.ir/sahife2_3
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_سوم_2
«2» وَ إِسْرَافِيلُ صَاحِبُ الصُّورِ الشَّاخِصُ الَّذِي يَنْتَظِرُ مِنْك الْإِذْنَ وَحُلُولَ الْأَمْرِ فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَى رَهَائِنِ الْقُبُورِ
و #فزشته ی #اسرافيل كه صاحب شيپور است؛ آن بلندمرتبهاى كه چشم به راه اجازه و فرود آمدن دستور، از جانب توست. به محض رسيدن فرمانت با يك بار دميدن در شيپور، افتادگان در زندان گور، از خواب مرگ بيدار مىكند.
👌بخشی از دعای #سوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_2
✳️ #صور_اسرافيل 1
«ايل» به زبان عِبْرى به معناى «اللّه» است، «اسراف» كلمهاى است كه به ايل اضافه شده و بنا به روايتى كه از حضرت زين العابدين عليه السلام رسيده: هر چه به ايل اضافه شود به معناى عبداللّه است، بنابراين اسرافيل يعنى بنده خدا. و ما در آيات گذشته در رابطه با فرشتگان خوانديم كه فرشتگان «عِباد مُكْرَمُون» حق هستند.
صور كه معناى دنيايى آن شيپور است، حقيقتى است كه نزديك ده بار در قرآن مجيد از آن ياد شده:
1- «يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
و روزى كه در صور دميده شود فرمانروايى و حاكميّت مطلق ويژه اوست، داناى نهان و آشكار است، و او حكيم و آگاه است.
2- «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً
و در صور دميده شود، پس همه آنان را [در عرصه قيامت] گرد مىآوريم.
3- «يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرمينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقاً
[آن] روزى كه در صور دميده مىشود و گنهكاران را در آن روز، كبودچشم و نابينا محشور مىكنيم.
4- «فَإذا نُفِخَ فِى الصُّور فَلا أنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلايَتَسائَلُونَ
پس هنگامى كه در صور دميده شود، در آن روز نه ميانشان خويشاوندى و نسبى وجود خواهد داشت و نه از اوضاع و احوال يكديگر مىپرسند.
5- «وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شاءَ اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ
و [ياد كن] روزى را كه در صور مىدمند، پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است دچار هراس شود، مگر كسى كه خدا بخواهد؛ و همه خوار و فروتن به پيشگاه او آيند.
6- «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ
و در صور دميده شود، ناگاه همه آنان از قبرها به سوى پروردگارشان مىشتابند.
7- «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ»
و در صور دميده مىشود، پس هر كه در آسمانها و زمين است مىميرد، مگر كسى را كه خدا بخواهد، آن گاه بار ديگر در صور دميده مىشود، ناگاه همه آنان بر پاى ايستاده [مات و مبهوت به هر سو] مىنگرند [كه سرانجام كارشان چه خواهد شد]!
8- «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعيد
و در صور مىدمند؛ آن است روز [تحقق و ظهور] وعدههاى تهديدآميز و وحشتناك.
9- «فَإذا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ واحِدَةٌ
پس چون در صور يك بار دميده شود.
10- «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أفْواجاً
روزى كه در صور مىدمند و شما گروه گروه به عرصه محشر مىآييد.
«صيحه» كه صداى عظيم است در صور به وسيله اسرافيل به اذن حق بر جهانيان زده مىشود، و به طورى كه از صريح قرآن مجيد به خصوص آيه 68 سوره زمر استفاده مىشود دو بار انجام مىگيرد، يك بار صيحه مرگ است، كه مَنْ فِى السَّماواتِ وَالْأرْض مگر آن كه خدا بخواهد مىميرند. و بار دوم صيحه حيات است كه چون دميده شود آسمانيان و زمينيان زنده مىشود و در صحراى با عظمت محشر اجتماع مىكنند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 120
دعای #سوم
#ياد_مرگ
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_2
✳️ #صور_اسرافيل 2
صيحه در قرآن
مسأله صيحه مربوط به قيامت در حدود چهار بار در قرآن مجيد آمده است:
1- «إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ
[كيفرشان] جز يك فرياد مرگبار نبود كه ناگهان [پس از آن فرياد] همه بىحركت و خاموش شدند!
2- «إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ
[آن صحنه عظيم] جز يك فرياد نيست، پس به ناگاه همه آنان [گردآورى شده و] نزد ما احضار مىشوند.
3- «وَمَا يَنظُرُ هؤُلَاءِ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً مَّا لَهَا مِن فَوَاقٍ
و اينان [كه تو را انكار مىكنند] جز يك فرياد مرگبار را كه هيچ تأخيرى در آن نيست، انتظار نمىكشند.
4- «يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ
روزى كه [همگان] صيحه و فرياد را به حق و درستى مىشنوند [و] آن روز، روز بيرون آمدن [از قبرها] ست.
در اين صيحه يك بار صيحه موت و بار ديگر صيحه حيات است، اگر سؤال شود به چه صورت يك حقيقت دو كار مخالف هم انجام مىدهد؟ پاسخهاى فراوانى دارد، از جمله پاسخى است كه محيىالدين در «فتوحات مكّيّه» داده:
النَّفْخَةُ نَفْخَتانِ: نَفْخَةٌ تُطْفِى النَّارَ، وَنَفْخَةٌ تَشْعَلُها.
دم، دو دم است، دمى كه آتش را خاموش مىكند، و دمى كه آتش را شعلهور مىسازد.
ولى اين دو دم به وسيله يك انسان از يك دهان به آتش زده مىشود. بنابر اين هيچ استبعادى ندارد كه اسرافيل با دم اوّل در صور شعله حيات هر ذى حياتى را خاموش كند، و با دم ديگر شعله حيات هر مستعدّى را بر افروزد.
در اين كه صيحه و صدا باعث مرگ است، امروزه با انفجارهائى كه به وسيله موشكها و بمبها و ساير اسلحهها صورت مىگيرد، حتى ايجاد امواجى كه فقط و فقط باعث مرگ است، شكّى براى كسى باقى نيست. صيحه صبح قيامت از هر موجى سريعتر و از هر فريادى عظيمتر است، و شعاعش نسبت به تمام هستى جز عرش حق و آن كسى كه خدا بخواهد، فراگير است. اين صيحه در مرتبهاى مرگ بار و در مرتبه ديگر زنده كننده است.
درباره صور، تفاسير و كتب روايى به خصوص «علم اليقين» و «لآلى الاخبار» سه روايت نقل مىكنند:
سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله عَنْهُ فَقالَ: قَرْنٌ مِنْ نُورٍ الْتَقَمَهُ إسْرافيلُ.
از رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيدند: صور چيست؟ فرمود: شاخى است از نور كه اسرافيل آن را به دهان دارد.
در حديث ديگر از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده:
الصُّورُ قَرْنٌ مِنْ نُورٍ فيهِ أثْقابٌ عَلى عَدَدِ أرْواحِ الْعِبادِ.
صور شاخى است از نور، كه در آن به عدد ارواح بندگان روزنه وجود دارد.
عَنِ السَّجّادِ عليه السلام: إنَّ الصُّورَ قَرْنٌ عَظيمٌ لَهُ رَأْسٌ واحِدٌ وَطَرَفانِ، وَبَيْنَ طَرَفِ الْأسْفَلِ الَّذى يَلِى الْأرْضَ إلى طَرَفِ الْأعْلَى الَّذى يَلِى السَّماءَ مِثْلُ ما بَيْنَ تُخُومِ الْأرَضينَ السّابِعَةِ إلى فَوْقِ السَّماءِ السّابِعَةِ، فيهِ أثْقابٌ بِعَدَدِ أرْواحِ الخَلائِقِ.
امام سجاد عليه السلام مىفرمايد: صور شاخى است عظيم، دارى يك سر و دو طرف. فاصله طرفى كه به سمت زمين است با طرفى كه به سوى آسمان است همانند فاصله دورترين نقطه زمين تا انتهاى آخرين آسمان است، و در آن روزنههايى به عدد ارواح خلائق وجود دارد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 120
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_2
✳️ #صور_اسرافيل 3
صور اسرافيل در نزد مفسران و محدثان
«گروهى از مفسران و محدّثان، اين روايات را از باب كنايه و تشبيه و استعاره گرفتهاند و فرمودهاند:
اين همه براى تقريب مسأله به ذهن انسان است، و آنچه كه از اين روايات مراد است بعث و نشر و مرگ و حيات است كه به اشاره و توسط اسرافيل به اذن حق انجام مىگيرد.
گروهى از محقّقان هم از حقيقت صور و صيحه اظهار بى اطلاعى كرده و گفتهاند:
حقيقت اين است كه نمىدانيم صور چگونه وسيلهاى است و چطور مىتواند امواج كشنده را در مدت كم به سراسر آسمانها و زمين برساند و تمام موجودات زنده را بميراند.
امّا در دنياى كنونى بر اثر اكتشافاتى كه در رشتههاى مختلف علوم نصيب بشر گرديده تا اندازهاى مسائل ناشناخته روشن شده، تكذيب و عناد معاندان كاهش يافته و موجبات تقريب ذهن افراد بى غَرض به درك پارهاى از واقعيّتهاى دينى فراهم آمده است و مىتوان گفت: توليد امواج صوتى و پخش آن از جمله اكتشافاتى است كه ممكن است تا اندازهاى مشكله نفخ صور و پخش صيحه مرگ را حل كند و مردم را در شناخت اين واقعيّت مجهول يارى نمايد.
هم اكنون در تمدّن صنعتى بر اثر انفجار بمبهاى قوى و خيلى قوى امواج شديد و بسيار شديد صوتى توليد مىشود كه با گوش مىشنويم؛ آن انفجارها مىتوانند در ساختمانهاى نزديك و بالنّسبه دور، شكستگى و ويرانى به بار آورد و روى افرادى كه در آن ساختمانها زندگى مىكنند يا در خيابانهاى اطراف عبور مىنمايند كم و بيش عوارض بد و احياناً خطرناك و مرگبار به جاى بگذارند و عدهاى را هلاك كنند.
همچنين بر اثر پيشرفت علم و صنعت، دانشمندان توانستهاند از طرفى به وسيله ابزارهاى فنّى بر تعداد امواج ماوراى صوتى به مقدار شايان توجّه بيفزايند و از طرف ديگر با كمك نيروى برق، امواج ماوراى صوتىِ توليد شده را با سرعت در سطح بسيار وسيعى پخش كنند.
مىدانيم امواج صوتى سرعتى بالنّسبه كم و بُردى كوتاه دارند، و همين قدر كه فاصله از حدّ محدودى بگذرد صدا شنيده نمىشود، ولى بشر امروز در پرتو هوش و تجربه توانسته است با نيروى برق و وساطت ابزارهاى فنّى و صنعتى، صداى گوينده راديو را با سرعت حيرتزا و بهت آور در سراسر جهان پخش كند و در آنِ واحد آن را از دورترين نقطه غرب عالم به گوش ميليونها مردم شرق برساند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 120
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_2
✳️ #صور_اسرافيل 4
«از مجموع آيات استفاده مىشود كه در پايان جهان صيحه عظيمى اهل آسمانها و زمين را مىميراند و اين صيحه مرگ است. و در آغاز رستاخيز با صيحه و فرياد عظيمى همه زنده مىشوند و به پا مىخيزند و اين فرياد حيات و زندگى است.
امّا اين دو فرياد دقيقاً چگونه است؟ چه اثرى در صيحه اول و چه تأثيرى در صيحه دوم است؟ جز خدا كسى نمىداند.
بارها گفتهايم الفاظ ما كه براى زندگى روزمرّه محدود خودمان وضع شده عاجزتر از آن است كه بتواند حقايق مربوط به جهان ماوراى طبيعت يا پايان اين جهان و آغاز جهان ديگر را دقيقاً بيان كند، به همين دليل بايد از الفاظ معمولى معانى وسيعتر و گستردهترى استفاده شود، منتها با توجّه به قرائن موجود.
چگونه امواج صوتىِ صور، تمام جهان را فرا مىگيرد با اين كه مىدانيم امواج صوتى حركت كندى دارد و از دويست و چهل متر در ثانيه تجاوز نمىكند، در حالى كه حركت نور بيش از يك ميليون بار از آن سريعتر و به سيصد هزار كيلومتر در ثانيه مىرسد؟
بايد گفت ما نسبت به اين موضوع همانند بسيارى از مسائل مربوط به قيامت تنها علم اجمالى داريم و جزئيات آن بر ما روشن نيست.
مرگ آفرينى اين صدا اگر در گذشته براى بعضى شگفتانگيز بود، امروز براى ما تعجّبى ندارد، چرا كه بسيار شنيدهايم موج انفجار گوشها را كر، بدنها را متلاشى، حتّى خانهها را ويران مىسازد، انسانهايى را از جاى خود برداشته به فاصلههاى دور دست پرتاب مىكند. بسيار ديده شده كه حركت سريع يك هواپيما، و به اصطلاح شكستن ديوار صوتى چنان صداى وحشتناك و امواج ويرانگرى به وجود مىآورد كه شيشههاى عمارتها را در شعاع وسيعى خرد مىكند.
جائى كه نمونههاى كوچك امواج صوتى كه به وسيله انسانها ايجاد شده، اينچنين اثراتى از خود نشان مىدهد آن صيحه عظيم الهى، آن انفجار بزرگ جهانى چه آثارى به بار خواهد آورد. به همين دليل جاى تعجب نيست كه امواجى هم در نقطه مقابل آن تكان دهنده و بيدار كننده و احياگر باشد، هر چند تصوّر آن امروز براى ما ممكن نيست، ولى بيدار كردن افراد خواب را با فرياد، و يا به هوش آوردن انسانهاى بى هوش را با شوكهاى شديد لااقل ديدهايم. و باز تكرار مىكنيم كه با علم محدودمان تنها شبحى از اين امور را از دور مىبينيم.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 120
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_2
✳️ #صور_اسرافيل 5
حقايق عالم آخرت
«حقيقتى كه به طور كلّى لازم است درباره حقايق عالم آخرت توجّه داشته باشيم اين است كه: حقايق عالم آخرت را چنانكه هست نمىشود در قالب الفاظ دنيوى بيان كرد؛ زيرا حقايق آن عالم با اين عالم فرق بسيارى دارد، و الفاظى كه براى بيان معانى و حقايق دنيويّه وضع گرديده نمىتواند قالب معانى ناشناخته آخرتى باشد.
بنابر اين حقيقت دميدن در صور چيست، نمىدانيم. ولى چنانكه گفته شد: از مجموع آيات قرآنى و روايات اسلامى فهميده مىشود كه خداوند با ايجاد صدائى كه چگونگى آن براى ما نامعلوم است در مرحله اول همه آفريدهها را جز آنهايى كه خداوند نمىخواهد بيهوش مىكند و مىميراند، و در اين وقت است كه نظام اين عالم بهم مىخورد. و در مرحله دوم صدائى ديگر ايجاد مىكند كه همه مردگان جهت تعيين تكليف نهائى در محكمه الهى حاضر مىگردند، و اين واقعيّت ناشناخته همان است كه قران از آن به نفخ صور تعبير كرده است.» در مباحث عرفانى آمده:
«اسرافيل از ملائكه مقرّب پروردگار است و فرشته مأمور حيات و زنده كردن؛ وجود او تمام عوالم امكان را كه نياز به حيات دارند فرا گرفته، و بوق او قدرت اوست و صور او بالهاى ملكوتى و معنوى اوست. بوق او قابليّت و استعدادى است كه حضرت ربّ- جلّ وعلا- به او عنايت فرموده است و او را بدين تجهيزات خاص مجهّز نموده و امكان احيا و زنده كردن را به او داده است. بوق او سرمايه علمى و قدرت اوست كه در تحت اختيار او بوده و اختيار او در تحت اختيار خداست.
اسرافيل در بوق خاص خود مىدمد و تمام موجودات هلاك مىشوند. و نيز پس از آن در بوق خاص خود مىدمد و تمام مردگان را زنده مىكند. بوق او جسم نيست و صورت ندارد، شرقى و غربى نيست، تمام آسمانها و زمين و ما بين آن دو را فرا گرفته و صاحبان چنين قدرتى كه از طرف پروردگار به آنها افاضه شده است بر تمام عوالم عِلْوى و سِفْلى استيلا و احاطه دارند، و هر لحظه به امر پروردگار خود به مأموريّت خود عمل مىكنند.» «1» خداوندا! به لطف عميمت ما را نسبت به حقايق قرآنيّه و معارف الهيّه كه در روايات اهل بيت آمده آگاه گردان و رموز و اسرار دينت را به ما بنمايان.
الهى! فهم و درك حقايق، ايمان و عمل صالح و طهارت باطن لازم دارد؛ تا نجات از خوديّت صورت نگيرد فهم واقعّيتها امكان ندارد، الهى! ما را از خوديّت خود برهان و از لباس منيّت عريان ساز، و از صورت و پوست نجات ده، تا به آنچه كه بايد دست يابيم توفيق حاصل كنيم.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 120
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 عنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) سُئِلَ عَنِ الرَّجْعَهْ أَ حَقٌّ هِیَ قَالَ نَعَمْ فَقِیلَ لَهُ مَنْ أَوَّلُ مَنْ یَخْرُجُ قَالَ الْحُسَیْنُ یَخْرُجُ عَلَی أَثَرِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قُلْتُ وَ مَعَهُ النَّاسُ کُلُّهُمْ قَالَ لَا بَلْ کَمَا ذَکَرَ اللهُ تَعَالَی فِی کِتَابِهِ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً قَوْمٌ بَعْدَ قَوْمٍ.
🔴 امام صادق (علیه السلام)- از حضرت صادق (علیه السلام) پرسیدند: «آیا #رجعت صحیح است»؟ فرمود: «آری»! گفتند: «نخستین کسی که میآید کیست»؟ فرمود: «امام حسین (علیه السلام) است که بعد از ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میآید». عرض شد: «آیا همهی مردم با او هستند»؟ فرمود: «نه! بلکه چنان است که خدا میفرماید: یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً؛ مردمی بعد از مردمی میآیند».
✍️ تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۱۴
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۰۳/ منتخب الأنوارالمضییهًْ، ص۲۰۱
دعای #سوم #دعا_سوم_2
#صور_اسرافيل #امام_زمان عجل
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_281
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_25
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ بَسَطْتَ بِالْخَيْرَاتِ يَدَكَ، وَ عُرِفَتِ الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِكَ، فَمَنِ الْتَمَسَكَ لِدِينٍ أَوْ دُنْيَا وَجَدَكَ🔹
🔸پاك خداوندا! دست به خيرات گشودى، و به راهنمايى شناخته گشتى، هر كس تو را براى دين يا دنيا خواند هر چه خواست بيافت🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_26
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ خَضَعَ لَكَ مَنْ جَرَى فِى عِلْمِكَ، وَ خَشَعَ لِعَظَمَتِكَ مَا دُونَ عَرْشِكَ، وَ انْقَادَ لِلتَّسْلِيمِ لَكَ كُلُّ خَلْقِكَ🔹
🔸منزهى تو ! هر چه علم تو بدان تعلق گرفته است براى تو فروتنى كند و هر چه زير #عرش تو است در برابر عظمت تو سر فرود آرد و هر آفريده اى فرمانبردارى تو را گردن نهد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای #چهل_هفت صحیفه سجادیه
به بيش از يكصد عدد از #اسماء_الله و صفت خداوند متّعال اشاره مىنمايد.
و از فراز 22 نیز به #تسبيح الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 خداوند را تسبيح مىگويد ..
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_25
همانگونه که قبلا گفته شد :
از فراز 22 امام سجاد عليه السلام به #تسبيح الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 خداوند را تسبيح مىگويد.
بسط اليه
سُبْحَانَكَ بَسَطْتَ بِالْخَيْرَاتِ يَدَكَ، وَ عُرِفَتِ الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِكَ، فَمَنِ الْتمَسَكَ لِدِينٍ أَوْ دُنْيَا وَجَدَكَ
پاك و منزّهى! دستت را به نيكىها گشودهاى و هدايت از جانب تو شناخته شد. پس هر كه براى دين يا دنيا به دنبال تو گشت، تو را مىيابد.
«بسط اليه» دو معنا دارد:
1 - كنايه از توسعه در رحمت و بخشش است. يعنى به نيكويىها، دست خود را گشاده كردى و رحمت خود را وسيع گرداندى.
2 - كنايه از قدرت است و منظور توسعه قدرت در تمامى عالمِ وجود است.
«الْهِدَايَةُ مِنْ عِنْدِك»: هدايت از جانب خداست، بر قلوبى كه خود را آماده پذيرشِ هدايت كرده باشند (فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضّلاله): «پس برخى از آنان كسانى هستند كه خدا آنها را هدايت كرد، و برخى از آنان كسانى هستند كه گمراهى بر آنها ثابت گرديده است». (نحل/ 36.).
و اين هدايت پس از خلقت آغاز مىشود (طه/ 50.) و تمامى مردم حتّى گمراهانى كه توبه مىكنند را در بر مىگيرد (طه/ 122 و ضحى/ 7.) و خداوند به نور عظمت خويش همه را هدايت مىگرداند. (نور/ 35.).
بايد توجه داشت كه به صراحتِ قرآن كريم، هدايت كه شامل گروه بسيارى از مردم مىگردد، (بقره/ 26.) چند گروه مشمول آن نمىشوند:
1 - ظالمين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ): «خداوند گروه ستمكاران را هدايت نمىكند». (بقره/ 258.).
2 - كافرين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ): «خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند». (بقره/ 264.).
3 - فاسقين (وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ): «خداوند گروه نافرمانبران را هدايت نمىكند». (مائده/ 108.).
4 - گمراهان (فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَن يُضِلُّ): «همانا خداوند كسانى كه در گمراهى هستند را هدايت نمىكند». (نحل/ 37.).
5 - دروغ گويان (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ): «همانا خداوند كسى را كه دروغگويى ناسپاس باشد هدايت نمىكند». (زمر/ 3.).
6 - اسرافكنندگان (إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ): «حقيقت خدا كسى را كه اسرافكارِ دروغگوست هدايت نمىكند». (غافر/ 28.).
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_26
#عرش الهى
سُبْحَانَكَ خَضَعَ لَكَ مَنْ جَرَى فِي عِلْمِكَ، وَ خَشَعَ لِعَظَمَتِكَ مَا دُونَ عَرْشِكَ، وَ انْقَادَ لِلتَّسْلِيمِ لَكَ كُلُّ خَلْقِكَ.
پاك و منزّهى! هر كه در علم تو قرار گرفت، براى تو فروتن گشت و آنچه زير عرش تو است، براى بزرگى تو خاشع شد. و همه آفريدگانت براى تسليم در برابر تو، گردن نهادهاند.
«عَرْشِك»: منظور عرش خداوند است و عرش به چهار معنى آمده است:
1 - محلى كه مسقف باشد.
2 - سقف.
3 - تختهاى بلند مانند تخت سلاطين.
4 - داربستهايى كه براى نگهداشتن درختان مىزنند.
ولى هنگامى كه در مورد خداوند به كار مىرود، منظور مجموعه جهان هستى است كه در حقيقت تخت حكومتى پروردگار محسوب مىشود.
«مَا دُونَ عَرْشِكَ»: عبارت است از هر چه غير خدا باشد.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#مسابقه
◼️زیارتی بسیار کوتاه با مضامین بسیار بلند...
⚪️(حفظ) یا (قرائت) زیارتنامهی حضرت زهرا سلام الله علیها و اهدای ثواب آن به (سردار فاطمی)
🔘بخش های مسابقه:
▫️زیارت به نیابت از سردار فاطمی
▫️حفظ زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها
🕑مهلت شرکت در مسابقه:
از۱۱ تا ۲۸دی ماه
🎁جوایز:
۵۰نگین متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
۳۰پک فرهنگی آموزشی کودک
🏷لینک شرکت در مسابقه:
Keramat.amfm.ir
🔷🔸💠🔸🔷
مخاطبین کانال انس باصحیفه سجادیه حتما نام کانال را در بخش ثبت نام وارد کنید.
@sahife2
#مسابقه_سردار_فاطمی
▫️کودکان فاطمی
تا روز شهادت حضرت زهرا علیها السلام در مسابقه روزانه شرکت کن و امتیاز خود را در قرعه کشی 30پک فرهنگی آموزشی بالا ببر.
📊هر مسابقه یک امتیاز
⏱زمان: 13دی ماه تا 28دی ماه
▫️لینک شرکت در مسابقه:
keramat.amfm.ir/koodak
📥دانلود محتوای روزانه
https://b2n.ir/529779
🔷🔸💠🔸🔷
مخاطبین کانال انس با صحیفه سجادیه حتما نام کانال را در بخش ثبت نام وارد کنید.
@sahife2
sajjadieh (1).mp3
3.49M
❇️#مناجات زیبایی از امام سجاد علیه السلام
🙏اِلهی، طالَما نامَتْ عَیْنایَ وَقَدْ حَضَرَتْ اَوْقاتُ صَلَواتِکَ
خدای من ، چقدر هنگام نمازها چشم های من در خواب بودند
وَاَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَیَ ، تَحْلُمُ بِحِلْمِکَ الْکَریمِ اِلی اَجَلٍ قَریبٍ
و تو بر من آگاه بودی و با بزرگواری صبر کردی تا مهلتم فرا برسد
فَوَیْلٌ لِهاتَیْنِ الْعَیْنَیْنِ کَیْفَ تَصْبِرانِ غَدا عَلی تَحْریقِ النّارِ؟!
پس وای بر این چشم ها که چگونه فردا آتش دوزخ را تحمل خواهد کرد؟
اِلهی طالَمَا ارْتَکَبَتْ نَفْسی بِما هُوَ راجِعٌ اِلَیَ ، وَاَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَیَ
خدای من چقدر نفس سرکشم به میل خود عمل کرد و تو بر من آگاه بودی
تَحْلُمُ بِحِلْمِکَ الْکَریمِ اِلی اَجَلٍ قَریبٍ
و با بزرگواری صبر کردی تا مهلتم فرا برسد
فَوَیْلٌ لِهَذَاالْجَسَدِ الضَّعیفِ کَیْفَ یَصبِرُ غَدا عَلی تَحْریقِ النّارِ؟!
پس وای بر این بدن ضعیف که چگونه فردا آتش دوزخ را تحمل خواهد کرد ؟
✍دعای 205 الصحيفة السجادية الجامعة لأدعية الإمام زين العابدين(علیه السلام)
📜http://alhawzaonline.com/almaktaba-almakroaa/book/238-aqa'ed/0131-al-%20sahifa%20al-%20sajadiya.%20abtahi/13.htm
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_755233122.mp3
2.49M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
❇️ از اين شش گروه در شگفتم
قسمت 4
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_126
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_126 ◀️ تعجب از شش گروه 🔴 و قَالَ (علیه السلام): ع
🤞متن کامل حکمت 126 نهج البلاغه
قال امیر المومنین علی علیه السلام
❇️ از اينها در شگفتم....
#نهج_البلاغه_حكمت_126
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_181
◀️ نتیجه کوتاهی و ثمره دوراندیشى
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ، وَ ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ.
طمع ورزى، بردگى هميشگى است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ سرانجام دورانديشى:
قسمت اول
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود، نتيجه تفريط و ثمره دورانديشى را در عبارتى كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «ميوه درخت تفريط پشيمانى و ميوه درخت دورانديشى سلامت است»; (ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ، وَثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلاَمَةُ).
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى واژه «تفريط» را نقطه مقابل «حَزْم» شمرده كه به معناى دورانديشى و تدبير امور و آينده نگرى است، بنابراين «تفريط» در اين كلام به معناى ترك دورانديشى و تدبير در امور و انحراف از حق است; خواه از طريق زياده روى باشد يا كوتاهى و كم كارى. درست است كه تفريط غالباً در مقابل افراط ذكر مى شود و افراط را به معناى زياده روى و تفريط را به معناى كوتاهى و كم كارى تفسير مى كنند; ولى هرگاه تفريط به طور مستقل ذكر شود ممكن است هرگونه انحراف از حق و واقعيت را شامل گردد، همان گونه كه در كلام بالا چنين به نظر مى رسد. صاحب كتاب لسان العرب تفريط را به معناى ضايع كردن چيزى تفسير مى كند كه اين ضايع كردن ممكن است عوامل مختلفى داشته باشد.
و دیگران تجربه کرده ایم. مخصوصا بسیار مى شود که انسان به امورى به دیده حقارت مى نگرد و سرانجام ضربه سنگینى از ناحیه آن مى خورد همان گونه که بعضى از دانشمندان گفته اند: شخص عاقل هرگز نباید چیزى از خطاها و لغزش هایش را کوچک بشمرد، زیرا هنگامى که انسان چیزى را کوچک مى شمرد در مشکلات بزرگى مى افتد. در تاریخ دیده ایم که گاه دشمنانى که به نظر کوچک مى آمدند حکومتى را زایل کردند و بسیار دیده ایم که گاه بیمارى کوچکى که مورد بى اعتنایى واقع مى شود ضربه سنگینى به سلامت ما مى زند ونهرهاى بزرگ وسیلاب ها را دیده ایم که از جوى هاى کوچک تشکیل مى شوند
در این که میوه تلخ نهال تفریط، پشیمانى است جاى تردید نیست قرآن مجید نیز به این حقیقت اشاره کرده و به مسلمانان هشدار مى دهد که: «و از بهترین دستورهایى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آن که عذاب الهى ناگهان به سراغ شما درآید در حالى که از آن آگاه نیستند. (این دستورها براى آن است که) مبادا کسى روز قیامت بگوید: افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم واز مسخره کنندگان (آیات او) بودم»; (وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِّنْ رَّبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ العَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ * أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ)
در حدیثى نیز از امام هادى(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «اُذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْریطِ تَأْخُذْ بِقَدیمِ الْحَزْمِ; افسوس هاى ناشى از تفریط را به یاد آور تا به دوراندیشى اهمیت دهى»
👈ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_181
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2