#فضیلت_رمضان
۱٫ برترین ماه سال
۲٫ نزول کتب آسمانی در این ماه
۳٫ توفیق #روزه
۴٫ وجود شب قدر در این ماه
۵٫ بهار قرآن
🔗 توضیحات بیشتر در 👈 "لینک مقابل"
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 اللهم بلّغنا رمضان؛
خدایا! ما را به ماه رمضان برسان
🔊 ماه پرواز در پیش است
دوستان قبل از حلول #ماه_رمضان
مجموعه مراقبات ماه رمضان را در 11 جلسه از استاد #شجاعی
👈 حتما گوش دهید
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_305
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_114
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تُخْزِنِى يَوْمَ تَبْعَثُنِى لِلِقَائِكَ، وَ لا تَفْضَحْنِى بَيْنَ يَدَيْ أَوْلِيَائِكَ، وَ لا تُنْسِنِى ذِكْرَكَ، وَ لا تُذْهِبْ عَنِّى شُكْرَكَ، بَلْ أَلْزِمْنِيهِ فِى أَحْوَالِ السَّهْوِ عِنْدَ غَفَلاتِ الْجَاهِلِينَ لاِلائِكَ، وَ أَوْزِعْنِى أَنْ أُثْنِىَ بِمَا أَوْلَيْتَنِيهِ، وَ أَعْتَرِفَ بِمَا أَسْدَيْتَهُ إِلَيَّ🔹
🔸و روزى كه مرا براى لقاى خود برانگيزى رسوا مكن، و پيش دوستان خودت آبروى من مريز و یادت را از خاطرم مبر و توفیق سپاس گزاری خود را از ياد من مبر و در هنگام غفلت و بی خبری که كه جاهلان شکر نعمت هایت را از یاد من می برند ،مرا به سپاس خود وادار و الهام كن كه تو را به هر عطايى ثنا گويم و به هر نعمت كه ارزانى داشتى اعتراف كنم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_115
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و اجْعَلْ رَغْبَتِى إِلَيْكَ فَوْقَ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ، وَ حَمْدِى إِيَّاكَ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ🔹
🔸و رغبت مرا سوى خود بيش از رغبت مقربان درگاهت قرار ده و سپاس مرا بالاتر از سپاس آنان مقرر بفرما 🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_114
خوار نساختن
وَ لَا تُخْزِنِي يَوْمَ تَبْعَثُنِي لِلِقَائِكَ، وَ لَا تَفْضَحْنِي بَيْنَ يَدَيْ أَوْلِيَائِكَ، وَ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَكَ، وَ لَا تُذْهِبْ عَنِّي شُكْرَكَ، بَلْ أَلْزِمْنِيهِ فِي أَحْوَالِ السَّهْوِ عِنْدَ غَفَلَاتِ الْجَاهِلِينَ لِآلْائِكَ، وَ أَوْزِعْنِي أَنْ أُثْنِيَ بِمَا أَوْلَيْتَنِيهِ، وَ أَعْتَرِفَ بِمَا أَسْدَيْتَهُ إِلَيَّ.
و روزى كه مرا براى ديدارت برمىانگيزى، خوارم نساز و در برابر دوستانت رسوايم نگردان و ياد خود را از خاطرم نبر و شكرگزاريت را از من نگير. بلكه آن را هميشه در حالات بىتوجّهى، هنگام فراموشىهاى نادانان به نعمتهايت، با من همراه گردان و به من الهام كن كه به خاطر آنچه به من دادهاى، ثنا (ى تو را) گويم و به آنچه به من عنايت نمودهاى، اعتراف نمايم.
«وَ لَا تُخْزِنِي»: از مادّه «خزى» به معناى يارى نكردن و خوار نساختن كسى است كه از طرف مقابل، اميد يارى و عظمت بخشيدن دارد و منظور آن است كه مرا روز قيامت كه براى ملاقات تو آمدهام و مشتاق ديدار تو هستم، با يارى نكردنت خوار مساز و از اينكه آن امام معصوم عليه السلام كه زينت عابدين و به لقب زياد سجدهكننده توصيف شده از پروردگار خود چنين مسألت نموده، فهميده مىشود كه در آن روز هر انسانى محتاج به يارى خداوند است و بُنيه ضعيف بشرى، تاب مقاومت در برابر اهوال و هراسهايى كه آن روز با آنها مواجه مىشود را ندارد، مگر به يارى و تأييد خداوند قادر. (اين جمله اشاره به آيه 87 سوره شعراء دارد.).
#چهل_هفت #نماز_شب
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_115
#حمد ، #مدح، #شكر
وَ اجْعَلْ رَغْبَتِي إِلَيْكَ فَوْقَ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ، وَ حَمْدِي إِيَّاكَ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ.
و رغبت مرا به سوى خود، بالاتر از رغبتِ همه راغبان و سپاسگزارىام را در حقّ خودت، بالاتر از سپاسِ همه سپاسگزاران قرار ده.
«حَمْد»: به معناى سپاس و ستايش كردن در برابر فعل يا صفت نيك اختيارى است. يعنى هنگامى كه كسى آگاهانه و با اختيارِ كامل، عمل خيرى را انجام داده، يا صفت نيكويى را براى خود انتخاب نمايد كه سرچشمه اعمال نيك اختيارى گردد، ما او را حمد و سپاس مىگوييم. ولى «مدح» به معنى هر گونه سپاس و ستايش كردن است. خواه فعلْ به صورت اختيارى صادر شده باشد و خواه غير اختيارى. بنابراين مدح، عام و حمد، خاصّ است. «شكر» نيز به معنى سپاس و ستايش كردن از عمل خوبى كه چه اختيارى و چه غير اختيارى صادر شده ولى ثمر آن با ميل و اراده صادركننده به ما رسيده است، مىباشد.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
خدایا
از تو می خواهم
روز قیامت خوارم نکنی
و در برابر دوستانت رسوایم نکنی
و #حمد ، #مدح و #شكر را ورد زبانم کنی
👌 دعای #چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_114
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 ایام باقیمانده شعبان را دریابید
❇️این ایام باقی مانده از ماه شعبان را خیلی غنیمت بشمارید؛ این روزها بسیار حساس است و باید قدر بدانیم، سعی کنیم با آمادگی کامل وارد #ماه_رمضان ، ماه مهمانی خدا، شویم!
حدیثی از امام رضا(علیه السلام) وارد شده است که بسیار پراسرار است وحساسیت ماه شعبان را نشان می دهد.
کسی در ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام شرفیاب شد و از حضرت تقاضای عملی را کرد که در ماه شعبان انجام دهد.
حضرت به آن شخص می فرمایند:
"در ماه شعبان به خدا عرضه دار و بگو:
🙏اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
یعنی: خدایا اگر در این روزهای گذشته از شعبان مرا نیامرزیده ای ، در روزهای باقیمانده از آن بیامرز"
در این ایام باقی مانده خیلی چیزها می توان کسب کرد
👤آیت الله #فاطمی_نیا
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_248
عمل نیک، در مقابل گمان نیک مردم
َقَالَ (علیه السلام): مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً، فَصَدِّقْ ظَنَّهُ.
امام علی علیه السلام: هر كه به تو گمان خير و #حسن_ظن برد ، چنان كن كه گمانش صادق آيد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ حُسن ظن مردم را با عمل، تصديق كن:
📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته لطيفى درمورد #حسن_ظن مردم نسبت به انسان مىكند، مىفرمايد: «كسى كه به تو گمان خوبى دارد گمانش را (با عمل) تصديق كن»؛ (مَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ).
اشاره به اينكه، بسيار مىشود افراد به سبب خاطره خوبى كه از كسى دارند و او را باسخاوت و خيّر و مثبت مىدانند گمان مىبرند حل مشكل آنها ـ خواه مشكل مالى باشد يا جز آن ـ به دست اوست و به سراغ وى مىروند. امام عليه السلام مىفرمايد: در اينگونه موارد بايد به حل مشكل آنها پرداخت و حسن ظن آنها را عملاً تصديق كرد. اين كار از يكسو سبب حل مشكلات مردم مىگردد و از سويى ديگر بر شخصيت انسان مىافزايد و گمانى را كه مردم در حق او دارند تثبيت مىكند واصولاً اينگونه حسن ظنها نوعى توفيق اجبارى است كه براى نيكوكاران حاصل مىشود.
بعضى از دانشمندان گفتهاند: «هرگاه نقطه مقابل آن براى انسان رخ دهد؛ يعنى كسى به او سوءظن پيدا كند كه مثلا آدمى بخيل و تندخو و بداخلاق است در اينجا با اعمال نيك بايد سوءظن آنها را تكذيب كرد، همانگونه كه با اعمال نيك، حسن ظن را عملاً تصديق مىكند». اين كلام حكيمانه پيش از اين در لابهلاى نصيحت امام عليه السلام به فرزند دلبندش امام حسن عليه السلام آمده است. در آنجا گفتيم: اشاره به اين است كه اگر كسى مثلا تو را اهل خير و بذل و بخشش وسخاوت مىداند و از تو چيزى مىخواهد به او كمك كن تا گمان او را تصديق كرده باشى وبزرگوارى تو تثبيت شود. اينگونه رفتار دو مزيّت دارد؛ هم خوشبينى و حسن ظن مردم را تثبيت مىكند و هم با اين خوشبينىها انسان به راه خير كشيده مىشود. بسيار اتفاق مىافتد كه افرادى نزد انسان مىآيند و مىگويند مشكلى داريم كه گمان مىكنيم تنها به دست تو حل مىشود. انسان بايد در حل مشكل چنين افرادى بكوشد و حسن ظن آنها را به سوءظن تبديل نكند.
بلاى سوءظن و بدبينى:
مسئله تشويق به حسن ظن و برحذر داشتن سوءظن در آيات و روايات اسلامى بازتاب گستردهاى دارد و به تعبير ديگر، اسلام نهتنها براى مسلمانان بلكه براى تمام انسانها، حفظ آبرو در عمل و زبان خواسته است، بلكه در منطقه فكر و روح نيز چنين امنيتى را براى آنها مىخواهد و مىگويد: هيچكس به ديگرى سوءظن پيدا نكند، زيرا بعضى از گمانها گناه است و مىفرمايد: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ).
امام اميرمؤمنان عليه السلام يكى از آثار سوءظن را ارتكاب گناهان خطرناك مىشمارد و مطابق نقل غررالحكم مىفرمايد: «مَنْ ساءَتْ ظُنُونُهُ اِعْتَقَدَ الْخِيانَةَ بِمَنْ لا يَخُونُهُ؛ كسى كه به مردم، بدگمان است معتقد به خيانت كردن به كسى مىشود كه به او خيانت نكرده است».
در حديث ديگرى از آن حضرت كه در همان منبع آمده مىخوانيم: «مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ أحَدٍ؛ شخص بدگمان از همه مىترسد». همان حضرت در مقابل، به حسن ظن دعوت مىكند و طبق روايتى مىفرمايد: «وَ لاتَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخيکَ سُوءاً وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلاً؛ هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر در حالى كه محمل صحيح نيكويى براى آن دارى».
درحديث ديگرى ازآن حضرت، حسن ظن ازبهترين خصلتها وبرترين نعمتها شمرده شده است: «حُسْنُ الظَّنِّ مِن أحْسَنِ الشِّيَمِ وَأفْضَلِ القِسَم». براى حفظ حسن ظن مردم، در كلام حكيمانه مورد نظر دستور مىدهد كه اگر كسى به تو حسن ظن داشت و انتظار كمك، بخشش، خدمت و مانند آن را از تو دارد مطابق آن عمل كن تا همچنان حسن ظن وى، پايدار بماند
#نهج_البلاغه_حكمت_248
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_129
رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
پروردگارا! در میان آنان پیامبرى از خودشان مبعوث كن تا آیات تو را بر آنها بخواند و آنان را كتاب و حكمت بیاموزد و (از مفاسد فكرى، اخلاقى و عملى) پاكیزهشان نماید، همانا كه تو خود توانا و حكیمى..
🔴 این آیه، دعایى دیگر از حضرت ابراهیم علیه السلام را بازگو مىكند كه بیانگر عظمت فوقالعاده روح، و ترسیم كنندهى سوز و اخلاص درونى اوست. با آنكه خود در حال حیات و از پیامبران برجسته الهى است، براى نسلهاى آینده دعا مىكند كه پروردگارا! در میان مردم و ذریّه من، پیامبرى از خودشان مبعوث كن.
⏺ نیاز به رهبر آسمانى، از اساسىترین نیازهاى جامعه بشرى است. اگر قرنها قبل براى آن دعا مىشود، نشان دهندهى اهمیّت و ارزش و نقش آن است. «یرفع ابراهیم... وابعث فیهم» آرى، بالا بردن دیوارهاى كعبه بدون حضور رهبر معصوم و الهى، بتخانهاى بیش از آب درنمىآید.
⏺ هدف از بعثت پیامبران، تعلیم و تزكیه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «یتلوا... یعلّمهم... یزكّیهم»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ یا مبسما یحاکی درجا من اللالی
یا رب چه درخور آمد گردش خط هلالی
حالی خیال وصلت خوش میدهد فریبم
تا خود چه نقش بازد این صورت خیالی
می ده که گر چه گشتم نامه سیاه عالم
نومید کی توان بود از لطف لایزالی
ساقی بیار جامی و از خلوتم برون کش
تا در به در بگردم قلاش و لاابالی
از چار چیز مگذر گر عاقلی و زیرک
امن و شراب بیغش معشوق و جای خالی
چون نیست نقش دوران در هیچ حال ثابت
حافظ مکن شکایت تا می خوریم حالی
صافیست جام خاطر در دور آصف عهد
قم فاسقنی رحیقا اصفی من الزلال
الملک قد تباهی من جده و جده
یا رب که جاودان باد این قدر و این معالی
مسندفروز دولت کان شکوه و شوکت
برهان ملک و ملت بونصر بوالمعالی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_462
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#تحفه_ای_بنام_مناجات_شعبانیه
🌺 دقایقی تأمل در فقرات #مناجات_شعبانیه
✳️ إِلَهِی لا تَرُدَّ حَاجَتِی وَ لا تُخَیِّبْ طَمَعِی وَ لا تَقْطَعْ مِنْکَ رَجَائِی وَ أَمَلِی إِلَهِی لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِی لَمْ تَهْدِنِی وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِیحَتِی لَمْ تُعَافِنِی إِلَهِی مَا أَظُنُّکَ تَرُدُّنِی فِی حَاجَهٍ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی طَلَبِهَا مِنْکَ إِلَهِی فَلَکَ الْحَمْدُ أَبَدا أَبَدا دَائِما سَرْمَدا یَزِیدُ وَ لا یَبِیدُ کَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ إِلَهِی إِنْ کَانَ صَغُرَ فِی جَنْبِ طَاعَتِکَ عَمَلِی فَقَدْ کَبُرَ فِی جَنْبِ رَجَائِکَ أَمَلِی إِلَهِی کَیْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِکَ بِالْخَیْبَهِ مَحْرُوما وَ قَدْ کَانَ حُسْنُ ظَنِّی بِجُودِکَ أَنْ تَقْلِبَنِی بِالنَّجَاهِ مَرْحُوما إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّهِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَهِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَى سَبِیلِ سَخَطِکَ.
✳️ خدایا، حاجتم را برمگردان، و طمعم را قرین نومیدى مساز، و امید و آرزویم را از خود مبر. خدایا، اگر خواری ام را می خواستى، هدایتم نمی نمودى، و اگر رسوایی ام را خواسته بودى عافیتم نمی بخشیدى، خدایا، این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتى که عمرم را در طلبش سپرى کرده ام، از درگاهت بازگردانى. خدایا تو را سپاس، سپاسى ابدى و جاودانه، همیشگى و بی پایان، سپاسى که افزون شود و نابود نگردد، آنگونه که پسندى و خشنود گردى، خدایا اگر مرا بر جرمم بگیرى، من نیز تو را به عفوت بگیرم، و اگر به گناهانم بنگرى، جز به آمرزشت ننگرم، و اگر مرا وارد دوزخ کنى، به اهل آن آگاهى دهم که تو را دوست دارم. خدایا اگر عملم در برابر طاعتت کوچک بوده، همانا از سر امید به تو آرزویم بزرگ است. خدایا چگونه از بارگاهت با نومیدى و محرومیت بازگردم، درحالی که خوشگمانی ام به بخشش وجودت این بوده که مرا نجات یافته و بخشیده باز می گردانى، خدایا عمرم را در آزمندى غفلت از تو نابود ساختم، و جوانی ام را در مستى دورى از تو پیر نمودم. خدایا در روزگار غرور نسبت به تو، بیدار نشدم و گاه تمایلم به سوى خشم تو آگاه نگشتم.
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺 متن کامل #مناجات_شعبانیه
🔊 صوت دعای را با صدای #مطیعی و #ارضی بشنوید👇
مطیعی - ارضی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
می ده که گرچه گشتم نامه سیاه عالم
نومید کی توان بود از لطف لایزالی
ازلطف ومرحمت خداوند نمی توان نومید شد بااینکه گناهکار وبدنام جهان هستم سیرابم کن که به لطف اوامیدوارم.
هاتفی ازگوشه ی میخانه دوش
گفت ببخشند گنه می بنوش
لطف خدابیشترازجرم ماست
نکته ی سربسته چه دانی خموش
ساقی بیار جامی و از خلوتم برون کش
#حافظ_غزل_462
#حافظ_غزل_284
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_چهار
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه #رمضان "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
«8» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَّ
«9» وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ- صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را در اين ماه، اوقات نمازهاى پنجگانه، با آدابى كه براى آنها معين كردى، و واجباتى كه جهت آنها واجب فرمودى، و شروطى كه محض آنها مقرّر نمودى، و اوقاتى كه بر تعيين كردى آگاه ساز، و ما را در اداى اين نمازهاى پنجگانه، در رتبه كسانى قرار ده، كه به مراتب و منزلتهاى آن رسيدهاند، كسانى كه حفظ كننده اركان آنهايند، و هر يك از پنج نماز را در اوقات مخصوص به خودش ادا مىكنند، و بر پايه آن كميت و كيفيتى كه بنده و رسولت كه درود تو بر او و خاندانش باد؛ تشريع فرموده و بيان كرده، در ركوع و سجودش و همه فضايل و درجاتش، با كاملترين طهارت و روشنترين مرتبه خشوع و رساترينش.
#نماز #ماه_رمضان
#چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 1
🔴 نماز واقعيتى ملكوتى و حقيقتى عرشى و مسئلهاى الهى است كه از شروع حيات انسان در زمين، به صورت تكليفى واجب در جهت رشد و كمال و تربيت اين موجود برتر به او ارائه شده است.
نماز گفتگوى عاشق با معشوق، محبّ با محبوب، مملوك با مالك، عبد با مولا، فقير با غنى، و ذليل با عزيز، و ميّت با زنده است.
نماز عبادتى جامع، و برنامهاى نورانى، و روشى متين، و راه مستقيم به سوى مقصد اعلى، و وسيله قرب انسان به حق، و زمينه ساز تحصيل لقا و وصال حضرت دوست، و موجب رضايت و خشنودى وجود مقدس ربّالعالمين است.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
الصَّلاةُ مِنْ شَرائِعِ الدّينِ، وَ فِيها مَرْضاةُ الرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ، فَهِىَ مِنْهاجُ الاْنْبِياءِ.
نماز از احكام عملى دين، و مايه رضايت و خشنودى حق، و راه انبياى الهى است.
و نيز آن حضرت فرموده:
وَ لِيَكُنْ اكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلاةَ، فَانَّها رَأْسُ الاْسْلامِ بَعْدَ الاْقْرارِ بِالدِّينِ.
بايد قسمت عمده همّ و غمّت نماز باشد، زيرا نماز بعد از اقرار به دين خدا در رأس فرهنگ الهى است.
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
احَبُّ الاْعْمالِ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلاةُ، وَ هِىَ آخِرُ وَصايَا الاْنْبِياءِ
محبوبترين عمل در پيشگاه حضرت حق نماز است، و اين حقيقت آخرين سفارش تمام انبيا عليهم السلام به امّتها بود.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
خداوند بزرگ نور چشمم را در نماز قرار داد، و نماز را آن چنان محبوب قلب من كرد كه طعام محبوب گرسنه و آب معشوق تشنه است، گرسنه چون بخورد سير مىشود، تشنه چون بنوشد سيراب مىگردد، و من از نماز سير نمىشوم. حضرت صادق عليه السلام فرمود:
انَّ طاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِى الاْرْضِ، فَلَيْسَ شَىْءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ يَعْدِلُ الصَّلاةَ.
طاعت حق خدمت به پيشگاه او در روى زمين است، و چيزى از خدمت به او همسنگ نماز نيست.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
أُوصِيكُمْ بِالصَّلاةِ وَ حِفْظِها، فَانَّها خَيْرُ الْعَمَلِ، وَ هِىَ عَمُودُ دينِكُمْ.
به شما نماز را سفارش مىكنم، و وصيّتم اين است كه در حفظ آن كوشا باشيد، نماز بهترين عمل و ستون خيمه دين است.
از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد:
چه عملى بعد از معرفت برترين عمل است؟ فرمود: چيزى در دين معادل نماز نيست. رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود:
اذا قامَ الْعَبْدُ الَى الصَّلاةِ فَكانَ هَواهُ وَ قَلْبُهُ الَى اللَّهِ تَعالَى انْصَرَفَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ امُّهُ.
چون عبد به نماز برخيزد و خواسته و نيّت قلبش، خدا باشد، از نماز بيرون مىرود مانند روزى كه از مادر متولّد شده است.
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
انَّ اوَّلَ ما يُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَانْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها.
به حقيقت اول چيزى كه عبد به آن محاسبه مىشود نماز است، اگر قبول شود بقيه اعمالش از بركت قبولى نماز پذيرفته خواهد شد.
حضرت رضا عليه السلام فلسفه نماز را بدين صورت بيان مىكنند:
اقرار به مالكيت حق بر سراسر هستى و نفى غير او از تمام امور حيات، قرار گرفتن در برابر حضرت جبّار به حالت ذلّت و مسكنت و خضوع و اعتراف به تقصير و كوچكى و پستى در برابر عظمت او.
درخواست درگذشتن از گناهان گذشته، و قرار دادن صورت در پنج وقت براى نشان دادن حقارت در برابر عظمت و اينكه اين عبد فراموشت نكرده و در مقام طغيان نيست.
نماز خضوع و ذلّت و رغبت به رحمت و طلب زياد شدن دين و دنياست.
نماز ترمزى در برابر گناهان، و مداومت بر ياد خدا در شب و روز، و اعلام به اين معناست كه عبد مولا و آقايش و مدبّر امورش را فراموش ننموده تا بر اثر فراموشى به طغيان و شرارت دچار شود.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 260
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 2
🔴 نماز ياد خداست، يادى كه عبد را از انواع معاصى و فساد باز مىدارد. حضرت باقر عليه السلام فرمود:
اذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّى الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمانُ بِوَجْهِهِ، لا الهَ غَيْرُهُ. «
چون نمازگزار به قبله رو كند خداوند رحمان، كه خدايى جز او نيست، به او رو كند.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
اذا قامَ الرَّجُلُ الَى الصَّلاةِ اقْبَلَ الَيْهِ ابْليسُ يَنْظُرُ الَيْهِ حَسَداً لِما يَرى مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتى تَغَشّاهُ.
چون عبد به نماز برخيزد، ابليس با چشم حسد به او مىنگرد، زيرا وى را پوشيده در رحمت حق مىبيند.
حضرت رضا عليه السلام فرمود:
الصَّلاةُ لَها ارْبَعَةُ آلافِ بابٍ.
براى نماز چهارهزار در از آداب و شرايط است.
امام صادق عليه السلام فرمود:
چون به نماز برخاستى بگو: الهى براى نيازهايم محمّد صلى الله عليه و آله را شفيع مىآورم، و با آبروى او به تو توجّه مىكنم، خدايا به حقّ او مرا در پيشگاهت در دنيا و آخرت آبرومند گردان، و مرا از بندگان مقرّب درگاهت قرار ده، به حقّ او نمازم را قبول كن، گناهانم را ببخش، دعايم را مستجاب كن، هر آينه تو غفور و رحيمى.
آداب باطنى نماز
امام على عليه السلام فرمود:
يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّىَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ نَقِىٍّ، وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِىٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِىٍّ.
اى كميل! كار به نماز و روزه و صدقه دادن نيست. كار به اين است كه نمازت را با قلبى پاك و تصفيه شده از تمام آلودگىها بخوانى، و عملت عمل مورد رضاى حق باشد، و خشوعى صاف و استوار به حضرت دوست ارائه دهى.
سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَا الْخُشُوعُ؟ قالَ: التَّواضُعُ فِى الصَّلاةِ، وَ انْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلى رَبِّهِ
از رسول حق صلى الله عليه و آله از خشوع پرسيدند؟ فرمود: تواضع در نماز، واينكه بنده با تمام قلب به خدا رو كند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله شخصى را به وقت خواندن نماز مشغول به بازى با دست و صورت ديدند، فرمودند: اگر قلبش خاشع بود هر آينه اعضايش نيز خاشع بودند. «3» مرحوم شيخ طبرسى در توضيح خشوع مىفرمايد:
«خضوع و تواضع و ذلّت و ديده از موضع سجده بر نداشتن و به راست و چپ نظر نكردن، خشوع در نماز است.» «4» از روايت استفاده مىشود كه خشوع در نماز هم به قلب است هم به اعضا. اما خشوع قلب فارغ بودن آن از ماسوىاللَّه است واينكه جز عبادت و معبود چيزى در ميان نباشد. و اما خشوع جوارح چشم پوشى از نظر به راست و چپ و ترك التفات و بازى است.
در روايت است كه:
رسول حق صلى الله عليه و آله با ما سخن مىگفت و ما با او سخن مىگفتيم، چون وقت نماز مىرسيد گويى ما را نمىشناسد و ما هم او را نمىشناسيم! حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
چون على عليه السلام به نماز برمىخاست و آيه وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى را قرائت مىكرد رنگش تغيير مىنمود به طورى كه تغيير رنگ را در صورتش مىديدند. ائمّه ديگر عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز خشوعشان در نماز همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بود.
امام صادق عليه السلام از قول حضرت حق عز و جل نقل مىكند:
نماز كسى را قبول مىكنم كه در برابر عظمتم تواضع كند، و به خاطر من نفس را از شهوات حرام حفظ كند، و روزش را به ياد من تمام كند، و بر بندگانم تكبر نورزد، گرسنه را سير كند، و برهنه را بپوشاند، و مصيبت زده را ترحم نمايد، و غريب را جاى دهد. چنين نمازگزارى نورش چون نور خورشيد مىدرخشد، من براى او در ظلمات روشنايى، و در جهالت علم و بصيرت قرار مىدهم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 266
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 3
🔴 موانع قبولى نماز
آنچه مانع از قبولى نماز است:
1- نظر به خشم و دشمنى به پدر و مادر.
2- غيبت از مسلمانان.
3- سبك انگاشتن نماز.
4- آلودگى به شراب.
5- نشوز زن از شوهر.
6- نپرداختن زكات.
7- ترك كردن وضو.
8- رعايت نكردن حجاب به وسيله زن در نماز.
9- امامت نماز از جانب كسى كه مردم او را نمىخواهند.
10- مستى.
11- عدم رعايت آداب تخلّى.
امام سجّاد عليه السلام در باب حق نماز در «رساله حقوق» مىفرمايد:
حق نماز به اين است كه بدانى نماز ورود به خدا و ايستادن در پيشگاه اوست، چون به اين حقيقت توجّه كنى مىايستى ايستادن ذليل، حقير، راغب به رحمت، خوفناك از عذاب، اميدوار، خائف، مستكين، متضرع، و عظيم دانستن معبود با رعايت سكون و وقار، و روى آوردن به نماز با همه وجود، و رعايت حدود و حقوق نماز. «1» از اهل بيت عليهم السلام درباره معناى نماز سؤال شد، فرمودند:
اتصال عبد به رحمت الهى است، و درخواست وصال معشوق به توسط عاشق، در صورتى كه با نيّت پاك وارد شود، و با توجّه به عظمت حق تكبير گويد، و ترتيل در قرائت را رعايت نمايد، و ركوعش با خشوع باشد، و به تواضع دست بردارد، و با ذلّت و خضوع سجده آورد، و با اخلاص و آرزو تشهّد نمايد، و با رحمت و رغبت سلام دهد، و با خوف و رجا از اين سفر بازگردد؛ چون چنين نمازى به جا آورد نماز حقيقى به جا آورده است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 268
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2